Kansa kaikkivaltias
Tunnettu rojalisti Joseph de
Maistre kirjoitti aikanaan Ranskan vallankumouksesta, ettei mikään itsevaltias
olisi voinut rangaista kumouksellisia yhtä kaamealla tavalla kuin nämä
rankaisivat itse itseään.
Hirmuvalta pudotti päät kymmeniltä
tuhansilta, kun taas monarkia olisi tuominnut kuolemaan ehkäpä puolen kymmentä
syyllistä.
Syyllisethän toki olivat
kysymyksessä eivätkä viattomat uhrit. He olivat syyllisiä vallankukoukseen.
Ranskan suuressa vallankumouksessa tapahtui sama itserankaisu kuin sittemmin Venäjällä.
Sillä, mitä on pidetty historian ironiana, voidaan kuitenkin nähdä oma mielekkyytensä.
Tärkeässä pikku kirjasessaan Voivatko bolševikit
säilyttää valtiollisen vallan? Lenin hahmotteli vallankumouksellisen vallan
erikoisuuksia.
Jos pitäisi vaikkapa karkottaa
kodeistaan maksukyvyttömiä vuokralaisia, olisi tsarismin turvauduttava suureen
poliisijoukkoon vihamielistä ympäristöä vastaan. Loppujen lopuksi sen olisi
tuotettava paikalle sotilaitakin ja ehdottomasti joltakin kaukaiselta
paikkakunnalta, jotta ne eivät olisi solidaarisia sorron kohteiden kanssa ja
saisi itse kumouksellista tartuntaa.
Vallankumouksellinen valta sen sijaan
karkotti kodeistaan tai ahdisti entistä pienempiin tiloihin rikkaita ja
riistäjiä. Tähän työhön oli koko naapurusto valmis eikä erityisiä järjestyksen
valvojia edes tarvittu.
Aivan samaan tapaan kansa oli
kaikkialla niiden puolella, jotka ottivat rikkailta heidän muutakin omaisuuttana
ja jakoivat sen keskenään. Tässähän oli verraton hallitsemisen periaate,
riemuitsi Iljitš, tuo vuosisataisnero.
Siihen tapaan asioita sitten
hoidettiinkin aina Stalinin kollektivisointiin ja jopa suureen terroriin
saakka: kansajoukot mobilisoitiin toimintaan. Syntyi puhdasta jälkeä.
Niin Ranskan vallankumous, Pariisin
kommuuni, Venäjän vallankumous kuin Suomen vuosi 1918 ovat esimerkkejä kansan
vallasta. Mikään yksinvaltainen järjestelmä ei olisi järjestänyt sellaisia
verilöylyjä, kuin kansa kaikkivaltias.
Varsinkaan sillä ei olisi ollut
varaa eikä haluakaan kehuskella moisella barbarialla, kun taas kansaa on
viimeiset pari sataa vuotta opetettu pitämään tahtoaan pyhänä vaikka kyseessä
on perimmältään vain lauman eläimellisyys.
Jaakko Paavolainen, joka
ensimmäisenä kunnolla perkasi Suomen vuoden 1918 tihutyöt, otsikoi punaisesta
ja valkoisesta terrorista ja vankileireistä kertovan kirjansa ”Kansallinen
murhenäytelmä”.
Sitähän se toki oli. Murheella oli
ja on syytä muistaa sitä alennustilaa, johon maamme tuolloin suistui. Toki
ensimmäisenä, kun kerran mielettömyyteen oli suistuttu, tunki pinnalle viha ja
katkeruus. Toisella puolella esiintyi vihan rinnalla myös voitonriemuista
ylvästelyä. Katumusta aivan ilmeisesti myös oli, mutta aika vähän sitä pintaan
nousi. Jotkut Ottovillet suostuivat pahoittelemaan vain väkivallan välttelyä.
Saksan ns. Historikerstreitissa, jossa Hitlerin liikettä pyrittiin
selittämään, muodostui avainkäsitteeksi ”itämainen teko”. Leninin ja Stalinin
terrori olivat ennen Hitlerin terroria ja siis ne varsinaiset barbarian
alkumuodot. Hitler reagoi niihin, vaikka ehkä ei kannata sanoa, että hän vain reagoi.
Joka tapauksessa, kun terrorin häpeä
on painanut saksalaisia, on syy tavalla tai toisella yritetty vierittää sinne,
mistä se on ennenkin löydetty ja jonne se jotenkin luontevasti tuntuu sopivan,
eli siis itään, pois sivistyneestä Euroopasta. Kansa nyt ei ainakaan moisista
vastaa, sillä se on pyhä.
Meillä, kuten tunnettua, kansa
eheytyi talvisodassa, kun kaikki tunsivat velvollisuudekseen nousta itäisen
terrorin ja barbarian maahantunkeutumista vastaan. Se tarjoutui tulemaan
maahamme O.V. Kuusisen johdolla ja jopa runsain myötäjäisin, mutta tällä kertaa
kansa ei halunnut ottaa sitä vastaan, vastoin odotuksia.
Tämä tosiasia, jota on kutsuttu
sekä ihmeeksi että ihmeiden ihmeeksi, kaipaa tosiaan selitystä. Äkkiäpä oli
kansa oppinut. Toki koulukaan ei ollut pelkästään kova, vaan suoranainen
hevoskuuri, jollaisilla heikompia potilaita tapetaan. Kansakin lähes teki
itsemurhan.
Maailmansotien välisenä aikana
puhuttiin usein siitä, että demokratia oli Suomessa ennen vapaussotaa mennyt
liian pitkälle, ettei kansa ollut sitä kestänyt. Jotkut halusivat sen
vaihtoehdoksi lujaa hallitusvaltaa, mutta olisiko koko kansa tuntenut sellaisen
omakseen vuonna 1939? Sopii epäillä.
Kannattaa myös muistaa, ettei
talvisodan yksimielisyys ollut itsestäänselvyys, uskallan jopa epäillä, että se
oli aika heikoissa kantimissa aina siihen saakka, kun pommit putoilivat
Helsinkiin ja kranaatit Rajajoen länsipuolelle.
Stalin ei olisi tehokkaammin voinut
yhdistää Suomen kansaa, kuin lähtemällä ylimieliseen sotaretkeen, jonka
valehteli avunannoksi maamme kapinallisille, joita ei ollut.
Joka tapauksessa talvisodasta tuli
oikeasti se vapaussota. Siksi onkin luonnollista, että itsenäisyyspäivänä ei
yleensä puhuta mitään vuodesta 1917, mutta kyllä sitäkin enemmän talvisodasta
ja sen jatkokurssista.
Talvisodan sankaritarina oli sitä
luokkaa, että vuoden 1918 onneton sota jäi kokonaan sen varjoon ja alun jälkeen
se suorastaan unohdettiin, jopa määrätietoisesti ja aktiivisesti. Molemmat sodat
oli helppo mieltää sekä kansan että sen kansanvaltaisen järjestelmän
puolustamiseksi, mitä ne toki olivatkin.
Samalla niiden häpeä, jotka olivat
aloittaneet vuoden 1918 sodan ja vieläpä yrittäneet jatkaa sitä vuonna 1939,
kasvoi niin suureksi, että koko asiasta pidettiin molemmin puolin parempana
vaieta. Valkoisen terrorin aiheuttama häpeä ei tosin samassa määrin noussut
pinnalle, koska sen laajuutta ja luonnetta ei yleisesti ymmärretty ennen Väinö
Linnan kuvauksia ja Jaakko Paavolaisen tutkimuksia.
Kuten sanottu, Paavolainen nosti
päällimmäiseksi murheen. Tragedialla ei välttämättä ole inhimillistä syytä. Kaikkihan
on lopultakin jumalallisissa eli siis kansan käsissä ja kohtaloa voi valittaa,
mutta turha sitä on tuomita.
Mutta kyllä kapinalla oli selvät,
ihmishahmoiset aloittajansa ja heidän vastuutaan tapahtuneesta ei voi puhtaaksi
pestä. Sama koskee toki myös niitä, jotka tehtailivat teloituksia oudon
massahysterian vallassa. Kansa se oli asialla, ei valta, joka olikin hajonnut
kappaleiksi.
Vuoden 1918 sota, jos mikä oli
kansanvaltaa, jarruttoman demokratian aiheuttama katastrofi. Suomen poliittinen
järjestelmä oli maailman demokraattisin, mikä usein unohdetaan. Naisillakin oli
paitsi äänioikeus, myös vaalikelpoisuus. Mutta keväällä 1918 ei ollut
erotuomaria. ei ole ihme, että kuningastakin kaivattiin.
Voidaan sanoa, ettei
sosialidemokraattien eli siis kansan enemmistön pää kestänyt vuoden 1916
vaalivoittoa. Kun enemmistö uusissa vaaleissa menetettiin, olisi pitänyt ottaa
lusikka kauniiseen käteen, mutta sen sijaan ruvettiin kuuntelemaan demagogeja,
jotka houkuttelivat avoimeen väkivaltaan,
itämaiseen tekoon…
Maailmansotien välisenä aikana
yrittivät jotkut kirjailijat selvittää itselleen ja muille, mitä oikein oli
tapahtunut. Keväällä 1918 oli vaivuttu sellaiseen barbariaan, jota ei kukaan
olisi edellisen vuoden keväällä edes kuvitella. Toki asioita pyrittiin myös
rationalisoimaan ja luomaan murhenäytelmästä sankaritarua, mutta lieneekö se
vakuuttanut muita kuin niitä, jotka sitä tarvitsivat.
Murhenäytelmä-skenaariossa on aina
tilaus katumukselle ja itserajoitukselle eli niille samoille asioille, joita
Solženitsyn
katsoi Venäjän tarvitsevan neuvostokauden murhenäytelmän jälkeen. Epäilemättä
myös sotia -kaikkiakin- voitaisiin ja pitäisi käsitellä samassa hengessä.
Ikävä kyllä, murheen ja katumuksen
sijasta näemme yhä enemmän riekkujaisia. On outoa nähdä, miten teloitettujen
haudoilla harjoitetaan, noin vertauskuvallisesti sanoen, masturbointia vielä
sadan vuoden kuluttua tapahtumista. Tämä siis Suomessa, Venäjällä on omat
riekkujaisensa, joita saamme taas pian seurata.
Tässä kaikessa on jotakin meidän
ajallemme tyypillistä. Luulen, että aikakauttamme tullaan kerran kutsumaan
kansan sentimentaalisuuden ajaksi. Pari sataa vuotta sitten muodikkaat keikarit
pitivät aina mukanaan suurta nenäliinaa, johon sitten passasi näyttävästi
niistää onnettomuutensa tuotteita.
Nykyään kaikenlaiset uhrit ovat
kovassa huudossa eikä uhriutumiseen tarvita sen kummoisempaa syytä kuin
kymmeniä vuosia sitten tapahtunut hipaisu pakarasta. Sellaisen ajatellaan jo
riittävän ihmisparan elinikäiseen traumatisoitumiseen. Hyvitystä tietenkin on vaadittava.
Mutta kun kaikki eivät oikein voi
itse olla uhreja, kannattaa etsiä sopivia kohteita, joiden kohtaloa voi sitten
itkeä ja vaatia ainakin henkistä hyvitystä muulta ihmiskunnalta, vaikkapa
omalle poliittiselle liikkeelleen, jolla aikoinaan oli vastuu koko helvetin
irti päästämisestä.
Itse en oikein jaksa noista
hengellisistä harjoituksista innostua enkä edes ottaa niitä vakavasti. Sen,
mitä tapahtui sata vuotta sitten, pitäisi olla meille varoittavana esimerkkinä
siitä, miten uskomattoman lähellä meitä ja viatonta arkipäiväämme on tolkuton
väkivalta. Pidäkkeetön kansan valta on sitä.
Jos -ja pelkään sanoa ”kun”- se
päästetään purkautumaan, alkavat ihmiset toimia laumaeläiminä ja syödä toisiaan
kuin rotat. Historian pitäisi kyetä meitä siitä varoittamaan. Kansalliset
katumusharjoitukset jäivät kenties aikanaan kesken, päätellen siitä, että noita
haudoilla räppääjiä taas ilmestyy näkösälle. Vai onko kyse yksinkertaisesti
barbarian ikuisesta houkutuksesta?
Ranskan vallankumouksen terrorin uhreja oli tietojeni mukaan 17.500, joista kolme neljästä oli ae kädessä pidätetteyjä uuden hallituksen vataisia taistelijoita. - Tämä ei ole puolustus vallankumouksen terrorille, joka Robespierren sanoin (muistinvaraisesti) oli "absoluuuttista, säälimätöntä oikeudenmukaisuutta".
VastaaPoistaMafH
Siispä Suomessa Mannerheim & co olivat keväällä 1918 Robespierren poliittisia perillisiä suoraan alenevassa polvessa.
VastaaPoistaNo eihän toki. Manne nyt oli vain palkkasoturi ja vakaumukseltaan rojalisti. Sen mukaisesti hän ehdottikin, että tapetaan vain suurimmat konnat ja päästetään loput kotiin (eikä leireille).
PoistaMutta kun ei ollut sitä kuningasta, vaan kansan syvien rivien edustajia ja aataminaikaisia lakipykäliä.
Niinpä tuolle sanskulottien aloittamalle kapinalle annettiin saman perinteen mukainen kohtelu. Sitä kautta Robespierren perintö meille saatiin.
Rudolf Walden Kai Donnerin haastattelussa Mannerheimin luona 13.12.1929:
Poista"Kaikki punaisten arke[b]useeraukset ovat tapahtuneet omavaltaisesti. Miltä maa näyttäsikään,jollei näitä arke[b]useerauksia olisi ollut. - - Suomi voisi olla punainen ja punaisempi kuin se vielä tänään on. Ne tapahtuivat ilman mitään muotoja. Mutta se oli suuri isänmaallinen teko."
Ja kaiken lähtökohtanahan oli kuulutus Mannerheimin nimissä "skall arkebuseras på stället" 25.2.1918.
Poliittinen terrori on poliittista terroria,vaikka voissa paistais. Ei se selittelyistä parane.
(Tapahtumaa myöhempi lähde on tässä tapauksessa katsottava täysin todistusvoimaiseksi myös kevään 1918 mentaliteetin kuvastajana.)
Aivan.Se oli sitä kansan valtaa, todellista kansannousua, kuten on sanottu.
PoistaNiin, kyseessähän oli Waldenin fundeeraus aivan eri tilanteessa. Minkäs takia se nyt olikaan katsottava täysin todistusvoimaiseksi?
PoistaMannerheim toki muistelmissaan kertoo tuon tuljintansa, että paikalla oli ammuttava murhamiehet ja muut päästettävä vapaaksi, mutta se nyt ainakin on sanottava, ettei hän ollut asioista päättämässä silloin, kun vankileirikuolemat tapahtuivat.
Sen tulkinta, kuka oli ammuttava, jäi kansan karttuisaan käteen. Ei siinä ollut mitään kapitalistin diktaattia takana.
Mutta jos kuulutetaan, että aseensa jo laskenut ammuttakoon tai jätettäköön ampumatta "päällikön harkinnan mukaan", niin eikö se silloin merkitse melkoisen avoimen valtakirjan jättämistä kärttyisälle kansalle - ja samalla valtavaa "etesvastuuta" valtakirjan antajalle.
PoistaVankileirit tietysti ovatkin eri asia. Myönsihän suosittu, kiihkottomaksikin attribuoitu historiantutkija vastikään juhlavan yleisön edessä, että leirikuolemat antaisivat perusteen "virtsata" Vinhuutin haudalle siinä missä M-heim selviäisi vain patsaan töhrimisellä, mikä sekin tässä yhteydessä vaikuttaa hieman kohtuuttomalta.
Walden oli jo 1918, vuodesta 1929 puhumatta, his master's voice. Vaikea uskoa suureen jägerskiöldiläiseen humaanisuuteen 1918. Mikä sen tilanteen ja vastaavasti ajatusmaailman 1929, sodan kiihkon jo loitonnuttua, niin perin erilaiseksi olisi kääntänyt?
Mutta sehän nyt oli selvää filosofointia ja jos nyt jostakin syytä kuvitellaan, että W. toimi tässä M:n äänitorvena, niin todisteita tarvitaan totisesti.
PoistaJa toki myös W. tässä totesi, että ampuiset olivat omavaltaisia, eivät siis luvallisia. Eikös sekin voisi olla uskottavaa?
Martti Pihkalan kirjassa "Minkälainen Suomi meidän on luotava?", jonka käsikirjoitus on päivätty 14.4. 1918, esitetään tarkka ohjelma, kuinka tällaisen kansanosan syntyminen estetään etukäteen. Keinoja oli monia, joitakin niistä toteutettiin Saksassa myöhemmin kohtalaisella menestyksellä.
VastaaPoistaTässä taas tyypillinen tasavaltaisen utopian ilmaus. Kuninkaat eivät valikoineet alamaisiaan.
VastaaPoistaKirvesmiehenä työskennnellyt isänisäni oli siirtolaisena Yhdysvalloissa vuosina 1910-1920. Muuten hän olisi ollut punikkien puolella.Siitä olen varma.
VastaaPoistaTaisi käydä niin sanottu moukan tuuri. Totean varmuuden vuoksi, että toki sinne punaisten puolelle meni erittäin paljon kaikensorttista väkeä. Jos yhteisenä nimittäjänä pitäisi tyhmyyttä, olisi ilmaus aika karkea. Sen sijaan naiivius oli kiistämättä ajalle tyypillistä ja aivan erityisesti se kohdistui utopistisiin oppeihin.
PoistaKarmein kohtalo oli Arvo Tuomisen mukaan niillä Yhdysvaltoihin muuttaneillä punaisilla, jotka muuttivat sieltä Neuvostoliittoon sosialismia rakentamaan. Naiviudesta rangaistiin kovimman jälkeen.
Poista... pitäisi olla meille varoittavana esimerkkinä siitä, miten uskomattoman lähellä meitä ja viatonta arkipäiväämme on tolkuton väkivalta. ...
VastaaPoistaSivistyksen kuori on ohut ...