Totalitarismi kaiken takana
Vuonna 1972 löin Valeri Zintšenkon
kanssa vetoa siitä, eletäänkö Neuvostoliitossa vuonna 2000 kommunistisessa yhteiskunnassa.
Valeri oli neuvostoihminen.
Sukunimen perusteella hän oli ukrainalainen, mutta tietenkin puhui venäjää
kuten kaikki muutkin ja oli lähtöisin jostakin Keski-Aasian tasavallasta,
muistaakseni peräti Turkmenistanista, mutta eihän sillä ollut väliä.
Käsitettä kehittynyt eli kypsä
sosialismi (ks. Vihavainen:
Haun kehittynyt sosialismi tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ) ei
vielä ollut keksitty, mutta neuvostoihminen (ks. Vihavainen:
Haun neuvostoihminen tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)) oli kyllä
todellisuutta. Hänelle oli kansallisuus yhdentekevä asia, mutta uuden ja
tulevan yhteiskunnan reaaliat sitäkin tärkeämpiä.
Tämä oli sitä aikaa, kun
Neuvostoliiton talouden ja siis myös elintason katsottiin ennen pitkää
ohittavan useat länsimaat (ks. Vihavainen: Haun
macmillan tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ) ja niin Urho Kekkonen
kuin Harold Macmillan pohtivat, miten silloin vastattaisiin sen ideologiseen
haasteeseen.
Juuri samaisena syksynä vuonna 1972
tosin tapahtui, että ilmaisen leivän rajaton antaminen opiskelijaruokalassa
loppui ja valtava kampanja leivän säästämiseksi (älkää syöttäkö niitä sikojanne
leivällä!) kävi kautta koko laajan neuvostojen maan.
Se oli taas yksi osoitus siitä,
ettei kaikki vain mitenkään suostunut menemään suunnitelmien mukaan, ei vaikka
Neuvostoliitto oli maailman suurin ja mahtavin maa ja vielä tieteellisesti
hallittu ja väkiluvultaankin isoin, mikäli nyt otettiin lukuun vain vakavasti
otettavat maat.
Se oli kirjoitus seinällä, mutta
eiväthän ihmiset, jotka uskovat, osaa lukea ja vaikka osaisivat, eivät halua.
Valeri siis uskoi, että tulossa on
se kommunistinen yhtyeiskunta (Vihavainen:
Haun kommunistinen yhteiskunta tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)),
joka oli juhlallisesti luvattu NKP:n III puolueohjelmassa.
Valeri ei ollut uskossaan yksin ja
vaikutti asiastaan varmalta. Tuohon aikaan sen uskon takana oli maailman
eturivin tiede akatemioineen ja tekniikka avaruusihmeinenen. Näin asian ainakin
vakuutettiin olevan (on nimittäin tiedettä, meinaan).
Minulla ei oikeastaan ollut mitään
kunnon argumentteja omalle skeptiselle kannalleni ja ehkä siitä nyt en ihan
satavarma ollutkaan. Miksi olisin ollut? eihän kukaan voi tulevaisuutta tuntea.
Joka tapauksessa olimme Valerin
kanssa erimielisiä ihan rauhallisesti, ilman mitään riitaa tai
tunteenpurkauksia, jollaisia olisi pidetty intellektuelleille sopimattominakin.
Usko kommunistisen yhteiskunnan
tulemiseen hiipui tutkimusten mukaan Venäjällä (ja kenties hieman Suomessakin)
1970-luvun loppuun mennessä ja havaitsin itse saman ilmiön ystävieni
keskuudessa. Olin sattunut joutumaan älykköseuraan, jossa systeemin arvosteleminen
ja 1970-luvun alussa oli kaiken viisauden alku. Näkemykset kuitenkin kovenivat suuresti
1970-luvulla.
Kun totalitaariselle paskapuheelle
(jerunda) tyydyttiin vain nauramaan 1970-luvun alussa, puhuttiin
vuosikymmenen lopulla ja etenkin 1980-luvulla jo rosvokoplasta, joka piti
kokonaista kansakuntaa ja itse asiassa useampiakin panttivankinaan.
Älyllisestä kritiikistä oli
siirrytty avoimeen, antikommunismiin, mikä
oli jo siirtymistä ideologiaan kaikkine seuraamuksineen.
1980-luvulla kommunismin ideologia
sai sitten jo pahan ja näkyvän vuodon, ikään kuin torpedo olisi osunut
valtavaan taistelulaivaan. Toki voitiin aina puhua reaalisosialismista: tässä
se on, mitä on mahdollista saada aikaan ja onhan se systeemi aina älykkäämpi ja
humaanimpi (!) kuin kapitalismi ja sitä paitsi vahvempi.
Vasta 1990-luvulla ja itse asiassa
tarkkaan ottaen vuoden 1991 kevään jälkeen koko hallinnon arvovalta vasta
romahti täydellisesti ja äkillisesti. Oli kuin teräskolossi olisi kääntynyt äkkiä
pystyyn ja vajonnut suurella kohinalla ja ryskeellä meren syvyyksiin.
Neuvostoliitto hajosi ilman
seremonioita Belovežskaja puštšan vaatimattomassa kokouksessa, joka symbolisesti
pidetiin aarniometsässä, missä Euroopan viimeiset biisonit elävät. Eutoopan biisoni
eli visentti (zubr)) tarkoittaa venäjässä myös viimeisiä ideologiaansa
lukkiutuneita ihmisiä, fossiileja neuvostoajoilta. Zubrovkasta puhutaan
jossakin sitten erikseen.
Niin vain hävisi yhtäkkiä ja jälkiä
jättämättä ysi maailmanhistorian merkillisimmistä ja mahtavimmista utopioista.
Normaali elämä saattoi alkaa.
Vai kuinka sininä oikein kävikään?
Kun nyt katselee niitä lukemattomia yrityksiä selittää Venäjän erityisyyttä mongolivalloituksella
ja Iivana Julmalla, ei voi kuin ihmetellä sitä sokeutta, joka estää katseen
kohdistumista paljon läheisempään aikaan ja seitsemänkymmenen vuoden pituiseen
totalitarismin valtakauteen.
Silloin kun tuo totalitaarinen
systeemi oli pystyssä, osoitti suurta intellektuaalista rohkeutta ajatella sitä
vain venäläisyyden ja venäläisen tradition jatkumona, vaikka se olikin vannonut
olevansa totaalinen murros koko kulttuurissa. Näinhän sitten teki Richard Pipes
ehkä merkittävimpänä kaikista.
Oliko se tuollainen murros vai ei? Lopahtiko
koko uuden systeemin vaikutus noin vain itsekseen omaan mahdottomuuteensa ja
sulivatko ideologiset lumiukot luonnon pakosta kohdatessaan läntisen
konsumerismin ylivertaisuuden?
Totalitarismiin ei ole tehty tiliä
Neuvostoliitossa, sanotaan. Tässä on vinha perä, mutta ei siihen ole kunnolla
tilittäydytty lännessäkään. Ellei ymmärretä, että totalitarismi kuitenkin
kaikitenkin merkitsi jyrkkää katkosta entiseen verrattuna, ei ymmärretä enempää
kommunistista kuin nykyistäkään Venäjää.
Tässä tekee nyt mieli palauttaa
mieleen erään tavattoman merkittävän aikalaistodistajan henkilö. Hän, Aleksandr
Jakovlev, oli aikansa suuria symbolisia hahmoja, jonka teoksia olisi viimeinkin
saatava myös suomeksi.
Mutta tässä nyt hiukan Jakovlevista
ja totalitarismista:
tiistai 13. marraskuuta 2018
Harmaa eminenssi
Richard Pipes, Alexander
Yakovlev. The Man Whose Ideas Delivered Russia from Communism. NIU PRESS/De
Kalb, 2016, 151 s.
Venäjän tutkimuksen Grand Old Man Richard Pipes on
ilmeisesti viimeisenä työnään tehnyt pienen elämäkerran perestroikan
arkkitehdista, Aleksandr Jakovlevista.
Itse asiassa Jakovlev mahdollisesti pyrki koko ajan pidemmällekin kuin
sosialismin uudistamiseen. Ainakin omien sanojensa mukaan hän pyrki sen
hajottamiseen.
Näin hän ainakin kertoo eräässä omaelämäkerrallisessa kirjassaan, jossa hän
myös hätkähdyttävästi kuvaa heräämistään sen asian ymmärtämiseen, että niin
sanottu reaalisosialismi oli pelkkä pahanlaatuinen väkivaltajärjestelmä ja
väittää, että politbyroossa kaikki olivat kyynikkoja.
Jakovlevin muistelmakirjat ovatkin varsin järisyttävää tavaraa ja niistä
ilmenee, että muuan Neuvostoliiton korkeimmilla paikoilla olevista miehistä
koko ajan suunnitteli strategiaa koko systeemin kaatamiseksi.
Tällaiseksihan Stalin kuvasi valtakuntansa tilanteen keväällä vuonna 1937,
aloittaessaan suuret puhdistukset. Hänen sanojensa mukaan pettureita oli joka
tasolla ja niin asia luultavasti olikin. Olihan systeemi siinä määrin
luonnonvastainen ja valheellinen, että vain hölmöt ja roistot saattoivat sitä
varauksettomasti kannattaa. Mutta kaikki eivät olleet sellaisia.
Toki muistelmilla on omat rajoituksensa ja yhä uudelleen ilmenee, että
ihmiset alkavat muistaa kaikenlaisia asioita sitten, kun niille niin sanoakseni
syntyy tilausta, vaikka olisivat syvästi niitä kauhistuneet aikoinaan.
Jakovlevin tapauksessa systeemiin kohdistuvaa uskoa järkyttäviä asioita
olivat Jakovleville omien sotavankien sodan jälkeen saama kohtelu ja sittemmin
Hruštšovin ns. salainen puhe vuonna 1956, jossa Stalinin rikokset
paljastettiin.
Pohtiessaan sitä, miten vääräksi koettu totalitaarinen järjestelmä
voitaisiin hajottaa, Jakovlev tuli siihen tulokseen, että se kävisi päinsä vain
sen omia resursseja käyttäen. Mikäli itsevaltainen pääsihteeri saataisiin
noudattamaan systeemin purkamiseen tähtäävää politiikkaa, asia voisi onnistua.
Tässä asiassa Jakovlev on samoilla linjoilla merkittävän sosiologin,
Vladimir Shlapentokhin kanssa. Voinemme siis tehdä sen johtopäätöksen, että
systeemi olisi voinut jatkaa olemassaoloaan vielä iät ja ajat, jos siihen olisi
pyritty. Sen jälkeen olisikin saattanut seurata sisällissota.
Itse asiassa se tuskin oli kovin kaukana nytkään ja 1990-luvun romahdus jo
oli niin paha, että se nimittäminen katastrofiksi ei ole suinkaan liioittelua.
Toinen asia on, että Neuvostoliiton hajoaminen oli tervettä kehitystä,
mutta niinhän myös ensimmäisen maailmansodan katastrofi oli välttämätön sen
jälkeisen pienvaltiojärjestelmän syntymiselle.
Jakovlevin kuuluisa artikkeli Antihistorismia vastaan on
tunnettu. Siinä hän hyökkäsi nousevaa venäläistä nationalismia tai ehkä
pikemminkin sovinismia vastaan ja samalla tasapainon vuoksi myös
intelligentsijan roolia uudessa yhteiskunnassa korostavaa kirjaa vastaan.
Tämä merkitsi myös astumista nomenklaturan varpaille ja niinpä Jakovlev
”karkotettiin” suurlähettilääksi Kanadaan, jossa hän oli kymmenen vuotta.
Karkotus oli aika miellyttävä ja Kanadassa hän ystävystyi läheisesti
pääministeri Pierre Trudeaun kanssa.
Jakovlev oli jo 1950-luvulla opiskellut vuoden Columbia-yliopistossa ja
tunsi siis omasta kokemuksesta Amerikkaa. Vaikka Aleksandr Nikolajevitš oli
suuri vapauden ihailija, hän ei koskaan ihaillut varauksettomasti Yhdysvaltoja,
mikä jostakin syystä ihmetyttää Pipesiä.
Jakovlev ei myöskään maininnut monia törkeitä kansallisiin suhteisiin
liittyviä asioita luetellessaan Neuvostoliiton rikoksia, mikä saattaisi viitata
siihen, ettei hän ylipäätään voinut sietää nationalismia. Hän ei myöskään
kannattanut ilman muuta Neuvostoliiton hajottamista.
Vanhoilliset, nationalistiset piirit haistoivat aikanaan, että Jakovlev oli
petturi ja hänet jopa erotettiin puolueesta ennen kuin hän ehti itse erota.
Elämänsä lopulla Aleksandr Nikolajevitš keskittyi dokumenttien
julkaisemiseen ja häntä saamme kiittää mahtavasta dokumenttijulkaisujen
sarjasta Rossija, XX vek, dokumenty. Noita vankkoja niteitä oli
määrä ilmestyä kuusikymmentäneljä kappaletta, mutta ilmeisesti nide 39. jäi
viimeiseksi.
Hyvä näinkin, noiden kirjojen tuhannet dokumentit on valittu
strategisista paikoista ja tekevät lopullisesti mahdottomaksi
neuvostojärjestelmän rehabilitoinnin.
Tai mahdottomaksi ja mahdottomaksi. Kaikenlaistahan tässä historiassa on jo
nähty ja tullaan näkemään.
Mutta jokin Jakovlevin muistelmakirjoista olisi mielestäni ehdottomasti eli
siis hyvin mielellään saatava suomeksi. Vaikkapa Muistin syöveri (Omut
pamjati), joka on tosin kovin paksu, kaksiosainen.
Toki tämä
tässä käsitelty Pipesin kirja on puolestaan ohut ja asiapitoinen ja rakentaa
etupäässä juuri muistelmille, mutta siitä puuttuu niiden henkilökohtainen sävy.
Useimpien on nykyään mahdotonta ymmärtää, mitä vapautuminen kommunismista
aikoinaan merkitsi. Kyllä sekin kannattaisi ymmärtää, sillä totalitarismin idea
ei ole maailmasta mihinkään hävinnyt.
Kiertelimme kavereitteni kanssa isä Breznevin aikoihin Neukkulassa ja muistan kuinka jopa toppuuttelin heidän naureskeluaan Neukkulan kummallisuuksille, koska olin niin Kekkosen linjoilla, että Neukkula on iso ja siinä se pysyy, joten koetetaan kestää. Se ettei se sitten kestänytkään oli kyllä iloinen yllätys minulle niin kuin monelle muullekin.
VastaaPoistaSiitä viisastuneena yritän koko ajan muistutella, että Kiinalla tulee olemaan sama kohtalo, koska niin korttitaloille aina käy. Kaikkihan muuttuu aikanaan, mutta mitä keinotekoisempi luomus, sitä nopeampi romahdus.
Vaikea kuvitella, että Kiinalle kävisi yhtään mitään. Tai no, varmaan olisi mahdollista, että kommunistinen puolue häipyisi takavasemmalle, mutta eihän se mitään muuttaisi.
PoistaJos veikata pitäisi, panisin rahani Henri K:n puolesta: Kiinan järjestelmiä muistuttaa enemmän itäaasialaista kulttuuriperintöä ja on sama kutsutaanko johtajaa keisariksi vai pääsihteeriksi niin kauan kuin tällä on ns taivaan mandaatti tms, mikäli ilmenee riisinä pöydässä ja elintason jatkuvana kasvuna.
PoistaKiina on liian iso, siihen se saattaa kaatua, sisäisiä rähinöitä on koko ajan, turisti ei kaikkialle pääse. Kiina saisi hajotakin kymmenkunnaksi pikkuvaltioksi, semmoisiksi 150 miljoonan asukkaan korpiloukoiksi.
PoistaKiina on joka suhteessa erilainen tapaus.
PoistaKiinan historiassa on ollut välillä hajoamisia, välillä yhdistymisiä. Ydinaseiden aikakautena en hirveästi kaipaa hajoamisia ja anarkiaa vaan vakaata järjestystä. Jos siihen liittyisi demokratiaa ja ihmisoikeuksia, fine, mutta ilmankin tullaan toimeen...o
Poista"Kiina on joka suhteessa erilainen tapaus" - eikö Kiina ole suhtkoht yhtenäisempi etnisesti, kuin Neuvostoliitto oli ?, Venäjäkin taitaa nylkään ola aika suhtkoht yhtenäisempi etnisesti, tämä kait pitäs muistaa kaikki jotka hehkuttaa että Venäjä pitäs pilkkoa ?
PoistaKirjoitan tätä Kiinassa valmistetulla tietokoneella. Näköjään puhelimenikin on kiinalaista tekoa kuten myös älykelloni. Opiskeluaikoinani minulla oli itäsaksalainen pölynimuri, mutta muita itäblokista peräisin olevia tuotteita en muista omistaneeni. Ja se oli sitä 70-lukua kun opiskelin. Nykyään kiinalaiset tuotteet menestyvät markkinatalousmaissakin toisin kuin neuvostoliitolaiset tuotteet aikoinaan.
PoistaKapitalismi on pettänyt meidät: tarjolla vain huonoa halpuutettua ruokaa ja "kiinalaista krääsää" ( oikeastaan kiinalainen tavara alkaa olla sieltä parhaimmasta päästä).
VastaaPoistaTurhaan ei Wittgenstein kirjannut postuumisti julkaistun teoksensa motoksi Nestroyn lausetta: ""Edistyksessä on ylipäänsä se piirre, että se näyttää paljon suuremmalta kuin mitä se todellisuudessa on."”
VastaaPoistaKaikkien aikakausien vallankumouksellisia on aina elähdyttänyt idea koko vanhan maailman alas lyömisestä ja "puhtaalta pöydältä lähtemisestä". Eurooppalaisen ajatushistorian perspektiivissä marxilainen sosialismi oli tosiasiassa pikemminkin liberalismin täydellistymä (Immanuel Wallerstein) kuin edes sen opillinen vaihtoehto -- ja "materialismia" spiritualistisen hengenpalon hurjalla tultasyöksevällä lohikäärmeen liekillä hönkinyt vulgaaripositivismi tulee tosiasiassa olemaan se sama näennäistieteellinen ajanhenki, johon koko eurooppalaisen uuden ajan kartesiolainen rationaalisuus kaikkialla kariutuu.
Joten isossa kuvassa -- hahhah mikä ilmaus, niin kliseinen ja niin osuva -- puntit tulevat menemään tasan. N-liitto ei romahtanut omaan, vaan liberalistisen perinteen mahdottomuuteen. Me olemme nyt seuraamassa perässä. Oma, "rahaan" -- joka on pohjimmiltaan vain uskonnollislaatuisen kaikkivoipaisuuskuvitelman nykymuoto -- perustuva numerotaloutemme tulee sakkaamaan yhtä vääjäämättömästi kuin Neukkulan viisivuotissuunnitelmat.
On todella harmi, että olemme kartesiolaisen ajatteluparadigman varassa edenneet vain "materialistista", korrespondenttista totuudellisuutta tavoitellen, ja tunnemme jopa tiettyä vastenmielisyyttä syvyyspsykologiaa ja durkheimilaista sosiologiaa kohtaan. uuden ajan mittavat saavutukset -- se luonnontieteiden ja teollisen hyvinvoinnin siunaus, joka on muutaman vuosisadan mittaan muuttanut käsittämättömässä määrin maailmaa ja ihmisen elinehtoja, on nyt sitten hajoamassa, koska sen tosiasialliset edellytykset, kuten kirjoitus- ja lukutaito sekä kielellis-kulttuurinen kansallisvaltio, ovat nyt monikulttuuristumisen myötä romahtamassa.
Ihmisen sielu on jäänyt hoitamatta. Emme ole ymmärtäneet että kaikki ihmisyys on kulttuurista ihmisyyttä. Jos osaisimme nähdä eurooppalaisen uuden ajan erityiset kognitiiviset emergenssit, se mitä saksalaisen filosofian vaikutuksesta matriarkaattisella venäjänmaalla tapahtui ei olisi meille mahdotonta ymmärtää.
"yrityksiä selittää Venäjän erityisyyttä mongolivalloituksella ja Iivana Julmalla, ei voi kuin ihmetellä sitä sokeutta, joka estää katseeni kohdistumista paljon läheisempään aikaan ja seitsemänkymmenen vuoden pituiseen totalitarismin valtakauteen."
VastaaPoistaEikö nyt kuitenkin ollut niin, että venäisen hallintotavan alku ollut tuossa mongolivaloituksessa ja tsaarien itsevallassa ja kommunismin utopiavaihekin kesti lähinnä 1920-luvun. Tuolle hallintatavalle oli luonteenomaista korkeimman vallan kontroiloimattumuus (itsevalta), ideologian järjellä kyseenalaistamattomuus (ortodoksismi tai kommunismi) sekä alamaisten laillisten oikeuskeinojen tai oikeuksien puute. Nämä erottivat Venäjän lännestä keskiajasta lähtien. Tuossa suhteessa kommunismin hallintotapa ei eronnut sitä edeltävästä ajasta vaikka ideologi erosikin.
Kyllähän sellaisia linjoja etsivä aina löytää. Ei se oikeudettomuus nyt sentään totaalista ollut.
PoistaVaan mitäpä kävi kunnon neuvostoihminen Valerille tämän myöhemmissä elämänvaiheissa? Onko löytynyt edes netistä.
VastaaPoistaEi tietoa. Osoitteita kyllä vaihdettiin
Poista"Usko kommunistisen yhteiskunnan tulemiseen hiipui tutkimusten mukaan Venäjällä (ja kenties hieman Suomessakin) 1970-luvun loppuun mennessä ja havaitsin itse saman ilmiön ystävieni keskuudessa. .. Näkemykset kuitenkin kovenivat suuresti 1970-luvulla.1980-luvulla kommunismin ideologia sai sitten jo pahan ja näkyvän vuodon,"
VastaaPoistaNyt päästiin mielenkiintoiseen aiheeseen: mitä siis tapahtui 1970-luvun alun ja lopun välisenä aikana, joka romahdutti uskon kommunismiin? Tuo aikahan oli poliittisesti vakaata ja NL sai ydinaseparititeetin ja tunnustuksen yhdenvertaisuudesta länneltä (ETYK) ja ymmärtääkseni elintasokin nousi, jos ei kohisten, niin kuitenkin. Luulisi ihmisten ajatelleen, että paratiisi siintää jo 1980-luvun horisontissa...
Kasvu loppui ja ruokapulasta tuli kroonista. Kommunismilla oli tarkoitettu ennennäkemätöntä yltäkylläisyyttä
PoistaNo MIKSI kasvu loppui juuri silloin: sota takana, väestö koulutettua eikä enää mitään musikoita ja raaka-aineita oli vaikka sioille syöttää... ( Olisipa neuvostotiede kehittänyt öljyä syövän sian ja naudan, niin olisi neuvostojärjestelmä kestänyt ainakin kymmenen vuotta pidempää.)
PoistaJärjestelmä kykeni tuottamaan valtavan määrän terästä, hiiltä ja sähköä, mutta ei innovaatioita eikä elintasoa.
PoistaÄlä valehtele.
PoistaBrežnevin valheiden mukaan järjestelmä kaihtimet uudistuksia kuin piru pyhää vettä.
Poista"Pravdaa"...
Poista”Silloin kaikki oli toisin”
VastaaPoistaMikä ei muutu? Ryssäläinen viisastelu ei muutu.
- Kiova on venäläinen kaupunki.
- Kremlin intressit ovat maailman tärkeimmät über alles.
- Venäjä on tuhatvuotinen sivilisaatio.
- Eräästä laulusta: ”Hotjatli russkije voiny? Sprosite vy u tishyny...” (Haluaako venäläiset sotia? Kyselkää se hiljaisuudelta.)
- Venäjää arvostetaan vain silloin, kun Venäjää pelätään.
- Venäjä on aina vapauttaja.
- Kansainväliset sopimukset allekirjoitetaan hymyilemistä varten.
- Putin: ”Kaikki tapahtuu suunnitelmien mukaisesti.”
- Putin: ”Me emme aloittaneet sotaa. Me haluamme lopettaa sodan.”
- Putin: ”Me rakastamme kaikkia veljeskansoja.”
Miksi viisastelet venäläisistä?
Poista"Miksi viisastelet venäläisistä?"
PoistaKuten tunnettua, venäläiset ovat ihmisiä, jtka kehittävät venäläistä kulttuuria, mutta ryssät ovat niitä, jotka tuhoavat/omistavat/runtelevat salaisesti taikka eisalaisesti muiden kansojen kulttuuria.
Anonyymi 16. heinäkuuta 2024 klo 18.56:n tiedoksi: NKP:n KK:n Politbyro antoi Otto Wille Kuusiselle tehtäväksi parantaa Kalevala-eepoksen, jotta siinä olisi proletaarista henkeä ja olemusta. Työ oli tehty ja julkaistu Petroskoissa. Sivistyneet ihmiset oksensivat sille.
Hanki järki, mielenterveys ja elämä.
Poista"Mutta jokin Jakovlevin muistelmakirjoista olisi mielestäni ehdottomasti eli siis hyvin mielellään saatava suomeksi. Vaikkapa Muistin syöveri (Omut pamjati), joka on tosin kovin paksu, kaksiosainen."
VastaaPoistaLuulisi kustantajien kiinnostuvan, jos esim. Jakovlevin merkityksen ymmärtävä eläkkeellä oleva Venäjän-tutkija sen kääntäisi tai käännättäisi jollain kieltä osaavista.
Eipä lainkaan itsestäänselvyys. Käännökset ovat kalliita ja sellaisia Julkaistaan, jos joku kääntää ilmaiseksi tai sitten jokin rahasto myöntää siihen stipendin. Tällaiset vähän vaativammat kirjat saavat ehkä noin tuhat ostajaa. Naisnyrkjeilijän haastattelut ja vastaavat myyvät jopa kymmeniä tuhansia.
Poista