tiistai 2. heinäkuuta 2024

Salus populi suprema lex

 

Valtionšamaanit ja valtion etu

 

Joskus 1970-luvulla Eino Jutikkala (joka oli historiantutkija, tämä selvennykseksi nuoremmille sukupolville) kirjoitti jossakin (HAik?) poleemisen artikkelin nimeltä Historiantutkijatko valtionšamaaneiksi? Näin ainakin muistelen.

En nyt rupea kirjoittamaan tuosta puheenvuorosta ja siihen liittyvästä keskustelusta sen enempää. Kiinnostava on itse termi ja sen tarkoittama käsite.

Papisto on muonaisina aikoina näytellyt keskeistä osaa kansakunnan ja valtion elinkysymysten ja -vastausten etsijänä ja löytäjänä. Sittemmin tuo rooli siirtyi älymystölle, jota vanhasta muistista joskus kunnioitettiin termillä les clercs -papisto (vrt. Vihavainen: Haun julien benda tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).

Šamaanit olivat ja ovat yhä jonkinlaisia pappeja hekin. Heille kuuluu välittäjän (latinaksi pontifex -sillanrakentaja) rooli tämän maailman ja korkeampien tahojen välissä. Kun oma inhimillinen järkemme ei riitä sanomaan meille, missä mennään ja minne ja minne ainakin pitäisi mennä, käännytään noiden korkeampien tahojen puoleen ja pannaan šamaani asialle. Hän tuo vastauksen kysymyksiimme.

Älymystö, les clercs on kuitenkin kollektiivina hankala käsiteltävä, sillä jo sen luonteesta johtuu, ettei sillä ole vain yhtä mielipidettä, vaan useampia ja suurella todennäköisyydellä myös aivan perustavanlaatuisesti toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Varsinaista papistoa ei kukaan olekaan enää aikoihin ottanut vakavasti, eivät he itsekään.

Joka tapauksessa syntyy yhä uudelleen tilanteita, joissa valtakunnan kohtalonkysymyksiin on saatava vastaus. Suvereeni valtio ei voi tuollaisia vastauksia pyytää miltään ulkopuoliselta taholta, niin kätevää kuin ratkaisun delegoiminen jonnekin muualle onkin tänä konsulttivetoisena aikanamme.

Mitäpä siis teemme, kun esimerkiksi joku maamme joskus allekirjoittama kansainvälinen sopimus näyttää olevan jyrkässä ristiriidassa kansallisen etumme kanssa? Rohkenemmeko ihan itse tulkita sitä sellaisella tavalla, että sitä noudatetaan van sikäli, kuin tuo mainittu asiaintila ei toteudu?

Miksi itse asiassa olisimme koskaan hyväksyneet lain, josta olisimme tienneet, että se on meille turmiollinen? Kenellä on oikeus tulkita tuollaista lakia juuri meidän maamme kannalta?

Hallitusmuodon mukaan valtiollinen valta kuuluu Suomessa kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta. Sen korkeampaa instanssia ei ole. Toki hallinto- ja tuomiovalta on delegoitu erillisille elimille, mutta tässäkin on kyse vain eduskunnan säätämästä asiain tilasta. Muutenkin, kuin juuri nykyisellä tavalla olisi voitu tehdä.

Jos valtion etu valtiollisen vallan edustajien eli kansanedustajien enemmistön mielestä vaatii jotakin tiettyä lakia, niin se säätää sellaisen lain, koska se on sen velvollisuus.

Itse lain säätämiseen ei tuomiovallan käyttäjillä tule olla osaa eikä arpaa, sillä heidän toimintansa liittyy lain tulkitsemiseen, jonka toki täytyy tapahtua tiettyjen periaatteiden mukaan mielivallan välttämiseksi.

Nyt olemme olleet omituisessa tilanteessa, kun šamaanit on päästetty elämöimään heille kuuluattomassa asiassa eli lain säätämisessä. Jo vanha periaate nullum crimen sine lege kertoo, että ensin on oltava laki, ennen kuin sen voi toimeenpanna tai sitä tulkita. Kuvitelmat siitä, miten sitä ehkä voitaisiin tulkita, ovat vain kuvitelmia.

Tulkintavalta jää tuomioistuimille, mutta se on mahdollinen vasta siinä vaiheessa, kun laki on olemassa ja sitä sitten käytännössä sovelletaan.

Juristeiltakin on aina lakeja sovellettaessa syytä odottaa normaalin järjen käyttöä, sanoipa laki mitä tahansa. Kun lain pykälät joskus 1600-luvulla olivat hirvittävän ankarat, päästivät tuomarit syytetyn usein kohtuuttomasta tilanteesta tulkitsemalla, ettei lakikirjan tarkoittamaa rikosta itse asiassa ollut tapahtunutkaan.

Laki saattoi ilman sen kummempia varauksia sanoa, että varas on hirtettävä, mutta oliko yhden nauriin nälkäänsä toisen pellosta ottanut naapuri varas vai ei? Tuollaisessa tapauksessa yleensä selitettiin, ettei kyseessä ollut niin sanottu täysi varkaus, vaan jotakin muuta. Lautamiehistö saattoi myös todistaa, että kyseessä oli niin sanottu kunniallinen mies -kuin yksi heistä- ja olisi hirvittävä solvaus nimittää häntä varkaaksi.

Mitä ennuspappeihin tulee, roomalaisilla auguurit olivat valtiollisesti merkittävin ryhmä, jonka tulkintoja saatavilla olevista ennusmerkeistä aina kuunneltiin ennen suuria ratkaisuja.

Oliko esimerkiksi aloitettava taistelu puunilaisia vastaan, joka saattoi ratkaista koko Rooman valtakunnan kohtalon. Mikäli pyhät kanat käyttäytyivät tavalla, joka osoitti enteiden olevan epäsuotuisia, ei taisteluun pitänyt ryhtyä.

Joskus enteille annettiin piutpaut. Muuan sotapäällikkö, joka kärsimättömänä turhaan odotti, että pyhät kanat suostuisivat syömään, mikä olisi olut hyvä enne, potkaisi lopulta ne laivastaan laidan yli ja sanoi, että nyt ne ainakin saivat juoda, elleivät halunneet syödä. Taistelun tulos oli katastrofi ennusmerkkien hyljeksijälle.

Kuten Cicero tunnetussa teoksessaan Laeista toteaa, ennusmerkit käyvät joskus ihmeellisellä tavalla toteen ja olisi sallimatonta ylimielisyyttä jättää ne huomiotta. Pelkkää idiotismia sen sijaan olisi niin suuri usko enteisiin, että isänmaan edut turvaava laki jätettäisiin kokonaan säätämättä niiden pelossa, mahdollisia tulevia tulkintoja peläten.

Meidän on syytä luottaa lakiemme tulkitsijoihin edes sen verran, että uskallamme odottaa heiltä normaalijärjen mukaista toimintaa omassa virassaan, Kustaa Vaasan ajoilta periytyvien tuomarinohjeiden mukaisesti: Mikä ei oikeus ja kohtuus ole, ei saata olla lakikaan.

Jokaista lakia voidaan tulkita väärin ja tukinnat ovat lain soveltajien vastuulla. Sen sijaan itse lain säätäminen ei heille kuulu ja itse asiassa voidaan jopa kysyä, ovatko ne juristit, jotka ovat sekaantuneet lainsäädäntökysymyksiin, ylittäneet valtuutensa.

Saattaa kyllä olla, että olisi pikemmin kysyttävä, ovatko valtionšamaaneja sokeasti totelleet lainsäätäjät tehtäviensä tasolla. Eivätkö he ole ymmärtäneet omaa asemaansa valtiollisen vallan käyttäjinä.

18 kommenttia:

  1. Melkoista shamanismia tämäkin.

    VastaaPoista
  2. Mitä enemmän katselen nykypäivän politiikkaa ja varsinkin persuja, sitä paremmin ymmärrän mitä Saksassa tapahtui 1930 -luvulla.
    Onkohan jo liian myöhäistä harkita pois muuttoa tästä maasta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Poismuutto on tietyssä määrin aivan terve ilmiö. Tee ehdottomasti se, mitä sydän sanoo.

      Poista
    2. Juu, ilman muuta kannattaa lähteä heti. Heippa vain.

      Poista
    3. Muiluttajien henki näemmä elää vielä vahvana.

      Poista
    4. Sitä on kyllä syytä kauhistua. Mikseivät kaikki rukoilekaan jäämään, kun uhkaat lähteä? On se niin väärin.

      Poista
    5. En mää täsä rukoiluja kaipa yhtikäs. Järkeä mää kaipasi.

      Poista
    6. Luoja suokoon! Rukoilen sitä sinulle joka päivä.

      Poista
    7. Hukka puuhaa, tuo rukoilu meinaan. Pyydä järkeä vaikkapa Joulupukilta, niin ehkä saat sitä.

      Poista
  3. Hyvä muistutus meille kaikille tavallisille ihmisille, että meitä tietämättömiä manipuloidaan näiden shamaanien toimesta.

    VastaaPoista
  4. Shamaani-instituutioon vaikutti myös raadollisempia syitä: luonnonpäihteet tekivät samaanista pätevämmän tuntuisen; varmastikin huomattava osuus shamaaneista kuului seksuaali -tai muuhun vähemmistöön jne. Eli samaaniksi rupeaminen oli keino vältellä töitä ja muuta riesaa, kenties myös oikotie hameväen suosioon. Niillä heterosamaaneilla...

    VastaaPoista
  5. Ennen ristiriita perustuslain kanssa oli sillä tavalla soviteltavissa, että uusi, säädettävä laki säädettiin perustuslainsäätämisjärjestyksessä. Tällöin pysyttiin samalla tasolla ja niinhän ollaan nytkin puheena olevassa tapauksessa tekemässä. Lainoppi lienee kuitenkin tällä välin sen verran muuttunut, ettei se enää tulekaan kysymykseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ongelma on siinä, että osa sopimuksista on Suomessa voimaan saatettuja kansainvälisiä sopimuksia, joihin ei voida poikkeuslailla säätää poikkeuksia. Lisäksi olemme sitoutuneet siihenkin, että EU-oikeus ja Euroopan ihmisoikeussopimuus menevät kansallisen lainsäädännön edelle, ts virkamiesten ja tuomareiden tulisi soveltaa niitä, jos ne ovat ristiriidassa eduskuntalakien kesken. Itse olemme itsemme nurkkaan maalanneet.

      Poista
    2. Niinhän me olemme sitoutuneet. Mutta eduskunta on suvereeni tekemään päätöksiä ja voi joka tapauksessa peruuttaa aiemmat. Irtisanomisajat ovat hölmöyttä valtioiden kesken.

      Poista
    3. Eduskunta ei ole enää suvereeni, siellä voi olla pian jenkkisotilaita valvomassa että tehdään "oikeita" päätöksiä.

      Poista

  6. "Kuten Cicero tunnetussa teoksessaan Laeista toteaa, .... Pelkkää idiotismia sen sijaan olisi niin suuri usko enteisiin, että isänmaan edut turvaava laki jätettäisiin kokonaan säätämättä niiden pelossa, mahdollisia tulevia tulkintoja peläten."

    Fiat iustitia, (et) pereat mundus, joka tarkoittaa ”toteutukoon oikeus, vaikka maailma tuhoutuisi”.

    Asia on monimutkainen: kyse on pohjimmiltaan siitä, että Geneven pakolaissopimuksessa vuodelta 1951, Euroopan ihmisoikeussopimuksessa, EU-sopimuksissa ja vuoden 1995 perustuslaissa Suomi on toisissa oloissa sitoutunut osana kansallista oikeutta järjestelmään, jossa tietyt ihmisoikeudet (oikeus jättää turvapaikkahakemus ja valitusoikeus siitä, luovuttamiskielto maahan, jossa uhkaa kuolema tai kidutus) ovat ehdottomia, toisin sanoen niistä ei voida missään olosuhteissa poiketa. Pyrkimys oli sinänsä jalo: tarkoitus oli estää juutalaispakolaisten ennen toista maailmansotaa kaltainen hylkääminen sekä luoda yksilöille suojaa valtiovaltaa, erityisesti sen väärinkäytöksiä, vastaan. Nykyisessä keskustelussa valtiosamaanit ts valtiosääntöasiantijat ovat sitoutuneet tuohon järjestelmään. (Joka haluaa ymmärtää ajattelun tarkasti, menköön eduskunnan sivuille ja lukekoon HE 53/2024 kohdalla perustuslakivaliokunnan asiantuntijalausunnot.)

    Ikävä kyllä, ei voida täysin poissulkea mahdollisuutta, että näiden asiantuntijoiden kantaan vaikuttaa paitsi aito vakaumus ja tieto myös tietty pelko ammattikunnan aseman epävirallisina perustuslakituomareina menettämisestä kun perustuslakivaliokunta ei ole ollut valmis kritiikittömästi hyväksymäään heidän kannanottojaan.

    Suomen ulkopolitiikassa kannatettiin tuolloin sitoutumista tuollaiseen sääntöpohjaiseen maailmanjärjestykseen, koska sen katsottiin paremmin suojelevan pieniä maita kuin alastomaan voimapolitiikkaan perustuvan järjestelmän.

    Ongelma on siinä, että noihin sopimuksiin ja perusoikeuksiin 1980-90-luvuilla sitouduttaessa ei voitu aavistakaan nykyisen kaltaista Venäjää taikka välineellistettyä maahanmuuttoa eikä noissa sitoumuksissa ollut siihen tarkoitettuja varoventtiilejä.

    Nyt ollaan tultu tilanteeseen, jossa ym vanha järjestelmä ei enää vastaa nykymaailman vaatimuksia: jos Venäjä toimii katutappelijan säännöillä, onko meillä syytä sitoutua sääntöpohjaiseen järjestelmään, joka rajoittaa kykyämme vastatoimiin. Itse en kannata alussa mainittua Fiat iustitia, (et) pereat mundus vaan Salus populi suprema lex esto -periaatetta; keinot kyllä keksitään, jos tahtoa löytyy riittävästi.

    VastaaPoista
  7. Onko kyseessä kansainvälinen laki jonka Kai Mykkänen sisäministerinä ollessaan kävi allekirjoittamassa Marokossa. Kaik on otettava.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ks Eduskunta valtiopäiväasiakirjat Asian käsittelytiedot HE 53/2024 vp. Siellä se on selitetty.

      Poista

Kirjoita nimellä.