Väärä tietoisuus
Karl Marx kuuluu
maailmanhistorian neroihin. Kuten kaikki nerot, hän oli jossakin määrin
monomaani ja antoi metodinsa joskus viedä ajatuksen kauas empirian
proosallisilta kentiltä, hegeliläisen dialektiikan ilmattomiin sfääreihin.
Joka tapauksessa
hänen ajatuksensa yhteiskuntaluokkien merkityksestä ja niiden tavasta toimia
mullisti länsimaisen radikaalin ajattelun. Ideologian eli väärän tietoisuuden
käsite irrotti kriittiseksi itseään arvelevan radikaalin normaalien empiiristen
asioiden muodostaman painovoiman maailmasta. Urotyö oli verrattavissa Newtonin
vastaavaan: Let Newton be –and All was
Light!
Nyt nimittäin
kävi mahdolliseksi kritisoida olevia oloja ja menneitäkin myös muuten kuin vain
usein niin tylsien ja vaikeiden tosiasioiden pohjalta. Itse ne henkilöt, jotka
niitä esittivät, olivat jo sinänsä , a
priori väärässä, mikäli he kantoivat väärää tietoisuutta, mikä taas seurasi
heidän luokka-asemastaan.
Itse asiassa koko porvarillisen yhteiskunnan
kulttuuri oli pahasti vino ja valheellinen. Eipä sen vastustajakaan, nousevan
työväenluokan maailmankatsomus, mitään absoluuttista totuutta heijastanut,
koska sellaista ei ollut olemassa. Se oli kuitenkin tie edistykseen eli uuteen
valtaan vanhan kumoamisen kautta ja juuri siksi niin totuudellinen kuin oli
mahdollista ja toivottavaa.
Kun Freud vielä
omalla tavallaan täydensi ajatusta ihmisen tietoisuuden vääristyneisyydestä,
oli ajatus totuudesta jo valmis heitettäväksi naiivien ennakkoluulojen
romukoppaan eikä postmodernismille jäänyt paljoakaan tekemistä rationaalisen
ajattelun jäänteiden murskaamisessa. Nyt ei ollut enää olennaista, mitä
sanottiin, vaan kuka sanoi.
Nykyajan ihminen
taitaa aktiivisesti kieltäytyä ymmärtämästä ja hyväksymästä sitä ihmisjärkeä rienaavaa
ajatusta, että vain hetki sitten maailmassa oli supervalta, joka julisti
edustavansa, ellei nyt absoluuttista, niin ainakin ainoaa mahdollista ja
reaalista totuutta. Se omisti puolueeksi
kutsutun oraakkelin, joka ex cathedra
puhuessaan ei koskaan erehtynyt eikä voinut erehtyä, sillä se palveli oikeaa
tietoisuutta.
Se oli aikamme järki, kunnia ja omatunto.
Henkilökohtaisella tasolla jokainen puoluetta palveleva saattoi ja hänen myös
piti luopua niistä omista vähäpätöisistä, spontaaneista ajattelun ja moraalin
iduista, joita hänen omassa päässään saattoi syntyä.
Tarina tämän
uuden paavillisuuden, vai pitäisikö sanoa jesuitismin, synnystä on kaikessa
paljaudessaan luettavissa Leninin kootuista teoksista, jopa Valituista. Itse
asiassa riittää, kun lukee Valtiosta ja
vallankumouksesta Leninin argumentoinnin siitä, miksi sosialistinen
vallankumous johtaa väistämättä kommunismiin. Voin kertoa. Se johtaa sinne
siksi, että Marx sanoi juuri niin, vaikka hänen puheitaan yritetään vääristää.
Ihan itse sanoi.
Tässä siis
tieteellisen ajattelun huippusaavutus viime vuosisadalta. Valehtelisin, jos
väittäisin, ettei tällaisella voinut olla mitään tehoa esimerkiksi suomalaisen yliopiston
jakamaa sivistystä nauttiviin akateemisiin kansalaisiin.
Bolševismin
täydellinen haavoittumattomuus ikävien tosiasioiden edessä oli imponoivaa. Kun
Venäjä oli ehdoin tahdoin vedetty kansalaissotaan ja tapettu miljoonia ja taas
miljoonia ihmisiä nälkään, tauteihin ja teloituksiin, oli saavutuksena
ainoastaan sen puolueen pysyminen vallassa, joka tuon kaiken oli saanut aikaan.
Sen sijaan, että
olisi häveten luovutettu valta niille, jotka sitä osasivat käyttää,
kiristettiin ideologista linjaa ja kiellettiin jopa kaikenlaisten poliittisten
vaihtoehtojen esittäminenkin. Vain yksi linja oli oikea, vaikka sitä ei voinutkaan
todistaa. Uskoa siihen voi ja pitikin.
Mitä
tietoisuuteen tulee, suoritti puolue Herkuleen työn selittäessään pelastaneensa
Venäjän ja erityisesti sen työväenluokan uhkaavalta katastrofilta ja antaneensa
vallan kansan suurelle enemmistölle.
Tosiasiassa maan
työväenluokka marxilaisessa merkityksessä koostui vain parista miljoonasta
ihmisestä ja oli sitä paitsi puolittunut kansalaissodan ja sotakommunismin
vuosina, kun koko suurteollisuus oli lopulta täysin pysähtynyt.
Mitä kansan suureen
enemmistöön tulee, sitä pidettiin avoimesti toisen luokan kansalaisen asemassa
ja tämä johtui siitä, että se oli luokka-asemaltaan talonpoikaista eli niin
sanotusti pikkuporvarillista.
Tästä taas
seurasi väärä tietoisuus ja mikäli tämä määrällinen (mutta ei laadullinen)
enemmistö olisi päästetty vallan kahvaan, olisi kommunismin taru loppunut
lyhyeen.
Mutta sitähän ei
voitu tehdä. Sitä ei voitu tehdä siksi, että Venäjällä oli suurempi missio kuin
vain sen kansan typerän enemmistön tahdon noudattaminen, kuten porvarillinen
demokratia olisi ideologiansa muotoillut.
Niinpä puolueen
jylhäksi tehtäväksi jäi johtaa kansa luvattuun maahan sen tahtoa kyselemättä,
sillä tiedossa oli, että se tahtoi vääriä asioita, kun ei muustakaan
ymmärtänyt.
Lehdistön ja
agitaattoreiden tehtäväksi jäi totuuden kertominen sillä tavalla, että se
palveli asiaa. Sitä paitsi miltei mikä tahansa muuttui juuri totuudeksi, mikäli
se palveli asiaa. Kukaan ei ollut eikä saanut olla kyllin naiivi kysyäkseen Mikä on totuus? Sen sijaan oli
kysyttävä: ketä tämä totuus palvelee?
Sitä paitsi
kukaan ei saanut päättää tällaisista asioita itse, koska vain puolueella oli
siihen pätevyys. Ajatelkaamme nyt vaikkapa vasemmistolaista
poikkeamaa: ajatus kommuunien
muodostamisesta saattoi kuulostaa vuonna 1930 hyvinkin oikeaoppiselta, olihan
myös Lenin asiaa hyvin innokkaasti kannattanut ja sitä paitsi muuttanut koko
puolueen nimenkin juuri kommunistiseksi.
Lenin oli
tietenkin oikeassa kuten aina, mutta, totesi nyt Stalin: kommuuni toteuttaisi edistyksellisen roolinsa vasta myöhemmin.
Juuri nyt sellaisten perustaminen herätti talonpojissa pelkoa ja suuttumusta ja
toimi siis objektiivisesti puolueen asiaa vastaan eli sillä oli
taantumuksellinen ja neuvostovastainen merkitys. Kansan viholliset ne nyt niitä
kommuuneja halusivat…
Jätettiinpä siis
puolueelle sen päättäminen, miten asiat oli esitettävä ja tyydyttiin itse
(vaivaiset yksilöt) toimimaan puolueen vähäisinä apulaisina agitaation ja propagandan alueella. Se
oli hieno ja uljas rooli, sillä kyseessä oli uuden maailman rakentaminen.
Utopiaa, ellei pahempaa olisi sen sijaan ollut jättää yksilöiden päätettäväksi,
ja heidän tietoisuudestaan riippuvaksi se, miten ja millaiseksi tuo maailma
rakennetaan.
On usein
todettu, ehkä hieman hämmästyneenä, että Stalinilta liikeni valtavasti aikaa
kirjallisuudelle ja elokuvalle. Mutta ei tämä mikään sattuma ollut. Nämä asiat
olivat uuden maailman rakentamisen ytimessä. Tietoisuuden muokkauksestahan
siinä oli kysymys ja se on aina totalitarismin keskeisiä huolenaiheita.
Joistakin saattaa
tuntua oudolta, että feministipiireissä kiinnitetään niin tavattomasti huomiota
siihen, miten vaikkapa jossakin elokuvassa esitetään naisen rooli. Terve järki
toki edellyttää, että naiset, kuten miehetkin saattavat tässä elämässä, saati
fiktiossa olla lukemattomissa eri rooleissa, enimmäkseen toki sellaisissa,
joihin ihmislajin aristotelinen olemus sen vetää, nolens volens.
Tämä ei
kuitenkaan sovi totalitaarisen ajattelun kaanoneihin. Kuten Neuvostoliitossa
oli välttämätöntä esittää kunkin luokan edustaja oman kategoriansa luomana ja
sen mukaisesti käyttäytyvänä ja ajattelevana tyyppinä, niin myös nykyinen, patriarkaattia vastaan taisteleva lahko
pitää välttämättömänä esittää sankarinsa toisenlaisina, kuin ne luonnostaan eli
siis empiirisesti ovat.
Tarkoituksena on
tietenkin maailman muuttaminen, muuttamalla ihmisen vääräksi tuomittu tietoisuus.
Venäjällä tähän liittyi marxilainen esivalmistelu eli ns. riistäjäluokkien
likvidointi, minkä jälkeen kaiken piti sujua kuin tanssi vain: olihan olemassa
enää vain menneisyyden jäänteitä tietoisuudessa, perežitki prošlogo.
Entä miten
tulisi julkisuudessa esittää populismi ja
sen poliittiset tavoitteet ja kannattajat? Vai pitäisikö vain kertoa, miten
asiat ovat?
Siinä
tapauksessa saatettaisiinkin tukea heidän auktorisoimattomia mielipiteitään. Sanomattakin
on selvää, että vaikka populistit kylläkin vain esittävät oman tahtonsa
mukaisia poliittisia mielipiteitä, ei kyseessä heidän kohdallaan ole vain normaali
mielipide, jollaisten kunnioittaminen on demokratian perusidea.
Tämä johtuu
siitä, että on olemassa korkeampi, aikakauden hengen objektiivisesti synnyttämä
mielipide, jota kannattaa enemmistö objektiivisesti, joskaan ei vielä
subjektiivisesti. Se on muotoiltu EU:ssa, joka vastaa kannattajiensa puolesta
ja toimii siis aikamme järkenä ja omanatuntona.
Kuten
talonpojalla Venäjällä ei ollut objektiivista oikeutta mielipiteeseensä siitä
huolimatta ja juuri siksi (vaarallista!), että se edusti enemmistöä, ei
myöskään miessukupuolella, normaaleilla naisilla eikä populisteilla ole
oikeutta mielipiteeseensä.
Kyseessä on sama
väärän tietoisuuden ongelma, jonka kanssa jo Marx ja sittemmin Lenin ja Stalin
joutuivat painimaan. Taistelevan älymystön ylevä tehtävä on suojella kansaa sen
omilta mielipiteiltä ja luoda sen sijaan uusi kuva maailmasta sen
muuttamiseksi. Joukkotiedotus on se taistelukenttä, jolla asiat ratkaistaan.
Kulkiessaan siellä missä olimme kerran professori kuulee kättentaputuksia päänsä yläpuolelta, mutta sallittaneen jotakin muuta:
VastaaPoistaSananvapaudella ylpeilevät Dosentit voisivat hyödyntää yhteyksiään Jumalaan tai millä nimellä ihmisluonteen yläpuolista ilmiötä kutsuvatkaan, myydäkseen saksalaisille ns. rumien hallitseman vähemmistöjen paratiisin käsitteen. Sehän muistuttaisi itse kommunismia?
Siinä pienen vähemmistön, vaikkapa ranskalaisten kieli määriteltäisiin Saksassa viralliseksi kansalliskieleksi, mistä seuraisi ajan myötä että ranskankieliset kehuisivat ja mielistelisivät- ei niinkään kauniita vaan pikemmin rumia - enemmistösaksalaisia jotta itse kokisivat olevansa charmantteja vetovoimaisia. Semmoinen on ihmisluonne.
On arveltu uusien ajatusten osuneen ajan hermoon Suomen eduskunnan jalkapallojoukkueen osallistuttua viikonloppuna saksankielisten maiden turnaukseen. Joukkueen kärkenä pidetään Paavo Arhinmäkeä, tunnetun pappissuvun vesaa.
PoistaJuuri noin se menee, mainio kirjoitus.
VastaaPoistaMedia ja "taisteleva älymystö" kysyvät aina ensin, hyödyttääkö tämä populisteja tai muita väärän tietoisuuden vallassa olevia. Jos he arvelevat, että hyödyttää, tosiasioilla ei todellakaan ole sitten enää mitään merkitystä.
Mutta kummia kuuluu Pohjoismaista - mm. Ruotsista ja Tanskasta. Onko siellä väärä tietoisuus tunkeutumassa jopa edistyksellisten tahojen pääkoppaan? Noinhan on käynyt kaikesta huolimatta joskus ennenkin.
Suhtautukaamme siis toivorikkaasti tulevaisuuteen.
Loistava kirjoitus identiteettipolitiikan taustoista.
VastaaPoistaSinänsä hyvä kirjoitus on tietysti kirjoittajan värityksen takia täysin turha. Vai voisiko muka joku musta miesoletettu saada tällaista aikaiseksi. Tai edes arabi.
Autoritaarisyys on kuin satapäinen hydra, kun yksi pää nuupahtaa toinen pulpahtaa esiin. Kun kommunismi nyrskähti islam sai tilaa. Demokratioissa femakot ja muut totuuden löytäneet pehmittävät kansoja lopulliselle totuudelle. Se on kyllä todennäköisesti erilainen kuin innokkaimmat ajattelivat, mutta silloin on myöhäistä. Osahan ei usko koskaan. Kai niitä oli Neukkulassakin kai muutama miljoona niitäkin, jotka jaksoivat kiittää ja rukoilla Stalinia ennen niskalaukausta.
VastaaPoistaEi ihme, että nimenomaan Frankfurtin koulukunta innostui eniten tutkimaan autoritaarista persoonalisuutta, eikä näköjään turhaan.
"Karl Marx kuuluu maailmanhistorian neroihin."
VastaaPoistaOdotan suurella mielenkiinnolla mitähän eräs taistolaisjuristiblogisti kirjoittaa Karl Marxin 200-vuotispäivän merkeissä.
"Odotan suurella mielenkiinnolla mitähän eräs taistolaisjuristiblogisti kirjoittaa Karl Marxin 200-vuotispäivän merkeissä."
PoistaTuskinpa se kirjoittaa mitään, koska ei Brezhnev eikä muidenkaan sosialististen maiden johtajat olleet lukeneet/tutkineet Marxia.
"Tuskinpa se kirjoittaa mitään, koska ei Brezhnev eikä muidenkaan sosialististen maiden johtajat olleet lukeneet/tutkineet Marxia."
Poista"ei Brezhnev eikä muidenkaan sosialististen maiden johtajat olleet lukeneet/tutkineet Marxia."
Stalinkin oli kirjoittanut ainoastaan "Leninismin kysymyksistä". Tosin Stalinin Koottujen teosten ensimmäisessä niteessä hän kirjoitti Kommunistisen puolueen manifestista ja väitti, että Kommunistisen puolueen manifestin piti olla jokaisen sosialidemokraatin pöytäkirjana. Tämä siis vuonna 1901, jolloin Kommunistista puoluetta ei vielä ollutkaan. Toisin sanoen Stalin pakotettiin silloin väittämään, että Kommunistisen puolueen manifestin piti olla jokaisen sosialidemokraatin pöytäkirjana, jotta hän pääsisi vallankumouksellisessa hierarkiassa ylöspäin. Mene ja tiedä. Jumala ainaskin tietää.
Lenin ei totellut Marxia vaan oli Saksan & Wall streetin pankkiirien rahoilla tehnyt vallankaappauksen kapitalistien operaattorina, isolla rahaalla, lahjontaa ja plkaamurhia.
VastaaPoistaPelkkä torpedo kapitalisteille Venäjän hajottamiseksi.