Habent oppida
sua fata
Kaupunkien
väestö ei ole riippuvaista maanviljelystä ja maanomistuksesta, vaan ainoastaan siitä
maanviljelyksen tuottamasta ylijäämästä, jonka tämä joukko saattaa saada
käyttöönsä ja kuluttaa osallistumatta itse maataloustyöhön. Kaupunki on siis
ollut eräänlainen joutilasyhteisö kehittymättömän yhteiskunnan perspektiivistä
katsoen.
Niinpä on aivan
normaalia, että kaupunki vetää puoleensa aivan muuta väkeä kuin sen
ympäristössä asuu. Yleensä kaupungit ovat hyvien liikenneväylien varrella ja
jatkuvassa yhteydessä kaukaisiinkin seutuihin.
Kaupunkeja on
tietenkin monta sorttia, mutta arkkityyppinen menestyvä kaupunki on yleensä toiminut
ennen muuta kaupan palveluksessa. Hallinto, sota, opinkäynti ja muut sellaiset
asiat tuottavat yleensä vähän pienempiä yksiköitä, kun taas kauppakaupungin kasvu
ei näyttänyt tuntevan rajoja muinaisuudessakaan.
Miljoonankin
väkiluku ylitettiin, vaikka ongelmat olivat valtavia. Nikolai Karamzin kertoi
1700-luvun lopulla, että Pariisissa sai haistella sekä kaikkein hienoimpia
hajuja, mutta myös inhottavinta löyhkää. Lontoo haisi joskus sanoin kuvaamattomasti
ja sitä ympäröi lähes loputon savusumu.
Teollisuudesta
tuli toki suuri kaupunkien elinkeino ja kasvun lähde sitten, kun se
varsinaisesti syntyi, mutta siedettäviä asuinpaikkoja suurkaupungeista tuli
vasta vähän yli sata vuotta sitten, kunnollisten vesi- ja
viemäröintiverkostojen synnyttyä. Pitkään suurkaupungit olivat kansakuntien
hautoja: epäterveellisissä oloissa niiden kuolleisuus oli syntyvyyttä
suurempaa.
Kaupungeissa on
kiinnostavaa niiden suhteellinen riippumattomuus välittömästä naapurustosta.
Niiden huolto saatettiin jo kauan sitten perustaa kaukaisten alueiden
ylituotantoon, kuten esimerkiksi Pietarissa, josta kaksi kolmasosaa asukkaista
sitten joutui tavalla tai toisella lähtemään, kun huolto bolševikkivallan
alkuaikoina romahti.
Kaupunkien
erikoisuuksiin kuuluu myös niiden ympäristöstä poikkeava etninen koostumus.
Monilla seuduin itäisessä Euroopassa kaupungeissa asui jo keskiajalla paljon
sellaista väestöä, joka oli ympäristölle etnisesti aivan vierasta. Tallinna ja
Riika ovat hyvä esimerkkejä tästä.
Vilna kuuluu
tavallaan samaan sarjaan, mutta sillä on ollut omat, voimakkaat
erityispiirteensä. Nykyäänhän noin 600 000 asukkaan Vilnan väestö on
voittopuolisesti liettualaista (vuonna 2021 67%), puolalaisia on 15,4% ja
venäläisiä 9,7%.
Vielä vuonna
1931 liettualaisia väestöstä oli vain 0,8%! Samaan aikaan puolalaisia oli 65,2%
ja enimmäkseen jiddišiä puhuvia juutalaisia 33,5%.
Vuoden 1897
(väestönlaskenta) luvut ovat hyvin kiinnostavia nekin. Tuon ajan 154 000
asukkaasta etnisiä liettualaisia oli vaivaiset 2%, puolalaisia 31%, venäläisiä
20% ja juutalaisia 40%. Suotta ei kaupunkia nimitetty Pohjolan Jerusalemiksi,
joka oli juutalaisuuden kenties tärkein keskittymä tuohon aikaan.
On selvää, että
natsien toimeen panema joukkomurha, Shoah oli ratkaiseva tekijä juutalaisten
häviämisen taustalla. Se ei kuitenkaan ole ainoa. Vuonna 1959 juutalaisia oli yhä
peräti 6,9%.
Venäläisten lukumäärälläkin on ollut rajut
vaihtelunsa: vuonna1897 se oli 20%, vuonna 1931 3,8% ja vuonna 1959 29%.
Nykyinen luku on 9,7%. Muutokset eivät selity pelkillä luonnollisilla
syntyvyys- ja kuolleisuusprosenteilla. Kaupungin väkiluvun lisääntyminen toki
on merkittävä taustatekijä, joka nopeasti muuttaa suurenkin joukon
suhteellisesti pieneksi, ellei se kasva muiden mukana.
Tässä voimme
miettiä oman Helsinkimme väestönmuutoksia: vuonna 1815 väkiluku oli 4276
henkeä, joista ehkäpä vain noin 200 oli suomenkielisiä suomalaisia. Suomenkieliset
olivat siis vähemmistö, joka kuitenkin koko ajan kasvoi. Puolet helsinkiläisistä
oli suomenkielisiä vasta 1900-uvun alkuvuosina, jolloin väkiluku myös ylitti
100000 rajan.
Kun Helsingissä
vuonna 1875 23000 asukkaasta suomenkielisiä oli noin 6000, merkitsi se noin
neljäsosaa. Samaan aikaan venäjänkielisiä oli noin 3000 eli noin 12%. Loput
olivat ruotsinkielisiä.
Väkiluvun
kasvaessa puolen miljoonan Helsingissä suomenkielisiä oli 1970-luvun alussa yli
90%, loput olivat etupäässä ruotsinkielisiä ja venäläisten osuus oli enää
vaivaiset 0.2%.
Nythän Helsingin
metropolialueella asuu noin puolitoista miljoonaa henkeä ja sen nimisessä
kunnassakin jo lähes 700 000 asukasta. Suomenkielisiä tästä pien-Helsingin
asukasmäärästä on noin 75% ja ruotsinkielisiä 5,5%. Ennusteen mukaan
ulkomaalaisen aineksen määrä on jo vuonna 2035 26%. Kehityksen suuntahan on
selvä.
Asiassa ei
tietenkään ole mitään ihmettelyn, saati pöyristymisen aihetta. Asukkaiden etnisenkin
kokoonpanon muutokset kuuluvat kaupunkien olemukseen, ainakin kasvavien ja
kehittyvien. Suomenkielisten kannattaa muistaa sekin, että he ovat Helsingissä
olleet sinne muuttavaa vähemmistöä vielä 1800-luvulla. Vanhalla
ruotsinkielisellä alueellahan tämä pääkaupunkiseutu sijaitsee.
Nykyaikana on
toki normaalia, että jokaisen kansallisvaltion pääkaupungissa väestön enemmistö
edustaa etnisestikin maan enemmistökansallisuutta. Aina ja kaikkialla näin ei
ole ollut, kuten kai jo kävi selväksi. Muuan esimerkki vieraan kansallisuuden
valta-asemasta toisen maan pääkaupungissa on Gruusian eli Georgian pääkaupunki
Tbilisi, joka aikoinaan tunnettiin armenialaisella nimellä Tiflis.
Nyt tuossa 1,2
miljoonan asukkaan kaupungissa gruusialaisia on 89,9%, armenialaisia 4,8%,
azereita 1,4% ja venäläisiä 1,2%. Yllättävän hyvin siellä joka tapauksessa
tulee toimeen venäjällä, vaikka englantiakin jo väännetään.
Vuonna 1780
Tbilisissä arvioidaan olleen noin 50000 gruusialaista ja 10000 armenialaista.
Venäläisten määrä oli mitätön.
Vuonna 1864
gruusialaisten määrä sen sijaan oli jo pudonnut 24,8 prosenttiin ja
armenialaisia oli peräti 47,3%. Venäläisiäkin oli 20,7%.
Väestön nykyinen
koostumus ei tietenkään ole syntynyt vasta Neuvostoliiton romahdettua. Armenialaisvoittoisessa
kaupungissa gruusialaiset nousivat enemmistöksi jo bolševikkivallan vuosina ja
venäläisten suhteellisen ja absoluuttisenkin määrän pieneneminen alkoi myös
silloin.
Prosessi oli
siis aivan päinvastainen kuin vaikkapa Tallinnassa ja Riiassa, jotka nopeasti
venäläistyivät ns. neuvostovalan vuosina.
Kaupungeilla on
kohtalonsa. Niiden väestökehitykseen vaikuttavat sekä taloudelliset tekijät,
joista pienin ei nykyään ole maahanmuuttopolitiikka, että talouteen ja
tekniikkaan liittyvät seikat, jotka ovat mahdollistaneen kaupunkien valtavan
kasvun ja suosivat erityisesti tiettyjä kaupunkeja.
Kaupunki ei enää
ole pelkkä kauppa- ja tuotantolaitos, vaan yhteisöjen summa, jossa syntyy
sellaista vetovoimaa, joka parhaimmillaan houkuttelee kasvun ja kukoistuksen
kannalta tärkeitä ihmisryhmiä.
Voihan siinä tietysti
käydä niinkin, että se houkuttelee ihan toisenlaisia ryhmiä ja työntää
keskuudestaan pois kehityksen kannalta arvokkaitakin aineksia.
Selvää ainakin
on, että nyt menossa olevalla vuosisadalla kaupunkien kuva ja ilmapiiri tulee
radikaalisti muuttumaan myös meidän suurkaupungeissamme. (suurkaupungeiksi
luokitellaan yli 100 000 asukkaan taajamat).
Toivomme
tietenkin, ettei muutos tuo mukanaan ainakaan kohtalokkaassa määrin
irrationaalista radikalismia ja suhteiden kärjistymistä. Sellaisestakin on historiassa
aivan liikaa esimerkkejä. Pelkällä maahanmuuttopolitiikallakaan näitä suuria
prosesseja tuskin voidaan ratkaista, mutta täytyyhän sitä ainakin yrittää.
Kaupunki luo myös ongelmia: antiikissa ja myöhemminkin yksi ensimmäisiä urpaaneja ammattikuntia olivat kakkakuskit: satatuhatta henkeä tuottaa hengetöntä jätettä rekkakuorman päivässä, vähintään. Vedenpula tekee suolaongelman: kuivan seudun vesijohtovesi tehdään merestä, tuloksena suolavuoret, kuten Israelissa. Taudit tarttuvat ja ärhäköityvät. Jne. Minne lie piilotettu keskieuroopan kaupunkien vuosisataiset kivihiilituhkaläjät?
VastaaPoista”Kaupungeilla on kohtalonsa”
VastaaPoistaKansoillakin on kohtalonsa
”Russkij mir eli Ryssäläinen maailma”
Russkij mirillä on erilaisia kutsumanimiä riippuen aikakausista. Nykyisen aikakauden ”norsuna” on Veljeys. Kaikki, jotka asuivat/elivät Neuvostoliitossa, olivat veljeksiä, ja varsinkin ukrainalaiset ja venäläiset. V.V. Putin on lausunut, että ukrainalaiset ja venäläiset ovat veljeskansoja, varmaankin jo sata kertaa.
Ryssäläiseen maailmaan kuuluu ehdottomasti myös niin sanottu Domostroi eli vuosisatoja vanha sääntö, jonka mukaan perheen pomo määräsi kaiken, ja jos joku ei totellut, niin tukkapölly oli varma ja verikin sai roiskua. Ei ole mikään ihme, että Ukraina joutui roiskuttamaan vertaan, koska ei totellut Putinin käskyjä.
Neuvostoliiton aikakaudella Russkij mirin huutolauseena oli ”työtätekevien kommunistinen kasvatus” eli kasvatus kommunismiin. Sitä käsiteltiin kaikissa kommunistien ja puolueettomien yhteisissä kokouksissa kaikissa laitoksissa, ja suunniteltiin toimenpiteitä. Kommunistiseen kasvatukseen kuului myös kaiken länsimäisen vihaaminen. Kun länsimäiset farkut pääsivät Neukkuun ja nuoriso käveli farkkuihin puettuina, niin heitä haukuttiin stiljagoiksi eli tyylikkäiksi, sanasta stil’.
Seuraava aikakausi. Kansojen venäläistämisen teoreettisen perustan oli luonut Pavel Ivanovitsh Pestel’. Vuonna 1824 hän oli laatinut Dekabristien poliittisen ohjelman nimeltään Russkaja Pravda (Venäläinen laki). Venäjän imperiumin kansallisuuskysymystä käsittelevässä osiossa sen ydinkohtana on: “vse razlitshnye ottenki narodov i plemjon v odnu obshuju massu slit’” (kansojen ja heimojen kaikki erilaiset ominaisuudet yhdeksi yhtenäiseksi massaksi sulattaa). [Pestel’ P.I. Russkaia Pravda. Nakaz Vremennomu Verhovnomu Pravleniiu (Venäläinen laki. Evästys Väliaikaiselle Korkeimmalle Hallinnolle). Knigoizdatel’stvo “ORION”, St. Petersburg, 1906, ss. 55-56.]
[Tiedoksi: 1850-luvun lopussa venäläiset historioitsijat Solovjev S.M. ja Tshitsherin B.N. esittivät samanaikaisesti ja toisistaan riippumatta ajatuksen kaksoisorjuudesta, eli siitä, että Venäjän valtio oli orjuuttanut aateliston keisari Iivana Julman ajoista lähtien pakollisen sotapalveluksen muodossa ja talonpojat puolestaan olivat aateliston maaorjina.
(Illeritskij, V.Je. Moskva, 1980.)]
”pakollisen sotapalveluksen muodossa”
PoistaPakollisuudesta kertoo se, että keisarin lain/määräyksen/ilmoituksen mukaan, jos aatelisperhe ei lähettänyt poikiaan upseerikoulutukseen ja sitten sotapalvelukseen, niin suvun aatelistitteli mitätöidään.
”Ei ole mikään ihme, että Ukraina joutui roiskuttamaan vertaan, koska ei totellut Putinin käskyjä.”
PoistaEnnen kaikkea pitää sanoa, että Ukraina ei totellut V.V. Putinin typeryyden käskyjä. Putinin typeryys taas johtuu siitä, että ryssäläinen propaganda on jo vuosisatoja laittanut venäläisten aivoihin ajatuksen siitä, että koko maailma rakastaa Venäjää ja samalla pelkääkin sitä. Kuten sanotaan, jos pelätään, niin kunnioitetaankin.
Aikoinaan Moskovaa piti rakastaa siitä, että se kantaa kommunismia kaikkialle maailmaan. Homma oli hyvin kallis ja veti paljon rahaa, jota olisi voinut käyttää Neukun kehittämistä varten, mutta neukkulaiset uskoivat siihen, että kun maailma on kommunistinen, niin sitä voi sitten lypsääkin, koska Moskovan neukut ovat pomoja.