Mikä meitä erottaa
Kuuntelin tässä
taannoin esitelmää Euroopan unionista ja siihen suhtautumisesta. Puhuja oli
virolainen ja hänen havaintojensa mukaan Brysselissä kaikki nykyään
krampinomaisesti keskittyvät siihen, mikä Euroopan kansoja yhdistää. Sen sijasta
olisi kuitenkin järkevää ja kohtuullista puhua enemmän siitä, mikä kansoja
erottaa, sillä erotkin ovat tärkeitä ja aivan todellisia.
Ellen väärin
muista, tämä ihmisten yhteys, yleisinhimillisyyden ongelma kiinnosti jo
muinaisia kreikkalaisia filosofeja. Itse Platon määritteli ihmisen höyhenettömäksi kaksijalkaiseksi.
Kun joku
kriittisesti ajatteleva yksilö (kyynikko Diogenes) sitten heitti
keskustelijoiden jalkoihin kynityn kanan julistaen, että tässä se Platonin
ihminen on, korjasi länsimaisen filosofian isä määritelmäänsä: ihminen on
höyhenetön kaksijalkainen, jolla on litteät kynnet.
Viime vuosina on
saanut paljon kuulla epä-älyllistä meuhkaamista siitä, mitä eurooppalaisuus oikein on. Saksan
liittokansleri julisti peräti rasisteiksi ne, jotka halusivat rajoituksia
Eurooppaan suuntautuvalle muuttovirralle. Kas, ihmisiähän ne tulijat olivat.
Mitä vikaa siis saattoi olla siinä, että he tulivat sinne, minne mieli teki,
muiden ihmisten joukkoon?
Kansleri tuskin
kuuluu ns. syvällisiin ajattelijoihin, mutta jotakin muinaisen filosofikoulun
pinnallisuudesta hän ainakin oli onnistunut tavoittamaan: mikä on ihminen? Eikö
hän ole tuottaja ja kuluttaja? Mihin häntä tarvitaan? Eikö siis BKT:n kasvattamiseen?
Entä ne asiat, jotka ihmisryhmiä erottavat? Eikö niillä ole väliä? Miksi olisi?
Kanslerin
kannanotot asiaan, jotka ainakin pari vuotta sitten olivat yllä kuvatun
kaltaisia, paljastavat kaikessa alastomuudessaan sen ajatteluvajeen, joka EU:ta
näyttää vaivaavan. Se taitaa liittyä perimmältään rehellisyyteen. Se, mikä
kansoja erottaa, ei ainoastaan ole tärkeää, vaan jopa keskeistä kansojen,
kielten ja uskontokuntien välisessä kanssakäymisessä.
Noita yksiköitä
ei perusteta ja vaalita vain jonkin onnettoman erehdyksen takia, ne ovat
sivistyneelle ihmiselle ja muillekin heidän elämänsä keskeisiä asioita.
Moukille ja muille kosmopoliiteille toki riittää vähempikin, jopa pelkkä
mammona.
Kävin tässä
taannoin Viron kansallismuseossa, Tartossa.
Museon
vironkielinen nimi Eesti rahva muuseum
kiteyttää mainiosti sen olennaisen idean. Kyseessä ei ole Viron valtion
tarinasta kertova museo, vaan sen kansan (rahvaan) elämän, alkuperän ja kielen tarinasta
kertova laitos. Muistan kuulleeni sen olevan alallaan pohjoismaiden suurin. En
ainakaan hämmästyisi, jos näin olisi.
Museo on siis etnografis-
kielitieteellinen ja keskittyy virolaisten ihmisten ja kansanryhmien elämään ja
kehitykseen kautta aikojen.
Sen sijaan en
huomannut siellä merkkejä saksalaisten enempää kuin puolalaisten tai
tanskalaisten tai venäläisten herruudesta ja heidän kaupunkikulttuuristaan.
Rantaruotsalaiset taisivat muodostaa jonkinlaisen poikkeuksen, hehän kuuluivat
myös rahvaaseen.
Korostan, että
kuljin uskollisesti oppaan jäljissä ja todennäköisesti minulta jäi näkemättä
osa museosta, ehkä suurikin. Poliittinen historia ja korkeakulttuuri joka tapauksessa
jäivät Virossa muiden kansojen omaisuudeksi aina 1800-luvun lopulle saakka.
Niiden paikka on muualla.
Museo keskittyi
siis ihan voi virolaisten omaan ainutlaatuisuuteen. Sen kohteena olivat viron
kieli ja niitä geenejä kantavat ihmiset, joita maan nykyisenkin väestön
valtaosa on.
Voi tietenkin
kysyä, eikö olisi pitänyt varata ainakin neljäsosa tiloista Viron venäläisille?
Jos, niin miksi ei?
Voimmehan nyt
heti todeta, etteivät venäläiset ole sen huonompia ihmisiä kuin muutkaan. Lisäksi
heillä on sekä rikas kansan kulttuuri, että hieno korkeakulttuuri.
Historiallisesti suurin osasto kuuluisi itse asiassa saksalaisille, mikäli ajatellaan
sitä korkeakulttuuria, jonka alalla Viron asukkaat ovat yltäneet erittäin
merkittäviin suorituksiin.
Mitta
saksalaiset loistivat museossa poissaolollaan, kuten venäläisetkin. Heillähän
on omat keskuksensa muualla. Virolaisilla sen sijaan niitä ei ole, heillä on
vain oma isänmaansa.
Meillä
suomalaisilla tilanne on olennaisesti samanlainen ja tärkein ero virolaisiin
saattaa olla, että me tunnemme olevamme suurvallan kansalaisia ja kannamme huolta
koko maailmasta varoen korostamasta omaa kansallisuuttamme.
Tiedän, että
kansallinen ajattelu on monen, omasta mielestään fiksun kaksijalkaisen mielestä
vanhentunutta ja joutavaa. Löytyyhän meiltäkin ihmisiä, jotka tosissaan ovat
ehdottaneet englantia maamme yhdeksi viralliseksi kieleksi. Miksikäs ei? Mitäpä
me tällä suomella?
Yllättävää
kyllä, samat ihmiset näyttävät kuitenkin jollakin tavalla ymmärtävän sitä, että
Virossa ollaan tyytymättömiä siihen, että maan annettiin vapaasti täyttyä
vieraan kansakunnan edustajilla muutaman lyhyen vuosikymmenen ajan.
Mikäli prosessi
olisi saanut vapaasti jatkua, olisi meillä parin sukupolven kuluttua ollut
virolaisen Viron sijasta venäläinen Estonija,
täynnä kantakansan edustajien näköisiä kelpo ihmisiä, joilla sitä paitsi on ollut
maassa oma historiallinen roolinsa ja jotka ovat lahjakasta, eurooppalaista
kansaa sympaattisine tapoineen.
Pyydän anteeksi,
mikäli jonkin mielestä edellä sanottu implikoi sen, että on olemassa myös
lahjattomia, ei-eurooppalaisia kansoja epäsympaattisine tapoineen. En minä sitä
tarkoittanut, itse ajattelitte, eikä asia sitä paitsi edes kuulu tähän.
Palaan nyti
tuohon virolaiseen meppiin, joka
kaipasi Brysseliin tietoisuutta Euroopan kansanryhmien välisten erojen
tiedostamisen ja ymmärtämisen tärkeydestä.
Eurooppa on se
mikä se on, juuri siksi, ettei se ole Amerikan kaltainen sulatusuuni. Euroopan
maat ovat kansalaistensa koteja eivätkä työnantajia, joita vaihdetaan kuin
ratsastaja hevosta.
Eurooppalainen
ihminenkään ei ole vain jonkin Euroopan kolkan asukas, joka juhlissa laulaa oodia ilolle. Hänelle läheisiä ovat myös
hänen oman kansansa surut ja alennustilat, kuten myös sen tulevaisuus, hamaan
harmageddoniin saakka.
Mikäli me
eurooppalaiset typerästi suljemme silmämme siltä, ettemme ole keskenämme samanlaisia
emmekä halua sellaisiksi tullakaan, tulemme ennen pitkää kohtaamaan sellaisia
ongelmia, joita emme yksikertaisuuksissamme osanneet edes kuvitella: meillä on
kyllä kaksi jalkaa ja litteät kynnet ja, paljon muutakin, mutta…
Nationalismi on
järkevässä ja kohtuullisessa muodossaan ollut ja yhä on maanosamme rikkaus ja
sen eteenpäin vievä moottori. Sen ignoroiminen ja loukkaaminen ovat aina
tuoneet mukanaan onnettomuuksia. Sen sijaan, että se, mitä on, yritettäisiin
halvoilla sofismeilla kieltää, siihen kannattaa suhtautua asian vaatimalla
kunnioituksella.
Venäjä on muuan
tärkeä historiallinen esimerkki yrityksestä jättää tosiasiat tunnustamatta ja
luoda kansallistunteesta vapaa ihminen. Tuloksena alkoi jo syntyä jonkinlaisia homo sovieticuksia (Иван, не помнящий родства),
eli sukunsa unohtaneita ihmisiä.
Niitä on nyt sitten suurella
touhulla ruvettu palauttamaan täysipainoisten ihmisten tasolle saarnaamalla patriotismia
joka vuorollaan, kuinkas muuten, sitten menee yli äyräidensä…
Onko/oliko käsitteellä "Neuvostoihminen" (Sovjetmänniska) venäläisten itsensä keskuudessa käyttöä ? Ja jos on, niin mitä he sillä tarkoittavat ?
VastaaPoistaOli ja on. Intyelligentsija tarkoittaa sillä ",menneisyyden jäännettä" (neuvostotermi) ja katsoo pitkin nenänvarttaan. Käypäinen termi on sovok.
VastaaPoistaKaukana on Klaus Mehnertin komeasta kuvasta, jota tosin lienee ollut aika rtealistinenkin silloin 1960-luvulla.
Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan.., lauleskeli Georg Ots aikoinaan. Tiedä nyt ihmisen muuttumisesta, mutta Viro on kyllä muuttunut Otsin ajoista ja kieltämättä hyvään suuntaan. Homo sovieticus katosi kuin ilmavaiva Saharaan, mutta ortodoksisuus, luterilaisuus ja sen semmoiset uskomukset pulpahtivat pinnalle väliaikaisesta piilostaan kuin ilmapallot. Ne eivät katoakaan minkäänmoisella kotouttamisella niin kuin ei tule katoamaan tämä Eurooppaan tunkeva uudempi tulokaskaan. Se onkin vielä tiukemmassa kuin nämä vanhat uskomukset, koska se sisältää yhdessä paketissa uskon ja vallankäytön välineet, joihin ei ole sisäänrakennettu minkäänmoista muutosoikeutta.
VastaaPoistaViro on sikälikin kiinnostava, että se luterilaisuus on niin ohutta, siinä 10%...
PoistaLuterilaisuus on aina pärjännyt huonosti vihamielistä valtiota vastaan. Muistelen kauan sitten lukeneeni, että kun 1600-luvun Unkarissa syntyi uskonvainoja protestantteja kohtaan luterilaiset papit luopuivat helposti uskostaan kun taas kalvinistit pitivät pintansa lähtien mieluiten vaikka maanpakoon.
PoistaEhkäpä tämä liittyy jo noiden ryhmien syntyyn 1500-luvulla: luterilaisuus oli niiden ruhtinaiden uskonto, jotka halusivat puhdistaa kirkon (rahoistaan) kun taas kalvinismi oli syrjittyjen ryhmien oppositioliike.
E-he-hei. Neuvostoihmisiä on varmaan yli puolet Venäjän asukkaista. Kuka muu siellä ihailee Stalinia kuin neuvostoihmiset.
VastaaPoistaNiin. Mihin viittaa ja mitä tarkoittaa tuo e-he-hei?
VastaaPoistaEikö se neuvostoihminen käytännössä tarkoittanut isovenäläisiä ja Venäjän kieltä, joihin vähemmistökansojen tuli sopeutua, kansallispukuja ja tansseja lukuun ottamatta.
VastaaPoistaEi se ihan niin simppeliä ollut. Sama tyyppi putkahti esille joka paikassa, missä systeemi oli sama.
PoistaLiittäksemme neuvostoihminen-keskustelun postauksen varsinaiseen aiheseen, niin käsittääkseni neuvostosysteemi sai etnisistä virolaisista tehtyä neuvostoihmisiä, käsitteen minkään järkevän määritelmän mukaan, korkeintaan muutaman prosentin.
PoistaViro oli ilmeisesti aivan selvä poikkeus ja piikki lihassa Kremlin herroilla.
Poista