Hevosmiesten
maailmasta
Hevosmiesten
imago taisi kärsiä siinä 1950-60-luvuilla, kun hevoset lopullisesti hävisivät
autoille ja traktoreille modernin yhteiskunnan voimakoneina. Muistan hyvin,
miten hevosia pilkattiin ”karva-Opeleiksi” ja hevosella kyntävästä
pientilallisesta alkoi tulla lähes koominen hahmo, vaikka hevoset vielä metsätöissä
näyttivät korvaamattomilta.
Kuitenkin
hevonen oli perinteisesti ollut se, mikä erotti herrat rahvaasta. Raamatussakin
esitettiin luonnottomana sellainen järjestys, jossa palvelijat olivat hevosten
selässä ja herrat kulkivat jalan. Se kuului apokalyptiikan maailmaan, jossa
kaikki oli muuttuva ja viimeiset tulisivat ensimmäisiksi.
Ranskaksihan
hevonen on cheval ja sen mukaisesti hevosmies on chevalier -kavaljeeri,
kuten se meillä sanottiin. Espanjassa ovat vastaavasti caballo ja caballero.
Hienoa väkeä siis juuri tuon hevosen perusteella ja ansiosta.
Toisaalta
tiedämme, että sota oli ja on yhäkin julmaa ja ratsuväki raakaa. Tuota
raakuutta pehmensi hieman se ritarillisuus (sanasta rida, ratsastaa, ryttare,
ratsumies), jota hevosmiehet kollegiaalisesti osoittivat sodassakin
vertaisilleen, jotka olivat sitten velvollisia maksamaan potut pottuina.
Denis Davydov,
venäläinen husaari, joka vuoden 1812 sodassa komensi partisaaniosastoja ja
jonka hahmo ikuistettiin Tolstoin Sodan ja rauhan Denisov-nimisessä
arkkityyppisessä hummaajassa ja rämäpäässä, taisteli myös Suomen sodassa
1808-1809.
Muistelmissaan Davydov
kertoo, miten hänen esimiehensä Jakov Perovitš Kulnev oli suosittu ja
arvostettu myös ruotsalaisten puolella, kuten Runebergkin esittää. Kerran kaksi
ruotsalaista upseeria oli joutunut kasakoiden saartamaksi ja nämä perinteidensä
mukaisesti aikoivat tappaa nämä ja ryöstää heidän omaisuutensa.
Silloin upseerit
huusivat ranskaksi: Koulneff, Koulneff -sauvez-nous la vie (Kulnev, pelasta
henkemme), mikä sitten tapahtuikin.
Kulnev ei muuten
ollut Donin kasakoita, kuten Runeberg erheellisesti kertoo, vaan kotoisin
Liivinmaalta, nykyisestä Latviasta (Ludza).
Kulnev kohosi
Suomen sodassa kenraalimajuriksi ja johti hyökkäystä Ahvenanmeren yli Grisslehamniin.
Hän oli Napoleonin sotien konkari, joka tuli myös ranskalaisten puolella hyvin
tunnetuksi. Väitetään, että hänen kuoltuaan Napoleon kirjoitti Josephinelle:
Eilen kuoli Kulnev, joka oli venäläisten paras ratsumies.
Kulnev kaatui jo vuonna 1812, Venäjän armeijan
perääntymisvaiheessa, mutta hänen maineensa jäi elämään ja hänen kuvansakin on
helppo löytää Talvipalatsin sotilaiden galleriasta. Hänen muistokseen on
nimetty kirkkokin.
Kun Runeberg loi
vänrikkinsä, oli runo Kulnevista sensuurin suuntaan oivallinen osoitus siitä,
että runoilija osasi arvostaa myös entisiä vihollisia. Viittauksia Kulneviin
käytettiin myöhemminkin todisteena siitä, ettei Runeberg ollut mikään russofobi.
Tuo sanahan keksittiin 1800-luvu jälkipuoliskolla.
Itse asiassa
Runebergin vänrikeistä tuli suomalaisen nationalismin keskeinen tukijalka,
kuten venäläisellä puolella sitten jo ennen sortokausia ja etenkin niiden
aikana alettiin valittaa. Pelkästään merkittävänä vuonna 1899 vänrikeitä myytiin
75000 nidettä, mikä oli ajan oloissa valtava määrä (ks. Vihavainen:
Haun runeberg venäläisin silmin tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Palataksemme
Kulneviin, Runebergin hänestä antama kuva ei tietenkään ole nykyisen
poliittisen korrektiuden mukainen. Erityisesti huomiota tässä suhteesa
kiinnittää hänen niin sanoakseni räikeä heteroseksuaalisuutensa:
Ma Kulnevista juttelen,
Lie sulle tuttu tuo.
Sep’ oli oikein kansan mies,
Hän elää ja hän kuolla ties,
Mies parhain missä taisteltiin,
Tai maljaa maisteltiin.
Yöt, päivät yhä taistella,
Sit’ ilonansa piti hän,
Ja kaatumista kukkana
Vaan sankar-elämän.
Mi aseheksi puuttuikaan
Ol’ yhtä, kunhan kaatui vaan,
Jos miekka taikka pikari,
Jos joi tai tappeli.
Hän harras myös ol’ lempimään,
Nopeesti kullan valitsi,
Sodasta tuskin pääsikään,
Niin tanssit toimitti.
Yön sitten armasteltuaan,
Hän kengän riisui kullaltaan,
Sen viinaa täydellänsä toi
Ja lähtömaljan joi.
Tällaistahan
todella tapahtui. Kun Suomen säädyt olivat Porvoon valtiopäivillä vannoneet uskollisuutta
Venäjän keisarille, voitiin valloitetetuilla alueilla kaikin mokomin, vaikka
sitten salaa hammasta kiristellen järjestää tanssiaisia, joihin venäläiset upseerit
osallistuivat. Näinhän tehtiin esimerkiksi Oulussa.
Samaan aikaan
Ruotsin kuninkaalle uskolliset Suomen armeijan rippeet jatkoivat raskasta
marssiaan, nälän, vilun, sairauksien ja vihollisen ahdistamina. Noista
tansseista Runeberg ei sen enempää puhu, mutta kyllä sen sijaan esimeriksi
tunnettu muistelija Sara Wacklin.
Hurjuus taistelussa,
ryyppäämisessä ja naisten kaatamisessa nostettiin ratsumiesten ja erityisesti
husaarien keskuudessa ihanteeksi. Kulnevin alaisen, jo mainitun Denis Davydovin
runoissa löydämme tämän arvomaailman ja siihenhän Runebergkin viittaa.
Näinä metoo-aikoina
saattaa joka tapauksessa tuntua hieman yllättävältä, että vihollisarmeijan
upseerien naisseikkailut oman väestön keskuudessa esitettiin romanttisessa
valossa ilman moitteen häivääkään.
Ehkä tässä voisi
ajatella, että naisten ajateltiin tuohon aikaan jokaisen vastaavan itsestään
eikä kyse näissä seikkailuissa ainakaan aina ollut mistään raiskauksesta.
Paljon naisia ovat miehitysarmeijat aina vetäneet puoleensa.
Joka tapauksessa
Runebergin maalaama kuva mustakuontaloisesta Kulnevista juomassa vodkaryyppyään
aamulla koko yön kestäneen ”armastelun” jälkeen naisen kengästä on merkille pantava.
Tuo kengästä juominen ei sellaisenaan ole ainutlaatuinen juuri tämän runon aihe,
sellaista toki tapahtui näinä galanttien kavaljeerien aikoina.
Historiaan
siirtyneenä asiat joka tapauksessa saattavat saada romantiikan hohdetta, vaikka
niitä aikoinaan olisikin paheksuttu.
Joka tapauksessa
syntyi tarina, todenperäinen tai ei, että Kulnev olisi kerran toimittanut
tanssit jollakin selustan paikkakunnalla ja juonut siellä maljan tytön
kengästä.
Tyttö oli tiettävästi
sulkavalaisen Tiittalan kartanon tytär ja tuo hänen kenkänsä, joka oli saanut
palvella maljana, säästettiin jälkipolville. Kuva siitä julkaistiin
Hakkapeliitta- lehdessä vuonna 1930 ( ks. 15.04.1930
Hakkapeliitta no 16-17 - Digitaaliset aineistot - Kansalliskirjasto ).
Woke-piirit puhukoot,
mitä puhuvat, mutta jotenkin tuntuu sitä, että kaikesta huolimatta sodassa
vielä 1800-alun oloissa saattoi sentään olla joitakin absurdin ritarillisia
piirteitä ainakin noiden hevosmiesten eli kavaljeerien keskuudessa.
Muistan hyvia ajan, kun mustalaiset liikkuivat hevosilla ja kärryt olivat täynnä lapsia ja pusseja ja nyssyköitä. Kerran eräänä kesänä kylälle tulla pölähti oikein iso seurue, taisi olla puolen tusinaa hevosta, ja matkalaisia sen mukaisesti. Meninne poikain kanssa ihmettelemään, ja muuan vanha mustalaisnainen vinkkasi meidät luokseen ja käski viemään ison pullopussin kauppaan ja tuomaan sitten panttirahat hänelle, jolloin mekin saisimme pienen palkan. Niin tehtiin, mutta tulimme huijatuksi, sillä latin latia emme saaneet palkkaksi. Nainen käski vain tylysti meidän mennä matkoihimme.
VastaaPoista50-60 lukujen taitteissa Suomea kierteli Donin kasakat. He antoivat oivallisia ratsunäytöksiä mihin hevonen ja kasakka miekkoineen pystyy. Meno oli hurjaa ja tanner tömisi. Se kyllä jäi ikuisesti mieleeni. Kasakat olivat aivan toista rotua ja toisen näköisiä kuin me totiset valkonaamaiset suomalaiset. Kovin olivat romakoita ja nauravaisia nämä arojen pojat.
Romanielämää ymmärtääkseen kannattaa lukea Veijo Baltzarin Verikihlat.
PoistaJossain päin maailmaa ratsuväkiyksiköt muutettiin panssaripataljooniksi, toisaalla taas helikopteriyksiköiksi.
VastaaPoista"kaikesta huolimatta sodassa vielä 1800-alun oloissa saattoi sentään olla joitakin absurdin ritarillisia piirteitä ainakin noiden hevosmiesten eli kavaljeerien keskuudessa."
VastaaPoistaSaattoipa ollakin - säätyläisten kesken (sulkavalaisen Tiittalan kartanon tytär). Jos sitten kyse oli talonpoikien tyttäristä ja rivikasakoista yms lähestymistapa saattoi olla ns suoraviivaisempi...
"Kulnevista juomassa vodkaryyppyään aamulla koko yön kestäneen ”armastelun” jälkeen naisen kengästä"
VastaaPoistaEikö sentään shampanjaa?
Runeberg alkutekstissä puhuu boolista, Cajanderin käännös viinasta. Runebergiä minäkin kyllä uskoisin.
Poista