Totuutta väännettiin
Venäjässä on sanonta krivit dušoj,
joka merkitsee sielun vääntämistä. Käytännössä se tarkoittaa poikkeamista ns.
hyvästä uskosta (bona fides) eli vetämistä väkisin kotiin päin tai johonkin muuhun suuntaan vastoin parempaa tietoa.
Kaikilla diktaattoreille eikä
pelkästään heillä on aina ollut taipumusta tällaiseen. Historiaa ja sen tutkijoita
on pidetty käskyläisinä muiden joukossa ja komennettu tekemään sitä, mitä
kulloinkin tarvitaan.
1930-luvun alussa, kun Venäjällä
vielä kammioiden kätköissä oli tieteellisen vapauden jäänteitä, tuomitsi Stalin
merkittävässä artikkelissaan ”arkistorotat”, jotka ”pelkkien paperisten
dokumenttien” perusteella uskalsivat mennä repostelemaan suuren Leninin luomaa Puolueen
yleislinjaa (generalnaja linija), joka edusti korkeinta totuutta tässä
maailmassa.
Stalinia ihaili tähän aikaan koko Euroopan
edistyksellinen sivistyneistö, joka järjesti suuria spektaakkeleita kulttuurin
puolustamiseksi natsibarbarialta. Mutta ei Hitlerkään ollut vielä ansainnut
niitä laakereita, joista hänet nykyään tunnetaan.
Vielä vähän ennen toisen
maailmansodan syttymistä Winston Churchill kirjoitti Adolf Hitleristä
jokseenkin ihailevassa sävyssä, säilyttäen toki varauksen: tulevaisuus voi
vielä muuttaa kaiken (ks. Vihavainen:
Haun churchill hitler tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Toki Saksassa oli jo ehditty
tekemään kaikenlaista, mutta ei sentään vielä joukkomurhia, vain muutamia
lähinnä yksittäisiä veritöitä. Ja olihan se juutalaislainsäädäntö uskomatonta
barbariaa, mutta Saksa oli suvereeni valtio ja siellä oli valta päättää omista
asioistaan.
Venäjän kehityksestä kohti uutta
natsismia voidaan jälkikäteen havaita merkkejä jo 2010-luvulta lähtien.
Jälkikäteen on tietenkin myös selvää, että jo KGB-filuuri Putinin tuleminen
maan johtoon tarkoitti vakaata askelta kohti nykyistä tilannetta. Mitä hölmömpi
tulkitsija, sitä selvempi asia. Alan mestarit sitä paitsi voivat nähdä enteet
jo viimeistään Iivana Julman politiikassa.
Mutta kovin paljon arvoa ei kannata
antaa sellaisen ampujan suoritukselle, joka ensin ampuu ja sitten menee piirtämään
maalitaulun osumansa ympärille. Historiassa eli ympärillämme tässä ja nyt ovat
lukemattomat mahdollisuudet avoimia. Jo syksyllä Ukrainassa voi olla rauha tai
sitten koko maailmassa ydinsota. Ratkaisuja tehdään tänään. Kukaan ei vielä
osaa kirjoittaa tämän päivän historiaa.
Vuosikymmen sitten seurasin aika
huolestuneena naapurin kehitystä ja etenkin siellä näkyvää voimakasta pyrkimystä
manipuloida historiantulkintoja uuteen uskoon. Ainahan ne muuttuvat ja niiden
pitääkin muuttua, mutta valtion holhous ja määrätietoinen militarismin
kasvattaminen ovat paha merkki.
Pitemmittä puheitta tässä muuan
blogi vuosikymmenen takaa ilman mitään retusointeja:
lauantai 2. maaliskuuta 2013
Venäjällä on, kuten tiedämme demokraattinen poliittinen järjestelmä, mutta
demokratiaa on monenlaista. Amerikkalainen, ranskalainen ja englantilainen
demokratia poikkeavat toisistaan ja samoin vaikkapa kreikkalaisesta, joka myös
poikkeaa suomalaisesta. Venäläinen demokratia on yksi monien joukossa. Sen
merkittävä erikoispiirre on, että se ilmoittaa olevansa ”suvereeni” eli
päättävänsä omista arvoistaan itse ja muilta kysymättä.
Jokaisessa kulttuurissa toki korostuvat tietyt arvot ja normit juuri sille
ominaisella tavalla. Ei tarvitse olla relativisti hyväksyäkseen tämän asian.
Vain tietyt, Samuel Huntingtonin sanontaa käyttääkseni ”ohuet” eettiset
periaatteet ovat koko ihmiskunnalle päteviä ja niiden loukkaamista voidaan ja
täytyy kaikkialla pitää yleisen ihmisyyden loukkauksina. Kansainvälisessä
oikeudessa niiden loukkaaminen yleensä onkin kriminalisoitu.
Sen sijaan kulttuurisidonnaiset normit kantavat mukanaan kansakunnan tai
vastaavan yhteisön kulttuuriperintöä ja on moraalisesti hyvin arveluttavaa
mennä ulkoa käsin mestaroimaan niitä. Raja yleisinhimillisten ja kulttuurin
sisäisten normien välillä on kuitenkin veteen piirretty. Onko homofobia koko
ihmiskunnan vastainen rikos? Jos on, milloin siitä tuli sellainen? Oliko
amerikkalainen kulttuuri siis rikollista vielä kaksikymmentä tai ehkä kymmenen
vuotta sitten? Entä onko punk-messun esittäminen temppeleissä loukkaamaton
ihmisoikeus? Onko islamilaiset maat pakotettava hyväksymään tämä oikeus?
Luulen, ettei meillä ole mitään yleisavainta, jonka avulla voisimme tuomita
koko maailman tapoja ja normeja, vaikka ainakin USA:n entinen ulkoministeri
näyttää näin ajatelleen. Kyllä meidän lienee viisainta alistua siihen
ajatukseen, että jokaisella kulttuurilla on ainakin jossakin kohtuullisessa
määrin sisäinen itsemääräämisoikeus, jonka loukkaaminen on sekä epäviisasta
että epäeettistä.
Venäläisellä kulttuurilla on epäilemättä omat erikoispiirteensä, kuten
siellä päin on jo iät ja ajat korostettu. Siellä monet eivät halua noudattaa
ainakaan kaikkia länsimaisia normeja ja tuskin on länsimaiden asia painostaa
heitä tähän, ellei kysymys ole törkeistä ”ohuiden” ihmisoikeuksien
loukkauksista, kuten murhista.
Tietoinen valehtelu selvistä tosiasioista on niin ikään
universaalisen pätevyyden omaava rikkomus, vaikka se ehkä joissakin
Machiavellin tarkoittamissa tapauksissa voi olla puolustettavissa.
Venäjällä voi nykyään havaita voimakkaasti korostettavan
informaationhallinnan, ”piarin” (PR) merkitystä. Nykyinen kulttuuriministeri
Vladimir Medinski on erityisesti kunnostautunut kirjoittamalla historiaa
uusiksi ”piarin” näkökulmasta. Hän on julkaissut toistakymmentä teosta, joissa
venäläisyyteen liittyviä negatiivisia myyttejä puretaan. Yksi teoksista
keskittyy nimenomaan venäläisen ”piarin” historiaan –Rurikista Pietari
Suureen... Kirjan nimi on Особенности
национального пиара PRавдивая история Руси от Рюрика до Петра. Nimessä on
siis viittaus kulttielokuvaan ”Kansallisen metsästyksen erikoispiirteet”,
Ne myytit, joita vastaan Medinski hyökkää, liittyvät yleensä Venäjän ja
venäläisten kielteisiksi koettuihin ominaisuuksiin, väitetyistä laiskuudesta ja
lahjottavuudesta petollisuuteen ja ”kovan käden kaipuuseen”.
Kirjat ovat hyvin kirjoitettuja ja hauskoja, useimmiten niissä esitetään
merkittäviä faktoja, jotka puhuvat yksioikoisia kielteisiä tulkintoja vastaan.
Nuo tulkinnat asetetaan myös historialliseen vertailuun, jossa lopputuloksena
on aina, ettei Venäjä ollut sen huonompi kuin muutkaan, vaan yleensä
päinvastoin.
En halua lainkaan kiistää Medinskin hyvin suosittujen kirjojen oikeutusta.
Yksisilmäiset negatiiviset stereotypiat tekevät Venäjän ja venäläisyyden
historialle vääryyttä. Kun Medinski ei myös ainakaan kirjoissaan ole
ryppyotsainen nationalistinen fanaatikko, voi niitä itse asiassa pitää sangen
hyödyllisenä luettavana kenelle tahansa.
Apologia ei kuitenkaan ole historiaa sen syvemmässä merkityksessä. Jos
Venäjänkin historiaa haluaa todella ymmärtää, on kyllä hyväksyttävä myös sen
ikävät piirteet. Vasta niiden tunnustaminen on kansakunnan kypsyyden
aatelismerkki. Kansallinen pöyhkeily taas alentaa hienointakin historiaa.
Vaarana tässä ministerin kovin tarkoitushakuisessa lähestymistavassa on,
että historialliseen totuuteen aletaan suhtautua kyynisesti: totuus on se
tulkinta, joka menee parhaiten kaupaksi, tarkemmin sanoen, totuus on se, joka
saadaan myytyä kansalle ja tässä aktiivisella markkinoinnilla on avainasema.
Medinski puhuu yllä mainitussa teoksessaan ”leimojen” roolista historiassa.
Oliko Napoleon historian suurin hahmo vai lurjus ja tyranni, joka huijasi koko
maailmaa? Oliko Pietari Suuri suuri uudistaja vai hullu
repijä? Kumpaakin voi pitää totuutena ja kummankin voi todistaa.
Vanhassa historiassa tapana onkin käyttää vain mustavalkoisia värejä ja yhtä
leimasinta. Mitäpä ihminen tekisi kymmenellä tulkinnalla jostakin
Vale-Dmitristä? Oppiriidat ovat spesialisteja varten, miksipä vaivaamaan niillä
suurta yleisöä?
Historia on kuitenkin erittäin ajankohtaista, Medinski katsoo. Ei siitä
suotta lehdissä riidellä. Juuri tällä hetkellä sitä käytetään instrumenttina.
Jotkut tekevät sille väkivaltaa ja joillekin se tekee väkivaltaa. Joka
tapauksessa historialla tehdään sitä. Tässä ei kysymys ole tieteestä, vaan
nykypäivän politiikasta, ministeri päättelee. Hänen mielestään kansakunnan
olisi itsesuojelunsa takia juurrutettava ihmisten mieliin positiivisia
stereotyyppejä ja esitettävä musta mustana ja valkoinen valkoisena.
Tätä taustaa vasten on kiinnostavaa, että Venäjän Korkein taho on ilmaissut
tyytymättömyytensä siihen, että historianopetuksessa o esitetään oppilaille
monia erilaisia tulkintatapoja. Asian korjaamiseksi onkin asetettu työryhmä
akateemikko Aleksandr Oganovitsh Tshubarjanin johdolla.
Venäjä ei kuitenkaan ole Neuvostoliitto. Kun tiedotusasiain varaministeri
Andrei Volin hiljattain puhui Moskovan yliopiston journalistiikan tiedekunnan
opiskelijoille siitä, että heidän on syytä kirjoittaa sitä, mitä omistaja
haluaa, eikä yritettävä parantaa maailmaa, hän sai vastaansa tömistyksiä ja
vihellyksiä.
Pettynyt varaministeri katsoi, etteivät opiskelijat ymmärtäneet elämän
realiteetteja. Hän selitti yrittäneensä kertoa, miten tiedotusvälineet
markkinataloudessa oikeasti toimivat, mutta nämä totuudet eivät kuulijakuntaa
miellyttäneet.
Vaikka varaministeri saattoi todella puhua aivan hyvässä tarkoituksessa, on
Moskovan yliopiston journalistiikan tiedekunnan ”naiiveille” opiskelijoille
syytä antaa täysi tunnustus. ”Realiteettien” tunnustamisesta on lyhyt matka
kyynisyyteen ja nihilismiin. Me tiedämme hyvin, miten Paasikiven viisaus meillä
tiettyjen henkilöiden käsissä myöhemmin jalostui itseriittoiseksi tyhmyydeksi.
Venäjän uudessa demokratiassa ja kapitalismissa on niiden koko olemassaolon
ajan esiintynyt meidän sivusta katsojien mielestä kummallisia piirteitä.
Kapitalistista maailmaa kuvattiin Neuvostoliitossa moraalittomaksi
työtätekevien helvetiksi. Kun kapitalismi sitten tuli Venäjällekin, oli
loogista, että siitä tehtiin juuri sellaista, kuin sen oli aina kuviteltu
olevan.
”Demokraatit” olivat Venäjällä käytännössä usein pelkkiä roistoja ja
totuus ja oikeus jäivät uuden kyynisyyden aallossa harvalukuisten
intelligentsian edustajien murheeksi. Päälle päätteeksi julisti uusi älymystö
koko intelligentsijan kuolleeksi ja tarpeettomaksi muinaisjäänteeksi.
Demokratia kyllä pitäisi huolen itsestään.
Kun Venäjän
”suvereeni demokratia” on nyt yhä selkeämmin kumartelemassa obskurantismia ja
yhä kyynisemmin manipuloimassa tiedotusta, on se aidon intelligentsijan hengen
herääminen, joka Moskovan yliopistossa nähtiin, hyvin ilahduttava merkki.
Timo Vihavainen: ”… ”Realiteettien” tunnustamisesta on lyhyt matka kyynisyyteen ja nihilismiin …”
VastaaPoistaTimo Paunonen (Ilta-Sanomat) referoi ja arvostelee Juhani Suomea tämän kommenteista:
”… Suomen mukaan arvopohjaa ja realismia ei voi sotkea samaan lauseeseen. Juhani Suomen mielestä realistista ulkopolitiikkaa voidaan tehdä vain ”sillä edellytyksellä, että ollaan selvillä tosiasioista ja myös hyväksytään ne, epämieluisat ja vastenmielisetkin – omista arvoista riippumatta” …”
Juhani Suomen puhe on Paunosen mukaan niin väärin ja niin nöyristelevää.
Fyysikko varmaan vastaisi tähän, että juurikin näin; näin me toimitaan tieteessä yleisestikin. Fyysikko jatkaa: esimerkiksi minulla on sellainen arvomaailma, että minusta on väärin, että kappaleet putoavat maahan; se on vastoin arvomaailmaani enkä voi hyväksyä sitä.
Arvomaailmaani perustuen rakennan siivettömän lentokoneen, ja oikeudenmukaisuuden perusteella lentokoneen on lennettävä. Meidän ei tule nöyristellä tosiasioita.
"Kun tiedotusasiain varaministeri Andrei Volin hiljattain puhui Moskovan yliopiston journalistiikan tiedekunnan opiskelijoille siitä, että heidän on syytä kirjoittaa sitä, mitä omistaja haluaa, eikä yritettävä parantaa maailmaa, hän sai vastaansa tömistyksiä ja vihellyksiä."
VastaaPoistaKauhea kysymys: olisiko tuollainen reaktio Moskovan yliopistossa vuonna 2024 enää mahdollinen?
Anonyymi 10. heinäkuuta 2024 klo 10.57:
Poista”… Kauhea kysymys: olisiko tuollainen reaktio Moskovan yliopistossa vuonna 2024 enää mahdollinen? …”
Paha sanoa. Mutta meillähän se ei ole enää mahdollinen.
"voidaan jälkikäteen havaita merkkejä jo 2010-luvulta lähtien. "
VastaaPoistaOn sanottu niinkin, että historia on kuin laivan vanavesi: kun päämäärän on turvallisesti päästy, on helppo todeta, että reitti oli selkeä ja looginen, mutta ennustapa tuo vanavesi etukäteen...
Toisaalta on kyllä pakko sanoa, että viisaat näkevät ajan merkit ja blogistimme vanhoissa blogeissa nuo merkit ovat olleet pelottavan selvästi näkyvissä. Ehkäpä globaalin lännen odotuksiin Venäjän tulevasta kehityksestä heijastuivat aivan liikaa kateettomat toiveet.
Saattaa olla että olen jo aikaisemmin kehdannut tiedustella arvon blogistin kommenttia refleksiivisen kontrollin teoriasta, kerran vielä jos sopii.
VastaaPoistahttps://www.doria.fi/handle/10024/172765
Kun "totuuksia pusketaan läjäpäin, mikä on totta, mikä fuulaa." Kunhan kansa sekoilee (esim. ilmastohysteria, BLM ja aakkossekoilu).
V-VF
En tunne asiaa, mutta vähänkös näitä teoreettisia kehikoita värkkäillään.
Poista