Ranskan oli ikävä ja niin oli Saksankin
Maineikas
runoilija ja poliitikko Lamartine varoitti aikoinaan Ludvig Filipin aikalaisia:
Ranskan on ikävä ja se on
vaarallista, sillä kansakuntien ikävästä syntyy helposti kouristuksia ja
raunioita. ("La France
est une nation qui s'ennuie!
Et prenez-y garde, l'ennui des peuples devient aisément convulsion et ruines”).
Vuonna
1968, 15. maaliskuuta Le Monden
päätoimittaja Pierre Viansson-Ponté käytti samaa sanontaa. Viikon kuluttua
Nanterren yliopiston hallintorakennus vallattiin.
Sattumalta
tulee mieleen, että käytin itse tuota sanontaa Venäjästä juuri ennen kuin perestroika (tuo vallankumouksellinen uudelleenrakentaminen, kuten sitä
markkinoitiin) alkoi. Profeetta mikä profeetta.
Mutta
palataksemme Ranskaan, New York Review’n
uusimmassa numerossa on Daniel Cohn-Benditin ja Claus Leggewien keskustelu
vuodesta 1968 otsikkonaan 1968: Power to
the Imagination.
Cohn-Benditistä
tuli aikoinaan Pariisin hullun vuoden symboli, hän oli se punapäinen Saksan juutalainen, joka sitten
karkotettiin kotimaahansa ja jatkoi uraansa siellä.
Tuo
vallankumous oli hienoa aikaa ja tuotti monia hyviä asioita, jotka eivät muuten
olisi toteutuneet, arvelee Punapää-Danny,
Danny le Rouge. Sitä paitsi yli 60% ranskalaisista yhdistää nykyään vuoteen
1968 enimmäkseen positiivisia asioita ja sellaiset (perin juurin typerät)
sananparret kuin ”kieltäminen on kiellettyä”, vetoavat yhä ranskalaisiin.
Toki
nyt, tähän maailmanaikaan, vaikuttaa myös konservatiivinen reaktio, joka ei
pidä hullun vuoden irti päästämästä
kehityksestä. Sehän muutti maailmaamme enemmän kuin kommunismi konsanaan.
Cohn-Bendit väittää aina olleensa sekä antikapitalisti että antikommunisti,
vaikka en muistakaan hänen ainakaan 1960-luvulla käyttäneen jälkimmäistä termiä.
Se olisi voinut ollakin sensaatio…
Joka
tapauksessa, vallankumousliikkeessä oli myös hulluja virtauksia, hän toteaa ja
jopa sellainen aikansa kulttikirja kuin Frantz Fanonin Maan kirotut on itse asiassa aika verenhimoinen. Saksan Punainen armeijakunta (RAF) syntyi sekin
ylioppilaskapinan johdosta, tunnustaa Cohn-Bendit ja kun se esimerkiksi murhasi
Hans-Martin Schleyerin, olivat murhaajat fasistien
roolissa ja tuo entinen SS-mies oli viaton uhri. Näin hän sanoo nyt.
Cohn-Bendit
on vuosien varrella kesyyntynyt, kuten normaaliin kehitykseen kuuluu. Vuoden
1968 vallankumouksellisten kolme kuolemansyntiä olivat äänestäminen, osterien
syöminen ja naimisiin meneminen. Danny on nyt jo tehnyt niitä kaikkia.
Vuosi
1968 oli viimeinen vallankumous, jolloin
otsoniaukosta ei vielä ollut tietoa, on Punainen Danny kirjoittanut ja
maailma oli silloin muutenkin toisenlainen, se oli teollisen yhteiskunnan ja
ydinvoiman maailma, toteaa Leggewie, joka ilmeisesti pitää ydinvoiman
vastustamista aikakautemme normaalina ajatusmallina.
Hullun vuoden utopiat eivät useinkaan
olleet realistisia ja mikäli opiskelijat olisivat jotenkin saaneet vallan
käsiinsä vuonna 1968, olisi tuloksena tietenkin ollut pelkkä kaaos, siitä ei
Dannyllakaan ole mitään epäilystä.
Nykyajalta
puuttuvat vuoden 1968 utopiat, hän toteaa, mutta näkee sentään merkkejä tuon
hullun vuoden ajatusten säilymisestä ja menestymisestä. Esimerkiksi Saksassa
metallityöläiset ovat neuvotelleet mahdollisuuden ottaa palkan sijasta
vapaa-aikaa…
No,
aika vaatimaton olisi vuoden 1968 perintö, mikäli se tuohon rajoittuisi. Joka
tapauksessa voinemme lähteä siitä, että vuonna 1968 kärjistynyt
kulttuurivallankumous on pitkälti kuluneen puolen vuosisadan suuri kertomus,
olipa se sitten noiden radikaalien ansiota tai ei.
Cohn-Bendit
ymmärtää, että monet asiat olivat jo ilmassa, mutta ilman tuota kuohuntaa
kehitys ei olisi ollut samanlaista. Vuosi saattoi olla hullu (saksaksi das tolle Jahr on lähinnä hurja vuosi), mutta se oli suuri
loikkaus kohti edistystä, tuntuu tämä aikansa symboli ajattelevan.
Kiinnostavaa
kyllä, keskustelussa pohditaan myös sitä, miksi niin moni myös tämän
vallankumouksen keskushahmo oli juutalainen. Tämähän oli tilanne myös
Amerikassa puhumattakaan nyt tietysti vaikkapa Venäjän vallankumouksesta.
Asiasta
ei tule sen selvempää, Cohn-Bendit vain mainitsee, että kyseessä saattaa olla
messiaaninen toisenlaisen maailman toivominen. Merkille pantavaa joka
tapauksessa on, että tämä asia, jota usein on pidetty arkaluontoisena,
mainitaan ja se vieläpä tehdään NYRB:n, hyvin juutalaisvoittoisen lehden
sivuilla. Minusta tällainen avoimuus on myönteinen asia sinänsä ja valopilkku
poliittisen korrektiuden yössä.
Myös
Saksassa vuosi 1968 oli varsin järkyttävä ja Berliinissä, Dussmannin kulttuuritavaratalossa (ent.
kirjakauppa) on nyt tarjolla varsin huomattava määrä nimikkeitä, jotka
liittyvät tuohon vuoteen. Muistaakseni niitä oli maaliskuussa puolentoista
kymmentä.
Niistä
mukaan tuli vain yksi, Claus Kochin 1968.
Drei Generationen, eine Geschichte. Gütersloher
Verlagshaus, 284 s. Kirja näyttää olevan uskonnollinen ja hieman tylsä, vaikka
kuuluukin sarjaan, jonka nimi on komeasti Die
Vision einer neuen Welt. Yritän joskus lukea.
Varsin
liikuttava oli sen sijaan Der Spiegelissä
14/2018 julkaistu haastattelu. Haastateltava on hiljattain muistelmansa
kirjoittanut Bettina Röhl, terroristi Ulrike Meinhofin tytär. Kirja on
otsikoitu aika repäisevästi RAF rakastaa
teitä: Liittotasavalta vuoden 1968 humalassa. Eräs perhe liikkeen keskiössä.
RAF
tarkoittaa ns. Punaista armeijakuntaa (Rote
Armee Fraktion), joka suoritti useita murhia ja murhapolttoja.
Haastattelusta
käy ilmi, että Meinhof oli todellinen murhaaja jo luonteeltaan ja tytär
arvelee, ettei myöskään hän sisarineen ollut turvassa.
Kommuunissa,
pikkuporvarillisten normien ulkopuolella eläminen oli lapsille helvettiä.
Vailla perhejuhlia ja muuta turhuutta
lapset saivat elää nälkäisinä ja likaisina omassa vapaudessaan.
Äidinrakkaudesta ei ollut tietoakaan, mutta onneksi isähahmojen kanssa onnistui
paremmin.
Tytär
ei niele lainkaan niitä näkemyksiä, jotka ovat yrittäneet tehdä hänen äidistään
jonkinlaista pyhimystä ja aatteensa marttyyriä, positiivista vuoden 1968
myyttiä.
Röhl
arvelee, että vuonna 1968 vallitsi todellakin jonkinlainen ”olemisen sietämätön
keveys”, kuten jotkut intellektuellit ovat asiaa luonnehtineet. Kehitys kohti
parempaa oli nopeaa, mutta elämästä puuttui mielekkyyttä.
Ehkäpä tuo
äkkirikastunut sukupolvi, jolle yllättäen aukeni helpompi elämä kuin
kenellekään sitä ennen, todella, noin kuvaannollisesti sanoen, kärsi
ylensyönnin aiheuttamista ilmavaivoista. Niinhän Mauno Koivisto tuohon aikaan
fundeerasi.
Niinpä kiksejä
sitten haettiin villeistä ja suoraan sanoen vähäjärkisistä teorioista ja
uskottiin satuihin uudesta ihmisestä, joka tuota pikaa kasvatettaisiin
kommuuneissa. Samoin oli tehnyt Lenin jo puoli vuosisataa aiemmin, mutta eihän
siitä mitään opittu.
Ranskan
ja Saksankin taisi todella olla ikävä vuonna 1968. Bettina Röhlin osalta
pakotettu harharetki fantasiamaailmaan päättyi paluuseen poroporvarilliseen
perheeseen. Hänestä taisi tulla niitä tämän ajan ylihuolehtivia vanhempia,
arvelee Röhl itse haastattelun lopuksi.
Vuoden 1968 pysyvin jälki on rock-musiikin nousu suureksi kulttuuriseksi ilmiöksi ja maailmanlaajuiseksi liiketoiminnaksi.
VastaaPoista"Esimerkiksi Saksassa metallityöläiset ovat neuvotelleet mahdollisuuden ottaa palkan sijasta vapaa-aikaa…"
VastaaPoistaTämä muistaakseni liittyi ihan konservatiivisiin pyrkimyksiin. Saksassahan arkipyhistä on pidetty enemmän meteliä kuin Suomessa ja sunnuntaitkin ovat vielä jonkin verran kunniassa siellä. Noissa asioissa 60-lukulaiset lähinnä uskomattomalla innolla mahdollistivat sitä, että ihan kaikki voidaan alistaa talouden ja tuottavuuden palvelukseen.
Niin, onhan talousguru B. Wahlrooskin todennut, että vapaa-aika on aliverotettua.
PoistaEiköhän 1968 kuohunnassa ollut kyse isä- ja isoisäkapinasta velvollisuusetikan täyttämää isoisä ja taloudellisen jälleenrakennuksen täyttämää isäsukupolvea vastaan hiivana ripaus salonkikommunismia, kun reaalisosialismin syvintä olemusta ei haluttu myöntää. Onneksi elokuun 1968 Praha vei suomukset useimpien silmistä, kun ajatus ihmiskasvoisesta sosialismista oli tankkien vyöryn myötä lopullisesti hylättävä.
VastaaPoista"Vuoden 1968 vallankumouksellisten kolme kuolemansyntiä olivat äänestäminen, osterien syöminen ja naimisiin meneminen."
VastaaPoistaMiksi ostereiden syöminen, eiväthän ne tunnekaan mitään, luultavasti?
Osterit ovat ylellisyyttä. Ylen syönyt kerran, jouluna 1974 ilalllisilla vuoristohotellissa.
PoistaFrancoise Saganoín kulittikrija v. 1954 oli:
VastaaPoistaTervetuloa ikävä (Bonjour tristesse, 1954; suom. Lea Karvonen, 1955). En ole lukenut.
Ikävä, tristesse, on eri asia kuin ikävystyminen (ennuiement, tulikohan oikein kirjoitettua?)
Ranskan 1968 vasemmistolaiset opiskelijat saatiin CIA:n manipuoloimina operoimaan CIA:n haluamalla tavalla ja ajamaan USA:n inhoama De Gaulle poliittiseen vararikkoon. Tuskin Punainen Danny taisi itsekään tajuta olleensa CIA:n asialla.
VastaaPoistaVoi hyvä luoja ....
PoistaKyllä kyllä ja presidentti Bush räjäytti itse 11.9. tornitalot kaikkihan sen tietää... (jotka käyttävät foliohattua)
Poista