Se vanha
venäläisyys ja uudet paketit
Hedrick Smith, Venäläiset
amerikkalaisen silmin. WSOY 1976, 569 s.
Kekkosen aikana
Suomessa julkaistiin hyvin niukasti sellaista Neuvostoliittoa koskevaa
kirjallisuutta, jota ei ollut kirjoitettu, painettu tai hyväksytty Moskovassa.
Mutta silti sitä ilmestyi, ensin 1950-luvun lopun suojasään aikana, jolloin
Poika Tuomisen muistelmien ohella saatiin suomeksi muun muassa Klaus Mehnertin Neuvostoihminen,
joka oli alansa valioita (ks. Vihavainen: Haun
mehnert tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
The New York Timesin toimittajan Hedrick
Smithin laaja reportaasi Neuvostoliitosta, sen ihmisistä, arkipäivästä ja
juhlasta oli 1970-luvulla tapaus paitsi Suomessa myös laajemmin. Smith sai
seuraajia lähes välittömästi, kun hänen kollegansa Washington Postista Robert
Kaiser kirjoitti oman kirjansa. Muitakin tuli.
Joka tapauksessa
nuo kirjat lukeneena pidän Smithin kirjaa edelleen lajissaan parhaana ja se
myös tavallaan aloitti uuden aikakauden suhtautumisessa Neuvostoliittoon.
Sitähän oli yleisesti totuttu ajattelemaan hyvin kurinalaisena ja tehokkaana
valtiona, jossa kaikki tehdään suunnitelman mukaan ja joka on vääjäämättömästi
tavoittamassa ja sitten ohittamassa johtavia länsivaltoja aineellisen tuotannon
alalla ja samalla tietenkin myös hyvinvoinnissa -kuinkas muuten.
Tutkijoille ei
ollut salaisuus, että neuvostosysteemi oli itse asiassa hyvinkin tehoton ja
että jopa modernisaatio siellä oli länsimaisittain ajatellen jäänyt
toteutumatta laajalla maaseudulla, jossa elettiin yhä maahan kiinnitettyinä ja
lähinnä oman pienen yksityispalstan turvin. Koneiden sijasta käytettiin käsiä
ja kuokkaa.
Smith maalasi
leveällä pensselillä kuvan koko neuvostoyhteiskunnasta, joka oli paljossa
toisenlainen kuin amerikkalainen tai muutkaan läntiset yhteiskunnat.
Neuvostoihminen oli toisaalta tottelevainen eikä yrittänyt taistella valtaa
vastaan, käytännössä hän kuitenkin eli kuin anarkisti ja kiersi ja rikkoi
virallisia normeja aina, kun se oli tarpeen ja turvallista.
Mitä valtaan
tulee, arvioi Smith, että se oli maailma, jonka tavalliset kansalaiset kokivat
olevan kokonaan heistä erillään. Se ei ollut millään tavalla ”oma”, joten siihen
ei myöskään kohdistunut mitään erityisiä tunteita. Sitä vain oli syytä pelätä
ja kunnioittaa kujin luonnonvoimaa.
Tosin myös Smith
panee merkille vahvojen johtajien ihailun ja ottaa jopa lukunsa motoksi Nikolai
Karamzinin sanat 1800-luvun alusta, joissa kerrotaan, että venäläiset ovat
ylpeilleet juuri siitä, mistä ulkomaaliaset ovat heitä arvostelleet, nimittäin
sokeasta ja rajattomasta alistumisesta hallitsijan tahtoon silloinkin, kun hän
kaikkein sairaimmissa päähänpistoissaan on polkenut jalkoihinsa kaikki
oikeudenmukaisuuden ja inhimillisyyden lait.
Venäläisten
kuuliaisuus on kuitenkin pakkokuria, arvelee Smith. He eivät ole sisäistäneet
herruutta kuten saksalaiset, sielunsa syvyyksissä venäläinen uhmaa lakia, hän
on sisäinen anarkisti ja pelkää sitä itsekin.
1970-luvulla
tuli myös tutkijoiden pirissä tavaksi selittää Neuvostoliittoa Venäjän
historialla. Näin tekee myös Smith, joka kuitenkin samalla toteaa, että olisi
naurettavaa selittää, etteivät sosialistisen totalitaarisen hallinnon vuosikymmenet
ja yhteiskunnan perusteelliset mullistukset olisi mitään vaikuttaneet.
Siitä huolimatta
Smith, joka perehtyi Venäjän historiaan, alkoi päivä päivältä tuntea yhä useammin,
että hän näki ympärillään ennen muuta Venäjän. Loppuluvussa Smith pohtii paljon
puhuttua ajatusta systeemien konvergenssista eli lähenemisestä. Tulisiko
venäläisistä yhä enemmän amerikkalaisten kaltaisia (ja päinvastoin)?
Smith epäilee
tätä. Neuvostoliitossa eli Venäjällä oli jälleen syntynyt uusi luokkajako
entisen tasapäistämisen jälkeen. Valtion rituaalit muistuttivat yhä enemmän
tsaarinaikaisia, vanha Venäjä tuli yhä enemmän takaisin: Kenties olennaisempaa
kuin nämä julkisen elämän järjestelyt ja rituaalit on historian syvälle juurtunut
vaikutus venäläiseen luonteeseen ja instituutioihin: vallan luja keskitys,
arvoastefetisismi, yksinkertaisten ihmisten vieraanpelko, vieraantuneen
älymystön turha nalkutus, venäläisten intohimoinen kiintyminen äiti-Venäjään,
massojen tavaksi tullut alistuminen Korkeimman johtajan edessä sekä tapa, jolla
ne sokeasti hyväksyvät hallitsijan ja hallittujen välillä ammottavan kuilun.
Useimmat
intellektuellitkaan eivät halunneet Venäjälle demokratiaa, arveli Smith: jopa
nekin intellektuellit, jotka kaipasivat sitä, sanoivat, ettei heidän
yhteiskuntansa ollut valmis demokratian edellyttämään molemminpuolisiin myönnytyksiin,
poliittiseen suvaitsevaisuuteen, kompromisseihin ja itsehillintään. Hekin
vetäytyvät siitä irti tai sanovat, että sen kehittyminen vie sukupolvien ajan.
Myös Smith
luettelee Venäjän historiallisen erityistien omalaatuisuuksia: siellä ei ollut
ollut renessanssia, uskonpuhdistusta ja perustuslaillisen liberalismin kautta. Toistaiseksi ei ollutkaan mitään syytä
odottaa, että Venäjän kulttuurin ikivanhoissa kaavoissa tapahtuisi perustavaa
laatua oleva muutos.
Ajatus Neuvostoliiton
venäläisyydestä tuli 1970-luvulla yhä suositummaksi ja sitä perustelivat tutkijoista
etenkin Richard Pipes ja Tibor Szamuely. Etenkin Nikolai I:n ajan Venäjän ja
Brežnevin
Venäjän havaittiin muistuttavan aivan tavattomasti toisiaan. Markiisi de
Custinen Venäjä-kirja vuodelta 1839 ja Nikolai Karamzinin muistio vanhasta ja
uudesta Venäjästä vuodelta 1811 julkaistiin uudelleen (ks. Vihavainen:
Haun vanha venäjä tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).
On turha
sanoakaan, että vanhan Venäjän paluu erityisesti Putinin Venäjää selittämään on
nyt suurinta muotia.
Ei tuo näkökulma
turha olekaan. Siitä huolimatta ei tunne tarvetta antaa paljoakaan pisteitä
ampujalle, joka ensin ampuu nuolensa ja sitten piirtää sen ympärille maalitaulun.
Se on hieman liian helppoa.
Venäläiseen
psyykeen vaikutti Smithin aikana vielä hyvin voimakkaasti ns. Suuri isänmaallinen
sota. Hän kirjoittaa siitä otsikolla: Toinen maailmansota oli vasta
eilen.
Niinhän se
olikin. Kun olin tuohon aikaan Moskovassa, oli siellä valtava määrä yksikätisiä
ja yksijalkaisia, noin viisissäkymmenissä olevia miehiä. Eihän sodasta ollut
kulunut kuin neljännesvuosisata ja on pikemmin kummallista, että se lännessä
oli niin tyystin unohdettu.
Venäjällä sodan
unohtaminen ei ollut mahdollista monestakaan syystä ja koko kulttuurinen
ilmapiiri oli paksuna verenkarvaisista filmeistä ja kirjoista. Sankarikultti,
joka lännessä oli tuhottu jo 1950-luvulla, oli Neuvostoliitossa täysissä
voimissaan.
Smithin ja
Mehnertin kirjat olivat aikoinaan erinomaisia kurkistuksia Venäjään ja ne ovat
lukemisen arvoisia tänäkin päivänä. Tuodessaan esille Venäjän historian merkityksen
nykypäivälle ne olivat vastapaino tuon ajan sosiologiselle uskolle, joka ei
historiasta paljoa perustanut.
Nykyään on usko
historian kaikkivoipaisuuteen Venäjän selittämisessä sen sijaan usein mennyt
kohtuuttomuuksiin. Historiallinen determinismi olisi kuitenkin naiivia. Kyllä
Venäjäkin on koko aina kehittynyt ja tulee kehittymään. Toivokaamme, että sen
historian ne piirteet, joita voi arvostaa, nousisivat taas voimakkaasti esille.
""Venäjän historiallisen erityistien omalaatuisuuksia: siellä ei ollut ollut renessanssia, uskonpuhdistusta ja perustuslaillisen liberalismin kautta.""
VastaaPoistaTuota tapaa ilmaista eurooppalaisen uuden ajan ja historiallisen Venäjän vastakohtaisuutta en kyllä ymmärrä.
Siis kaikki mitä likimain tuhat vuotta jatkuneen keskiajan -- jolloin yksikään eurooppalainen ihminen ei esimerkiksi pystynyt piirtämään sellaista kuvaa jossa olisi esiintynyt syvyysperspektiivi -- jälkeen tapahtui, koski ja koskee yhä vain ja ainoastaan tätä omaa kulttuuripiiriämme. Mitään mitä meille kognitiivisessa mielessä tapahtui, ei ole ihmisen historiassa koskaan eikä missään muualla tapahtunut.
Vanhan ja keskiajan tiedonalat olivat perustuneet paljolti korvan ja kuuloaistin kognitiivisille resursseille, uuden ajan tiedollinen ajattelu rakentui silmän ja visuaalisen mieltämisen varaan. Kartesiolainen subjekti objektivoi nimenomaan syvyysperspektiivin ja silmän hahmottamat rakenteet. Lineaarinen ajantaju kuuluu olemuksellisesti niihin.
Eurooppalaisen uuden ajan uudet tiedonalat ovat muuttaneet maailmaa ja ihmisen elinehtoja parin viimeisen vuosisadan aikana miljoona kertaa enemmän kuin mitä ne muuttuivat koko ihmissuvun aiemman miljoonan vuoden kehityshistorian aikana.
Eikä siis mitään vastaavaa kognitiivista kytkentää ole syntynyt koskaan eikä missään muualla. Kaikki se mikä eurooppalais-länsimaisen ihmisen tajunnassa nyt on jo kuin itsestään selvää -- valmiina annettua -- on jotain joka syntyi aivan tietyssä kulttuuriperinteessä aivan tietyyn aikaan aivan tiettyjen lähtökohtaisten kognitiivisten ehtojen vallitessa.
Jos emme tätä oman kulttuuripiirimme erityislaatuisuutta ymmärrä, vaan vaikkapa katselemme Venähän historiaa ja nykytilaa kuin niillä olisi paljonkin yhteismitallista oman ajattelumme kanssa -- pieleen menee, ja pahasti.
Kuvaukset pitäisi tehdä klassisen sosiologian käsitteistöillä: puhua yleisinhimillisistä kehitysominaisuuksista, puhekulttuurin periytymisestä, sosiaalisesta sitovuudesta, normimoraalista, matriarkaatista primaarinarsismin vammana, yksilöllisen eriytymisen mahdottomuudesta, alistumisesta sosiaalisena ilmiönä. Sanalla sanoen: kehittymättömyydestä, sen ansaan jäämisestä. Siinä suhteessa Venäjällä ei ole tapahtunut eikä tapahdu mitään mikä ei selittyisi yleisinhimillisillä raamituksilla.
Seppo Oikkonen 6. kesäkuuta 2023 klo 9.15 otti analysoitavaksi seuraavan lauseen sisältöä: "Venäjän historiallisen erityistien omalaatuisuuksia: siellä ei ollut ollut renessanssia, uskonpuhdistusta ja perustuslaillisen liberalismin kautta."
PoistaAnalyysin asemesta meille tarjottiin vain joukon kauniita termejä: syvyysperspektiivi, kognitiivisessa mielessä tapahtui, kognitiivisille resursseille, kognitiivista kytkentää, kognitiivisten ehtojen vallitessa, klassisen sosiologian käsitteistöillä, jne.
Mainittu herra, jostain kumman syystä, ei kehdannut mainita milloin ensimmäinen yliopisto perustettiin Euroopassa ja milloin ensimmäinen yliopisto perustettiin Venäjällä, jne. Toisin sanoen Seppo Oikkonen synnytti pikkuhiiren.
Kivoja termejähän nuokin analyysit ovat: "Mainittu herra", "kumman syystä", "kehdannut mainita". Ja onhan se ylöskirjaaminen historioitsijan tehtävä -- nyt on hiiren syntymätodistuksessa tarkka ajanhetkikin.
PoistaKaikesta päätellen Seppo Oikkonen on sitä mieltä, että kyrpä, pillu ja ydinaseet ovat ihan riittävä merkki/todistus Venäjän ja Lännen tasavertaisuudesta.
PoistaKehottaisin muuttamaan tyylilajia
Poista”… yksikään eurooppalainen ihminen ei esimerkiksi pystynyt piirtämään sellaista kuvaa jossa olisi esiintynyt syvyysperspektiivi…”
VastaaPoistaMielenkiintoinen väite tuo ”ei pystynyt”. Olisikohan asia ollut näin jyrkästi? Jos muistellaan esimerkiksi egyptilaista varhaistaidetta, niin säännöt olivat jyrkät ihmisen kuvaamisessa. Rinta esimerkiksi aina edestäpäin, vaikka kasvot toiseen suuntaan. Olisiko ollut kyse säännöistä, eikä kyvystä.
Vaikka tämä on fiktiota, niin Waltarin Sinuhe egyptiläisessä tästä tarinoidaan, ja kapinataitelija kapinoi. Ja jos tarkastellaan Pablo Picasson töitä, niin oliko niin, että hän ei kyennyt tekemään ”normaaleja” maalauksia?
”… Lineaarinen ajantaju kuuluu olemuksellisesti niihin…”.
Niin, ja agraariyhteiskunnassa oleellinen ajantaju on sirkulaarinen, eli vuodenkierto.
Picasso oli todella taitava ”normaali” maalari jo hyvin nuorena. Sen jälkeen hän haki toisenlaista ilmaisua.
Poista"Vaikka tämä on fiktiota, niin Waltarin Sinuhe egyptiläisessä tästä tarinoidaan, ja kapinataitelija kapinoi."
PoistaKannattaa mennä Louvren egyptiläisen taiteen saliin, sali salin perään säännönmukaisiä monumenttiveistoksia, sitten Amarnakauden patsaita, jotka vetävät vertoja mille tahansa modernille taiteelle, sitten taas jäykkiä monumentteja. Jokainen jolla on silmät päässään näkee, että tapahtui lyhyt kulttuurivallankumous.
Pitirim Sorokin esittää useita aikakausia, jolloin luonnonmukaisuus unohdetaan
Poista"...Amarnakauden patsaita..."
Poista"...Pitirim Sorokin esittä..."
Kiitos vinkeistä, pääsin sivistämään itseäni!
”… Mutta syvyysulottuvuuden projisoiminen tasipinnalle ei heiltä onnistunut…”.
PoistaEn vieläkään niele tätä. Ei tehtävä ole vaikea. Mutta kun en ollut tuolloin itse paikalla, niin parasta jättää vannomatta.
Vaikka ekspressionismi on myöhäinen aatesuunta, niin perusajatus on laajemminkin kantava: merkittävä piirre oli näkemys siitä, että taiteella tulee olla jotakin sanottavaa.
Ilmaiseeko syvyysulottuvuuden projisoiminen tasopinnalle jotain sanottavaa, jotain luovaa? Pikemminkin se on samantapainen kahlehtiva sääntö kuin egyptiläisillä oli. Yhdestä ainokaisesti pisteestä maailmaa tuijottaminen ei ole luovaa taidetta.
Aloitus: "Tutkijoille ei ollut salaisuus, että neuvostosysteemi oli itse asiassa hyvinkin tehoton". Georgi Arbatov oli syntymäviisas ja ilmeisen hauska mies, joka pääsi pitkälle NL:n kuvioissa (akateemikko). Häneltä kerran eräs länsimainen uuno (journalisti) kysyi: ”Georgi Arkadevitsh, onko NL totalitaristinen valtio?”. Johon Arbatov vastasi kuivakkaasti: ”Sehän on aivan liian tehoton ollakseen sitä”.. Sama tehottomuus vaivaa näköjään edelleen (vaikka hajottamisessa ollaan kyllä ykkösluokkaa).
VastaaPoistaEgyptiläiset Faijumin muumiomuotokuvat ovat parhainta realismia!
VastaaPoista"tuo NL:n jäänne - KGB & co - ei vieläkään ole tullut tähän NL:n jälkeiseen aikaan, vaan uskoo edelleen NL:n olevan olemassa ja uskoo sen voimaan"
VastaaPoistaMuistanpa itsekin koulupoikana lukeneeni ja tehneen vaikutuksen.
Yksi sanonta on myös se, että Venäjä on ainut turvallisuuspalvelu, jolla on oma valtio.
PoistaOn: "Venäjä on ainut turvallisuuspalvelu, jolla on oma valtio."
PoistaPitäisi olla: "Venäjä on ainut valtio, jossa turvallisuuspalvelu on itsenäisenä sisäisvaltiona."