Tyytyväisyyden ongelmia
Mihin on meidän tyytyminen? Ainakin
politiikassa näyttää pyhänä periaatteena olevan se, ettei ainakaan nykyiseen
olotilaan. Aina on vaadittava lisää jotakin, ellei sitten muuta, niin sitä,
että pelastamme, paitsi sen oman promillemme maapallosta, myös joitakin
kymmenestuhannesosia vielä muidenkin hyväksi ja yhteiseksi onneksi.
Tyytyväisyys merkitsee monen
mielestä laiskuutta ja paikoilleen asettumista, vaikka voidaan myös kaikin mokomin
kuvitella sellainen ihminen, joka on elämäänsä tyytyväinen saadessaan
ponnistella yltä kyllin jonkin asian hyväksi, ei suinkaan välttämättä oman
rahakukkaronsa kartuttamiseksi.
Kun se parasta on ollut, on se
työtä ja vaivaa ollut, sanoo moni vanhus ja totta tosiaan, kun katsoo nuorten
lapsiperheiden onnea, niin voi havaita, että siihen liittyy runsain mitoin huolta
ja ponnistelua, mutta myös rakkautta ja vastarakkautta, jota ei uraohjuksen tai
joutilaan rikkaan elämä tarjoa. Ja elämä ilman mahdollisuutta koetella voimiaan
olisi pelkkää tylsyyttä. ellei muuta keksitä, juostaan pitkin metsiä Jumalaa
karkuun.
Tyytyväisyydessä huomaan joka
tapauksessa olevan monen mielestä jotakin kovin epäilyttävää, mutta asia
saattaa pitkälti liittyä siihen, miten käsite ymmärretään.
Luterilainen työmoraalimme
edellyttää tunnollisuutta ja ahkeruutta, mutta ei varsinaisesti sitä Max Weberin
ajattelemaa työtä sen itsensä vuoksi, joka kerran kai synnytti äärettömään ja
sinänsä mielettömään rikastumiseen pyrkivän kapitalismin. Sitähän pidetään
kalvinismin luomuksena.
Joka tapauksessa aineellisen
tuotannon rajaton lisääminen ei merkitse samaa kuin onnellisuuden lisääminen.
Tämä korrelaatio toimii vain rajoitetulla alueella ja tietyssä vaiheessa niin
sanottu rikastuminen voi mennä yhtä jalkaa onnellisuuden vähenemisen kanssa.
Aineellinen kurjuus on pahimpia
asioita, mitä ihmiselle ja kansalle voi sattua. Sopii kuitenkin myös kysyä,
onko yltäkylläisyyskään se kaikkein toivottavin olotila.
1800-luvun utopistit, etenkin niin
sanotut Pariisin profeetat, kuten Fourier, Saint-Simon ja Comte kuvittelivat
vauraan yhteiskunnan ihmisen henkisten mahdollisuuksien -ja myös vapaan seksin-
suureksi toteutumaksi.
Myös venäläinen Tšernyševski uneksi
uudesta ihmisestä, joka eläisi uudenlaisen syvällisyyden ja lähes
uskonnollisella hartaudella harjoitetun seksin täyttämässä yhteisössä (ks. Vihavainen:
Haun Tšernyševski tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).
He eivät olisi kyenneet
kuvittelemaan maailmaa, jonka täyttää sen sijaan tolkuton tuhlaus, juopottelu,
karkea irstailu ja väkivalta kaiken maailman pallopelien seuraamisen ja muun
sisällöttömän roskakulttuurin kuluttamisen ohella.
Tämä katajainen kansamme kuuluu
maailman tyytyväisimpiin ja onnellisimpiin. Onko meidän siihen tyydyttävä vai
ei ja mihin tulisi pyrkiä, ellei nykyinen tila miellytä?
Kirjoitin asiasta puolisen
vuosikymmentä sitten ja liitän silloisen blogini tähän:
torstai 17. joulukuuta 2020
Tyytyväisiä
ollaan
Ylen
Taloustutkimuksella teettämä tutkimus osoittaa, että 86 prosenttia
suomalaisista on tyytyväisiä elämäänsä, siis nykyiseen tilanteeseensa.
Kun vielä
matematiikan sääntöjen mukaan pyöristämme luvun, saamme tulokseksi ysin, eli
kiitettävän. Tässähän mieleen tulee ihan se tunnettu laulu Gracias a la
vida, kuka se lieneekään sen laulanut.
Asia on
huomionarvoinen, kun tässä ollaan sentään tämän koronakriisin keskellä. Hyvän
arvosanan merkitystä vielä korostaa se, että se on hieman parempi kuin vuosi
sitten. Pandemia kaikkine rajoituksineen ei siis olekaan koskenut tärkeimpään.
Itse taudistahan ovat kärsineet vain harvat.
Onnellisuutta
meillä ja myös kansainvälisesti on tutkittu jo iät ja ajat. Vanha havainto on,
että se ei kulje yhtä jalkaa varallisuuden kanssa -vain jossakin tilanteessa ja
jonkin aikaa ne käyrät seurailevat toisiaan.
Suomalaisten
onnellisuuskäsitystä on pidetty syvällisenä: rahalla ostettavat asiat eivät ole
ensi sijalla, terveys ja ihmissuhteet, mielekäs työ ja perhe ymmärretään
tärkeämmiksi.
On silti
kiinnostavaa huomata, miten tyytyväisiä jotkut haastatellut ovat vaikkapa
siitäkin huolimatta, että työpaikka on mennyt alta tai että korona-aika on
”kamalinta, mitä minulle on koskaan sattunut”. Ehkäpä se helpottaa,
että se koskee kaikkia.
Sitä paitsi
kolmannes uskoo, että ensi vuonna asiat ovat vieläkin paremmin. Tässähän alkaa
jo huolestuttaa se, että asteikko loppuu kesken. Olemme me sentään aika hyviä
vai mitä?
Tyytyväisyys
on aina subjektiivinen tunne. Jos ymmärtää olevansa jollakin alalla täysi nolla
tai ainakin melkein, on hyvin tyytyväinen, kun pärjää silläkin edes
välttävästi. Jos taas kunnianhimo ja kukaties narsismi riivaa ihmistä, saattaa
hänelle olla tragedia, että joku muukin pärjää sillä alalla, jota hän oli
kuvitellut ihan omaksi reviirikseen. Voi olla, ettei mikään silloin riitä.
Objektiivisesti
ottaen suomalaisilla onkin kaikki syyt tyytyväisyyteen, mikäli mittapuuksi
otetaan aiempi historia. Hyvinvointia riittää ylivoimaiselle enemmistölle.
Kelkasta pudonneetkin saavat aina jotakin.
Itse asiassa
tyytyväisyys on ennen muuta mielentila. Tacitus arveli fennien olevan
tyytyväisiä siksi, etteivät he mitään tavoitelleet eivätkä edes toivoneet. Se
ei tosin ollut sivistyneen ihmisen kannalta tavoittelemisen arvoinen tila.
Mutta mitä me
tarkoitamme tyytyväisyydellä? Onko se samaa kuin onnellisuus ja mitä sekin
oikein mahtaa olla? Käsittävätkö kaikki kansat asian samalla tavalla?
Hypoteesina
ainakin voimme kai lähteä siitä, että eri kansoilla on suhteellisen samanlainen
tarvehierarkia, ainakin, jos kyetään eliminoimaan kuvasta erilaisten
”satunnaisten, esimerkiksi sosiaalisten muuttujien vaikutus. Olisi tosin turhan
rohkeaa uskoa, että se on kaikilla samanlainen eikä liene mahdollista millään
koeasetelmalla kuoria ihmisistä esiin sitä syvintä olemusta, josta kaikki
satunnainen on poistettu.
Tyytyväisyys
mahtanee sitten kuvastaa kaikille kansoille tarpeiden tyydyttämistä, ainakin
niiden, joita tietoisesti tavoitellaan. Tosin saattaa aina olla, ettei ihminen
itse ymmärrä, mitä oikein tarvitsisi. Vähänkös maailmassa näyttäisi olevan
tästä todisteita.
Latinaksi
tyytyväisyys on satisfaktiota, kylläiseksi tekemistä ja sama idea
on tietenkin myös romaanisissa kielissä ja englannissa. Saksaksi se on Befriedigung,
Zufriedenheit, jolloin viitataan rauhoittumiseen (Frieden), joka
saavutetaan jonkin asian kautta. On myös Genügsamkeit, kylläisyys,
kun on saatu tarpeeksi -genug, satt.
Ruotsiksi
tyytyväinen on nöjd, joten tuntuu siltä, että ruotsalainen on
tyytyväinen saatuaan kyllikseen huvia (nöje). Kovin tuntuvat siis olevan
kevytmielistä porukkaa nämä. Lycklig taas näyttäisi viittaavan
tuuriin -lycka.
Venäjäksi onni
on stšastje, onnellisuutta ja tuuria sekin tarkoittaa. Tulisikohan
sanasta tšast -osa. Karjalaksi onnellinen on
muistaakseni ozakas -kun on saanut osansa puurosta voi olla
tyytyväinen.
Ja tyytyväinen
venäjäksi on dovolnyi/dovolna. Tyydytys on udovolstvije.
Luulen näkeväni siinä sanan volno -vapaa. Kun siihen lisätään
johonkin pääsemistä tarkoittava do, saadaan tulokseksi tila, jossa
on päästy vapauteen, kaipa sitten puutteesta, joka on ajanut kohti täyttymystä.
Viron rahulolev,
rahuldud näyttäisi saksalaistyyppiseltä onnellisuudelta. Rauhan saa,
kun on tyydyttynyt. Seksin jälkeen monia alkaa nukuttaa, tulee tässä mieleen.
Kiinaksi
onnellinen on gaoxing. Sanan ensimmäinen osa tarkoittaa ainakin
pitkää, esimerkiksi ihmisestä, jälkimmäisestä en uskalla sanoa. Tuntuu ainakin
ymmärrettävältä, että pituus on onnea. Toivottavathan kiinalaiset toisilleen
kymmenen tuhannen vuoden ikääkin -wansui. Tyytyväinen taas on manyi,
josta man tarkoittaa täyttä. Ainahan se yleensä on tyhjää
parempi.
Mitäpä
oikeastaan etymologisesti tarkoittavat suomen sanat onni ja tyytyväisyys?
Itse asiassa en osaa sanoa, kun ei sanakirjaakaan ole nyt käsillä.
Tyytyväisyyden synonyymeiksi tarjotaan netissä täyttymystä ja mielihyvää.
En taida ostaa ainakaan jälkimmäistä. Se tosin saattaa olla muuan
tyytyväisyyden merkki, mutta ei se nyt ainakaan ekvivalentti käsite ole.
Äkkiseltään
omituiselta kuulostavan sananparren mukaan raha ei tee onnelliseksi,
mutta rauhoittaa. Joissakin rajoissa se on varmaan totta, mutta
käytännössä rahan tavoittelijat eivät näytä saavan koskaan kyllikseen, eivät he
löydä siitä rauhaa. Se löytyy vain tavoitetasoa säätämällä.
Tunnetun
esimerkin mukaan tyytyväisyys on tarpeiden ja resurssien osamäärä. Jos jaettava
on ääretön, on suuren osamäärän saavuttaminen jakajaa suurentamalla toivoton
yritys. Mikäli sen sijaan tarpeet ovat nolla, on osamäärä ääretön millä tahansa
jakajalla.
Kohtuullisen
tuloksen saa helpoimmin pienentämällä tarpeitaan, tavotteitaan.
Samaanhan
viittasivat muinaiset roomalaiset sanaparrella dives est cui satis est
quod habet -rikas on se, jolle hänen hallussaan olevat resurssit ovat
kylliksi. (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=dives ).
Kaikki kansat
lienevät tyytyväisiä ja onnellisia omalla tavallaan. Toivotaan, että muutkin
saattaisivat tulla enemmän tai vähemmän samalle tasolle kuin mekin.
Vai onko kyse
siitä, ettemme edes uskalla ajatella olevamme tyytymättömiä? Todistustaakka on
sillä, joka näin uskoo.
Me olemme tyytyväisiä elämäämme maksimissaan kolme kuukautta, lienee psykologinen totuus. Kolmessa kuukaudessa kasvit, pölypallerot, sekasorto valtaavat elinympäristömme jos emme tee työtä estääksemme entropian (järjestyksen ’mitta’) kasvun. Pätee myös aivotoimintaan …
VastaaPoistaTyötä tarvitaan aina järjestyksen aikaansaamiseen (tai epäjärjestyksen, ts romukasojen, piilottamiseen, heh)
“Tyytyväisyyden ongelmia”
VastaaPoistaTeoreettiset poliittiset kuperkeikat marxilaisvenäläisittäin
”Selvää on, että sellaisina aikoina, jolloin poliittinen valtio poliittisena valtiona syntyy väkivaltaisesti kansalaisyhteiskunnasta.., valtio voi ja sen täytyykin jatkaa uskonnon kumoamiseen, hävittämiseen asti, mutta vain siten kuin se jatkaa yksityisomistuksen kumoamiseen maksimaalisesti.., jatkaa elämän kumoamiseen, giljotiiniin. Erityisen voimantuntonsa hetkinä poliittinen elämä pyrkii tukahduttamaan omat edellytyksensä — kansalaisyhteiskunnan ja sen elementit — ja järjestäytymään ihmisen todelliseksi ristiriidattomaksi lajinelämäksi. Siihen se kykenee kuitenkin vain olemalla väkivaltaisessa ristiriidassa omia elinehtojaan vastaan, vain julistamalla vallankumouksen pysyväksi, ja näin ollen poliittinen draama päättyy yhtä väistämättömästi uskonnon, yksityisomistuksen ja kansalaisyhteiskunnan kaikkien elementtien palauttamiseen kuin sota päättyy rauhaan.” ( Karl Marx, Friedrich Engels. Valitut teokset. 6 osaa. Kustannusliike Edistys, 1978. Osa 1, s. 78.)
“...in periods when political state... is born violently out of civil society, when political liberation is the form in which men strive to achieve their liberation, the state can and must go as far as the abolition of religion, the destruction of religion. But it can do so only in the same way that it proceeds to the abolition of private property, to the maximum.., just as it goes as far as the abolition of life, the guillotine. At times of special self-confidence, political life seeks to suppress its prerequisites, civil society and the elements composing this society, and to constitute itself as the real species-life of man devoid of contradictions. But it can achieve this only by coming into violent contradiction with its own conditions of life, only by declaring the revolution to be permanent, and there-fore the political drama necessarily ends with the re-establishment of religion, private property, and the elements of civil society, just as war ends with peace.” ( Marx, Engels. The Individual and Society. Progress Publishers, Moscow, 1984, ss. 59-60. (K.Marks i F. Engels, Sotshinenija, T. 1, s. 393.))
“Tyytyväisyyden ongelmia”
Poista1. Kommunistinen puolue voi olla tyytyväinen vain silloin, kun koko maailma on kommunistinen proletaarisen maailmanvallankumouksen kautta. Ei onnistunut, koska proletaarien määrä hupeni kovaa vauhtia työn tuottavuuden kautta, koska proletaarit muuttuivat hyvin koulutetuiksi työläisiksi ja hyvinvoiviksi.
2. Putin on tyytyväinen vain silloin, kun kaikki ihailevat hänen tekosia. Intian presidentti keskeytti vierailunsa Moskovassa ja Putin voi suuttua ja keskeyttää öljyn viennin Intiaan ihan kokonaan. Olkoot nyt ilman öljyä! Hui s nimi!!!
3. Meikäläiselläkin on tyytyväisyyden ongelmia, mutta Hui s nimi.
Tyytyväisyys on ihan eri asia kuin onnellisuus ja Suomen maine maailman onnellisimpana kansana on sen luokan puppua ettei mitään määrää. "Onnellisuus" kyseisessä tutkimuksessa taitaa tutkiskella yhyeiskunnan toimivuutta, koulutusta, terveydenhuoltoa ja muuta sellaista sekä ihmisten mahdollisuuksia ja vapautta toteuttaa itseään. Näistä voi kokea tyytyväisyyttä, mutta se onni tulee henkilökohtaisista sydämenasioista kuten rakastetusta, perheestä ja ystävistä. Ja kuten tiedämme, onni voi myös olla kovin katoavaista.
VastaaPoistaOnnellisuutta mitataan sekä ns. kovilla mittaeilla, joihin Ano edellä viittaa, että myös suoraan kansalaiskyselyillä siitä, kuinka onnellisiksi asukkaat missäkin maassa itsensä tuntevat. Tässä yksi esimerkki:
Poista"Maailman onnellisuusraportin kyselytutkimuksessa vastaajia pyydetään arvioimaan nykyistä elämäänsä asteikolla nollasta kymmeneen. Parhainta mahdollista elämää kuvaa 10, huonointa 0.
Vastauksia kerätään noin tuhannelta asukkaalta jokaisesta maasta. Vuoden 2022 raportissa on mukana 146 maata, eli vastaajia on kaikkiaan lähes 150 000 ihmistä ympäri maailmaa.
Tämän mittaustavan mukaan Suomi on maailman onnellisin maa, nyt jo viidettä vuotta peräkkäin ja entistä selvemmällä erolla perässä tuleviin."
Lisää eri mittaustavoista tässä:
https://yle.fi/aihe/a/20-10002419
Järkyttävää on se, että Suomi siis loistaa myös niissä onnellisuusmittauksissa, jossa kysytään ihmisiltä suoraan heidän omaa subjektiivista kokemustaan onnellisuudestaan.
Kuten blogisti edellä pohtii, olemmeko valmiit kantamaan tämän menestyksen vai pitääkö se(kin) jotenkin selittää pois?
Matias on oikeassa.
PoistaEihän me nyt onnellisia voida olla. Väärin tunnettu!
Onnellisuus on hiukka epämääräinen käsite. Meilläpäin joskus kutsuttiin jotakuta vähän ”onnelliseksi”. Ja Arto Paasilinna kuvaa erästä miestä kirjassaan ”Onnellinen mies”.
PoistaJonkinlainen taustav....tutus pitää olla päällä, se pitää miehen liikkeellä.
VastaaPoistaKunnon heteromiestä pitääkin vituttaa, ei niitä lapsia muuten tule.
Poista