Varhaishistoriaa
Olaus Magnus
Gothus, Pohjoisten kansojen historia. Suomea koskevat
kuvaukset. Latinasta kääntänyt Kaarlo Hirvnen, Esipuheen ja selitykset laatinut
Kustaa Vilkuna. (1555)1977, Otava, 165 s.
Johannes
Messenius, Suomen, Liivinmaan ja Kuurinmaan
vaiheita. Sekä tuntemattoman tekijän Suomen kronikka. SKS 1988. Latinan
kielestä suomentaneet Martti Linna, Jorma Lagerstedt, Erkki Palmén, 222 s.
Jalmari Jaakkolaa
aikoinaan kiitettiin muun muassa siitä, että hän oli kaivanut esiin kokonaisen Suomen
historian aikakauden, varhaishistorian.
Mutta mainen kunnia
on katoavaista. Pari vuosikymmentä myöhemmin koko valtava työ leimattiin
spekulaatioksi, jonka arvo oli kyseenalainen, todennäköisimmin hyvin vähäinen.
Muodeistahan
historiassakin on kysymys, joskus sanotaan, ettei se muuta olekaan. Mutta asian
merkitys vaihtelee. Joskus halutaan tietää paljon sellaisestakin, josta ei
voida paljoa tietää ja joskus taas halutaan viedä kritiikki äärimmäiseen
pyrrhonismiin ja kieltää tai ainakin ignoroida sekin, mikä itse asiassa on
todennäköistä, joskaan ei varmaa.
Jo Suomen
historian isänä tunnettu H.G. Porthan raivosi sellaisia spekulaatioita vastaan,
jotka hänen mielestään olivat liian kapealla pohjalla. Toki skandinaaviset
saagat ja muukin perimätieto kertoi yhtä ja toista myös Suomesta ja sen
varhaisista asukkaista ja jopa kuninkaista, mutta voiko siihen luottaa?
Voi ja voi.
Mikäli kyseessä olivat itse nuo skandinaaviset kansat, annettiin sinänsä
tarumaisiksi ymmärretyille saagoille suuri arvo, mutta mikäli kyseessä olikin
Suomi, oli asia toinen. Miksi näin oli, kannattaa kysyä.
Noita Suomen
varhaishistoriaan liittyviä kronikoita ja saagoja on myös suomennettu, joskin
yllättävän myöhään.
Niissä Suomi
joka tapauksessa esiintyy melko selvästi omana yksikkönään, joka tosin
jakaantuu maakuntiin kuten muutkin maat. Puheet siitä että olisi ajateltu
olevan olemassa vain erilaisia Ruotsin maakuntia, ovat kovin löyhiä. Yhtenäistä
suomalaisuutta ei varhais- tai edes sydänkeskiajalla ollut, mutta eipä ollut
myöskään yhtenäistä ruotsalaisuutta tai norjalaisuutta. Silti myös noita
yläkäsitteitä käytettiin.
Suomalaisten
omituisuus ja heidän etevyytensä noituuden alalla ovat tietenkin tähän päivään
saakka tunnettuja. Kuitenkin tuohon aikaan myös hiihtäminen ja poroilla ajo olivat
jotakin varsin poikkeuksellista ja niiden merkitystä myös liioiteltiin.
Lähinnä
tarumainen oli käsitys Pohjanmaan sisältäneestä Kainuusta naisten maana (Qvenland),
mutta useinhan fantastisimpaankin liioitteluun sisältyy jokin määrä totta.
Käsitystä Suomesta
jättiläisten asuinsijana itse asiassa tukevat eräät arkeologiset löydöt: meillä
oli pienikasvuisten seassa paljon myös hyvin pitkiä ihmisiä.
Suomalaisen
oluen ylivertaisuus, minkä Olaus Magnus mainitsee, kannattaisi varmaankin
noteerata myös mainonnassa. Sama koskee suomalaisten saman kertojan mukaan
valmistamia valtavia, jopa tuhansien naulojen painoisia juustoja, jotka
säilyvät vuosia ja ovat esimerkiksi piirityksissä hyödyllisiä.
Sitä paitsi tuo
savustettu kutunjuusto on maultaan erinomaista ja vain paranee vanhetessaan.
Sellaista taitaa saada nyt vain Pietarin halleista. Mikäli nyt on ihan
mahdotonta kumota elintarvikkeiden tuontia Venäjältä koskevaa kieltoa, voisi
kai ainakin taas yrittää valmistaa itse jotakin samanlaista.
Lukemattomat
detaljit Suomen varhaishistoriasta ovat hauskaa ja kiinnostavaa luettavaa ja
samalla lukijalle hahmottuu myös kertojan käsitys siitä asemasta, mikä Suomella
on muiden kansojen keskuudessa.
Eihän se yleensä
hullumpi ollut ja suomalaisilla, kuten muillakin kansoilla oli omat erityiset
paheensa ja hyveensä. Niin taitaa olla tänäkin päivänä. Toki on syytä,
kriittisen arvion pohjaksi, muistaa, mikä asema ja tarkoitus kullakin kirjoittajalla
on ollut.
Olaus
Magnuksella tuskin oli mitään syytä kohdella suomalaisia erityisen hyvin, kuten
ei ollut Messeniuksellakaan. Tosin hänen surkea kohtalonsa ja vankeutensa
Kajaanin linnassa ei ollut mitenkään erityisesti suomalaisten syytä. Kiitosta
hän joka tapauksessa odottaa niiltä kansoilta, joiden historiaa on kuvannut.
Varsinainen
suomalaisten puolustaja on Daniel Juslenius, josta ei tällä erää enempää. Hänen
agendansa taas liittyy siihen moitteeseen, jota emämaasta käsin kehdattiin
esittää suomalaisille, jotka muka eivät riittävästi vastustaneet Pietari I:n
joukkoja… Enemmän siitä myöhemmin.
Messeniuksen ja
Olaus Magnuksen teksteissä on joka tapauksessa suomalaisille sekä ruusuja että
risuja ja sehän on vakavasti otettavan ja reilun tutkijan tunnusmerkki.
Messeniuksen kirjaan liitteenä lisätty tuntemattoman tekijän Suomen kronikka on
taas selvä suomalaisten puolustus ja pieni omakehu ja sellaisethan ovat jokaisen terveen
kansakunnan tunnus.
Tuntematon
tekijä, jota muuten Porthan ilmeisen kohtuuttomasti moitti on ollut erityisen
kiinnostunut suomalaisten varhaisimmista kuninkaista, joista myös Messenius
kertoo, perustaen tietonsa lähinnä saagoihin.
Näitä
kuninkaitahan mainitaan peräti viisitoista kappaletta ja kaikki ovat yhtä
paljon eli siis vähän historiallisia kuin useimmat Ruotsin valtakunnan Erikit.
Myös Messenius tuntee nuo kuninkaat.
Itse kunnioitan
erityisesti Ukkoa, Suomen kahdeksatta kuningasta, jolla kerrotaan olleen
Akka-niminen vaimo. Sen mukaan, vakuuttaa kronikka, kaikkia erityisen
arvostettuja naisia kutsuttiin Suomessa lisänimellä Akka. Siitä, mitä Ukko tai
Akka saivat aikaan ja miten heidän elämänsä päättyi, ei ole säilynyt tietoa,
kirjoittaja harmittelee.
Sama, luoja
nähköön, pätee tänäkin päivänä kovin moneen asiaa, jonka haluaisimme tietää.
Ikävä totuus vain usein on, että kun tietoa ei ole, niin sitä ei ole.
Kuitenkin
historian ystävän avuksi on tullut yllättävä apulainen. Nyt käytettävissä on
metodeja luonnontieteistä. Radiohiiliajoitus, joka korvasi ja täydensi
kallonmittauksia ja vertailevaa metodia, on saanut seurakseen DNA-tutkimuksen,
joka pystyy antamaan hämmästyttäviä uusia tuloksia.
Eivät uudet
metodit vanhoja kumoa, saati korvaa. Silti ne tuntuvat antavan suuren
psykologisen sysäyksen varhaishistorian harrastukselle. Ei se ollut aikaa,
josta ei ole mitään vakavasti otettavaa tietoa. Suomalaiset eivät enää katoa
peruuttamattomasti historian hämärään, vaan nousevat sieltä taas esiin.
Ei ole
pelkästään todennäköistä, vaan myös varmaa, että meidän kaikkien esi-isät ovat
muodostavat tuhansia ja taas tuhansia vuosia pitkän sarjan ilman ainoatakaan
katkosta…
Mutta mitä nuo
ihmiset tekivät? Saagat ja kronikat eivät varmastikaan ole lähteistä luotettavimpia,
mutta ovatko ne epäluotettavuutensa takia vain ja ainoastaan epäkiinnostavia?
Miksi olisivat?
Luulenpa, että
uusi Jalmari Jaakkola on vasta tulossa. Samalla nousevat taas esille vanhat
spekuloijat, Jusleniuksesta Wettenhovi-Aspaan…
Tämähän on
luonnollista ja välttämätöntä.
Ilman muuuta suomalaisten varhaishistoria täytyy olla varsin maineikas, sillä eihän näissä lumisissa metsissä pärjääminen voinut olla pehmoisten ihmisten hommia. Vasta viljelykulttuuri mahdollisti vähemmänkin vahvojen eloonjäännin, joten siitä se polvi alkoi huonontua. Tässä välillä koulutuksen ja muun kehityksen ansiosta laji vähän parani, mutta nykyinen höttöruokakansa alkaa taas vajota alaspäin.
VastaaPoistaSuolaisten heimopäälliköiden henkiset ja fyysiset ominaisuudet olivat varmasti erinomaisia, kuten muuallakin maailmassa.
VastaaPoistaKalevala:
"Vakaa, vanha Väinämöinen,
tietäjä iän ikuinen"
Elias Lönnrot on kuulemma sensuroinut kansanrunoja:
"Vakaa, vanha Väinämöinen,
kalun kamalan kantaja."
On: Suolaisten
PoistaPitää olla: Suomalaisten
Vastahan Juha Hurme todisti Finladia palkitussa kirjassaan "Niemi" että suomalaisilla ei ole mitään omaa eivätkä suomalaiset ole koskaan luoneet mitään uutta. Koko kirja oli kansankielellä sanoen sangollinen ruåtsalaista lokaa suomalaisten kasvoille Suomen 100v juhlavuonna.
VastaaPoistaIhmettelin lukiessani mistä tulee tämä neuroottinen tarve käytännössä pyyhkiä ja mitätöidä suomalaiset kansana historiasta. Luon sitten myöhemmin Tapio Tammisen kirjan "Kansankodin pimeämpi" puoli jossa selvitetään ruotsalaisenkansankodin sovelluksia eugeniikasta ja nationalismista. Ruotsissa keksittiin suurvallan tarpeisiin kyllin suureellinen Ruotsin historia ja myöhemmin suurvallan murennuttua haavoja paikattiin erityislaatuisuutta korostavalla nationalismilla. Tässä vaiheessa menetetyn itämaan (vrt Irlannin asema Brittiläisenimperiumin alla) suomalaiset haluttiin jo pyyhkiä pois tahraamaasta omakuvaa.
Ruotsalaisten mukaan jopa faaraot ja muinaiset kreikkalaiset ovat kotoisin Göta joen varrelta joko on koko sivistyneen maailman kehto. Suomen ruåtsalaisen väestön keskuudessa tietysti seurattiin ajan henkeä. Hurmeen kirjaa pitääkin tulkita tätä vasten sillä se toistaa vain tuotaa samaa ideologiaa.
Suomalaisethan olivat vielä hädin tuskin puusta laskeutuneita villejä kun ruotsalaiset tulivat ja opettivat tulen teon sekä myöhemmin kalevalaisen kansanrunouden.
Hurmeinen Niemi lienee vain viimeinen pärskähdys sitä 60-luvun nihilismin aaltoa, jonka mukaan mitään suomalaisuutta ei ole olemassa, eikä ole ikinä ollutkaan. Todennäköisesti olisi kielletty suomen kielen omalaatuisuuskin, ellei sitä satuttaisi täällä vielä mongertamaan (sitä saakin hävetä).
PoistaHurmelaiset eivät huomaa edes halveksuntansa sisäistä ristiriitaisuutta: toisaalta suomalaiset ovat sieltä täältä tullutta sekakansaa, toisaalta geeneiltään kaikista muista erottuvia peräkyläläisiä.
Helsingissä ei voitu nimetä edes uusia katuja stadislangia olevilla kansanperinnenimillä kun ne eivät käänny ruotsiksi. Suomalaisten omalla kielellä ei siis ole mitään itseisarvoa edes heidän omassa maassaan.
PoistaMuutos tulee kun aletaan puhua ruotsia eduskunnan rappusilla. HS rientää kuvaamaan etusivulle, samoin HBL ja Strömsö.
VastaaPoistaPuheet onkin siihen opetetut. Resursseja alkaisi löytyä huru mykky.
Tulisin ihmettelemään miksi sisällissodan riemuvuotta on juhlittu niin näkyvästi suomenkielellä vaikka kouluissa opetetaan jokaiselle ruotsia koska ilman sitä ei voi ymmärtää Suomen historiaa.
Kaiken kansallisen alkuperäisyyden ja "olemuksellisuuden" kiistäminen tuntuu tätä nykyä olevan kuuminta hottia menneisyyttä sivuavilla tieteenaloilla. Esim. Tieto-Finlandia-palkittu Tapio Tamminen nimitti sellaista etsiviä fantasioiviksi "taaksepäin katsoviksi revivalisteiksi". Äskettäin luin esim. Derek Fewsterin artikkelin Poikilo-museoiden teoksessa Myytti ja muutos. Sama juttu: pysyvää on vain jatkuva muutos ja sekoittuminen; muun olettaminen on vain "myyttiä". Nämä vain esimerkkeinä monista.
VastaaPoista