Poltavan jälkeen Siperiassa
Erkki Kansanaho, Heränneitä
karoliineja. Pietismin soihdunkantajia Kaarle XII:n armeijassa. Suomen
lähetysseura 1950, 315 s.
Erkki Kansanaho
ehti eläessään toimia niin Suomen joutsenen pastorina kuin teologian
professorina ja Tampereen piispana. Tohtoriksi hän väitteli Hallen pietismistä.
Tämä kirja
kertoo etupäässä niistä karoliineista, jotka Poltavan (”Pultavan”) tappion
jälkeen saivat marssia Siperiaan sotavankeuteen. Merkittävin vankien keskus
siellä oli Tobolsk, mutta vankeja oli muuallakin, muun muassa Tomskissa,
Tjumenissa ja Verhoturjessa. Nämä eivät olleet erityisen pahoja paikkoja, mutta
jotkut joutuivat aina Jakutskiin ja pari kuulemma peräti Kamtšatkalle
saakka.
Karoliiniarmeijan
kohtalokas taistelu Poltavan luona on moneen kertaan kerrottu. Etupäässä Kaarlen
joukot koostuivat siellä ruotsalaisista, balteista ja Pommerin saksalaisista,
mutta oli mukana aika paljon suomalaisiakin. Hehän kuuluivat erityisesti Lewenhauptin
osastoon, joka joutui suureen taisteluun Lesnajan (Lesnan) luona ja kärsi
siellä huomattavia tappioita, muun muassa kuormaston osalta.
Kerrottakoon
tässä vielä, että muuan pastori kaivoi Poltavan taistelun aikana maahan
ehtoolliskaluston, jonka kävi myöhemmin noutamassa. Tänään se on Ruotsissa ja
tässä kirjassa on siitä valokuva.
Lewenhauptin
joukkoihin kuului muun muassa Porin rykmentin pastori Gabriel Lauraeus, joka
joutui koviin paikkoihin jo Baltiassa. Lesnajassakin hän oli mukana. Jo aiemmin
hän oli ehtinyt haavoittua melko pahoin.
Poltavan jälkeen
Lauraeuksen matka jatkui Kaarlen pienen osaston mukana Turkin puolelle
Benderiin, josta hän Gyllenkrookin johtaman karoliini- ja kasakkaosaston mukana
murtautui Puolan alueelle.
Siellä hän lopulta
joutui vangiksi ja sai marssia Siperiaan, josta kotiuduttuaan toimi muun muassa
Loimaan kirkkoherrana ja sittemmin Turussa professorina. Hän kunnostautui myös
hienomekaanikkona ja julkaisi kirjoituksen muun muassa teräksen
karkaisemisesta.
Urallaan
Lauraeus oli joutunut jatkuvasti saarnaamaan sekä suomeksi että ruotsiksi,
mutta Siperiassa hänestä tuli myös saksalaisen seurakunnan pastori.
Karoliinit
jättivät jälkeensä huomattavan määrän muistelmia ja päiväkirjoja, jotka antavat
kiinnostava kuvan ajan elämästä. Poltavan jälkeen halki Moskovan kuljetettua
vankikulkuetta häväistiin ja ruotsalaisia koiria herjattiin. Tobolskissa
sattui kerran suurehko tulipalo, jota villiintynyt kansa väitti ruotsalaisten
sytyttämäksi ja järjesti pogromin, jossa kymmenen vankia kuoli ja monet
loukkaantuivat.
Ennen pitkää
olot kuitenkin muodostuivat järjestyneiksi ja suhteet venäläisiin tulivat
hyviksi ja jopa läheisiksi. Hengellistä huoltoa varten järjestettiin jopa oma
konsistori Moskovaan.
Osa vangeista
oli joutunut Hallessa toimineiden Spenerin ja Francken johtaman pietistisen
herätyksen piiriin ja herätys syntyi myös Tobolskissa vankien keskuudessa. Sitä
luonnehditaan täysin kirkolliseksi ilmiöksi, eikä siis lahkolaistyyppiseksi.
Osa vankeja
säilyi toki maailman lapsina ja papeistakin osa oli puhdasoppisuuden
kannalla ja vieroksui heränneitä, jotka saattoivat arvostella kirkon
nimikristillisyyttä hyvinkin ankarasti.
Joka tapauksessa
nimenomaan heränneet upseerit perustivat Tobolskiin sangen merkittävän koulun,
joka noudatteli Hallen oppeja. Se oli internaatti, jossa oli lopulta
melkoisessa rakennuskompleksissa yli sata oppilasta.
Sen erikoisuuksiin
kuului, ettei kasvatuksessa käytetty lyöntejä. Sen sijaan kyllä pyrittiin
saamaan lapset katumuksen valtaan ja paheksuttiin kaikkea iloista menoa ja
leikkiä. Joka tapauksessa koulusta tuli hyvin suosittu ja sinne alkoivat myös
venäläiset lähettää lapsiaan oppimaan saksaa. Myös jokunen mongoli, tataari ja
tunguusi kuului oppilaisiin.
Koulussa
opittiin saksan ohella latinaa, hieman ranskaa ja laskentoa, piirustusta ja
geometriaa ja tehtiin käsitöitä, joten opetussuunnitelma oli suhteellisen
moderni.
Koulun
opetuskieli oli nimittäin saksa, jota myös ruotsalaiset upseerit sujuvasti
osasivat. Suomalaisia joukossa oli useita, mutta suomen kielen käytöstä ei
tässä yhteydessä ole tietoja.
Koulusta tuli
jopa kuuluisa ja sekä Kaarle XII että Pietari kuuluvat olleen asialle suosiollisia.
Tärkeimmät lahjoituksensa koulu sai pietisteiltä ja etenkin suoraan Hallesta,
Franckelta. Myös venäläiset ja etenkin eräät heränneet Venäjän saksalaiset avustivat
koulua.
Karoliinit itse olivat rutiköyhiä, lukuun ottamatta
niitä harvoja, jotka onnistuivat kehittämään itselleen elinkeinon. Lauraeus toimi
kello- ja kultaseppänä ja muuan heränneisiin kuulumaton upseeri piti kapakkaa.
Herätyksen
piiriin kuuluivat myös Sarvilahden herra, kreivi Creutz ja Liljendaliin
asettunut karoliini Carl Gustav Armfelt, joka oli joutunut urallaan kokemaan
niin Napuen tappion kuin Norjan vuorten ylityksen, jolloin suuri osa miehistä
paleltui kuoliaaksi. Vankeudessa hän ei ollut.
Suorat yhteydet
Halleen toimivat niin Siperiasta kuin Suomesta käsin ja pietismi levisi
tunnetusti myös Venäjälle, etenkin saksalaisiin piireihin.
Sen historiaan liittyi
jatkuva jännite puhdasoppisen kirkkouskovaisuuden kanssa. Etenkin muutamat
yltiöpietistit kirosivat kirkon ulkokultaisen menon ja julistivat, että
ainoastaan syvä herätyskokemus antoi eväitä taivaaseen pääsemiselle.
Tunnetuin tällainen
henkilö oli kirkon johtoa kiukkuisesti pilkannut turkulainen Petter (Pietari)
Schäfer, joka joutui pakenemaan maasta ja seikkaili sitten ympäri maailmaa,
aina Amerikassa asti. Hän haastoi lopulta Turun hovioikeuden kuulemaan omaa
julistustaan ja sai kuolemantuomion, mutta armahdettiin ja istui loppuikänsä Gävlessä
vankeudessa. Mainittakoon, että hän vihki itse itsensä avioliittoon vaimonsa
kanssa.
Pietistit olivat
epäilemättä Lutherin arvollisia seuraajia, vaikka itse Martti-tohtori oli rakastanut
viiniä, laulua ja naisia. Mutta omalletunnolleenhan he eivät mitään voineet.
Lienee
uskottavaa, kuten myös Kansanaho arvelee, että heränneiden karoliinien perintö
vaikutti myös Suomen myöhempiin herätysliikkeisiin. Aika laillahan sen henki
muistutti Paavo Ruotsalaisen mentaliteettia.
Synkistä
kokemuksista näyttää karoliineilla syntyneen jonkinlainen henkinen reaktio,
jossa onnettomuudet muuntuivat onneksi ja ansioksi. Se kaiketi sai aikaan vapauttavan
ja palkitsevan kokemuksen.
Oppikouluni pätevä ja viidesläinen uskonnonopettaja kertoi tuon kaiken tuosta varhaisherännäiden sotilaspietismistä ja paljon muutakin; heräsi haikeita muistoja.
VastaaPoista"jatkuva jännite puhdasoppisen kirkkouskovaisuuden kanssa."
Tuon jännitteen ydin oli se, että kaikki pietistiset liikkeet painottavat henkilökohtaista jumalasuhdetta ja heräämistä, tuon ajan kirkollinen luterilaisuus enemmänkin tunnustuksellista kollektiivisuutta ts oikean uskontunnustuksen hyväksymistä. Tämä ero oli mielenkiintoinen kun muistetaan, mistä luterilaisuus nousi. Eroa voisi verrata Leninin ja Breznevin ajan sosialismiin.
Ajatuksen voima siirtää vuoria: kieli kansan pelastaa
VastaaPoistaSuomalainen pelastuu pelastamalla ruotsalaisen; ei yhdessä, vaan ensin, se on suomalaisen turvallisuus- ulkopolitiikan syvin olemus, kaikkien lasikattojen lasikatto. Unelmatyöhönsä päässeitä Tuomioja, Soini, Väyrynen ja Halonen ym. Vihavainen
Sattuupa minullakin olemaan kirjahyllyssäni tuo mainio "Kansiksen" kirja, ja jopa olen sen vieläpä lukenutkin. Kansis, millä nimellä hntä kutsuttiin muinaisissa opiskelijapireissä, asetti minut aikoinaan (1974) Forssan kappalaisen virkaan suoritettuani sitä ennen hänen läsnäollessaan Tampereen Tuomiokapituliin pastoraalikurssin, joka oikeutti hakemaann vakinaisia virkoja.
VastaaPoistaRuotsidemokraatit katsovat aidosti, vai pilkaajiensako silmissä vain, Kaarle XII kohti. Tämähän kykki Konstantinnooppelissa Turkin sulttaanin esikunnissa. Kuningas kirjoitteli kirjeitä Tukholmaan ja koki lietsoa sotaintoa. Vihdoin hän ratsasti paikalle ja näki hovipiirien juonineen rauhanaikeissa Tanskan ja Venäjän suunnilla. Pois se meistä sanoi viikinki kuninkaassa.
VastaaPoistaHän saikin Norjan retkensä. Kuinka helkutissa kesken ruttoisen isovihaisen Suomen ja rikkaan Baltian ollessa Pietari Suuren isonsaappaan alla, valtaisa armeija logistiikka muonitus, saksalaiset palkkasotilaat ; ruuti tykit ratsut kengittäjät ja muu saatiin tuntureille ???
No ensinnäkin karoliineista, sen nimisistä hopearahoista valssattiin lituskahippusia ja kas kummaa ne kävivät rahasta vaikka paperirahasta oli kurjia kokemuksia vain 50 vuoden takaa, siitä Suomen Pankin perustushokema-skoolauslaulusta mikä Palmstruth Plootu Riks häkkyrä se olikaan ollut.
Rautaharkko kävi nyt ulkomaan vaihtokaupassa Ruokaan. Gööteborgin varastot koottiin elintarvikkeita täyteen ja maakansa sai varjelluksi latojansa.
Hopeahippusrahaaa vastaan väki pani rekejä ajomiehiä tarmoa liikenteeseen ja sotaväki kapusi tunturin kuvetta.
Oli isoja meininkejä Tukholman hovin Rahakammarissa. Noilla rahahipuilla saisi ostaan itsensä ja kattilakuntanssa saamamieheksi Kruunua kohtaan. Valtionobligaatio. Ja valtio itse hankki uutta uskottavuutta verottamalla rikkailta valtiokonttoriinsa aarretta. Asiaa oli pohjustettu jo Konstantinopolista käsin, etätyönä.
Vuosina 1713, 1715 ja 1716 kiskaistiin erityisvero omistajapiireiltä Aatelilta, muilta maarikkailta ja kaupunkivarallisuudesta laivoja pikitynnöreitä myöten. Jos ,tai kun, ei kässiä niin velkakirjalla. Omaisuudet taksoitettiin väenkokouksissa etuoikeuksia kunnioittamatta tai sosiaaliseen korskeusasemaan katsomatta.
Paitsi että farmsteads of freeholding peasants were not included, eli vissiin perintötilalliset talonpojat pääsivät tästä verosta. Siksikin sitten into tähän Kaarle XII viimeponnistukseen.Jukka Sjöstedt