perjantai 31. lokakuuta 2025

Mihin miehillä on lupa?

 

Miesten klubin eksistentiaalisia kysymyksiä

 

Suomalainen klubi, jossa on noin 3000 jäsentä, äänesti taas eilen siitä, voidaanko myös naisia ottaa jäseniksi. Kyseessä on niin sanotusti perustislain säätämisjärjestyksessä eli määräenemmistöllä säädettävä pykälä, jonka muuttamiseksi tarvitaan 75% äänistä.

Viime vuonna äänestettiin samasta asiasta ja naisten ottamista jäseniksi kannatti silloin 69,6%. Nyt kannattajia oli vain 66,5% ja äänestysaktiivisuus oli peräti 72% mikä tällaisessa yhdistyksessä on aina huikea luku.

Voidaan siis sanoa, että kansa on puhunut, pulinat pois. Demokratiaa kunnioittavien on pakko tämä tulos hyväksyä jäsenistön ääneksi, eikä sitä muuksi muuta jonkun tuuliviirikirjailijan ”raivostuninen” tai poliitikon ”paheksunta”. Ihmisillä nyt vaon sattuu tässä maailmassa olemaan asioista erilaisia näkemyksiä ja demokratia tarkoittaa sitä, että toimitaan enemmistön tahdon ja pelisääntöjen mukaan.

Tyhmimmät ovat nähneet asiassa jonkinlaista sortoa tai peräti ihmisoikeuksien loukkauksen. Se on ymmärrettävää. Jokaisellahan on mielipiteensä ja omalla järjellään he joutuvat tässä maailmassa elämään, olkoonkin, että usein ”järjellä” tarkoitetaan jonkin auktoriteetin matkimista tai yleisen tai ainakin muodikkaan mielipiteen mielistelyä.

Tunnen fiksuja naisia, jotka ovat kannustaneet pitämään ”akat” ehdottomasti poissa klubin jäsenyydestä. Eiväthän ne siellä muuta tee kuin kyttäävät helppoa valtaa. Mitäpä se heille kuuluu, jos miehet haluavat sen hetkenkin olla omassa seurassaan?

Ei minkään klubin jäsenyys ole luovuttamaton ihmisoikeus eikä ainakaan tässä tapauksessa mikään oikotie joihinkin salattuihin vallan kamareihin. Kyllä klubilla elellään ihan normaalin kansalaisen ja hallintoalamaisen elämää eikä se toimin minkään laisena poliittisen painostusryhmänä.

Naisilta ei sitä paitsi ole pääsy klubille kielletty. Hyvin monien tilaisuuksien kohderyhmiksi on merkitty ”avec ja ystävät” tai pelkkä ”avec”. Naiset voivat sitä paitsi vuokrata klubilta kokoontumistiloja. Rajoitus koskee vain jäsenyyttä.

Onko moisella jäsenyyden rajoituksella sitten oikeasti merkitystä? Nykyinen johtokunta, joka ennen äänestystä primadonnamaisesti pelotteli erollaan, jos jäsenet äänestävät ”väärin” on viitannut siihen, mettä jäsenmäärän laajentamisella vitaisiin saada lisää maksavia ja toimivia jäseniä.

Taloudellisesti näet seuralla menee aika huonosti, vaikka uusia jäseniä on liittynyt viitisen sataa muutaman viime vuoden aikana.

Mikäli naisia todella olisi tullut heti useita satoja tai tuhansia, olisi klubi menettänyt luonteensa miesten klubina, mikä ilmeisesti joidenkin feminististen ideologien ja heidän mielistelijöidensä mielestä olisi sellaisenaan tavoiteltava asia.

Tässä kyllä ainakin itse näen sen laatuisen suhteutumisen miessukupuoleen, joka muistuttaa olennaisesti rasismia. Miehet ovat sen mukaan vajaavaltaisia eivätkä saa vetäytyä omiin piireihinsä.

Jokaisessa niin sanotussa primitiivisessäkin yhteiskunnassa eroa naisten ja miesten välillä pidetään oleellisena ja usein pyritään asian mahdollisia haittavaikutuksia eri tavoin kohtuullistamaan. Joillakin kansoilla on olemassa erikseen miesten ja naisten taloja, jotka ovat nekin eräänlaisia klubeja. Kyse on siellä molempien sukupuolten omasta, vapaasta tilasta, jossa he laativat säännöt.

Naissukupuolella ei tässä maassa ole mitään asiallista syytä väittää olevansa sorron kohteena ja kaikkein vähiten sellaisesta voisi todistaa miesten oikeus kokoontua omissa klubeissaan. Kyse ei ole mistään ”naisvihasta”, joka täysin keinotekoiseksi venytetty käsite monien intellektuelleiksi haluavien toimesta sotketaan nykyään miltei mihin tahansa asiaan.

Naisten läsnäolo varsinaisessa seuraelämässä on olennainen osa sen viehätystä ja molemmat sukupuolet nauttivat tällaisesta yhdessäolosta, joka myös parhaimmillaan korottaa kanssakäymisen älyllistä tasoa.

Miesten tai naisten klubeilla on erilainen luonne. Niissä voidaan olla luontevampia ja asiallisempia kenenkään loukkaantumatta turhista. Älyllinen taso ei siitä laske, vaan jopa päinvastoin, kun pinnalliset käyttäytymisen koukerot jäävät pois ja kun puhutaan, tehdään se sen vuoksi, että saataisiin käsiteltyä asioita eikä sen vuoksi, että päästäisiin poseeraamaan. Toki poikkeuksia aina on.

Ja tosiaan, ettei tulisi vääriä käsityksiä: naisissahan on paljon huippuälykkäitä kommunikaation taitajia, jodien kanssa asioiminen on suuri etuoikeus ja nautinto.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jonkin miesten klubin olisi ehdottomasti otettava heidät jäsenikseen. Sellainen vaatimus ei lähde länsimaisesta traditiosta, vaan nyt rakenteilla olevasta orwellilaisesta Oseaniasta, jonka uusimpiin keksintöihin ja tavoitteisiin kuuluu sen asian takominen kansalaisten aivoihin, että naisetkin ovat miehiä.

Älkää uskoko.

Onnea vaan Suomalaisella klubille ja toivottavasti turhan joukon eroaminen parantaa klubin tilannetta ja lisää jäsenten aktiivisuutta.

 

12 kommenttia:

  1. Minulla ei ole ainuttakaan järjellistä syytä ottaa kantaa tähän asiaan, enhän ole SK:n jäsen, vaikkakin olen eriniäisissä hyvissä ja hauskoissa tilaisuuksissa klubilla viihtynytkin, mutta kun tässä istuessani verovaroin ylläpidetyn YLE 1:n ohjelmansa päätteeksi muuan R.S. suvaitsi nimittää eilisen äänestyksen voittajia "fennomanian perillisisksi" ja nykymuodossaan idiooteiksi, en viitsi pidättäytyä, vaan tyydyn toteamaan, että järkevää ja loogista on, että kunkin järjestön jäsenet päättävät oman jäsenjärjestönsä asioista. Me ulkopuoliset vaietkaamme, tyytykäämme ja kunnioittakaamme jäsenten äänivaltaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kuulin samaa radio-ohjelmaa ja, tuon Stillerin heiton lisäksi, oudoksuin ennen kaikkea sitä, ettei veteraanitoimittaja Tom Kankkonenkaan osannut analysoida "populismin nousun syitä". Ehkä kirjassa, muttei radio-ohjelmassa. Tarkennuksena: ohjelmassa puhuttiin siis ainoastaan oikeistopopulismista. Kankkosen uuden kirjan nimi on "Suuttumuksen aika - Populismin vastustamaton kutsu"; pitääpä varata kirjastosta! Lyhyestä virsi kaunis: oikeiston nousu johtuu aivan liian pitkään jatkunneesta huonosta politiikasta (hallitsematon maahanmuutto, islamisaatio, asuntojonot jne), mutta ennen kaikkea siitä, ettei edes ongelmista saanut puhua, ilman älytöntä leimauttumista..itse seuraan etenkin Hollannin kehitystä. Olihan entinen kotimaani varsin pitkään suvaitsevaisuuden kehto.. Amsterdamissa (tuo entinen gaycapital) homot eivät enää uskalla kadulla kävellä käsi kädessä eivätkä juutalaiset käyttää kipa-hattua..saatte itse arvata miksi. Juuri toimittajat, niin siellä kuin täällä, ovat olleet tärkeä tekijä/jarru julkisessa keskustelussa. Murhattu Pim Fortuyn oli ensimmäinen, joka nosti kissan pöydällä, mutta joutui ankaran demonisoinnin kohteeksi.

      Poista
  2. Kolmannen kappaleen "enemmistö" on hiukan outo sananvalinta, kun määrävähemmistöstä on tässä kysymys. Itse asiasta olen samaa mieltä.

    VastaaPoista
  3. Joo joo, vanhoillisessa Britanniassa on jopa herrojen klubeja, joissa puhuminen (eteistä lukuun ottamatta) on totaalisesti kielletty. Vaikea kuvitella kuinka hölösuu naisenpuolet sellaisissa klubeissa ylipäänsä viihtyisivät tai pystyisivät olemaan. Se, että herrojen klubin jäsenyyden ehdoista tehdään liki perustuslaillinen ongelma, kertoo lähinnä eräiden akkojen (sukupuolesta riippumatta) suhteettomasti pullistuneista egoista.

    VastaaPoista
  4. Meille ei missään koulussa eikä akatemiassa opeteta, että yhteisömoraalia on kahta eri laatua. On yyhtäältä kehittymättömille yhteisöille ominaista, sosiaaliseen sitovuuteen ja yhdenmukaisuuden paineeseen perustuvaa mekaanista normimoraalia, ja toisaalta kehittyneemmille, työnjaon ja institutionalisoituneet sosiaaliset roolit -- ja niiden periaatteellisen vaihdettavuuden -- omaksuneille yhteisöille ominaista orgaanista omantunnonetiikkaa.

    Normatiivisen moraalin yksilöt sisäistävät kunnian- ja häpeäntuntoina, orgaaninen solidaarisuus perustaa moraalin enemmän eläytymisen ja dynamiikan, syy- ja seuraussuhteiden varaan.

    Moniarvoinen demokratia voi vallita vain kehittyneissä yhteisöissä. Monikulttuurisuus jota normatiivisesti voidaan jopa absoluuttisena arvona vaatia, kuuluu kehittymättömään yhteisöön.

    Kun yhteisöt kriisiytyvät, ne taantuvat yhteisömoraaliltaan normatiiviseen suuntaan, ja kriisiytymisen lopputulema -- jota nimitämme "totalitarismiksi" -- on sitten totaalisesti absolutismin läpäisemää yhteisötodellisuutta. Sosiaalinen sitovuuskin on siinä jäykistynyt militarismiksi.

    Vanhat eurooppalaiset yhteiskunnat ovat ymmärtääkseni ihmisen historiassa ensimmäisiä, jotka uudela ajallaan -- maallistumisen, valistuksen, uusien "opillisten" tiedonalojen synnyn ja erityisen "edustuksellisuuden" kognitioon perustuvan demokrattisen valtajärjestelmän myötä -- ovat pystyneet edes jollain lailla muotoilemaan ja toteuttamaan kehittynyttä yhteisömoraalia. Nyt sekin kehitys on armottomasti ja auttamatta ohi, ja vanhat kielellis-kulttuuriset kansallisvaltiot ovat taas -- antiikin Rooman valtakunnan tapaan -- taantumassa ja hajoamassa valtioliiton ja monikulttuurisuuden suohon.

    Luulisi, että perusihmisyyteen koettaisiin luonnollisena kuuluvan sen, että ihminen saa valita ketä valtaan äänestää ja keitä pitää ystävinään. Mutta normimoraalin paineessa kaikki muuttuu valinnan sijasta "pakoksi" -- terveet toimijasubjekti-identiteetit katoavat tajunnasta, ja yksilöstä tulee sosiaalisen paineen ohjaama "objekti", jolloin yhteisörooleista tulee jokaisen yksilön korvien väliin tungettavaa "opillista" normatiivisuutta.

    Totalitarismeissa tehdään sellaisia sosiologisia tutkimuksia, joista viime päivinä on Suomen Akatemian rahoituspäätösten yhteydessä ollut puhetta. Vastaavia löysi jo Pantagruel aikoinaan Pariisin kirjastosta.

    Edustuksellisuus katoaa valtamagiasta, ja jäljelle jää pelkkä magia. Ja kohta meidän ei enää tarvitse kuvitella miten hirveä pelkkään raakaan magiaan perustuva valtajärjestelmä voi olla. Itse asiassa voi jopa olla viimeinen hetki sen kuvittelemiseen -- totalitarismit nimittäin hukuttavat yksilöiltä kaiken vaihtoehtoisen identifioitumisen -- ne jättävät tajuntaan vain depersonoituneen taantuman ja ulkoatulevan pakon. Missään totalitarismissa ei koskaan ole ollut totalitaristeja, on vain oikeassaolijoita.


    VastaaPoista
  5. "Nykyinen johtokunta, joka ennen äänestystä primadonnamaisesti pelotteli erollaan"

    Toivottavasti heitä vaaditaan pitävän sanansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Erouhkaus taisi tarkoittaa, etteivät ole enää käytettävissä seuraavassa vuosikokouksessa.

      Kummallisen paljon siinä yhdistyksessä on jäseniä, jotka ovat liittyneet siihen ja sitten huomanneet, että eivät hyväksykään sääntöjä.

      Poista
    2. Ehkä kokivat tehtäväkseen olla muutoksen airueita. Miksi, se on avoin kysymys...

      Poista
  6. Tässä ei ole mitään laitonta. Tasa-arvolain 9 §:ssä sanotaan, että laissa tarkoitettuna ja siis kiellettynä syrjintänä ei pidetä muun muassa "vain joko naisten tai miesten hyväksymistä muun yhdistyksen kuin varsinaisen työmarkkinajärjestön jäseniksi, jos tämä perustuu yhdistyksen säännöissä olevaan nimenomaiseen määräykseen; jos yhdistys on muu ammatillista edunvalvontaa harjoittava järjestö, edellytetään lisäksi, että järjestö pyrkii tämän lain tarkoituksen toteuttamiseen."
    Se laki löytyy täältä:
    https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1986/609.
    Suomalainen klubi ei ole työmarkkinajärjestö eikä muukaan ammatillista edunvalvontaa harjoittava järjestö, joten sen säännöissä tällainen kohta on täysin laillinen.

    VastaaPoista
  7. Aivan kirjaimellisesti siis homosukupuolinen klubi.

    VastaaPoista
  8. Tässä on hyvä tilaisuus tarkistaa kestääkö ns. jälkijoukko merivettä.

    VastaaPoista
  9. Terhomatti Hämeenkorpi31. lokakuuta 2025 klo 21.40

    Olen jäsen yhdistyksessä "Svensk Akademisk Afton i Björneborg". Vain miehille ! Yhden kerran on ollut vuosikokous /-juhla, jossa olivat naisetkin mukana -. mutta siihen se jäi !

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.