Vanhaa postia
Plinius nuorempi.
Kirjeitä keisariajan Roomasta. Suomennostyöryhmää johtanut ja suomennoksen
toimittanut Marja Itkonen-Kaila. Gaudeamus 2019, 158 s.
Kuten otsikostakin
näkyy, tämä kirja on syntynyt opetustyön yhteydessä ja muistan sen itsekin
lukeneeni jo 70-luvulla, jolloin ensimmäinen laitos ilmestyi.
1960-luvulla
joku Pliniuksen kirje oli latinan oppikurssissakin ja muistan yhä, miten hän
kuvasi Vesuviuksen purkauksesta syntynyttä pilveä: candida interdum, interdum sordida et maculosa… Kummallista kyllä,
jokaisesta kerran oppimastani latinan sanasta on jossakin vaiheessa ollut
hyötyä. Mutta tämä vie jo eri asiaan.
Plinius nuorempi
oli hyvin korkeaan asemaan, jopa konsuliksi yltänyt roomalainen, joka
keskusteli itsensä keisarin kanssa. Hänen kirjeenvaihtoaan keisari Trajanuksen
kanssa on tässäkin valikoimassa, joka sisältää vain pienen osan säilyneestä
aineistosta.
Nämä kirjeet
ovat kiinnostavia osittain kuvaamiensa tapahtumien (Vesuviuksen purkaus,
kristittyjen vaino) takia ja osaksi vain todistuskappaleina ajan normaaleista
tavoista ja ajattelusta.
Joissakin
kirjeissä kuvataan arkisia tapahtumia, lepoa maaseudun rauhassa, luentatilaisuuksia
(joista väki hiippailee kesken pois), annetaan leikillisiä nuhteita päivällisvieraalle,
joka jätti tulematta, pohditaan unien merkitystä ja niin edelleen.
Hauska on kuvaus
saiturin kutsuista, joissa vieraat jaettiin peräti kolmeen kategoriaan, toki
yleensäkin lienee ollut tavallista, että isäntä joi parempaa viiniä kuin muut.
Ylellisyyden ja kitsauden yhdistelmä sentään oli vielä häpeällisempi kuin nuo
paheet erikseen, muistuttaa kirjoittaja.
Plinius kuvailee
myös hyvin tarkoin huvilansa, mistä voi tehdä johtopäätöksiä siitä, miten aikaa
siellä vietettiin: kirjoja tosiaan luettiin eikä lueskeltu, korostaa
kirjoittaja. Kylvyt ja saunominen (hikoilu) kuuluivat ohjelmaan, kuten myös
liikunta (palloilu). Ruokahuoltokin oli järjestyksessä, sillä merestä saatiin
kampeloita ja katkarapuja ja lähistöllä laidunsi karjaa, josta saatiin maitoa.
Kirjoittaja
kuvailee myös enonsa, Plinius vanhemman elämäntapoja, jotka esitetään esimerkillisinä.
Hänen julki tuodut hyveensä antavat hyvän käsityksen siitä, millaista ihmistä
tuohon aikaan Roomassa arvostettiin. Eno oli ankaran ahkeruuden perikuva. Tämä
eno muuten kuoli Vesuviuksen purkauksessa, jota hän meni liian lähelle
tutkimaan.
Kilpa-ajovillitystä
Plinius ei voi ymmärtää. Koko typeryys kiteytyy siinä, että yleisö suhtautuu
ajajiin sen mukaan minkä värinen tunika heillä on yllään. Sehän osoitti, mitä joukkuetta
he edustivat.
Mikäli tunikaa olisi
vaihdettu, olisi suhtautuminen muuttunut vastaavasti. Mitähän opimme tästäkin…?
Itse asiassa
elettiin rappion aikaa, ainakin Tacituksen mukaan ja Pliniuksen kirjeistä monet
onkin osoitettu tälle historioitsijalle, joka ensi kerran myös mainitsi fennit-nimisen kansan.
Tacitus kertoo
historiateoksessaan myös kristittyjen vainoista, joihin Pliniuskin
suoranaisesti osallistui ja kysyi keisari Trajanukselta neuvoa, miten moiseen
väkeen oikein pitäisi suhtautua.
Olipa heidän uskonsa millainen tahansa,
ainakin heidän itsepäisyytensä ja uppiniskainen taipumattomuutensa oli
mielestäni rangaistavaa, hän toteaa.
Trajanus kielsi
erityisesti etsimästä kristittyjä, mutta määräsi rankaisemaan niitä, jotka
kieltäytyivät sanoutumasta oikeudessa irti tuosta lahkosta. Rangaistus merkitsi
kuolemanrangaistusta. Keisari kielsi erikseen nimettömien ilmiantojen hyödyntämisen.
Tutkiessaan
asiaa Plinius antoi kiduttaa kahta orjatarta, joita sanottiin diakonissoiksi. Hän ei kuitenkaan
löytänyt muuta kuin vääristynyttä ja
suunnatonta taikauskoa.
Taudin pysäyttäminen ja parantaminen
näytti kuitenkin onnistuvan. Toimenpiteet kristittyjä vastaan olivat saaneet
aikaan sen, että lähes tyhjilleen jääneisiin temppeleihin alkoi taas kokoontua
väkeä. Eläimiä uhrattiin taas ja uhrieläinten liha kävi kaupaksi.
Plinius oli ajan
oloissa ilmeinen filantrooppi, joka vapautti orjiaan ja salli heidän tehdä
testamenttinsa. Hän huolehti jopa liikuttavasti vapautetun orjansa terveydestä.
Monen mielestä tällainen oli sopimatonta ja orjia täytyi kohdella vain niiden
tuottaman taloudellisen hyödyn näkökulmasta. Asiassa on jotakin tuttua.
Tuonakin aikana
löytyi tietenkin aina pilkkaajia ja jotkut lurjukset olivat jopa senaatin
salaisissa äänestyksissä kehdanneet kirjoittaa äänestystauluihin pilapuheita ja
törkeyksiä. Sellaiset tyypit eivät kunnioittaneet edes itseään, paheksui
Plinius.
Pliniuksen vaimo
Calpurnia oli todellinen , hyveiden ruumiillistuma, paragon, kuten sankarimme
kirjoitti tädilleen. Ylivoimaisesti tärkein hyveistä oli aviomieheen kohdistuva
rakkaus ja ihailu. Sen syykin oli kiitettävä: Calpurnian rakkaus ei näet perustu nuoruteeni, joka on katoavaa, eikä
ulkomuotooni, joka vähitellen rapistuu, vaan maineeseeni…
Tästä voinemme
päätellä, että maine, sikäli kuin se oli ansaittua (oliko muun laista
todellista mainetta edes olemassa?) syntyi vain hyveistä.
Hyveiden
esikuvaksi sopi myös muuan roomatar, Arria, jonka mielentyyneys ha velvollisuudentunto
olivat horjumattomat. Kun kunnia velvoitti häntä miehensä kanssa tekemään
itsemurhan, hän lävisti ensimmäisenä rintansa, veti sieltä tikarin pois ja
antoi sen miehelleen lausuen kuolemattomat,
suorastaan jumalalliset sanat: Paetus,
ei se tee kipeää.
Näin tehdessään ja sanoessaan hän näki
silmiensä edessä kunnian ja kuolemattomuuden, katsoo kunnioittava Plinius.
Roomalaisten
kukoistuskauden, tai Tacituksen silmin alkavan rappiokauden, kulttuuri on
meidän näkökulmastamme merkillinen sekoitus ylevyyttä ja barbaarista raakuutta.
Oswald Spenglerin
näkemyksen mukaan tuo aikakausi oli verrattavissa nykyiseen historian
vaiheeseen, jolle jälleen leimansa lyövät suurkaupungit ja niiden elämänmuoto.
Arrian ja Paetuksen
tapauksessa kyseessä taisi olla kuviteltujen menneen aikakauden hyveiden
enemmän tai vähemmän anakronistinen ilmaantuminen ihanteettoman ja
uskonnottoman nykyajan keskelle.
"Roomalaisten kukoistuskauden, tai Tacituksen silmin alkavan rappiokauden"
VastaaPoistaAinakin Gibbons piti tuota satavuotiskautta keisari Nervasta Marcus Aureliukseen ihmiskunnan onnellisimpiin kuuluvana ajanjaksona. Tietenkään ei ollut aikaisempien suurten vallotussotien tuomaa "kunniaa" eikä niiden Tacituksen edustamalle yläluokalle tuomaa varallisuutta..
"Hauska on kuvaus saiturin kutsuista, joissa vieraat jaettiin peräti kolmeen kategoriaan, toki yleensäkin lienee ollut tavallista, että isäntä joi parempaa viiniä kuin muut."
VastaaPoistaAinakin Petronius Arbiter Trimalkion pidoissaan vinoilee tuollaiselle käytökselle.
Eikös Plinius vanhempi kuollut yrittäessään pelastaa ihmisiä Vesuviuksen purkaukselta. Vähän eri juttu kuin, että olisi uteliaisuuttaan mennyt katsomaan.
VastaaPoistaNo, hän vei laivansa ystävänsä Pomponianuksen luo ja viivytteli siellä hyvän tovin. Sitten kun oli pakko lähteä, se olikin hänelle liian myöhäistä.
PoistaMiten nyt tämänkin tulkitsee.
Oli sillä P:lläkin nimittäin jo omat laivat lastattuna.
Poista