maanantai 27. toukokuuta 2024

Sivistäjän ponnisteluja

 

Kulttuurikanavan arkea ja pyhää

 

Kun tulin jossakin seurassa ihmetelleeksi sitä, ettei Suomen televisio esitä mitään kulttuuriohjelmia, minua kehotettiin kattomaan Teema-nimistä kanavaa.

Tuumasta toimeen. Eilinen, joka oli sunnuntai, sisälsi seuraavanlaista:

1.   

2.   

3.   

4.   

1.    17:25Strömsö

2.    17:55Yle Nyheter TV-nytt 17.55

3.    18:00Vesta-Linnea

4.    18:13Ruso ja rihmalat (svensk version)

5.    18:25Hupsut eläinvideot

6.    18:31Ötökkätalli

7.    18:35Näin Norjassa

8.    18:45Tulevaisuuden unelmapuutarhat

9.    19:29Yle Nyheter TV-nytt 19.30

10. 19:39Sportnytt

11. 19:48Sportliv

12. 20:00Drottningholmin linna - kuninkaan koti

5.   

1.    21:00Hankala perintö

2.    21:50The Monk - Into the Jungle

3.    23:20Osta mun pikkarit

 

Kaikki, mihin ihminen kajoaa, muuttuu kulttuuriksi sanan laajassa mielessä, joten olisi mieletöntä sanoa, ettei sitä tällä kanavalla olisi.

Käsitettä käytetään myös ahtaammassa mielessä merkitsemään sellaista toimintaa, joka liittyy ihmisen henkisten kykyjen ja tarpeiden kehittämiseen, sivistämiseen, kuten ennen sanottiin ja niiden korkeimpiin saavutuksiin. Sivistäminen on myös muuan Yleisradion keskeinen tehtävä.

Tässä yllä esitetyssä pyhäpäivän tarjonnasta voidaan havaita voimakas ruotsinkielen ja muiden pohjoismaisten kielten läsnäolo.

Kohtaamme esimerkiksi Tanskan kruununprinsessa Maryn, norjalaisen rannikkolaivan ja sen miehistöä, tanskalaisen puutarhaohjelman, ohjelman Drottningholmin linnasta Ruotsin kuninkaan kotina ja suomenruotsalaisen ohjelman Suomen historiaan vaikuttavista tavaroista. Norjalainen pikku pätkä kertoo hyönteisistä ja Göran Schildtin Välimeren-purjehduksestakin on ohjelma.

Lastenohjelmaa on runsaasti ja se on ruotsinkielistä samoin kuin uutiset ja urheilu. Kanava siis itse asiassa vastaa koko ruotsinkielisestä ohjelmatarjonnasta ja tarjoaa kaupan päälle runsaasti skandinaavista ainesta.

Onhan ruotsinkielinen tarjontakin hoidettava, vaikka ihmetyttää, miksi se kaikkine urheilu- ja lastenohjelmineen on juuri kulttuurikanavalla.

Englanninkielistä ohjelmaa näyttää olevan vain vähän, mikä jo sinänsä tietysti on lupaavaa. The Monk -into the Jungle-niminen ohjelmakin on tanskalaisten tekemä. Päivän elokuva Fabian -moralistin tarina on peräti saksalainen.

Suomalaisia esineitä ja niiden historiallista merkitystä koskevaa puolen tunnin pätkää voi aidosti kutsua kulttuuriohjelmaksi. Se pyrkii historian analyyttiseen ymmärtämiseen ja on myös Suomessa tehty. Niitä on näköjää useampiakin tehty. Hurratahan tässä kai jo pitää!

Ilta huipentuu sitten Helsingborgiin sijoittuvaan ohjelmaan Osta mun pikkarit, jossa näemmä tutkitaan ns. sokerisetä-deittailua, joka taitaa haiskahtaa suorastaan prostituutiolle.

Aihe vaikuttaa nimensä perusteella kiinnostavalta ja mieleen tulee, että samantyyppisen, mutta tasa-arvoisemman voisi kyllä tehdä Suomestakin, vaikkapa otsikolla Myy mun kalsarit. Miten tämä liittyy sivistykseen, jää arvoitukseksi.

Leikki sikseen. Tämän satunnaisen sunnuntain perusteella lienee syytä todeta, että onhan kanavalla hieman varsinaista kulttuuritarjontaakin, josta yllä jäi vielä mainitsematta Birminghamin sinfoniaorkesterin konsertti.

Kun nyt kuitenkin puhutaan kulttuurikanavasta, täytyy sanoa, että kyllä varsinainen kulttuuriohjelma ja erityisesti suomalainen kulttuuriohjelma on kovin heikosti esillä. Ei tietenkään haittaa, että se on ruotsinkielistä, mutta mieleen tulee kaamea epäilys siitä, ettei vastaavaa suomenkielistä ilmeisesti ole edes olemassa eikä yritetä tehdäkään.

 Ilahduttavana seikkana on toki sentään ei-anglosaksisen aineksien suhteellinen runsaus, mutta ei skandinaavinen kulttuuri nyt sentään aivan maailman huippua enää nykyisellään edusta. 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun akussa asia oli hieman toisin, mutta niistähän ei mitään sanotakaan.

Mutta jatketaanpa. Tänään Teeman ohjelma näyttää seuraavanlaiselta:

1.   

1.    07:50Kesätorppa kuntoon

2.    08:18Adampourin perhe

3.    08:40Elämää meren armoilla

2.   

1.    09:10Kasper Strömman ja Suomen saunat

2.    09:40Näin Norjassa

3.    09:50Tulevaisuuden unelmapuutarhat

4.    10:35Från jord till bord

5.    11:05Koiraperheet käytöskoulussa

6.    11:49Sportliv

3.   

1.    12:00Tehtävänä paratiisi

2.    13:15Aalto

4.   

5.   

1.    21:00Efter Nio

2.    22:00Kipupiste

3.    23:00Häähuumaa

4.    23:30Baest - pedon perhe

 

Voimme todeta, että koko tarjonta on käytännössä ruotsinkielistä, sisältäen normaalit lasten- ja urheiluohjelmat sekä uutiset. Skandinaavinen aines on myös hyvin huomattavaa ja jopa espanjalainen ja italialainen saippuasarja löytyvät.

Hömppää riittää häähuumasta pedon perheeseen ja toki myös rikollisuus kaikkia tietenkin aina kiehtovana teemana on esillä parissakin ohjelmassa. Tullako raskaaksi vain ei on koko maalappomme kohtalonkysymys ja sitä ratkoo pari naista nyt ruotsiksi. Bornholm oli kylmän sodan eturintamassa ja siitäkin puhutaan.

Aivan oikea kulttuuriohjelma lienee Aalto, joka kertoo Alvarista ja ohjelma Tehtävänä paratiisi  kertoo kokonaisen kaupungin suunnittelusta Nepaliin. Kai sekin voidaan lukea kulttuuriin.

Ajanvietettä löytyy koiraperheiden käytöskoulusta Suomen saunojen esittelyyn ja kaiken kaikkiaan kanava näyttää suunnilleen yhtä viihdekeskeiseltä kuin kaikki muutkin. Selkeä ero on, että anglosaksisen aineksen sijasta tarjolla on nyt skandinaavista ja myös hieman mannereurooppalaista.

Vilkaisu tiistain ohjelmaan vain vahvistaa yleiskuvaa. Varsinaista kulttuuriohjelmaa on nimeksi. Kaikenlaista sekalaista päivittäistavaraa ruotsiksi ja skandinaavisilla kielillä on joka tarpeeseen ja edellisen päivän ohjelmia muotihömpästä lähtien toistetaan vielä varmuuden vuoksi.

Myös yksi aidosti suomenkielistä merkittävää (?) ongelmaa pohtiva ohjelma on: neljä Urpoa pohtii nimen merkitystä elämässään. Näin ennakolta jännittää jo, pahoittuuko jonkun mieli ja löytyykö turvallinen tila. Aihe kai nyt sitten ainakin on suomenkielisen kulttuurimme keskeisiä, kun ei siitä muutakaan ole.

Tämän kevyen pikavilkaisun perusteella uskaltaisin jo sanoa, että puheet Teemasta kulttuurikanavana ovat pelkkää roskaa. Se lähettää toki enimmäkseen muunlaista ainesta kuin kilpailevat(?) kanavat, mutta pääsääntöisesti kyse on päivittäisviihteestä, uutisista ja lastenohjelmista. Saippuahömppääkin on tarjolla.

Varsinaista kulttuuriohjelmaahan voi kyllä löytää National Geographic-kanavalta, etenkin historian alalta, vaikka viihteellisyys on myös sen tunnussana. Ei välttämättä ole katastrofi, mikäli myös kulttuuriohjelmat on mitoitettu 11-vuotiaille, joten myös kulttuurista kiinnostunut suomalainen katsoja löytää aina joskus kiinnostavaa ainesta TV:n valtavasta tarjonnasta, kunhan jaksaa selata.

Yksi asia kuitenkin puuttuu. Suomalaista suomenkielistä kulttuuriohjelmaa tarjoavaa kanavaa ei ole. Ruotsinkieliset ovat omat ohjelmansa ansainneet ja paljolti tehneetkin, mutta miten verorahoilla toimiva YLE selittää sen, ettei se ole edes yrittänyt luoda sellaista kanavaa, jolla nimenomaan suomenkilisen kulttuurin kysymykset nousisivat esille?

Miksei mitään edes yritetä? Missä ovat TV-teatteri, syvähaastattelut tyyliin Itse asiasta kuultuna, missä kirjallisuus, missä museot, missä edes maailmankirjallisuuden ja -taiteen klassikot, missä eurooppalaisen kulttuurin keskeiset teemat teologiasta, filosofiasta, humanismista ja perimmäisten kysymysten merkityksestä?

Eikö nuorisoa kiinnosta? Luulenpa, että voisi kiinnostaakin, mikäli asioita käsitetäisiin kunnianhimoisesesti. Jos ei sittenkään kiinnosta, niin mitäpä siitä? Eikö jo tuhat seuraajaa hyvälle ohjelmalle ole paljon, jos sitä verrataan suurimpien luentosalien yleisöön? eikö YLE elä verorahoilla juuri siksi, että se voisi tuottaa laatua sen sijaan, että haalisi katsojia kosiskelemalla heitä?

12 kommenttia:

  1. Ongelma ratkeaa, kun lopettaa telkkarin katselun. Meillä se loppui heti plandemiakusetuksen alettua. Nököttäähän meillä telkkari vieläkin paikallaan ja aika paljon sitä katselenkin, mutta vain juutuubin, Rumblen jne.., fiksuja ja monipuolisia podcasteja. Älykkäät keskustelut ovat parasta viihdettä. Viihteeksi riittävät ikivanhat Poirot ja Miss Marblet tai niitäkin vanhemmat elokuvat, missä miehet olivat miehiä, naiset naisia ja asioistakin puhuttiin niiden omilla nimillään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kovin on rajoittunutta, minulta loppui television katseli vuosikymmeniä sitten kun tarjolla oli lähinnä näitä Perkuleen Hoirotteja yms. brittihaukotuslöpinää.

      Poista
  2. TV-kanavalle tuhat katsojaa ei ole mitään. Vähintään satatuhatta pitää olla pienelläkin kanavalla. Massamedia.

    Asiaa mutkistaa se, että kaikki tavoittelevat vain nuorta katsojakuntaa. Kaupalliset kanavat siksi, että nuori väki on helpoiten hömpötettävissä ostamaan mainosten perusteella vaikka mitä joutavaa, ja Yle taas siksi, että se on kauhissaan siitä, että se on menettämässä/ jo menettänyt nuoret oikeinajatteluun opastavan vaikutusvaltansa piiristä.

    Muista katsojaryhmistä ei niin väliä kenellekään siis.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse olen kyllä ihmetellyt, miksei meidän vanhemman väen - jolla sitä ostovoimaa olisi - rahat kelpaa tuottajille ja mainostajille ja sen vuoksi kaupallisten kanavien "sisällön"tuottajille.

      Poista
  3. Kulttuuri-sanaa tunnutaan venytettävän "miten tahaan", sanottakoon näin? On yksi asia, jota olen ihmetellyt vuosikymmenet, eli kun rassaat vaikka auton radiokanavia, ja voit olla vaikka Nurmeksessa, Suomussalmella tai Sallassa, niin ruotsinkielisiä voimakkaita asemia löytyy aina vaikka "huru mykky". Mikähän on sen taika?

    VastaaPoista
  4. Sveitsissä käydessä tuli katsottua televisiota, ja siellä sitä innovatiivisuutta ja yritystä löytyy. Muistan viikottaisen keskusteluohjelman, joka käsitteli gerontologian suhdetta filosofiaan. Joka jaksossa joku gerontologian asiantuntija, vaikkapa neurologi, sekä käytännön filosofi keskustelivat tunnin verran juontajan kanssa vanhenemisesta filosofiselta kannalta. Katsomani jakso käsitteli muistisairauksia kuten dementiaa filosofian aspektista. Miten kiehtovaa ja tälle teemalle oli siis omistettu kokonainen ohjelmasarja! Ote ohjelmassa oli sellainen, että jokainen pääsi siihen mukaan, muttei se myöskään aliarvioinut katsojaa vaan sukelsi syvälle eksistentiaalisiin kysymyksiin elämästä ja elämänkaariajattelusta. Lisäksi Saksan kanavilta tulevien päivittäisten ajankohtaisohjelmien määrä on kiehtova. Toki sieltä tulevat ne samat maajussit ja hömpät kuin meilläkin ja joka puolella Eurooppaa, mutta kirjoituksessa kaivattujen sivistysohjelmien määrä on aivan eri luokkaa kuin meillä.

    Pidän itse Teemasta edelleen, mutta on kyllä valitettavaa, että senkin taso on laskenut kuin lehmän häntä. Mainitut suomen kieliset ja suomalaisuutta koskevat kulttuuriohjelmat ovat paitsiossa ja yritystä ei vaan ole. Surullista, mutta totta. Ruotsinkielisyyden tarjoaminen kuuluu asiaan, mutta toki Suomessa suomenkielisestä kulttuuritarjonnasta tulisi pitää parempaa huolta. On hyvä ja sivistävä asia, että vähemmistöjen oikeuksista pidetään huolta, mutta myös valtakulttuurin eli suomen kielisen kulttuuritarjonnan tulisi olla voimissaan. Kuten sanottua, sehän on kirjattu Teeman strategiaankin.

    VastaaPoista
  5. Ciceron cultura animi on ajassa elävä käsite, aikaansa kuvaavaa hengen viljelyä.
    Kun katsot kauppakanavien - jos mainoksien välistä jotakin löydät - tarjontaa, niin höpöhöpö on lievä määritelmä.
    Teema on ehkä puolihöpöä.
    Eiliseen aihepiiriisi viitaten, pysyttelen, erittäin vanhanaikaisesti kirjoissa: Nyt, kolmenkymmenen vuoden jälkeen, uusintana. Paavolaisen Synkkä yksinpuhelu. Ei sitä tuon aikajakson jälkeen ainakaan ulkoa muista....

    VastaaPoista
  6. "Varsinaista kulttuuriohjelmaahan voi kyllä löytää National Geographic-kanavalta, etenkin historian alalta, "

    Valitettavasti kanavan historiaohjelmia voi luonnehtia history for dummies -tyyliseksi: halvasti kuvitetuksi ja joka mainostauon - joita on paljon - seuraa pikakertaus, ikäänkuin edeltävä jakso olisi pyyhkiytynyt katsojan mielestä mainostauon aika. Kannattaa tallentaa ja pikakelata mainokset, voi katsoa tunnin ohjelman kolmessa vartissa.

    VastaaPoista
  7. "Missä ovat TV-teatteri, syvähaastattelut tyyliin Itse asiasta kuultuna, missä kirjallisuus, missä museot, missä edes maailmankirjallisuuden ja -taiteen klassikot, missä eurooppalaisen kulttuurin keskeiset teemat teologiasta, filosofiasta, humanismista ja perimmäisten kysymysten merkityksestä?"

    Älä käännä veistä haavassa!

    Radio 1:ssa muuten löytyy iso joukko tuosta tuosta, kylläkin ilman kuvaa; asialla on hyvä puoli: voi samanaikaisesti lukea kirjaa.

    VastaaPoista
  8. Ihminen on yhteisöolento, ja kieli ja ajatteklu ovat sosiaalista ja historiallista muodostetta -- yksityinen kieli on mahdottomuus. Johtuen kielen tehtävästä sosiaaliyhteyden yklläpitäjänä kieleen ja ajatteluun on implikoiduttava ihan tietynlaista koherenssia -- vakautta, perustavanlaatuista taustavakautta, "varmuutta", kuten Wittgenstein tätä ominaisuutta nimittää -- ja kun yhteisön ajattelu sairastuu, se tulee näkyviin myös tai nimenomaan kielen ilmiöinä.

    Ne tiedollisen ajattelun aivan erityislaatuiset ominaisuudet, jotka eurooppalainen uusi aika kehitti, on pelottavan helposti pois pyyhittävissä. Individualismin ei olisi tarvinnut vahvistue edes sille miltei täydellisen sokeuden asteelle jolla nyt elämme, vaan kaiken ajattelun hajoaminen olisi kielellis-kulttuurisissa kansallisvaltioissa voinut tapahtua jo teollisen hyvinvoinnin nousuvauiheessa.

    Yksilöä yksilönä koukuttavia riippuvuussuhteita on niin paljon. Kun koemme ja näemme ne hyveinä, kadotetaan yhteydet siihen mikä on yhteistä ja muodostaa kaiken ajattelun välttämättä tarvitseman taustavakauden. Kulttuurinen narsismi on hyvä nimi tälle yhteiskuntien hajoamiselle, koska kyse on tosiaankin taantumisesta psyyken kehityksen varhaisvaiheisiin.

    Yhtäältä samaistuminen objektin rooliin -- vahvimmillaan uhrirooliin -- ja elämyksenmetsästys toisaalta ovat ne narsismin kaksi näennäisesti erilaista puolta, jotka nyt tekevät kehittyneen maailman maailmanvalloitusta. Eurooppalaisen uuden ajan korkeakulttuurin aika on ohi, tästedes tarjolla on vain joko värisyttävä-äänistä uhrilaulua tai riemunkirjavia toiskulttuurisia euroviisuefektejä.

    YLE: Teema-kanava tuskin ymmärtää pettävänsä oman ideansa, kun kulttuuri muuttuu nuorten tavallaanninku-verbaaliripuliksi, ja viimeiset hyvät asiaohjelmat ovat siirtyneet suoratoistoplalveluihin. Tyhjäksi jäänyt ohjelma-aika on täytettävä vielä tyhjemmällä ohjelmatarjonnalla, ruotsinkielisellä hyvinvointilellittelyllä tai muilla vastaavilla lastenohjelmilla.

    Sitten ne vielä viitsivät puolustautua määrärahojensa leikkaamisen säikyttäminä -- ei itsekritiikin häivääkään. No, ehkä ne tarvitsevat juuri näitä leikkauksia -- ehkä ne pian alkavat perustella oman ohjelmatarjontansa yksipuolisuutta ja laaduttomuutta vetoamalla siihen että niiltä on leikattu toimintaedellytykset.

    Se on käänteinen keskiaikainen ontologinen todistus YLE-nimisen jumalan olemassaolosta. YLE:n täytyy olla olemassa, koska YLE on täydellinen, YLE ei olisi täydellinen ellei se olisi olemassa.

    VastaaPoista
  9. Hurrijutut ja kulttuuripläjäykset ovat samalla kanavalla leikkauspolitiikan takia: säästää piti, joten yksi kanava vähennettiin ja teema ja muumisvenskankielisyys yhdistettiin.

    Missä ovat . . . kaik vanhat kulttuurijutut? Areenassa, ylen arkistossa, sikäli kun ei ole julkaisuoikeusongelmia. Kyllä löytyy vielä Rintamäen Heikkiä ja Kaijjaa.

    Nuoruutein televiision kahtelu on väistyvää harrastusta, aika kulkee eteenpäin, ei voi mittää. Eipä löydy marketista enää edes deeveedeelevyjä.

    VastaaPoista
  10. Kolikon kääntöpuoli on se, että suomenruotsalainen toimitus on sahannut omaakin oksaansa siirtämällä vaikkapa Magnus Londenin ja Jeanette Björkqvistin juontaman erinomaisen Eftersnackin televisio-ohjelmasta podcastiksi. Uutta formaattia on jotenkin vaikeampi tavoittaa tai keskittyä siihen. Men vad som helst.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.