Käännekohtia
Historia on paljon vähemmän lineaarista kuin jälkeenpäin katsoen näyttäisi. Tyypillistä on ollut, että jokainen sukupolvi tekee normaaleissa rauhan oloissa työtään ja laatii suunnitelmiaan lähtien siitä perusolettamuksesta, että tulevaisuus on pääpiirteissään tunnettu ja tarkemmin sanoen se on tämän nykypäivän jatkoa, kukaties kyllä kehittyneemmässä muodossa.
Tämän naiivin realismin mukaan samat arvot, samat pyrkimykset ja samat pelon aiheet ja samanlaiset palkinnot ovat yhtä päteviä osviittoja tulevaisuudessa kuin nytkin. Itse asiassa ne ovat olleet aina päteviä ja niinpä meillä on jumalallinen oikeus tämän maailmankuvamme pohjalta tuomita niin eläviä kuin kuolleita. Tämä syvä naiivius on ominaista myös meidän ajallemme ja aivan erityisesti sille nykyisen kulttuurin etujoukolle, joka täyttää lehtien kulttuuriosastot.
Kuitenkin jo sadan vuoden takaiset ihmiset hämmästyisivät suuresti, mikäli heidät yhtäkkiä jonkin kaninkolon kautta tuotaisiin nykyiseen arvojen ja normien, pyrkimysten ja odotusten järjestelmään. Hyvin harva asia yhdistää sitä sadan vuoden takaiseen. Vieras tuntisi olevansa oudossa ja irvokkaassa mikämikä-maassa, jossa kaikki asiat ovat kummallisilla paikoilla, kuin peilimaailmassa ikään.
Itse asiassa historia ei tietenkään ole tasaista kehitystä kohti hyvin tietämäämme ja itselleen asettamaamme päämäärää. Koko maailmamme on aina silloin tällöin lähtenytkin äkkiä laskemattomasti uusille urille ja irtautunut entisistä itsestäänselvyyksistä. Asiat ovat yllättäen saaneet uusia sisältöjä ja elämän tärkeysjärjestys on muuttunut. Itse asiassa onkin ryhdytty tavoittelemaan aivan uusia asioita ja hylätty valtava määrä vanhoja, normaaleina pidettyjä oletuksia.
Ajatelkaamme vaikkapa ensimmäisen maailmansodan syttymistä. 1800-luku oli Napoleonin sotien jälkeen sangen rauhallista aikaa, jolloin tieteen ja tekniikan kehitys nosti myös ihmisten hyvinvoinnin uudelle tasolle, vaikka väestönkasvu vielä suuresti jarruttikin sen toteutumista alemmissa yhteiskuntaluokissa.
Joka tapauksessa kyseessä oli valkoisen miehen luoman rationaalisuuden ja hyötyajattelun riemuvoitto. Muutama pieni aseellinen konflikti vain korosti sitä, miten takapajuista ja kannattamatonta sota oli. Aseetkin olivat kehittyneet tavattomasti ja toiveikkaissa mielissä tämä merkitsi sitä, että valtiot varmaankin jo ymmärtäisivät, että sota tuhoaisi tasapuolisesti kaikki osapuolet ja jäisi siksi historian roskakoriin kansainvälisen politiikan keinona.
Samaan aikaan tapahtui kuitenkin bifurkaatio (lat. furca=hanko, haara): humanismin ja yleisen hyödyn tavoittelun ohella myös samaan aikaan varustauduttiin kuumeisella kiihkolla uudenaikaiseen, peräti totaaliseen sotaan.
Venäjä oli tässä kehityksessä mukana. Myös Suomen sortokaudet liittyivät elimellisesti tähän yleiseen varustautumiseen. Suomi oli kytkettävä takaisin Venäjään, josta se oli lähes täysin päässyt irtoamaan. Eihän meillä venäjääkään osannut juuri kukaan.
Venäjälle tämä varustautuminen oli kallista lystiä, asiaa pahensi, kun se vielä menetti laivastonsakin Tsušiman taistelussa. Ranskalaiset kuitenkin painovat päälle: Venäjän höyryjyrä oli välttämätön, kun saksalaisia jonakin päivänä alettaisiin ”likistää” kahdelta puolelta.
Niinpä Nikolai II teki luovuudessaan merkittävän aloitteen: kaikkien maiden pitäisi sopia varustautumisen rajoittamisesta ja myös tulevan sodankäynnin säännöistä. Tätä varten kutsuttiin Haagiin kansainvälinen konferenssi, joka saikin aikaan varustelua ja sotimista rajoittavat sopimukset vuosina 1899 ja 1907. Siitä hyvästä itävaltalaiset ehdottivat Nikolaille Nobelin rauhanpalkintoa, joka oli ensi kertaa jaossa.
Nikolailla oli toki monenmoista syntiä taakkanaan, alkaen juutalaispogromeista ja päätyen Suomen sortamiseen. Palkintoa ei sitten herunut, mihin saattoi osaltaan vaikuttaa myös suomalaisten kansainvälinen aktiivisuus. Meillä oli ahkeria ja hyviä propagandisteja maailmalla.
Sotaakaan Haagin konventiot eivät voineet estää, vaikka niillä ilman muuta on ollut myönteinen osansa historiassa. Valtiot ja armeijat rikkovat kyllä allekirjoittamiaan sopimuksia, mutta sopimusten ansiosta on joka tapauksessa olemassa normit niiden tuomitsemiseksi. Odotellaanpa tässä vain myös Putinin Haagin-matkaa. Jossakin mielessä sellainen tulee vielä ilman muuta eteen.
No, vuosisata vaihtui ja aikanaan tuli vuosi 1914 ja heinäkuu. Venäjällä, kuten muuallakin jännitys kasvoi ja kasvoi, kun sotaan valmistauduttiin kiihtyvällä vauhdilla. Kun se sitten syttyi, ei riemulla ollut rajoja. Tässä pieni pätkä vanhasta blogistani:
Sanomalehdet antavat kesäkuukausista vuonna 1914 hyvin dramaattisen kuvan. Vielä heinäkuun lopulla Pietarissa tapahtuu mielenosoituksia, jotka kukistetaan verisesti. Samaan aikaan mobilisoituvat myös serbien puolustajat, myös sekä Itävallan ja Saksan vastustajat että oman keisarin kunnioittajat, lähtevät kaduille.
Kun sota syttyy, murtautuvat mielenosoittajat pian poliisivartion läpi ja ryöstävät ja vandalisoivat Saksan lähetystön, joka sijaitsee Iisakin kirkkoa vastapäätä. Tuota uutta taloa, joka sai kunnian palvella myös Suomen eduskuntatalon esikuvana, muuten kuvataan Birževyja Vedomostissa synkäksi ja kolkon kasarmimaiseksi, mikä pitääkin paikkansa.
Lähetystön lisäksi ryöstetään saksalaisten pieniä pulla- ja makkarapuoteja Pietarin keskustassa ja kaiken kaikkiaan saksalaisuus pannaan maassa ahtaalle. Syyskuun alussa julistetaan Pietarin eli Sankt-Peterburgin saaneen uuden venäjänkielisen nimen Petrograd. Jopa saksan julkinen puhuminen, mikä oli Pietarissa aina ollut yleistä, kielletään. Kaikenlaista kiusaa keksitään saksalaisille, jotka sentään olivat Venäjällä yli puolentoista miljoonan asukkaan ryhmä ja erittäin hyvin edustettuna myös korkeimmassa hallinnossa.
Oma lukunsa ovat mielenosoitukset, joissa asetutaan tukemaan keisaria. Erityisesti ansaitsee maininnan se kahdenkymmenentuhannen hengen joukko, joka lähti liikkeelle Pietarin pääsynagogasta ja marssi keisarin kuvia kantaen ensin Aleksanteri pylväälle ja sitten Anitškovin palatsille ja lopuksi Aleksanteri III:n patsaalle. Niiden kaikkien edessä polvistuttiin, rukoiltiin esivallalle korkeimman suojelusta, laulettiin kansallisia hymnejä ja juutalaisia rukouksia ja pidettiin puheita.
Puheissa vakuutettiin, että Venäjän taistelevassa armeijassa olevat 400 000 juutalaista olivat kiihkeästi valmiit tekemään isänmaallisen velvollisuutensa.
Mielenosoitus kannattaa nähdä sitä juutalaisvastaisuuden ilmapiiriä vasten, joka noina vuosina oli saanut ilmauksensa ns. mustasotnialaisessa liikkeessä. Tunnuksin ”lyö (tapa) juutalaisia, pelasta Venäjä!” tuo aines oli kiihottanut kansaa juutalaisvastaisiin pogromeihin ja esittänyt juutalaiset katalana ja epäluotettavana joukkona. Oli siis merkittävä sosiaalinen tilaus sille, että juutalaiset, joiden joukossa mainitaan olleen paljon kunnostautuneita sotilaita ja yrjönristin ritareita, osoittivat puolestaan, kenen joukoissa seisoivat.
Ensi päivä elokuuta vuonna neljätoista, valot Haagin palatsin jo sammui ikkunoista… Näinhän sitä laulettiin sen ajan kupletissa. Haagin rauhanpalatsi, jossa toistakymmentä vuotta aikaisemmin oli yritetty kääntää historia kulkua sivistyneemmille urille, jäi siis nyt tarpeettomaksi.
Leo Tolstoi oli kaikessa utopistisuudessaan hyvin tarkkanäköinen aikansa politiikan havainnoitsija. Kun kansanjoukot kaikkialla tai siis ainakin Ranskassa ja Venäjällä 1890-luvulla riemuitsivat Venäjän ja Ranskan uudesta, suuresta ystävyydestä, totesi Tolstoi, että kaikki perustui ilkeään ajatukseen siitä, että saksalaiset lyötäisiin yhteistoimin. Tekeillä oli valtava joukkoteurastus ennenäkemättömän tehokkailla aseilla.
Venäläinen laivastovierailu Ranskaan 1890-luvulla aiheutti siellä huikean euforian aallon ja vierailevan laivueen komentajan, suomalaisen amiraali Avellaninkin oli vastattava siihen kertomalla venäläisen sydämensä sykkivän kiivaasti ystävyydestä Ranskaa kohtaan…
Tuohonkin aikaan uutta sotaa valmisteltiin vuosia, vaikka ne viimeiset kohtalokkaat hetket, jolloin se päästettiin irralleen, olivatkin lyhyitä ja yhtä lailla sekopäisyyden ja katteettoman optimismin leimaamia kuin nykyäänkin. Kun ratkaisu sitten tapahtui, saatettiin koko menneisyyttä yhtäkkiä ruveta arvioimaan uudesta näkökulmasta ja unohtaa tarpeettomina ne ajattelun ja toiminnan älylliset ja moraaliset pidäkkeet, jotka olivat olleet koko edeltävän rauhan ajan ja koko ns. sivistyksen peruspilareita.
Riemusota oli alkanut ja poloinen ihmismieli oli vapautettu kahleistaan. Krapula koitti Venäjälle jo parin vuoden päästä ja se oli pahempi kuin sikunaviinasta saatu. Muun Euroopan laita ei tosin ollut sen paremmin.
Ihmisen elämä muodostuu voittopuolisesti arjesta ja se käy pitemmän päälle aika tylsäksi. Ainakin niille, jotka eivät ole sisäistäneet Viktor Franklinin tavoin elämänsä tarkoitusta. Useimmat syyttävät tylsästä elämästään ulkoisia olosuhteita ja samasta suunnasta he uskovat myös löytävänsä pelastuksen. Eikä siinä mitään, stadionilla porukalla huutaminen, kultamitalin jälkeen torille kokoontuminen ha sen semmoiset hurraa-kokemukset ovat varmasti mukavia arjen ankeuden keskellä.
VastaaPoistaHistoria on kuitenkin täynnään esimmerkkejä, kuinka helposti tällainen hurraamielisyys voi muuttua jopa lynkkausmielisekksi. Liskoaivotasolla on helpompi keskittyä uhkan torjumiseen, kuin mahdollisuuksien etsimiseen.
Kaippa se on jokaiselle jotakin. Ja vaikka itse niin arvosta, ei se ole toiselta pois.
PoistaOnhan siinä omansalainen joukkoilmiö. Joku käy stadionilla ja torilla, toinen konserteissa tai teatterissa. (Hinnastoltaan nuo voi samoissa hinnoissa).
Kolmas joukko kiertelee luonnossa.
Neljäs käy seurakunnssa.
Pahoittelut. Piti laittaa Hinnastoltaan nuo voi olla samoissa hinnoissa. Mutta olla jäi ja se itseä häiritsi, niin piti korjata näin.
Poista"Tekeillä oli valtava joukkoteurastus ennenäkemättömän tehokkailla aseilla."
VastaaPoistaAseet tuosta ovat vain kehittyneet. Jaksane uskoa että kahjoinkaan hallinto olisi valmis käyttämään ydinpommia mikä veisi koko maapallon väestön. Eihän mafiakaan koko muuta väkeä telo, vain muutaman esimerkiksi muille joilloin ne saa toimimaan toivotulla tavalla. Tosin hehän tilhivät perheenjäseniäänkin joten pelote on kyllä sisäistetty pienestä pitäen toimintatavaksi ja on jo itsessään tietynlainen kulttuurinormi.
Aseet itsessään ei kumminkaan ole ongelma, kuka ja mihin niitä käyttänee on sitten eri. Sodankäynti ylipäätään on psykologista, kaippa tärkeämpi olisi jos sille tielle joutuu että miksi? Eihän siinä ole järkeä, eteenkään nykykulttuurin kannalta missä koneet tehnee muutenkin suurimman osan töistä.
Taloudellisen hyödyn ynnä muun linkityksen kyllä taas ymmärtänee kun jokin valtio vedetään matalaksi jälleenrakentaa väestö sen sitten taas uudestaan, eihän heillä ole vaihtoehtoa (ellei sitten lähde Suomeen, huono vitsi, ei tänne eksy kuin ne kellä on taloudellisesti mahdollisuudet ja jonkinlainen kielipää (kieliä on maailmalla kumminkin aika laajalti). Samalla naisväestö isonee kun paikallismiesväestö häviää tai rampautuu yms.
Feminismikin on kiva ideologia, ikävämpi puoli on tajuta elämän realiteetteja noiden ideologien läpi.
"Jaksane uskoa että kahjoinkaan hallinto olisi valmis käyttämään ydinpommia mikä veisi koko maapallon väestön"
PoistaLuulenpa blogin idean olevan juuri siinä, että ydinsotaan voidaan sotapsyykosissa ajautua, vaikkei kukaan tuota alunperin tietoisesti tarkoittanutkaan.
>…Jaksane uskoa että kahjoinkaan hallinto olisi valmis käyttämään ydinpommia mikä veisi koko maapallon väestön…
PoistaYdinaseen perimmäinen pelotehan on juuri siinä, että sitä ollaan valmiit käyttämään. Kun taistelu kulkee kohti omaa tuhoa, niin viedään sitten vastustajakin manalaan.
Kyllähän Saksallekin oli toisessa maailmansodassa kauan selvää, miten sodassa käy, mutta ei se estänyt omien ja vastapuolten tuhoamista hamaan loppuun saakka.
Pelotehan siinä on, se että joku on niin kahjo tarkoittane että kaikki on valmiita mukautumaan hulluttelun ehtoihin. Ja lähinnä tarkoitin että tyyliin sellainen pommi mikä veisi kaikki.
PoistaOnhan noita uskonnollisia joukkoitsemurhia, mutta miellän ne enempi Amerikassa viime vuoskymmeninä tapahtuneiksi. (Uskonnoissa tuo tupannee sitten olemaan tulkinta kysymys, mutta tietyissä näkemyksissä tuo katsotaan synniksi, lähinnä itsensä tappaminen/tuhoaminen. Arie Kruglanski on mielenkiintoisesti kirjoittanut, ettei kyse kumminkaan ole niinkään uskonnosta vaan inhimmillistä, mikä tehnee siitä omalla tavallaan ongelmallista). Miksi sielä semmoista sitten tapahtuu liittyynee sitten sikäläiseen kulttuuriin.
Ja olihan japskeilla itsemurhalentäjiä. Kyse kumminkaan sitten tuolloin ole oletettavasti mistään uskonnollisesta "hurmoksesta", mutta vastapuolelle siinä on kyllä pelote, tosin pienemmässä mittakaavassa.
"jokainen sukupolvi tekee normaaleissa rauhan oloissa työtään ja laatii suunnitelmiaan lähtien siitä perusolettamuksesta, että tulevaisuus on pääpiirteissään tunnettu ja tarkemmin sanoen se on tämän nykypäivän jatkoa, kukaties kyllä kehittyneemmässä muodossa. Tämän naiivin realismin mukaan samat arvot, samat pyrkimykset ja samat pelon aiheet ja samanlaiset palkinnot ovat yhtä päteviä osviittoja tulevaisuudessa kuin nytkin."
VastaaPoistaOlen jotenkin ajatellut, että tuollainen ajattelutapa on mielenterveyden ja toimintakyvyn säilymisen välttämätön ehto (vrt Leinon Tumma-runo). Saman käänteinen ilmiö on se, että realistisin man minäkuvan omaavilla on suurin taipumus masennukseen.
"1800-luku oli Napoleonin sotien jälkeen sangen rauhallista aikaa, jolloin tieteen ja tekniikan kehitys nosti myös ihmisten hyvinvoinnin uudelle tasolle"
Juuri tuo edistysusko viehättää Jules Verne kirjoissa. Se houkuteltiin Flanderin ja Verdunin mutaan ja vereen.
Käännekohdat niin historiassa kuin tieteessäkin ovat paradigman muutoksia, jotka tapahtuvat nopeasti. Paineet muutokseen kertyvät hitaasti, ajan mittaan, mutta muutokset tapahtuvat nopeasti. Sen seurauksena ajattelutavat, huomion kohteet ja toiminnan normaalimallit muuttuvat erilaisiksi kuin ennen. Maailmankuva asettuu uuteen järjestykseen.
VastaaPoistaSosialismin romahdus ja kylmän sodan päättyminen 90-luvulla oli yksi tällainen paradigman muutos. Sitä suojasäätä kesti jonnekin 2010 paikkeille, jonka jälkeen silloiseen malliin kohdistuvia paineita on jatkuvasti kertynyt lisää. Nyt käynnissä oleva Ukrainan sota laukaisee jokseenkin varmasti ketjureaktion, jonka tuloksena maailmanjärjestys asettuu uuteen asentoon.
Sodan tuloksen ennustamista ei tee mieli edes yrittää, koska todennäköiset tulokset ovat ikäviä ja vielä ikävämpiä. Muutama asia kuitenkin vaikuttaa ilmeiseltä. Sota laukaisee taloudellisen taantuman, kuinka voimakkaan, sen aika näyttää. Venäjään se iskee hyvin voimakkaasti, koska suuri osa sen läntisistä talousyhteyksistä katkeaa. Tilalle tulee Kiina, mutta silloin Kiina sanelee säännöt ja hinnat. Venäjästä tulee käytännössä Kiinan taloudellinen siirtomaa. Kiinasta tulee myös nopeasti maailman johtava talousmahti.
Jos Venäjä kuvitteli lähentävänsä Ukrainaa itseensä, tulos on täsmälleen päinvastainen. Puolalaiset eivät ole yleensä tunnettuja erityisen ystävällisestä suhtautumisestaan Venäjää kohtaan, mutta tämän jälkeen he ovat ukrainalaisiin verrattuna suorastaan sydänystäviä. Ukrainan itärajalle, minne se sitten piirretäänkään, syntyy ylittämätön muuri.
Paine EU:n tiivistämiseksi nimenomaan puolustukselliselta kannalta kasvaa voimakkaasti. Tähänkin asti on esitetty voimakasta kritiikkiä siitä, että on tyydytty lepäilemään Natossa USA:n sateenvarjon alla. Nyt on pakko herätä ottamaan vastuu ja huolehtimaan omista asioista. Aika näyttää, kuinka hyvin se onnistuu, mutta paine realismin palauttamiseksi politiikkaan erilaisten haihattelujen tilalle on kova.
"Riemusota oli alkanut ja poloinen ihmismieli oli vapautettu kahleistaan. Krapula koitti Venäjälle jo parin vuoden päästä ja se oli pahempi kuin sikunaviinasta saatu. "
VastaaPoistaOpetukset Putinille nykytilanteessa:
- sota on voitettava nopeasti, maksoi mitä maksoi
- sisäisen turvallisuuden koneisto on pidettävä kunnossa (vrt marras-joulukuu 1941, jolloin neuvostovalta ei horjunut, vaikka saksalaiset olivat Moskovan porteilla. Eikä horjunut Berliinissäkään 1945.)
Ukrainan sodassa on myös kyse avoimen yhteiskunnan sodasta autoritääristä valtaa vastaan .Jonka myös lännen rintamassa väkinäisesti olevat autoritääristä valtaansa kasvattavat Turkin Erdogan ja Unkarin Orban ymmärtävät.
VastaaPoistaMoskovan Ortodoksinen Patriarkka kertoo kyseessä olevan sota jumalan puolesta lännen rappiota vastaan, joka ilmenee m.m homoseksuaalisuudessa ja Prime-kulkueissa, jossa syntiä ihaillaan.
Putinhan olisi voinut heti kertoa ,että kyseessä on ristiretki lännen rappiota vastaan eikä vain Prahan Natsinarkomaaneja vastaan.
"homoseksuaalisuudessa ja Prime-kulkueissa, jossa syntiä ihaillaan."
PoistaTuo tainnee olla kaikille läntisen ajattelun omaaville "nationalismi" "mielisille" heteromiehille punainenvaate. Tässä mielessä identiteettipolitikointi seksuaalikäsiteillä on suht turhaa kun nuo (seksuaalivähennistöt) joka tapauksessa tulee olemaan vähemmistössä. (Ja synti se nyt on vain kirkon näkemyksen mukaan, muita jaksane kiinnostaa ellet ole sitten kiinnostunut lapsista tms. mutta pedofiilit käsittääkseni ymmärtävät taipumuksensa vääräksi, lapsi kun on eri asia kuin kaksi aikuista).
Mutta kaippa siinä jollain menee kuppinurin kun tarpeeksi ärsytetään.
Sacha Baron taisi saada iskuja kun näytteli Brunoa, eikä metsämiehet oikein ymmärtäneet hepsankeikka.
Ja toinen hieman pyllystä oleva asia.
PoistaJos tähän taas sitten reakoi nationalistisesti (oma näkemys on että kyse on kauppaverkostoista) ja miehiä siinä menehtyy, sanee uskonnot siinä enempi jalansijaa. Kun islamissa se laki tulee jostain ihan muualta kuin maantieteelliseltä sijainnilta ja muokkautunut ajan mukaan kulttuuriin. Kristinuskon kohdalla, osanne sanoa onko kyse tapakulttuurista vaiko väen todellisesta uskosta? Ongelmallista siinä on että joku joutuu ain kääntämään sitä poskea jos kukaan puuttune. Ja lännessä on kumminkin suht laaja skaala niitä näkemyksiä kyseisestä uskosta. Ihan kotimaassakin, saati jos lähtee ulkomaille.
Tämäkin konflikti lisää mahdollisuuksia ja vaatimuksia uskonnollisen järjestelmän poistamiseksi.
VastaaPoistaEli uskotaan kyllä, mutta ei järjestäytyneen uskonnon myytteihin eikä noudateta niiden riittejä.
Tämä mahdollistaa vallan keskittämisen näennäisesti poliitikkojen käsiin.
Näiden takaa systeemiä sitten yrittävät johtaa mm. liike-elämän edustajat ja erilaiset harmaat eminenssit. Erilaiset mediat sitten toitottavat kulloinkin hyväksyttyä aatetta jonka tämä johtava pesue on saanut rakenneltua.
Osa kansalaisista kyllä hyväksyy tämänkin jos se osataan perustella. Rauhan ja turvallisuuden takia ollaan valmiita mihin tahansa.
Toki mielipidettä ohjataan tähän suuntaan median toimesta.
Tuskinpa ihmisten usko mihinkään koskaan häviää. Ongelma lienee kuinka se määritellään?
PoistaLääkärille mennessä tarvinne uskoa jos hän osaa parantaa vaivan. Toinen juttu kanssa on sitten ettei muitakaan vaihtoehtoja ole, osannee tohtori tai ei. Kyse ei ole uskosta vaan oman tiedon rajallisuudesta.
(Asia sitten erikseen pääkoppatohtorit.)
Eikä kaikki kumminkaan ole lääkäristäkään kiinni. Tupakootsijana tietänen ettei tuo tuote hyväksi ole, kaikkea muuta. Mutta silti sitä tulee käytettyä.
Joskus tosin leikkinyt ajatuksella että jos olisi syntynyt intiaaniksi voisi sen tulkita rauhaneleenä (tosin tietäne onko näkemys vain amerikkalaisista elokuvista, vailla todellisuuspohjaa).
"В субботу, 6 марта, президент России Владимир Путин одобрил поправки к законам «О банках и банковской деятельности» и «О противодействии коррупции», позволяющие обращать в доход государства денежные средства госслужащих, если сумма превышает доходы чиновника за три года. Документ опубликован на портале правовой информации." (Argumenty i fakty)
VastaaPoistaMinulla olisi ajatus tähän jälkimmäiseen. Venäjällä on loistava ja pitkä kansalaisvalvonnan, eli ilmiantamisen perinne. "Käräytä pomosi korruptiosta!" Tietysti jos asiasta ei löydykään mitään perää, sinun voi käydä huonosti.
Venäjä ei koskaan enää palaa läntiseen talous- ja rahajärjestelmään, se on aivan selvää.
VastaaPoista"В России появился список компаний, которые можно национализировать" (Novosti)
Joku ekonomistinainen vasta loihe lausumahan, ettei Venäjä _koskaan_ voisi/uskaltaisi kansallistaa lähtevien yritysten omaisuutta, koska sen jälkeen kukaan "ei koskaan enää" investoisi Venäjälle. Kikkeliskokkelis. Länsi pitää itseään korvaamattomana ja "koko maailmana".
Ihan niinkuin Venäjän maailman valona. Nyt nämä maailmat ovat törmäämässä.
PoistaKyse on siitä, kumman joukossa haluamme seisoa.
Kerrotaan suuren osan Pietarista täpötäysillä Allegro-junilla saapuvista venäläisistä oikaisevan Tikkurilan asemalta suoraan lentokentälle.
VastaaPoistaJos aikoo nähdä sykkivää kansainvälisyyttä kannattaakin mennä joko ruotsalaisen Espresso Housen kahvilaan tai ruotsalaisen IKEAn ravintolaan.
Tuossa taitaisi globalisaation kannalta huomata tuo ruotsalainen, siinä missä lidlin (mitä veljeni nimittää vitsikkäästi natsisiwaksi, sielä on kyllä hyviä tuotteita) kohdalla taas saksalainen sijoittaja kerännee tuotot.
PoistaJokseenkin tullut tulokseen että suomalaiset kilpailevat toisiaan vastaan talouden nimiin eikä hommassa ole oikein mitään järkeä. Lähinnä kun miettinyt kuinka aikaisemmin ollut tuo s-ketju (osuuskauppaketju on käsittääkseni apinoitu briteistä) ja k-kaupat, mitkä kisanneet keskenään ja sitten tullut tuo lidlikin. Jonkun kumminkin pitänee ne hyllyyttää, siivota, laskuttaa yms. (Mirjami Noverolla oli mainio pakina Aseisiin aviovaimot kirjassaan, muistaakseni 70-luvulta. Kun kritisoi miten kauppa oli tuolloin muuttunut ja oli miettinyt pitäisikö myyjältä vielä kysyä joskos siivoaisi jälkensä lähtiessään.) Puhumatta kuljetusketjuista yms.
Minusta oli hellyttävää lukea, miten 1920-luvulla heidän korkeasyntyisyytensä sitten vaatteisiin ommeltujen timanttien lopulta loputtua, eivät sitten osanneetkaan itse sitoa kengännauhojaan. Ei ollut tullut opeteltua.
VastaaPoista