Ennen yltäkylläisyyttä
Paavo Rintala, Pikkuvirkamiehen kuolema. Romaani
1940-1950-luvuilta. Otava 1959, 262 s.
Kaunokirjallisilla
teoksilla on oma tehtävänsä ja arvonsa, mutta ne ovat kiinnostavia myös
historiallisina dokumentteina, aikansa jäänteinä.
Mikä tahansa
kirjan painovuosi kertoo heti jotakin siitä mitä kirjailija ei ole omasta
ajastaan tiennyt eikä voinut tietää. Vuonna 1938 ei tiedetty, että suursota
tulee, ehkä aavistettiin, ehkä ei, mutta ainahan sitä kaikenlaista
aavistellaan.
Vuonna 1959 ei tiedetty, että kymmenen vuoden
kuluttua kaikki kulttuurin arvot käännetään ylösalaisin. Silloin ei myöskään
tiedetty, että tässä maassa, Suomessa, alkaa huikea elintason nousu, joka
ulottuu koskemaan joka ainoaa kansalaista.
Eihän sitä
tiedetty paljon muutakaan sellaista, joka nyt on itsestään selvää. Ihmisten
elämää eivät varjostaneet tiedot luonnon saastumisesta tai oman maan ja
maailman väestökatastrofista, ei tiedetty villin luonnon arvoa, ei kärsitty
akateemisesta työttömyydestä eikä pelätty AIDS:ia. Poliittisesta korrektiudesta
ei kukaan ollut edes kuullut, saati siirtolaisuudesta maahamme.
Sen sijaan
osattiin kyllä pelätä atomipommia, köyhyyttä, kuppaa, alkoholismia ja monta
muuta asiaa. Kirjallisuuden maailma oli kyllä avoinna kaikille ja sukupuolten
välisistä suhteista ja perhe-elämästä saattoi löytyä arkipäivän runoutta, jos
oli löytyäkseen, mutta muuten ei.
Rintala on melko
maaninen totuuden etsijä ja siinä mielessä hänen hiukan mitäänsanomaton
romaaninsa on aika kiinnostava, siis aikalaiskuvauksena. Se tuo minullekin tuon
ajan mieleen, vaikka olin nuorempi.
Tuohon aikaan
syntyi ensi kerran nuorisokulttuuri, jonka amerikkalaista vulgaarisuutta tekijä
inhoaa, kuten intellektuelleilla oli tapana ja on vieläkin, eikä se ole
sattumaa. Samaan kokonaisuuteen kuuluvat yhä myös sodan ajan arvot, jotka ovat
jo väljähtyneitä ja haisevat falskille. Durkheimin klassisesti kuvaama anomia, eli normittomuus on ajan henki.
Tarkkaan ottaen
tämäkään ei ole ihan totta. On myös uusia arvoja, jotka tosin ovat irvokkaita
ja tyhjiä., mutta ankaria ja pakottavia. Niihin kuuluu ennen muuta menestyminen ja sen
simulointi.
Tuon ajan
amerikkalaisessa sosiologiassa hyvin tunnetut Smith-effect ja Jones-effect
vaikuttavat täydellä voimallaan. Jokaisen on pakko yrittää olla jotakin muuta
kuin on: on pysyttävä Smithien edellä ja Jonesien perässä, siis
elintasokilpailussa. Ainakin on teeskenneltävä, että pärjää.
Elintaso on
kuitenkin säälittävän alhainen. Tukholman tai peräti Pariisin matka on
mahdollinen, mutta sen takia on syytä siirtyä ainakin määräajaksi voista
margariiniin ja tehdä tarkoin muutkin laskelmat.
Tuloksena on
sitten jotakin, josta voi kerskua tuttavilleen ollakseen jotakin, koska muuten
ei ole mitään. Ikävä totuus tietysti on, ettei tyhjä täydeksi muutu matkan
jälkeenkään.
Mökkiäkin voi
rakentaa ja autoja on myynnissä, vaikka nyt ei juuri länsiautoja. Hyvinhän sitä
niillä itäautoillakin köröteltiin, muistan. Hillitön talouskasvu antaa
kuitenkin odottaa itseään ja on itse asiassa ihan nurkan takana. 1950-luvun
lopulla kärvistellään kuitenkin vielä taantuman ja yleislakon jälkitunnelmissa.
Koulu on
luvannut tehdä jokaisesta oppilaastaan herran, näin uskotaan, vaikka tuolle
uskolle ei enää ole perusteita. Pikkuvirkamiehellä ei ole mitään, ellei hänellä
ole henkisiä arvoja.
Niitä
päähenkilöllä on ja siksi tuntuukin vähemmän uskottavalta, että hän olisi
pelkkä valehtelija, joka pakonomaisesti yrittää esittää olevansa jotakin myös
yhteiskunnallisessa asteikossa eli hyvinvoinnin suhteen. Kirjan aika
teatraalinen loppu liittyy juuri tähän valheellisuuden tunnustamiseen, ei
fyysiseen kuolemaan.
Mutta onko
aineellisia etuja metsästävä ja niistä elävä poroporvari oikeasti elossa vai
ainoastaan olemassa, siis ilman tarkoitusta?
Muistan, että
noihin aikoihin pastori Voitto Viro julkaisi suurta huomioita herättäneen
kirjan Kirjeitä niille, jotka ehkä elävät.
Olen huomaavinani kirjassa selvän viitteen siihen.
Mutta tuohon
aikaan tämän tason julkiset keskustelut ja kannanotot olivat jotenkin
luonnollisia. Nyt niitä olisi vaikea kuvitella.
Se konsumerismi, jonka aavistuksia Rintala
vasta kirjasi, muutti maailmaa paljon, mutta oleelliset asiat ovat kai pitkälti
säilyneet. Olisi kuitenkin hieman tylsää ja sitä paitsi väärin sanoa, ettei
mikään ole muuttunut.
Masennus ja sen
tuottama epätoivo ovat varmasti tänään yhtä todellisia kuin ne olivat kuusi
vuosikymmentä sitten. Sitä paitsi ne ovat yhä suuressa määrin yhteiskunnallisia
asioita.
Lienee yhäkin
mahdollista huomata olevansa ontto mies, jolla on pää täynnä olkia, kuten
Rintalan sankari tuoreeseen nobelistiin, T.S. Eliotiin viitaten julistaa.
1940-luvun nuorisossa tulevalla massakuolemalla
on oleva oikeutuksensa. Sillä se joukko, joka ympäri maailmaa 1940-luvulla oli
nuorisoa, se on tällä hetkellä pystyyn kuollutta joukkoa, julistaa
päähenkilö.
Olisikohan tässä
kirjan profeetallinen anti ja kiteytys? Se länsimainen itseinho, jonka
hedelmistä olemme saaneet viime vuosikymmenet nauttia, oli olemassa täydessä voimassaan
jo tuolloin, suuren optimismin ja edistyksen riemumarssin aikana tai oikeastaan
jo silloin, kun sitä meillä vasta odoteltiin?
Se oli maailma,
jossa kalabrialaisilla ei joka päivä ollut leipääkään, kuten kirjailija
muistuttaa, mutta jossa kyllä tultiin aineellisesti toimeen. Ongelmana vain
oli, ettei mitään muuta ollut.
Nuori päähenkilö
tietenkin hurmaantuu aluksi tytöistä ja sitten nyrkkeilystä, joka tuntuu elämää
suuremmalta asialta kaikessa lapsellisuudessaan. Metafyysinen tyhjyys,
muotifilosofia eksistentialismin probleemi on se, joka nousee keskeiseksi.
Nythän moinen ei
kai voisi tulla kysymykseen. Kunnon romaanissa pitää kai olla vaikkapa #metoo-problematiikkaa ja vastaavaa
syvällisyyttä sekä erinäisiin viiteryhmiin kuuluvia pakollisia roolihenkilöitä.
Rintalan maailma oli puhtaasti suomalainen, suomenkielinen ja silti orastavan
amerikkalainen. Erikoinen sekoitus siis.
Ehkäpä Oulusta
tosiaan aukeni aivan kelvollinen näköala koko sen ajan maailmaan, jossa
kaikkien piti alkaa kantaa hammastahnahymyä ja ostaa yhä enemmän tarpeetonta
rojua?
.
Venäjän tuntijana voisit hieman valottaa millainen tämä 60-luvun muutos oli rajan takana vai oliko sitä? Eletäänkö siellä vielä 50-luvun arvomaailmassa vai ei. Ainakin naiset hankkivat lapsia edelleen nuorina ja ymmärtääkseni jossain määrin ollaan konservatiiveja.
VastaaPoistaNo sehän vasta raju oli, vaikka ristiriitainen. Stalinin jälkeen alettiin tuottaa kulutustavaroita ja elintason nousu oli ensimmäisten sosiologisten tutkimustenkoin mukaan suurta ja optimismi myös. Ja lähtökohta erittäin matala.
PoistaSitten 1861 haastettiin suurieleisesti länsi elintasokilpailuun, jossa suuri takaisku maataloudessa seurasi melkein heti.
Kommunismin rakentaminen oli ohjelmassa ja muutaman vuoden ajan asialla oli uskottavuutta.
Mutta elintaso putosi länteen verrattuna kahdesta kolmasosasta puoleen parissakymmenessä vuodessa, mikä oli jo laadullinen muutos.
Konservatismi ja vanhakantaisuus tuntui 1970-luvun alussa kaikkialla. Suomalaisella maa oli kuin sukellus parin vuosikymmenen takaiseen, kulttuurivallankumousta edeltäneeseen aikaan. Yhtä nostalgiaa, kaukana "tulevaisuuden maasta".
Mitenkä tämä sitten näkyy nykypäivänä Venäjällä?
PoistaNo, se muutaman vuosikymmenen myöhästyminen freudilaisesta vallankumouksesta ka konsumerismista tietenkin näkyy koko kulöttuurissa, vanhoilla eri tavoin kuin nuorilla.
VastaaPoistaNopeahan olli kulttuurivallankumous meilläkin, mutta heillä se oli lisäksi ns. kiinniottavaa tyyppiä. Siitä voi lähteä pohdiskelemaan.
Voisiko tästä tehdä sen päätelmän että Venäjällä Putinin ikäluokan ja alle 30-vuotiaiden välinen kuilu on paljon isompi kuin lännessä? Mitä itse olen ollut tekemisissä nuorempien venäläisten kanssa en ole mitään eroa huomannut länsimaisiin samanikäisiin ihmisiin. En tiedä onko otokseni kuitenkin vääristynyt koska en ole huonon venäjäntaitoni takia ollut tekemisissä sen suuren enemmistön kanssa joka ei vieraita kieliä osaa.
PoistaNo onhan sille ainakin edellytykset. Mutta kovasti on nuoriso esim. isänmaallista, se kokee lännen uhkaajaksi ja haluaa ylpeillä isovanhempien teoista. Tässä merkittävä ero meidän kulttuurivallankumoukseemme.
PoistaNo kyllähän nyt Suomessakin osa nuorisosta kulkee Kiitos-paidoissa ja on itsekin melkein sotaveteraaneja kun isoisä oli talvisodassa. Lännen vastaisuuden sijasta vain pelätään venäläisiä. Ei kai siinä muuta eroa ole.
VastaaPoistaEi kai itse asiassa. Mutta oli sitä nuorta polvea paljon Pietarissa Bessmertnmyj polkissa. Ihan hilpeänä päivää vietettiin, mutta silti, mentaliteetti on toinen.
PoistaEhkä tässäkin on eroa kokemuksessa sillä asuuko Helsingin vihervasemmistolaisessa kuplassa vaiko jossain muualla Suomessa.
PoistaVarmaankin on. En tunne kuplaväkeä kuin satunnaisesti.
PoistaJa kuinkahan moni nykynuorista edes omaa isovanhempia jotka ovat olleet edes elossa sota-aikaan? Sodan loppumisesta on jo 73 vuotta.
VastaaPoistaSehän se taitaa lapsellisimpia harmittaa, ettei sattunut sotaa omaan kokemuspiiriin...
PoistaNiin, ja se yksi juttu. Venäjällä ei tunneta katumusta, vaan ylpeyttä. Näin se formuloidaan.
VastaaPoistaJa senhän huomaa. Eipä siinä tee mieli länttä matkia siinä suhteessa.
Tämä kai selittää sen miksi venäläiset eivät ryve itseinhossa Stalinin ajan julmuuksien suhteen samalla kun saksalaiset ruoskivat itseään holokaustimemoriaalipornolla.
PoistaTässä(kin) suhteessa Suomessa pitäisi kyllä ottaa oppia venäläisistä.