Mannerheimiä
Mikko Uola, Marskin ryyppy. Marsalkkamme juomakulttuuria Chevalier-kaartista
ylipäällikön ruokapöytään. SKS 2002, 165 s.
Matts Dumell, Kun Mannerheim valitsi Suomen. Teos&Förlaget 2017, 211 s.
Mannerheim-bibliografiakin on
takavuosina ilmestynyt, mutta on jo toivottoman vanhentunut. Pelkästään
viimeksi kuluneen vuoden aikana mannerheimianaa
on taas karttunut ainakin kymmenkunnan teoksen verran. Helka-hakukone antaa
sanalle Mannerheim 846 osumaa, joskaan
kaikki eivät toki ole napakymppejä.
Joka tapauksessa sitä aina välillä
kuvittelee, että aiheesta nyt on varmaankin sanottu kaikki ja vähän joka
näkökulmasta. Mutta tämä aihepiiri taitaa kuulua niihin loppumattomiin.
Mannerheimista ei ilmesty pelkästään erikoisteoksia tuon tai tämän asian
kannalta, olipa kyseessä herkuttelu, metsästys, sodanjohtaminen tai vastaava.
Myös uusia Mannerheim-elämäkertoja on aivan hiljattain ilmestynyt parikin.
Kauppa tietenkin käy ja
mainosmiehet hehkuttavat näkökulmien uutuutta ja mullistavuutta. Itselläni
lienee puolen sataa Mannerheim-kirjaa ja olen kyllä päässyt siihen käsitykseen,
että tuo nykyinen kirjatulva ei ole paljon lisännyt siihen, mitä aiheesta jo
tiedetään. Toisaalta kyse on tietysti siitä, kuka tietää ja kuka ei.
Mutta eipä minulla tähän asiaan ole
huomauttamista. On hienoa, jos ihmiset lukevat kirjoja, joista voi jotakin
oppia ja jokaisesta kirjastahan voi. Mannerheimin elämä on sen verran
epätavallinen ja paradokseja täynnä, ettei liene edes mahdollista, että siitä
voisi laajoilla kansankerroksilla olla asiallinen kokonaiskäsitys. Se
edellyttää myös merkittäviä historiatietoja.
Matts Dumellin kirja on siitä
erikoinen, että tekijä on turvautunut etupäässä vanhaan kirjallisuuteen, joka
nyt on käytännössä unohdettu.
Ratkaisu on yllättävänkin hedelmällinen.
Vanhoissa esityksissä näemme vain oman aikansa jälkiviisauden, emme omaamme. Sitä
paitsi esille putkahtelee unohdettujakin detaljeja, muun muassa densikkä eli
sotilaspalvelija Karpatšovista, joka usein unohdetaan.
Dumell esittää Mannerheimin Suomeen
tulemisen suurena valintana, mikä tuntuu hieman liioitellulta. Hänen
kaltaiselleen upseerille ei Venäjän armeijassa ollut Helmikuun vallankumouksen,
saati sitten bolševikkivallankumouksen jälkeen käyttöä.
Eurooppa alkoi täyttyä venäläisistä
emigranteista ja Suomi oli se paikka, jossa Mannerheimille oli suuri rooli
tarjolla. Perheetöntä miestä, siis sellaista, jota ei olisi voitu
panttivangeilla kiristää, bolševikitkaan eivät hevin olisi ottaneet
palvelukseen, puhumatta että Mannerheim olisi sinne vapaaehtoisesti mennyt.
Onhan noissa ajoissa dramatiikkaa
ja vähemmän on pohdittu sitä, olisiko Mannerheim voinutkin jatkaa bolševikkien
vastaista taistelua ympärysvaltojen eikä Saksan puolella. Nämä ainakin olisivat
olleet hänelle läheisempiä kuin saksalaiset, joita vastaan hän oli kolme vuotta
sotinut.
Dumell myös mainitsee näkemyksen,
ettei Mannerheim olisi koskaan lukenut romaania, vaikka hän kyllä harrasti
tietokirjallisuutta. Tämä olisi kyllä tietyissä piireissä ollut vakava puute ja
ehkäpä Aino Kallas viittaakin siihen merkitessään 20-luvulla päiväkirjaansa,
ettei Mannerheim ollut erityisen älykäs, mutta että hänellä oli suuri
vaikutusvalta ihmisiin.
Mutta Mannerheimilla oli oma maailmansa
ja siinä hän pääsi loistamaan niin Suomessa kuin Venäjällä. Orpopojalta grand seigneurin rooli luultavasti
vaati, paitsi luontaisia valmiuksia, myös tietoista paneutumista. Mutta hyvin
hän pärjäsi ja hurmasi niin pohjanmaan talonpojat, kyräilevät jääkärit kuin
venäläiset emigrantit. Ei mikään turha mies, vaikka toki turhamainen.
Mikko Uola kertoo kirjassaan
Mannerheimin juomatavoista monipuolisesti ja noteeraa myös sen tapauksen, jossa
tämä saapui Seurahuoneelle niin pahassa kunnossa, että sai janoonsa vain
vichyvettä. Tuskin hän muuta pyysikään.
Joka tapauksessa Mannerheimillä oli
ilmeisen harvinainen kyky pysyä tiukasti kohtuudessa. Kirjeessään hän joskus naureskeli,
miten oli Japanin sodassa joutunut näyttelemään raittiusapostolin roolia, joka
puki häntä varsin huonosti.
Joka tapauksessa vain yksi
ruokaryyppy lounaalla ja kaksi päivällisillä pysyivät päämajassa normina, josta
ei lipsuttu. Vaikka Mannerheim toi Suomeen tapojaan Venäjältä, oli tämä hänen
oma omituisuutensa. Olin taannoin Mikkelin klubilla tunnetun venäläisen
intelligentin kanssa, joka nauroi herttaisesti kuullessaan, että lounaalla
otettiin vain se yksi ryyppy ja päivällisellä kaksi.
Kun vakuutin, että tämä oli jopa
totta, hän vakavoitui ja muuttui mietteliään näköiseksi. Mannerheimin loistavin
yksikkö Pietarissa oli ollut Chevalierkaarti, jossa hän oppi myös vaatimaan
maljansa piripintaisena. Se kuitenkin tunnettiin myös huimasta
juomakulttuurista: lähtöryypyn eli posašokin
jälkeen kaartilaisilla oli vielä lukuisa määrä lisäryyppyjä…
Sivumennen sanoen, kenenkään ei
ollut Marsikin hovissa pakko juoda,
mutta raittiusmieliselle vähemmistölle ei myöskään annettu tilaisuutta
terrorisoida niitä, jotka joivat. Edes Hitler ei tehnyt asiassa poikkeusta,
mutta toki tuohon aikaan käyttäytymissääntöjen katsottiin sitovan jokaista,
eikä pahastumisterroristeja olisi otettu todesta.
Mutta mitä marskin pöydässä
Mikkelin klubilla oikein juotiin? Kirjoittaja ei ole muitta mutkitta uskonut
muistelijoiden antamia reseptejä, jotka ovatkin ristiriitaisia.
Perusteellisen tutkimuksen ja
todistelun tuloksena hän on tullut siihen johtopäätökseen, että sodan aikana
nautittu marskin ryyppy oli Rajamäen akvaviittia, johon sekoitettiin hiukan
giniä ja vermuttia. Tarkkaan ottaen yhteen litraan akvaviittia sekoitettiin
kaksi senttilitraa punaista vermuttia ja yksi senttilitra giniä.
Juoma oli siis värillistä eikä
kirkasta, kuten nykyään myynnissä oleva Marskin ryyppy. Sekin perustuu aitoon
reseptiin, mutta sekaannuksen on aiheuttanut pohjana oleva ”tikkuviina”, joka on
tulkittu tavalliseksi puuspriiksi. Itse asiassa kyseessä oli akvaviitti, jota
herjattiin samalla nimityksellä.
Asia saattaa olla tärkeä tai sitten
ei. Hyviä mielestäni ovat molemmat ja lienevät myös terveellisiä, ainakin mikäli
otetaan nykyaikaisia kahden sentin annoksia. Silloin ennen pikarin tilavuus oli
kuusi senttiä.
"Hänen kaltaiselleen upseerille ei Venäjän armeijassa ollut Helmikuun vallankumouksen, saati sitten bolševikkivallankumouksen jälkeen käyttöä."
VastaaPoistaVaan miten erilaisissa valkokaarteissa, joissa hänen upseeritoverinsa toimivat. Olen ymmärtänyt, että Mannerheim vielä 1919 pohti vakavasti Pietarin valtaukseen osallistumista, mistä ei Suomen onneksi tullut sitten mitään.
Olisihan nissä ollut,toki. Mutta Suomeahan ei saatu Pietarin operaatioon mukaan. Pajo onn asiaa käsitelty. Mannerheim pysyi lojaalina Suomelle, mikä ei ollut itsestäänselvyys. Polvinen on sanonut asiasta olennaisen.
VastaaPoista"Matts Dumellin kirja on siitä erikoinen, että tekijä on turvautunut etupäässä vanhaan kirjallisuuteen, joka nyt on käytännössä unohdettu."
VastaaPoistaTuollainen teko on kulttuuriteko siinäkin mielessä, että monella historian harrastajalla ei ole noita teoksia vaikeuksitta käytössä.
Mielenkiintoinen lisätieto Mannerheimin hyvin tunnettuun juomapuoleen on vuonna 2003 ilmestynyt Risto ja Ritva Lehmusoksan kirja Mannerheimin pöydässä. Mielenkiintoinen mm. venäläisen keittiön, ja tämän suosikkiruuan puolalaisen vorsmachin osalta.
VastaaPoistaTämä olisi ihan mielenkiintoinen numero tietää: Siis montako teosta, joita voi kirjaksi kutsua, on Suomessa kirjoitettu Mannerheimistä ? Ja otetaan mukaan ne kirjat jotka on kirjoitettu Mannerheimin jostakin ominaisuudesta, tai Mannerheimin perheestä, j.n.e
VastaaPoistaEräs kirjasto-ohjelma tuotti Mannerheim-hakusanalla ja rajauksella kirja hakutuloksen 447 nimikettä. Tulos on luonnollisesti suuntaa-antava.
PoistaKiitos ! Itse näen Mannerheimin persoonan ja elämäntyön noin suunnilleen ihan myönteisessä valossa. Hänelle kaiketi kuuluu osa kunniasta että maailmansotien jälkeen oli edelleen itsenäinen Suomi ja että sodat Suomen osalta eivät johtaneet apokalyptisiin tapahtumiin. Mutta tuo Mannerheim-kultti on silti naurettava, yhtenä esimerkkinä tämä kirjallisuuden tulva.
PoistaEi se ole naurettavaa vaan iinhimillistä. Ihminen on aina kaivannut isokuvakseen/idolikseen ihmistä, ei abstraktia aatetta tms.
Poista