Palvelijat hevosten selässä
Paavo Rintala, Palvelijat hevosten selässä. Proosaa.
Otava 1964, 279 s.
Paavo Rintalan kaltaisia
kirjailijoita ei meillä enää ole ja se on sääli. Rintala, kuten vaikkapa myös
Hannu Salama olivat tuotteliaita kirjailijoita, joiden seuraavaa teosta aina
odotettiin. Ketäpäs nykyään odottaisi?
Rintalan tuotantoa
voi pitää epätasaisena ja joskus se on sellaista korjailematonta ja oikolukematonta
tajunnanvirtaa, että sitä voisi kuvitella kännissä kirjoitetuksi, mitä se
saattaa ollakin.
Joskus Rintalan
kirja kuitenkin laukaisi peräti kirjasodan, kuten kävi Sissiluutnantin kohdalla. Joskus hänen saarnansa torjuttiin, koska
sen käsitteleminen olisi ollut ylivoimaista. Näin kävi Leningradin kohtalosinfonian ja Valehtelijan
muistelmien kanssa.
Edellinen oli
poliittisesti liian tyrkyttävä ja jälkimmäinen taas liian omakohtainen ja kipeä
liian monille. Leningradin suhteen aikuinen lukijakunta tunsi omantuntonsa
puhtaaksi ja niin sanottu suomettuminen taas alkoi liian selvästi tuntua
nololta.
Kaikki tämä
perustui lukijakunnan naiiviuteen, sillä se ei tainnut koskaan oikein päästä
samalle tasolle kirjailijan kanssa. Tämä nimittäin käsitteli ikuisuusasioita
tai siis arkipäivää eksistentiaalisesta perspektiivistä ja silloin se, mitä oli
tärkeää päivänpoliittisesta näkökulmasta katsoen, oli ja on yleensä vähäarvoista.
Siihen kaiken maailman närkästyjät kuitenkin takertuivat.
Palvelijat hevosten selässä on Saarnaajasta peräisin oleva kielikuva: minä olen nähnyt ruhtinaiden kävelevän ja
palvelijoiden istuva hevosten selässä…
Samaa
tarkoittaen olisi voinut sanoa nähneensä moukkien istuvan Mercedeksissä ja
jalojen viisaiden odottavan bussia pysäkillä vai olisivatko jälkimmäiset
sittenkin leikkineet lastentarhassa?
Kysymys oli
maailman sietämättömästä henkisestä madaltumisesta. Todellisen, syvän
ihmisyyden ituja löytyi vain turmeltumattomista lapsista, joilla tuntui yhä
olevan neljäs aisti, kuten se ehkä oli ollut keskiajan ihmisillä Brueghelin
maalauksista päätellen.
Tämän maailman
mahtajat sen sijaan elivät jossakin kummallisessa horroksessa ja täyttivät
päivänsä typeryyksillä. Tätä tapahtui kaikilla tasoilla ja kaameinta oli sota,
joka tuotti tehdasmaisesti raajarikkoja ja runteli nuoria miehiä säälittäviksi
hirviöiksi.
Kun ensimmäisen
maailmasodan invalideja tuotiin Tornionjoen yli, päähenkilö oli sitä katselemassa.
Torvisoittokunnan pompöösi Tsaarinhymni kuitenkin katkesi yht’äkkiä, kun
raajarikkojen kammottava kulkue alkoi tulla näkyviin.
Ehkäpä tässä oli
yksi noita aikakauden suuria hetkiä, joissa sen olemus kiteytyi.
Palvelijat,
jotka siis tosiaankin olivat väärällä paikalla ja moukkia, sanelivat tahtonsa
maailmalle tai ehkä paremminkin jättivät sen tekemättä ja sallivat kaiken
tapahtuvan järjettömästi ja raakamaisesti.
Vanha insinööri sentään
heräsi viimein elämänsä unesta huomatessaan, että hänen sydämellään, tuolla
nyrkin kokoisella lihaksella ei enää kovin kauan tässä maailmassa toimittaisi
ja heittäytyi sitten palvelijoiden eli herrojen edessä hankalaksi.
Mitäpä yksi
ratas koneistossa sen kokonaisuudelle mahtaa, kun se muuten on järeämpää tekoa.
Raaka voima jauhaa jumittuneen osasen tuusan nuuskaksi ja jatkaa käyntiään.
Insinööri jätti
nyt joka tapauksessa omalta osaltaan myötävaikuttamatta siihen, että uusi
tehdas, jota hänen piti olla rakentamassa, saastuttaisi luontoa ja veisi lasten
leikkipaikan. Ehkäpä tämä asenne pelasti hänen omantuntonsa, mene ja tiedä.
Kovin uskottava tuo hahmo ei ole, mutta tarvitseeko ollakaan.
Kirjan
alaotsikkona on Proosaa, mikä lienee
tarkoitettu merkille pantavaksi. Kyseessä ei siis ole esimerkiksi romaani.
Romaaniksi kirja
ei oikein käännykään, se on liiaksi yhden ihmisen tajunnanvirtaa ja hänen koko
elämänsä punnitsemista.
Siinä suhteessa
se on kiinnostava. Fiktiivinen päähenkilö kylläkin on kolmisen vuosikymmentä
Rintalaa vanhempi, joten mikään aikalaistodistaja hän ei ole, onpahan vain fiktiivinen
hahmo sodasta myöhästyneen sukupolven edustajan silmin.
Sankari on
osallistunut Vapaussotaan ja päässyt riemuitsemaan Mannerheimin paraatissa.
Molemmissa sodissa hän on ollut kotirintaman upseerina ja menettänyt parhaan
poikansa.
Sodan hulluutta
tämä kirja ei kuitenkaan erityisesti pysähdy kauhistelemaan. Itse asiassa
sodalla tuntuu olleen kiistaton arvonsa, siis olleen omana aikanaan. Nyt se sen sijaan tuntuu tyhjänpäiväiseltä
ja aivan erityisesti tämä korostuu nuorison täysin tyhjäpäistä, jonkinlaisen musiikin
säestämää vegetointia vasten.
Kun ihminen
muuttuu lapsesta aikuiseksi, hän menettää jotakin verrattoman arvokasta,
muuttuu jotenkin kolhoksi. Tämä
koskee jopa tyttöjä, joihin tuo sana ei sentään fyysisesti ollenkaan sovellu.
Kolhous liittyy kuitenkin sisäisen herkkyyden, neljännen aistin menettämiseen.
Tuota aistia ja
sen kautta saatavaa kokemusta päähenkilö etsii luonnosta, kalastuksesta sekä
lapsenlapsesta, joka toimii kalakaverina.
Mutta
lapsenlapsi kasvaa ja alkaa kolhoutua
ja päähenkilön etsintä osoittautuu umpikujaksi tragikoomisella tavalla.
Alasti
saunamökissä nukkuva lapsenlapsen tyttökaveri vetää yllättäen –niin, se on ihan
totta- ukkoa puoleensa myös seksuaalisesti, ainakin sen verran, ettei hän voi
vastustaa kiusausta suudella nuorta, paljasta selkää.
Tyttö tietenkin
säikähtää ja lumous särkyy. Niinpä sankarin eksistentiaalista ahdistusta
siunataan vielä suunnattomalla noloudella, mikä tekee umpikujasta mahdollisimman
totaalisen.
Mutta kovin mitätönhän itse tapahtuma on. Tyttö toki säikähtää, mutta eipä siinä sen kummempaa. Kyllä se uni taas pian tulee, elämä jatkuu yhtä banaalina kuin ennenkin ja palvelijat jatkavat käskyjen jakelemista hevostensa selässä.
Mutta kovin mitätönhän itse tapahtuma on. Tyttö toki säikähtää, mutta eipä siinä sen kummempaa. Kyllä se uni taas pian tulee, elämä jatkuu yhtä banaalina kuin ennenkin ja palvelijat jatkavat käskyjen jakelemista hevostensa selässä.
En tiedä,
millainen sankarin kohtalo lopulta on, mutta luulen, että käy vain
yksinkertaisesti niin, että hän joku aamu ei nousekaan vuoteestaan ja sen
jälkeen asianmukainen toimisto huolehtii lopusta.
Aikakausi ei insinööri
Oksan ahdistuksesta muuksi muutu, ei ainakaan vähemmän pinnalliseksi, mistä kai
me kaikki olemme saaneet viime aikoina vakuuttua.
En tiedä, mitä
Rintalan lukijat tästä kirjasta aikoinaan saivat. Muistan, että nimi jäi
mieleen ja kaikki viittaa siihen, että kirjoittajan esittämä eksistentiaalisen
ahdistuksen kuvaus jollakin tavalla kiinnosti yleisöä. Tämän kirjan kohdallahan
ei ollut mitään aineksia päivänpoliittiselle kohulle, joten palvelijat
saattoivat jättää sen huomiotta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.