Yleiskatsauksia
historiasta
Suomen historian
kartasto. Päätoimittaja Pertti Haapala, toimittaja Raisa Maija Toivo. Karttakeskus
2007, 303 s.
Kun haluaa saada
havainnollisen yleiskuvan maamme alueellisista eroista ja kehityksestä, ei
kartastoa mikään voita. Siinä on tietenkin se vaara, että valitut alueet ovat
usein jossakin määrin mielivaltaisia. Jos vaikkapa jonkin asian esiintymistä kuvataan
lääneittäin, jäävät läänien sisäiset erot havaitsematta ja nehän saattavat olla
hyvinkin suuria.
Joka tapauksessa
kuva antaa paljon paremman ja selkeämmän käsityksen vaikkapa Yoldiameren
rantaviivan kehityksestä kuin rivi pylväitä tai luettelo muinaisrannan
pisteistä. Kuvasta on hyvä etsiä aikakausien mahdollisia ja mahdottomia
asuinpaikkoja. Ikävä kyllä, muutamien viime vuosisatojen kehitys jää tältä
kannalta esittämättä. Sekin olisi hyödyllinen lisä ajan kauppareittien ja
asutusten sijainnin ymmärtämisen avuksi.
Arkeologiset
kartat antavat käsityksen nykyisen Suomen alueen asemasta eri kulttuuripiirien
kohtauspaikkana ja siitä yllättävän suuresta ”kansainvälisyydestä”, josta
erilaisten esineiden levinneisyysalueet todistavat.
Muinaiset
kauppareitit on piirretty ulottumaan jopa Bagdadiin saakka, vaikka sinne ei nyt
tietysti ihan alvariinsa lähdetty. Useimmitenhan kauppa lienee sujunutkin
etapeittain ja Idrisin kaltaiset maailmanmatkaajat pysyivät hyvin harvinaisina.
Muinaislinnat, joita on satakunta ja joista Sulkavan Linnavuorta voinee kiistatta sanoa komeimmaksi, ovat jossakin määrin arvoituksellinen asia johtuen siitä, että esinelöytöjä on harvakseltaan. Ilmeisesti kyseessä oli sekä lähi- että kaukolinnoja, joista viimemainitut olivat peräti hyökkäyksellisiä. Niiden funktiota pakolinnoina epäillään tässä kirjassa, mutta tässäkin on tietysti kysymys vain spekulaatiosta.
Muinaislinnat, joita on satakunta ja joista Sulkavan Linnavuorta voinee kiistatta sanoa komeimmaksi, ovat jossakin määrin arvoituksellinen asia johtuen siitä, että esinelöytöjä on harvakseltaan. Ilmeisesti kyseessä oli sekä lähi- että kaukolinnoja, joista viimemainitut olivat peräti hyökkäyksellisiä. Niiden funktiota pakolinnoina epäillään tässä kirjassa, mutta tässäkin on tietysti kysymys vain spekulaatiosta.
Aiemmin linnojen
olemassaoloa pidettiin todisteena muinaissuomalaisten korkeasta
yhteiskunnallisesta organisoitumisesta, mutta nyt tulkinta on päinvastainen. On
todennäköistä, että tulevaisuudessa saamme taas uuden tulkinnan ja toivottavasti
myös uutta dokumentaatiota, jolle perustaa. Ainahan se vaihtelu virkistää.
Keskiajalta
kartasto esittää muun muassa kaavioita lämpötilan muutoksista. Niitä on
jäljitetty eri indikaattoreilla, muun muassa kasvillisuuden perusteella. Niin
sanottu pikku jääkausi tulee havainnollisesti esille, kuten myös nykyinen lämpeneminen.
6000-7000 vuotta sitten keskimääräinen lämpötila oli jopa pari astetta nykyistä
korkeampi.
Sitten seurasi
lyhyt kylmenemiskausi, mikä saattoivat aiheuttaa Pohjois-Amerikan jääjärvistä purkautuneet
vedet.
Karttojen ohella
on kirjassa aika lailla luetteloita ja graafeja. Kiinnostava on esimerkiksi
luettelo Turun tunnetun porvariston kansallisesta jakaantumisesta keskiajalla
kymmenvuotiskausittain.
Saksalaisten
osuus oli huomattava. Esimerkiksi vuosina 1370-79 heitä oli 11 kappaletta, kun
kotimaisia oli vain 8. Vuosina 1420-29 saksalaisia oli 32 henkeä ja kotimaisia
52. 1520-luvulla saksalaiset alkavat jo huveta olemattomiin.
Uuden
Hansaliiton ihailijat ovat tainneet jo unohtaakin, että saksalaiset pahimmillaan
vaativat saada kaupunkien raateihin puolet omia miehiään. Vasta Kustaa Vaasan
sota Hansaa vastaan, jota voi pitää eräänlaisena vapaussotana, pelasti Ruotsin
valtakunnan tuosta aikansa EU-herruudesta.
Kirjassa esitetään
myös tietoja talonpoikaispurjehduksesta, mikä oli verraten laajaa toimintaa ja
suuntautui osittain yllättävän kauas. Valitettavasti käsittelyn ulkopuolelle
jää Vanha Suomi, jossa Koivisto ja Suomenlahden saaret olivat hyvin merkittäviä
keskuksia.
Olisi ollut
kiintoisaa myös nähdä esitys kaukopurjehduksesta, joka parhaimmillaan oli yllättävän
laajaa. Pelkästään Loviisan laivoissa oli paljon Amerikan kävijöitä ja, kuten
Yrjö Kaukiainen mainitsee, joskus sattui niinkin, että Rangoonin satamassa oli kerran
samaan aikaan suuri määrä suomalaisia aluksia (toistakymmentä?) riisiä
lastaamassa. Kotimaassahan nämä kaukopurjehtijat kävivät harvoin.
Kirkollisesta
elämästä ja kirkoista on kirjassa paljon tarinaa ja se on osittain hyvin
kiinnostavaa. Ajatelkaamme vaikkapa suomalaisten paikannimien esiintyvyyttä
Vatikaanin penitentiaarin arkistossa. Myös pyhimysten nimikirkkojen
jakaantuminen on kiintoisa tieto. Nythän ollaan elvyttämässä Pyhän Olavin
pyhiinvaellusreittiä, kuten keskiajan paluuseen sopiikin.
Suomalaisten
opinkäynti Euroopan yliopistoissa on esitetty tavanomaista laajemmin. Useinhan
on keskitytty kertomaan vain Pariisin yliopiston kävijöistä, mutta itse asiassa
kohteita on löytynyt Napolia ja Krakovaa myöten. Harvinaisia lintuja nuo
oppineet toki olivat.
Kartat
suurvalta-ajan hallintoalueista ja tiestöstä ovat havainnollisia, mutta mieleen
tulee, että erilaisille harrastajille olisi voinut olla tervetullut ratkaisu
kuvata mahdollisimman tarkoin kaikki hallintoalueiden muutokset eikä vain
esittää esimerkkejä tietyiltä ajoilta. Sama koskee myös sotilashallintoa.
Viljelystä
kertovat kartat antavat havainnollisen kuvan esimerkiksi kaskirukiin osuudesta sadosta,
mikä kertoo paljon alueiden viljelytavoista. Myös luettelo eri alueiden
peltopinta-alasta taloa kohti tai karjan määrästä osoittavat niitä Suomen eri
alueiden suuria eroja, jotka yhä tunnemme monessa asiassa.
Reaalipalkan kehitystä
kuvaava graafi aloitetaan peräti vuodesta 1541 ja päättyy vuoteen 2000. Kuten
jokainen ymmärtää, elintason kehityksen laskemiseen tällaisella aikajaksolla
liittyy ratkaisemattomia ongelmia. Jotakin kuitenkin siitä aavistamme, kun
kuulemme, että vuonna 1520 voikilon ansaitsemiseen meni lähes kaksi työpäivää, vuonna
1900 melkein yksi ja vuonna 2006 karkeasti arvioiden yksi viidesosa.
Osittain
keskimääräiset luvut ovat tietenkin vain suuntaa antavia. Tarkempia erotteluja
vaikkapa mediaanin ja aritmeettisen keskiarvon välillä voi olla mahdotonta
tehdä. Silti on kiintoisaa nähdä, miten kehitys tapahtuu ja miten sen nopeus
vaihtelee.
Kartastossa on
hyvin suuri määrä taloutta käsittelevää ainesta, mikä on ymmärrettävää.
Paljonhan sitä löytyy jo suoraan tilastollisesta vuosikirjasta. Tässä on
kuitenkin vielä hyödynnetty laajasti tutkimusta ja laadittu havainnollisia
graafeja.
Talouden ohella varsin
perusteellisestinon käsitelty myös sotia, etenkin vuodesta 1918 alkaen ja viime
mainitusta onkin nyt myös hyvin tarkkoja tilastoja käytettävissä. Kirja ei
kerro vain taisteluista ja uhreista, vaan myös esimerkiksi sotien hinnasta.
Toki se kaikkein suurin hinta, joka maksettiin verellä, jää arvioimatta, mutta
se kuuluu asioiden luonteeseen.
Enemmänkin tietoja
voisi aina toivoa, mutta yhteen kirjaan ei kaikkea tietenkään mahdu. Virallinen
tilasto ja paikallishistoriat auttavat asioista kiinnostuneita saamaan
tarkempaa tietoa hallintoalueittain.
Onhan tässä
varsin mukavaa luettavaa koronapäiviksi itse kullekin.
"tulevaisuudessa saamme taas uuden tulkinnan ja toivottavasti myös uutta dokumentaatiota, jolle perustaa."
VastaaPoistaNoiden aikojen (linnavuoret) tutkimuksen ongelma on siinä, että ainoaa todella valaisevaa dokumentaatiota eli kirjallisia lähteitä ei löydy ja laajoja esinelöytöjäkään tuskin tulee. Yksittäisestä esinelöydöstä voidaan toki tehdä villejä spekulaatioita, joten uudet tulkinnat eivät lopu - muttei myöskään kritiikki.
Ajatusleikkinä voi pohtia, että jos suomalaisesta kulttuurista jäisi jäljelle yksi piippu, paljonko se nykymenosta kertoisi?
Usein unohtuu, että linnavuoria käytettiin vielä Ruotsin vallan aikaan. Hitaasti ilmaantuneet superkalliit tiili- ja kivilinnat eivät syrjäyttäneet niitä heti. Ne täydensivät puolustusta olemalla linnoitettuja vartioasemia.
PoistaPorvoon Linnanmäki jopa rakennettiinkin. Mutta ei taida olla niitä kertovia kuvauksia.
PoistaHiukan ihmetyttää se, että 2000-luvulla olisi pitänyt tehdä töitä 1/5 päivää voikilon ostamiseksi. Eihän se voi nykyään maksa kuin noin 6 euroa kilo. Päiväpalkaksi siis tulisi noin 30 euroa. Jäähän sitä yleensä hieman enemmän vielä verojenkin jälkeen...
VastaaPoistaOudolta tuntuu. Ei se voi olla 1/5 työtunnistakaan, koska silloin tuntipalkka olisi 30 €/t, jota se ei keskimäärin liene.
PoistaItse aikoinaan petyin tähän Haapalan - Toivon toimittamaan kartastoon. Kartat ovat kovin pienikokoisia, pelkistettyjä, jotenkin "tietokonemaisen graafisia". Jutikkalan vanhan kartaston (1949/1959) parhaimmat aukeamat ovat informatiivisuudessaan aivan toista luokkaa.
VastaaPoistaMuuuten olen sitä mieltä, että Suomesta puuttuu kirja maan historiallisesta maantieteestä, karttojen kera. Sellainen auttaisi oivaltamaan historian perusasioita ihan toisella tavalla kuin lukemattomasti toistettu tavanomainen kertomus vallan ja valtion ylärakenteiden vaiheista.
Tämä on kyllä lähinnä oppikirjaluokkaa.
PoistaItse pyrin vuosittain tutustumaan muutamaan uuteen linnavuoreen. Porvoon linnamäkeen tutustuin viime kesän lopulla ja se on hieno kohde. Linnamäen alapuolella on ilmiselvä muinainen satama ja itse linnavuori on ainakin viikinkiaikainen, mutta ilmeisesti jo roomalaisella rautakaudella perustettu suojattu kauppapaikka. Porvoon alueelle suuntautui muuttoliikettä ja kauppataloja jo roomalaisella rautakaudella ja nimen omaan Virumaan, Läänemaan, Gotlannin, Kuurinmaan ja mahdollisesti jopa nykyisen Liettuan rannikolta.
VastaaPoistaMaisemassa ilmenee myös muita mahdollisia linnavuoria ja alue muistuttaa olemukseltaan Liettuan Krenavea. https://www.google.fi/search?source=hp&ei=6ryQXoGzBpLMaKGStqAE&q=krenave&oq=krenave&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzICCAAyAggAMgIIADICCAAyAggAMgIIADIECAAQCjICCAAyAggAMgIIADoFCAAQgwFKEwgXEg8wZzQ5MGcyOTlnMGc1OTRKDQgYEgkwZzFnMWcwZzFQuS9Yij1g6UJoAHAAeAGAAaIIiAGIEpIBDTItMS4wLjEuMS4wLjGYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwiB0Oy0wN7oAhUSJhoKHSGJDUQQ4dUDCAo&uact=5#spf=1586543254936
Porvoon linnavuori on kokenut ajan saatossa useampia muodonmuutoksia ja ollut tosiaan käytössä yllättävän kauan. Alueelta (Porvoo) löytyy paljon rautakautisia indikaattorikasveja, jotka kertovat omaa kieltänsä alueen asutushistoriasta. Huomion arvosta on sekin, että alue muistuttaa jonkin verran myös Kirkkojärven aluetta Espoossa, Kirkkojärvihän oli kaukana sisämaassa oleva merenlahti vielä viikinkiajalla ja sen vieressä on kasavuori, muinainen vartiovuori, jolta näköyhteys Soukan kasavuorelle. Espoossa on toki muitakin vanhoja rautakautisia/varhaiskeskiaikaisia teitä, kuten kirkkotie Espoonkirkolta/rautakautiselta markkinapaikalta Leppävaaraan(osa vanhaa tiepohjaa on vieläkin olemassa junaradan vieressä), vastaava reitti kirkolta-Henttaalle josta siitäkin on jäljellä polku keskuspuiston läpi. Lisäksi Luukin wanha tie Klaukkalan suuntaan ja Velskolan-Takkulan linja Vihdin Härkälään. Nämä ovat siis osin vieläkin olemassa olevia polkuja/teitä rautakaudelta/varhaiskeskiajalta.
Linnavuoret ovat hienoja kohteita ja suositten niihin tutustumista kaikille. Osa on pakolinnoja, mutta suuriosa on puolustusvarustuksia ja melko suuria kokonaisuuksia, jotka ovat vaatineet yhteiskunnallista järjestäytymistä aivan kuten naapurimaissakin - Viro niihin luettuna - eikä Suomi ole tehnyt tässä mitään poikkeusta.
Sulkavalla en ole käynyt, mutta käyn kun sinnepäin olen menossa; onhan Sulkavan linnavuori ehdottomasti kokemisen arvoinen paikka.
Virossa on perehdytty myös vanhaan rautakautiseen maantieverkostoon ja yleensäkin Viron esihistorian tutkimus on laadukasta. Suomessa on myös - Viron tapaan - oma rautakautinen tieverkosto = Turusta - Viipuriin - Pähkinälinnan - Novgorodiin. Linjoina vanha rantatie, eli kuninkaantie ja ylinen tie, joka kulki Salpausselän harjun mukaisesti ja jossa Karjalan ja Hämeen rajapinta oli Hollolassa, Hollolan linnavuoren, linnoitetun kauppapaikan(kaupungin) yhteydessä.
Muita muinaisteitä oli muun muassa Turusta Ulvilaan, Härkätie Turusta Vanajaan, Vanajasta tie Rikalaan, Espoossa Hämeen kauppareitit Janakkalaan ja Vanajaan Kauklahdesta - Vihtiin - Lopelle - Janakkalaan - Vanajaan ja rantatietä Hämeen kylään josta Vantaanjokea kohti Janakkalaa. Huomion arvoinen on myös reitti Karjaalta Mustionjokea pitkin Lohjalle - Vihtiin ja yhtyminen taas Lopen -Janakkalan reitille. Mustion linna on vartioinut juuri tuota reittiä.
Hjalmar Appelgrenin kirja Suomen muinaislinnat on hyvä perusteos suomalaisista muinaislinnoista mukaan lukien karjalan muinaislinnat. Myös uudet tutkimukset paikannimistön historiasta antaa mielenkiintoista näkökulmaa Suomen asutushistoriaan.
Mikähän oli pohjoisen osalta karttatarina meänkielisten asuinalueen jäämisestä Ruotsin alueeksi - missä asiaa on käsitelty ja miksi näin kävi. Muistelen vain esim Ragnar Lassinanttia ja alueen muuta suomalaisperäistä väkeä ja jopa vanhaa Kainuuta, joka ehkä ollut sielläpäin minne haaparantalaiset katsovat luoteeseen?
VastaaPoistaLP
Venäläisethän kiristivät siellä lisää aluetta, entinen hallinnollinen raja olisi jättänyt paljon enemmän suomalaislauetta Ruotsille.
PoistaOk, ehkä aihetta perehtyä vähän.
PoistaLP
Harmi ettei rajaa vedetty Jukkasjarvelle. Olisi Kiiruna Suomella, muttei Ahvenanmaata.
PoistaOnko meillä Ahvenanmaata vieläkään? Mutta on se aika hauska kokonaisuus. Viinankipeät matkustajat kiittää.
PoistaTästähän on spekuloitu ennenkin: jos raja olisi mennyt Kalix-jokea pohjoiseen kuten Venäjä vaati, eikä Tornionjokea, hirmuiset malmivarannot olisivat tulleet Venäjän haltuun. Olisiko se antanut meille autonomian? Entäs toinen maailmansota? Olisiko Saksa havitellut niitä itselleen pyssyjen ja pommien avulla, no kyllä olisi.
PoistaAhvenanmaan kiintoisista vaiheista on uusi Jukka Tarkan kirja.
PoistaSe oli valtava määrä paperia, jonka Ahvenanmaan kysymys tuotti. Senhän piti olla avain mihin tahansa ja varmasti maihinnousun kohde. Yhtä ratkaiseva kuin Hangon tukikohta.
PoistaJos Marsiin ruvetaan sitten viemään alkoholia, niin ihan varmaan säännöt ja sopimukset menee sellaisiksi, että alkoholiostosten pitää kulkea Kuun kautta. Ja sitten, mihin varautumista on suunniteltujen tekosaarten rakentaminen suunnitellun Helsingin-Tallinan-tunnelin reitille?
VastaaPoistaRaaseporin linna, Junkarsburg(alkuperäinen Mustionjoen ja läheisen vanhan rantatieväylän vartiolinna)ja kenties myös Porvoon vanha linna, sekä Helsingin Vartiokylän linnavuori ovat saattaneet olla myös Liivinmaan ritarikunnan uudistamia tai kuten Raaseporin linna, niin alun pitäen rakentamia.
VastaaPoistaRaaseporin linnan alueella on silloin myös täytynyt olla merkittävä kauppapaikka/muinaiskaupunki/satama-alue.
Emeritusprofessori Jouko Vahtolan teoria siitä, että Raaseporin linna olisi saanut nimensä ritarikunnalta ja Ratzeburgin hiippakunnan mukaan - josta kai oli tuon sotajoukon komentaja - saa loogisen perusteen Paavin käskystä. Ritarikunnan piispa Hermann von Buxhoeveden oli sitten käskyn antaja Liivinmaan ritarikunnalle toteuttaa Paavin käsky.
Kuten mainittu, antoi Paavi Ruotsille ja Liivinmaan ritarikunnalle käskyn suojata Suomea (varsinaissuomea ja Hämettä) ja niin sanottu toinen ristiretki ja Hämeen valtaus liittynee tähän myös. Juurisyy tähän oli Hämäläisten epäonnistunut kostosotaretki Novgorodia vastaan vuonna 1228 ja pelko siitä, että Novgorod vahvistaisi otettaan Hämeessä. On muuten mahdollista, että Hämäläisten Vesilahtelainen sotapäällikkö Kirmu, liittyy juuri tähän hämäläisten epäonnistuneeseen sotaretkeen. Legendan mukaan Kirmu "esikuntineen" joutui sotaretkellä Novgorodilaisten vangiksi ja sai jäädä eloon, jos kääntyi Idän kirkon uskoon ja arvatenkin taloudelliseen vaikutuspiiriin johon kuului myös läntisen kirkon vaikutusvallan heikentäminen Hämeessä.
Vuonna 1228 2000-4000 miehen vahvuisen sotaväen nostaminen hämäläisillä muuten todistaa sen, että kyse oli järjestäytyneestä yhteiskunnasta ja maakunnasta, aivan kuten virolaisillakin oli vastaavat. Joka tapauksessa epäonnistunut sotaretki heikensi Hämeen sotilaallista voimaa ja puolustuskykyä merkittävästi. Samalla siitä saa jonkinlaisen arvion hämäläisten lukumäärästä, sillä ilmeisesti jokaisesta talosta lähti ainakin yksi sotakuntoinen mies ja kun tiedetään, että tuohon aikaan maatalojen väkiluku oli keskimäärin 7-henkeä, voidaan arvioida Hämäläisten rautakautiseksi väkiluvuksi 20-30-tuhatta(orjia, tai niihin verrattavia en ole lukuun laskenut). En kuitenkaan usko, että Päijänteen /Itä-Hämeen hämäläiset olivat tässä sotaretkessä mukana, vaan nimen omaan Vanajan satakunnat osallistuivat tähän.