Suuri
perääntyminen
Bolševikit mullistivat
Venäjän yhteiskunnan perusteellisesti ja mankeloivat sen kansaa kaikilla modernin
yhteiskunnan ja valtion keinoilla, alakoulusta vakileireihin ja sensuurista
ohjattuun kansalaistoimintaan.
Sosiaalinen
insinöörityö tähtäsi kokonaisten kansanluokkien hävittämiseen ja uusien
synnyttämiseen valtion voimakeinoin ja kansanluokat tähän työhön mobilisoiden,
kenet palkkion ja kenet pelon avulla motivoiden. Yleensä käytettiin molempia.
Tähän suureen
sosiaaliseen insinöörityöhön voitiin ryhtyä vasta sitten, kun maa oli saatu
jotenkin jaloilleen sen yleisen hävityksen ja rappion (razruha)
kourista, johon Leninin politiikka oli sen johtanut. Taistelujen ja nälänhädän
uhreina oli kuollut miljoonia ja ainoa päämäärä, joka oli saavutettu, oli
puolueen pakkovallan säilyttäminen ja vanhojen eliittien hävittäminen tai tunkeminen
pois asemistaan.
Ensimmäisen
viisivuotissuunnitelman aikaan sijoittuivat prosessit, joita tutkijat ovat
nimittäneet kulttuurivallankumoukseksi, missä on viittaus Kiinan 1960-luvun
historiaan ja jota ei pidä sekoittaa siihen, mitä bolševikit itse kutsuivat
tällä nimellä. Hehän tarkoittivat sillä ”pimeiden” massojen sivistämistä, lukutaidon
opettamista, uusien kirjakielten luomista ja vastaavaa toimintaa.
Tuo 1930-luvun
taitteen ”kulttuurivallankumous” sen sijaan oli aikaa, jolloin yritettiin
toimeenpanna toinen toistaan radikaalimpia uudistuksia ja mullistaa yhteiskunta
juuriaan myöten.
Kyse ei ollut
pelkästä kollektivisoinnista ja ”riistäjäluokkien hävittämisestä”, vaan myös
yrityksestä luoda kokonaan uusi, sosialistinen tietoisuus ja kulttuuri, joka
muka vastaisi toteutettavan sosialismin vaatimuksia. Sosialismihan tunnetusti selitettiin
toteutuneeksi vuonna 1936, sen lopussa.
Radikaalien into
toteuttaa täysin tasa-arvoinen ja rationaalinen yhteiskunta ja kulttuuri oli
ylitsevuotavaa ja tunkeutui kaikkiin yhteiskunnan ja elämän sfääreihin, yksinpä
perheeseen ja seksuaalimoraaliinkin.
Vapaa rakkaus ja
nuoren sukupolven mobilisoiminen toimimaan vanhempaa opettavana ja
tarkkailevana kuuluivat päiväjärjestykseen, kaikki vanhojen auktoriteettien
jäänteet piti poistettaman jopa kielestäkin. Nyt ei ollut enää sotilaita, vaan puna-armeijalaisia,
ei upseereita, vaan komentajia, enää ei solmittu avioliittoja, vaan
rekisteröidyttiin.
Johtajat ja
johdetut olivat nyt tasa-arvoisia, kuten myös opettajat ja oppilaat.
Tasapalkkaisuutta kohti edettiin vauhdilla ja kaikki ylellisyys ja hienostelu
olivat pannassa. Entisen ylimystön asuntoihin sijoitettiin työläisiä, mikä
muuten oli esimerkiksi Pietarissa (Leningradissa) hankalaa, kun työpaikat
sijaitsivat kaukana. Pietarhoviin sijoitettiin orpolapsia.
Jo vuonna 1930
Stalin huomasi, että kaiken tasaavien maatalouskommuunien perustaminen oli
askel kohti katastrofia ja määräsi joukot takaisin lähtöruutuun. Kommuunit
olivat se, mihin pyrittäisiin ja aikaa myöten päästäisiin, mutta nyt oli vielä
tyydyttävä talouksien välisiin artteleihin ja sallittava talonpojille aputalous
ja yksi lehmä. Kommuunin perustaminen oli rikos ja osoitus antimarxilaisesta
pikkuporvarillisuudesta…
Myös teollisuudessa
tasapalkkaisuus ja johtajien ja johdettavien tasa-arvo oli johtamassa
katastrofiin ja Stalin korjasi tämänkin asian jo vuonna 1931. Radikaali linja
monilla elämänaloilla jatkui kuitenkin yhä.
Vasta 1930-luvun
puolivälistä lähtien, erityisesti vuosi 1934 oli merkittävä, alkoi kuitenkin
nopea siirtyminen pois radikalismista ja rabulismista takaisin kohti vanhoja
(valistuneiden kansanluokkien) yhteiskunnallisia ja kulttuurisia arvoja. Korkeakulttuurissa
palattiin klassisten ihanteiden kunnioittamiseen, eikä proletaarinen syntyperä
enää tuonut taiteilijalle lisäpisteitä.
Historiassa nostettiin
taas massojen yläpuolelle suurmiehet ja vuoden 1936 perhelait sementoivat
vanhanaikaisen ydinperheen aseman yhteiskunnan kulmakivenä. Kouluissa palattiin
ilmiökeskeisestä oppimisesta normaaliin opiskeluun.
Kaikkialle tunki
vanhan internationalismin sijaan isovenäläinen chauvinismi, joka jyräsi
paikalliset nationalismit ja yleensäkin vähemmistökansallisuudet. Teloituslistat
ovat vain asian yksi indikaattori.
Oppimaton, mutta
luokkatietoinen proletaari ei enää ollut sivistysihanteena. Nyt nostettiin
takaisin kunniaan vanhat venäläiset mestarit ja Puškinin kuoleman satavuotisjuhlaa
vietettiin erittäin suurellisesti vuonna 1937, joka jäi historiaan muutenkin
mainittavana, eikä pelkästään siksi, että se oli virallisesti sosialistisen
yhteiskunnan ensimmäinen vuosi…
Nicholas Timasheff
on nimittänyt tätä radikalismista luopumisen ja vanhaan kulttuuriin palaamisen
prosessia” suureksi paluuks”i tai” perääntymiseksi” (The Great Retreat).
Totta onkin,
että miltei kaikki asiat nähtiin nyt virallisen tulkinnan mukaan toisin kuin radikalismin
suurina hetkinä. Neuvostokulttuurista oli tullut miltei yhdellä iskulla jälleen
monessa suhteessa konservatiivista, mutta mihin tässä oikein palattiin? Tuliko
vanha Venäjä todella takaisin vain toisella nimellä?
Vai oliko
kyseessä vain se, että luonto vaati osansa takaisin ja elämä palasi radikaalien
haihattelujen jälkeen itse asiassa pakosti takaisin normaaliin uomiin. Naturam
expellas furca, tamen usque recurret…
Kantoiko uusi Neuvostoliitto yhä sitä ulkoeurooppalaisen
barbaarisuuden taakkaa, josta ensin Pietari Suuri ja sitten Katariina Suuri
olivat yrittäneet sen vapauttaa?
Lenin oli saanut aikaan vain savuavia
raunioita, mutta oliko Stalin perustanut uuden kulttuurin vai oliko Venäjä vain
palannut takaisin vanhaan olemukseensa? (pyydän anteeksi postmodernin filosofian
adepteilta). Oliko Suuri Sosialistinen Lokakuun
Vallankumous, tuo suuri kouristus, lopultakin vain yhdentekevä pintailmiö,
jonka vaikutus meni ohi yhdessä sukupolvessa?
Vielä
1960-luvulla kaikki olisivat hämmästelleet tällaista olettamusta ja hämmästelivätkin
yleensä myös Richard Pipesin tämänsuuntaista näkemystä, kun se 1970-luvulla
esitettiin. Olihan se vasin radikaali uusi tulkinta.
Saattoiko sentään
pitää missään mielessä tieteellisenä sellaista historianselitystä, jossa
etsittiin nykyaikaa selittäviä tekijöitä jostakin mongolivallan ajoista ja
ortodoksisesta uskonnosta, kun sentään puhuttiin maasta ja kansasta, jonka
yhteiskunta oli väkivaltaisesti rakennettu kokonaan uusiksi ja siinä samalla tuhottu
vanhat rakenteet ja jopa ne ihmisetkin, jotka olivat niitä ylläpitäneet?
Siinäpä kysymys,
joka on mielestäni yhä sangen aiheellinen. On tullut yllättävän yleiseksi
tavaksi selittää Venäjää sen vanhalla historialla ja nostaa esille rimpsu
sellaisia asioita, joita Venäjän historiaan eivät kuuluneet: renessanssi, uskonpuhdistus,
valistus, roomalainen oikeus, demokratia ja niin edelleen.
Ihmekö, että tuo
maa tuotti sellaisen uuden Hitlerin ja lähti hänen kelkkaansa sellaisella
innolla, kuin sitten tapahtui. Tarvitsee vain lukea tuo mantra ja heti ymmärtää
kaiken ihmeellisen selvästi. Lisätään tähän vielä, että ortodoksinen uskonto ja
sen myötä hengellsien ja maalisen vallan sinfonia ovat olleet Venäjällä
perinteisiä, mutta lännessä tuntemattomia.
Suku- ja jopa klaanitietoisuuteen ja
kyläyhteisön perinteisiin perustuva ”itäinen” kollektivismi, iänikuiset
hierarkiat, jotka ovat Venäjällä aina olleet kaikkialla hallitsevia aina ortodoksista
kirkkoa myöten, anti-intellektuaalinen hurskauselämä, tradition ehdoton
auktoriteetti, kaikki tämä on nyt palannut Venäjälle ja ehtikö se koskaan sieltä
poistuakaan?
”Suuri paluu” ei
ainakaan tapahtunut vasta 1990-luvulla, vaan hyvin merkittävästi jo
1930-luvulla. Jos etsimme selitystä nykyisen Venäjän köytökselle, menkäämme siis
mongolivalloitukseen tai ainakin Iivana Julmaan saakka ja löydämme kaiken, mitä
tarvitsemme. Unohdetaan se ”kulttuurivallankumous” ja ”sosialismi”.
Mutta kestääkö
tällainen tarkastelu todella kritiikkiä? Eikö se enemmän kuin kahden sukupolven
mittainen aika valtavine mullistuksineen
ja koettelemuksineen, joka edelsi nykyisen putinistisen fasisti-Venäjän syntyä,
todellakaan merkitse mitään tai melkein mitään? Miten edes on mahdollista,
ettei nykyinen populaari Venäjän selittäjien joukko yleensä muista koko asiaa
tai sitten noteeraa sen vain hyvin valikoivasti?
Siinäpä kysymys.
Yritän vastata siihen toiste.
Luen parhaillaan Mihail Siskinin kirjaa Viha ja Kauneus, Kirjoituksia sodasta, taiteesta ja Venäjän ideasta (2024). Se on kyllä erittäin valoittava vai pitäisikö sanoa varoittavakin teos "Venäjän mysteeristä", joka tällä hetkellä taitaa kulminoitua Putiniin - "tuon vanhenevan miehen sielun mustaan aukkoon."
VastaaPoistaTeos syväluotaa Venäjän ideaa kulloisenkin maan vaikuttajan toimesta. Monia kysymyksiä herää ylipäätään suurvaltojen mentaliteetist suhteessa vaikkapa pikkuvaltioihin. Kun Venäjä syyttää länttä materialismista ja ahneudesta, voisi argumentoida, että mitä muuta Venäjän oma imperialismi ja valloitushaaveet ovat kuin ahneutta pahimmillaan.
Itselleni tämä on yleissivistävä teos Venäjän tapahtumista viimeisten vuosisatojen ajoillta. Suosittelen kirjaa lämpimästi, jos haluaa yrittää ymmärtää sitä, mistä venäläisyydessä on kysymys. Teksti on mielestäni sekä ymmärrettävää ja kansantajuista että syvällistä ja lukijaa haastavaa, mikä on aina hyvä yhdistelmä. Kirjailijaa itseään on verrattu mestareihin Dostojevskiin ja Tolstoihin, mikä lienee hieman liioittelua, vaan onhan hän ehdottomasti nykykirjallisuuden huippuja, joka loistaa emigroituneena venäläisenä tähtenä kaltaistensa joukossa.
Siitähän kirjoitinkin (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=viha+ja+kauneus ). Voin myös suositella.
PoistaKiitokset, täytyypä lukaista.
Poista"Jos etsimme selitystä nykyisen Venäjän köytökselle, menkäämme siis mongolivalloitukseen tai ainakin Iivana Julmaan saakka ja löydämme kaiken, mitä tarvitsemme. Unohdetaan se ”kulttuurivallankumous” ja ”sosialismi”."
VastaaPoistaOlisiko niin, että nyky--Venäjään vaikuttaa sekä vanha Venäjä että neuvostovalta ei lehmänkäännöksineen. Esimerkki: Putinin on pesunkestävä KGB-mies, mutta kyllä Maljuta Skuratov häntä ymmärtäisi. Johtopäätös: historia on kerroksellista, ihan niinkuin arkkitehehtuuri, uutta vanhan päällä ja seassa.
Samoin Kustaa Vaasa ymmärtäisi Putinia varmaan hyvin, mutta Kaarle Kustaan kanssa voisi tulla vähän ongelmia. Länsimaissa vanha on jostain syystä karissut enemmän pois. Onko rakennettu hatarammalle pohjalle?
Poista"Johtopäätös: historia on kerroksellista, ihan niinkuin arkkitehehtuuri, uutta vanhan päällä ja seassa."
VastaaPoistaNiinpä. Mihin suuntaan Venäjä on menossa moisen "kerroksellisuuden" jatkeeksi? Kas, siinäpä kysymys.
Olen Siskinin kirjassa vasta puolivälissä, mutta hän ei toistaiseksi näe Venäjän tulevaisuutta kovin aurinkoisena Putinin jälkeisenäkään aikana. Kenties tulisikin luoda uudenlainen näkemys venäläisestä patriarkaatista, joka ei pohjaa pahisten riemuvoittoon? Mene ja tiedä, tämä oli oma arveluni asiasta.
Venäjällä tarvittaisiin koko yhteiskunnan läpäisevä syvällinen henkinen renessanssi aina kansalaisoikeuksien tasolta ylimpiin hallintorakenteisiin asti. Monissa suurvalloissa siihen on pystyttykin, ja onnistuttu rakentamaan suht' demokraattinen oikeusvaltio/kansalaisyhteiskunta. Saa nähdä, miten Venäjä aikanaan asiassa onnistuu, jos onnistuu.