Aikamme
kirjallisuutta
Anu Kaipainen, Naistentanssit.
WSOY 1975, 367 s.
Luin joskus
70-luvulla Anu Kaipaisen kirjan Magdaleena ja maailman lapset ja pidin
sitä turhan konstailevana ja hiukn myös tyhjänpäiväisellä erotiikalla kalastelevana.
Sen jälkeen tekijä ei erityisesti kiinnostanut, vaikka nyt ei suuresti
ärsyttänytkään.
Tämän kirjan
päätin lukea tuon kyseisen aikakauden kirjallisuuden esimerkkinä. Kaipainenhan
ainakin minun havaintojeni mukaan edusti aikansa suuresti rummutettua uutta
aaltoa ja kirjoitti uuden keskiluokan tarpeisiin vähän samaan tyyliin kuin
Kerttu Kaarina Suosalmi, joka oli varsin tarkkanäköinen ja sujuva kertoja.
Tämän kirjan
kirjoittamisesta tulee hyvin pian kuluneeksi puoli vuosisataa, mikä nyt on
lähes kaksi sukupolvea ja kuulostaa lähes samalta kuin ihmisikä, mitä se
monelle onkin.
Mitä inhimilliseen
kokemusmaailmaan tulee, löydämme tietenkin meille aivan tuttuja asioita vaikkapa
Cervantesin tai Boccaccion teoksista ja miksei yksin tein Vanhasta testamentistakin.
Kaikessa aidossa kirjallisuudessa heijastuu todellinen ihmiselämä,
teeskentelevät muotipellet ovat sitten asia erikseen.
Kaipainen on
sujuva kertoja eikä kirjan lukeminen ole pakkopullaa. Selkeät tarinat vyöryvät
eteenpäin eikä niillä minun nähdäkseni ole mitään simppelin moraliteetin
ominaisuuksia, joita nykyisiltä naiskirjailijoilta on syytä odottaa.
Toki naisen
asema on keskeisesti esillä, asioita katsellaan naisten silmin. Hyväpalkkaistenkin
miesten vaimot alkavat nyt käydä töissä ja työssäkäyviä on Suomen naisista jo
kuusikymmentä prosenttia. Tässäkin romaanissa muuan miehensä palkalla elävä esimerkkitapaus
ottaa edes puolipäivätyön ja joutuu sen kautta työssäkäyvien naisten maailmaan,
jossa seksuaalisuhteet eivät erityisesti rajoitu vihittyyn kumppaniin.
Ei hän niin
pitkälle edes mene, mutta onnistuu pääsemään politiikassa vaikuttavan miehensä
vastustajien hampaisiin ja peräti vanhanaikaiseen avioeroon. Mutta tämä on vain
yksi tarina.
Jos kirjasta
etsii aikakautta, löytyy se työssäkäyvien naisten kokemusmaailmasta ja uusista
tavoista. Viskiä maistellaan miltei milloin tahansa kuin lännensarjoissa. Vielä
kaksikymmentä vuotta aiemmin tällainen ei missään tapauksessa olisi käynyt
päinsä enempää romaanissa kuin elävässä elämässä.
Kulttuurin
muutos on radikaalia ja tragikoomisen ilmauksensa se saa jälkikasvussa, joka
ottaa ainakin jollakin tasolla hyvin tosissaan Leninin ja koko Neuvostoliiton
kommunistisen puolueen maailmanhistoriallisen roolin. Osa tytöistä on hupakkoja
ja pääseminen niin sanotuksi huippumalliksi Pariisiin on yhtä falski kuin
merkittäväkin tapahtuma. Lapsi saa jäädä isovanhempien hoitoon.
Hammaslääkärinä
toimiva äiti pysyy maan pinnalla, sietäen typeryydet ilman sen suurempia
kohtauksia. Miehet ovat miehiä eivätkä mitään puoliakkoja ja ne myös
kiinnostavat kaikkia naisia. Seksuaalinen vapaus olisi nyt selviö (ennen AIDSia
ja pillereiden maailmassa), mutta teoria on teoria ja käytäntö on käytäntö.
1950-luvusta ja
jopa 1960-luvun puolivälistä maailma on muuttunut rajusti, siis jopa kymmenessä
vuodessa. Elintaso on uudella keskiluokalla harpannut aivan uudelle tasolle kuten
työväenluokka, jopa maalaisköyhälistökin on nousemassa varsin surkeasata
alhostaan. Monet tekevät töitä Ruotsissa.
Joku opettajainhuoneen
naisista on päättänyt käydä kaikissa maailman maissa. Viimeksi hän oli ollut
Keniassa. Maailma on auki sananmukaisesti taivasta myöten. Toistapa se oli
vielä 15-20 vuotta sitten.
Mutta eihän
täällä maan päällä missään paratiisissa eletä. Uudet tornitalot keskellä peltoa
ovat hirvittävän rumia, yhtä rumia kuin tänäänkin, mutta onhan niissä kaikki
mukavuudet. Astianpesukonekin on käytössä. Miten paljon kotirouvalle oikeastaan
jää päivittäin työtä? Mutta äidillähän oli vielä palvelija, vaikka hän oli kotona…
Millä tavalla
tuo puolen vuosisadan takainen maailma erosi tämän päivän maailmasta, vaikkapa
nyt tämän romaanin naisnäkökulman mukaan?
Oleellisia eroja
on ainakin minun mahdotonta löytää. Ehkäpä televisio oli mustavalkoinen,
kännykkää ei ollut ja monistuskonekin oli rotaatiomalia ja vahakkeilla toimiva.
Mutta mitä merkitystä sillä on?
Henkinen maailma
oli äskettäisessä 1960-luvun lopun kulttuurivallankumouksessa todella
mullistunut, märkä sukupolvi oli suorittanut suuren muuton. Moni
asia oli vielä suurelta joukolta kesken, mutta uudessa maailmassa elettiin jo
suurimmalta osin.
Asian merkitys
selviää, kun sitä verrataan vain kymmenen-viidentoista vuoden takaisiin
oloihin. Voidaan tietenkin kuvitella myös viidenkymmenen vuoden takaista
maailmaa, joka oli yhtä lähellä tuota aikaa kuin mekin.
Silloin
oltaisiin vuodessa 1925, ajassa, jolloin syntyi viimeinen rintamalle joutunut
ikäluokka, jolloin elettiin kieltolain alkuaikoja ja kansalaissodan krapulaa. Silloin moni ei vielä ollut käynyt eikä
koskaan kävisikään edes täyden kansakoulun kurssia. Nyt sen sijaan oltiin juuri
siirtymässä kaikille yhteiseen peruskouluun ja tässä romaanissa kuvattu yksityinen
korvaava koulu teki epätoivoista vastarintaa kunnalle yhtenä viimeisistä
mohikaaneista
Koulun esikuvahan
tietenkin oli Kauniaisten yhteiskoulu, jossa tämän romaanin kirjoittaja toimi
opettajana. Sattumoisin pyrin itsekin sinne historianopettajaksi noihin
aikoihin, mutta en päässyt haastattelua pitemmälle. Olisihan tuo voinut olla
kiinnostavaa.
Jokaista
romaania voi lukea monella tavalla. Itselleni tuo kirja antoi vain vahvistusta
sille käsitykselle, että suuressa kulttuurivallankumouksessa syntyivät hämmästyttävän
yhtäkkisesti kokonaisen uuden aikakauden henkiset peruselementit. Samoihin
aikoihin myös siirryttiin elintason noustessa kulutusyhteiskuntaan.
Uudeksi
ideologiaksi tuli konsumerismi, jota vain aika ajoin koristellaan nuorison
piirissä erilaisilla absurdeilla lahkolaisuuksilla, taistolaisuudesta
woketukseen
Itse valtakulttuurin
ja keskiluokkaisen elämäntavan muutokset ovat sen jälkeen olleet ennen muuta
kosmeettisia.
Ja taas mennään. Blogistin sokea piste: mies ja miehen tekemiset.
VastaaPoistaMiksi mies ei saisi kirjoittaa miehen kokemusmaailmalla ("miieskatse") siinä kuin nainenkin naisen kokemusmaailmalla? Pahapa se on kirjoittaa marsilaisen katsella.
PoistaToki. Mutta eikös tämä olekin kommenttipalsta.
PoistaVanhat Jallut on parraita. Ei mitään tyhjänpäivästä erotiikalla kalastelua. Kohta kiven alla divareissakin.
VastaaPoistaAnu Kaipainen oli julkipunikki 70-luvulla. Kunnon kirjailijoita taisivat lähinnä olla Veikko Huovinen, Mauri Sariola yms. isäm maalliset. RIP. Respect!
Mitä vikaa punikeissa - siinä kuin isänmaallisissakin. Välillä tekee hyvä irtautua omista kuplastaan - etten sanoisi juoksuhaudastaan.
Poista"Punikit" ovat useimmiten aidosti isänmaallisempia kuin nämä Odinin sotilaat yms. jenkkiisänmaalliset.
PoistaVarsinkin 1970-luvulla taiteilijapiireissä oli pakko olla punikki, jos aikoi saada osuutensa apurahoista. Paitsi, jos tienasit itse omalla työlläsi niin hyvin, ettet tarvinnut apurahoja elääksesi, niin ei ollut pakko tekeytyä punikiksi.
VastaaPoista"Asiasta toiseen"
VastaaPoistaOlipa hauska Nato-keskustelu TV:ssä! Siinä eräs täti musseerasi ja musseerasi kiihkeästi, että millaisia vaatimuksia Nato tulee esittämään Suomelle. Minä odotin ja odotin hänen kertomusta käytännöstä, että miten Nato vaati sitä ja tätä, niiltä ja näiltä Naton jäseniltä, mutta ei tullut. Ei hätää, pääasia, että se oli hauskaa.
Luultavasti erilaiset byrokraattiset vaatimukset tulevat lisääntymään ja se ei ole hauskaa kenellekään.
Poista"hauskaa"
PoistaHauskuus johtuu siitä, että jotkut vaativat sataprosenttista tietoa siitä, mitä tulee tapahtumaan maailmassa 10/20/30 jne. vuoden kuluttua. Luultavuus heille ei kelpaa, he haluavat ihanuutta.