Saatanallisia säkeitä
Olen joskus aina pysähtynyt
miettimään erästä suomalaisten opiskelijoiden omituisuutta: tarpeeksi
juovuttuaan he alkavat laulaa Isoo-Antista
ja Rannanjärvestä.
Tämä ei koske vain pohjalaisia.
Ainakin vielä taannoin eli muutama vuosikymmen sitten saattoi saman laulun
kuulla jopa savolaisilta. Oi aikoja, voi tapoja!
Mutta kyseessähän lienee ollut
ennen muuta nousuhumalan aiheuttama nuorekas voimantunto ja aggressio tai
pikemminkin lähinnä regressio: käyttäytymismalli, jonka tunnemme kaikista
lapsellisista ympyröistä, mukaan lukien keskiaikaiset ritarit –ei tietenkään
niiltä myöhempien satujen kiiltokuvasankareilta, vaan oman aikansa runoelmista.
Monen ritarin päätoimenahan näyttää
olleen riidan haastaminen ja sitä seuraava oman erinomaisuuden osoittaminen,
mikäli mahdollista.
Tämä kaikki kuitenkin kuulostaa
niin sanoakseni terveeltä pöyhistelyltä, joka ilman muuta kuuluu niin
kukkopoikien kuin uroskoirienkin maailmaan. Ei se lopu niin kauan kuin luonto
saa vielä olla luontoa eikä yleistä kuohitsemista ainakin jossakin muodossa
toteuteta.
Kaiken maailman mustat metallit sen sijaan ovat jotakin
muuta. Läpikäyvä lapsellisuus toki loistaa myös niidenkin kitsch-hepenistä eikä jotakin Lordia
katsellessa kukaan kai oikeasti tunne mitään pelon värinöitä tai vastaavia
tunteita, vaikka en minä noista lappilaisista tiedä.
Tuska-festivaaleilla
ei ole tullut käydyksi eikä ehkä tulekaan käytyä. Kiinnostavaa kuitenkin on
havaita, että nuo itsensä tatuoinneilla tuhrineet ja mustiin asuihin pukeutuneet nuorison edustajat ilmeisesti näyttävät
pitävän itseään jonkinmoisina intellektuelleina.
Jostakin chatista sain tämän käsityksen. Raja normaalin, täyspäisen nuorison
ja äärimmäisyysasenteita matkivien ja niillä keikailevien friikkien välillä
onkin siis peräti samalla raja intellektuellien ja poroporvarien välillä ja
vieläpä niin, että mitä hullummalta ihminen näyttää (vaatteethan ovat aatteet),
sitä vakavammin hänet tulee ottaa intellektuaalisessa vertaisryhmässä.
En oikein tiedä, mitä tuo ryhmä
oikein tavoittelee, mutta arvaan, etteivät kyseessä ole totuus, hyvyys ja
kauneus. Sen sijaan kaikki primitiivinen ja alhainen näyttää olevan kovassa
kurssissa.
Mutta milloin tuo muoti oikein
syntyi? Itse asiassahan sen piirissä halutaan kaivaa esille kaikkea keskiaikaista,
mutta eihän se suoraan sieltä voi tulla. Tuossa pyrkimyksessä tuskin voi nähdä mitään
älyllistä, se näyttää se sijaan olevan jonkinlaista taistelevaa
irrationalismia. Se on vähä-älyisyyden korkea veisu.
On kiinnostavaa, että kun olen
joskus maininnut ajatuksen paluusta keskiaikaan, joka muuten on ollut aika
suosittu jo noin sadan vuoden ajan, olen saanut kuulla monen puolustavan
keskiaikaa väärin ymmärrettynä aikakautena, johon kaikin mokomin kannattaisikin
palata.
No, niin kai se on, jos siltä
näyttää. Tämä kyllä kertoo eniten omasta ajastamme.
Mutta vielä vähän musiikista.
Jostakin jäi korvaan soimaan saksalainen laulu Wir sind des Geyers schwarzer Haufen: https://www.youtube.com/watch?v=G9sVcRxopJU.
Laulusta on useita versioita ja on
väitetty sen olevan 1500-luvun talonpoikaissodista periytyvää traditiota.
Wikipedia kertoo kuitenkin sen syntyneen 1920-luvun alussa. Laulun sankari Florian Geyer oli yksi noiden
murhaavien ja ryöstelevien talonpoikaisjoukkioiden johtaja, joita Luther
ymmärrettävästi vaati lyömään kuoliaaksi. Jälkikäteen tälle voi vain
aplodeerata.
Koska laulun sanoma on niin
sanotusti edistyksellinen, se oli suosittu myös DDR:ssä ja nykyään sitä
laulavat anarkistit. Ja kyllähän se Rannanjärvelle vertoja vetää raakuudessa:
Wir sind des Geyers schwarzer Haufen, heia hoho,und wollen mit Tyrannen raufen, heia hoho.
Refrain: Spieß voran, drauf und dran,
setzt auf’s Klosterdach den roten Hahn!
…
Tyranneita siis seivästämään ja luostarit tuleen! Mutta entäpä viattomat lapset? Heillekin keksitään käyttöä:
Des Edelmannes Kindelein, heia hoho,
das schicken wir in die Höll’ hinein, heia hoho.
Des Edelmannes Töchterlein, heia hoho,
soll heute uns’re Buhle sein, heia hoho.
….
Ein gleich’ Gesetz das wollen wir han’, heia hoho,
vom Fürsten bis zum Bauersmann, heia hoho.
Wir woll’n nicht länger sein ein Knecht, heia hoho,
Leibeigen, frönig, ohne Recht, heia hoho.
Tasa-arvoahan sitä haluttiin, kuten jo keskiajan talonpoikaissodissa ja jälkeä syntyi :
Bei Weinsberg setzt es Brand und Stank, heia hoho,
gar mancher über die Klinge sprang, heia hoho.
mutta aika huonosti siinä sitten lopulta kävi:
Sie schlugen uns mit Prügeln platt, heia hoho,
und machten uns mit Hunger satt, heia hoho.
Geschlagen ziehen wir nach Haus, heia hoho,
uns’re Enkel fechten’s besser aus, heia hoho.
No, jälkipolvet tehkööt työn paremmin, toivotetaan
laulussa, joka hieman yllättävästi päättyy kertomukseen selkäsaunasta.
Meillähän ei Nuijasodasta
ole mitään vastaavaa tarustoa. Siinä nuijamiehet eivät ehtineet saada aikaan
oikein mitään, ennen kuin juonet kavalat
löi Ilkan Nokialla.
Kieltämättä Nuijamiesten marssin jylhyys on aika
komeaa ja sanat antavat aavistella, että tarkoituksena oli saada aikaan
enemmänkin. Geyerin kaltaisia törkeyksiä ei meidän lauluissamme sentään ole.
Ehkä tässä olisi taas syy onnitella itseään?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.