Missä
mentiin?
Olavi
Paavolainen, Nykyaikaa etsimässä. Esseitä ja pakinoita, Like 2002 (Otava
1929), 280 kuvaa, 461 s.
Ilmestyessään
Paavolaisen kirja luotasi sitä kulttuurin uusinta uutta, mikä maailmaan oli tullut
suuren sodan jälkeen. Luin sen ensimmäisen kerran yli puoli vuosisataa
sitten, jolloin se oli jo hauskasti vanhentunut. Nyt se on jo dokumentti
toiselta aikakaudelta.
Silti kirja on
varsin kiinnostava. Se on reportaasi omasta ajastaan ja sen on kirjoittanut mies,
joka halusi aina tunkeutua pintaa syvemmälle tai ainakin pohtia, mitä
sanottavaa tuolla pinnallisuudella oikeastaan oli.
Kirjassa on ajankohtaan
nähden erittäin huomattava määrä kuvia, mikä heijastaa sitä kirjoittajan
ajatusta, että kuva olisi surmaava tekstin. Ottaen huomioon sen, että tuon ajan
kuvat olivat yleensä mustavalkoisia, pieniä ja suttuisia ja että ajan suuriin
uutuuksiin kuului vasta radio, mutta ei televisio, tuo oli aika rohkea näkemys.
Paavolainen
taisi siinä asiassa olla sata vuotta aikaansa edellä.
Hän olisi oikeasti
halunnut käydä katsomassa tulevaisuutta -sillä nyt jo usein ymmärrettiin, että
myös meille kerran saapuisi koko se koneellinen ja urbaani kulttuuri, joka Amerikassa
vietti hurjaa nousukauttaan, mutta liput mahtaviin Leviathanin kaltaisiin
matkustajalaivoihin, joilla olisi viikossa voinut päästä Amerikkaan, olivat
aivan liian kalliita.
Niinpä oli tyydyttävä
Eurooppaan, jossa kannatti etsiä vasta nykyaikaa, mutta tuskin juuri tulevaisuutta.
Pariisissa oli
paljon huippumoderneja elementtejä, Eiffel-tornista metroon, mutta siellä oli
myös eilispäivä yhä läsnä: hotellit olivat -silloinkin- ahtaita, kylmiä ja
vailla hissejä. Öljylamppuja löysi Ranskasta yhä varsin helposti.
Kuitenkin
kolmimiljoonaisen megalopoliksen elämä oli jotakin muuta kuin vasta äskettäin
suurkaupungiksi (ajan oloissa) paisuneen Helsingin melko vaatimattomat mittasuhteet.
Joka tapauksessa
Ranska, Saksa ja Venäjä olivat kirjoittajan mielestä elettävän murrosajan
kulttuurin johdossa. Ne tasoittivat tietä sille uudelle kulttuurille, joka
saapui Amerikasta ja oli osittain jo Euroopassa: hermoja koetteleva nopeus, rahan
palvonta, neekerijazz, uudenlainen naistyyppi ja niin edelleen.
Sivumennen
sanoen, anglosaksien osuus suomalaisesta populaarikulttuurista oli tuohon
aikaan ylivoimaisesti suurin. Kyse oli ennen muuta amerikkalaisesta aineksesta,
kuten Olli Jalonen kertoo kirjassaan Kansa kulttuurin virrassa.
Joka tapauksessa
Paavolainen keskittyi Ranskaan ja erityisesti Pariisiin, käväisi Nizzassa ja
ehkä Biarritzissa, mutta ei kanaalin takana eikä vielä myöskään Neuvostoliitossa.
Tämä saattoi johtua
vaikkapa kielitaidollisista syistä, en tiedä. Tiettävästi Paavolaisen
ranskakaan ei ollut kovin korkealla tasolla, mutta eihän se estänyt häntä
havainnoimasta elämän menoa ja rytmiä.
Mainittakoon
joka tapauksessa, että vuoden 1937 suuressa kulttuurikeskustelussa Pidot
tornissa, asetettiin Suomelle yksimielisesti seurattavaksi kulttuuriseksi
keskukseksi Englanti. Se edusti paljolta samanlaisia arvoja kuin Suomikin. Ranska
oli sodan jälkeen väsähtänyt, ja Saksa ja Venäjä eivät nyt sattuneesta syystä
tulleet kysymykseen…
Minusta
Paavolaisen keskeinen pointti ja suurin ansio on siinä, mettä hän ymmärsi
tapahtuneen katkoksen vai sanottaisiinko kehitysloikan historiallisen mekrityksen:
tapahtumisen nopeutuminen, kuvan ”demokratisoituminen”, naisen tulo kaikkialle
yhteiskuntaan, alastomuuskultti, kaikki nuo olivat syvällisiä muutoksia, eivät
vain muoteja.
Jopa futurismi
ja dada olivat tärkeitä oireita ajastaan. Dada ei ollut mitään taidetta, vaan sen
vastakohta, mutta senhän se juuri halusi sanoa. Futurismin taustaksi oli ymmärrettävä
Italia, joka oli kuin museo. Se, että se levisi juuri Venäjälle, jossa
kansansivistys oli vasta alkuvaiheessaan, oli kieltämättä outo paradoksi.
Olla moderni
ihminen merkitsi samaa kuin olla suurkaupungin asukas. Hänellä oli uudenlainen
kokemis- ja näkemistapansa. Kulkuneuvojen kehitys ei merkinnyt vain
matkustamisen nopeutumista, vaan maailman kutistumista: kun matka Pariisista Pekingiin
taittui 12 päivässä, ei asia voinut olla vailla vaikutuksia! Cunard-linjan
höyrylaivoissa rakastettiinkin toisin kuin kolmimaston kyydissä.
Romantiikan
sininen kukka oli yhä olemassa, mutta nyt sitä symbolisoimaan sopivat maanosan
halki kiitävä Pacific-veturi tai tarkasti määrättyä reittiä kulkeva
Junkers-lentokone. Paavolainen kertoo löytäneensä sinisen kukan, nykyajan
unelman, suurkaupungeista ja kiinnittäneensä sen pulloveriinsa.
Modernin
ylellisyyden symboli oli auto ja siinäkin oli jotakin uudenlaista. Pölyisessä
ja rasvaisessa nahkatakissaan kiitävän auton omistaja on aivan toisenlaisessa
suhteessa ylellisyyteensä kuin menneen ajan ruhtinaat ja potentaatit, jotka
keräilivät taidetta, rakennuttivat palatseja ja järjestivät uskomattomia
herkutteluja.
Ja nykyään
nainen oli siirtynyt tapahtumien johtajaksi. Veltto odaliski ei ollut
enää muodissa, vaan sen sijaan aktiivinen poikatyttö tai amerikkalainen girl,
Pariisista tunnettu grisette oli jo passé. Pariiisi kyllä oli yhä
liberaalisuuden ja libertinismin keskus, mutta siinä suhteessa myös Berliini
sopi jo sen kilpailijaksi.
Vuoden 1923
hyperinflaation aikaan Berliinissä syntyi myös ilmiö valuuttatyttö.
Paikalliset kaunottaret ja jopa suorastaan emigranttivenäläiset aateliset
tarjosivat valuutasta auliisti palveluksiaan. Tätä aikaa kesti pari vuotta,
huomauttaa kirjoittaja. Kuten tunnettua, taloudellinen romahdus on sittemmin
aiheuttanut vastaavia ilmiöitä muuallakin.
Aikansa
reportaasina Paavolaisen kirjaa voi verrata vaikkapa Elsa Enäjärven kirjaan
Englannista (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=en%C3%A4j%C3%A4rvi
). Paavolaisen kulturologinen lähestymistapa tekee kirjasta kuitenkin hieman
toisenlaisen, siinähän muun muassa selostetaan ja jopa siteerataan laajastikin
ajan kirjailijoita. Molemmat joka tapauksessa kertovat kiintoisasti myös itse
kirjoittajasta ja hänen edustamastaan kulttuurista.
Kirja oli paljon
luettavampi kuin aluksi sitä plaratessani kuvittelin. Hyvin sen parissa yksi
koronapäivä menee.
"vasta äskettäin suurkaupungiksi (ajan oloissa) paisuneen Helsingin melko vaatimattomat mittasuhteet."
VastaaPoistaMillä kriteereillä vuoden 1929 Helsinkiä saattoi vielä pitää suur-kaupunkina? Pääkaupunki se toki oli ja poikkesi muusta Suomesta, mutta että suurkaupunki... Eikö Helsingin kasvu alkanut vasta sotien jälkeen liitosalueiden myötä.
Kyllä se Helsinki rupesi kasvamaan silloin, kun pääkaupungiksi tehtiin. Oli 1900-luvun alussa jo 100000
PoistaJa se 100 000 oli kauan se suurkaupungin raja.
PoistaKlassiset kertaustyylit oli läpikäyty ja jugend vallannut niin interiöörit kuin eksteriööritkin. Se siirtymä eurooppalaisen kulttuurielämän silloisesta keskuksesta, Wienistä, oli nopea. Ja se avasi nykyajan.
PoistaTässä muuten wikipediasta: Großstädte sind nach einer Begriffsbestimmung der Internationalen Statistikkonferenz von 1887 alle Städte mit mindestens 100.000 Einwohnern.[1] Im Jahr 2010 gab es nach dieser Definition weltweit etwa 4000 Großstädte.[2]
PoistaDie weiteren damals getroffenen Definitionen sind die Landstadt mit weniger als 5.000 Einwohnern, die Kleinstadt mit unter 20.000 Einwohnern sowie die Mittelstadt mit unter 100.000 Einwohnern.
Millä kriteerillä Helsinkiä voi ylipäätään pitää suurkaupunkina?
PoistaNo tuolla kansainvälisellä yleisellä kriteerillä. Sitä paitsi se ei ole enää pelkkä suurkaupuni, vaan mylös miljoonakaupunki. Sellaisia luokiteltaessa ei mitään hallintorajoja lasketa.
PoistaOlen tosin huomannut, että jos meillä haluaa käydä älyköstä, pitää Suomeen ja Helsinkiin suhtautua hyvin vähätellen. Se antaa vaikutelman, että on oppinut ajattelemaan jotenkin suuresti ja globaalisti.
"Millä kriteerillä Helsinkiä voi ylipäätään pitää suurkaupunkina?"
PoistaSillä vaan, että Helsingin pinta-ala on sama kuin Sankt-Peterburgin. Helsingissä tuskinpa on ns. kommunalkkoja eli sellaisia asuntoja, joissa on kuusi huonetta ja joissa asuu kuusi perhettä, yhdellä keittiöllä kaikille.
Pietarin pinta-ala on kaksi kertaa suurempi kuin pääkaupunkiseudun. Kommunalkat ovat jo pitkään katoamassa ollut ilmiö. Nykyisin pääasiassa vierastyöläisten suosiossa.
PoistaSamaa mieltä Vihavaisen kanssa, eurooppalaisella mittapuulla Helsinki on suurkaupunki. Pietari, Lontoo, Moskova ja Pariisi ovat poikkeuksia väkiluvultaan mantereellamme.
PoistaJa muistakaamme, että suurkaupunki on aivan tuore ilmiö maailmassa. Muinaisuudessa ne olivat hyvin harvinaisia poikkeuksia. 1800-luvun lopulta lähtien sen sijaan synty yhä uusia miljoonakaupunkeja ja Lontoo oli kauan maailman suurin 8 miljoonallaan.
PoistaArvatenkin megalopolisten huolto-ongelmat olivat ratkaisemattimia hyvin kauan ja ovat osittain vieläkin. Tunnettu dilemma oli hevosenlannan valtava kasautuminen Pariisiin ennen autojen tuloa. Toinen oli Thamesin paskakaudet ja Lontoon sumut.
Alkuperäinen anon: kyllä minulle nuo blogistin argumentit riittivät, iitselläni oli vanha tieto väkiluvun kasvun ajankohdasta.
PoistaJa nykyinen lähes puolentoista miljoonan asukkaan Helsinki on monien kuvitelmissa yhä vain se kuntarajojen sisään jäävä alue. Ollaan sitä sen verran byrokraattisia meillä.
VastaaPoistaVaan on sitä kehitystä tapahtunut. Kun 1967 kävin Pariisissa, oli Paavolainen vielä jotenkin käypäiseltä tuntuva opas -vain 30 vuoden takainen. Hallitkin olivat paikallaan.
PoistaNyt se on eri maailmasta.
Matkaoppaasta puheen ollen, paneeko joku paremmaksi? Nyt vain ei ole lähdettä täällä käsillä, mutta kaivan sen vielä. "Matkaoppaana" oli nimittäin Nykysuomen Sanakirjan satunnainen kohta omassa ulkomuistissani, sen eräässä sana-artikkelissa Joel Lehtosen sitaatti, jossa lepakot ja pääskyset lentävät yhtä aikaa sillan alla. En muista hakusanaa, ei kai pentele sentään "yökkö". Mutta kuitenkin muistin tuon NS:n kohdan, kun olin ensi kertaa Firenzessä 1980-luvulla. Arnon siltojen alla sitten näinkin tuon valon lapsien ja yön rakastajien yhteisen kisailun auringon vasta alkaessa laskea. En ole vieläkään kyseistä Lehtosen kirjaa lukenut, mutta mm. Firenzessähän herra matkaili. Uskokoon, ken haluaa. Vanhan jäljillä Lehtonen oli siellä niin kuin myöhemmin mm. Vaaskivi. Aho taas Pariisissa muissa mieteissä kuin Paavolainen, kaiken uuden tulkki. Matkakirjat ovat mukavia. Kiitos jutusta!
VastaaPoista