Ajoituskysymyksiä eli miten
näkökulmat muuttuvat
Jaan Kross, Silmien avaamisen päivä. Valinnut ja
suomentanut Juhani Salokannel. WSOY 1991,275 s.
Lauman käytös on
yhtä irrationaalista kuin arvaamatonta. Se tulee mieleen, kun katselee vaikkapa
lintuparvea, joka syöksyy tiiviissä muodostelmassa yhteen suuntaan ja sitten,
kuin taikaiskusta muuttaakin suuntaa ja muodostaa aivan uuden kuvion, joka
lentää taas toiseen suuntaan.
Sama tulee
mieleeni myös niistä Viroa ja Baltian maita koskevista arvioista, joita
meikäläisessä julkisuudessa on saanut nähdä.
Ennen perestroikaa
lennettiin samaan suuntaan tiukassa muodostelmassa ja oltiin hiljaa tai sitten
raakuttiin jotakin tympeää, jossa porvarillinen nationalismi tuomittiin niin
Virossa kuin kaikkialla muualla. Kuvittelemalla luotua taantumuksellisuuttahan
se.
Yhtäkkiä koko
parvi hätkähti arvostelemaan Neuvostoliiton politiikkaa Viron suunnalla ja
seuraava aste sitten olikin, että kaikki ne vastuunalaiset henkilöt, jotka
eivät jo kauan sitten olleet tehneet samoin, leimattiin roistoiksi ja
luikureiksi. Vain journalistin ylväs kutsumus säilyi puhtaana kritiikiltä.
Täytyyhän meillä jotakin kovaa pohjaa olla jalkojemme alla.
Mutta tätä täytyisi
tutkia. En väitä, että julkinen sana meillä olisi aina ollut jotenkin
periaatteetonta ja sopulimaisesti tai, sanotaan nyt parviälyn voimalla
käyttäytyvää. Mutta on siinä niitä piirteitä ollut ja nykyään niitä on vielä
paljon enemmän kuin ennen. Vain korkea ammatillinen kutsumus on säilynyt ja
tällä viittaan omahyväisyyteen, joka kestää kaiken ja antaa kaiken anteeksi,
siis itselleen.
Mutta tässähän
taidammekin jo puhumme normaalista voimaantumisesta,
mikä on jokaisen oikeus ja jopa velvollisuus. Nyt piti sanomani jotakin Jaan
Krossin kirjasta.
Tämän Krossin
kertomuskokoelman maailma liittyy vankilamiljööseen, siis tutkintavaiheeseen,
jossa ihmisten toimintaa punnittiin, ensin venäläisten, sitten saksalaisten ja
sitten taas venäläisten toimesta. Selvää tietenkin on, että petturuuden ja
sankaruuden kohdalla kyse oli ajoituksesta eikä mistään muusta.
Joskus sokea
oikeus tuomitsi miehen ensin kymmeneksi vuodeksi leirille maanpetoksesta ja
lupasi sitten, että sankariteon palkitsemista tullaan myöhemmin erikseen
harkitsemaan. Molemmathan olivat tapahtuneet, mikä oli pakko todeta.
Virolaisten
onnettomuudeksi tuli joutua tuomituiksi vieraiden normien perusteella.
Rehellinen, isänmaallinen toiminta oli silloin petollisuutta kulloisenkin
määräilijän koodekseissa. Nehän oli luotu siellä isommissa pöydissä.
Jopa lähtö
Suomeen, taistelemaan samaa vihollista vastaan Suomen armeijan riveissä sen
sijaan, että olisi liittynyt Suur-Saksan maineikkaaseen armeijaan, oli petos ja
paha olikin.
Suomalaisethan
toki ymmärsivät moista petosta, niin vaikeassa raossa kuin olivatkin, eikä
Saksan kannattanut Suomea liikaa ärsyttää.
Miten sanoikaan
lähettiläs Kivimäki Saksan ollessa vielä voimissaan: Meidän kanssamme ei kannata
yrittää mitään temppuja. Olemme kovaa kansaa ja osaamme kyllä pitää puolemme.
Tämä se ajatus ainakin oli.
Mutta ne
onnettomat yksilöt, jotka jäivät kiinni, olivat toisessa asemassa. Yksilön osa
tässä maailmassa oli muutenkin avuton ja ankea.
Kun Hitler
kutsui omansa pois Virosta antaakseen tietä bolševikeille, ilmaantui
kovin paljon myös sellaisia saksalaisia, joiden saksalaisuutta ei kukaan ollut
edes aavistanut. Täydestähän se usein meni ja juutalaisetkin halusivat joskus
Saksaan. Tunnetaanhan tämä ilmiö muualtakin. Kukapa olisi ihan tosissaan uskonut,
mitä kaikkea saksalaisista leviteltiin.
Ihmisinä kaikki
saattoivat olla ihan mukavia, ei rooli siitä kiinni ollut. Pahimmat hakkaajat
ja verikoirat vankilassakin olivat usein virolaisia. Saksalaisiksi luettujen ja
oikeastikin sellaisten piirissä taas oli sympaattisia henkilöitä. Ja tietenkin
venäläisten.
Mutta eihän tämä
maailma ole vain yksilöiden summa. Tämä asia on niin simppeli, ettei sitä olisi
koskaan tarvinnut selittää edes Herodotokselle, jolle sukujen ja kansojen
sammuminen aina merkitsi lopullista onnettomuutta.
Nykyaikaisen
journalistin lienee sen sijaan mahdotonta asiaa käsittää. Tai –oli aika,
jolloin sen merkitys oli itsestään selvä. Nyt asia on päinvastoin.
Joka
tapauksessa. Muuan vanha, tai sanotaan ikääntynyt nainen junassa kertoo eräässä
jutussa onnen päivästään. Hän on menossa vanhan miehensä luo, joka juuri toipuu
silmäleikkauksesta. Ensimmäinen, minkä hän on saava nähdä, on oma, rakas vaimo!
Lapsillakin
menee hyvin. Kaksi tosin kuoli rintamalla, toinen väärällä puolella ajan
perspektiivistä katsoen, mutta toinen oikealla. Kuitenkin loput kolme ovat menestyneet:
yksi on Ruotsissa, toinen Australiassa ja kolmas Moskovassa.
Mukavat vaimot
on ja lapset sekä hyvät työpaikat. Mitäpä valittamaan?
Mutta vaimot
ovat kaikki ulkomaalaisia ja niin siis lapsetkin. Ihmisiä toki ja ihan hyviä,
ei siitä ole kysymys, mutta mikä on Viron ja virolaisuuden kohtalo, kun näin
käy ja tämähän on vain yksi esimerkki?
Asiaa voi aina
kysyä vaikkapa suomalaisilta journalisteilta, ellei halua itse riskeerata
vastaamalla mitä ajattelee, jos mitään.
No suhtautuminenhan
ilmeisesti on ollut tämä: ennen perestroikaa asia kyllä ymmärrettiin, siis tämä
kansakunnan liukenemisprosessi ja hyväksyttiin. Onhan välttämättömyyden
hyväksyminen viisauden lähtökohta ja vankka perusta.
Perestroikan
aikana sitä lakattiin hyväksymästä ja nostettiin Neuvostoliitto syytettyjen
penkille, jonne se kuuluikin.
Sen jälkeen on
pidetty itsestään selvänä, että venäläisten muuttoliike Viroon oli rikos, jolla
oli suunnitelmallisen kansanmurhan piirteitä.
Tämä ei
kuitenkaan tarkoita, että vastaavanlaista muuttoliikettä Suomeen olisi
arvioitava samoin perustein. Eihän siinä ole Venäjästä kysymys!
No, kyllähän se
silmien avaamisen päivä koittaa vielä meilläkin. Saattaa kyllä käydä niin, että
rakkaan vaimon sijasta näkönsä saaneiden katse tavoittaakin pelkkiä
muukalaisia, jotka saattavat olla ihan mukavia hekin, mutta kummallisessa paikassa.
Mutta ehkäpä nyt
ei mennä asioiden edelle. Joskus näyttää ihan siltä, kuin silmiä jo
räpyteltäisiin ja silmäluomia raotettaisiin.
Luin juuri kommentin Breitbartin artikkeliin, missä käsiteltiin, kuinka Lontoo muuttuu kymmenessä vuodessa ei-valkoiseksi kaupungiksi, ja kommentoija totesi, että näinhän se on, kun kiinalaiset asuttavat Tiibettiä, niin kysymyksessä on kansanmurha, mutta kun Lontoo muuttuu mustaksi, kysymys on vain diversiteetistä. Uusvasemmistolaisuus ei omiaan puolusta.
VastaaPoista”Sen jälkeen on pidetty itsestään selvänä, että venäläisten muuttoliike Viroon oli rikos, jolla oli suunnitelmallisen kansanmurhan/kansakunnan liukenemisprosessin piirteitä.”
VastaaPoistaNeuvostoliitossa varmaankin Latvian Riiassa venäläisten prosenttiosuus oli suurin verrattuna muihin kansallisten tasavaltojen pääkaupunkeihin. Tasavalloista ehkä vain Tatariassa kanta-asukkaiden osuus oli suurempi kuin venäläisten.
Kansakunnan liukenemisprosessin toimintamalli oli aina sama: perustettiin tuotantolaitoksia kansallisiin tasavaltoihin, mutta työvoimaksi tuotiin venäläisiä eri puolilta Neuvostoliittoa tai vuosikymmenien saatossa venäläistyneitä. Kanta-asukkaat saivat murusia.
Esimerkiksi Moldaviassa teollisuutta kehitettiin ainoastaan kapealla kaistaleella nimeltään Приднестровье/Pridniestrin alue venäläisine asukkaineen. Venäjän Karjalassa Suomi rakensi suuren rautapellettirikastamon ja sen viereen kaupungin, jonne karjalaisia ja suomalaisia ei päästetty/ei tarvittu muutamaa hassua tapausta lukuun ottamatta. Koko kaupunki asutettiin väellä eri puolilta Venäjää.
Röyhkeyden huippu ovat nämä Suomessa asuvat ulkomaalaiset jotka kannattavat medioissa maahanmuuton lisäämistä. Suomalaisilla ei ole mitään velvollisuutta ulkomaalaisia kohtaan. Eikä joidenkin kehitys/puolikehitysmaiden väestöräjähdys ole millään muotoa eurooppalaisten ongelma. Suomalaisten omalla kulttuurilla ei siis ole mitään itseis arvoa. Eikö ole suomalaisten oma asia päättää maahanmuutto politiikasta eikä tänne muuttaneiden ulkomaalaisten. Se aika jolloin ulkomaalaisia palvottiin täällä näiden erityislaatuisuuden vuoksi on ohi.
VastaaPoista