Perhe oli
pahin
Perhe, niin sanottu
porvarillinen ydinperhe on ollut kaikkien radikaalien hampaissa jo parisataa
vuotta. Luontoon halajavat vihreätkään eivät ota esikuvakseen niitä eläinlajeja,
jotka ovat vuodesta toiseen pariuskollisia ja hoitavat tunnollisesti perhettään
noudattaen usein tarkkoja sukupuolirooleja ja sen mukaista yön jakoa.
Sen sijaan
ihastellaan anomalioita, vaikkapa homosorsia, joiden olemassaolo todistaa,
ettei homous ole luonnotonta, kun sitä kerran luonnossa esiintyy…
Joka tapauksessa
länsimainen, porvarillinen perhe on edistyspiireissä nähty yleensä kaiken
taantumuksen symbolina, juuri sen piirissä kukoistaa pikkuporvarillisuus ja ”oma
perhe ensin”-ajattelu. Kuten jokainen tietää, todellisuudessa kaikkien pitäisi
sen sijaan ennen muuta huolehtia yhteisestä hyvästä.
Jo mainiossa ”Kommunistisen
puolueen manifestissa” vuodelta 1848 (Vihavainen:
Haun kommunistisen puolueen manifesti tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)
) Marx ja Engels totesivat, että kommunistit halusivat hävittää perheen, mutta
itse asiassa sen olikin jo miltei hävittänyt kapitalismi. Sivumennen sanoen, ”kommunisti”
oli termi, jolla ei vielä ollut kovin voimakasta pejoratiivista latausta, koska
sillä nimellä esiintyvät eivät koskaan olleet vielä saaneet tilaisuutta päättää
valtiollisista asioista. ”Jakobiini” oli jo toista ja kelpasi ainoastaan haukkumasanaksi.
Joka tapauksessa
radikaalit pitivät perhettä varsinaisena taantumuksen pesänä ja halusivat sen
hävittämistä. Bolševikit suunnittelivat asiaa tosissaan ja asiallisesti se
sisältyi jo puolueen vuoden 1919 ohjelmaan. Perheen hävittäminen merkitsi
samalla naisen ”vapauttamista” kotiorjuudesta ja siirtämistä työelämään, tehtaisiin.
Tämä merkitsi
valtavaa tuotannon ja samalla hyvinvoinnin lisäystä, laskettiin ensimmäisen
viisivuotissuunnitelman aikana, jolloin asian toteuttaminen otettiin vakavasti
esille. Asia lopahti resurssipulaan ja 30-luvun jälkipuoliskolla se tuomittiin
pikkuporvarillisena harhana yhdessä tasapalkkaisuuden, kommuunien ja muiden
epäkäytännöllisten haihatusten kanssa.
Kuitenkin perhe
primitiivisenä tuotantoyksikkönä oli tosiaankin kaikkialla häviämässä, kun tieteen,
tekniikan ja yhteiskunnan kehitys tekivät sen yhä tarpeettomammaksi sekä
Venäjällä, että lännessä.
Kun lapset
alkoivat jäädä yleisesti henkiin, ei naisen tarvinnut olla koko hedelmällistä
ikäänsä niitä tuottamassa ja niistä huolehtimassa. Yhteiskunta alkoi huolehtia
lasten hoidosta ja työläisten ruoasta ainakin työaikana, ruokaa ja vaatteita ei
enää tarvinnut olla koko ajan valmistamassa alusta loppuun perheen piirissä ja
niin edelleen. Nainenhan oli itse asiassa vapaa menemään töihin.
Vielä suuren,
vuonna 1961 alkaneen kommunismin rakentamisen ohjelman puitteissa luvattiin,
että yhteiskunta alkaisi pian huolehtia lähes kaikista perheen tehtävistä. Kuitenkin
perheelle jäi yhä suuri rooli kommunistisen moraalin kasvattamisessa. Tuo
moraali muistuttikin yhä enemmän pikkuporvarillista, lukuun ottamatta muutamia
julistuksia kollektivistisen mentaliteetin, suvaitsemattomuuden ja kyttäyksen
välttämättömyydestä ( ks. Vihavainen:
Haun usko ja usko tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Lastenhoito ja
kasvatus, vaatteiden ja ruoan valmistus ja monet muut entiset naisten askareet
ulkoistettiin kaikissa kehittyneissä maissa ja myös sosialistisissa maissa ja
se merkitsi myös naisten jäämistä tyhjän päälle. Miksi heillä olisi yhä ollut
oikeus elää miestensä palkalla ja jäädä kotiin, jossa oli enää tuskin mitään
tehtävää?
Tilanne oli
epäilemättä kaukana tasa-arvoisuudesta, kun miesten oletettiin aina elättävän
perheensä, mutta muutos kohtasi vastarintaa ja hyötyvä osapuoli käytti sitä
täysin määrin hyväkseen, kuten jo Strindberg oli 1800-luvun lopulla osoittanut
(ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=giftas
). Vaatiessaan tasa-arvoa Strindberg sai pian misogyynin maineen, joka häneen
yhä jostakin syytä liitetään.
Monet naisetkaan
eivät itse asiassa viihtyneet ns. vihreiden leskien osassa. Tuota nimitystä
käytettiin 1960-lubulla siitä uudesta luokasta, joka koostui lähiörouvista, jotka
päivät pitkät ikävystyivät toimettomuudessaan. Meillä Suomessakin tehtiin aiheesta
elokuva. Tosiasiassa naisten työssäkäynti oli monissa kehittyneissäkin maissa
vielä 1900-luvun lopulla aika harvinaista. Suomi oli poikkeus.
Nykyaikainen
tekniikka on kuitenkin jo kauan sitten tehnyt työtehtävistä sellaisia, että niitä
keskimäärin pystyy suorittamaan kuka tahansa. Ennen maailmassa fyysisesti raskaat
työt jäivät ilman muuta miesten suoritettaviksi ja jäävät kyllä nykyäänkin,
sikäli kuin niitä enää löytyy. Palkkataso tuppaa olemaan heikko ja vanha
paradoksi, jonka mukaan miellyttävistä ja kevyistä töistä maksetaan paljon ja
raskaista, vaarallisista ja epämiellyttävistä vähän, toimii yhä.
Sukupuolten
välinen työnjako oli aikoinaan pitkälti pakon sanelema. Naisia pyrittiin
edistyksellisissä valtioissa aina suojelemaan liian raskailta töiltä ja
Neuvostoliitossa laki kielsi kymmenittäin vai oliko peräti sadoittain erilaisia
työtehtäviä naisilta, uuden sukupolven tuottajilta. Koska kapitalistisissa
maissa näin ei ollut, ei neuvostopropaganda lakannut ylpeilemästä noilla
kielloillaan.
Nykyään niitä
lienee Venäjälläkin vähän, mutta muistona tästä mentaliteetista pääsevät naiset
siellä yhä eläkkeelle viisi vuotta miehiä aikaisemmin, 55-vuotiaina. Toinen
juttu on, ettei tuolla eläkkeellä kukaan elä, mutta onhan se mukava summa palan
päälle.
Nuorisoa on aina
kiehtonut yli kaiken seksi ja tämä näyttää yhä jatkuvan huolimatta uusien
sukupolvien hälyttävästä seksuaalisesta heikkenemisestä, josta yhä uudelleen
hälytetään. Niinpä erilaiset ydinperheelle vieraat mallit, kuten kommuunit, polyamoria,
sarjapolygamia ja vastaavat herättävät paljon mielenkiintoa ja uudet sukupolvet
luulevat keksineensä ne aivan itse. Luultavasti ovatkin, mutta itse ilmiöt ovat
toki ikivanhoja, samoin kuin kaikki ne mahdolliset seksuaalisuuden variaatiot,
joista nyt on keksitty ruveta ylpeilemään.
Ottaen huomioon
sen, että ydinperhe on pitänyt pintansa jo parisataa vuotta sen jälkeen, kun
sen kuolemaa jo kuulutettiin, lienee syytä otaksua, ettei se olekaan häviämässä
sen enempää kuin vesilintujen normaali parinmuodostus, joka on takeena lajin
säilymisestä.
Olihan 90-luvun alussakin eräs ihailtu kommuuni meillä täällä Suomen maassa. Kyse oli ns. elämäntapaintiaaneista, jotka suuren hehkutuksen ja ihailun kautta kutsuttiin Suomeen muka tutkimaan "luonnossa elämistä". Muuan vihreän liiton professori taisi olla primus motorina tälle kommuunille.
VastaaPoistaVanhana metsätyönjohtajana nauroin partaani ja kauhistelin ihmisten pöljyyttä! Mennä nyt porukalla talviseen lappilaiseen räkä-männikköön telttailemaan! Sieltä pitäisi sitten saada ruoka ja lämpö, joka ei tietenkään ole mitenkään mahdollista. Kaiken huippuna mukana oli myös aivan pieniä lapsia, jotka kunnan olisi tietenkin ottaa välittömästi huostaan! Niin ei tietenkään tapahtunut, koska idean hehkutus oli niin jokapäiväistä ja voimakasta. On sitä kaikenlaista!
Sakkia kutsuttiin "elämäntapaintiaaneiksi", joka oli muka jotakin tavattoman hienoa. Sittemmin osoittautui, että sakki oli tavallisia eurooppalaisia hihhuleita, jotka pukeutuivat muka intiaaneiksi. Eipä mennyt kauaakaan kun koko homma meni plörinäksi, koska sakki oli täysin kuntalaisten halko- ja ruoka-avun varassa.
Ennen pitkää yleisöllekin alkoi paljastumaan koko homman falskius ja outous, jopa em. vihreä professorikin sanoutui irti tästä kommuunista, ja koetti erkanemistaan verukehtia, ettei siellä suoritettu muka tutkimusta! On sitä kaikenlaista oppineisuutta ja gurua?
Näitä kokeiluja ja kommuuneja on ollut pilvin pimein, on myös yhteiskunnallisia kokeiluja, mutta jotka laitaluvultaan ovat luhistuneet omaan mahdottomuuteensa. Silti niitä vain haikaillaan ja aina vain viher-vasemmistolaisittain? Mikä siinä on, että se sakki on niin yliedustettuna näissä ja monissa muissakin typeryyksissä?
On syytä mainita, että tämä professori oli Erkki Pulliainen. Hän oli hyvin kiukkuinen mies, kun sille päälle sattui. Muistan, kuinka joku mollasi yleisönosastokirjoituksessa elämäntapaintiaanit. Pulliainen kirjoitti tähän vihaisen vastineen. En valitettavasti ottanut sitä talteen, mutta joka tapauksessa ajatuksena oli, että ei pitäisi ymmärtämättömien puuttua tällaisiin asioihin, kun pätevyys ei riitä. Kun elämäntapaintiaanien laatu tuli laajemmin tunnetuksi, Pulliaisen yhteydet heihin onnistuttiin tehokkaasti häivyttämään julkisuudessa.
PoistaToinen professori
Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta. Kiinnitän huomiota vain yhteen kohtaan, joka ei liity itse pääasiaan.
VastaaPoistaVoin omasta kokemuksesta vakuuttaa, että ns. raskaita töitä tehdään yhä edelleen. Toki tietysti paljon vähemmän kuin vaikkapa sata vuotta sitten.
Jos tätä joku epäilee, niin kannattaa järjestää vierailu vaikkapa rakennustyömaalle, tehtaaseen huoltoseisakin ajaksi, tai mennä katsomaan kun kunnallistekniikkaa asennetaan. Viraston siivoojakin tekee vielä työtä kropallaan eikä biteillä.
Kaikilta muilta osiltaan pidin kirjoituksestanne, se on erinomaista aikamme kuvausta.
Käypä joskus seuraamassa vaikka "kunnallistekniikan asennusta". Yksi tai kaksi miestä seisoo lapio tai rautakanki kädessä ja katsoo, kun kaivinkone siirtää jokaisen kourallista isomman soramäärän ja asettelee paikalleen jokaisen asennettavan putken ja kaapelin jne.
PoistaOmalla vähäisellä kokemuksellani rakennus- ja muista raskaista töistä olen oppinut, että nämä työt ovat myös vaarallisia. Ennen kokemuksen kertymistä vaara ja loukkaantumisen uhka ovat väijymässä yllättäen. Kokeneemmat työntekijät ovat onneksi opastamassa.
PoistaEi se kaivuri mitään itse tee eikä se kuski sieltä nouse niitä putkia kiinnittelemään ja mittailemaan joka kerta tai ota joka kauhan jälkeen laserilla korkoa siitä sorasta jne... Se on _kaivinkone_
PoistaHs oli vähän aikaa sitten juttu sudanilaisen naisen ja suomalaisen miehen muodostamasta monikulttuurisesta parista. Vaimo kertoi kauhistuneensa kun mies haluaa tehdä kotitöitä. Sudanissa hyvän vaimon merkki on hoitaa kotityöt yksin. Hän ei kehtaa kertoa edes sukulaisilleen miehensä tekevän kotitöitä. Olen kateellinen tuolle miehelle jolla on vaimo parasta laatua. Valmistetaanko tuollaisia enää edes missään länsimaassa? Jutussa ei mainittu naisen uskontoa mutta yleisesti on tiedossa afrikkalaisten mustien naisten olevan kasvatettu perinteisten perhearvojen mukaisesti. Uskonnostaan riippumatta.
VastaaPoistaSuomalaisena heteromiehenä en huolisi ns. ympärileikattua naista mistään etnisyydestä.
PoistaMiksi ihmeessä: täydet ilot eikä vastavuoroisia velvollisuuksia.
PoistaHakuilmoitukseen vain monitoimikonetta joka täyttää tiskikoneen, pyykinpesukoneen, siivoaa ja mahdollisesti laittaa ruokaa, niin eiköhän joku ilmoittaudu. Ennen vanhaan heitä kutsuttiin piioiksi ja toiminta oli huomattavasti työläämpää, kun ei ollut näitä laitteita jotka vähentävät työmäärää.
PoistaIhmisen lajityypillinen, lähtökohtainen ja olemuksellinen sosiaalisuus kulminoituu perusperheessä, joka on lajihistoriallisesti tervein ratkaisu sosiaalisen organisoitumisen pohjaksi.
VastaaPoistaOma aikamme -- tämä kulttuurisen narsismin aika -- käyttää yksilöiden parhaat voimat erilaisten "vapautta" uhkaavien riippuvuuksien torjuntaan. Kaikki nuo riippuvuudet kuitenkin palautuvat äidin ja lapsen alkuperäisen symbioosin vammautumiseen -- jos perustavanlaatuiset hoivasuhteet toimisivat optimaalisesti, yksilöistä kasvaisi luonnostaan vapaita ja toimintakykyisiä autonomisia aikuisia.
Yhteiskunta jossa vallitsee vankka perusturvallisuus -- jollaisen tavoittelussa niin sanotut pohjoismaiset hyvinvointivaltiot vielä viime vuosisadalla saattoivat näyttää esimerkkiä -- on edellytys sille että lapset voivat yksilöinä eriytyä, kasvaa ja kehittyä itsenäisiksi aikuisiksi. On traagista, ettei äidin ja lapsen symbioottista elämävaihetta enää ymmerretä eikä osata arvostaa.
Kulttuurisen narsismin maailmassa ihmisidentiteetit ovat korvautuneet opillisilla ideologisilla ismi-identiteeteillä. Jos tämän ilmiön ajatushistoriallista taustaa halutaan selvittää, on palattava eurooppalaisen nuuden ajan alkuun ja seurattava sitä tapaa, jolla inkubaatioajan mielenmyllerrys synnytti uudet tiedonalamme ja niille ominaisen erityisen "opillisen" ajattelulaadun. Nyt elämme tuon kehityksen täydellistymisen aikoja, ja koko tiedollisesti edistynyt maailma on sortumassa ympäriltämme.
Elokuvataide saattaisi antaa tästä tapahtuneesta kehityksestä varsin puhuttelevat pienoiskuvan, jos mainitun Pakkasvirran elokuvan jälkeen katsottaisiin tuoreempi, suunnattomasti sivistyneempi ja elokuvallisesti kunniahimoisempi versio samasta teemasta, nimittäin ruotsalaisohjaaja Ruben Östlundin filmi The Triangle of Sadness. Se olisi uuten saatavillakin samasta suoratoistopalvelusta kuin Vihreä leski.
Ihmiset naivat miten naivat, mutta perhe on sosiaalinen instituutio, ja kapitalismi tosiaan on sitä tainnut eniten muokata. juuri niin kuin Vihavaisen mainitsema Manifesti jo analysoi ja ennusti.
VastaaPoistaSotien jälkeen työnantajilla ei ollut halua tai kykyä enää maksaa miehelle palkkaa jolla olisi elänyt koko perhe. Niin joutuivat naiset kotiäidin orjuudesta työn orjuuteen.
Yhdysvalloissa muutos tietysti oli toisenlainen kuin sotatilassa olleissa maissa, mutta ei uutta maailmaa nimenomaan aatteen eli femonismin voimin luotu, vaikka kai silläkin merkitystä oli.
Suomalaisen rakennemuutoksen moni vielä muistaa. Ei tavanomaisella 1950-luvun perheellä, työyksiköllä, ollut kovin paljon tekemistä sen kanssa mihin tuo sen aikainen sukupolvi usein päätyi: eristäytyneeksi lähiöperheeksi.
Oli tultu pitkä matka 1800-luvun porvarisperheestä.
Seppo Oikkonen kirjoittaa paljon, ja usein ansiokkaasti, nykyajan narsismista: sen juuria voi hakea tästä prosessista.
Eikä siitä kauan ole, kun omistusasuntoa melko yleisesti arvosteltiin pääoman sitomisesta liikkumattomaksi, ja jokainen voi arvata, miltä suunnalta näitä ajatuksia esitettiin.
Itse kukin voi miettiä, miten naimatavat muuttuivat. Aika harva meistä on ollut yksiavioinen, paitsi ehkä aikansa, aina yhden liiton kestoajan kerrallaan, jos sitäkään.
"Luontoon" ei kenenkään kannata kovin paljon vedota. Luonto on sokea ja tuottaa sattumanvaraisesti vaikka hännällisiä ihmislapsia. Moni muistaa itäeurooppalaiset kuulantyöntäjät vuosikymmenten takaa.
Ei niitä mestareita pelkällä hormonihoidolla tuotettu; tarvittiin ylimääräinen geeni. Siihen aikaan puhuttiin hermafrodiiteista.
Jo "luonnon" käsite on nykykäytössä niin epämääräinen että sen sisällöstä pitäisi ensin käydä vaikka valtataistelu - sikäli kuin sillä asiaan tolkkua tulisi.
Köyhät tiibetiläiset veljekset saattavat ottaa yhteisen vaimon. Vähän vauraammalla afrikkalaisella - tai indokiinalaisella - on kolme tai neljä vaimoa ja usein hyvin tyynen oloinen perhe-elämä.
Tyyniltä vaikuttaa elämä myös niissä parissa matriarkaatissa, jotka maailmasta vielä löytyy, mutta tietty idyllisyys johtunee myös syrjäisten seutujen ja luonnon idyllisyydestä, sikäli kuin vieras edes periaatteessa voi aidosti täysin erilaista elämänmuotoa arvioida.
-QQ-
-QQ-
Taisi olla Galileo Galilei, joka tarinan mukaan mutisi, että se pyörii sittenkin, kun hänelle oli kaikella kirkon arvovallalla todistettu, että ei pyöri ja kaikki muut kiertävät ja vaikka ehkä pyörisikin, sellaisen väittäminen on niin paha ja vaarallinen asia, että sitä ei saa ääneen sanoa vaan siitä uskosta on julkisesti sanouduttava irti. Ja sama tuntuu pätevän tähän ydinperheeseenkin. Kollektivististen uususkontojen profeetat julistavat mielellään ja monimutkaisin selityksin höystettynä ydinperheen turmiollisuutta ja sitä, että melkeinpä mikä tahansa jälkeläisten tuottamistapa ja kasvatusjärjestelmä on parempi kuin katoamaan tuomittu ydinperhe. Erityisesti vannotaan kollektiivisen varhaiskasvatuksen nimiin. Samaan aikaan kannetaan huolta lasten lisääntyvistä psyykisistä häiriöistä ja vaaditaan lapsille lisää psykiatreja ja muita ammattiauttajia. Mutta taidokkailla ja paatoksellisilla selityksillä todistellaan, että kollektiivisen kasvatuksen ja psyykisten häiriöiden lisääntymisen välinen korrelaatio ei missään tapauksessa tarkoita kausaalisuhdetta. Kaikesta tästä huolimatta suuri osa ihmisistä elää edelleen kiinteässä parisuhteessa, kasvattaa lapsensa ja kertoo tyytyväisenä siitä, kuinka heidän lapsensa ovat pärjänneet hyvin tässä maailmassa ja elävät tyytyväisinä tasapainoista elämää. Se pyörii sittenkin.
VastaaPoistaSuomi tarvitsee perinteisiä perhearvoja kunnioittavan ja arvostavan, heteronormatiivisen presidentin, vastakkaista sukupuolta olevine puolisoineen!
VastaaPoistaHöpö, höpö, olkoon vaikka pedofiili kunhan hoitaa hommansa eli ulkopolitiikan.
PoistaNiin ja rikkoo lakia ja yrittää pakottaa virkamiestä kieroilemaan ja laittomuuksiin ja valehtelee sitten tietämättömille kannattajilleen sosmediassa, ettei mitään lakia ole rikkonut vaikka on todettu juuri perustuslakivaliokunnassa... Ja tämä on vielä yleinen toiminta tapa. Niin sekö ei haittaa?
Poista"Kuitenkin perhe primitiivisenä tuotantoyksikkönä oli tosiaankin kaikkialla häviämässä, kun tieteen, tekniikan ja yhteiskunnan kehitys tekivät sen yhä tarpeettomammaksi sekä Venäjällä, että lännessä."
VastaaPoistaEntäs maailman väestön enemmistön keskuudessa?
Ehkäpä voimme ymmärtää, että se taas on toinen tarina.
Poista"ydinperhe on pitänyt pintansa jo parisataa vuotta"
VastaaPoistaMitäpä on parisataan vuotta verrattuna satoihin tuhansiin vuosiin, joiden aikana kehitykseltään kaikista muista eläinlajeista hitaimmin kehittyvä ihmisen pentu piti valmentaa itsenäiseen elämään, siihen tarvittiin ensin emo ja myöhemmin isoäiti sekä myöhemmin poikalasten isä. Tuo edellytti parin sitoutumista tehtävään, käen mentaliteetin omaksuneiden jälkeläiset eivät pääsääntöisesti jääneet henkiin.
Ehkäpä voimme ymmärtää, että instituutiolla on ollut vihollisia vasta parisataa vuotta.
PoistaJuuri näin. Linnut lentävät pesästä kesässä, karibut nousevat jaloilleen tunnissa synnyttyään ja muukin eläinkunta samaan tahtiin. Ihmisen lapsi tarvitsee vanhempiaan nykyisin kolmekymmentä vuotta, noin ainakin. Tästä syystä kaikissa kulttuureissa parisidos on muodostunut mahdollisimman lujaksi ajan kuluessa. Ennen omaa aikaamme lasten elättäminen yhteiskunnan toimesta ei ole ollut niin automaattista kuin nykyisin. Niinpä myös kirkko on pyrkinyt varmistamaan lapsen edun lujittamalla avioliiton lujuutta. Lapsi tarvitsee kaksi vanhempaa.
PoistaTai sitten tuo ongelma on instituutio itse. Lähtökohdin ottane kantaa kuinka asian tulisi olla.
PoistaNs. primitiivisissäkin kulttuureissa miehet ottanevat pojat jossain kohtaa mukaan metsälle jne. ja opettavat tapansa.
Kun taas Suomen laki on muuttunut siltä osin ettei homous ole rikos ja raiskaus avoliitossakin on rikos. Kun taas joillekkin henkilöille on hyvin vaikeaa ymmärtää ettei ne naiset välttämättä tahdo jäädä siihen parisuhteeseen vain niin minkä vuoksi?
Toisekseen eri kristinuskonhaaroilla on sitten myös omat poliittisuskonnolliskulttuuriset näkemykset. Lestat täytynee maan siinä samalla kun uskovat jot työ tehnee vapaaksi tai ainakin Poissa pahan teosta ja Soini tuomitsee abortin, kun lobbaa sitä katolilaisuus, jehovan taas eivät ajattele itse kun jakavat samaa sanomaa mitä Amerikasta kerrotaan.
Jos tahtoo ydinperhe esikuvia, voi katsella monarkioita ja miten niillä on mennyt? Säännöt niissäkin tupannee lankeamaan naiselle, vaikka heillä taas on valtava määrä väkeä auttamassa edustukseen yms. Eikä tarvitse passata muuta kuin? Niimpä niin kansaa.
"Ihmisen lapsi tarvitsee vanhempiaan nykyisin kolmekymmentä vuotta, noin ainakin."
PoistaKaippa tuo riippuu kulttuurista. Itsellä tulee mieleen italiasmiehet jotka asuu vanhemmilla niin kauan kunnes löytyy vaimo. Peräkammaripoijasta olisi suomeksi kyse. Eikä siinä voi sanoa etteikö kirkko vaikuttaisi onhan tuo kristinuskon kotikenttä, uskonto ilmenee sielä kumminkin kaikkialla.
En tiedä, mutta arvelen, että myös homomiesten kesken on jonkinlainen roolijakoja. Toinen on se passiivinen ja herkkä osapuoli ja toinen on se varsinainen seksipeto.
VastaaPoistaSeksipeto on perinteisesti ollut sellainen, joka imee munaa ja murisee.