Suomalaisten puolustus
Daniel
Juslenius, Suomalaisten puolustus.
Suomentanut ja johdannon kirjoittanut Juhani Sarsila (1703), SKS 1994, 104 s.
Jusleniuksen
maisterinväitöskirjan nimi Suomalaisten
puolustus/Vindiciae fennorum on koulukurssista
kaikille tuttu. Suomalaisten mainetta jouduttiin puolustamaan Suuren Pohjan
sodan aikana, kun nälänhädän ja ruton heikentämä maa ei enää entiseen tapaan
pystynyt näyttämään taivaan merkkejä itäiselle hyökkääjälle.
Itse asiassa
suomalaisten suorituksessa ei ollut mitään vikaa ja vuoden 1703 perspektiivistä
se sitä paitsi oli hyvin imponoiva. Narvan maineikkaassa taistelussahan
suomalaisten osuus oli suuri, toisin kuin sitten vaikkapa Poltavassa…
Suomalaisten
mainetta kuitenkin olivat nakertaneet, paitsi emämaan sopulimainen mielipide
vihapuheineen, myös eräät ymmärtämättömät kirjailijat, joukossa sellainen hyvin
merkittävä oppinut kuin Jean Bodin, jota yhäkin ahkerasti selaillaan. Bodin oli
myös kriittisen ajattelun kehittäjiä, mutta Suomesta hänellä ei ollut mitään
empiirisiä tietoja.
Jusleniuksen
tehtävänä on väitöskirjassaan torjua vääriä käsityksiä ja osoittaa siinä
samalla, paitsi antiikin auktorien tuntemusta, myös kykyä käytellä
kaunopuheisuuden aseita, eetosta,
paatosta ja logosta.
Tacituksen
kuvaus fenneistä ilmeisesti todella
tarkoitti lappalaisia sikäli kuin se viittasi mihinkään konkreettiseen eikä
kuviteltuun yhteisöön. Benedict Andersonin ”kuviteltuja yhteisöjä” koskevat
näkemykset eivät tietenkään vielä tulleet kysymykseen, totean ohimennen ja
piruuttani.
Juslenius
argumentoi tacituslaista näkemystä vastaan aivan kelvollisesti ja katsoo myös
hänen näkemystensä soveltuvan osittain lappalaisiin.
Suomalaisia
vastaan oli kuitenkin olemassa väkeviä argumentteja, jotka osittain
pohjautuivat käsityksiin humoraalipatologiasta
eli neljän nesteen vaikutuksesta ihmisen kykyihin sekä maaperän hengestä,
joka taas vaikutti tuohon nestetasapainoon.
Maaperän
vuorisuutta oli pidetty kovakalloisuuden
syynä, mutta argumentti oli helposti torjuttavissa: vuorisuus keskittyi
rannikoille ja sitä paitsi ihmisistä älykkäimmät, eli italialaiset, asuivat myös
vuoristoisessa maassa.
Maastamme oli
muutenkin löydetty vikoja: tiettömyys, harva asutus, karuus, kylmyys ja niin
edelleen. Itse asiassa tämä perustui tietämättömyyteen: meillä kesät olivat
hyvin lämpimiä, kaskimaa erittäin hedelmällistä ja vesitiet, jotka talvella
jäätyivät, tarjosivat hämmästyttävän hyvät yhteydet.
Kansan
ominaisuudet riippuivat myös muun muassa sen nauttimasta ravinnosta. Suomessa
se olikin mitä terveellisintä: ruisleipä, maito, voi ja juusto. Ulkomailta
tarvittiin meille vain suolaa.
Viiniä ei
kotimaassa tuotettu lainkaan, vaikka sitä tuotiin aika lailla. Mutta itse
asiassa se olikin aivan tarpeetonta, ehtoolliskäyttöä lukuun ottamatta.
Kotimaasta saatiin herkullista, sakeaa olutta ja mitä hienoimpia herkkuja
olivat erilaiset linnut, riekoista ja kottaraisista rastaisiin ja varpusiin.
Myös Suomen
lukuisat marjat olivat aarre ja katajanmarjoja, jotka esimerkiksi Persiassa
olivat erittäin kalliita ja arvokkaita, Suomesta riittäisi vaikka koko
maailmalle. Nehän olivat myös lääkkeenä hyvin arvokkaita.
Mitä tulee
suomalaisten luonteenominaisuuksiin, he eivät olleet melankolisia, jollaisia
muuten pidetään älykkäinä. Melankolisessa temperamentissahan musta sappi oli
vallitsevana.
Sen sijaan
suomalaiset, kuten yleensä pohjoismaaliset olivatkin sangviinisia eli kosteita
ja lämpimiä. Tämä johtui suuresta verevyydestä ja sivumennen sanoen on yleensä
ymmärretty vilkkaudeksi.
Suomalaiset
olivat kovia, kovakalloisia, eikä pehmeys ollutkaan viisauden merkki. Oveluutta
suomalaisilta puuttui, mutta sehän ei ollutkaan älyä, vaan älyn luonnotonta
käyttöä.
Suomalaiset
olivat sen sijaan vilpittömiä ja heidän epäluuloisuutensa johtui katkerista
kokemuksista. Heidän rehellisyytensä oli suurta ja ilmeni vaikkapa siinä, että
suurina kuolovuosinakin oli talot jätetty lukitsematta.
Urhoollisuutta
suomalaisilla riitti, kuten myös oppineita. Käsityöläisiä ja kauppaa oli vähän,
mutta sehän todisti vain siitä, ettei niitä paljon tarvittu. Sitä paitsi
suomalainen arvosti Ciceron tavoin enemmän maanviljelyä kuin muita ammatteja.
Suomalaisten
urhoollisuus oli erinomaista. Itse asiassa he saattoivat jättää pakenematta
silloinkin, kuin se olisi ollut ainoa järkevä toimintatapa ja lähellä on
ajatus, että tässä hyve oli muuttunut paheeksi, mutta ei nyt kovin suureksi, ei
kai spartalaisiakaan halveksittu kaatumisesta viimeiseen mieheen Marathonin
kentällä.
Saksalaisiin
verrattuna suomalaiset esiintyvät edukseen. Toisin kuin on väitetty, he eivät
ole näiden veroisia suuria juoppoja. Saksalaiset ovat kyllä julkaisseet paljon
kaikenlaista, mutta hehän kirjoittavat enemmän kuin tietävät. Suomalaisten
kanssa mahtaa olla päinvastoin.
Kuten jokainen
järkevä ja säädyllinen ihminen, myöskään Juslenius ei tarkoita, että hänen yleisellä
tasolla kuvaamansa asiat pätisivät myös yksittäisiin ihmisiin.
Mutta kaiken
kaikkiaan, ryhmänä myös suomalaisista on mahdollista antaa yleisiä
luonnehdintoja, joilla voi katsoa olevan tieteellistä pätevyyttä. Emmehän me
mistään voi mitään ymmärtää, ellemme yleistä.
Suomalaisilla on
Jusleniuksen mukaan olemuksessaan edustavaa miehistä arvokkuutta. Ulkonäkö,
joka saattaa näyttää karkealta ja karvaiselta, on tarvittaessa hoidettavissa
siistiksi.
Iloisuutta ei suomalaisista
ensi näkemältä huomaa selvästi, mutta se on suomalaisuuden, kuten yleensä pohjoismaalaisuuden
tärkeä osa. Siihen liittyy, että ollaan myös urhoollisia sotureita.
Kuitenkaan urhoollisuuteen
ei liity villiä raakuutta, vaan jopa lempeys. Leppyväisyys ei ole
kunniattomuuden, vaan ylevyyden merkki. Sitä paitsi suomalaiset ovat
taipuvaisia riuskaan työntekoon ja kestävät erinomaisesti kuumaa ja kylmää sekä
nälkää ja janoa. Myös luontainen siveys on suomalaisille ominaista.
Kaupungeissa toki
voi nähdä ulkomaalaisten turmiollista vaikutusta (Suurin asutuskeskus oli alle
7000 asukkaan Turku), mutta nekin olivat puhtaampia kuin puhtaimmat ulkomaiden
kaupungit. Sivumennen sanoen Turussa oli tuohon aikaan 55 kapakkaa.
Anteliaisuus oli
suomalaisilla kerrassaan ylenpalttista ja he myös halveksivat rikkautta ja
ylellisyyttä. Hienostuneisuuden puutteesta suomalaisia voi toki kritisoida,
mutta eihän se kuulunut todellisiin hyveisiin.
Suomalaiset
olivat myös hurskaita, toteaa Juslenius –sikäli kuin hurskautta ylipäänsä voi lukea
nykyajan ihmisten ansioksi. Niin kataliksi olivat ajat siis menneet ja kukaties
kirjoittajan mielessä kangasteli ajatus siitä, että rappion aikaa elettiin.
Tosin vuosi 1703
oli vielä toivoa täynnä ja Ruotsi maineensa huipulla. Kohtuullista siis oli,
että Suomikin saisi siitä itselleen kuuluvan osan.
Edellä olen tyytynyt
vain poimimaan haarukkapaloja Jusleniuksen esityksestä. Juhani Sarsila on
lisännyt tekstiin oppineet ja henkevät kommentit, joihin kannattaa ehdottomasti
tutustua, kun tätä kirjaa lukee.
Monet
Jusleniuksen luonnehdinnat ja pohdinnat ovat tänäänkin kiinnostavia, etten
sanoisi ajankohtaisia. Hienoa, että kansallemme on tämäkin kirja käännetty ja
toimitettu!
Olen lukenut että suomalaisia ei osallistunut Narvan taisteluun vaan joukot olivat reservissä. Sen jälkeenhän seurasi isoviha jonka aikana suomalaiset jätettiin ilman puolustusta ruotsalaisten ollessa pakosalla Ruotsissa.
VastaaPoista"Olen lukenut että suomalaisia ei osallistunut Narvan taisteluun vaan joukot olivat reservissä. Sen jälkeenhän seurasi isoviha jonka aikana suomalaiset jätettiin ilman puolustusta ruotsalaisten ollessa pakosalla Ruotsissa."
PoistaOlen lukenut (ties missä ja mistä ja milloin) että suomalaisia ei osallistunut Narvan taisteluun (ties miksi) vaan joukot olivat reservissä (Koskenkorvan sillalla ja koskenkorvan kimpussa). Sen jälkeenhän seurasi isoviha (voi hyvänehyvvyystokkii että pitääkin olla) jonka aikana suomalaiset jätettiin ilman puolustusta ruotsalaisten ollessa pakosalla Ruotsissa (saatanan ryssäläiset koljatit).
Au contraire, mon frère. Narvan taisteluun osallistui useita suomalaisia joukko-osastoja.
Poistahttp://www.tacitus.nu/karoliner/slag/Narva/slagordning.htm
Tusina-Kalle oli vähällä upota suohon taistelun raivotessa, mutta pari suomalaista kiskoi Hänen Majesteettinsa kuiville. Kallen toinen saapas ja sukka jäivät kuitenkin liejuun kiinni.
https://popularhistoria.se/artiklar/narva-en-18-arings-forsta-strid
Karl XII --- hade under ritten oturen att rida ner i ett kärr, och fann sig stå med vatten och dy upp till halsen utan möjlighet att själv ta sig loss. Även Hård gick ner sig i moraset men kunde ta sig upp av egen kraft och drog sedan med hjälp av två finska soldater upp kungen och hans häst. Värjan och ”den ena stöveln och strumpan blev kvar sittande neder i lorten”, så Hård tvingades att ge kungen en av sina stövlar.
Ainakaan Pohjanmaan rykmentti ei osallistunut Narvan taisteluun.
VastaaPoistahttp://www.pohjanprikaatinkilta.fi/PohPr/sodat/Suuri%20Pohjansota.htm
Pohjanmaan rykmentti 1700 -1708
Pohjanmaan Rykmentti oli ollut 20 vuotta varuskuntajoukkona Riiassa ja sen lähilinnakkeissa ja sodan ensimmäisinä kahdeksana vuotena pysyi palvelus lähes muuttumattomana. Tästä johtui, että rykmentti ei osallistunut tämän vaiheen maineikkaimpiin taisteluihin Narvassa 20.11.1700, Kliszowissa 9.4.1702, Thorissa, Grodnossa ja Fraustadtissa 3.2.1706.