Barbaria ilman naamiota
1800-luku uskoi Euroopassa inhimilliseen
edistykseen ja yleensä alettiin jo valveutuneissa piireissä ymmärtää myös sodan
mielettömyys. Sehän ei ollut mikään toimiva tapa rikastua ja siihen
varautumisen vaatimia valtavia kustannuksia saattoi pitää korkeintaan välttämättömänä
tai ainakin valitettavana pahana.
Niinpä vakavia yrityksiä yleisen ja
peruuttamattoman rauhantilan aikaansaamiseksi ja ainakin varustelukustannusten jonkinlaiseksi
rajoittamiseksi alettiin tehdä. Tulokset olivat vaatimattomia, mutta ainakin
Haagiin saatiin rakennettua asialle omistettu palatsi ja avoimesta väkivallan
saarnaamisesta alkoi tulla seurapiirikelvotonta.
Jo Boksarikapinan kukistamisessa
pidetyt puheet ja tehdyt teot osoittivat, ettei suurta muutosta ollut
tapahtunut ja ensimmäinen maailmansota hävitti sitten loputkin illuusiot.
Silti sotaa katsottiin aina tarpeelliseksi
perustella jollakin ylevällä asialla, eihän ihmisiä noin vain voinut uhrata
ilman elämää suurempaa perustelua.
Tuossa uhraamisessa taitaa
kuitenkin piillä jo sen itsensä oikeuttaminen. Seppo Oikkonen on usein tälläkin
palstalla muistuttanut siitä, miten sota taannuttaa ihmisten ja kansojen
psyyken yhä primitiivisemmälle tasolle ja rakentaa hyökkääjästäkin kuvan uhrina,
joka tarvitsee suojelua ja vaatii sitä kansalaisiltaan.
Edes natsi-Saksa ei propagandassaan
halunnut olla avoimesti ylimielinen saalistaja ja hyökkääjä, vaan kuulutti
maailman oikeudenmukaisempaa jakoa ja uutta Eurooppaa, jossa kansoille annettaisiin
se, mitä ne oikeudenmukaisesti ansaitsivat ja tarvitsivat.
Neuvostoliitto taas kävi suurta isänmaallista
sotaa, jossa virallisen version mukaan olennaista oli kansakunnan taistelu
elämästä ja kuolemasta, eikä suinkaan suurvallan etupiiristä tai edes ideologiasta.
Samaan aikaan taistelu toki käytiin edistyksen, oikeudenmukaisuuden ja vapauden
puolesta taantumusta, obskurantismia ja orjuuttamista vastaan (vrt. Vihavainen:
Haun pyhä sota tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Taistelussa ilmennyt ristiriita oli
tietenkin aivan todellinen, vaikka tuossa edellä viitatussa laulussa esitetty osapuolten
vastakohtaisuuden totaalisuus kuuluikin jo propagandan fiktiiviseen maailmaan.
Joka tapauksessa myös Neuvostoliitossa vannottiin ainakin sanoissa
inhimillisten perusarvojen nimiin.
Jopa toisen maailmansodan
propagandassa oli harvinaista, että uhattiin vaikkapa kokonaista kansaa hävittämisellä,
vaikka juuri sellaisia rikoksia oltiin itse asiassa tekemässä.
Kun Jemeljan Jaroslavski, toisen
luokan suuruus, jonka johdossa oli nimikuulu Taistelevien jumalattomien liitto
(Союз воинствующих безбожников), jatkosodan alussa
ilmoitti julkisesti, että suuri neuvostokansa suuttumuksessaan pyyhkäisisi
Suomen pois maan pinnalta, oli se Suomen propagandalle harvinainen
herkkupala, jota sitten vielä aina silloin tällöin toisteltiin.
Asian sai suomalaisten korvissa kuulostamaan
erityisen dramaattiselta se, että juuri sama herra johti noita taistelevia
jumalattomia, joiden valtaa uskonnollinen Suomen kansa hyvästä syystä pelkäsi.
Itse asiassa koko tuo Taistelevien jumalattomien liitto oli juuri tuossa
vaiheessa Stalinille kiusallinen, hän kun kipeästi tarvitsi ja sai tukea
Venäjän ortodoksiselta kirkolta.
Tarkkaan ottaen tuo Jaroslavskin
uhkaus ei välttämättä ollut ihan niin paha, kuin miltä se kuulosti ja millaiseksi
se voitiin tulkita. Ellen nyt ihan väärin muista, niin siinä käytettiin
ilmaisua steret s litsa zemli, joka ei välttämättä tarkoita, että näin
tulee tapahtumaan, vaan että näin voi tapahtua.
En nyt onnistu löytämään
originaalia, mutta olennaista tässä on, että moisen uhkauksen esittäminen missä
muodossa tahansa oli ennenkuulumatonta hävyttömyyttä ja myös hyvin harvinaista.
Vaikka tuossa sodassa oltiin teoissa aivan tavattoman barbaarisia, haluttiin
sentään edes sanoissa teeskennellä jonkinlaista säädyllisyyttä. Joskus
lipsuttiin.
Vaan mitenkäs on nyt? Internetin
kautta saamme nähdä toinen toistaan häpeämättömämpiä naamoja, jotka uhkaavat
täydellisellä tuholla meidänkin maatamme. Niin mahtava on ylpeissä puheissaan
tuo hyökkäyksen viaton uhri, oma synnyinmaa, jota vihollinen turhaan yrittää
uhata.
Pidän ilmeisenä, että nykyaika on
ainakin diskurssinsa tasolla jo taantunut kauemmas barbariaan kuin toisen
maailmansodan ajan Eurooppa, jossa sentään yritettiin säilyttää edes
jonkinlainen säädyllinen puhetapa. Nyt pelkkä valtion sotilaallinen mahti eli
sen kyky pahantekoon näyttää riittävän ylpeilyn aiheeksi.
Se, että ydinpommin räjäyttäminen
keskellä ihmisasutusta ei koskaan eikä missään oloissa voisi olla muuta kuin
korkeimman luokan sotarikos, rikos ihmiskuntaa vastaan, ei enää säikäytä
uhoajia.
Sota tietenkin kiihdyttää tällaista
henkisen taantumisen prosessia, mutta onhan se jo kauan ollut käynnissä. Tällaista
tuli kirjoitettua jo yli vuosikymmen sitten, jo ennen Krimin miehitystä, kun
Venäjällä jotkut innostuneet nuorisopiirit laskivat leikkiä Washingtonin hävittämisestä
uusilla ihmeellisillä ohjuksilla. Silloin sitä tosin laajasti paheksuttiin.
perjantai 8. kesäkuuta 2012
Mahtailu kansallisena projektina
Mahtailu kansallisena projektina
Mihaili
Bakunin kirjoitti aikoinaan kirjan ”Ruoskasaksalaisesta keisarikunnasta” (Knuto-germanskaja
imperija i sotsialnaja revoljutsija). Aitosovinistisessa hengessä tämä
anarkistien Grand Old Mad kuvaili saksalaista upseeria, joka hänen mielestään
oli ”sivistynyt elukka, lakeija vakaumukseltaan ja pyöveli kutsumukseltaan”.
Ellen nyt
aivan väärin muista, niin Bakuninin kynästä on lähtöisin myös anekdootti, jossa
eri Euroopan kansakunnat kehuivat kukin sillä, mitä hyvää heidän hallitsijansa
pystyvät kansalleen antamaan. Vain saksalaista nämä maalliset hyvyydet eivät
kiinnostaneet ja hän kehaisikin vain: ”Meidän hallitsijamme pystyy orjuuttamaan
ja nöyryyttämään teidät ja kaikki muutkin!”
Kun mitään
tavoiteltavaa eikä arvokasta siis ainakaan tämän skenaarion mukaan ollut
tarjottavana, tarjottiin ihailun kohteeksi pelkkää valtion mahtia. Se taas oli
asia, jota Bakunin vihasi enemmän kuin mitään muuta, vaikka hänen aivoissaan
itse asiassa syntyi idea eräänlaisesta totalitaarisesta yhteiskunnasta, jossa
valtiovallan sijasta oli Zwangherrin roolissa kansalaisyhteiskunta.
Esimoderneissa
yhteiskunnissa oli valtion mahdilla aina suuri merkitys. Sitä korostettiin
ulkoisilla tunnuksilla, palatseilla, linnoituksilla, paraateilla ja loistolla.
Pietariin saapuva talonpoika saattoi tuntea vain nöyrää hämmästystä nähdessään,
Jumalan maanpäällisen voidellun asuinsijat ja hänen palvelijansa, joita oli
leegio, hekin pukeutuneina loistavasti kuin serafit.
Talonpoika ei
saanut valtiolta mitään aineellisia hyvyyksiä vaan päinvastoin maksoi koko
lystin ja sai kaupan päälle ruoskaa palkakseen, jopa aivan syyttömänä. Vielä
sen jälkeen kun maaorjuus ja ruumiin rangaistukset lakkautettiin, valtio
sijoitti hyvin paljon mahdilla rehvastelemiseen. Japanin-sodassa tapahtunut
lankeemus oli sitten sitäkin nolompi.
Mutta
sovinismilla ratsastaminen tuotti tiettyjen ainesten kannatuksen.
Mustasotnialaisten ja muiden varsinaisten lurjusten ohella joukkoon kuului myös
aivan tavallisia poroporvarillisia sanomalehtien lukijoita. Kaikki eivät
taputtaneet mustasotnialaisten murjaisulle, jonka mukaan ”Viipuri on Venäjälle
vihamielisen mongolikansan hallussa” ja pitäisi palauttaa oikealla
omistajalleen, joka oli sen jo vuonna 1710 valloittanut. Harvat sen sijaan
ymmärsivät, että suomalaisilla pitäisi omalla alueellaan olla jonkinlaisia
erioikeuksia venäläisiin nähden.
Korskea
sovinismi vaati vähemmistöjen alistamista ja nautti valtion mahdista niin kauan
kuin sitä riitti. Sitten kuitenkin tapahtui niin, että talonpoika, jolle oli
annettu vain maksajan osa, alkoi itsekin kiinnostua saamaan vastinetta
uhrauksilleen. Kun mahdin näyttäminen taas kerran floppasi pahasti, alkoi
kultaisten kaluunoiden hohto himmentyä.
Kuka
oikeastaan tarvitsi loputonta teurastusta ja hävitystä? Miksi Puolaa, Suomea ja
muita reuna-alueita piti hallita väkivalloin? Ellei valtiolla ollut muuta
tarjottavaa, niin se ei ansainnut muuta kuin tuhonsa.
Dardanellit
saattoivat kiinnostaa niin oligarkkeja kuin sovinistisia visionäärejä, mutta
tuskin talonpoikaa Kurskin kuvernementista. Hän pikemminkin halusi saada osansa
paikallisen tilanherran maista. Vallankumous syntyi vuonna 1917 väriltään
punaisena, mutta tämä ei ollut oleellista. Vallankumoukset syntyvät kautta
aikojen silloin, kun valta menettää legitimiteettinsä. Pelkkä mahtailu, johon
ei liity edes ajatusta maallisen hyvän oikeudenmukaisesta jakamisesta, on
hutera perusta vallalle. Maksaja kyllästyy joskus.
Tässä ei ole mitään marxilaista. Jo
raamatussa todetaan, että ylpeys käy lankeemuksen edellä. Mikäli ylpeillä
halutaan, on oikea järjestys hankkia ensin jotakin ylpeilyn aihetta.
”Russofobisten” olkiukkojen rakentelu ja erilaisten marginaaliainesten haaliminen
niiden tueksi ei ole kestävä pohja vakaalle kehitykselle.
"Se, että ydinpommin räjäyttäminen keskellä ihmisasutusta ei koskaan eikä missään oloissa voisi olla muuta kuin korkeimman luokan sotarikos"
VastaaPoistaNäkisin sen eskaalaatioona, epätoivoisena tekona kun muut keinot eivät tepsi ja luovuttaa ei voi. Mitä olisi tapahtunut jos Hitlerkllä olisi ollut atomipommi ( ja kuljetusväli) huhtikuussa 1945.
Näkisin ettei Xi todellakaan salli Putlerin tuhota Kiinan pitkän aikavälin imperiuminrakennusprojektia alkamalla ydinpommittaa mihinkään suuntaan.
PoistaHänellä on Putlerin pysäyttämiseen takuuvarmasti enemmän kuin tarpeeksi tarvittavia keinoja, sikäli mikäli Putlerilla edes on toimivaa ydinasetta.
Olemme kaikki nähneet, miten surkeassa kunnossa Moskovian konventionaaliset asevoimat ovat, huoltamattomia ja korruption sekä varastelun kehitysmaa-asteelle saattamia.
Miten Putlerin ydinase, joka vaatii jatkuvaa huoltoa, ylläpitoa ja päivitystä ja jota ei ole koskaan ajateltu käytettäväksi muuhun kuin pelotteeksi olemassaolollaan, voisi muka olla käyttökunnossa?
Kuullostaa vähän juopon puheelta, jota toinen uhkaa puukolla, "et sinä kuitenkaan lyödä uskalla".
PoistaJuuri sitä ovat Putlerin ydinbömm-Bömm-BÖMMityspuheet:
Poistasurkea juoppo huutaa korttelin päästä kuinka hänellä on ISO puukko ja kohta hän lyö, nyt hän lyö, ihan varmasti hän tällä kertaa, tällä kertaa lyö.
Ääni kuuluu ja kädet heiluvat, mutta lyönnistä eikä edes puukosta ole tietoakaan.
Tämä "viisas ihminen" ei kuitenkaan ole niin viisas. Ja, ideologisuus tyhmentää erityisesti.
VastaaPoistaNykytietämyksen mukaan neukkula menetti lähes 42 miljoonaa ihmistä toisen maailmansodan uhreina. USA katsoi, lend leasen olevan tarkoituksenmukainen ohjelma, Saksan nujertamiseksi.
42-miljoonaa kommunistia on parempi, kuin noin 400000 ylittävä osa usalaisista.
Saksan teknologinen ylivoima pelotti USA:ta. Me 262, V2, polttomoottoriteknologia olivat vain pieni osa kaikesta siitä, mikä USA:lta puuttui, puhumattakaan neukkulasta.
Mutta, ikävä kyllä, jeesustelulla asioita hoidetaan edelleenkin.....
Viikonloppuna Kremlin pääpropagandisti, rabbiinin poika Vladimir Solovyov väänsi seemiläiset kasvonsa eläimelliseen raivon irvistykseen luvatessaan, että kunhan ukrainalaiset on "nitistetty" seuraavaksi on suomalaisten vuoro.
VastaaPoistaJos ajatellaan sitä tajunnallista vallankumousta mikä eurooppalaisen ihmisen sielussa tapahtui keskiajalta uudelle ajalle tultaessa -- minuuden uudestisyntymää, syvyysperspektiivin ja ajantajun elpymistä, visuaalisen mieltämisen ajatushahmoja -- kaikkia niitä tajunnallisia alkioita ja elementtejä joita luonnontiteet sitten perustakseen ottivat, on outoa, että samaan kehityskuvaan kuuluva individualismi ei ihmistieteiden kentilla koskaan tavoittanut samaa tiedollista voittokulkua ja ymmärryksen syvenemistä kuin mitä luonnontieteiden puolella tapahtui.
VastaaPoistaUusista tiedonaloista luonnontieteet muuttivat maailmaa ja ihmisen elinehtoja muutamassa vuosisadassa miljoonkertaisesti sen mitä ne olivat muuttuneet koko ihmissuvun kehityshistoriassa miljoonan edeltävän vuoden aikana. Mutta ihmistieteissä ei edistys ole ollut ollenkaan samaa suuruusluokkaa -- emme edes ymmärrä sitä järjen premissien erityislaatuisuutta, josta luonnontieteiden nousu oli seurausta.
Freudia on helppoa ja houkuttelevaa mitätöidä, kun tiedeuskovainen vulgaaripositivismi antaa siihen eväät, ja toisen perustavaanlaatuisen ihmistieteen, sosiologian, isähahmoa Durkheimia ei edes tarvitse mitätöidä, koska hänen ajattelunsa jo lähtökohtaisesti menee miltei kaikilta yli ymmärryksen.
Jos ymmärtäisimme näiden syväluotaavien pioneeriajattelijoiden perintöä paremmin, emme esimerkiksi yrittäisi selittää lajinsisäistä aggressiota kartesiolaisen järjen mukaisella päämäärärationalismilla. Ymmärtäisimme miten sosiopsyykkinen taantuma romauttaa kognitiiviset kyvyt. Ehkäpä ymmärtäisimme jopa sitä tapaa jolla perusnarsismin vammat kiinnittävät yksilöpsyyken "objektin" rooliin -- hoivan ja huomion tarpeeseen, jatkuvaan yhä vahvempien efektien tarpeeseen, syvenevään uhrirooliin samaistumiseen ja siitä alitajunnassa kumpuavaan omankädenoikeuteen -- ja näkisimme röntgenkatsellamme kaikkien hitlerien ja putinien puheiden puhki sinne, missä sairaan sielun sairas motivaatio asettaa paikoilleen ne raiteet, jotka sitten johtavat tuhotoimiin ja lopulta tuhon ja itsetuhon yhteen sulamiseen.
"emme esimerkiksi yrittäisi selittää lajinsisäistä aggressiota kartesiolaisen järjen mukaisella päämäärärationalismilla. Ymmärtäisimme miten sosiopsyykkinen taantuma romauttaa kognitiiviset kyvyt."
PoistaEikö sittenkin voisi ajatella, että ns välineellistetyn väkivallan käyttö käyttö pienessä (rikos) tai suuressa (sota) ei välttämättä kerro mistään tiedollisesta tai älyllisesti taantumasta vaan moraalin puutteesta, jos on mahdollista tyydyttää omat tarpeet menestyksellisesti, ei se minusta välttämättä kerro kognitiivisten taitojen vaan moraalin puutteesta, Solzenitsyn kuvasi tämän laillisten varkaiden asenteen gulagissa heidän sanonnallaan "kuole sinä tänään, niin minä kuolen vasta huomenna". Rationaalista, mutta pahaa.
Syvällä ollaan. Putinin jutut alkaa muistuttaa liikaa menneiden diktaattorien touhuja. Ihme miten valta menee päähän joillakin nopeastikin.
VastaaPoista""Se, että ydinpommin räjäyttäminen keskellä ihmisasutusta ei koskaan eikä missään oloissa voisi olla muuta kuin korkeimman luokan sotarikos"
VastaaPoistaNiin, tuohan jo koettu, kaksi kertaa.
Olen hyvin tietoinen siitä, miten sitä perusteltiin edessä olevilla vielä suuremmilla mahdollisilla sekä miehistö- että siiviilitappioilla.
Ne olivat ihan pragmaattisiakin.
(Saksan kostopommittaminen talvella ja keväällä 1945 ei enää ollut.)
Perusteet varmaan nytkin esitettäisiin, vaikka ne olisivat täysin hyväksymättömissä.
Länsi on nyt tilanteessa, siis me, että ehkä katsotaan pian kortit loppuun saakka.
Jos Venäjän tappio alkaisi todellakin häämöttää, ja se tulisi niin että se samalla olisi romahduttamassa koko valtioita, en olisi ihan varma siitä ettei siinä tilanteessa tulisi mukaan tuhon logiikka jossa viedään mukana muitakin.
Jos toisessa kortissa on rauha, huono rauha.
Ja toisessa tuo kortin loppuun saakka katsominen, niin kumpi pitää tehdä?
Totta kai eskalaation Nato voittaisi, se on ihan selvä.
Mutta jos voiton hintana olisi vaikkapa muutama satatuhatta siviiliä Puolassa, Suomessa, Baltiassa jne. ?
Toisin kuin muistetaan, Natohan on ennenkin käyttänyt tappavaa sotavoimaa, ilmaiskut, Kosovon puolesta, Serbiaa vastaan.
VastaaPoistaSerbian puolella siviilejä kuoli eri arvioiden mukaan satoja tai yli tuhat. Ei luotettavaa tietoa. Naton sotilaita taisi kuolla kaksi, onnettomuuksissa. Ylivoima ja varovaisuus oli sitä luokkaa.
Niin se varmaan olisi nytkin mutta sotilasliittommehan pelkää omia tappioita kuin ruttoa ja näin vaikka kyse ammattisotilaista jotka ovat valintansa tehneet.
Minään sankariliittona Natoa ei siis voitane pitää.
Toki jos Venäjä käy päälle, tilanne on toinen ja etäisen tarkkailijan ja kirurgin asenne muuttuu. Toivottavasti.
Mutta pian on lännen ratkaistava pyritäänkö rauhaan vai tehdäänkö jotain oikeastikin, vrt. Kosovo.
Ukraina ei kykene tätä sotaa voittamaan yksin. Voidaan tietenkin jatkaa tätä sotaakin vuosia. Mielestäni se on se järjettömin vaihtoehto.
Vaikka alkaa näyttää että se sopii ehkä sekä Putinille että joillekin läntisillekin piireille? Joku "rauhanpuolustaja" toisi varmaan esiin jo aseteollisuuden?
Onhan se erikoista, että Venäjän entinen presidentti ja pääministeri toivoi Ukrainalaisten verilöylyä vauvasta vanhukseen, koska NE eivät ole edes ihmisiä. Vaikka se saattoi olla viinottuneen ihmisen houreita, mutta yhtä kaikki entisen valtion päämiehen! Tämä keissi oli Butshan aikoihin, mutta viinassahan sanotaan olevan totuuden!
VastaaPoistaVenäjä näyttää suorastaan ajavan sotilaitaan hirvittäviin rikoksiin siviilejä vastaan, koska se takaa, että he taistelevat täydelliseen ja totaaliseen loppuun asti, mikä se sitten onkin? He eivät suostu, eivätkä pysty ainakaan häviämään siten, että perustettaisiin joku Nurnbergin kaltainen tribunaali, ei todellakaan sillä liian monilla venäläisillä mosurista mahtimieheen ja naiseen ei voi olla enää kunniallista tietä rauhaan. He ovat täydellisesti häväisseet itsenä ihmisinä, ja miksi? No siksi, että he ovat täydellisen varmoja voitostaan, vaikka se tarkoittaisi kaikkien loppua.
Tulee mieleen elokuva Perikato, jossa Berliinin viimeisinä päivinä natsit haravoivat katuja hirsiköysi olallaan, ja etsivät pettureita! Venäjä on lähes siinä pisteessä, eiköhän Kremlin henkilöstovaihdokset ja lukuisat ikkunasta putoamiset sun muut kerro karua kieltään, ja venäläinen musikka vain huitaisee kädellään, nitsevoo...