Viehättämisen taito ja
intohimo
Guy de Maupassant, Ihmissydän.
Suomentanut Arvi Nuormaa. Ex Libris 1969, 274 s.
Guy de
Maupassant (1850-1893) oli aikakautensa kulttikirjailija, joka myös tuli
työllään erinomaisesti toimeen ja suorastaan rikastui.
Bestsellerit
eivät oikeastaan koskaan voi olla todellista suurta kirjallisuutta, ainakaan
tuntijoiden mielestä, mutta sen sijaan ne kyllä kertovat paljon aikakaudesta,
jossa ne nousevat muodikkaiksi.
Maupassantin
teokset liittyvät yleensä tavalla tai toisella rakkauteen ja jopa seksiin, joka
tuolloin oli niin sanotusti uskallettu aihepiiri. Typerät iltapäivälehdet
vakuuttavat, että se on sitä tänäänkin, mutta moista ajatusta ei kenenkään
tarvitse ottaa vakavasti.
1800-luvulla ja
erityisesti Ranskan kolmannen tasavallan aikana eli siis Ranskan-Preussin sodasta
lähtien seksi kuitenkin oli aivan erityisesti Ranskan ja ranskalaisen
kulttuurin tavaramerkki.
Ranskaa
pidettiin poikkeuksellisen hienostuneena maana, joka oli kehittänyt taiteeksi
niin seurapiirien seurustelun kuin vähintäänkin puoliavoimet lemmensuhteet.
Ranskalaisella miehellä oikeastaan kuulukin olla vaimon lisäksi myös
rakastajatar ja seurapiirien kaunottaret kilpailivat miestennielijän maineella.
Humpuukille aina
vihamielinen Dostojevski väitti kuitenkin, että ranskalaiset olivat itse
asiassa kansoista teennäisin ja poroporvarillisin, jälkimmäistä kenties kuitenkin
vasta Saksan jälkeen, mutta paljon suuremmassa määrin kuin venäläiset.
Aleksandr Herzen, joka tunsi asioita paremmin, tuli hänkin samaan
johtopäätökseen.
Yhtä kaikki, jo
pelkkä adjektiivi ranskalainen herätti noin sadan vuoden ajan ihmisissä
assosiaation lemmekkäästä flirtistä ja erotiikasta tai suorastaan seksistä,
joka sanaa ja käsitettä ei tosin tunnettu. Meillehän sex appeal tuli
suunnilleen 1950-luvulla.
Kuvaavasti muuan
huijari kuuluu joskus sata vuotta sitten myyneen ”ranskalaisia postikortteja”
kovaan hintaan. ”Madeleine-sarja” kiihotti ostajaa jo nimensä perusteella,
mutta tosiasiassa kuvat esittivät Pariisin ankarasti klassista
Madeleine-kirkkoa.
Tässä
Maupassantin vuonna 1890 ilmestyneessä romaanissa keskitytään pohdiskelemaan
naisen olemusta, josta muuan romaanihahmo esittää häijyjä näkemyksiä: nainen on
luotu vain rakkauden ja lasten tähden, hän ei edes pysty arvostelemaan ruokia, saati
nyt viinejä.
Sen lisäksi kirjassa
arvioidaan myös nykyajan uutta naista, jonka tekijäkin arvelee suuresti
poikkeavan edellisen aikakauden hahmoista ja olevan paljon pinnallisempi ja
kykenemätön todelliseen rakkauteen. Voi tietysti kysyä, mihin hänen
näkemyksensä perustuu ja voi perustua.
Kirja keskittyy
nuoren ja äveriään poikamiehen seikkailuihin naisten parissa. Hän menee vasten
tapojaan mukaan rikkaiden tyhjäntoimittajien salonkiin, jossa sen pitäjä,
kolmeakymmentä lähentelevä leskirouva hurmaa hänet mielipuolisuuden rajoille
saakka.
Tämä hurmaaminen
ei tapahdu sattumalta, vaan on nuoren -tai keski-ikäisen- kaunottaren
todellinen työ ja harrastus. Hän pyrkii hurmaamaan vuoron perään tai yhtä aikaa
kaikki seurapiirileijonat, jotka sitten tulevat syömään hänen kädestään ja
pyrkivät hänen orjikseen.
Kirjan
päähenkilö haluaa kuitenkin enemmän ja viimein tuntuukin saavuttaneen
päämääränsä, kun sankaritar antautuu hänelle ja suhteesta tulee jopa
vakituinen, vaikkakin salainen.
Nuori mies jää
kuitenkin tyydyttämättömäksi. Sankaritar on joka suhteessa hurmaava, niin
hienon käytöksensä ja älynsä kuin ulkomuotonsa puolesta, mutta hän on seksuaalisesti
kylmä, vaikka niin sanotusti yrittää parastaan.
Nuorelle
miehelle, joka on ilmeinen narsisti, olisi täydellinen ja intohimoinen
antautuminen kuitenkin ollut se ainoa päämäärä, johon hän pyrki. Huomautamme,
että tutkimusten mukaan -ainakin nyt joidenkin sellaisten- vain noin neljännes
naisista on seksuaalisesti todella intohimoisia. Mikä on suhdeluku miehillä, en
ole kuullut.
Joka tapauksessa
sankari vaipuu epätoivoon ja valmistautuu jo tekemään itsemurhan, kunnes törmää
talopoikaistyttöön, joka täyttää hänen kaipuunsa. Lopputuloksena on, että
miehellä nyt on kaksi rakastajatarta, jotka molemmat vastaavat hänen
intohimoonsa omalla tavallaan, toinen henkisesti, toinen seksuaalisesti.
On turha
sanoakaan, ettei kirja noudata nykyisen poliittisen korrektiuden normeja ja sen
takiahan vanhoja kirjoja ylipäätään kannattaakin lukea. Menneisyys on vieras
maa, jonka tapoja tai edes kieltä emme täysin ymmärrä, vaikka tunnemmekin
sanat.
1800-luvun lopun
Ranska, ihanan kauden eli belle èpoquen suuri liberalismin ja
libertinismin pääkaupunki oli tietenkin kaukana nykyisistä ihanteestamme. Siellä
oli normaalia ja hyväksyttyä, että mies etsi itselleen pikku ystävättären,
grisetten niin sanotuista alemmista kansanluokista ja elätti häntä tai
ainakin avusti nykyisten sugar daddyjen tapaan.
Joutilasluokan
tyhjänpäiväinen seurapiirielämä oli muotia jo silloin, mutta pintaliitäjien šarlataanien
ja flirttailijoiden ohella siellä esiintyi myös intohimoisia ja työlleen omistautuneita
taiteilijoita, jotka olivat omistaneet elämänsä kauneudelle, sen luomiseen.
Sellaisia
esiintyy myös tässä kirjassa, jossa oman kauneutensa ja valheellisen hurmaavuutensa
luomiseen omistautuneet seurapiirinaiset ovat kuitenkin keskeisessä roolissa.
Joka tapauksessa kohtaamme tässäkin kirjassa
sellaisen aitouden ja teennäisyyden välisen kontrastin, josta nykykirjallisuus
ei yleensä ole kiinnostunut, mikäli se edes ymmärtää sellaisen olemassaoloa.
Nykylukijalle tämä
sielun syövereitä vatvova kirja käy välillä vähän raskaslukuiseksi, eikä hän
oikein aina jaksa tempautua mukaan siihen puberteettista muistuttavaan
kiihkoon, jonka saattaa tarjota pelkkä jumaloidun olennon olkapään kosketus.
Kannattaa
kuitenkin muistaa, että Maupassant sai parhaimmillaan kustantajalta frangin
riviltä, mikä saattoi innoittaa käyttämään rahantekokonetta hieman turhankin ahkerasti.
Taitava
kirjailija hän joka tapauksessa on, vaikkei tämä kirja ihan ylläkään Rasvapallon
(ks. Vihavainen:
Haun maupassant tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ) ja joidenkin muiden
novellien tasolle. Aikakauden kuvaa se kuitenkin omalta pieneltä osaltaan
meille tarjoaa ja onhan sekin
kiinnostavaa.
Taisi olla joskus viiskytluvun puolivälissä, kun olin poikalyseon kolmannella tai neljännellä sain jostain luettavakseni aika tuhman jutun Madeleinen seikkailuista Pariisiissa. Tietysti halusin jakaa tuollaisen järisyttävän kokemuksen kavereillenikin, joten kirjoitin suurin piirtein samanlaisen jutun. Luonnollisesti käsin ja lyijykynällä. Läpyskä kiersi kädestä käteen ja oli hyvin suosittu. Tottakai se lopulta päätyi jonkun maikan käsiin ja minä sain kärsiä normaalin jälki-istunnon.
VastaaPoistaVoi olla, että intiimeimmissä kohtauksissa olisi ollut vähän petraamisen sijaa, mutta täydestä meni, sillä Kinseyn raporttia ei kai vielä oltu julkaistu ja Van de Velden Täydellinen avioliitto pysyi siveästi kirjastojen lukituissa kaapeissa.
80-luvulla koulussa jostain syystä kerättiin sanomalehtiä kierrâtettäväksi. 9-vuotiana taisimme olla jollain tapaa kiinnostuneita printtimediasta koska löysimme valtavasta lehtikasasta Kauppalehtiä. Tarkalleen ottaen kolmosivuja joissa oli yläosatonta kuvamateriaalia. Graalin malja!
PoistaNiinpä perustimme kolmeen pekkaan pekkaan 'pornokerhon' ja saksimme kaikki kuvat talteen. Kuvavihkosta tuli muhkea. En tiedä mitä sille kävi sittemmin.
V-VF
Ehdotin joskus vajaat 70 vuotta sitten, että perustaisimme kerhon, jonka tehtävänä on koota alastomien naisten kuvia. Asia sai kannatusta, mutta touhu lopahti siihen, ettei noita kuvia koskaan löytynyt.
Poista"sellaisen aitouden ja teennäisyyden välisen kontrastin, josta nykykirjallisuus ei yleensä ole kiinnostunut, mikäli se edes ymmärtää sellaisen olemassaoloa."
VastaaPoistaKun elämme aikakautta, jolloin jokainen saa määritellä itsensä tuota eroa ei todellakaan ole: paska on kultaa ja päinvastoin, eikä aidon ja teennäisyyden välillä ole todellakaan mitään eroa.
"puberteettista muistuttavaan kiihkoon, jonka saattaa tarjota pelkkä jumaloidun olennon olkapään kosketus."
VastaaPoistaKertooko tuo sittenkin, että aikaudelle ominaista oli sitten tyypillistä jonkinlainen pidätelty intohimo: aikakausi, jolloin seksuaaliset tarpeet voidaan tyydyttäää jossain katukopissa (!) ei pystyisi tuottamaan tuollaista kirjallisuutta.
Eiköhän.
PoistaOlettaisi aikakauden ja katollisen kirkon vaikutetta Ranskaan. Kirkolle on tärkeää sosioekonominen hierarkia, kaupungeissa vaikuteen huomaa eri tavoin. Yleensä tuosta kärsivät naiset, ns. säännöt moraalisesti eivät koskaan ole naisille samat kuin miehille. Ranskasta kun taas on aikanaan tullut tasavalta on kuningas poistunut, mutta usko ei sitten.
PoistaOngelmansa sitten jos sekoittaa uskontokäsitteitä, eteenkin nykypolitiikassa kun uskonto sekoitetaan kansakunta käsitteisiin jne. Ei se ole niin yksinkertaista. Syntikäsitteenä voisi sanoa ettei juutalaisiin päde samat säännöt moraalisesti kuin kristittyihin, muttei myöskään muslimeihin. Mutta ne riippuvat tilanteista. Valtaosa ymmärtää käsitteen seksuaalisuutena, mutta lähtökohdin pidättyväisyys koskettaa luostarilaitoksissa eläviä. Elävät jonkin esimerkin mukaan. Eikä siinä oteta huomioon homoja tai lesboja. Kun taas tapatraditiot voivat koskea vaikka ruokaa (possu, juutalaisuus, islam) jne. Vaatetus on taas oma käsitteensä. Onko yksilö sitten tietoinen vaikutteista omassa ajattelussaan on todennäköistä ettei. Erikseen on sitten ympärileikkaukset. Kun asioita katsoo suomalaisesta perspektiivistä ei sitä oikein ymmärrä, kun ei ole kasvatettu kyseiseen kulttuuriin.
Kolmannen tasavallan Ranska oli ensimmäinen sekulaarinen valtio Euroopassa. Uskonnollisuus ei siellä enää kuulunut sivistykseen.
PoistaTuo "bestseller" voi olla vähän anakronistinen käsite kun mennään ajassa taaksepäin. Eivätköhän esim. 1800-luvulta nyt muistetut kirjailijat olleet luettuja jo silloin. Stendhal on yksi poikkeus, kuinka moni muu? Tietysti meno oli villimpää tekijänoikeuksien suhteen, tarkat menekit hankalia selvittää.
VastaaPoista-jussi n
Mitäpä tarkkuudesta. Bestsellrrien menekin suuruusluokka on tiedossa. Moni on sittemmin unohtunut, kuten vaikkapa Eugene Sue tai uudempi Maurice Dekobra
PoistaTuommoinen kirja paljastaa rivien välistä, että sen ajan Ranskan luokkaerot olivat hirmuiset ja että tavisrahvas kummallisesti sieti elättämäänsä pintaliitoluokkaa. Suositut kirjat olivat vain lukutaitoisen vähemmistön suosimia. Oikeasti tuo aika oli nälkää, raadantaa, sairautta, köyhyyttä ja ennenaikaista kuolemaa, henkilövuosien ylivoimaisella enemmistöllä. Meille jää ihmeteltäviksi kummallisia kirjoitteluita.
VastaaPoistaEipä tainnut Ranska olla harvinainen poikkeus tuossa suhteessa
PoistaTaisi olla poikkeus toiseen suuntaan, kaikkein räikeimpien tuloerojen aikakausi alkoi pikkuhiljaa päättyä.
PoistaMaupassant on mielikrjailijani. Boule de suif on vaikuttava!
VastaaPoista