tiistai 15. toukokuuta 2018

Yleisen ja erityisen suhde aikakautemme oloissa


Jospa nyt sentään yleistettäisiin

Aina silloin tällöin kuulee sanottavan, reaktiona johonkin typeryyteen, ”ei saa yleistää”. Tällöin saattaa kyseessä olla vaikkapa jonkin torvelon käytös, jonka johdosta toinen samanlainen tekee johtopäätöksen: ”no sellaisiahan ne kauhavalaiset/perniöläiset/puumalalaiset nyt ovat!”
Tässä tapauksessa yleistäjä tekee johtopäätöksensä olemattoman pienen otoksen pohjalta. Useimmiten se onkin tarkoitettu vitsiksi, mutta aika avuton se siinäkin lajityypissä on.
Yleistäminen on kuitenkin kaiken tieteellisen ja siis pätevyyttä tavoittelevan ajattelun ydin. Miten se tapahtuu, opittiin ainakin ennen vaikkapa sosiologian metodikursseilla. John Stuart Millin induktiivisen päättelyn säännöt pätevät yhä ja halukkaita kehotetaan tutustumaan niihin.
Tieteellisellä yleistämisellä, eli siis pätevällä johtopäätösten tekemisellä ei pyritä ennakkoluuloon, vaan ennakkotietoon. Sen torjuminen puolestaan on osoitus ennen muuta ja suurella varmuudella tyhmyydestä eikä esimerkiksi korkeasta moraalista, kuten nykyään näytään vihjailevan.
Kun ihmiset ovat kysymyksessä, ei ennakkotietoa ole kovin suuressa määrin mahdollista saada yksilöstä. Ryhmien kohdalla se sen sijaan onnistuu usein varsin hyvin.
Niinpä tiedämme paljon keskimääräisyyksiä ja tyypillisyyksiä erilaisista ryhmistä. Yksilöiden -ryhmien jäsenten- kohdalla ne tietysti toimivat huonommin tai ei lainkaan. Nehän perustuvat todennäköisyyksiin, ja saattavat osoittautua yksittäisissä tapauksissa aivan vääriksi, vaikka ne suuremmassa populaatiossa olisivat hyvinkin suuria.
Niinpä onkin syytä torjua ennakkoluulot eli yksilöä koskevat käsitykset, jotka on tehty viiteryhmän perusteella. Mikäli samalla torjutaan ennakkotieto, joka on tutkimuksella kyseisestä ryhmästä hankittu, sanotaan samalla hyvästit tieteelliselle ajattelulle.
Yleistäminen siis on sekä tarpeellista että välttämätöntä, kuten jo terve järki sanoo. Se ei toimi yhdestä tai parista yksilöstä yhteisöön päin, mutta kyllä silloin, kun kyseessä on riittävä määrä yksilöitä, jotka muodostavat relevantin otoksen.
Se ei toimi myöskään mekaanisesti ryhmästä yksilöön päin, vaikka ryhmää koskeva ennakkotieto antaakin rationaaliselle havainnoijalle tiettyjä odotusarvoja, jotka perustuvat todennäköisyyksiin ja niillähän tieteellinen ajattelu joutuu usein operoimaan. Tietoa, rationaalisuutta, on syytä tässäkin arvostaa ajattelun ja toiminnan lähtökohtana, eikä korvata sitä esimerkiksi sentimentaalisuudella.
On jokseenkin masentavaa seurata, miten alkujaan amerikkalaiset muodit muuttuvat irrationaalisiksi normeiksi ja saavat vankan aseman myös Euroopassa, meilläkin.
Parhaillaan saadaan nauttia ilmoituskampanjasta, jossa kunnioitusta ansaitseviksi ajatellut henkilöt kertovat ennakkoluuloistaan, jotka tulkitaan rasistisiksi. Rasismin taas ilmeisesti oletetaan olevan jonkinlainen synti henkeä vastaan, jota ei saa anteeksi enempää tässä elämässä kuin tulevassa, sen sijaan, että sitä pidettäisiin esimerkiksi huvittavana takapajuisuutena.
Noissa esitetyissä tapauksissa näyttää olevan kysymys yksinkertaisesti enemmän tai vähemmän rationaalisista odotuksista, jotka eivät sitten pitäneetkään paikkaansa.
 Ilmeisesti kampanjaan saadut henkilöt häpeävät syvästi rationaalisuuttaan ja pyytelevät sitä anteeksi vihjaisten samalla, että pieni rahalahja oikealle taholla voisi toimia aneena, joka pelastaa myös lukijan sielun, mikäli hänelläkin on esiintynyt taipumusta rationaaliseen ajatteluun.
On aika surkeaa, että alkeellisia terveen järjen piiriin kuuluvia asioita on saatu noinkin pahasti sotkettua myös tässä maassa, jossa perinteisesti on vältetty vouhotuksia. Kyseessä tuntuu olevan oire suuresta kulttuuri-ilmiöstä, joka on myös läpikotaisin politisoitunut. Ja politiikassahan kaikki keinot näyttävät nykyään olevan sallittuja.
Kukapa ei muistaisi tuota kuuluisaa hihamerkkijuttua, jossa kysymys etnisestä profiloinnista nostettiin esille ja vaadittiin myös meillä siirtymistä amerikkalaiseen käytäntöön, jossa rationaalinen ajattelu on kiellettyä ja jopa kriminalisoitua, mikäli asia koskee etnisiä ryhmiä.
Mutta suo siellä, vetelä täällä. Tämän päivän lehdestä luin, miten laajaksi on meilläkin paisunut se barbaria, joka tunnetaan tyttöjen ympärileikkauksen nimellä. Muuan somalityttö peräti syytti Suomen valtiota siitä, ettei se suhtaudu asiaan vakavasti ja rankaise silpomisesta. Niinpä typerät raakalaiset saavat jatkaa toimintaansa, jonka heidän yhteisönsä näköjään hyväksyy.
Se, miksi asia painetaan villaisella, johtuu siitä, että se rajoittuu tiettyihin ryhmiin, jotka eivät kuulu kantaväestöön. Mikäli toisin olisi, saisimme taatusti lukea paljonkin suurista oikeudenkäynneistä ja paheksumisen myrsky kohtaisi järjettömän ja ihmisvihamielisen barbarian harjoittajat. Rasismiahan tässä pelätään, totesi uhri. Siinäpä sen mentaliteetin hedelmiä.
Sokea oikeus tirkisteleekin siis tässä tapauksessa silmäliinansa raosta ja sallii yksille sen, mitä toisille ei missään tapauksessa sallittaisi. Tässä taidetaan olla kaukana siitä ihanteesta, että kieltäydyttäisiin näkemästä ihmisten ihonväriä ja etnistä alkuperää.
Paluu barbariaan ei tapahdu yhdellä rysäyksellä, vaan pitkällä kitinällä. Sen välttämättömiin ehtoihin taitaa kuulua arvojen ja arvoarvostelmien suhteellistaminen: kukapa voisi tuomita toisten tapoja? Saako edes käyttää leimaavia sanoja? Pitäisikö sana barbaria kieltää? Tai, hei! Miksi se pitäisi sallia?
Kun barbaaristen instituutioiden ensin annetaan pesiytyä maahamme ja sitten kielletään tuomitsemasta niitä, on tie auki muullekin irrationaalisuudelle. Olennaista siinä on rationaalisen ajattelun kieltäminen ja esimerkiksi ennakkotiedon leimaaminen ennakkoluuloksi.
Siitä on vain askel siihen, että ensin kielletään rationaalinen ajattelu yleensä ja sen myötä irrationaalisten uskomusjärjestelmien arvostelu. Sen jälkeen voidaankin jo vaatia myös ulkopuolisia osoittamaan mille tahansa mumbo-jumbolle rituaalista kunnioitusta.

7 kommenttia:

  1. Sukupuolia ei ole, mutta sukupuolenvaihdoksia on. Rotuja ei ole, mutta rodullisia tuntomerkkejä ei saa kertoa mediassa. Vaarallisiin maihin ei missään tapauksessa saa paluttaa yhtään pakolaista, mutta jos pakolainen haluaa lomailla siellä niin totta kai se hänelle sallitaan ja lasten kanssa tietty. Jos lapset ovat tyttöjä voidaan samalla hoitaa kulttuurin mukainen leikkely ja/tai naittaa naapurin ukolle tai serkulle.

    Tämä on ohjelmallista uusmarxilaisuutta, vähemmistö on aina uhri ja aina oikeassa, koska valtaa pitävät ovat aina syyllisiä. Näinhän ne frankfurtin koulukuntalaiset sen suunnittelivat ja hyvin on oppi uponnut. Varsinkin älymystöön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri noin. Ihmettelen kauheasti, miten tämä meidän älymystömme avantgarden terävin kärki pystyykin moisiin ajatuksen kuperkeikkoihin. Eikä osaa edes yhtään hävetä.

      Osa kai noista on ihan koulujakäynyttäkin väkeä?

      Poista
  2. Kaikki tyhmyys lähtee maamme hallituksen kyvyttömyydestä nähdä ja tunnustaa tosiasiat sellaisenaan ilman poliittista vääristelyä ja nöyristelevää korrektiutta.

    Kun muutos tulee, niin se tietää sitä, että "arvovieraamme" saavat pakkolähdön sinne mistä tulivatkin. Hyväntahtoinen hempeily väärissä paikoissa johtaa lopulta mahdottomuuteen.

    VastaaPoista
  3. Nationalismi on saksalainen 1800-luvun muoti, paljon vanhempi kuin elokuva jazz- ja rock musiikki. Feniminismi on myös lähtöisin Ranskan vallankumouksen jälkeisiltä vuosikymmeniltä. Miksi tämä saksalainen muoti on edelleen huudossa,?

    VastaaPoista
  4. Jäi kuuntelematta radiosta Hesarin ma 14.5 arvostelema "mainio tiededokumentti alitajuisesta rasismista Oletko rasisti?". HS:n mukaan siinä "kerrotaan kuinka tiedostamaton rasismi vaikuttaa tapaamme katsoa ihmisten kasvoja, mikroilmeisiimme, empatian kokemuksiimme ja kykyymme tulkita toisen ihmisen tunteita. Asenteita huomataan jo pienillä lapsilla." Ja "valitettavasti sitä osoittavat lähes kaikki". Ja nämä aivojemme reaktiot ovat automaattisia. Tiededokumentin lopussa pohditaan keinoja, jolla asenteisiin voitaisiin vaikuttaa. Miksi valitetaan ja vaikutetaan, jos kerran tämä on lähes kaikille tyypillinen tapa toimia? Miksei toimita reilusti enemmistön tapojen mukaan? Miksi pieni vähemmistö määrittää tässäkin sen, mikä on oikein.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No,luonnottomuushan on aikamme tunnus. Miksi tyytyä vähempään?

      Poista
  5. ”induktiivisen päättelyn säännöt pätevät yhä”


    Induktiivisen päättelyn säännöt pätevät yhä ja sehän merkitsee/merkinnee sitä, että kysymys on iänikuisesta empiirisen aineiston/informaation havaitsemisesta/tallentamisesta/systematisoimisesta sekä muun monimutkaisen ymmärtämisprosessin järjestämisestä ja hyväksikäytöstä.

    Luonto on miljoonien/satojen miljoonien vuosien aikana hoitanut asiaa evolutionaalisella tavalla, joten esim. linnut pääsevät vanhoille pesimäpaikoille pohjoiseen jatkamaan sukua tuhansien kilometrien päähän runsaille ruokavaroille tähtien, magneettikenttien ja jumalan avulla.

    Nopeasti kehittyvää ihmiskuntaa varten John Stuart Mill teki suuren palveluksen kehittämällä Induktiivisen päättelyn säännöt, jotka pätevät yhä. Näin ollen: Eläköön! Eläköön! Eläköön! empiirisen aineiston/informaation havaitseminen/tallentaminen/systematisoiminen sekä muun monimutkaisen ymmärtämisprosessin järjestäminen ja hyväksikäyttö.

    Eikö ole ihmeellistä, että naisten hajuaisti on huomattavasti terävämpi kuin miesten. Se johtunee luonnon evolutionaalisesta seikasta, että naaras/emo/nainen joutui synnyttämisen jälkeen huolehtimaan tiiviisti jälkeläisen ruokinnasta ja välttämään kaikkea mikä on jo pilaantunut/pilaantumassa.

    Eikö nykypäivä tarjoa meille jo riittävästi empiiristä aineistoa siitä, että Kadyrovin tshetsheenit ovat ISIS:n jäseniä. Miten olisi käynyt Suomen, jos Suomi olisi aikoinaan ”ottowillekuusistunut”? Persaukisen Pohjois-Korean ydinaseista puhumattakaan.


    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.