Keikkuu, mutta
ei uppoa (Fluctuat nec mergitur)
Vielä minun
lapsuudessani hulluja saatettiin pitää ihan oikeasti hulluina ja myös sillä
nimellä nimittää. Kun joku yritti etsiä sellaisen käyttäytymisestä jotain
logiikkaa, hänelle sanottiin vain: hulluhan hullu on. Jos sen puuhissa olisi
järkeä, ei se hullu olisikaan.
Nykyään elämme
toista aikaa. Mielisairaudet ovat tietenkin vain sairauksia muiden joukossa ja
vajaamielisyys (meniköhän termi oikein?) on vain yksi kehityshäiriö. Kaikkiin
ilmiöihin osataan suhtautua valistuksen tuomalla sivistyneisyydellä. Mikäli
ennen jotain ymmärrä, se tarkoittaa vain sitä, että ymmärrysemme on rajoittunutta.
Kaikista vähäosaisista
ja raskautetuista meidän velvollisuutemme todella onkin huolehtia aivan erityisesti.
Kuitenkaan se ei tarkoita sitä, että meidän tulisi hyväksyä heidän ajattelunsa
ja seurata sitä. Se meidän on syytä jättää omaan arvoonsa.
Mutta mikä arvo
sillä on? Sikäli kuin olen huomannut, lähes jokainen ns. luovalla alalla
työskentelevä tai sellaista arvostava kertoo meille joka päivä olevansa ihan
oikea hullu ja lisää, että hulluutta kovasti tarvitaan ja eritysesti tuota
luovaa hulluutta. Mitä hullumpaa, sitä parempaa, minkä veronmaksajat ottakoot
huomioon.
Irrottautuminen
joukosta ja sen latteasta ja sidonnaisesta elämäntavasta on muuan hullun
merkki, mutta ilman muuta se ominaista jopa useimmille sellaisille henkiköille,
jotka kulkevat omia polkujaan ja pystyvät saamaan aikaan jotakin poikkeuksellisen
merkittävää.
Tässä on
kuitenkin muistuttava se vanha totuus, että vaikka evankeliumi on hullutusta
maailman viisaille, ei kaikki hullutus ole evankeliumia. Jo antiikin aikana oli
niitä, jotka pukeutuivat eläinten taljoihin ja kantoivat Herkuleen sauvaa ja
antoivat ymmärtää olevansa filosofeja eli viisauden rakastajia, vaikka heidän
viisautensa ei ylettänyt koiran (kynikos) viisautta pitemmälle.
Massasta irtautuneilla
kyynikoilla on oma arvonsa tässä massayhteiskunnassa, jossa jopa älymystön
nimellä itseään imarteleva joukko ylpeilee konformismillaan ja voisi mainiosti
kantaa SS-joukkojen tunnuslausetta: Meine Ehre heisst Treue- kunniani on
uskollisuus.
Kuten olen usein
todennut, arvostan koiria ja suorastaan rakastankin niitä. Siitä huolimatta inhimillisen
kulttuurin tehtävänä on aina ollut nostaa siitä osalliset eläimellisen tason
yläpuolelle.
Kuten joskus
kirjassani Länsimaiden tuho kirjoitin, megatapahtumat ovat aikamme todellista
uskontoa ja stadionit temppeleitämme. Tapahtumat voidaan jakaa niin sanotusti
taiteellisiin (vrt. Vihavainen:
Haun hävisikö suomi vai taide tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)) ja
urheilullisiin (ks. Vihavainen:
Haun hävisikö suomi vai taide tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Tosin kukaan ei
enää kehtaa sanoa, että niissä esiintyvät taiteilijat, vaan puhutaan sen sijaan
artisteista. Urheilukin saattaa tapahtua moottorilla tai ilman, mutta missään
tapauksessa ei ilman esiintyjien vuosikausia kestävää valmennusta eli
koirakoulua, jonka tavoitteena on vain yksi ainoa asia.
Antiikin aikana
kisat olivat jumalanpalveluksen muoto ja esimerkiksi Troijan sodassa
kunnioitettiin vainajia pitämällä heidän muistokseen kisat. Urheilussakin
nähtiin jotakin ylevää ja sillä pyrittiin korkeammalle, kohti jumaluutta.
Muiston tästä
näemme kukaties vielä nykyajan olympialaisten perustajan kisoille antamassa
motossa citius, altius, fortius. Tai kenties kyseessä oli vain latte julistus
pyrkimyksestä jollakin alalla mahdottomaan, ihmisen todellisesta täydellistämisestä
viis veisaten.
Nykyaikaisiin olympiakisoihin
kuuluivat hetken aikaa myös taidelajit, jotka Hitler lienee saanut niiden osaksi.
Ne olivat mukana vielä Lontoon olympialaisissa, joissa Aale Tynni voitti kultaa
hymnillään, Berliinissä oli Urho Karhumäki tehnyt saman tempun kirjallaan Avoveteen
(vrt. Vihavainen:
Haun karhumäki tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Nyt on myös
Pariisin olympialaisten avajaisissa sitten esitetty taiteellista ohjelmaa, jossa
näköjään on niin sanotusti ilakoitu kristinuskon kustannuksella ja nostettu korkeille
koturneille erilaisia friikkejä, joiden ideaksi voi jo kaukaa havaita
pyrkimyksen mahdollisimman pitkälle pääsemiseen itsensä toteuttamisessa erityisesti
vapaan viettielämän alalla.
Onhan tässä
symboliikkaa. Sen tarkempi pöyhiminen ja vertaaminen aiempiin aikakausiin
saattaisi olla hyvinkin kiinnostavaa, mikäli nenä sen kestää. Aivan välittömästi
nousee esille kysymys siitä, mikä symbolinen merkitys on kristinuskon rienaamisella.
Mikäli olisi
pyritty tasapuolisuuteen, olisi ehdottomasti ollut otettava mukaan kaikki tämän
hetken merkittävät maailmanuskonnot, ainakin nyt islam, juutalaisuus,
buddhalaisuus ja hindulaisuus. Osansa olisivat ansainneet myös erilaiset kirkkokunnat
ja ortodoksinen kirkko aivan erityisesti.
Mutta todisteita
hulluudesta on kyllä jo tullut riittävästi. Pariisin kaupungin vanha tunnus on Fluctuat,
nec mergitur vaikka keikkuu, ei uppoa.
Nyt, kun tuon
laivan ovat näkyvästi vallanneet hullut järjettömine touhuineen, alkaa jo tuntu
siltä, että ilmassa on nyt runsain mitoin myös uppoamisen symboliikkaa. Se
liittyy koko siihen kulttuuriin, jonka keskipisteessä nuo eriskummalliset
friikkien kisat nyt tapahtuvat.
Voisiko kyseessä olla yksi haara Rudi Dutschken lanseeraamassa operaatiossa: "Pitkä marssi läpi institutioiden"?
VastaaPoistahttps://fi.wikipedia.org/wiki/Pitk%C3%A4_marssi_instituutioiden_l%C3%A4pi
"ilmassa on nyt runsain mitoin myös uppoamisen symboliikkaa. Se liittyy koko siihen kulttuuriin, jonka keskipisteessä nuo eriskummalliset friikkien kisat nyt tapahtuvat."
VastaaPoistaTätä länsimaisen kulttuurin kuolinkamppailuahan tämä blogi - ja tuo kirja - on usein esimerkein todistanut. Ei se ole ihme: kaikki kulttuurit ovat syntyneet, kukoistaneet ja kuolleet, mikä kertarysäyksellä, mikä hitaasti rappeutumalla. Kaava näyttää selvältä: kun laakereilla lepäämiseen sekä viettien ja "tarpeiden" tyydyttämiseen keskitytään velvollisuusetiikan ja tulevaisuuden rakentamisen sijasta, rappeutuminen on käynnistynyt.
Ja yhtä kaikki: luille rakennettu.
VastaaPoistaVoin kokemuksesta kertoa, että jollain somealustoilla riittää tuon Vihavaisen kirjan Länsimaiden tuho linkittäminen wikipediasivulle ja sen referointi, varoitukseen ja tekstin moderointiin. Kyseessä oli konemiesten keskustelu ja maahanmuuttoteema. Tulin arvioiduksi salaliittoteoreetikoksi ja rokotevastaiseksi näillä perusteilla. Keskusteluissa pysyy mukana, jos muistaa riittävästi ryssitellä itänaapureita.
VastaaPoistaMikäs konemiehille on tullut?
PoistaMujat pakottaneet wokettamaan?
Se on niin tavallista, että miesten mielipiteet on niiden vaimojen hallussa!
PoistaHerakles sanoi, ettei samaan virtaan voi astua kuin kerran. Duchamp toi pisuaarin taidenäyttelyyn ja hyvä että toi, koska se sen ainoan kerran se toimi rajojen rikkojana. 60-luvulla kun homostelusta uhkasi vielä vankeustuomio, minäkin paatunut ja innokas hetero kirjoittelin Hesarin ja S-kuvalehden yleisön osastoihin homojen puolesta. Nyt en panisi enää tikkua ristiin heidän takiaan, koska siitä on tullut ällöttävä laumailmiö.
VastaaPoistaMatias K. tuossa ylempänä saattaa hyvinkin olla oikeilla jäljillä, koska muoti-ilmiöksi perverssiyden hehkutus on kestänyt yllättävän pitkään. Pitkä marssi läpi instituutioiden on joka tapauksessa lähes loppuun saatettu. Meidän kirkkomme ja kouluhallintomme on jo menetetty, mutta kuulemma Ranskan piispat ovat vähän protestoineet.
Pahimmat mentykset ovat opetushallinto ja media - erityisesti yliresurssoitu mutta niin woke Yle.
PoistaNoilla tekee jo erittäin pahaa jälkeä kansakunnalle.
Äh..! Tietysti Herakleitos, Herkules teki vain urotöitään.
PoistaEhkei pitäisi sotkea penttisen niitä tq+ typpejä normaali homoihin, eivät nekään halua olla noiden värähtäneiden vasuri voimaantujien kanssa missään tekemisissä ja toivoisivat noiden pysyvän poissa niiden tapahtumista ja lopettavan maineen pilaamisen sillä ratsastamisen ohessa.
PoistaPerverssiyden pesäkkeitä on ollut valtauskontojen instituutioissa vuosisatoja, mm katolisen kirkon papistolla, ja muualla. Eri uskontojen luostarilaitokset lienevät syntyneet senkin vuoksi, että poikkeaville löytyisi sijoituspaikka, ettei tarvitsisi kivittää.
VastaaPoistaKirjailijoiden hulluus: esim M Waltarin tapauksessa lienee kyse siitä, että nerokkaiden suurteosjärkäleiden työstäminen on kuolevaisen aivoille liian suuri urakka, joten täytyy välillä vetäytyä lepoon, laitokseen.
Lataamoiksihan noita "parantolaita" joskus kutsuttiin.
PoistaNiin sanotut friikit saavat tilaisuutensa julkisuuteen vain normaalien tapahtumien ingresseissä, missä he yrittävät profiloitua nomaaleiksi. Silti normaalius on esihistoriasta saakka vain sitä, että kilpakentillä palkitaan vain miehiä ja naisia. Saapas katsoa vaan, niin Pariisin kisojen päättäjäisissä nähdään vieläkin vähemmän normaaliutta, mutta se ei voi millään tavoin estää normaaliuden voittokulkua kisoista kisoihin, sillä itse kilpailuissa on vain kaksi sukupuolta, ajoista aikoihin.
VastaaPoistaIslamin kiihkeät uskovaiset eivät siedä mitään uskostaan poikkeavaa juttua. Ovat heti aloittamassa kauhean rähinän, jopa hengenvaaralliset väkivaltaisuudet. Ovat erittäin vaarallisia.
VastaaPoistaVähän niinkuin kristityt?
PoistaNiin, jospa järjestäjät halusivatkin osoittaa islamisteille, että näin avaramielisiä täällä lännessä ollaan, relatkaa tekin vähän.
Poista"Mielisairaudet ovat tietenkin vain sairauksia muiden joukossa ja vajaamielisyys (meniköhän termi oikein?) on vain yksi kehityshäiriö. Kaikkiin ilmiöihin osataan suhtautua valistuksen tuomalla sivistyneisyydellä. "
VastaaPoistaNäen tuon valistuksen unohtaneen "sivistyneisyyden" enemmänkin sarkasmin materialisointina jos suhtauduttaisiin neutraalisti niin kyseisen ryhmän edustajia ei olisi mitenkään pakko nostaa korkeisiin virkoihin, kansanedustajiksi tai jopa ministereiksi...
-Perkele
Vajaamielisyys: kolmekymmenluvulta nykyisyyteen oikeat sanat ovat: tylsämielisyys, vajaamielisyys, kehitysvammaisuus, erityinen oppija.
PoistaJärjestäjät ovat tänään pyytäneet anteeksi tätä ohjelmanumeroa. Sitä ovat arvostelleet muun muassa Ranskan Akatemian jäsen filosofi Alain Finkielkraut ja laitavasemmistolaisen LFI-puolueen johtaja Jean-Luc Melanchon. Tätä et voi lukea Helsingin Sanomista, sen sijaan kyllä piispa Laajasalon twiitin.
VastaaPoistaKreikan pääministeri antoi ymmärtää ettei tässä olla ihan Olympoksen hengessä. Vatikaani esitti tuohtumuksensa myös. Nämäkin suomimedia jätti mainitsematta.
PoistaV-VF
”Ilmassa on nyt runsain mitoin myös uppoamisen symboliikkaa.”
VastaaPoistaKäsitteen ”nykyajan uppoamisesta runsain mitoin” tulkitsen kolmannen maailmansodan mahdolliseksi räjähtämiseksi. Jos ensimmäisen maailmansodan räjäytti erittäin tärkeän persoonan murha, mikä käynnisti jännitteiden virran. Toisessa maailmansodassa ”räjäyttäjiä” oli jo useita. Hitler määräsi mitkä kansat olivat oikeita ihmisiä ja mitkä ei. Ne kansat, jotka eivät edustaneet oikeita ihmisiä saivat luovuttaa maansa oikeille ja palvella niitä. Juutalaiset olivatkin asia erikseen.
Molotov-Ribentropp niminen sopimus teki Moskovasta toisen maailmansodan sytyttäjäksi. Moskova valloitti useita alueita, Suomelta repäisi palasen, vaikka päämääränä oli valloittaa kokonaan Otto Wille Kuusisen avulla. Idässä Japani kiiruhti Kiinaan.
Nykypäivänäkin ”nälkäisiä” on olemassa. Kommunistinen Kiina halajaa omakseen todella suuren timantin eräällä saarella. Moskova taas on Ukrainan kimpussa ja venäläinen rahvas uskoo, että Ukraina pitää pelastaa fasisteilta, natseilta, narkomaaneilta, jne. Eräiden tietojen mukaan maailmassa on nyt neljäkymmentä tappelutemmellystä.
"Kun puhutaan maailmansodista niin pitää muistaa myös Karl Marxin ja riedrich Engelsin ajatuksia."
PoistaMarx in December 1847: “…every revolutionary upheaval… must fail until the revolutionary working class is victorious, that every social reform remains a utopia until the proletarian revolution and the feudalistic counter-revolution measure swords in a world war.” (K. Marx, F. Engels. Collected Works, Vol. 9, pp. 197-198; (K. Marks i F. Engel´s. Sochinenia, Vol. 6, pp. 428-429.))
Marx in December 1848: ”And only a world war can overthrow the old England as only this can provide the Chartists, the party of the organized English workers, with the conditions for a successful rising against their gigantic oppressors… But any European war in which England is involved is a world war…” (Ibid., Vol. 8, p. 215; (K. Marks i F. Engel´s. Soch., Vol. 6, p. 160.))
Engels in 1849: “The next world war will result in the disappearance from the face of the earth not only of reactionary classes and dynasties, but also of entire reactionary peoples. And that, too, is a step forward”. (K. Marx, F. Engels. Collected Works, Vol. 9, p, 238; (K. Marks i F. Engel´s. Sochinenia., Vol. 6, p. 186.))
Marx in 1850: “…with the victories of the Holy Alliance, Europe has taken on a form in which every fresh proletarian upheaval in France directly involves a world war. The new French revolution is forced to leave its national soil forthwith and conquer the European terrain, on which alone the social revolution of the nineteenth century can be accomplished.” (Ibid., Vol. 10, p. 70; (K. Marks i F. Engel´s. Soch., Vol. 7, pp. 31-32.))
Marx in 1870: ”What the Prussian jackasses do not see is that the present war is leading just as inevitably to a war between Germany and Russia… And such a war No. 2 will act as the midwife of the inevitable social revolution in Russia”. (Ibid., Vol. 44, p. 57; (K. Marks i F. Engel´s. Soch., Vol. 33, p. 123.))
Engels in 1879: “Or else there will be a European war, and the present German party, too, will be submerged in the inevitable struggle of each individual people for its national existence. A war such as that would, for us, be the greatest of misfortunes; it might set the movement back by twenty years. But the new party that must surely emerge from it at last would, in all European countries, be freed of a host of hesitations and pettinesses such as presently hamper the movement everywhere”. (Ibid.,Vol. 34, pp. 431-432; (K. Marks i F. Engel´s. Soch., Vol. 34, p. 342.))
Engels in 1887: “…a world war, moreover, of an extent and violence hitherto unimagined… famine, disease, the universal lapse into barbarism, both of the armies and the people… Only one consequence is absolutely certain: universal exhaustion and the creation of the conditions for the ultimate victory of the working class”. (Ibid., Vol. 26, p. 451; (K. Marks i F. Engel´s. Soch., Vol. 21, p. 361.))
Engels in 1890: “A war? Child´s play to launch one. But what would become of it once launched defies the imagination… It is well known that peace persists only thanks to the unending revolution in weapons technology, which precludes anyone getting ready for war, and thanks to everybody´s fear of the absolutely incalculable prospects of the only war now still possible, a world war.” (K. Marx, F. Engels. Collected Works, Vol. 27, p. 9; (K. Marks i F. Engel´s. Soch. Vol. 22, pp. 9-10.))
Engels in 1895: “…by making any war other than a world war of unprecedented cruelty and absolutely incalculable outcome an impossibility… The Communist Manifesto had already proclaimed the winning of universal suffrage, of democracy, as one of the first and most important tasks of the militant proletariat.” (Ibid., p. 514-515; (K. Marks i F. Engel´s. Soch. Vol. 22, pp. 537-539.))