Joutilaan hupakon tragedia
A.H. Tammsaare, Kuolemantanssi.
Totuus ja oikeus IV. Suomentanut ja jälkisanan kirjoittanut Juhani
Salokannel. Otava 668 s.
Tammsaaren
romaanisarjan osat liittyvät löyhästi toisiinsa ja tämä osa jatkaa tarinaa
Indrekistä, joka pakoili rangaistusretkikuntaa vuoden 1905 levottomuuksien
jälkeen. Nyt ollaan 1930-luvun alussa, joten välistä on jäänyt pois pulitoista
vuosikymmentä, erityisesti Viron itsenäistymisen vaiheet.
Kirja keskittyy
ihmisten kuvailuun ja Viron historia luo sille vain löyhät puitteet, joten
kirjaa on vaikea mieltää erityisesti Viron kohtaloiden kuvaajana. Sen sijaan se
kyllä toimii tietyn yhteiskuntaluokan kuvauksena, tosin parodian puolelle
menevänä.
Kuvauksen
kohteena ovat nimittäin virolaiset uusrikkaat, joista jotkut ovat lamakauden
aikana pahoin köyhtyneet. Rikkaudet on luotu häikäilemättömin keinoin, mutta
niistä ei suinkaan ylpeillä sen takia vähemmän. Trimalchion pidotkin kalpenevat
uusrikkaan moukan maanisen rehentelyn rinnalla. Hän on sitten mies, totean
varmuuden vuoksi.
Oma luokkansa
ovat joutilaat naiset, joiden kotitöistä huolehtivat palvelijat ja asia koskee
myös lasten hoitoa. Ulkonäkö ja pääseminen ihailun kohteeksi muodostaa monille
elämänsisällön, johon suhtaudutaan äärimmäisellä vakavuudella.
Tämä
joutilasluokka oli monissa maissa ilmeisesti aika monilukuisena olemassa
suunnilleen 1960-luvun vihreihin leskiin asti, Virossa sen taru luultavasti päättyi
jo neuvostomiehitykseen.
Kyseessä oli
lähinnä pakotettu joutilaisuus, kun naisille soveltuvia töitä oli harvakseltaan
eikä pidetty sopivana, että mies pani vaimonsa töihin sen sijaan, että elättäisi
hänet, kuten tapana oli ollut maailman sivu. Alemmista kansanluokista toki
saatettiin sekä käydä töissä että hoitaa hyvinkin työläs kotitalous.
Kohtalon ivaa
on, että Vargamäen köyhän talon poika Indrek nai rikkaan vaimon ja vieläpä
avusti tämän elämäntapaa pikku säästöillään, vaikka itse jatkoi kituuttamista
epäpätevänä koulun opettajana.
Kuten myös
Juhani Salokannel toteaa, teosta tekee heti mieli verrata Joel Lehtosen
aikalaiskuvauksiin. Sorron lapset, Henkien taistelu ja Punainen mies,
jotka nekin itse asiassa ovat yksilöistä kertovia, psykologisia tutkielmia, mutta
myös kiinnostavia aikakauden kuvauksia (vrt. Vihavainen:
Haun sorron lapset tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).
Itse vertaisin
kirjaa myös Salokankaan mainitsemaan Maria Jotunin Huojuvaan taloon,
jota lukiessani minun oli pakko tämän tästä nauraa, mikä toivottavasti ei
pahoita kenenkään mieltä (vrt. edellinen linkki).
Kyseessä
nimittäin on niin groteski kuvaus narsistin logiikasta, ettei sellaisen ilmestymistä
ilmielävänä eteen juuri voisi oikeasti kuvitella. Joka tapauksessa kirjassa/kirjoissa
eletään juuri sellaisen persoonallisuuden ehdoilla.
Kuolemantanssissa
on aivan samoin. Tapaus on niin räikeä, että Salokannel näyttää jo syystäkin
kauhistuvan: tokihan tuollaisia mieshirviöitä ja naismarttyyreitä kuin Jotunin
kirjassa, on ollut aivan normaalia kuvata, mutta entäpä, jos roolit vaihtuvat?
Tällaisen
kysymyksen nouseminen esille on aikakaudellemme hyvin kuvaavaa. En tiedä, miten
lukijakunta asiaan suhtautui 1930-luvulla, mutta sen tietäminen olisi hyvin
kiinnostavaa.
Kaikesta kuvitellusta
edistyksestä huolimatta näyttää olevan niin, että yleinen tapa ymmärtää asioita
ja kertoa niistä on muuttunut yhä primitiivisemmäksi ja kaikkea ajattelua
yritetään kahlita yhä ahtaampiin sääntöihin.
Taideteosta arvostellaan jo lähes aina
edesmenneen Jukka Kajavan tapaan: kuvataanko tässä asiat sillä tavalla, kuin
niiden pitäisi olla? Onko vanhentuneet asenteet poistettu ja edustaako jokainen
yksilö viiteryhmäänsä sillä tavalla, kuin hänen pitäisi?
Tämä on
tietenkin totalitaarista ajattelua, jossa kielletään taiteilijan oikeus luoda
sellaisia kuvia kuin hän haluaa ja yritetään pakottaa hänet noudattamaan
jonkinlaista uusskolastiikkaa, joka vahvistaa taiteen kuluttajien
edistyksellisiä pyrintöjä.
Oli miten oli,
tässä kirjassa yhtä surullinen kuin koominenkin hahmo on nainen ja hänen
miehensä taas uhri, joka viimein sortuu rikolliseen tekoon, mutta jonka
oikeuskin peräti vapauttaa.
Hupakko
päähenkilö ei ole pelkästään tyhjänpäiväisen jännityksen etsijä ja narsistinen
määräilijä, vaan myös sadomasokisti, jolla on suuri tarve väkivaltaan, sekä muiden
välillä, mikäli se todistaa hänen tärkeyttään, että omaan itseen kohdistuvaan.
Eiväthän tällaiset
tapaukset tavattomia ole. Kukapa ei olisi joskus ihmetellyt, mikä saa jotkut
pariskunnat suorastaan raatelemaan toisiaan ja silti aina yhä uudelleen
palaamaan yhteen entistä suuremmalla innolla.
Tammsaaren
kuvaus ei rajoitu yhden narsistin tapaukseen, kyllä koko uuden nousukasluokan
naiset kuten miehetkin saavat osansa. Puolivirallisen oikeinajattelumme aarteistoon
kuuluu misogynian käsite, joka tällaisten tekstien kohdalla vedetään esille yhtä
automaattisen nopeasti kuin šeriffi vetää revolverinsa tai muun
tupsluikkarinsa.
Ei sitä kannattaisi
tehdä ennen kuin on asiaa pohtinut. Kyllä tässäkin kirjassa esiintyy, tosin
sivuroolissa myönteinen naistyyppi ja muissa kirjoissa niitä on sitäkin
enemmän.
Kirjailijalla on
oikeus tulla ymmärretyksi juuri sillä tavalla kuin hän on halunnut, ei sen
sijaan pelkkänä normatiivisten moraliteettien laatijana, mikäli se ei ole ollut
tarkoitus.
Kirjaa en ole lukenut, mutta kuvaelman kaltaisia on tukuittain. Ongelmanasettelun mielenkiintoisuus lienee yhteisön sosiaalisten suhteiden tulkinnallisuudessa. Yhteisön elämää ohjaa - suurelta osin - henkilökemiat; so. selkeiden määritelmien ulkopuoliset vaikuttajat.
VastaaPoistaKun mainitset: "... jota lukiessani minun oli pakko tämän tästä nauraa, mikä toivottavasti ei pahoita kenenkään mieltä". Kun tietää, vaikka ei ymmärräkkään, sosiaalisten vaikutussuhteiden mahdollisuuksia, et voi sitä välttää. Luokkaantumisperuste on usein määrittelemätön, henkilökemiallinen.
Jos maailma olisi kuin hyvät pahat ja rumat, kiusalliset ongelmat voisi ratkaista revolvereilla.
Onko tullut koskaan mieleesi keskittyä spagettiwesternin sijasta Spagetti Bologneseen, tai kokeilla vaikka soijarouheversiota siitä? Netti on ohjeita pullollaan, joten buon appetito.
PoistaOn kokeiltu, molempia. Pidän enemmän Cacciatoresta, siihen mukaan sopiva punaviini.
PoistaMitä spagettiwesterneihin tulee, olivathan ne erilaisuudessaan varsin mainio kontrasti johnwaynetavaralle...
Ajatella.
PoistaMiksi katsella westernejä ja syödä pas(k/t)aa, kun Euroopassa on sekä kunnon filmejä että ruokaa?
Poista"kuvataanko tässä asiat sillä tavalla, kuin niiden pitäisi olla? Onko vanhentuneet asenteet poistettu ja edustaako jokainen yksilö viiteryhmäänsä sillä tavalla, kuin hänen pitäisi?
VastaaPoistaTämä on tietenkin totalitaarista ajattelua, jossa kielletään taiteilijan oikeus luoda sellaisia kuvia kuin hän haluaa ja yritetään pakottaa hänet noudattamaan jonkinlaista uusskolastiikkaa,"
Ei kai tuo ole mitään epämääräistä uuskolastiikkaa vaan ehtaa sosialistista realismia.
Traagisesta tyhjänpäiväisyydestä puheen ollen mietin sitä, että onkohan Orpon kyvyttömyys pääministeriyteen tälläkin kertaa enemmän "mennään sieltä mistä aita on matalin-tyyppistä" vai ihan tilanteen hahmottamisen puutetta, pelkkää osaamattomuutta vai kenties näitä kaikkia?
VastaaPoistaVornasen jutun käsittely heikentää luottamusta ja uskoa häneen(kin) ihmisenä, kansanedustajana ja halventaa koko eduskuntalaitoksen arvovaltaa ja kansan uskoa siihen. Vornasen asia ei ole vain perussuomalaisten asia, vaikka sieltä selvittely aloitettiikin - se on Suomen eduskunnan ja kaikkien istuvien poliitikkojen asia. Maamme tavan ja osaamattomuuden takia asia sysättiin ensin persujen ratkottavaksi, kun oikeasti eduskunnan puhemiehen sekä pääministerin olisi saman tien tiedon saatuaan pitänyt tiedottaa eduskuntaa asiasta ja ryhtyä toimenpiteisiin Vornasen kohdalla. Näin toimittaisiin sivistysvaltioissa. Se, ettei ehkä lain mandaattia siihen ole tai olisi, ei kerro oikeudenmukaisuudesta mitään - ainoastaan Suomen lainsäädännöstä, jota soveltavat ketkäs muutkaan kuin poliitikot itse.
Halla-ahon, joka vappupuheissaan kävi puoluepolitiikkaa sen sijaan että puhemiehen roolin perinteisestä vaatimuksesta pidättäytyisi siitä, olisi pitänyt keskittyä oikeaan asiaansa eli Vornasen tilanteen tiedottamiseen eduskunnalle ja asian seuraamuksiin, jotka ovat jokaiselle maalaisjärjellä varustetulle selviä.
Purra, joka vitkutteli ja vanutteli tilannetta lopuksi toteamalla maailmanomistajan elkein entisestä kollegastaan "tehköön mitä haluaa", aivan kuin tilanne olisi mitenkään selvä vaikka se selvempi onkin vornasen lennettyä eduskuntaryhmästä, kuulostaa aina vain erikoisemmalta ihmiseltä hänkin.
Rantanen, joka kertoo, että yksikään ase ei itsessään ole vaarallinen vaan ...mitä? Se ei käynyt HS:n artikkelista ilmi, mutta otsake oli ilmeisen raflaava. Lista jatkuu ja jatkuu. Voisiko joku kertoa, mitä kannatettavaa tuossa puolueessa on?
Tällä Vornasen asialla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä puoluepolitiikan kanssa. Aseen kanssa kännissä vapaa-ajallaan ihmisiä osoitteleva ja sen jälkeen maahan ampuva ihminen ei ole sovelias hoitamaan demokratiamme suurimpia luottamustoimia ja toimimaan kansanedustajana. Uskon, että kyvykkäämpikin ja tasapainoisempi kansanedustaja - jopa persu - löytyy tilalle.
Piste.
"Voisiko joku kertoa, mitä kannatettavaa tuossa puolueessa on?"
VastaaPoistaVornanen mokasi ja tuhosi sillä uransa sekä poliitikkona että poliisina.
Pelkät "jauhojengibileet" jopa ministeritasolla olisivat ennakkotapauksen mukaan olleet vain "institution ravistelua", mutta ammuskelu meni jo yli sallitun rajan.
Toki asian paheksuttavuutta lisää vahvasti se, että kyseessä oli persu ja vielä mies - molemmat jo sinänsä rikoksia.
Mutta mokattu on ja kovat ovat seuraukset, joten kaikki on siltä osin balansissa.
Se, että tähän kännisekoiluun vedetään mukaan Orpo, Suomen hallitus jne. se taas kertoo minusta enemmän puhujan henkilökohtaisista ahdistuksista kuin case-Vornasesta. Vornanen ei ole Orpo eikä hän ole hallituksessa.
No, mitä hyvää persuissa?
Ensinnäkin raaka realismi, ei unelmahöttöä. Tämä niin taloudessa, maanpuolustuksessa, EU-politiikassa, ympäristöpolitiikassa, suhteessa sosiaaliapuperäisen maahanmuuttoon kuin myös vastuullisuudessa sen suhteen, että tämä sukupolvi ei voi elää hillittömästi yli varojensa velkaantumalla tulevien sukupolvien piikkiin. Eivät vain höpöttele tyhjänpäiväisyyksiä vaan kantavat vastuuta.
Täydellisiä persut eivät herranjumala missään nimessä ole. Eivät myöskään omasta mielestään. On rosoa ja särmää.
Ja tässä kohtaa onkin sitten suuri ero edistyneistön eturintamaan, joka on virheetön, puhdas ja aatteellinen, tottakai.
EU-vaaliuurinilla tavataan seuraavan kerran.
Pauvre con.
PoistaMatiakselle,
VastaaPoista"Toki asian paheksuttavuutta lisää vahvasti se, että kyseessä oli persu ja vielä mies - molemmat jo sinänsä rikoksia." tai "Ja tässä kohtaa onkin sitten suuri ero edistyneistön eturintamaan, joka on virheetön, puhdas ja aatteellinen, tottakai."
Älä viitsi uhriutua joko tosissasi tai edes leikillään? Mitä hyötyä siitä oikein edes on?
Virheetön ei ole kukaan paitsi joku kaikkivaltias, ken häneen uskoo. Kyse on siitä, miten asiaa hoitaa virheensä jälkeen. Tämä tapaus on ikävä, mutta opettavainen tarina koko kansalle eduskuntaa myöten virheistä ja niiden jälkipyykistä.
Marinin tanssibiletys vapaa-ajallaan vs. Vornasen vapaa-ajan vietto hieman poikkeavat toisistaan, näetkö itse niissä mitään eroa?
Persujen raaka realismi? Se kuulostaa aika huonolta sanavalinnalta tähän hetkeen, mutta kukin tyylillään. Ihan vapaasti saa jokainen kannattaa mitä puoluetta tai henkilöä haluaakaan, onhan tämä vapaa demokraattinen maa. Persujen hallituskauden valossa en itse näe syitä puolueen kannatukselle, siksi niitä tiedustelin.
Tietenkin Orpo pääministerinä vastaa tai hänen pitäisi vastata tästä virkansa puolesta, se on selvää. Kuka sitten vastaa ellei hän? Naapurin Pena?
Lopuksi totean, että hyvä juttu, että sinäkin aiot äänestää EU-vaaleissa, kansanvallastamme on hyvä pitää kiinni. En itse vielä tiedä ehdokastani, mutten sattuneesta syystä kysele sinulta siihen sen enempää neuvoa.
Ero oli kai siinä, että toinen oli pääministeri ja jauhobileissä ja toinen taas rivikansanedustaja perinteisessä kännissä?
PoistaKumpiaan ei ei edusta kovin vastuullista tai esimerkillistä toimintaa.
No, toinen tuli aikoinaan asiansa kanssa välittömästi julkisuuteen, meni omasta aloitteestaan vapaaehtoisesti huumetesteihin, jotka olivat puhtaat ja piti asiasta selventävän tiedotustilaisuuden medialle. Hän hoiteli myös kansainvälisen julkisuuden erittäin hyvin asian suhteen. Arvaat varmaan kumman esimerkillinen vastuunkanto tässä on kyseessä?
PoistaMutta oppia ikä kaikki, ei meistä kukaan ole seppä syntyessään.
Toinen tuli julkisuuteen vasta kun oli pakko. Kun biletyksestä kuvattu, sinänsä hyvin vaikuttava video vuoti ulos. Toinen taas soitti itse heti hätäkeskukseen tähän asti saatujen tietojen mukaan.
PoistaItse en anna oikestaan mitään painoa sille, minkä tyyliopin mukaan viestintä ja joutava mediavaahto jälkikäteen hoidetaan.
Olennaista on vain se, kuinka on on toimittu, ei se, kuinka näppärästi sitä jälkikäteen selitellään.
Minusta kansanedustajien eikä varsinkaan johatavien poliititkkojen tulisi bailata epämäräisissä jengeissä yötä myöden silloin, kun oikeitakin töitä pitäisi kansakunnan eteen tehdä. Jokin 8 miljardin Uniper-kauppa on enemmän väärti kuin vain yhden tekstiviestin jostakin bileputken keskeltä. Ja varmaan sen Vornasekin jotakin olisi pitänyt eduskunnassa seuraavan päivänä aikaansaada.
No, tämä nyt on sinänsä joutavaa, mutta sille varalle, että blogisti tämän nyt vielä sallii.
"Oi aikoja, oi tapoja."
PoistaJa mitä tulee persujen politiikkaan, niin siinä alkaa olla piikki sen verran tapissa mokailun suhteen niin kotimaisella kuin kansainvälisellä tasolla, että olisi varmasti hyvä aloittaa jatkuvien viholliskuvien maalailun sijaan se maailmanparannus omista riveistä, eikö vain.
VastaaPoista