Ympyrä sulkeutuu
A.H. Tammsaare, Kotiinpaluu.
Totuus ja oikeus V. Suomentanut ja saatesanan kirjoittanut Juhani
Salokannel. Otava 2013, 634 s.
Tammsaaren
valtavan pentalogian viimeisessä osassa palataan taas Vargamäen tilalle ja sen
soiden keskelle. Vanhat ja kovat isännät ovat pehmenneet ja joutuneet
sivuraiteelle, ensimmäisen osan päähenkilö on jopa siirtynyt mökkiin, pois
lastensa ja lastenlastensa tieltä.
Kaupungista
palaa myös varsinaiseksi päähenkilöksi muuttunut Vargamäen poika Indrek ja asettuu
synnyinkotiinsa setämieheksi.
Sana setämies
ymmärretään nykyään valtakulttuurissamme ns. pissispiirien antamassa merkityksessä
poikana, joka oikeasti on jo aikuinen, mutta yrittää vongata nuoria tyttöjä. Tämä
on nykyisen diskurssimme keskeisiä aiheita ja kiintoisa osoitus oman
kulttuurimme tasosta.
Aikoinaan setämies kuitenkin tarkoitti perheen
vanhaapoikaa, joka teki talon töitä palkatta. Sellainen setämies tulee myös
latinakouluja käyneestä ja lapsensa hylänneestä Indrekistä, jonka saaman
sivistyksenolisi oikeastaan pitänyt pätevöittää hänet virkamieheksi,
mandariiniksi, jonka henkinen maailma oli irrotettu talonpoikaisesta elämänpiiristä.
Paluu
synnyinkotiin ei ole mikään klassinen tuhlaajapojan paluu, kuten Juhani
Salokannel huomauttaa, siitä puuttuu jopa se hohde, joka liittyy syntisen
armahtamiseen. Lukumiehen palaaminen siihen miljööseen, josta hän oli yrittänyt
ponnistaa ylös, oli yksinkertaisesti vain floppi, hukkainvestoinnin
tunnustaminen, jossa tuskin on edes nostalgiaa.
Toki Indrek
jatkaa isänsä elämäntyötä eli soiden ojitusta lapiopelillä. Virossa sillä välin
toteutunut kansanvalta lähtee lopulta jopa auttamaan talonpoikien pyrintöjä laskemalla
joen pintaa. Onhan sekin uuden ajan merkki.
Tammsaaren järkäle
ei kuitenkaan ole mikään Linnan Pohjantähti. Muistakaamme, että Linna
halusi ja sai nimenomaan tieteen akateemikon tittelin. Hänen intohimonaan oli
kuvata maaseudun muutos sosiaalihistoriallisena prosessia ja inhimillisesti katsoen
täytyy todeta hänen selvinneen urakastaan loistavasti. Pohjantähteä ei ole
suotta sanottu Suomen kansallisromaaniksi.
Samanlaista
statusta on sovitettu myös Tammsaaren romaanisarjalle, mutta sen näkökulmat
ovat aivan toisenlaisia. Toki maaseudun muutos käy ilmi myös Totuuden ja
oikeuden sivuilta ja sen ohella se kuvaa tietyissä osissaan siirtymistä kaupunkiin
ja valistuksen ja urbanisaation prosesseja.
Maaseudun suuria
muutoksia 1800-luvulla Tammsaare ei kuitenkaan kuvaa ja tuskinpa ne Virossa
olivatkaan yhtä suuria ja äkillisiä kuin Suomessa, jossa talonpoika alkoi
nousta ja jopa herrastella metsärahoillaan.
Viron suuret yhteiskunnalliset
kysymykset ja prosessit, kuten saksalainen kartanotalous ja vapaussodan
jälkeinen suuri maareformi ovat nekin kaukana Vargamäen puhtaasti talonpoikaisesta
miljööstä, jossa isäntien valta on käytännössä se korkein instanssi. Toki
isäntien keskinäistä nokkimisjärjestystä ruoditaan oikeudessa.
Joka tapauksessa
esimerkiksi maaseudun koneellistuminen ja vaurastuminen jäävät varsin
ulkokohtaisesti kuvatuiksi. Niittokoneitakaan ei mainita, vaan miehet niittävät
kilpaa hullun lailla. Puimakone sentään toimii jossakin ja polkupyöriä on käytössä
yleisesti.
Edellisessä
osassa puhuttiin jonkin verran pirtukaupasta. Sen merkitys oli varmasti suuri
myös kuvitteellisella Vargamäen alueella. Suomen kieltolaki ja vanhat
seprakauppaperinteet tarjosivat helppoa rahaa sille, joka uskalsi riskeerata.
Vargamäen vanha
isäntä viedäänkin viimeiseen lepoon komeasti automobiililla, jonka hankkimiseen
tarvittavien rahojen alkuperä ihmetytti kansaa. Olisiko kanamunakaupalla voinut
päästä moisiin summiin käsiksi?
Ehkäpä nykyään
sentään jopa niillä, nythän maatalouskin oli bisnestä, ei enää pelkkä
elämänmuoto. Virosta, kuten Suomesta vietiin elintarvikkeita muun muassa Englantiin.
Ants Oras on tunnetussa kirjassaan Viron kohtalonvuodet,
pyrkinyt osoittamaan, ettei Viron itsenäistyminen ollut mikään epäonnistuminen
toisin, kuin bolševikit väittivät. Muuan selkeä osoitin, joka todisti elintason
noususta, oli polkupyörien suuri lukumäärä.
Venäjällä ymmärrettiin
myös polkupyörän statusarvo ja tunnetussa Sergei Gerasimovin taulussa Juhla
kolhoosissa, on polkupyörä hyvin keskeisesti esillä. Käytännössä niitä sai
vielä 1970-luvulla etsimällä etsiä. Vain harva neuvostoihminen osasi ajaa
pyörällä.
Joka tapauksessa
se, joka etsii kaunokirjallista kuvausta Viron modernisaatiosta ja sen
sosiaalihistoriallisista murroksista, ei kannata odottaa liikoja tältä
Tammsaaren valtavalta romaanilta. Se keskittyy ihmisiin ja heidän
aivoituksiinsa ja pyrintöihinsä, jotka yleensä saavat aikaan päinvastaisia
tuloksia kun oli tarkoitettu.
Ehkäpä tämä
onkin jonkinlainen kirjailijan tavaramerkki. Vastaavastihan tapahtuu Tammsaaren
romaanissa Hornanperän uusi paholainen.
Muistelen, että kaksi kirjallisuuden professoria eivät voineet suositella Linnaa taiteen akateemikoksi. Onhan nyt esim. Pentti Haanpää kirjailijana aivan toisella tasolla.
VastaaPoistaTaiteilija Linna kyllä oli, hän muutti punakapinan torpparikapinaksi.
Kyseessä oli taiteen akateemikko.
PoistaEi (historia)tieteen akateemikko.
Tieteen akateemikko, niin vitsikästä kuin se onkin.
PoistaNo, niinpä sittenkin. Wikipedia kertoo seuraavaa:
Poista"Linna kieltäytyi hänelle tarjotusta kirjallisuuden akateemikon arvosta, sillä hänen taiteellista panostaan ei ollut ratkaistu. Lopulta Linnasta tuli kuitenkin Suomen Akatemian jäsen, sillä tämän jälkeen historioitsijat vetosivat Linnaan ja vaativat häntä ottamaan auki tulleen historian akateemikon paikan. Siihen kompromissiin Linnan suostui.[61]. Erityisen ansiokkaana lähtökohdista riippumatta voidaan pitää sitä,kenen mukaan? että Väinö Linna on Suomessa toistaiseksi ainoa tieteen akateemikon arvonimen saanut henkilö, jolla ei ole akateemista tutkintoa.[56]"
"se, joka etsii kaunokirjallista kuvausta Viron modernisaatiosta ja sen sosiaalihistoriallisista murroksista, ei kannata odottaa liikoja tältä Tammsaaren valtavalta romaanilta."
VastaaPoistaTendenssi oli eri: Linnan tehtävä oli kirjoittaa sotien jälkeiseen Suomeen sopiva punaisten kunnian palautus sekä Neuvostoliittoa loukkaamatta valaa palsamia sodan hävinneiden rivimiesten sieluun. Linnan hoiti homman ja sai palkintonsa. Hyvin tuo narratiivi toimi Neuvostoliiton hajoamiseen saakka. Tammsaari kirjoitti varsinaista kaunokaunokirjallisuutta (=keskittyy ihmisiin ja heidän aivoituksiinsa ja pyrintöihinsä), jonka taustalla, etten sanoisi kulisseina, historia ja yhteiskunta oli.
Molemmilla on paikkansa. Kuvattu yhteiskunta ja sen hetkiset tarpeet vain olivat toiset.(Ajatusleikki: mitä olisi tapahtunut, jos joku olisi 1955 yrittänyt kirjoittaa Terhon Stalingradin kellareissa?)
Pitäisikö kuitenkin panna Tamsaaren ykkönen yöpöydälle...
Kyllähän Väpe tuon historian akateemikon arvon ansaitsi.
VastaaPoistaAjatelkaa nyt:
mies vei kustantajalle käsikirjoituksen sotaromaanista, jonka nimikin oli vain "Sotaromaani", ja siitä tuli Suomen kansalle Jatkosodan virallinen historia!
Sitten hän kirjoitti romaanitrilogian, jonka kakkososasta tuli Suomen itsenäistymisen virallinen historia!!
Kuinka moni muu fiktiokirjailija on pystynyt samaan;
muuttamaan historiaa mieleisekseen?
Aika velikulta!
”Ympyrä sulkeutuu”
VastaaPoistaKuten tunnettua, Iivana Julma eli Iivan IV tappoi/murhasi omakätisesti oman poikansa. (Kuuluisa Repin loi siitä taideteoksen.) Tapahtuman kirjalliset todistukset ovat kyllä keisarin kirjastossa kirjoituksineen päivineen. (Kirjasto on tuhansien lukkojen takana.) Voi olettaa, että Iivana Julma pyysi Jumalalta anteeksi teostaan nimenomaan kirjallisesti. Mene ja tiedä, jos Iivanan poika vääntyikin toisinajattelijaksi ja sai tuomion, mikä toteutettiin heti paikalla. Joka tapauksessa, Venäjän historia kulki olemassa olevaa polkua/tietä/virtaa, jne.
V.V. Putin on Iivana Julman fani eikä siedä toisinajattelijoita eli eri vaihtoehtojen pohdiskelijoita. Venäjän/Putinin lait määräävät kriitikot vankilaan useiksi vuosiksi. Navalnyi eli presidenttivaalien mahdollinen delegaatti murhattiin juuri ennen vaalikampanjoita. Putinin Venäjä kulkee olemassa olevaa polkua/tietä/virtaa, mutta maailma tietää, että Putin on sairas. Eräs maailman erittäin tärkeä poliitikko väitti, että Putin ei ole tästä maailmasta. Väitän, että Putinilla on ydinase-epilepsia.
”Ympyrä sulkeutuu Nro 2”
VastaaPoistaAikoinaan Putin lupasi, että me, eli Putinin kannattajat, pääsemme paratiisiin, mutta he, eli Putinin vastustajat, joutuvat helvettiin.
Nykyään Moskovan propagandistit alkoivat irveilevästi hymyillen kyselemään toisiltaan: ”Haluatko sinä paratiisiin, jos he joutuisivat helvettiin?” On jo eletty aikoihin.
”Ympyrä sulkeutuu nro 3”
VastaaPoistaJoitakin aikoja sitten minua rupesi oikein vituttamaan se, että Ranskan Manuel Macron lenteli vähän väliä Moskovaan keskustelemaan tunnetun rikollisen Putinin kanssa, ja sitten soittelemaan hänelle puhelimitse ties mistä vaikka ympärivuorokauden. Kaikki kerrottiin uutisissa.
Mutta sitten eräs erittäin tärkeä valtiohenkilö kertoi kaikille, että Putin ei ole tästä maailmasta. Suhtautuminen Macroniin muuttui heti, koska hän halusi siis jotakin. Kaiken kukkuraksi Macron lupasi, että järjestää joidenkin maiden sotilaita tulemaan Ukrainaan yhteisesti sotimaan Putinia vastaan.
Putinin propaganda pukeutuu nyt superkauniisiin vaatteisiin, jotta propagandakin näyttäisi kauniimmalta.
”Ympyrä sulkeutuu nro 4”
VastaaPoistaV.V. Putinin lempilaulu löytyi netistä:
"Po ulitse hodila bol'shaja krokodila,
ona, ona, ona zeljonaja byla.
Po ulitse hodila bol'shaja krokodila,
ona, ona, ona zeljonaja byla.
Po ulitse hodila bol'shaja krokodila,
ona, ona, ona zeljonaja byla.
Jne.
”Ympyrä sulkeutuu nro 5”
VastaaPoistaIhan äsken V.V. Putin julisti, että historiallinen tieto/tiede/ymmärrys/vitsit/jne. on tästä lähtien hänen henkilökohtainen omaisuutensa. Toisin sanoen, ne, jotka mäkättävät jotakin, saavat heti nenälleen, vähintään, ja nimenomaan KGB:lta.
Venäläisillä on seuraava kirolause: ”Poshol ty na huj.” (Mene vittuun.) Lauseella on myös lempeämpi versio, varmaankin naisia varten: ”Poshol otkuda i prishel.”/”Poshla otkuda i prishla.” (Mene sinne, mistä tulitkin.)
V.V. Putin siis rakastaa määräilemistä. Mene ja tiedä, jos hän ihan peräkanaa määrääkin, että ulosteidenkin pitää mennä sinne mistä tulivatkin.
Mielenkiintoinen detalji Putinin virkavalatilaisuudessa oli, että Putinin astuessa sisään taustalla soi Tsaikovskin Aleksanteri III:lle säveltämä kruunajaishymni.
VastaaPoista”Ympyrä sulkeutuu nro 6”
VastaaPoistaVladimir Iljich Leninin (Uljanovin) ensimmäinen magneettinen ja kuuluisa lausahdus oli seuraava: ”My poidjon drugim putjom.” (Me kuljemme eri tietä.) Venäjällä/Neuvostoliitossa se merkitsi sitä, että kaikki tehtiin ISMIN orjiksi. (kommunismi). Superpäämääränä oli pelastaa koko maailma köyhyydeltä. Ei ole mikään ihme, jos Vladimir Iljich Lenin olikin saanut credonsa Friedrich Engelsiltä.
Karl Marx keksi hyvän termin: työn tuottavuus. Venäjällä/Neuvostoliitossa työn tuottavuus oli kehno, joten oli pakko valloittaa muita maita, että saataisiin kylliksi herkkuja. Perunaa, porkkanaa, punajuurta yms. kasvoi omassa maassakin.
”Ympyrä sulkeutuu nro 7”
VastaaPoista”GOLODOMOR”
Golodomorista tuli nyt äkkiä faniteema, varmaankin jostakin vuosikymmenestä. Kreml on varmasti pahoillaan oikein saatanallisesti siitä, että historialliset tiedot valuivat yhteiskuntien aivoihin. (Saatanan perkele!)
Stalin/Neukku/Kreml järjesti Golodomorin ryövätäkseen miljoonilta ukrainalaisilta talonpojilta (5-10 miljoonaa) olemassa olleet viljat kertaheitolla NKVD:n voimin. Viljat myytiin pilkkahintaan Länteen kertaheitolla, jotta siellä alkaisi talouskriisi. Tunnettu supertalouskriisi on kaikkien tiedossa. Ryssäläinen projekti onnistui.
”Ympyrä sulkeutuu nro 8”
VastaaPoistaRyssäläinen ideologia ei ole paha, koska se on hyvä. Se haluaa hyvyyttä jokaiseen paikkaan, varsinkin sinne, minne V.V.P. käskee. Eihän siinä ole mitään pahaa.
”Ympyrä sulkeutuu nro 9”
VastaaPoistaKuten tunnettua, Nikolaj Vasiljevitsh Gogolin teoksia ei haluttu julkaista Sankt-Peterburgissa. Sankt-Peterburgin kilpailukaupungissa eli Moskovassa Nikolaj Vasiljevitsh Gogolin teoksia julkaistiin. Kiitos sille, mille, en tiedä, tietysti Moskovalle. Pelkästään ”Kuolleet sielut” levisivät niin paljon kaikkialle, että tuottivat Moskovalle superpaljon kopekoita.