torstai 2. toukokuuta 2024

Traagista tyhjänpäiväisyyttä

 

Joutilaan hupakon tragedia

 

A.H. Tammsaare, Kuolemantanssi. Totuus ja oikeus IV. Suomentanut ja jälkisanan kirjoittanut Juhani Salokannel. Otava 668 s.

 

Tammsaaren romaanisarjan osat liittyvät löyhästi toisiinsa ja tämä osa jatkaa tarinaa Indrekistä, joka pakoili rangaistusretkikuntaa vuoden 1905 levottomuuksien jälkeen. Nyt ollaan 1930-luvun alussa, joten välistä on jäänyt pois pulitoista vuosikymmentä, erityisesti Viron itsenäistymisen vaiheet.

Kirja keskittyy ihmisten kuvailuun ja Viron historia luo sille vain löyhät puitteet, joten kirjaa on vaikea mieltää erityisesti Viron kohtaloiden kuvaajana. Sen sijaan se kyllä toimii tietyn yhteiskuntaluokan kuvauksena, tosin parodian puolelle menevänä.

Kuvauksen kohteena ovat nimittäin virolaiset uusrikkaat, joista jotkut ovat lamakauden aikana pahoin köyhtyneet. Rikkaudet on luotu häikäilemättömin keinoin, mutta niistä ei suinkaan ylpeillä sen takia vähemmän. Trimalchion pidotkin kalpenevat uusrikkaan moukan maanisen rehentelyn rinnalla. Hän on sitten mies, totean varmuuden vuoksi.

Oma luokkansa ovat joutilaat naiset, joiden kotitöistä huolehtivat palvelijat ja asia koskee myös lasten hoitoa. Ulkonäkö ja pääseminen ihailun kohteeksi muodostaa monille elämänsisällön, johon suhtaudutaan äärimmäisellä vakavuudella.

Tämä joutilasluokka oli monissa maissa ilmeisesti aika monilukuisena olemassa suunnilleen 1960-luvun vihreihin leskiin asti, Virossa sen taru luultavasti päättyi jo neuvostomiehitykseen.

Kyseessä oli lähinnä pakotettu joutilaisuus, kun naisille soveltuvia töitä oli harvakseltaan eikä pidetty sopivana, että mies pani vaimonsa töihin sen sijaan, että elättäisi hänet, kuten tapana oli ollut maailman sivu. Alemmista kansanluokista toki saatettiin sekä käydä töissä että hoitaa hyvinkin työläs kotitalous.

Kohtalon ivaa on, että Vargamäen köyhän talon poika Indrek nai rikkaan vaimon ja vieläpä avusti tämän elämäntapaa pikku säästöillään, vaikka itse jatkoi kituuttamista epäpätevänä koulun opettajana.

Kuten myös Juhani Salokannel toteaa, teosta tekee heti mieli verrata Joel Lehtosen aikalaiskuvauksiin. Sorron lapset, Henkien taistelu ja Punainen mies, jotka nekin itse asiassa ovat yksilöistä kertovia, psykologisia tutkielmia, mutta myös kiinnostavia aikakauden kuvauksia (vrt. Vihavainen: Haun sorron lapset tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).

Itse vertaisin kirjaa myös Salokankaan mainitsemaan Maria Jotunin Huojuvaan taloon, jota lukiessani minun oli pakko tämän tästä nauraa, mikä toivottavasti ei pahoita kenenkään mieltä (vrt. edellinen linkki).

Kyseessä nimittäin on niin groteski kuvaus narsistin logiikasta, ettei sellaisen ilmestymistä ilmielävänä eteen juuri voisi oikeasti kuvitella. Joka tapauksessa kirjassa/kirjoissa eletään juuri sellaisen persoonallisuuden ehdoilla.

Kuolemantanssissa on aivan samoin. Tapaus on niin räikeä, että Salokannel näyttää jo syystäkin kauhistuvan: tokihan tuollaisia mieshirviöitä ja naismarttyyreitä kuin Jotunin kirjassa, on ollut aivan normaalia kuvata, mutta entäpä, jos roolit vaihtuvat?

Tällaisen kysymyksen nouseminen esille on aikakaudellemme hyvin kuvaavaa. En tiedä, miten lukijakunta asiaan suhtautui 1930-luvulla, mutta sen tietäminen olisi hyvin kiinnostavaa.

Kaikesta kuvitellusta edistyksestä huolimatta näyttää olevan niin, että yleinen tapa ymmärtää asioita ja kertoa niistä on muuttunut yhä primitiivisemmäksi ja kaikkea ajattelua yritetään kahlita yhä ahtaampiin sääntöihin.

 Taideteosta arvostellaan jo lähes aina edesmenneen Jukka Kajavan tapaan: kuvataanko tässä asiat sillä tavalla, kuin niiden pitäisi olla? Onko vanhentuneet asenteet poistettu ja edustaako jokainen yksilö viiteryhmäänsä sillä tavalla, kuin hänen pitäisi?

Tämä on tietenkin totalitaarista ajattelua, jossa kielletään taiteilijan oikeus luoda sellaisia kuvia kuin hän haluaa ja yritetään pakottaa hänet noudattamaan jonkinlaista uusskolastiikkaa, joka vahvistaa taiteen kuluttajien edistyksellisiä pyrintöjä.

Oli miten oli, tässä kirjassa yhtä surullinen kuin koominenkin hahmo on nainen ja hänen miehensä taas uhri, joka viimein sortuu rikolliseen tekoon, mutta jonka oikeuskin peräti vapauttaa.

Hupakko päähenkilö ei ole pelkästään tyhjänpäiväisen jännityksen etsijä ja narsistinen määräilijä, vaan myös sadomasokisti, jolla on suuri tarve väkivaltaan, sekä muiden välillä, mikäli se todistaa hänen tärkeyttään, että omaan itseen kohdistuvaan.

Eiväthän tällaiset tapaukset tavattomia ole. Kukapa ei olisi joskus ihmetellyt, mikä saa jotkut pariskunnat suorastaan raatelemaan toisiaan ja silti aina yhä uudelleen palaamaan yhteen entistä suuremmalla innolla.

Tammsaaren kuvaus ei rajoitu yhden narsistin tapaukseen, kyllä koko uuden nousukasluokan naiset kuten miehetkin saavat osansa. Puolivirallisen oikeinajattelumme aarteistoon kuuluu misogynian käsite, joka tällaisten tekstien kohdalla vedetään esille yhtä automaattisen nopeasti kuin šeriffi vetää revolverinsa tai muun tupsluikkarinsa.

Ei sitä kannattaisi tehdä ennen kuin on asiaa pohtinut. Kyllä tässäkin kirjassa esiintyy, tosin sivuroolissa myönteinen naistyyppi ja muissa kirjoissa niitä on sitäkin enemmän.

Kirjailijalla on oikeus tulla ymmärretyksi juuri sillä tavalla kuin hän on halunnut, ei sen sijaan pelkkänä normatiivisten moraliteettien laatijana, mikäli se ei ole ollut tarkoitus.

 

 

15 kommenttia:

  1. Kirjaa en ole lukenut, mutta kuvaelman kaltaisia on tukuittain. Ongelmanasettelun mielenkiintoisuus lienee yhteisön sosiaalisten suhteiden tulkinnallisuudessa. Yhteisön elämää ohjaa - suurelta osin - henkilökemiat; so. selkeiden määritelmien ulkopuoliset vaikuttajat.
    Kun mainitset: "... jota lukiessani minun oli pakko tämän tästä nauraa, mikä toivottavasti ei pahoita kenenkään mieltä". Kun tietää, vaikka ei ymmärräkkään, sosiaalisten vaikutussuhteiden mahdollisuuksia, et voi sitä välttää. Luokkaantumisperuste on usein määrittelemätön, henkilökemiallinen.
    Jos maailma olisi kuin hyvät pahat ja rumat, kiusalliset ongelmat voisi ratkaista revolvereilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko tullut koskaan mieleesi keskittyä spagettiwesternin sijasta Spagetti Bologneseen, tai kokeilla vaikka soijarouheversiota siitä? Netti on ohjeita pullollaan, joten buon appetito.

      Poista
    2. On kokeiltu, molempia. Pidän enemmän Cacciatoresta, siihen mukaan sopiva punaviini.
      Mitä spagettiwesterneihin tulee, olivathan ne erilaisuudessaan varsin mainio kontrasti johnwaynetavaralle...

      Poista
    3. Miksi katsella westernejä ja syödä pas(k/t)aa, kun Euroopassa on sekä kunnon filmejä että ruokaa?

      Poista
  2. "kuvataanko tässä asiat sillä tavalla, kuin niiden pitäisi olla? Onko vanhentuneet asenteet poistettu ja edustaako jokainen yksilö viiteryhmäänsä sillä tavalla, kuin hänen pitäisi?

    Tämä on tietenkin totalitaarista ajattelua, jossa kielletään taiteilijan oikeus luoda sellaisia kuvia kuin hän haluaa ja yritetään pakottaa hänet noudattamaan jonkinlaista uusskolastiikkaa,"

    Ei kai tuo ole mitään epämääräistä uuskolastiikkaa vaan ehtaa sosialistista realismia.

    VastaaPoista
  3. Traagisesta tyhjänpäiväisyydestä puheen ollen mietin sitä, että onkohan Orpon kyvyttömyys pääministeriyteen tälläkin kertaa enemmän "mennään sieltä mistä aita on matalin-tyyppistä" vai ihan tilanteen hahmottamisen puutetta, pelkkää osaamattomuutta vai kenties näitä kaikkia?

    Vornasen jutun käsittely heikentää luottamusta ja uskoa häneen(kin) ihmisenä, kansanedustajana ja halventaa koko eduskuntalaitoksen arvovaltaa ja kansan uskoa siihen. Vornasen asia ei ole vain perussuomalaisten asia, vaikka sieltä selvittely aloitettiikin - se on Suomen eduskunnan ja kaikkien istuvien poliitikkojen asia. Maamme tavan ja osaamattomuuden takia asia sysättiin ensin persujen ratkottavaksi, kun oikeasti eduskunnan puhemiehen sekä pääministerin olisi saman tien tiedon saatuaan pitänyt tiedottaa eduskuntaa asiasta ja ryhtyä toimenpiteisiin Vornasen kohdalla. Näin toimittaisiin sivistysvaltioissa. Se, ettei ehkä lain mandaattia siihen ole tai olisi, ei kerro oikeudenmukaisuudesta mitään - ainoastaan Suomen lainsäädännöstä, jota soveltavat ketkäs muutkaan kuin poliitikot itse.

    Halla-ahon, joka vappupuheissaan kävi puoluepolitiikkaa sen sijaan että puhemiehen roolin perinteisestä vaatimuksesta pidättäytyisi siitä, olisi pitänyt keskittyä oikeaan asiaansa eli Vornasen tilanteen tiedottamiseen eduskunnalle ja asian seuraamuksiin, jotka ovat jokaiselle maalaisjärjellä varustetulle selviä.

    Purra, joka vitkutteli ja vanutteli tilannetta lopuksi toteamalla maailmanomistajan elkein entisestä kollegastaan "tehköön mitä haluaa", aivan kuin tilanne olisi mitenkään selvä vaikka se selvempi onkin vornasen lennettyä eduskuntaryhmästä, kuulostaa aina vain erikoisemmalta ihmiseltä hänkin.

    Rantanen, joka kertoo, että yksikään ase ei itsessään ole vaarallinen vaan ...mitä? Se ei käynyt HS:n artikkelista ilmi, mutta otsake oli ilmeisen raflaava. Lista jatkuu ja jatkuu. Voisiko joku kertoa, mitä kannatettavaa tuossa puolueessa on?

    Tällä Vornasen asialla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä puoluepolitiikan kanssa. Aseen kanssa kännissä vapaa-ajallaan ihmisiä osoitteleva ja sen jälkeen maahan ampuva ihminen ei ole sovelias hoitamaan demokratiamme suurimpia luottamustoimia ja toimimaan kansanedustajana. Uskon, että kyvykkäämpikin ja tasapainoisempi kansanedustaja - jopa persu - löytyy tilalle.

    Piste.

    VastaaPoista
  4. "Voisiko joku kertoa, mitä kannatettavaa tuossa puolueessa on?"

    Vornanen mokasi ja tuhosi sillä uransa sekä poliitikkona että poliisina.

    Pelkät "jauhojengibileet" jopa ministeritasolla olisivat ennakkotapauksen mukaan olleet vain "institution ravistelua", mutta ammuskelu meni jo yli sallitun rajan.

    Toki asian paheksuttavuutta lisää vahvasti se, että kyseessä oli persu ja vielä mies - molemmat jo sinänsä rikoksia.

    Mutta mokattu on ja kovat ovat seuraukset, joten kaikki on siltä osin balansissa.

    Se, että tähän kännisekoiluun vedetään mukaan Orpo, Suomen hallitus jne. se taas kertoo minusta enemmän puhujan henkilökohtaisista ahdistuksista kuin case-Vornasesta. Vornanen ei ole Orpo eikä hän ole hallituksessa.

    No, mitä hyvää persuissa?
    Ensinnäkin raaka realismi, ei unelmahöttöä. Tämä niin taloudessa, maanpuolustuksessa, EU-politiikassa, ympäristöpolitiikassa, suhteessa sosiaaliapuperäisen maahanmuuttoon kuin myös vastuullisuudessa sen suhteen, että tämä sukupolvi ei voi elää hillittömästi yli varojensa velkaantumalla tulevien sukupolvien piikkiin. Eivät vain höpöttele tyhjänpäiväisyyksiä vaan kantavat vastuuta.

    Täydellisiä persut eivät herranjumala missään nimessä ole. Eivät myöskään omasta mielestään. On rosoa ja särmää.

    Ja tässä kohtaa onkin sitten suuri ero edistyneistön eturintamaan, joka on virheetön, puhdas ja aatteellinen, tottakai.

    EU-vaaliuurinilla tavataan seuraavan kerran.

    VastaaPoista
  5. Matiakselle,

    "Toki asian paheksuttavuutta lisää vahvasti se, että kyseessä oli persu ja vielä mies - molemmat jo sinänsä rikoksia." tai "Ja tässä kohtaa onkin sitten suuri ero edistyneistön eturintamaan, joka on virheetön, puhdas ja aatteellinen, tottakai."

    Älä viitsi uhriutua joko tosissasi tai edes leikillään? Mitä hyötyä siitä oikein edes on?

    Virheetön ei ole kukaan paitsi joku kaikkivaltias, ken häneen uskoo. Kyse on siitä, miten asiaa hoitaa virheensä jälkeen. Tämä tapaus on ikävä, mutta opettavainen tarina koko kansalle eduskuntaa myöten virheistä ja niiden jälkipyykistä.

    Marinin tanssibiletys vapaa-ajallaan vs. Vornasen vapaa-ajan vietto hieman poikkeavat toisistaan, näetkö itse niissä mitään eroa?

    Persujen raaka realismi? Se kuulostaa aika huonolta sanavalinnalta tähän hetkeen, mutta kukin tyylillään. Ihan vapaasti saa jokainen kannattaa mitä puoluetta tai henkilöä haluaakaan, onhan tämä vapaa demokraattinen maa. Persujen hallituskauden valossa en itse näe syitä puolueen kannatukselle, siksi niitä tiedustelin.

    Tietenkin Orpo pääministerinä vastaa tai hänen pitäisi vastata tästä virkansa puolesta, se on selvää. Kuka sitten vastaa ellei hän? Naapurin Pena?

    Lopuksi totean, että hyvä juttu, että sinäkin aiot äänestää EU-vaaleissa, kansanvallastamme on hyvä pitää kiinni. En itse vielä tiedä ehdokastani, mutten sattuneesta syystä kysele sinulta siihen sen enempää neuvoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ero oli kai siinä, että toinen oli pääministeri ja jauhobileissä ja toinen taas rivikansanedustaja perinteisessä kännissä?

      Kumpiaan ei ei edusta kovin vastuullista tai esimerkillistä toimintaa.

      Poista
    2. No, toinen tuli aikoinaan asiansa kanssa välittömästi julkisuuteen, meni omasta aloitteestaan vapaaehtoisesti huumetesteihin, jotka olivat puhtaat ja piti asiasta selventävän tiedotustilaisuuden medialle. Hän hoiteli myös kansainvälisen julkisuuden erittäin hyvin asian suhteen. Arvaat varmaan kumman esimerkillinen vastuunkanto tässä on kyseessä?

      Mutta oppia ikä kaikki, ei meistä kukaan ole seppä syntyessään.

      Poista
    3. Toinen tuli julkisuuteen vasta kun oli pakko. Kun biletyksestä kuvattu, sinänsä hyvin vaikuttava video vuoti ulos. Toinen taas soitti itse heti hätäkeskukseen tähän asti saatujen tietojen mukaan.

      Itse en anna oikestaan mitään painoa sille, minkä tyyliopin mukaan viestintä ja joutava mediavaahto jälkikäteen hoidetaan.

      Olennaista on vain se, kuinka on on toimittu, ei se, kuinka näppärästi sitä jälkikäteen selitellään.

      Minusta kansanedustajien eikä varsinkaan johatavien poliititkkojen tulisi bailata epämäräisissä jengeissä yötä myöden silloin, kun oikeitakin töitä pitäisi kansakunnan eteen tehdä. Jokin 8 miljardin Uniper-kauppa on enemmän väärti kuin vain yhden tekstiviestin jostakin bileputken keskeltä. Ja varmaan sen Vornasekin jotakin olisi pitänyt eduskunnassa seuraavan päivänä aikaansaada.

      No, tämä nyt on sinänsä joutavaa, mutta sille varalle, että blogisti tämän nyt vielä sallii.

      Poista
    4. "Oi aikoja, oi tapoja."

      Poista
  6. Ja mitä tulee persujen politiikkaan, niin siinä alkaa olla piikki sen verran tapissa mokailun suhteen niin kotimaisella kuin kansainvälisellä tasolla, että olisi varmasti hyvä aloittaa jatkuvien viholliskuvien maalailun sijaan se maailmanparannus omista riveistä, eikö vain.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.