Aatteellinen boikotti
Joskus
1960-luvun auvoisina vuosina uskoimme ”kaikki”, että oli koittamassa uusi,
pluralistisen yhteiskunnan aika.
Koska
yhteiskunnan jäsenet olisivat riippuvaisia toisistaan, ei kenellekään edes
pälkähtäisi päähän yrittää jollakin pakkokeinolla saada kanssaihmisiään
kannattamaan tuota tai tätä ideologiaa.
Ideologiat
saattoi jokainen mielihyvin pitää tykönänsä ja viljellä niitä omassa
puutarhassaan niin paljon kuin sielu sieti. Itse moniarvoisessa yhteiskunnassa
sen sijaan olisi ollut itsemurha yrittää toimia ideologisesti ja valita
yhteistyökumppaninsa ideologiansa mukaan.
Sellainen se oli
se tuleva orgaanisesti solidaarinen yhteiskunta, jossa myös ideologiat toimivat
markkinoiden ehdoilla. Oli niillä omatkin markkinansa ja kukapa olisi
uskaltanut kajota niiden toimintaan? Siinä se olisi ollut synti itse vapauden
henkeä vastaan.
Tämä uusi
yhteiskunta siis ymmärrettiin ideologisesti neutraaliksi ja mitä ideologioihin
ylipäätään tulee, niiden nähtiin hiipuvan tarkoituksettomina. Mihin niitä olisi
tarvittu, kun oikeudenmukaisuus yhteiskunnassa voitiin saada selville
laskemalla ja toteuttaa rationaalisin neuvotteluin?
Mutta entäpä jos
yhteiskunnassa vallitseekin suvaitsemattomuuden henki, joka on niin laajalle
levinnyt, että sillä on käytössään tosiasiallinen monopoli? Eikö silloin
pluralismin utopia käy mahdottomaksi?
Nykyään meillä
on jo paljon esimerkkejä siitä, ettei utopia toimikaan. Ajatelkaamme
ideologisia boikotteja.
Muhamettilainen
maailma pani aikoinaan boikottiin Arla-konsernin tuotteet sen hämärän yhteyden
takia, joka niillä oli pilakuviin. Siis pilakuviin,
se on muuan huumorin esittämisen keino, muistutan, koska asia näyttää usein
unohtuvan eikä moni taida enää ymmärtää, mitä huumorilla tarkoitetaan.
Joku kolmannen
luokan bestseller-kirjailija taas puolestaan pani suomalaisen paperin
boikottiin, koska kuuli sen valmistukseen käytetyn ns. aarniometsiä. Huomautan,
että moni tuolla etelässä kuvittelee, että kun puu kaadetaan (eli murhataan,
vrt. tree-butchers), ei sitä enää voi
toisella puulla korvata. Niin katala voi olla ihminen, ja tyhmäkin
Nyt näköjään
useampi suomalainen firma on julistanut tavaratalo Kärkkäisen boikottiin siksi,
että se näyttää levittäneen joitakin vääriä mielipiteitä, joista en sen enempää
tiedä tai ole kiinnostunut.
Koska nuo
mielipiteet eivät ymmärtääkseni ole saaneet tuomiota oikeudessa esimerkiksi
vihan lietsonnasta kansanryhmää kohtaan, on kyseessä siis noiden firmojen ihan
itse määrittelemä ideologinen sotatoimi.
Kun ajatellaan
vanhaa utopiaa pluralistisesta yhteiskunnasta, ei tällaisen pitänyt lainkaan
olla mahdollista. Toki ideologisia väitteitä vastaan, jos niistä nyt joku
välitti, piti taistella vain ja ainoastaan samanlaisin asein.
Boikotoijien
joukossa huomaankin Sanoma-konsernin,
jolla on hallussaan melko varteenotettava alan arsenaali. Se ie siis kuitenkaan
ole riittänyt, vaan lisäksi on ryhdytty vielä taloudelliseen taisteluun itselle
aivan vieraalla alalla. Tässähän tulee ihan mieleen ns. ulkoekonominen pakko, jota sovellettiin ennen kapitalismia.
Tämähän on
kiinnostavaa. Ellei tuon boikotoijaryhmän edustama ideologia todellakaan pärjää
avoimessa kilpailussa toisten vastaavien kanssa, niin mitä siitä seuraa?
Velvollisuus käyttää muita keinoja väärän ideologian lyömiseksi? Entä elleivät
lailliset keinot tehoa? Onko harkittava muitakin?
Kuten tunnettua,
puolirikollisen aineksen piirissä on runsaasti väkeä, joka on valmiina myös
muunlaiseen toimintaan. Kukapa ei muistaisi iskuja turkistuottajia ja heidän
eläimiään vastaan.
Mutta
turkisalalla toimittiin sittenkin eri sfäärissä. Turkistuotantoa voidaan
joillakin perusteilla pitää epäeettisenä ja aktivistit voivat mieltää itsensä
eläinten aivoiksi ja ääneksi. Kyseessä joka tapauksessa on itse tuotannon
laatu, eivät mielipiteet.
On kiinnostavaa,
että tuo paljon puhuttu yhteiskunta,
siis valtiosta riippumattomat ihmiset, saattavatkin olla varsinaisia
sananvapauden vihollisia. Jopa firmatkin esiintyvät siinä roolissa häpeilemättä
ja ilmeisen varmoina siitä, että tämä tuo heille positiivista julkisuutta. Ehkä
niin onkin…
Mihail Bakunin
uskoi aikanaan valtiottomaan yhteiskuntaan. Hänen aikanaan valtion
merkittävimpiä toimialoja olivatkin sodankäynti ja hankalien yksilöiden
nujertaminen vankeudella ja ruoskinnalla.
Yhteiskunta sen
sijaan, ilman valtiota, olisi vapauden valtakunta, jossa järjestys pysyisi
rationaalisen oman edun tavoittelun ansiosta, ilman tarvetta pakottaa yksilöitä
ruotuun edes ideologisesti.
Paljon
revolveriluoteja ja dynamiittia uhrattiin aikoinaan valtion kukistamiseksi.
Menestys, tai sanokaamme nyt ainakin kehitys oli tavallaan aika hyvä, sillä
vaikka valtiota ei hävitetty, se kesytettiin aika pitkälle
kansalaisyhteiskunnan palvelukseen. Pelkkä sana sosiaalivaltio olisi ollut Bakuninille mieletön paradoksi.
Mutta utopioilla
on taipumus olla toteutumatta. Ihmisen raadollisuuden tähden ideologia ei ole
suinkaan kuollut, vaan hallitsee yhteiskunnan typerämmän osan ajattelua
suvereenisti. Ja sen ehdoillahan tässä mennään.
Asiaan kuuluu,
ettei vallitsevan ideologian olemassaoloa edes havaita. Kaiketi järkytyttäisiin
vilpittömästi, mikäli kelpo kansalaisen defenssien läpi pääsisi joskus hamaan cortexiin saakka tunkeutumaan oivallus
siitä, että meitä hallitsee ideologia, vieläpä totalitaarinen.
Sitä paitsi
puhumme useimmiten proosaa, mutta tämä on jo toinen juttu.
Kyllä, kokoomuslaisen aatteen riemukulku on jatkunut jo vuosikymmeniä kypäräpapista juppiuden kautta nykyiseen sairaiden valinnanvapauskampanjaan.
VastaaPoistaOlen heilunut kokoomuslaisessa ilmapiirissä siitä asti, kun minua kansakoulussa valistettiin (heittämällä multaa naamalle, vaatteista riepotellen ja nyrkillä hakaten) kuinka hyvin asiat sosialismissa (myös Neuvostoliitossa) ovat. En tahtonut niihin otteisiin uskoa, joten hakeuduin sellaiseen porukkaan, missä ei käyty käsiksi vaikkei heti uskonutkaan, että Neuvostoliiton urheilijat voittavat kaikki palkinnot nyt ja tulevaisuudessa.
VastaaPoistat. DioNisolius.
"...oivallus siitä, että meitä hallitsee ideologia, vieläpä totalitaarinen."
VastaaPoistaEikö vuosikymmeniä kestänyt ns. suomettuminen ollutkaan tiettyä totalitarismia, koska kgb oli toteuttajana. Sitä se oli ainakin joillakin aloilla, esim. historiankirjoituksessa, Venäjän tutkimuksesta puhumattakaan.
Kun eduskunnassa piti käsitellä erästä tärkeää asiaa, josta Moskova ei tykännyt, niin Tehtaankatu järjesti kissanristiäisiä ja lähetti kutsut kaikille kansanedustajille kilistelemään vodkalaseja. Koska eduskunnassa ei käsittelyn aikana ollut riittävästi porukkaa, niin se ei ollut päätösvaltainen.
Tragikoominen juttuhan tässä on mm. se seikka, että Kärkkäinen myy Made in Israel -tuotteita, joita monet Kärkkäistä antisemitismistä syyttävät itse boikotoivat. Mutta eihän logiikka ole vihervasemmistoa ennenkään liikaa estellyt...
VastaaPoista"totalitaarinen"
VastaaPoistaMikä on totalitaarisen logiikan a ja o? Se saattaa olla järjettömyys. Venäjä ja erityisesti Putin ovat pahottaneet mielensä sen takia että NATO on laajentunut itään, ja väittävät että Länsi on muka rikkonut lupauksensa Neuvostoliiton romahduksen jälkeen, että NATO ei laajene itään. Tämän logiikan mukaan, jos Eesti, Latvia ja Liettua, jne. hakevat NATO:n jäsenyyttä, niin Lännen olisi pitänyt sanoa: "Ei missään tapauksessa!" ja lyödä NATO:n oven kiinni heidän nenänsä edessä.
Missä on uudentyyppinen "Molotov-Ribbentrop" sopimus?
"totalitaarinen"
PoistaMikä on totalitaarisen logiikan a ja o? Se saattaa olla myös entisen rikoksen peittäminen uudella ja entistä pahemmalla. Ainoastaan tuhoamalla mitä tahansa totalitarismi pysyy hengissä.
Uutisoinnista päätellen tavaratalo Kärkkäisellä menee oikein hyvin. Juuri kerrottiin, että uutta tavarataloa ollaan perustamassa jonnekin pohjoiseen. Epäilen, että kauppias Kärkkäinen nauraa partaansa joka kerran, kun lukee itsestään HS:stä.
VastaaPoistaVasemmistoliiton valtuutettu, tohtori ja professori Vesa Puurunen vastustaa ankarasti Kärkkäisen tuloa Rovaniemelle. Puurunen toteaa sekä Lapin Kansan haastattelussa että mielipidekirjoituksessaan Kärkkäisen rahoittavan uusnatseja, fasisteja ja rasisteja liiketoimiensa tuotoilla viitaten ilmeisesti Magneettimedian julkaisemaan siionisminvastaiseen kirjoitukseen, josta Juha Kärkkäinen sai muodinmukaisen pienen tuomion vuosia sitten. Aarne Alhonen
PoistaKyseinen Vesa Puuronen on ymmärtääkseni aika puhdasverinen bolshevikki. Jotenkin on käsittämätöntä, että Puurosen kaltaisia päästetään professoroiksi.
PoistaMinä tässä vaan, oppor...opro...turisti.
VastaaPoistaPitää vaan olla hereillä ja huomata ajoissa, jokohan on, onkohan jo, turvallisuuskin syistäkin, aika kääntää takki ja vaihtaa paitaa...
"Aatteellinen boikotti"
VastaaPoistaAatteellinen "boikotti": presidentti Putinin marxilainen metodologia ja metodi.
”Selvää on, että sellaisina aikoina, jolloin poliittinen valtio poliittisena valtiona syntyy väkivaltaisesti kansalaisyhteiskunnasta.., valtio voi ja sen täytyykin jatkaa uskonnon kumoamiseen, hävittämiseen asti, mutta vain siten kuin se jatkaa yksityisomistuksen kumoamiseen (maksimaalisesti).., jatkaa elämän kumoamiseen, giljotiiniin. Erityisen voimantuntonsa hetkinä poliittinen elämä pyrkii tukahduttamaan omat edellytyksensä — kansalaisyhteiskunnan ja sen elementit — ja järjestäytymään ihmisen todelliseksi ristiriidattomaksi lajinelämäksi. Siihen se kykenee kuitenkin vain olemalla väkivaltaisessa ristiriidassa omia elinehtojaan vastaan, vain julistamalla vallankumouksen pysyväksi, ja näin ollen poliittinen draama päättyy yhtä väistämättömästi uskonnon, yksityisomistuksen ja kansalaisyhteiskunnan kaikkien elementtien palauttamiseen kuin sota päättyy rauhaan.”
(Karl Marx, Friedrich Engels. Valitut teokset. 6 osaa. Kustannusliike Edistys, 1978. Osa 1, s. 78.)
Syksyllä 2013 Putin julisti periaatteen "peli ilman sääntöjä". Nyt hän haluaa luoda yhdessä Trumpin kanssa pelin uudet säännöt. Puhtaan pöydän lähtökohtana tietysti se, että unohdetaan Pohjois-Korean ydinaseet, huumausaineiden trafiikki Länsi-Eurooppaan, malesialaisen matkustajakoneen alasampumisen, Krimin anneksio sekä Syyrian ja Ukrainan sodat. Ketun häntänä kainalossa tietysti Eestin Narvan mahdollisuus liittyä Venäjään.
Toisin sanoen: "poliittinen draama päättyy yhtä väistämättömästi uskonnon, yksityisomistuksen ja kansalaisyhteiskunnan kaikkien elementtien palauttamiseen kuin sota päättyy rauhaan.” Eli vanhaan rauhaan ja rakkauteen.