Jusleniuksen madonluvut
Juhani Sarsila on yksi ani harvoja
tämän maan todellisia oppineita älyköitä, joiden perspektiivi ulottuu kauas yli
päivänpolitiikan mitättömän nykytärkeyden ja poliittisen korrektiuden
idiotismin.
Häneltä on juuri ilmestynyt
berliiniläisen Peter Lang -kustantamon kansainvälisessä tiedesarjassa
kirja Struggle of Faith and Reason: A History on Intolerance and Punitive
Censorship. Part I: From Homer to Peter Abelard and Arnold of Brescia. 569 s.
Olen sen käsikirjoituksen jossakin
vaiheessa lukenut ja siitä jo jotakin kirjoittanut, mutta jostakin syystä
tietokoneeni hakutoiminto ei vain kykene sitä nyt löytämään. Vika on tietenkin etsijässä.
Sen sijaan löytyi haulla muita
vanhoja tekstejä, muun muassa tämä, joka mielestäni hyvinkin kannattaa taas
lukea ja tietenkin ennen muuta sen kohteena oleva Sarsilan suomentama ja
toimittama kirja, jos sen onnistuu jotenkin näinä omituisina päivinä käsiinsä
saamaan.
Tässä joka tapauksessa itse teksti:
Kovia aikoja
Daniel
Juslenius, Suomen onnettomuus. De
miseriis fennorum. Suomentanut ja toimittanut Juhani Sarsila.23°45.
2004, 171 s.
Juhani Sarsila on
tehnyt suuren työn kääntämällä suoraan latinasta Daniel Jusleniuksen
merkittävän inauguraatioluennon Oratio de
miseriis fennorum.
Asian
merkittävyyttä lisää se, ettei tästä tekstistä ole olemassa mitään käännöksiä,
johon suomennosta voitaisiin verrata. Apurahojen myöntäjille tällaiset asiat
ilmeisesti kuitenkin ovat mahdottomia tajuta, toteaa kirjoittaja happamasti.
Käännös ja
toimitustyö on tehty suurella huolella etten sanoisi hartaudella. Esipuheessa
ja jälkisanoissa kääntäjä esittää myös yhtä laajan kuin oppineen ja henkevän
katsauksen sekä Jusleniuksen elämään ja kehitykseen että tuon aikakauden
historiografiaan ja muihin asiaankuuluviin seikkoihin.
Juslenius oli
huippulahjakas opiskelija, josta sukeutui professori ja sitten Porvoon ja
myöhemmin Skaran piispa. Hänen työtään on ensimmäinen merkittävä suomenkielen
sanakirja Suomalaisen sana-lugun koetus.
Kuten tunnettua,
Juslenius meni aikanaan mukaan ns. gööttiläiseen historiankirjoitukseen, jossa
Ruotsin maineikasta menneisyyttä paisuteltiin ja johdettiin sen kehitys aina
ukko Noasta saakka, Jusleniuksen tunnettu kontribuutio tälle suuntaukselle oli Vanha ja uusi Turku/Aboa vetus et nova,
jota kannattaa aina silloin tällöin huvikseen ja muutenkin lukea.
Itse kullakin
genrellä oli omat sääntönsä eikä esimerkiksi Turkuun ja yleensä isännmaahan
kohdistuneelta laudatiolta voinut
vaatia kriittisyyttä, sehän oli ihan eri tehtävä. Mutta Juslenius oli aikanaan
todella suomalainen patriootti, josta kaikin mokomin voi käyttää myös
nationalistin nimikettä, ainakin tietyssä vaiheessa.
Mutta monenahan
sitä on mies eläessään ja Jusleniuksesta tuli vanhemmiten Ruotsin valtakunnan
yhteistä etua ja keskittämistä hyvin ymmärtävä oppinut, joka suunnitteli jopa
ruotsalaistamiseksi katsottavaa politiikkaa yhdessä hyvän ystävänsä,
Suomen-syöjä Israel Nesseliuksen kanssa.
Käsillä oleva
Jusleniuksen oraatio esittää genren vaatimusten mukaisesti suomalaisten
onnettomuuden (Isonvihan) kuvauksen, argumentaation
ja refutaation sekä lopuksi peroraation
ja konkluusion.
Mieltä kääntävät
yksityiskohdat vihollisen julmuuksista ja suomalaisten kärsimyksistä
rinnastetaan tekstissä kuvauksiin tämän jalon kansan urhoollisuudesta ja
uskollisuudesta.
Totta oli, että
vihollinen oli ahdistanut Suomen armeijan tieltään ja valloittanut maan, mutta
ne kaksi suurta taistelua, Kostianvirta ja Napue, jotka se joutui käymään,
todistivat suomalaisten tavattomasta sitkeydestä ja urhoollisuudesta.
Samanlainen esimerkki oli Nevan ylitys onnettoman Lybeckerin johdolla, jossa
pieni suomalaisjoukko torjui ylivoimaisen vihollisen.
Sivumennen
sanoen, Lybecker esiintyy tässä vielä sankarina eikä skandaalimaisen kehnona
sodanjohtajana, jonka tunarointi Nevan eteläpuolella riittänee viholliselle
laulujen aiheeksi vielä pitkäksi aikaa.
Olemattoman
tiedustelun takiahan sieltä peräydyttiin suin päin meritse ja tapettiin ennen
lähtöä tuhansia hevosia…
Mutta tämä ei
nyt tässä ole oleellista. Oleellista on Jusleniuksen kuvaama kansan uskollisuus
ja urheus ja vihollisen pirullinen julmuus ja kataluus.
Tässä asiassa
avainasemassa on aivan tietty tunne: patriotismi, eli uskollisuus isänmaalle, patrialle, ja rakkaus sitä kohtaan.
Sarsilan
selostus patria-käsitteen
moninaisuudesta on kiinnostava. Patriat muodostivat ikään kuin
sisäkkäisiä kehiä. Ensimmäinen patria oli koko Ruotsin hallitsema alue, joka
levisi ympäri Itämeren. Toiseksi oli mater
patria eli Ruotsin emämaa, kolmanneksi tuli kolmen ydinalueen, Sveanmaan,
Götanmaan ja Suomen kokonaisuus. Sen jälkeen tuli jokin näistä ydinalueista,
esimerkiksi Suomi ja sen jälkeen seurasivat maakunta ja sitten vielä muitakin.
Sarsilaa kiusaa
selvästi se, yhä muodikas suuntaus, joka suurenakin intellektuaalisen urotyönään
jaksaa jankuttaa, ettei aikoinaan eli siis ennen 1800-lukua mitään Suomea
ollut, vaan ainoastaan joukko Ruotsin maakuntia.
Tämän väitteen
paikkansapitämättömyys on aivan ilmeinen ellei nyt sitten pysytellä puhtaasti
juridisissa sfääreissä, jota ovat asia erikseen ja jotka tietenkin ovat
olemassa vain varsinaisen, reaalisen todellisuuden ulkopuolella.
Totta maar Suomi
olemassa oli ja sen mukana myös suomalainen patriotismi, jota vallan hyvin
voidaan nimittää myös nationalismiksi, vaikka sen niminen aate tulikin muotiin
vasta sata vuotta myöhemmin.
Ei nationalismi
syntynyt Hegelin päässä eikä Fichtenkään. He vain omana aikanaan antoivat sille
käyttökelpoisia aseita.
Sarsila nimittää
Runebergia suomalaisen nationalismin kultamitalistiksi, mutta arvioi, että
Juslenius pohjusti tämän työtä hyvinkin pronssimitalin arvoisesti ja tähän
väitteeseen kannattaa suhtautua vakavasti.
Millainen sitten
oli se vanha vainooja, joka oli suomalaisten
onnettomuuksien takana? Skismaattiset venäläiset olivat perkeleen väkeä, mutta
täytyy muistaa, että myös paavin kirkko edusti antikristuksen uskoa.
Luterilaisuuden jylhä tehtävä oli yksin edustaa Jumalan valtakuntaa ja hänen
puhdasta sanaansa.
Vihollisen
aseina Suomessa olivat sanoin
kuvaamattoman villit, Helvetin syvyyksistä karauttaneet kasakat. Julmuuksista
pahin ja viimeinen oli se, että pienet lapset riistettiin äideiltään ja
käännytettiin väkisin Perkeleen uskonlahkoon.
Sivumennen
sanoen, tuota lahkoahan edusti myös Ruotsin valtakunnassa joltinenkin joukko
uusia alamaisia, jotka asuivat Raja-Karjalassa ja Joensuun tienoilla. Näitä ei
Juslenius tunnustanutkaan oikeiksi fenneiksi, vaan katsoi, että heihin oli päässyt iskostumaan paitsi venäjän kieli,
myös ryssien luontaista pahuutta…
On selvää, että
Jusleniuksella oli mielessään Ruptuurisota
vuosina 1656-1658, jolloin Stolbovan rauhassa 1617 Ruotsiin liitetty
ortodoksiväestö osittain nousi kapinaan.
Mieli tekisi mainita
myös Savonlinnan opettajankoulutuksen petollisesta ja rikollisesta
ryöstämisestä Joensuuhun, mutta itse asiassa tämä kuuluu myöhempään aikaan ja
liittyy kyseisen väestön synnynnäisiin ja perinnöllisiin ominaisuuksiin
korkeintaan löyhästi.
Kuten mainittiin,
Jusleniuksestakin tuli eräänlainen takinkääntäjä ja hän alkoi vanhoilla
päivillään kovasti ymmärtää Ruotsin valtakunnan yhtenäistämispyrkimyksiä.
Tosiasia oli,
että monikulttuurisuus muodosti valtakunnalle kuolemanvaaran. Myös vuonna 1658
Ruotsiin liitetyssä Skoonessa oli noustu kapinaan ja Snapphane-liikettä oli syytä yhä varoa. Perivihollinen Tanska ei
unohtanut.
Mutta Skoonessa
ja muuallakin uusissa maakunnissa onnistui denationalisaatio
eli ruotsalaistaminen erinomaisesti. Väkivalta kannatti.
Suomessa
suunniteltiin väestönsiirtoja ja pakkokeinoja valtakunnan rationaaliseksi
yhdenmukaistamiseksi. Lapsikin ymmärsi, minkä arvoista monikulttuurisuus oli
levottomassa maailmassa.
Ei niistä
yhtenäistämistoimista koskaan lopulta mitään tullut. Kaiketi keskusvalta
ymmärsi, ettei suomalaisia kannattanut liikaa ärsyttää. Heidän itsepäisyytensä
oli jo tuohon aikaan hyvin tunnettua.
Niinpä ei kukaan jotakuta kurjaa ulkomaalaista
lukuun ottamatta päässyt ainakaan vastoin asukkaiden tahtoa astumaan niiden rajojen
sisälle, jotka luonnon havaitaan antaneen Suomelle, toteaa Juslenius.
Siinäpä valtiollisuuden olennainen tunnusmerkki.
Epäilemättä
ruotsalaisuus oli maassamme kohtuuttoman suosittua 1600-luvulla ja
myöhemminkin, mutta normaaliahan moinen tasa-arvon puute on ollut kaikkialla ja
taitaa olla vieläkin.
Joka tapauksessa
suomalaisten oikeus omaan, suomalaiseen ja ajan oloissa myös vapaaseen
kotimaahansa oli heille kallis. Uhkaa siihen kohdistui niin idästä kuin
lännestä, mutta lopulta voitiin todeta, että molemmista suunnista alettiin
ymmärtää kansan oikeutta päättää omasta isänmaastaan sen rajojen sisällä.
Raja railona aukeaa. Edessä Aasia, Itä. Takana Länttä ja Eurooppaa; varjelen, vartija, sitä. Eipäs osannut nättiviisikko töitä aloittaessaan villeimmissä painajaisissaankaan pelätä käyvänsä teit isäin astumaan ja rinta rinnan rajoja puolustamaan. Yhden aatteen Suomessa innostuivat vielä kyhäämään yhden ylimääräisenkin rajan lohkaisemaan melkoisen siivun isänmaamme koko kuvasta omaksi territoriokseen. Nyt piisaa rajoja vahdittavaksi, vaikka se viisikon höpsöin väittääkin, ettei rajat koske kaukomaiden omatoimimatkaajia. Helsinkiläiselle ei kelpaa rajalla tunnussanaksi; mökille pitäisi päästä, mutta kaukomatkaajalle riittää, jos sanoo jollakin tunnistamattomalla kielellä; elätettäväksi pitäisi päästä.
VastaaPoistaTehkää toiset kaltaisiksinne. Näyttää siltä että dreamteam on luotu toteuttamaan monenkin anderssonin voimin tolkunmiehen käden heilautuksella, vaikka ihanneyhteiskuntaa ei luulisi totuuden jälkeisessä ajassa tavoiteltavan.
VastaaPoista"Juslenius meni aikanaan mukaan ns. gööttiläiseen historiankirjoitukseen, jossa Ruotsin maineikasta menneisyyttä paisuteltiin ja johdettiin sen kehitys aina ukko Noasta saakka"
VastaaPoistaTuon traagisuus oli siinä, että tuon suuntauksen perusta eli Ruotsin suurvaltakausi päättyi paljon ennen Jusleniuksen kuolemaa.
>…patriotismi, eli uskollisuus isänmaalle, patrialle, ja rakkaus sitä kohtaan…
VastaaPoistaNiin, väkevä tunnehan tämä on, totta tosiaan. Ja mitä etäämpänä isänmaan rajat ovat, sen sykähdyttävämpää se oli suomalaisillekin puolitoistasataa vuotta sitten, tätä kirjoitettaessa:
”Hänen nuori sydämensä paisui, kun hän ajatteli saavansa sankarikuninkaan silmien edessä taistella kovan, ratkaisevan taistelunsa uskonsa vapauden puolesta, maansa kunnian puolesta ja kaiken sen puolesta, mikä elämässä on korkeinta ja kalleinta.”
Välskärin kertomukset, Breitenfeldin taistelu, v.1631