Lain takana
Matti Norri, Omistan, olen. Lain filosofian perusteet. Terra cognita 2005, 384
s.
Muistan
filosofian seminaarissa joskus 1970-luvulla käsitellyn Hans Kelsenin subsumptioteoriaa, jonka ideana oli,
että lakipykälien tuli olla johdettavissa yleisistä periaatteista.
Teoria tuntui
aika tyhjänpäiväiseltä ja yhtä kuivalta kuin koko lainoppi, jota joku oli juuri
noihin aikoihin keksinyt ruveta nimittämään oikeustieteeksi.
Oikeustiede
tuntuu kuitenkin olevan yhtä problemaattinen käsite kuin vaikkapa teologia.
Toki siinäkin toimivat tieteen metodit ja se voi ottaa palvelukseensa
monenmoista, niin sanoakseni ihan oikeaa tiedettä, historiasta ja sosiologiasta
logiikkaan ja psykologiaan. Sen on jopa käytännössä pakko niin tehdä.
Kuitenkin sekä
lainopin että teologian kohde on hyvin problemaattinen. On olemassa jotakin,
jota kutsumme laiksi, kuten on olemassa jotakin, jota kutsumme Jumalaksi. Ne on
usein hyväksytty annettuina totuuksina, mikä on helppo ratkaisu tai sitten lähdetty
vaikkapa siitä, että kyseessä on yksinkertaisesti konventio, keksintö, johon ei
kannata tuhlata sen enempää miettimistä, mikä on olennaisesti sama asia.
Mutta ei se
ongelmaa ratkaise. Niinpä sellaisetkin merkittävät filosofit kuin David Hume ja
Immanuel Kant ovat ahkeroineet lain filosofian alalla kuten myös alan miehet Hugo
Grotius ja Carl von Savigny.
Mutta ei niitä
paljon ole, sanoo Matti Norri, joka on asiaan perehtynyt. Niinpä hän on itse
ryhtynyt lain filosofiaa harjoittamaan, eikä olekaan turhaa työtä tehnyt.
Tuloksena on ollut mainio kirja, jota ryydittävät rivakat sivallukset myös
ajankohtaisiin aiheisiin.
Kirjaan
sukeltamista oli turha pelätä, vaikka itseäni aluksi hieman kammotti ajatus
joutumisesta juridisen hiuksenhalkomisen maailmaan. Siitä kirjassa ei ole
kysymys.
Sen sijaan siinä
kysytään, mihin asiat perustuvat, kun niiden sanotaan perustuvan lakiin ja mitä
laki eri tapauksissa tarkoittaa. Laki ei näet ole sama asia kuin oikeus,
kohtuudesta puhumatta. Sen olemuksen sivuuttaminen viittaamalla vain
lakikirjaan taas on helppohintaista, mikäli asioita todella halutaan myös ymmärtää. Eihän niitä yleensä halutakaan.
Ilmeisesti laki
on kuten matematiikka eli jotakin, jota ei itse asiassa lainkaan ole, se vain
kuvitellaan tai sitten puhutaan positiivisesta oikeudesta ius positum. Matematiikkakin on siitä mukavaa, ettei sillä ole
reaalimaailmassa olemassaoloa, joten se pitää aina ja ikuisesti paikkansa ja
siis on oikeastaan yhtä saman jankkaamista eli tautologiaa. Tämä oli oma
näkemykseni ja minusta Norri näyttää olevan samaa mieltä.
Kirjoittaja on
asianajaja, joka on laajasti käytännössä tutustunut myös ei-eurooppalaisten
oikeusjärjestelmien toimintaan.
Tämä näyttää
olleen avartavaa. Meille sopimukset ovat pyhiä: pacta sunt servanda, kun taas ne jossakin muualla saatetaan mieltää
vain toimintasuunnitelmiksi ja ollaan aidosti hämmästyneitä, kun niihin
vedotaan.
Omaisuus taas on lain kannalta niin
keskeinen asia, että voidaan sanoa, että se on koko sivistyneen yhteiskunnan
ydin. Omistus edellyttää itsensä
kunnioittamista… moraalista asennoitumista. Vasta kun se pitkän, sukupolvien
ajan jatkuvan kehityksen myötä muodostuu instituutioksi eli kun sen
pysyvyyteen, periytyvyyteen ja siirrettävyyteen luotetaan, se alkaa synnyttää
vaurautta.
Kiinnostavaa.
Venäjällä ei ollut mahdollista toteuttaa tätä 500 päivässä, kuten muuan ohjelma
edellytti. Pikemmin tarvitaan 500 vuotta, arvelee Norri.
Kirjoittaja
katsoo, että laissa on olemassa vain yksi
apriorinen peruskäsite, jolla on posteriorisia piirteitä: omistus. Siihen liittyy
kaksi posteriorista tointa: vaihtaminen ja lupaus ja niihin liittyy kaksi
apriorista käsitettä: velvoite ja vastuu. Siinä koko yksityislaki.
Tämä on niin
jylhästi sanottu, että kirja ansaitsee jo tämän vuoksi jäädä tietokirjallisuutemme
historiaan.
Vaikka lukijan
kompetenssi ei yltäisi arvostelemaan niitä lain kiemuroita, joiden parissa
kirjoittaja on kuin kotonaan, panevat tällaiset kiteytykset ajattelemaan.
Omistus on myös politiikassa aivan keskeinen käsite ja sen rajoittaminen näyttää
usein olevan sen piirissä päätyönä. Tuntuukin selvältä, että tässä asiassa
pitäisi vallita jonkinlainen kohtuus. Omaisuuden poistaminen sen sijaan näyttää
olevan suora tie barbariaan.
Rikoslaki ei
suurimmalta osalta näytä olevan muuta kuin kostoa, jonka mittaamisen
vaikutuksia arvioidaan muuten kuin lain keinoin, eihän laki siihen mitään
eväitä anna tai sitten antaa sellaiset, joiden käyttämistä pidetään
sopimattomana. Mutta kosto on tietenkin välttämätöntä ja sen uskottavuus on
säilytettävä, sanoo lukija enkä huomaa kirjoittajan olevan asiasta eri mieltä.
Norrilla on yhtä
ja toista sanomista monopolista (immateriaalioikeus) ja kaavoittamisesta
(omistuksen mitätöinti) ja monesta muustakin asiasta. Näkökulmat ovat aina
teräviä ja johtopäätökset virkistäviä. Mitä esimerkiksi tutkii lainoppi? Ei
sanottavasti lakia, vaan taloutta, kuuluu vastaus.
Asia on
ymmärrettävä, eihän aritmetiikkakaan tutki aritmetiikkaa, vaan erilaisten
asioiden mittoja ja suhteita.
Nämä seikat eivät
sinänsä vähennä enempää lain kuin aritmetiikankaan merkitystä. Tuota merkitystä
kuitenkin tullaan kovin harvoin pohtineeksi.
Sitäkin sentään
on syytä tehdä. Kuten kirjoittaja toteaa, maailmassa näyttää olevan kovin vähän
kirjoitettua lain filosofiaa. Suomeksi tämä lienee ainoa kirja.
Niinpä tämä opus
olisi ilman muuta syytä kääntää englanniksi ja miksei myös muille kielille,
ellei sitä jo ole tehty. Sen kirjoittaminen suomeksi oli kulttuuriteko, mutta
kaikki omaperäinen ajattelu ansaitsee myös tulla vertaisryhmän tuntemaksi.
Silloin se vasta pääsee oikeuksiinsa.
Uskon, että
monella alan miehellä on paljonkin huomautettavaa tämän kirjan ajatuksiin ja
niinhän tuleekin olla. Ei niitä muuten olisi kannattanut esittää.
> Rikoslaki ei suurimmalta osalta näytä olevan
VastaaPoista> muuta kuin kostoa
Koston laki vs. omistusoikeus on kuin Vanha testamentti vs. Uusi testamentti.
Erityisesti arabimaissa monet meillä julkisen syytteen alaiset teot ovat asianomistajarikoksia. Esimerkiksi murhaajan on ensisijaisesti päästävä sopuun murhatun omaisten kanssa, ei valtion. (Luovutat niin ja niin paljon omaisuutta ja lähdet kauas pois muille maille. Jos tulet takaisin panemme itse koston toimeen, valtiosta riippumatta.) -- Onko valtiolla suurempi omistusoikeus ihmiseen kuin hänen omaisillaan?
Vanhassa testamentissa muotoiltiin koston ajatus ´silmä silmästä, hammas hampaasta'. Mutta koston sijasta merkittävämpää oli, että samalla ensi kerran ihmiskunnan historiassa todettiin ihmisten tasa-arvoisuus: jokaisen silmä on yhtä arvokas!
VastaaPoistaOn olemassa laki ja on olemassa lainsäädäntö. Lain rikkominen on rikollisuutta (pahuutta), lainsäädännön rikkominen on tottelemattomuutta (esivaltaa vastaan) ja tottelemattomuudesta rangaistaan. Monesti nämä kaksi täysin eri käsitettä sekoitetaan keskenään.
VastaaPoistablogit (piste) mvlehti (piste) net/b0osbiujm5mk/2017/02/05/rikollisuus-vs-tottelemattomuus
Jo tuomarin ohjeissa tehtiin ero näiden välille:
> Kaikki laki on asetettu oikeuden ja kohtuuden eikä
> sakkorahain tähden.
"Rikoksia" lainsäädäntöä, jota EU-"oikeus" kokonaisuudessaan on, vastaan ei pitäisi ollenkaan käsitellä tuomioistuimissa, koska niiden puolueettomuus kärsii tästä. Tottelemattomuudesta rankaiseminen kuuluu aina ja vain vahvemmalle. Siihen ei lakia tarvita. Rangaistuksesta pitää päättää vain hallinnollisella päätöksellä (asiaan kuuluvine valitusoikeuksineen).
On törkeää, että yleisissä tuomioistuimissa rangaistaan kansalaisia esimerkiksi verotukseen liittyvissä asioissa.
Hyvin kirjoitettua:
www (piste) armstrongeconomics (piste) com/international-news/rule-of-law/american-imperialism-why-congress-violates-international-law/
Norrin ajattelun ymmärtämiseksi on hyvä ymmärtää, että tämä on anglofiili eli "diggaa" common law -järjestelmää.
VastaaPoistaKun lainopin sijasta ryhdyttiin puhumaan oikeustieteestä sillä pyrittiin nimenomaan lainoppia laaja-alaisempaa ajatteluun.
Lakia ja sen merkitystä ei kannata vähätellä: yhtyneenä demokratiaan se tarkoittaa oikeeusvaltiota, joka tarkoittaa, että ihmisten välisiä suhteita säädellään abstrateilla säännöillä, jotka koskevat kaikkia ja joiden tulkinnan voi saattaa ulkopuolisen eli riippumattoman ja puolueettoman tuomarin ratkaistavaksi eikä asia oli valtaapitävän tahon kulloisenkin yksittäisratkaisun varaan. Tuollainen oikeusvaltio edistää myös talouselämää: kannattaa sijoittaa ja yrittää kun omaisuus ja sen hallinta on turvassa eikä hallitsijan mielivallan varassa. Juuri tuo seikka on rajoittanut Venäjän taloudellista kehitystä: rahat kannattaa viedä turvaan esim oikeusvaltio Englantiin eikä sijoittaa takaisin omaan maahan.
Rikosoikeuden tarkoitus on juuri rajoittaa (yksityistä tai suvun) kostoa. Nykykäsityksen mukaan rangaistuksen tarkoitus on yleisestävä ts ylläpitää tavallisten ihmisten lainkuuliaisuutta eikä erityisestävä ts estää tekijän rikosten jatkamista. Tämän vallitsevan ajattelutavan ongelmat nähdään viimeaikaisessa ns sarjakuristajan tapauksissa. Yhteiskunnalla ei ole kykyä myöntää eikä keinoja käsitellä sitä, että joukossamme on äärimmäisen pieni, mutta vaarallinen joukko, joka toistuvasti syyllistyy vakaviin väkivaltarikoksiin. Ongelman tekee pirulliseksi se, että parin vuoden takaisen väitöskirjan mukaan vaarallisuusarvioiden virhemarginaali oli korkea: huomattava osa vaaralliseksi arvioiduista ei sitten osoittautunutkaan vaarallisiksi. Jos heidät olisi "varmuuden vuoksi" pidetty säilössä, kyse olisi ollut oikeusturvasta.
"Matematiikkakin on siitä mukavaa, ettei sillä ole reaalimaailmassa olemassaoloa, joten se pitää aina ja ikuisesti paikkansa ja siis on oikeastaan yhtä saman jankkaamista eli tautologiaa." Oho! Jos jossain asiassa ei toteudu oikeus eikä kohtuus, voivat laintulkinnan oikeuden omaavat sen selittää silti noudattavan lakia. Tämä ei taida päteä matematiikan kohdalla, matemaattinen laki reaalimaailmassa on ehdoton, no ainakin verrattuna lakikirjan lakiin. Matematiikkaa apuna käyttäen kyetään jo koko lailla hyvin tulkitsemaan luonnon tapahtumia. Luonnottomia tapahtumia kyetään selittämään taas hyvin lainoppineiden laintulkinnoilla, ainakin kohtuullisesti.
VastaaPoistaMiksi muuten sivallus matematiikkaa kohtaan verrattuna lakiin? Olisi mukavaa lukea matemaatikan ylenoppineen vastasivallus vertaukseen.
Mikäpä ettei. Mutta sitähän se vain merkitsee, että korrektit matemaattiset yhtälöt ovat aina tosia. Meillä tässä reaalimaailmassa tilanne on hankalampi.
VastaaPoista