Mitä uutta?
Törmäsin tässä vanhalla kovalevyllä
olevaan juttuun, joka näyttää olevan kirjoitettu ammoisina aikoina. Se on
vuoden 2011 kansiossa ja luultavasti tähän saakka julkaisematon.
Hiukan epäröin, kannattaako sitä
koskaan julkaistakaan tai pitäisikö se ainakin leikata 2-3pätkäksi, koska
nykyaikainen lukija pitää jo henkilökohtaisena loukkauksena, jos huomaa jonkun
ajatelleen, että hän viitsisi kuluttaa aikaansa enemmän kuin kolmen sivun
lukemiseen. Moni ei sellaiseen enää oikein pystykään.
Sitten tuli mieleeni, että myös
lehdissä saattaa sunnuntainumeroissa olla hyvinkin pitkiä juttuja, tai ainakin
ennen oli. Pakkohan ei kenenkään ole kaikkea lukea, mitä saatavilla on.
Toinen juttu on se, että tiedän
varmasti tiettyjen kaikkia sukupuolia edustavien puoliälymystön edustajien käsittelevän
tämän esseen (yritelmän) omalla nopealla tavallaan ja luokittelevan sen
naisvihaksi.
Koska tällainen on tasoltaan
merkittävin intellektuaalinen suoritus, johon he yleensä pystyvät, leimaavat he
saman tein kirjoittajan vihapuhujaksi, jonka ovat panneet liikkeelle kateus,
katkeruus ja muut vastaavat tunteet.
Älyn ja älyllisen rehellisyyden
ajatteleminen sellaiseen rooliin ei kuulu tuon joukon henkisten valmiuksien
piiriin. Ad hominem toimii siellä aivan luontevasti, vailla vastavoimia.
Sillä ei muuten ole mitään väliä, mutta olisihan se ihan kiinnostavaa saada
asiallisia vasta-argumenttejakin.
Tässä nyt joka tapauksessa kajotaan
merkittävään aikamme ilmiöön, joka todella on tuonut paljon uutta tähän
maailmaan. Mikäli ihminen suhtautuu aikakautensa kulttuuriin aidon
kiinnostuneesti, hänen on pakko kysyä, mitä uutta maailmaan ovat tuoneet ne
megatrendit, jotka ovat muuttaneet sitä valtavasti jopa viimeisten puolen vuosisadan
mittaan.
Olisi naiivia ajatella, että
ihmiskunnan tavaton elintason nousu, koulutuksen ja informaation vallankumous,
naisten esiinmarssi yhteiskunnassa ja muut vastaavat mullistukset olisivat
pelkästään myönteisiä asioita. Tietysti vain kylähullut voisivat pitää niitä
pelkästään kielteisinäkään.
Intellektuellien klassinen tehtävä
olisi koettaa asettaa uudet ilmiöt omalle historialliselle paikalleen. Me
kaikki tiedämme ja näemme, että maailmaan on parin sukupolven aikana tullut
valtavasti uutta. Nyt olisi kuitenkin ymmärrettävä, mitä tuo uusi on ja myös
mitä se ei ole.
Pelkästään yhteiskunnan ja
kulttuurin naisistuminen on tietenkin asia, josta voi kirjoittaa ja tullaan
kirjoittamaan kokonaisia kirjastoja. Niissä olevan tietomäärän pystyy
hallitsemaan vain tekoäly. Sitähän meistä jokainen voi mielensä mukaan käyttää,
mutta tuskin se korvaa omaa yritystä.
No, enemmittä apologioitta, tässä
tämä vanha tekele sitten on:
Aikamme sankaritar
Mihail Lermontovin ”Aikamme
sankari”, Petšorin oli hyvin etevä, aito ja rehellinen, mutta pohjimmiltaan
kielteinen tyyppi. Hän oli ”tarpeeton ihminen”, tuo illuusioton ja iloton,
ilmeisesti kroonista masennusta poteva nuori mies, joka kuitenkin samalla oli
tyylikkäästi blasé,, voisi sanoa cool, ellei se kuulostaisi kovin
anakronistiselta.
Aikansa sankari tuo Petšorin oli
siksi, ettei aika voinut parempaakaan esittää. Ilmeisesti ei ainakaan
Lermontovin omassa rajoittuneessa maailmassa ollut mahdollista löytää mitään
sen uljaampaa kuin tämä illuusioista ja tekopyhyydestä paljaaksi riisuttu
hahmo, mikäli aikoi pysyä rehellisenä. Tyhjää sentimentaalisuutta ja onttoja
latteuksia kyllä oli tarjolla riittämiin. Sankarilla oli vain yksi tie ja sitä
kulki myös kirjailija itse, kaatuen luotiin tyhjänpäiväisen asian takia, mutta
miksipä ei?
И жизнь, как посмотришь с холодным
вниманием вокруг,
такая пустая и глупая шутка.
Oliko
elämä mitään muuta kuin raaka pila?
Oliko se ainakaan sankarin arvoinen?
Mutta ei aika varmaan ollut
läpikotaisin mätä, tuskin sankarikaan. Joka tapauksessa Petšorin oli aikansa
kuva siksi, että hän edusti jotakin sellaista, joka maailmassa näytti olevan
uutta, pahaenteistä ja peruuntumatonta.
Otsikossa Lermontov puhui komeasti ”ajastaan”,
vaikka tuota samaa aikaa eli yhdessä kirjailijan kanssa vain hänen pikku
maailmansa, mirok, joka koostui
samanlaisista sivistyneistä nuorukaisista ja heidän seurapiiristään. Venäjällä,
kuten koko Euroopassa, he muodostivat vain hyvin ohuen kerroksen
yhteiskunnasta.
Maailma, sanan varsinaisessa
merkityksessä ei ollut miksikään muuttunut, ei edes se, mitä talonpojat
nimittivät maailmakseen, mir, eli
heidän kyläyhteisönsä. Herrat ja orjat jatkoivat elämistään samaan tapaan kuin
aina ennenkin. Joidenkin nuorten herrojen masennus ja maailmantuska ei siihen
vaikuttanut sitä eikä tätä.
Ja siitä huolimatta Lermontovin Petšorin oli
mitä merkittävin aikansa tuote. Hänen hahmonsa myös ennusti jo laajemminkin
tulevaisuutta, sitä maailmaa, joka odottaisi kansanjoukkoja joskus puolentoista
vuosisadan päästä.
Se ryhmä, älymystön terävä kärki,
joka teki tuota tulevaisuutta, tunsi Petšorinin ongelmat omikseen eikä päässyt
niistä irti ennen kuin se huomasi, että väkivalta, jonka ihminen masennuksessa
kohdisti omaan itseensä, voitiin kohdistaa myös sen ulkopuolelle ja että
murhasta oli mahdollista muotoilla elämän tarkoitus, kun siitä tehtiin jalo
uskon teko, joka todisti ihmisen jumaluuden. Netšajev, Bakunin ja lukemattomat
muut selvisivät Lermontovin dilemmasta kehittämällä uuden narsistisen
Apokalypsiksensa, joka korotti heidät omiksi jumalikseen.
Mutta millainen on meidän aikamme
sankari, kuka hän on? Jos aikamme on sairas, kuten sen kuviteltiin jo
Lermontovin aikana olleen, on aikakauden sankarikin sitä. Tärkeää on vain, että
hän on nimenomaan juuri oman aikakautensa symbolinen edustaja ja sen esiin
nostamien hyveiden ja paheiden ruumiillistuma.
Zygmunt Baumanin kirjan Consuming Life kannessa näkyvät nuoren
naisen jalat ostoskassien rykelmän päällä. Miksi juuri naisen?
Bauman kantavia ideoita on, että
kulutusyhteiskunnassa myös ihminen on tullut tuotteeksi, hänen on myytävä
itseään.
Kuluttajastakin tule tuote ja
asiaan liittyy, ettei hänen roolinaan enää ole vain kuluttaa tyydyttääkseen
tarpeensa, vaan kuluttaa maksimaalisesti ja hyväksyä koko ajan itselleen uusia
tarpeita tämän missionsa täyttämiseksi.
Kun ihminen joskus ennen oli ennen
muuta tuottaja, joka raahasi mukanaan raskasta pakaasia, joka koostui
kestävistä ja pysyvistä arvoista, tulee hänen nyt olla ketterästi liikkuva
ikuisessa nykyisyydessä elävä nautiskelija, jonka koko missio on uusien halujen
kehittäminen.
Vielä hiljattain rikkautta
haalittiin näyttämisen takia, arvokkaat asiat omistettiin ja ne olivat jopa
ikuisesti käyttökelpoisia. Nyt hyödykkeitä käytetään ja hylätään yhtä kevyesti
kuin ne saatiin. Näyttäminen keskittyy itsensä ja oman kulutuskykynsä näyttämiseen
nykyhetkessä, ei omaisuuteen, joka on vain potentiaalia ja jopa painolastia.
Sehän tuo velvollisuuksia.
Onko nuori nainen paras kuluttaja?
Asia ei ole ilman muuta selvä. Vaikka nuoret ja hieman vanhemmatkin naiset ovat
ainoa kohderyhmä, joka suostuu pelkän näyttämisen takia maksamaan mielettömiä
summia käsilaukusta, jonka todellinen arvo on hyvin vaatimaton, ei heidän
kulutusmahtinsa ilman muuta ole erityisen merkitsevä.
Tärkeätä kuitenkin on, että se on
uutta, se on koko ajan nouseva ja yhä hallitsevampi ilmiö. La
Revue-lehti ennusti, että 2000-luvun toisen vuosikymmenen tärkeimpiä
historiallisia uutuuksia koko maailmassa on, että naiset viimeinkin tulevat
yhteiskunnassa lukumääränsä mukaiseksi voimatekijäksi.
Hyvin mahdollista. Syntyvyys laskee
nyt kaikkialla ja tämä luo uuden tilanteen. Sitä mukaa kun ihmiskunta lopettaa
lisääntymisen, häviää naiselta rooli perheenäitinä. Kun niin käy, on tie auki
ikuiseen sinkkuuteen ja sitä mukaa ikuiseen nykyhetkessä elämiseen. Eihän
tulevaisuutta ole, koska ei ole jälkeläisiäkään.
Tunnetun sarjafilmin sankarittaret
kunnostautuivat nimenomaan sillä, että antoivat periksi haluilleen ja
mieleenjohtumilleen. Puolen kuun palkan sijoittamisessa kenkäpariin on todella
sitä jotakin! Tai miksei voisi jopa tehdä velkaa ja ostaa maailman kalleimman
samppanjapullon? Tulisipa siinä näytettyä! Tärkeintä joka tapauksessa on, että
haluilleen on osattava sanoa kyllä.
Baumanin hahmottelema itsensä
tuotteistanut ikuisessa nykyhetkessä elävä halujen herratar on tietenkin
narsisti. Muuta tuskin on edes mahdollista kuvitella. Ideaalityyppinä tällä
uudella hahmolla ei ole lapsia, mutta saattaa kyllä olla mies tai miksei ”vaimokin”.
Parisuhde on kukaties rekisteröity,
mutta kukaan ei kuvittele, että sen tarvitsisi kestää päivääkään kauemmin kuin
hyvältä tuntuu. Eihän siinä olisi mitään mielekkyyttä. On kyllä mahdollista,
että sankarittarella on lapsia, jonkin verranhan niitä vielä maailmaan
siunaantuu, esimerkiksi ns. apilaperheiden kautta, joissa eri sukupuolet vain
minimaalisesti häiritsevät toisiaan.
Mikäli lapsia on, on kasvatus
narsistista perfektionismia, jossa lapsesta puristetaan viimeisetkin mehut,
jotta hän tyydyttäisi äidin kunnianhimoa. Yhdysvaltoja tänä vuonna
pöyristyttänyt teos ”Tiikeriäidin taisteluhymni” kuvaa juuri tällaista äitiä,
joka tyrannisoi tyttäriään kaikin tavoin pakottaakseen heidät ”huipulle”.
”Tiikeriäiti” todennäköisesti pyrkii tekemään lapsistaan oman kuvansa. Eihän
hänellä narsistina muita ihanteita ole, eikä voikaan olla.
Joka tapauksessa narsisimi määrää sen, ettei
halujen vallitsevuus elämän tarkoituksena sulje pois tahtoa: se saattaa
loppujen lopuksi olla määräävin piirre, sillä se on väline valtaan, joka taas
takaa tyydytyksistä suurimman ja viime kädessä myös mahdollistaa loputtoman
kulutusjuhlan.
Sankaritar on feministi ja
ihmettelee vilpittömästi, mikseivät kaikki naiset ole feministejä. Heidänhän
kannattaisi olla sitä oman etunsa vuoksi, kuten natsi-Saksassa ”arjalaisen”
kannatti olla kansallissosialisti.
Hitler vaati ja sai kiintiöt, joilla
korjattiin juutalaisten yliedustus eri aloilla. Sitä seuraavasta arjalaisten
yliedustuksesta ei sitten ollut väliä, koska kaiken tulikin kuulua heille.
Märta Tikkanen, haastateltuna pari
vuosikymmentä myöhemmin kömpelön kirjansa ”Miestä ei voi raiskata” johdosta
totesi vilpittömästi, ettei hän kirjaa hävennyt: ”se oli naisten puolella”.
Ajatusta siitä, ettei ole säädyllistä olla puolueellinen ja ettei ihmisiä saisi
a priori jakaa sukupuolen perusteella
vuohiin ja lampaisiin ei ilmeisesti edes pälkähtänyt kirjailijattaren päähän.
Häpeämätön epätasapuolisuus on
aikakautemme sankarittaren maailmassa nostettu kaiken kritiikin yläpuolelle.
Sukupuolten keskimääräiset palkkaerot, joissa miehet itse asiassa jäävät
huonompaan asemaan, tulkitaan ilman muuta orwellilaisittain ”tasa-arvoisemman”
osapuolen hyväksi.
Samoin tehdään kaikissa muissakin tapauksissa,
koskivatpa ne perheväkivaltaa, huoltajuutta tai mitä muuta tahansa.
Narsismia, holtittomuutta,
sukupuolisovinismia ja häikäilemättömyyttä on aina ollut. Uutta on, että niitä
on alettu pitää itsestäänselvyytenä ja ”tasa-arvoisemman” sukupuolen
luovuttamattomana oikeutena sukupuolen perusteella. Väärän sukupuolen edustajilla
ne ovat pelkkiä paheita. Yksilö on tässä pelkkä viiteryhmänsä edustaja, hänen
ei tarvitse kantaa itsestään vastuuta.
Oikeudenmukaisuuden ihanteen sijaan asiat
kytketään siihen sukupuoleen, jota henkilö ”edustaa”. Sankarittarelle ei voisi
edes pälkähtää päähän, että hän voisi olla henkilökohtaisesti vastuussa vain
itsestään ja omista toimistaan.
Ajatus oikeudenmukaisuudesta ja etiikasta,
jossa jokainen asia ratkaistaan tapaus kerrallaan suosimatta a priori toista osapuolta, ei pääse
häiritsemään sankarittaren ajattelua. Tätä ei ehkä tarvitse edes nimittää
kyynisyydeksi, koska asian oikeutus edellytetään niin naiivin kritiikittömästi.
Naisten ja miesten välillä näyttää
sankarittaren mielikuvituksessa vallitsevan kollektiivinen antagonismi, joka
marxilaisen dialektisen kaavan tavoin ratkeaa vain taistelua kiihdyttämällä ja
jossa toisen voitto on aina toisen tappio. Kulutusyhteiskunnan symbolisella
keulakuvalla on aivan tietynlaiset arvot. Kaikki, mikä palvelee egoa, on
hyvästä, mikä sitä haittaa on pahasta. Häpeä on yksi niistä menneisyyden
jäänteistä, joita vastaan on pontevimmin ja määrätietoisimmin hyökätty ja
hyvällä tuloksella.
Jos rohkenisi yrittää hahmotella
aikamme sankarittaren konkreettista muotokuvaa, siis tarkoittaen sellaisen
uuden hahmon ideaalityyppiä, joka on nimenomaan meidän ajallemme ominainen ja
kantaa juuri sen hyveitä ja paheita, saattaisi tulokseksi tulla seuraavanlainen
hahmo.
Hieman yli tai alle nelikymppinen
sinkkutyttö ei ole perustanut perhettä eikä aiokaan. Hänellä on hyvä työpaikka
suuryrityksessä tai korkeassa virassa ja hän on jatkuvasti liikkeellä,
Brysselissä, Lontoossa, Pariisissa ja New Yorkissa.
Vapaa-aikoina hän suosii
eksklusiivisia kohteita ja muodikkaita paikkoja, joiden valitsemisessa auttavat
Intelligent Lifen tapaiset oppaat.
Ateriointi on tärkeä osa elämää ja gourmet-annokset ovat pikkuruisia, mutta
menut pitkiä ja kalliita.
Muodikkaat asut hankitaan
Milanosta, Pariisista ja New Yorkista, eikä suinkaan näiden paikkojen
halpamyymälöistä. Tavanomaisten merkkituotteiden käyttö on hieman liian
vulgaaria ja vaatetta saatetaan käyttää vain kerran, jos sitäkään.
Yhden henkilön budjetiksi tulee
näillä tottumuksilla helposti viisinumeroinen summa kuukaudessa, mutta tuloja
toki on ja niitä hankitaan lisää ylipitkillä työpäivillä jotka tosin
ulkopuolisen mielestä näyttävät pikemminkin lomailulta.
Sankarittaren kielitaito on
englannin osalta tavallaan moitteeton, ääntämys ja muodikkaat idiomit ovat
kohdallaan, vaikka kirjoitettu kieli saattaa olla tyyliltään alkeellista sekä
suomeksi että englanniksi. Missäpä vaiheessa sankaritar olisi saanut laajan
yleissivistyksen?
Mutta ammattitermit sekä uusimmat
muotikäsitteet ovat hallinnassa ja Intelligent
Lifen makutuomareiden arvovaltainen siunaus todistaa, että henkilö kuuluu
koko maailman eliittiin. Englannin ja toisen kotimaisen lisäksi saatetaan osata
jotakin romaanista kieltä ja kulttuureja hallitaan koko maapallon laidasta
laitaan –sikäli kuin asia koskee käyttäytymistä arkipäivän tilanteissa,
eritoten ostoksilla ja small talkissa.
Tällä tytöllä eivät jää jauhot suuhun.
Sankaritar on siis hyvin
koulutettu. Hän ei ole sivistynyt, sillä koko käsite on vanhentunut, mutta hän
on suorittanut vähintään maisterintutkinnon ja hallitsee jonkin alan
peruskäsitteet ja on aikoinaan hieman päässyt perille siitä tutkimuksesta,
johon se perustuu.
Hyvä koulutus on myös viety läpi
hyvin arvosanoin, mutta huolimatta siitä sankaritar on oudon kritiikitön, kun
asia koskee erilaisia muotivillityksiä. Näyttää myös siltä, ettei hänen
mieleensä edes juolahda soveltaa jo koulussa oppimiaan asioita jokapäiväisessä
elämässään. Yhtä vähän hänen tarvitsee ymmärtää käyttämiensä sanojen
etymologiaa ja eri kielten yhteisiä piirteitä, klassisesta kirjallisuudesta
puhumatta. Couldn’t care less.
Sivistyksen tietty puolivillaisuus
ei estä innokasta kulttuurin harrastamista. Moderni taide ja teatteri ovat
suosiossa, eritoten ooppera ja muut eksklusiiviset huvit, joiden yhteyteen
sopivat kalliit puvut, ruoat ja hotellit. Itse sisältö on muuten samantekevää,
tärkeitä on, että se tuottaa huumaavan tunteen siitä, että minä harrastan tätä
ja suurin osa ihmiskuntaa ei. Voici la
distinction.
Vastakkainen sukupuoli on
sankarittarelle tärkeä, sillä hän tarvitsee kiitosta kaikkialta. Koska
sankarittaremme on aika hyvän näköinen, hänen on helppo herättää vastakkaisen
sukupuolen kiinnostus ja siihen hän myös pyrkii.
Toinen juttu on, että narsistinen
persoonallisuus ei voi sitoutua muuhun kuin itseensä ja ajan mittaan,
nopeastikin, yksi ihailija saa lähteä toisen tullessa tilalle. Viehätysvoiman
kokeilu on jatkuvaa ja sen todistaminen käy parhaiten päinsä nolaamalla ihailijat,
joiden mitättömyys näin tulee osoitetuksi.
Muutoin vastakkainen sukupuoli on
kompastuskivi työuralla. Omia vastoinkäymisiä selitellään ”lasikatolla”,
syrjinnällä ja pakolla olla kaksi tai kolme tai yksintein peräti kymmenen
kertaa parempi kuin toisen sukupuolen edustaja. Omat kyvyt tuntuvat ylivertaisilta,
vaikka niistä käytännössä näyttää usein olevan kummallisen vähän hyötyä.
Tämä tietenkin selitetään
vihamielisen ja kateellisen toisen sukupuolen sorrolla. Myyttiset ajatukset
omista nerokkaista tippaleipäaivoista ja tunneälystä pönkittävät egoa, vaikka
käytännössä näiden arjalaisten erityispiirteiden soveltaminen ei näytä tuottavan
mitään tuloksia eikä luovista visioista ja uusien polkujen kulkemisesta ole
mitään näyttöä. Niitähän ei voinut oppia ulkoluvun avulla.
Käytännössä tippaleipä ei tuota mitään
omaperäistä ja tunneälyn komeata nimeä kantaa vain taipumus olla ajattelematta
asioita loppuun saakka. Myös kykenemättömyys hillitä emotionaalisia purkauksia
ja infantiili kiukuttelu merkitään voimakkaan tahdon ja kehittyneen
tunne-elämän nimikkeellä taseen plussapuolelle, sillä kyse on naisellisista
ominaisuuksista, jotka ovat jo siksi arvokkaita.
Sukupuolinen tyydytys on asia,
jonka merkitys on suorastaan myyttinen. Eräässä mielessä se on maailman napa.
Maailman todellinen tehtävä on tyydytyksen hankkiminen sankarittarelle, siinä
se saa näyttää kykynsä.
Egon paisumista ei haittaa, vaan pikemminkin
palvelee, jos tyydytys jää puolitiehen. Todistaahan se taas kerran omasta
erinomaisuudesta ja toisten vähäpätöisyydestä. Haaveet täydellisestä
seksuaalisesta tyydytyksestä ovat toki aina läsnä ja antavat pontta ikuiselle
kaunistautumisen ja hemmottelun juhlalle, johon voi upottaa rahaa loputtomasti,
tavoitteena oman itsen kehittäminen hyödykkeenä, näyttöarvon loputon
lisääminen.
Tämä jatkuu usein yli
kahdeksankymmentävuotiaaksi, mitä pidetään erityisen arvostettavana. Linnan
juhlien antoisat kaula-aukot ovat yhtä paljastavia niin kaksikymppisillä
tytöillä kuin sataa lähetelevillä mummeleilla.
Sankaritar ei ole varsinaisesti
frigidi, mutta hänelle ei kuitenkaan tuota tuskaa pidättyä sukupuolisesta
kanssakäymisestä pitkiäkin aikoja. Itse asiassa se tuottaa melkoista
mielihyvää, kun tietää, miten vaikeaa se on toiselle osapuolelle.
Sankaritar pyrkii nimittään
täydelliseen ja ehdottomaan yksinvaltaan seksuaalielämän alalla. Kun hän sanoo
”ei!”, se tarkoittaa ”ei!”, vaikka asia selviäisi vasta yhdynnän aikana tai
jopa seuraavana päivänä, kuten muutamassa varsin kuuluisassa tapauksessa.
Sukupuolinen häirintä on
sataprosenttisesti sankarittaren itsensä määriteltävissä. Sankarittaren
oikeuksiin kuuluu, että epämiellyttävinä pidetyt lähentymisyritykset on
kriminalisoitu ja luokiteltu erittäin vakaviksi yleisen syyttäjän toimialaan
kuuluviksi rikoksiksi.
Naissukupuolen välttämättömään
toimenkuvaan kuuluu kaikkina aikoina ylimääräisten ihailijoiden torjuminen ja
sulhaskandidaattien koettelu ja hylkääminen. Tässä sankaritar kehittää
sadistisia taipumuksiaan, sillä seksinjanoinen miessukupuoli joutuu pakostakin
hyväksymään kaikki asetetut ehdot.
Oikeudessa sankarittarella on myös
hyvät mahdollisuudet sadistiseen hallintaan, joka aina kuuluu narsistiseen
syndroomaan. Kidutus on tapa todistaa pystyvänsä hallitsemaan elävää olentoa
ehdottomalla ja täydellisellä vallalla. Tuo olento voi olla lapsi tai mies tai
eläin. Juristin ura tarjoaa yleensä ihanteelliset mahdollisuudet tämän alan
nautinnoille ja itsetoteutukselle. Erilainen juonittelu on tässä suhteessa
mainio toimintakettä lukemattomissa kysymyksissä, ei vain avioeroja tai lasten
huoltajuutta koskevissa.
Prostituutio on asia, joka saa
sankarittaren vimmoihinsa. Asia, jonka pitäisi olla hänen täydellisessä ja
ehdottomassa kontrollissaan, uhkaakin tulla halvaksi huviksi. Koska tämä on
sietämätöntä, sankaritar ei säästä ponnistuksia leimatakseen tällaisen toiminnan
alhaiseksi orjuuttamiseksi, joka polkee kaikkien naisten oikeuksia ja on
pelkästään miesten vika ja kuuluu siis valtion rankaisemien rikosten joukkoon.
Tieteen alalla postmodernismi
tarjoaa meidän aikanamme aivan uuden maailman, jossa nimenomaan sankarittaren
narsistinen maailma on tehty a priori
arvokkaaksi tutkimuskohteeksi, jossa minkään objektiivisen seikan ei tarvitse
häiritä jumalallista egoa ja sen tuntemuksia, joita tutkitaan ehtymättömällä
mielenkiinnolla.
Oma ruumis, ruumiillisuus ja
ruumiinaukot ovat kaikkien muiden kiinnostuksen kohteiden yläpuolella. Niitä
nainen myös hallitsee yksioikeudella ja asia koskee myös niiden tieteellisiä
tulkintoja. Sivullisten ei kannata yrittää tulla tätä tiedettä sorkkimaan.
Oikeus omaan ruumiiseen koskee tietenkin reaalimaailmassa myös oikeutta sikiön
henkeen. Sankarittaren olisi mahdotonta kuvitella, että abortissakaan voisi
olla kyse mistään muusta kuin hänen suvereenissa hallinnassaan olevasta
asiasta.
Luonnollisista syistä naiselliset
sulot alkavat kuihtua jo varhaisessa vaiheessa, mutta tällöin tulee mukaan
kauneusteollisuus, joka pyörittää valtavaa bisnestä. Sankarittaremme yrittää
prässätä itsestään poikaa, jolla on rinnat, koska homoseksuaaliset muotikeisarit
ovat saaneet hänet uskomaan, että niin pitääkin. Tämä yritys on tuomittu
epäonnistumaan, luojan kiitos, mutta se tuottaa miljardeja niille, jotka
haluavat kerätä nuo tarjolla olevat rahat. Tyhjän myynti on parasta bisnestä ja
konsumerismin korkein aste.
Jokainen on nähnyt tämän
sankarittaren. Hänen koppavan hymynsä ja nopean askeltamisensa voi erehtymättä
löytää Brysselin, New Yorkin ja Singaporen koneesta sekä Diners’s Clubin loosheista ja muista vastaavista paikoista.
Muita polkuja kulkevia lähimmäisiään nämä
sankarittaret eivät vaivaudu pitkään arvioimaan. Heitä kiinnostaa vain se
maailma, jossa kuljetaan erinomaisesti vaatetettuina ja tuoksutaan kalliilta.
TV:n miljonääriäidit, jotka oudoksuvat suomalaisen keskiluokan typeriä huveja,
ovat tämän asenteen puhdasverisiä edustajia.
Mikä on tämän sankarittaren kohtalo
ja asema tässä maailmanjärjestyksessä, voisimme kysyä Konsta Pylkkäsen tavoin?
Häntähän ihaillaan enemmän kuin ketään muuta. Onko hänessä sitten oikeasti
jotakin vikaa?
Eikö hän joka tapauksessa ole juuri
tämän aikakauden ylpeä symboli ja niin olleen heijasta ennen kaikkea sitä, mitä
nyt pidetään hyvänä? Pitäisikö meidän hakea mittakeppejä joltakin muulta
aikakaudelta? Jos sankaritar on sittenkin epätäydellinen, ehkä hän voi kehittyä
parempaan suuntaan? Entä mitä tulee tämän sankarittaren jälkeen?
Sankarittaren objektiivinen heikko
kohta on, että hän on maho. Hänellä ei ole suotuista vaikutusta ympäristöönsä,
koska se on hänelle vain ja ainoastaan väline. Siinä piilee myös aikakauden
perusongelma ja asioiden perimmäinen yhteys löytyy narsismista.
Narsismi oli myös Petšorinin
sairaus ja jossakin rajoitetussa mielessä myös hänen aikakautensa sairaus. Onko
siis mitään uutta auringon alla? Parin vuosisadan kuluttua perusongelma onkin
siis yhä sama, vaikka sankarin sukupuoli on vaihtunut? Kukaties ei ole
tapahtunut oikeastaan mitään merkittävää muutosta, vaan maailma jatkaa menoaan
entiseen tapaansa, vaikka sankarit ja sankarittaret vaihtuvat. Nykyajan
sankarittaresta ei enää tule ”naarasta”, joka hoitaa poikasiaan, kuten tapahtui
vielä Tolstoin Sodan ja rauhan Nataša Rostovalle. Vapauden piiri on laajentunut
ja hyvä niin. Ihmiskunnan onnen määrä on kukaties lisääntynyt tai ainakin voi
lisääntyä, kun objektiivisia esteitä ei ole.
Vai kuinka oikein käy? Narsistisen
naisen aikakausi merkitsee perheen ja kansan häviötä. Hänen ehkä myönteisin
piirteensä on, ettei hänen jälkeensä ei tule ketään samanlaista, vaan tie on
auki rajan takana vielä osittain odottaville barbaarien laumoille.
Tässä tätä termiä käytetään
arvovapaana käsitteenä muinaisen Rooman tapaan. Se ei siis ole kannanotto
barbaarien moraaliseen tasoon, joka tietenkin on keskimäärin ”roomalaista”
korkeampi. Se, että sankaritar on konsumerismin papitar, merkitsee hävittävän
ja mahon keinotekoisia tarpeita palvelevan haaskaamis- ja
saastuttamiskulttuurin leviämistä koko yhteiskuntaan.
Uutta on myös se, että moraalisia
kysymyksiä yksilön velvollisuuksista ei edes oteta pohdittaviksi. Karkea
kuvitelma kollektiivisten ryhmien, kuten sukupuolen primäärisestä merkityksestä
ihmisen viitekehyksenä hävittää moraalin ja ehkä muunkin henkisen toiminnan
tarpeettomana.
Umpikuja, johon sankaritar yrittää
maailmaa johtaa, ei näennäisesti ole henkinen, sillä hänen maailmassaan ei ole
mitään henkistä. Masennus tai maailmankaikkeuden tyhjyys eivät vaivaa häntä,
jonka koko mielenkiinnon riittää valloittamaan uusi laukku ja uudella tavalla
sijoitettu vyötärö.
Maailmankaikkeus ei ole kolkko tyhjyys, joka
uhkaa ikuisella kadotuksellaan.
Päinvastoin, koko tunnettu maailma täyttyy kiihtyvää tahtia
miellyttävillä hyödykkeillä ja aina uudella rihkamalla, mikä hyvin riittää
tainnuttamaan sen metafyysisen levottomuuden, joka vaivasi Lermontovia.
Henkisesti ja ehkä fyysisestikin maho sankaritar on kulttuurin viimeinen
edustaja, ja se riittää hänelle. Hän ei enää kauhistu tyhjyyttä, vaan on liittoutunut
sen kanssa. Kun loppu tulee, on se kaiken loppu, mutta hän ei edes ymmärrä,
että muuten voisi ollakaan.
Kerrotaan, että hiukan ennen kuin
ihminen kuolee, hän kokee suuren euforian, kun elimistön vastatoimet lakkaavat
ja se antaa tuholle periksi. Luonnon viisautta kai on, että se, minkä on
tapahduttava, tapahtuu ilman tarpeetonta vastarintaa. Ihmiskunnan aika
maailmankaikkeudessa on joka tapauksessa rajoitettu.
Oliko ilkeä muotokuva? Niin oli
tarkoituskin. Monelle näyttää nykyään olevan mahdotonta käsittää, että
ihmisestä, tyypistä tai käytöksestä saisi sanoa mitään pahaa, mikäli hän kuuluu
naissukupuoleen.
Silloinhan kyse on naisvihasta. Se
taas on yhtä suuri moraalinen pahe ja yhtä mahdoton pudistaa yltään kuin oli
aikoinaan syytös neuvostovastaisuudesta. Kollektiivisen naisen valtuutetut
edustajat ja vain he pystyvät selvittämään, onko kyse naisvihasta vai ei. Mikä
merkittävää; kukaan muu ei voikaan sitä tehdä. Oliko Lermontov sitten
miesvihaaja? Tiedä häntä. Kysymys ainakin osoittaa, että aika oli toinen,
Lermontovin aikalaiselle kysymys ei olisi voinut tulla mieleen.
Mutta miksi joka tapauksessa
kirjoittaa tuon oletetun sankarittaren paheista? Eikö hänellä ole hyveitäkin?
Luultavasti on, vaikka aikamme ei taida olla kummastakaan kiinnostunut muutoin
kuin kuvitteellisella kollektiivisella tasolla.
Toisenlaisia naisia on vaikka millä
mitalla. He ovat maailman kaunistus ja maailman toivo. Miksi siis en
kirjoittanut heistä? –Siksi, että myös toinen näkökulma on tärkeä eikä sulje
pois toista. Sankaritar symbolisoi tärkeältä osaltaan sitä, mikä kulttuurissamme
on vialla. Hänen paheensa on emansipoitu hyveiksi. Tuo Amerikassa syntynyt
hahmo on saanut aplodeja kaikkialla, missä amerikkalaista konsumerismia
ihaillaan.
Nuoret miehet mielistelevät
sankaritarta, vannovat olevansa feministejä ja kiiruhtavat kannattamaan lakeja,
jotka ovat olemukseltaan tolkuttomia ja epätasapuolisia. Innokkaimmat jopa
korottavat ääntään kimeäksi tehdäkseen ”pehmeän” vaikutelman.
Ulkoisesti kaikki näyttää hienolta
kuin kiiltävä kananmunan kuori, mutta sisus on mätä ja ympärillä leijuu
pilaantuneen haju. Tämä on meidän kulttuurimme haju. Hedonistinen onni perustuu
kulutukseen ja näyttöarvoon, ”hyvännäköinen” korvaa siinä ”hyvän”.
Kulttuurimme tanssii pyhän lehmän,
kultaisen vasikan ympärillä, koska se on sokea aidoille arvoille. Niiden
olemassaolon se jopa painokkaasti kieltää ja saarnaa jokaisen oikeutta luoda
omat arvonsa oman napansa ympärille.
Se ei tervehdy, ennen kuin sen ihanteeksi
tulee nykyisen sankarittaren sijasta tasapainoinen, kohtuuteen ja
oikeudenmukaisuuteen pyrkivä ihminen, jonka tavoitteena ei ole maksimaalinen
kuluttaminen vaan kehittyminen, ei itsensä myyminen eikä itsensä ihaileminen,
vaan itsensä kehittäminen ja parantaminen ihmisenä, lähimmäistensä auttaminen
ja pyrkimys kohti sitä maailman todellista kauneutta, joka on avoinna kaikille
niille, jotka eivät anna kiiltävän rihkaman sokaista itseään ja pyrkivät pois
oman itsensä varjosta.
Tämä ei tarkoita, että
sankarittaren muuttuminen sinänsä ratkaisisi mitään, mutta jos hän muuttuu,
osoittaa se koko kulttuurin muuttuneen.
Ilkeä, mutta ah niin osuva kuvaus aikamme sankarittaresta - ja kulttuurimme kuolemasta!
VastaaPoistaJos metsään haluaa mennä etsimään risuja, niin risuja sieltä löytää, mutta jos metsään haluaa mennä etsimään kukkia niin kukkia sieltä löytää. Ihmiskuntaakin voi katsoa kuin metsää. Metsässä on määrätty määrä erilaisia kukkalajeja jos naisia haluaa verrata kukkiin, niin etsijästä riippuu millaisia kukkia hän haluaa löytää. Luonnon kannalta kaikki ovat yhtä tarpeellisia. Ennen harvalla, jos kellään oli varaa etsiä vain kauneusarvoja, mutta kehityksen kehittyttyä niillekin on kasvava kysyntä. Mika Waltari sen jo tiesi, ihminen tarvitsee kaunista turhuutta. Ja niin kuin aina, kun innostutaan jostain uudesta, niin överiksihän se menee. Kauniin turhuuden markkinoilla on nykyään sellainen vilske, että se on jo rumaa katseltavaa. Naiset pääsivät vasta jälkijunassa mellastamaan vapaasti tälläkin alueella ja osittan tästä syystä, osittain luonnostaan ovat liiankin näkyvästi esillä. Toisaalta ilman aikamme mediaa ilmiö olisi vaisumpi ja moni nainen säästyisi lauman mukana typerehtimisestä.
VastaaPoistaNiin, ei se Petshorin ollut aikanaan mikään kovin yleinen tyyppi. "Aikamme sankari" oli ironinen nimitys ja korosti sitä, ettei sellaisia aiemmin ollut ainakaan pidetty sankareina, jos heitä nyt oli ollut.
VastaaPoistaJonkinlaisen uuden ajan ideaalityyppinä Petshorinia saattoi kai pitää sanan sosiologisessa mielessä, ei siis ideaalina.
Baumanin teoriat kuluttajan itsensä myymisestä ym. taisivat mennä vähän överiksi, mutta epäilemättä suhtautumisessa kuluttajaan oli jotakin uutta suunnilleen 1970-luvulta lähtien.
Myös se uusi naistyyppi, joka ilmaantui kai lähinnä 1980-1990-luvulta alkaen ja jota medioissa lanseerattiin on tietenkin vain pieneen ryhmään sopiva kuva.
Asian ydin on kuitenkin siinä, ettei sellaista ennen ollut läheskään samassa laajuudessa.
Tiedä häntä, onko ilmiö mitenkin merkittävä. Joskus näytti siltä.