Ylöspäin
Jaan Kross, Syvyydestä.(Väljakaevamised), suom. Jouko
Vanhanen, WSOY 1989, 300 s.
De profundis, syvyyksistä oli
rinnakkainen latinalainen nimi venäläisen Vehi-ryhmän
kirjalle Iz glubiny. Se antoi
asianmukaista jylhyyttä sille hädälle, johon oli jouduttu: syvyyksistä minä huudan sinua, Herra…
Tässä
tapauksessa kyse kuitenkin itse asiassa on kaivauksista,
kuten myös alkuteoksen nimestä ilmenee.
Kirjan ytimessä
on 1200-luvun teksti, joka on ihmeen kaupalla säilynyt syvällä maan alla,
sulaneen vahan sisällä. Se mullistaisi Viron vanhan historian tai ainakin
antaisi erittäin kiinnostavan uuden näkökulman, mikäli se saisi oikeuden päästä
julkisuuteen…
Mutta onko
historialla oikeutta muuttua? Se sentään koostui asioista, joita eivät mitkään
tutkijat, edes akateemikot ratkaise. Ja asiat on jo päätetty korkeimmalla
mahdollisella tasolla.
Kyse on Neuvosto-Virosta,
jossa kukaan ei ole mitään, kuten totalitaarisen yhteiskunnan teoreetikotkin
ovat todenneet. On vain puolue, ja kuten sen keskuskomitean vuonna 1938
hyväksymä puolueen historian lyhyt kurssi totesi: itse kukin on vain puolueen
palveluksessa ja mikäli asia vaatii, hänet voidaan heittää syrjään
tarpeettomana romuna.
Sitä paitsi
hänet voitiin teloittaakin, mutta tämän mainitseminen oli tarpeetonta, sillä
asia tuli kirjassa niin monta kertaa vakuuttavasti esille ja jokainen ymmärsi
sen muutenkin, ilman elämöintiä.
Elettiin
viisikymmenluvun puoliväliä eli niin sanotun suojasään aikaa. Virolainen
intelligentsija alkoi palailla kuka mistäkin, Venäjän pohjoisosista, Siperiasta
ja Kazakstanista. Kansakunnan älyn terävin kärki oli vuosikymmen sitten
kerättyvarsin tarkoin pois avainasemista.
Aika oli siis
toivoa täynnä, mutta ei liian täynnä. Pari miestä huipulla oli vaihtunut, mutta
kaikki muut olivat asemissaan ja tulisivat niistä pitämään kiinni. He olisivat
valmiita puolustamaan itseään ja tekojaan. Mihin tässä voi luottaa?
Krossin romaani
on kirjoitettu tai ainakin julkaistu 1980-luvun lopulla, jolloin asiat jo
näyttivät toisenlaisilta. Sitä ei siis voi lukea 50-luvun, vaan 80-luvun
dokumenttina, mutta silti uskon sen antavan kiinnostavan näkökulman suojasään
maailmaan sille, joka ei ole tullut tuon ajan ominaislaatua tarkemmin
ajatelleeksi.
Kross kohdistaa
katseensa usein siihen tolkuttomuuteen, joka oli stalinilaisen
yhteiskunnallisen insinöörityön ytimessä. Luokka
oli se, mistä lähdettiin.
Kyseessä ei
tietenkään ollut mikään todellinen yhteiskuntaluokka marxilaisessa mielessä,
vaan ihmisille annettu luokka.
Jokainen oli lähtöisin joko työtätekevistä luokista tai riistäjäluokista.
Porvarillisessa yhteiskunnassa myös älymystö palveli hallitsevaa luokkaa ja sen
edustajat luettiin sen piiriin. Näin oli kirjoitettu.
Kuten Leninin
huikeasta pamfletista –joka valitettavasti ei ole parodia- Valtio ja vallankumous käy ilmi, vuosisataisneron johtaviin
ajatuksiin kuului nimenomaan rangaista entisen hallitsevan luokan jäseniä.
Eihän tässä
hänenkään mielestä mitään marxilaista sinänsä ollut, mutta se oli agitaation
keino. Kun entisen riistäjäluokan jäsen sai kaikkein viimeisimpänä osansa
yleisestä niukkuudesta, se todisti (niin
sanotulle) proletariaatille, että se oli vallassa ja sitä suosittiin, kuten
pitikin.
Kansalaissodan
vuosina tämä merkitsi monelle sivistyneistön edustajalle kuolemantuomiota. Maksim
Gorkin sentään sallittiin kerätä hätäapua Venäjän oppineille etenkin Suomesta,
josta sitä saatiin monta junanvaunullista. Kunhan Venäjä taas nousisi, se
kiittäisi Suomea sydämestään, lupasi kirjailija, vanha Suomen ystävä ja
puolustaja.
Mutta
palatakseni Viroon, siellä niin sanottu sosialistinen yhteiskunta heitettiin
valtion päälle kuin valmisvaate. Se oli tehty Venäjällä ja määrättiin käyttöön
myös Baltiassa sen enempää paikallisia oloja kyselemättä. Miksi moiseen
alentua?
Venäjällä
kollektivisoinnin, kuten koko bolševismin ydin oli ryöstetyn ryöstäminen, käyttääkseni tuota aikoinaan kovin kuuluisaa
termiä. Ideana oli, että kaikki ne, jotka osallistuivat uuden järjestyksen
toimeenpanemiseen, saivat palkintonsa. Se otettiin niiltä, jotka joutuivat
likvidoiduiksi (luokkana tai fyysisesti).
Kross tulee
sanoneeksi, että niin sanotut kulakit
olivat kollektivisoinnin vastustajia, ainakin potentiaalisesti. Näin tietenkin
oli. Winston Churchillia siteeratakseni Neuvostoliitossa nimitettiin sellaista
henkilöä, joka vastusti omaa murhaamistaan, perheensä vangitsemista ja
omaisuutensa takavarikointia, taantumukselliseksi.
Mutta ei se
vastustaminen ollut olennaista, ainakaan Venäjällä, vaan se, että tarvittiin
ihmisiä, jotka olivat heitä eivätkä meitä. Ja sellaisiksi määrättiin
ylhäältä, ilman valitusoikeutta. Oli turha kuvitella, että pelastus löytyisi
kannattamalla systeemiä. Tosin yhteistyö elimien
kanssa saattoi auttaa.
Kross
herkuttelee sillä, miten järjettömästi neuvostologiikka toimi. Keskiajan
historian spesialistin olisi pitänyt olla Vatikaanissa tutkimassa, mutta hänen
osoitteensa olikin nyt Vorkuta. Toimialana oli kaivosteollisuus ja erikoisalana
hakun heiluttaminen tai jokin vastaava.
Yhtä mieletöntä
oli estää kansan vihollisen tytärtä harjoittamaan opiskelemaansa
lääkärintointa: hänhän olisi päässyt käsiksi myrkkyihin…
Mutta oma
logiikkansa systeemillä oli. Sen puitteissa joku saattoi aina menestyäkin,
mutta hintana oli omantuntonsa ja ihmisarvonsa myyminen, henkinen prostituutio.
Virossa ei
ilmeisesti koskaan todella tunnettu laajassa mitassa sitä ilmiötä, joka meillä
kulki taistolaisuuden nimellä. Siellä valhe oli liian ilmeistä ja
häikäilemätöntä.
Törkeys saattaa
jopa auttaa joitakin ihmisiä uskomaan siihen, mitä he haluavat uskoa.
Yhteistoimintamiesten psykologia lienee usein sellaista suosiva.
Mutta ne miehet
ja naiset, jotka palasivat leireiltä ja kyydityksestä eivät olleet
huijattavissa. Jos he olisivat ilmestyneet 1970-luvun Suomeen, heitä olisi
nimitetty kyynikoiksi. Itse asiassa kyse oli satiirisesta puhetavasta, kaikki
oli liian ilmeistä ansaitakseen argumentointia.
No, syvyyksistä siis löytyi uusi dokumentti,
miekkalähetystä harjoittaneen piispan anteeksipyyntö ja katumus sen rikoksen
johdosta, jonka hän oli virolaisille tehnyt.
Mutta sehän
olisi ollut herkkupala kommunisteille vai kuinka? Mutta asiat eivät ole niin
yksinkertaisia. Olisihan sitä yhtä hyvin voitu käyttää tuomittaessa
Neuvostoliiton väkivaltaista miehitystä ja oman uskonsa eksportointia.
Niinpä tuo
vaarallinen –fiktiivinen- dokumentti, joka ehti jo herättää suuria tunteita,
haudataan jonnekin. Sillä ei ole oikeutta olla olemassa Leninin ja Stalinin
luomassa järjestelmässä, jossa totuus ei ole mikään arvo sinänsä.
"Kross herkuttelee sillä, miten järjettömästi neuvostologiikka toimi."
VastaaPoistaNiinpä, kyllähän me toisinajattelijatkin aina välillä huomauttelemme kuinka järjettömästi nykyinen valta-ajattelun logiikka toimii. Ilmastonmuutos on kauhea, mutta valta-ajattelun logiikkaa ratkaisee sen kunnioittamalla uskontoja, jotka kieltävät ehkäisyn, viemällä Afrikkaa antibiootteja kortsujen sijasta ja tuomalla melkoinen osa porukkaa tänne, jossa ne osallistuvat ilmastonmuutoksen nopeuttamiseen monikymmenkertaisella panostuksella.
Totalitarismi on kiinnostavaa nimenomaan meidän aikamme peilinä. Kyllä siinä kaikki tuttua on.
VastaaPoistaTodellinen ympäristöteko olisi se, ettei Suomeen päästettäisi yhtäkään palmujen alla loikoilemaan tottuneita pakoloisia.
VastaaPoistaHiilijalanjälki nääs täällä lumen ja jään maassa.
Nimenomaan suomalaisten Jumala sallii mennä tai tulla toisen kulttuurin maalle ottamaan se haltuun ja suojaamaan.
VastaaPoistaJa sitten huudetaan kurkku suorana kun Putin meni suojaamaan venäjänkielisiä Krimillä.
Suomi on onnistunut siinä missä NL epäonnistui: luomaan uudenlaisen ihmisen, joka haluaa olla presidentin palkitsema neuvos, varsinkin kokoomuslainen.
Oletko valmis? Kuka hyvänsä voi saada diplomin kansanpresidentiltä, kuten eräs tuttava täti kaadettuaan 10 vuotta kahvia SPR:n verenluovuttajille.
VastaaPoista"sitä ilmiötä, joka meillä kulki taistolaisuuden nimellä."
VastaaPoistaTaistolaisuus oli niiden ylellisyyttä, joiden ei tarvinnut omakohtaisesti kokea reaalisosialismia. Mutta kai Virossa karrieristeja oli?