Latvialaisia tarinoita
Atis Klimovičs, Silakkaa ja muita jumalan ihmeitä. Latvian historiaa elämäntarinoina. Suomentanut Annika Suna, Rozentāls-seura ry, 2011, 335 s.
Jostakin syystä sain käsiini varsin kiinnostavan kirjan, joka koostuu latvialaisen, toisen maailmansodan kokeneen sukupolven haastatteluista, jotka oli tehty 2000-luvulla, siis itse asiassa viime hetkellä, ennen kuin mahti meni maan rakohon eli nuo ajat eläneet ihmiset poistuivat elävien kirjoista. Useimpien haastateltujen kohdalla onkin mainittu jo sekä syntymä- että kuolinvuosi.
Vanhan vitsin mukaan ukrainalaisukolta kysyttiin kerran, mitä hän toivoisi vielä tässä maailmassa tapahtuvan. -Että käytäisiin sota Ruotsin ja Turkin välillä. -Jassoo, entä mitä seuraavaksi? Että taas käytäisiin sota Ruotsin ja Turkin välillä. -No mitä te nyt sellaisia toivotte? Mitä se teitä liikuttaa? -No sitä vaan, että moskaleitahan siinä silloin vietäisiin sinne ja tänne ja sinne ja tänne ja vielä kerran sinne ja tänne…
Olihan siinä oma logiikkansa. Tosin huomioon ottamatta jäi, että Ukrainakin sattuu olemaan siinä välissä ja sotajoukkojen kulku maan halki ei koskaan ole leikin asia, olipa kyseessä Venäjä tai Ukraina. Kyllä Kaarle XII:nkin armeijassa oli kestämistä.
Latvia joka tapauksessa jäi viime maailmansodan aikoihin juuri tuollaisen läpikulkumaan asemaan, kuten muukin keskinen Eurooppa siltä osin, kuin sitä sittemmin ruvettiin kutsumaan tappotantereeksi, ainakin erään kirjan nimessä.
Ensin tulivat maahan kutsumattomat venäläiset, vapauttamaan paljon kärsinyttä kansaa kapitalistien orjuudesta. Sen jälkeen tulivat saksalaiset vapauttajat ja sitten taas venäläiset. Jokaisella vapautuksella oli hintansa, myös sellainen, joka maksettiin ihmisuhreina.
Latvialaiset tarkk’ampujat olivat olleet Venäjän kansalaissodassa liki ainoita koossa pysyneitä rykmenttejä. Bolševikit saattoivat luottaa niihin, kuten eräisiin muihinkin ulkomaalaisiin aineksiin, kuten kiinalaisiin ja suomalaisiin muun muassa. Eipä ihme, että Riiassa paloi vuosikymmenet ikuinen tuli tarkk’ampujien museon edessä ja komsomolit sitä vartioivat.
Mutta aika aikaa kutakin. Vähissähän ne latvialaiset aina olivat, jotka kannattivat venäläisten tuloa, mutta olipa niitäkin sentään, totta kai. Myös Suomessa olisi ollut melkoinen määrä puna-armeijan innokkaita vastaanottajia, mikäli Stalin ei tyhmyyksissään olisi vienyt omalta erikoisoperaatiokaan kaikkea uskottavuutta. Kuten tiedetään, edes kommunistit eivät sen jälkeen kehdanneet puolustaa hyökkääjää.
Latviassa ei sotaa tarvittukaan. Itse asiassa puolustusvoimia kiellettiin avaamasta tulta, vaikka esimerkiksi sukellusveneet olisivat voineet tuottaa suuriakin tappioita viholliselle.
Mutta eihän se väkivallattomuus muuta tarkoittanut tai vaikuttanut kuin sitä, että maahantunkeutujan oli nyt helpompi käyttää omaa väkivaltaansa. Bolševikeilla oli omat opinkappaleensa siitä, mitä oli tehtävä ja luokkakantainen yhteiskunnan ”puhdistus” oli kaiken yhteiskunnallisen insinöörityön a ja o. Sellainen olisi tietysti tehty meilläkin, jos se olisi ollut mahdollista.
Koska kyse oli nimenomaan luokkaan kuulumisen perusteella tehdystä operaatiosta, oli yhdentekevää, oliko joku yksilö tehnyt sitä tai tätä. Yhteiskunnan yli-insinööri Stalin vaivautui käsittelemään vain kokonaisia ryhmiä, kuten kansanluokkia ja siinä saivat lastut lennellä, eihän sitä voinut välttää.
Saksalaiset eivät itse asiassa jättäneet itsestään huonoa muistoa muutoin kuin sikäli, että he tekivät ja järjestivät täysin käsittämättömiä juutalaismurhia. Itse asiassa tekijöiksi saatiin latvialaisiakin: kaikkien käsien piti tahriutua. Muistelijat vakuuttavat, ettei maassa ollut mitään juutalaisvihaa, mutta niin vain joukkomurhat tehtiin. Sen jälkeen sitten myytiin juutalaisten omaisuutta, muun muassa vaatteita huutokaupalla ja ostajia riitti…
Kiinnostava luku noissa muistelmissa ovat latvialaiset metsäveljet, ilmeisesti varsin laaja maanalainen verkosto, joka kosti etenkin pettureiksi ruvenneille latvialaisille ja jota neuvostotovallan niin sanotut elimet sitten vainosivat kauas 1950-luvulle saakka. Kaikessa hiljaisuudessa kansa ruokki ja elätti vastarintaliikettä. Vapaaehtoisesti metsästä tulleet saattoivat myös säilyä hengissä leirituomion jälkeen ja kokea vielä Latvian uuden vapautumisen.
Niin sanotun neuvostovallan oloissa tapahtui tietenkin kaikkea sitä samaa mielettömyyttä kuin muuallakin suunnitelmatalouden Neuvostoliitossa. Ihmisiä luokiteltiin ja käsiteltiin heidän oman tai heidän perheensä menneisyyden perusteella eri tavoin, mutta lahjukset ja suhteet purivat yhä uudelleen myös neuvostobyrokraatteihin. Nämä tarinat ovat tuttuja muualtakin ja mikäli talvisota olisi päättynyt toisin, ne olisivat tuttuja myös omasta historiastamme.
Haastatteluista välittyy aito elämänkokemus, jossa ei asioita nähtävästi yleensä kovasti suurennella eikä pienennellä. Myös ns. neuvostokaudella saatettiin joissakin tapauksessa elää hyvin ja työskennellä tavalla, jota ei häpeä muistella. Joidenkin mielestä uusi vapaan Latvian aika ei itse asiassa olekaan mikään sellainen onnela kuin voisi kuvitella.
Toki ilmeisesti kaikki haastatellut ovat ilmeisiä latvialaisia patriootteja, jotka pyrkivät edistämään isänmaansa hyvää kaikissa olosuhteissa. Nuo olosuhteet vaihtelivat Latvian historiassa ja asettivat ihmiset usein sietämättömään asemaan valloittajan alaisuudessa.
Toivottavasti myös venäläiset pystyisivät oppimaan jotakin vaikkapa tutustumalla siihen, miten heidän hyökkäyksensä koettiin sen uhreiksi joutuneiden muiden kansojen taholla. Asioiden kuittaaminen natsismin ja humanismin välisenä tai russofobian vastaisena taisteluna on vain primitiivistä piittaamattomuutta tosiasioista.
Minä nyt olen VK:ssa seuraillut näitä neuvostonostalgian ryhmiä, joita on jo lukuisia. Ehkä eniten tulee jakoja ryhmästä Обратно в СССР.
VastaaPoistaKuvat ja tekstit _eivät_ uhku sotaista kunniaa, pönöttäviä generalissimuksia (vaikka Stalin-setä aina joskus myhäileekin), eivätkä iskurityöläisiä.
Yhteinen teema on haikeus. Haikeus aikaan, jolloin oltiin pienestä tyytyväisiä. Vallitsee välittäminen, avuliaisuus, epäitsekkyys. Rääsyiset mutta siistit lapset pelaavat potkupalloa kadulla. Ollaan onnellisia vähässä.
Tietenkin enimmäkseen on kesä. Talvikuvia on vähän. En minä voi tätä kokonaan valheena pitää.
"Suomessa olisi ollut melkoinen määrä puna-armeijan innokkaita vastaanottajia"
VastaaPoistaJa vielä enemmän olisi ollut innokkaita yhteistyömiehiä ja koulutettuja, innokkaita kaadereita, jos heitä ei olisi puhdistettu. Itse luulen, että jos tuo porukka olisi ollut käytössä 1944, Tšekkoslovakian tie olisi todella ollut meidän.
"Joidenkin mielestä uusi vapaan Latvian aika ei itse asiassa olekaan mikään sellainen onnela kuin voisi kuvitella."
VastaaPoistaVäki vähenee. Ensin lähivät neuvostoliittolaiset sotilaat perheineen ja kai muutkin venäläiset, nykyisin lähtevät latvialaiset (nuoret) EU-maihin.
Absoluuttisin luvuin kuihtuva kansa: alle 2 miljoonaa jäljellä.
Islantilaisia on ehkä 300 000. Siinäkin on varaa pienetä.
PoistaIslantilaisilla siihen lienee todella varaa, joskin tällä vuosituhannella väkeä on tullut 100 000 lisää - nyt yli 360 000. Ei se Reykjavikissa juuri näy paitsi rikastumisena, mutta eipä satunnaisen matkaajan silmiin näy päivastainenkaan Riikassa. - Omasta puolestani maailma voisi palata kohti sitä aikaa jolloin "rääsyiset mutta siistit lapset pelasivat potkupalloa kaduilla".
PoistaTunnistin itseni heti tuosta kuvasta. Ei pahaa sanaa.
Poista"Ensin lähivät neuvostoliittolaiset sotilaat perheineen ja kai muutkin venäläiset, nykyisin lähtevät latvialaiset (nuoret) EU-maihin."
PoistaOnko kyse aivovuodosta? Vai jostain muusta? Samaa mantraa kumminkin on hoettu useampi vuosikymmen.
Itse todennut ettei tuo tainne vähentyä. Muuta kuin ukkojen päässä.
Ihminen on kumminkin osa luontoa eikä se nainen lisäänny sen nopeammin vaikka poliitikot tai uskovaiset toivoisivat. Vielä vähemmän pakottamalla.
Kieltää lailla abortoinnin tai muut ehkäisymuodot väki todennäköisesti nousee sitä vastaan. Kuin myöskin laittomat abortoinnit todennäköisesti kasvaisivat sekä epämääräiset uskomuksiin perustuvat ehkäisymetodit. Tietoa on kumminkin nuorille kouluissa jaettu sukupuoleen katsomatta.
"Omasta puolestani maailma voisi palata kohti sitä aikaa jolloin "rääsyiset mutta siistit lapset pelasivat potkupalloa kaduilla".
PoistaPuhukaa vaan omasta puolestanne, luulen, että varakas kommentoija ihaili hetken ja meni sitten ökyasuntoonsa - ja lapset kirjaan vuokramurjuun.
Ei rahalla voi ostaa onnea, mutta niin hyvää korviketta että muusta viis.
Minusta tuntuu, että ökytyypit ovat muissa ryhmissä. Noin kommenteista päätellen.
PoistaMenee vähän ohi blogistin aiheesta mutta täällähän rönsyillään.
Poista"(L)uulen, että varakas kommentoija ihaili hetken ja meni sitten ökyasuntoonsa ---"
Ihailin pidempäänkin, ja olen usein ihaillut, ja vaikka tämä ei ole mikään alibi, sanottakoon, että olen potkinut palloa risaisissa vaatteissa kylliksi itsekin. Ökyasuntoa ei edelleenkään ole.
Mitä onneen tulee, en ymmärrä sitä elämän ensisijaisena tavoitteena.
Varmaa sen sijaan on, että rahaan ja sen suomiin korvikkeisiin keskittyminen ovat riittävä ehto kyvyttömyydelle ymmärtää maailmasta hölkäisen pöläystä.
- JM - (Anonyymi 17.28)
"rahaan ja sen suomiin korvikkeisiin keskittyminen ovat riittävä ehto kyvyttömyydelle ymmärtää maailmasta hölkäisen pöläystä."
PoistaNoin voi tietenkin ajatella, mutta sillä voi hankkia ja jaloja nautintoja (kirjoja, kulttuuria jne), mutta ennen kaikkea sillä voi ostaa riippumattomuutta, vapautta ja huolettomuutta. Köyhyystutkijat - jotka todella tietävät mitä köyhyys on - toteavat, että köyhyydessä pahinta on näkökentän kapeutuminen: elämästä tulee jokapäiväinen selviytymistaistelu. Siksi paheksuin ensikommentin viktoriaanista asennetta.
Ja ihminen joka ei ole viettänyt aikaa sairaaloissa tai ei "normaaleiksi" luokiteltavien kanssa voinne ymmärtää että raha ei todellisuudessa tuone onnea ja asioista on pakko opetella ajattelemaan eri perspektiivistä. (Ei vain omasta.) Tai no voi kyseiselle ihmiselle ja olen iloinen toisen puolesta jos se tehnee onnelliseksi, ei se ole itseltä pois. Mutta ryysyissäkin voi olla onnellinen. Kyse on enempi siitä miten toiset kohtelee. Oli rahaa tai ei. Suomessa kumminkaan pahemmin väki kerjäämällä kerjää vaan tyytynee siihen mitä saa tai menee töihin. Ja mitä katsellut moni menee töihin, mutta valtiovalta voisi järkevämminkin kohdentaa tuota työllistymistä kuin puhelimyyntiä tai vastaavaa mitä joskus ihmetellyt kovasti.
PoistaMuistui mieleen ystävän kertomus illan istumisissa missä oli. Koolla oli naisväkeä ja vitsailivat yhdestä kaupungista sanoivat että kaikilla on sielä uima-allas (tietäen kaupungin ei pitäne paikkaansa, mutta ymmärtänen vitsin). Johon yksi tytöistä totesi ei meillä ollut. Me jouduttiin käymään uimassa omassa rannassa. (Mikä itseä nauratti vielä enemmän).
PoistaMutta se että jollain on ollut onnellinen lapsuus on ihana asia. Ongelmallista se on jos se tehdään toisten kustannuksella. (Kuka ja miten tuo taas määritellään, samoin kuin onnellinen lapsuus on riippunee kulttuurista). Valtio kun on kaikkia varten eikä sen johtaminen ole yksinkertainen asia eteenkään demokratiassa. Poliitikot eteenkin nuoret tarvinnee niitä asiaan perehtyneitä, mutta juurikin toiminta on kaikkia varten ei vain yksilöä, jolloin pitänee ottaa monia tekijöitä huomioon.
"Vähissähän ne latvialaiset aina olivat, jotka kannattivat venäläisten tuloa, mutta olipa niitäkin sentään, totta kai."
VastaaPoistaJaa-a, kuinkahan lienee? Muistelen Solženitsynin laittaneen Ivan Denisovitšin sanomaan jotain sellaista kuin että kaikkia muita leirillä löytyviä kansallisuuksia sitä osasi sääliä, paitsi juutalaisia ja latvialaisia, jotka tätä kaikkea olivat olleet synnyttämässä - tai jotain sinne päin, en nyt äkkiä löytänyt kirjaa hyllystä enkä uskalla tarkkaa lainausta arpoa.
Blogisti tietää asiasta varmasti minua paremmin, eikä Solženitsyn tässä mitään tietokirjaa tehnyt vaan romaanihenkilöä subjektiivisine mielipiteineen. Mutta toisaalta.. kyllä hän (oman istumisensa lisäksi) vankileireistä melkoisesti tietoja keräsi ja jotakin hän on tällä mahtanut tarkoittaa.
Itse kuvittelin tällä tarkoitetun, että vallankumousta hankkineessa bolsevikkipuolueessa olisi ollut yliedustus näitä kahta kansaa - miten asia lienee?
"Toivottavasti myös venäläiset pystyisivät oppimaan jotakin vaikkapa tutustumalla siihen, miten heidän hyökkäyksensä koettiin sen uhreiksi joutuneiden muiden kansojen taholla."
Tämä nyt on jo aika kovaa optimismia, ainakin aiempien näyttöjen valossa. Mutta kerta se ensimmäinenkin ja toivoahan aina saa.
"vallankumousta hankkineessa bolsevikkipuolueessa olisi ollut yliedustus näitä kahta kansaa"
PoistaEi kai latvialaiset: nämä olivat ns suoritusportaassa, muistelen S:n kertoneen Venäjän ainoan demokraattisen perustuslakia vaikuttaneen vartioston olleen juuri lättiläisiä. Muistaakseni nämäkään eivät kestäneet loppuun asti vaan ryhtyivät kapinoimaan...
Kun vartiosto väsyi, sali suljettiin ja siihen se demokratia loppui
PoistaNyt uutisoidaan, että venäläisten kokemasta syrjinnästä pitäisi ilmoittaa putlerin suurlähetystölle.
VastaaPoistaKunhan saavat "riittävästi" aineistoa kasaan niin.... vai miten se nyt olikaan?
Maailman Järjestys on suuressa muutoksessa ja tämäkin kriisien ja sotien sarja auttaa muokkamaan maailmaa jossa kukaan ei pysty elämään.
Poliitikot ovat valmiita tähän vallantavoittelun takia.
Poliitikko ei tarvitse selkärankaa. Paksu nahka riittää.
Siitähän se hybridisota alkaa. Pelottavinta on, että Ukrainassa puhataan rauhansopimusta, jolla Ukraina luopuu NATO-haaveistaan. Putinin johtopäätös: tämähän meni hyvin eikä maksanut mitään merkittävää.
PoistaEnsimmäiset rauhoittelevat viestit saatu.
PoistaSama YYA-liturgia jatkuu
"Ystävyyteen, Yhteistyöhön ja Avunantoon perustuvat luottamukselliset suhteet Suomen ja Sosialististen Neuvostotasavaltojen Liiton välillä..."
Peto ei peräänny kun se on tottunut veren makuun.
Venäjä on opiskellut sen makua kauan ja nyt se "särpii hurmejuomaa kanssa korppien".
Äitini taas on lopettanut kaiken ajattelun. Hän uhkuu järjetöntä ryssävihaa ja ihailee nyt Stravinskia "ukrainalaisena säveltäjänä". Hän luulee Kokoomuksen edelleen olevan Rihtniemen kansallisen kokoomuksen, ja vanhan jääkärisuvun vesana vihaa kasakoita verisesti. On totta, että kotitalomme katosta tuli pommi läpi 1941, ja että venäläiset pommikoneet ampuivat häntä konekiväärillä hänen juostessaan lumihangessa. Hän vain kuolaa "ryssäryssäryssäryssä", eikä mihinkään muuhun pysty. Mitään muuta informaatiota hän ei ota vastaan.
VastaaPoistaNo odota kun pääset samaan ikään, hoet amerikkalaiset- amerikkalaiset - tai mitä päähänpinttymääsi sitten hoetkin. Vanhemmittaan ajattelu väistämättä kapeutuu ja se vain pitäisi - ainakin läheisilleen - antaa anteeksi.
PoistaPuttumatta nyt Catilinan äidin maailmankuvaan, nykyisin usein tuntuu, että ajattelu on kapeutunut nimenomaan parhaassa työiässä tai työiän kynnyksellä olevilla. Syitä tietysti voi miettiä.
PoistaAmerikasta puheenollen muistan nähneeni joskus ihan teoreettiseen (lähes) laskemiseen perustuvan psykohistoriamaisen ennusteen Usan:n sortumisesta 2025.
PoistaTämä Salonin artikkeli on vuodelta _2010_, joten lukekaa ja ihmetelkää.
https://www.salon.com/2010/12/06/america_collapse_2025/
Epäilen ettei tuo sorru. Mahdollisesti vain muuttanee muotoaan.
PoistaTeoreettisesti kun kyse on mielikuva yhteiskunnasta (missä medialla on valtava merkitys), mikä on liittovaltio.
Jos katosnee nykyistä identiteettipolitikointia mikä sielä on "valloillaan". Kyse on enempi ihonväriin painottuvasta. Ei ihmiset oikeasti tunne toisiaan, kuin myöskin kielialueen hallinnoinnista englannilla sekä uskonnolla.
Historiaa jos taas katsonee niin vaalea ihoiset taas on kulkeneet sinne Euroopasta, Venäjältä, mistä nyt niitä löytynee. Ei he sanoneet olevansa vaaleita, vaan ranskalaisia, italialaisia, venäläisiä jne.
Teollistumisella ja koulutuksella on taas oma vaikutteensa. Ottaen huomioon järjestelmän missä juostaan väen perässä haastelappujen kanssa (kun kyse on liittovaltiosta niin asia on monimutkainen), en nyt välttämättä kovin arvosta toimintaa. Juristeillehan mitä on koulutettu se on työllistävää, samoin teollisuudelle (missä taas voisi ottaa huomioon globaalin kaupankäynnin, Suomi kun myöskään ole immuuni tälle). Ei Trumpin valinta ollut vahinko.
Mitä luin Brownin Education, Economy and Social Change 1991 julkaistun tutkimuksen (löytyy pdf:n googlella) tilanne on enempi seuraus kuin syy. Missä syy? (Siinä kohtaa todennut että jäljet johtanee enempi Eurooppaan, todeten ettei suomalaisilla ole asian kanssa juur mitään tekemistä, mutta syyllisiä heistäkin todennäköisesti voi tehdä. Lähinnä kyse on sitten valtion velasta.)
Kun taas mitä selaillut Anthony Sampsonin Uudet eurooppalaiset painettu 1968 kirjaa. Niin jokseenkin samat teemat toistuu. Tosin hän toteaa ranskalaisten tuolloin omaksuneen amerikkalaisen myyntikulttuuri toimintatavan.
Silti jossain määrin hylkään tuon amerikkalaisen ajattelutavan, se kun teoriassa on suht uusi (tiettyjä toiminta tavan jäljittelyitä voinnee tosin löytää ja samaistaa ne antiikin aikaan, mutta omasta mielestä kyse on jäljittelystä/näytelmästä. Ei nyt eletä antiikissa). Se on heidän kulttuuri ja heidän tapa toimia. Palaten yleensä uskontokäsityksiin, miksi ne on säilyneet historiassa? Ja miksi se on toisille niin tärkeää?
Ja mitä tarkoitan muodon muutoksella on hieman sama kuin aikanaan tapahtunut Neuvostoliitolle. Väki vain lakkaa uskomasta, toimimasta. Mutta ei ne mihinkään katoa tai vastaavaa, tekevät vain jotain muuta.
PoistaOn aivan totta, että kurjuus ja köyhyys, joka kutistaa elämän pelkäksi eloonjäämiseksi ja selviämiseksi, kaventaa maailman lähes olemattomiin. Kuitenkin rima on paljon paljon matalammalla kuin yleensä luullaan. Lisäksi aivan mahdottomilta tuntuvaakin voi vapaaehtoisesti sietää, jos sen katsoo vaivan arvoiseksi.
VastaaPoista