Hissan tunti
Kuten Snellman viisaasti sanoi, väkivalloin
Suomi ei voi mitään. Sen ainoa toivo on kulttuurissa. Tämä perusasia onkin
meillä näihin asti yleisesti ymmärretty.
Etenkin 1800-luvulla kansakoulunopettajan,
tuon sivistyksen sanansaattajan työtä ympäröi suuri isänmaallinen glooria.
Kansankynttilät ne olivat, jotka johdattivat kansaansa Siinain korvesta luvattuun
maahan. Tämän ajan näkemyksiä on kuvattu monissa kirjoissa, joista Järnefeltin Isänmaa
on tunnetuin.
Myös Virossa oli kansansivistyksen
arvo ymmärretty jo varhain ja aivan erityisesti se nousi kunniaan Tanskassa, joka
oli kansansivistyksen suuria esikuvamaita kaikille muillekin pohjoismaille.
On muuten yllättävää, ettei Suomen
kirjallisuudessa ole samanlaisia koululaisromaaneja, kuin Virossa on Oskar Lutsin
Kevade (Arno ja muut). Se on siellä suunnilleen samassa asemassa kuin Seitsemän
veljestä meillä. Sen henkilöihin voi viitata ilman sen kummempia esipuheita,
sillä ne tuntevat kaikki.
Itse asiassa kuitenkin myös Seitsemän
veljestä liittyy koko perusidealtaan juuri siihen suureen
kansansivistyskampanjaan, joka aloitettiin Aleksanteri II:n noustua valtaistuimelle.
Yhteiskunnan huipulla ymmärrettiin, että kansan sivistymättömyys on jarru, joka
estää niin kansallishengen nousua kuin kansan aineellisten olojen kehittämistä.
Sen jälkeen pantiin toimeksi ja
päätettiin opettaa ainakin lukutaito vihoviimeisellekin jurrikalle -myös
Jukolan veljessarjalle. Kansakoulut olivat myös tuota pikaa tulossa ja asetus
niistä annettiin vuonna 1866.
Kun lukkarin koulun metodeihin
suuttuneet veljekset pakenivat koko koulua, he saman tien pakenivat koko
sivistynyttä maailmaa, mutta kesyyntyivät sitten aikanaan. Fiksuja poikiahan he
oikeastaan olivat
Itse asiassa Eerosta tulikin jopa
jahtivouti, joka tilasi sanomalehteä ja toimi aktiivisesti yhteiskunnallisissa
tehtävissä. Hän oli omaksunut ajan kansansivistyksen perusteet.
Kivi kirjoitti huikean romaaninsa
aikakauden todellisten ongelmien pohjalta. Juuri siksi August Ahlqvist suuttui
niin perusteellisesti tästä mestariteoksesta. Suomen kansa ei, vastoin kuvitelmia,
todellakaan ollut 1800-luvun puolivälissä innokasta lähtemään opin tielle,
mutta lähtihän se lopulta kuitenkin.
Näihin asioihin jouduin taas
palaamaan pitäessäni yleisön pyynnöstä ”historian tunnin” Sulkavan entisille
koululaisille, jotka olivat nyt vähintään 60-vuotiaita. Kerran näinkin
päin.
Oppitunneilla on oma tehtävänsä
kaikkine rajoituksineen, eikä siellä
auta lukea esseitä, mutta suunnilleen tällainen siitä tunnista tuli:
Sata vuotta edistystä
Lähtötilanne
Suomen kansallislaulu Vårt land
eli Maamme esitettiin ensi kerran vuonna 1848. Siitä tuli uuden, suomalaisen
nationalismin, suomalaisuusaatteen symboli. Siihen saakka suomalaisiin oli ylempien
säätyjen taholta suhtauduttu yleensä moukkina, joiden merkitys tässä maailmassa
oli erilaisten rasitusten kantajina veron maksajina ja sotaväen asettajina.
Valtion kannalta rahvaan arvon voi mitata rahassa eikä se ollut suuri. Kirkko
oli omasta näkökulmastaan eri mieltä, mutta sen on taas asia erikseen.
Maamme-laulussa nostettiin Suomi
arvoonsa siitä huolimatta, että se oli köyhä ja sellaiseksi aina jäisi ja
kehotettiin olemaan köyhyyttä ujostelematta, synnyinmaan arvot olivat muualla.
Viimeisessä säkeistössä kyllä esitettiin myös jonkinlainen edistysajatus
-synnyinmaan laulu saisi vielä joskus korkeemman kaiun, maa nousisi
kukoistukseen, joka kaikesta päättäen ei ollut aineellista, vaan henkistä.
Lähtökohtana oli joka tapauksessa,
että kun maa on köyhä, niin se köyhäksi myös jää. Suomella ei ollut mitään
sellaisia merkittäviä luonnonrikkauksia, joiden avulla se olisi voinut vaihtaa
hyödykkeitä ulkomailta. Puutavaraa ja tervaa voitiin viedä, mutta niistä
saatava raha oli kovan työn takana ja hankalat kuljetusmatkat huononsivat
kilpailukykyä. Eipä siinä kenenkään siivellä elelty.
Tässä tilanteessa rahvaalle ei
jäänyt muuta neuvoa, kuin repiä toimeentulonsa karusta, pohjoisesta maasta
niillä vanhoilla menetelmillä, joita oli käytettävissä. Maatalouden ohella oli
ihmisille tarjolla lähinnä vain käsityöläisammatteja. Niin sanottu herrasväki
muodosti noin kaksi prosenttia väestöstä. Se oli lähes kokonaan virkamiehistöä.
Kauppiaita ja muita porvareita oli vain kaupungeissa, lähinnä rannikolla.
Normaalivuosina Suomessakin toki
tultiin toimeen, mutta, kuten Maamme-laulussakin todettiin, yhä uudelleen se
”halla nälän tuskan toi” suuri osa kansaa joutui elämään kädestä suuhun ja aina
katovuosina ihmisiä kuoli laumoittain. Viimeiset suuret nälkävuodet Suomessa, ainoana
koko läntisessä Euroopassa olivat vuosina 1866-1868, jolloin lähes kymmenesosa
kansasta kuoli.
Sulkavalla kuolleita oli
suhteellisesti vähemmän kuin muualla Suomessa, mutta sentään pelkästään vuonna
1868 niitä oli noin 5000 hengen pitäjästä 251 henkeä eli viitisen prosenttia.
Toki syntyvyyskin oli 1800-luvulla noin kolme prosenttia ja väestönkasvu oli
suurta kuolleisuudesta huolimatta.
Suunnilleen sadassa vuodessa
väkiluku lähes kolminkertaistui Suomessa, vaikka noin kymmenesosa väestöstä
muutti maasta. Sulkavalla väkiluku noin kaksinkertaistui sadassa vuodessa.
Suuri määrä väestöä muutti kaupunkeihin.
Koska elantoa ei voitu saada
muualta kuin maasta, jota ei taas lisää valmistettu, syntyi tilanne, jota
voitiin nimittää liikaväestöongelmaksi. Maata ei riittänyt kaikille, vaikka
tiloille perustettiin torppia ja mäkitupia. Maalaisköyhälistön määrä
lisääntyi eikä tilallistenkaan elintaso parantunut ennen kuin 1800-luvun
viimeisinä vuosikymmeninä. Silloinhan alkoi modernisaatio sekä taloudessa että
kulttuurissa.
Nykyaikaisilla käsitteillä
ilmaisten Suomi oli 1800-luvun puolivälissä kehitysmaa, mikä siis tarkoittaa
samaa kuin takapajuinen maa. Se eli luontaistaloudessa tuottamattoman ja
katastrofeille alttiin maatalouden varassa.
Väestön sivistystaso ei ollut
varsinaisesti ajan oloissa heikko, sillä jonkin asteinen lukutaito oli yleinen,
mutta eipä sillä ollut mitään käyttöä, ellei omistanut raamattua. Muita kirjoja
oli ihmisillä hyvin vähän eikä niitä juuri suomeksi ollut edes olemassa.
Kirjoittaa osasivat hyvin harvat.
Koulun perustaminen ja tarve
1800-luvun puolivälissä
kansansivistyksen kehittämisestä tuli joka tapauksessa eurooppalainen trendi.
Erityisesti sillä alalla kunnostautuivat Tanska ja Ruotsi.
Kyseessä oli ennen muuta
ihanteellinen toiminta, jonka tarkoituksena oli nostaa ihmisten kulttuuritasoa
ja tehdä heistä hyviä ja moraalisesti kehittyneitä, isänmaallisia kansalaisia,
jotka kykenisivät oppimaan uutta ja hoitamaan itse paikallishallintoa, jota
samaan aikaan perustettiin moniin maihin, myös Suomeen.
Myös kansansivistyksen
välineellinen merkitys ymmärrettiin yhteiskunnan huipulla. Tanskassa ja
Ruotsissa maatalouden tuottavuus kehittyi nopeasti, kun otettiin käyttöön uusia
menetelmiä. Se edellytti koulutusta. Jopa Preussin sotilaallinen menestys
Itävaltaa vastaan käydyssä sodassa selitettiin preussilaisen koulumestarin
ansioksi: oppia saanut sotilas taisteli paremmin.
Uno Cygnaeuksen Suomelle
suunnitteleman kansakoulun perusajatus oli ennen muuta
isänmaallis-ihanteellinen. Aineellisen toimeentulon paranemista se auttaisi
pitkällä tähtäimellä, mutta kansanvalistus oli ennen muuta arvo sinänsä.
Sivumennen sanoen, Cygnaeus piti erityisen tärkeänä, että kouluun tulisivat
myös tytöt ja ainakin tytöt. Heidän kauttaan sivistys leviäisi perheisiin.
Valtio ymmärsi koulujen tarpeen ja
kansakouluasetus annettiin vuonna 1866 -se oli muuten ensimmäinen noista
suurista nälkävuosista. Viinanpolttokin kiellettiin silloin.
Koulu on tietenkin veronmaksajien
kustannettava ja nimenoman kuntien, joita oli juuri perustettu, muun muassa
juuri kansanopetuksen järjestämistä ajatellen. Se merkitsi verorasituksen
suurta nousua, joka lankesi lähinnä tilallisille, jotka olivat suurimmat
veronmaksajat. Jo sen ensimmäisen koulun perustaminen nosti veroja useinkin
puolella tai enemmän.
Kun koulu ei pätevöittänyt
mihinkään, sillä oli paljon vastustajia kaikkialla. Katsottiin, etteivät lapset
siellä vain tuhlaa aikaansa, vaan siellä lisäksi ylpistyvät eivätkä enää suostu
talonpojan töitä tekemään. Pieksämäellä muuan koulun vastustaja sanoi, ettei
siitä laitoksesta tule muita kuin varkaita ja huoria. Hänen manattiin käräjille
ja annettiin sakkoja koulun halventamisesta.
Piti paikkansa, ettei kansakoulu
valmistaut mihinkään, mutta se opetti muun muassa kirjoittamaan ja laskemaan,
jotka olivat yhä tärkeämpiä taitoja. Yhteiskunnan modernisaatio ja siis myös
vaurastuminen ei olisi ollut ilman sitä mahdollinen.
Eteenpäin, tulevaisuuteen ei toki
kukaan voinut toki nähdä. Kansakoulujen perustamisen aikoihin harva kykeni
ajattelemaan, että kirjoitustaidolla olisi käyttöä muille kuin nuorisolle, joka
kirjoitteli rakkauskirjeitä. Mutta sen hommanhan voisi antaa jollekin
osaavalle, kuten oli ennenkin tehty. Anomukset eli supliikit kirjoitutettiin
joka tapauksessa nurkkakirjureilla, asioitsijoilla tai muilla kirjanoppineilla.
Koulu saatiin sitten Sulkavalle
perustettua ennen muuta pitäjän vähälukuisten säätyläisten äänillä ja
enemmistön mielipidettä vastaan. Tämä oli se tavallinen tapaus. Tilallisia,
jotka kannattivat koulua, oli myös, mutta vastustajia oli paljon enemmän.
Koulu perustettiin vuonna 1875 ja
oppilaita siellä oli 1800-luvun puolella vuosittain muutamia kymmeniä.
Kaikkiaan useita satoja. Määrä vaihteli koko ajan, sillä harva kävi koulua
kaikki neljä vuotta, eihän se ollut pakollista.
Useimmat antoivat lastensa käydä
koulua vain vuoden tai pari. Koko kansakoulukurssia eivät kaikki nuoret koko
Suomessa käyneetkään vielä ennen 1950-lukua, vaikka maassa oli
oppivelvollisuuslaki vuodesta 1921 lähtien ja se oli toteutettava vuoteen 1937
mennessä. Vaihtoehtoina olivat monelle 1900-luvun alkuvuosikymmeninä vielä
kiertokoulu tai niin sanottu supistettu kansakoulu.
Kansakoulu alkoi joka tapauksessa
todella kiinnostaa kansaa 1900-luvun puolella. Vielä 1800-luvun lopulla
erityisesti talolliset olivat Sulkavalla syrjineet monien vihaamaa koulua ja
jättäneet lapsensa lähettämättä sinne. Tilattomat sen sijaan olivat
innokkaampia, koska hyvät oppilaat saattoi saada stipendivaroin
ylläpidettäviksi. Ylläpito saatettiin ”myydä” jopa oppilaan omalle äidille.
1900-luvun puolella sen sijaan
alettiin jo anoa, että omaan kyläänkin saataisiin koulu. Koulun käyminen alkoi
olla nuorille jo selvästi tarpeellinen asia ja luultavasti myös statuskysymys.
Noin 30 vuoden aikana kansansivistyksen merkitys oli oivallettu jo laajasti.
Asiasta voi lukea myös monista ajan
romaaneista (ks. esim. Vihavainen: Haun
ugglehult tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com). Yhä useammille oli
selvää, ettei suomalaistenkaan tarvinnut jäädä ikuisesti raatamaan
tuottamattoman maapalansa ääreen seuraavaa nälkävuotta odottamaan. Tämä
edellytti kuitenkin myös henkisisä valmiuksia.
Suuri modernisaatioloikka
Palaan vielä 1800-lukuun. Kuten
todettiin, vuosisadan puolivälissä elettiin tavalla, jota on myöhemmin sanottu
esimoderniksi: vallitsevana oli omavaraistalous, vieläpä hyvin tuottamaton ja
jatkuva väestönkasvu aiheutti paineita köyhtymiseen pikemmin kuin
rikastumiseen.
1900-luvun alussa moni asia oli
Suomessa muuttunut verrattuna 1800-luvun puoliväliin tai edes 1870-lukuun.
Kirjailija Kauppis-Heikki on
kuvannut asiaa kuvittelemalla, että joskus 1870-luvulla kuollut mies olisikin
herännyt henkiin vuosisadan vaihteessa.(ks. Vihavainen:
Haun kauppis-heikki suuri murros tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Hän olisi huomannut kaiken muuttuneen: ihmiset pukeutuivat ostokankaisiin
-vapriikkiverkaan- , söivät ja joivat kalliita tuontitavaroita vehnästä riisiin
ja viinistä konjakkiin, maito vietiin meijeriin. Kaikkialla oli koneita ja taas
koneita: Kaikkea pyöritettiin, tuulimoottorit pyörivät ja nostivat vettä,
kuljettiin junalla ja polkupyörällä, puitiin koneella, soitettiin telefoonilla,
niittämisenkin teki miesten sijasta hevonen: niittokoneella.
Johan oli Herra helpon antanut mutta
millä ihmeellä kaikki maksettiin? Mistä rahat?
Vastaus kuului, että rahat saatiin puista
ja voista. Maatalous oli myös Suomessa saatu tuottamaan jalostusastetta
nostamalla. Peltoon kylvettiin heinää, voita vietiin ulkomaille ja puusta sai
rahaa sen kuin kirjoitti nimen paperiin.
Puulle oli maailmanmarkkinoiden
kasvun ja kuljetuksen kehittymisen myötä
tullut kantohinta. Köyhä savolainen isäntämieskin huomasi äkkiä
istuvansa rahakirstun päällä. Jos hän ei osannut laskea eikä kirjoittaa, häntä
kyllä todennäköisesti kaupoissa jymäytettiin. Toista se oli sanomalehtiä lukeva
ja ehkä jopa kirjastoa käyttävä isäntä, joku Jukolan Eeron tapainen
edistysmies.
Kun rahaa tuli, riitti sitä turhuuteenkin.
Kelpasi siinä sitten rakentaa taloihin vaikkapa lasikuisteja ja paperoida
seiniä. Kivinavetoita tehtiin ja lapsia lähetettiin Helsinkiin opiskelemaan.
Kahvia ja sokeria nautittiin suorastaan vehnäsen kanssa jo lähes päivittäin.
Maakaupasta sai vaikka mitä,
suolasta ja sokerista vehnäjauhoon ja rusinoihin, viiniin ja konjakkiin. Vielä
Maamme-laulua runoiltaessa noita kauppoja ei ollut ollenkaan ja vanha kansa piti
kaikkea ostotavaraa tarpeettomana.
Mutta nyt olisikin siirrytty
parissa vuosikymmenessä vaihdantatalouteen. Viljaakin ostettiin ulkomailta ja
peltoon kylvettiin sen sijaan heinää. Voin myynnistä saatiin rahaa ja juotiin
itse kurria. Vanhakantaiselta talonpojalta tämän menon hyväksyminen edellytti
henkistä vallankumousta. Ilman koulunkäynnin vaikutusta uuden, modernin
maailmankuvan omaksuminen tuskin onnistui ollenkaan.
Uusi vauraus jakaantui
epätasaisesti, mutta tuskinpa muu olisikaan ollut mahdollista. Joka tapauksessa
nyt elettiin uutta aikaa ja sekä luku- että kirjoitutaito olivat asioita, joita
pidettiin aivan yleisesti välttämättöminä. Emämaahan, Venäjään verrattuna Suomi
olikin tässä suhteessa sivistyksen mallimaa.
Sivistys merkitsi sitä, että kyettiin
myös harjoittamaan yhdistystoimintaa ja lukemaan sanomalehtiä. Uudet
säästöpankit ja osuuskunnat, vakuutukset ja kiinnelainat eivät sujuneet ilman
koulun antamaa tietopohjaa.
Sortokausien aikana 1900-luvun
alussa koulusivistyksellä oli ratkaisevan suuri merkitys. Kun talvella 1899
kerättiin niin sanottuun Suureen adressiin Helmikuun manifestia vastaan puoli
miljoonaa nimikirjoitusta, oli kyseessä hämmästyttävä kansansivistyksen
voimannäyte.
Kansakoulujen perustamisesta on
sanottu, että Suomen kansan aika suuriin tekoihin on silloin kun se näkee
nälkää. Tällä viitattiin siihen, että kansakouluasetus annettiin vuonna 1866.
Koulujen perustaminen ei nyt tosiasiassa ollut tuohon aikaan ihan koko kansaa
innostava asia, mutta totta on, että niiden perustaminen aloitettiin hyvin
köyhissä ja alkeellisissa oloissa, toki kansainvälisten esikuvien mukaan.
Ajat muuttuivat. Sulkavan
kirkonkylän ensimmäinen opettaja, ensimmäiseltä seminaarikurssilta valmistunut
Fredrik Auvinen, joka sittemmin opetti kauan Lohikosken vuonna 1880
perustetussa koulussa, kirjoitti vuonna 1875 että ”tuo ääretön joukko, joka ei
vielä käytä siveellisiä eikä kohtuullisia tapoja, huutaa koulua vastaan”.
Auvinen totesi, ettei ryhdy
julkisesti riitelemään rienaajien kanssa, vaan mieluummin vaikenee. Sadan
vuoden kuluttua joka tapauksessa nähtäisiin, oliko koulusta ollut merkitystä
kansan sivistykselle vai ei.
Ei kulunut läheskään sataa vuotta,
ennen kuin kansansivistyksen tarve tunnustettiin jopa niin suureksi, ettei edes
laajennettu kansakoulu jatkoluokkineenkaan riittänyt sitä täyttämään.
Tosin tuossa vaiheessa, vielä
1950-luvulla, ei uskottu, että kokonaiset ikäluokat tarvitsisivat niin laajaa
perusopetusta, että voisivat sen pohjalta siirtyä haluttaessa korkeakouluihin.
Suurta osaa ikäluokasta haluttiin sinne joka tapauksessa lähettää.
Kansakoulusta oli syntynyt rinnakkaiskoulu oppikoulujen rinnalle ja pelkkä
kansakoulu muodostui käytännössä umpikujaksi, josta eteenpäin jatkaminen oli
hyvin hankalaa.
Samaan aikaan sodanjälkeiset suuret
ikäluokat tulivat kouluikään ja oli selvää, ettei maataloudesta irtoaisi enää
leipää kuin korkeintaan ehkä puolelle kasvavasta väestöstä. Vuonna 1950 siitä
sai sulkavalla leipänssä vielä noin 70%.
Nykyään, jälkikäteen ymmärrämme,
että modernisaatiokehitys, klähes uskomaton tuottavuuden kasvu pienentäisi
maatalouden tarvitseman työvoiman määrän paljon vähempään: muutamaan
prosenttiin sen koko määrästä. Vielä sotien jälkeen arveltiin kuitenkin, että
luku olisi monin verroin suurempi ja ehkä puolet kansasta jäisi asumaan
maaseudulle.
Tätä kuvasti myös sekin detalji,
että pojille opetettiin maaseudulla veistoa ja kaupungeissa sen sijaan
metallitöitä -sitä, mitä itse kukin tulisi todennnäköisesti elämässään
tarvitsemaan.
Joka tapauksessa nyt ymmärrettiin
yleisesti, että opetusta ja nimenomaan myös korkeakoulujen ovet avaavaa
opetusta tarvittaisiin lisää. Jonnekin piti saada lapsikatraat muutenkin pieniä
tiloja pilkkomasta. Otettiin siis lainaa ja koulutettiin lapsia, eiköhän niille
jokin virka löytyisi.
Sulkavalla ei ollut oppikoulua ja
sen käynti naapurikaupungeissakaan ei ollut helppoa ja se oli kallistakin tuon
ajan tulotasolla. Paitsi, että siitä koitui kustannuksia, ei
opiskelupaikkojakaan riittänyt.
Tilanteeseen reagoitiin Sulkavalla
jokseenkin ainutlaatuisella tavalla. Maisteri Aino Amanda alias Manti Kyllönen
antoi lapsille yksityisopetusta ja halukkaita ilmaantui niin paljon, että
syntyi suorastaan yksiopettajainen koulu, Mantin koulu, jossa kolme luokkaa
opiskeli vuoroluvun periaatteella ja myös opetti toisiaan lancasterilaisen
metodin hengessä. Oppilaita tässä koulussa oli enimmillään 30-40 henkeä.
Mantin koulu toimi vuodesta 1940
vuoteen 1954 ja koulutti huomattavan määrän lapsia, jotka sitten siirtyivät
lähikaupunkien kouluihin neljännelle luokalle ja siitä usein eteenpäin,
ylioppilaiksi ja korkeakouluihin.
Jokainen kuitenkin ymmärsi, että
tämä oli ainutlaatuisuudestaan huolimatta väliaikaisratkaisu ja oikean koulun
tarve tunnettiin yhä suuremmaksi suurten ikäluokkien tullessa kouluikään,
perustettiin vuonna 1954 kannatusyhdistyksen rahoittama yksityinen oppikoulu,
jonka oma koulurakennuskin saatiin talkoohengessä valmiiksi vuonna 1957.
Tarvittava puutavara ja tontti saatiin lahjoituksina.
Tämä koulu, kuten ei mikään
oppikoulu tietenkään tarjonnut eikä voinut tarjota opetusta koko ikäluokalle,
mutta vuonna 1975 Sulkavallakin siirryttiin peruskouluun, siis tasan sata
vuotta ensimmäisen kansakoulun perustamisen jälkeen. Silloin keskikoulunsa
päätti Sulkavalla jo suunnilleen yhtä monta oppilasta kuin kansalaiskoulunkin.
Sitä paitsi vuonna 1968 oli perustettu lukio, josta vuonna 1975 kirjoitti
ylioppilaaksi 30 oppilasta.
Sadan vuoden taival ja sen
jälkeinen aika
Kun ajattelemme Fredrik Auvisen sanoja
vuodelta 1875, joiden mukaan koulun merkitystä kannattaisi ja voitaisiin
arvioida vasta sitten sadan vuoden kuluttua, ne tuntuvat todella
profeetallisilta.
Modernisaatio oli Suomessa edennyt sellaisilla harppauksilla,
ettei sitä tietysti aikanaan kukaan ollut
kyennyt ennakoimaan. Jos vuonna 1875 kuollut henkilö olisi,
kuten Kauppis-Heikin romaanissa, herännyt kuolleista vuonna 1975, hän ei olisi
tuntenut enää koko maailmaakaan samaksi, jossa oli elänyt. Perusasiatkin olivat
muuttuneet.
Kauppis-Heikin noin vuonna 1880
kuollut ja vuonna 1910 kuolleista herännyt mies oli täysin pyörällä päästään jo
pelkkien teknisten uutuuksien ja ostotavaroiden takia. Varmasti hän olisi
hämmästellyt myös sitä, että lähes koko nuoriso -joskaan ei vanhempi väki- oli
jo ainakin kiertokoulun käynyttä ja osasi paitsi sujuvasti lukea, myös
kirjoittaa ja laskea.
Jos sama mies olisi herännytkin
kuolleista vasta noin sadan vuoden kuluttua, hän olisi luullut tulleensa jo
ihan toiseen maailmaan luultavasti taivaaseen. Uutuuksia ei ehkä tarvitse
luetella, ne näkyivät kaikkialla eikä entisestä ollut tähteellä muuta kuin
jokunen rakennus: Sulkavalla yläkoulu, jonka piha täyttyi opettajien autoista
ja oppilaiden mopoista. Jos opettajia olisi haastateltu olisi ilmennyt, että
moni oli lomaillut lentäen ulkomailla…
Vastoin Runebergin näkemystä maamme
ei ollut jäänyt köyhäksi, vaan tullut yhdeksi maailman rikkaimmista. Tämä oli
oleellisessa määrin tapahtunut vain noin 20 vuodessa: vuodesta 1955 vuoteen
1975. Toki pohjia oli alettu saada jo sata vuotta sitten.
Fredrik Auvinen oli ollut oikeassa
vuonna 1875 paljon enemmän kuin varmasti ymmärsikään: Vuoden 1975 maailmassa
kaikki myönsivät sen, että moderni maailma vaatii välttämättä kaikilta
kansalaisilta paljon perustietoja ja taitoja, mukaan lukien jopa vieraiden
kielten taidon. Muuten oltaisiin jääty takapajulle ja koko maa olisi pudonnut
kehityksen kelkasta.
Koulutus oli merkinnyt henkistä
vallankumousta, joka mahdollisti sen kehityksen, joka teki Suomestakin yhden
maailman etummaisista maista. Koulutus myös teki mahdolliseksi ymmärtää oman
arvonsa, siis sekä koulutuksen arvon, että koulutetun ihmisen arvon.
Kyse ei enää ollut herraksi
rupeamisesta, vaan modernissa yhteiskunnassa välttämättömistä tiedoista ja
taidoista. -Tai sitten kaikki olivatkin tullet herroiksi, mikä vuoden 1875
näkökulmasta oli absurdi ajatus. Mutta niin se oli yhteiskunta muuttunut eikä
suinaan vähiten koulutuksen ansiosta.
Sadan vuoden takaisilla käsitteillä
arvioiden olisi kai ollut sanottava, että kaikista oli tullut herroja vastoin
yleistä maailmanjärjestystä.
Vuonna 1910 Kauppis-Heikin
kuolleista herännyt oli saanut aiheen suuesti hämmästellä myös uusia, oppia
saaneita nuoria ja sekä heidän taitojaan että asenteitaan. Muutos oli 30
vuodessa ollut merkittävä.
Mikäli tämä henkilö olisikin
kuollut vuonna 1950 ja herännyt 30 vuoden kuluttua eli vuonna 1980 hän olisi
sitäkin enemmän saanut aiheen hämmästellä uutta nuorisoa: koko ikäluokka
opiskeli nyt korkeakoulutukseen tähtäävässä koulussa ja oppi niin vieraita
kieliä kuin algebran ja geometrian tapaisia matemaattisia aineita. Olivatko
siis kaikki herroja ja ryökkynöitä?
Suomi oli kaupungistunut,
teollistunut ja kansainvälistynyt. Entisestä maalaismoukasta ei ollut
muistoakaan jäljellä. Itse asiassa maaseudun ja kaupungin erotkin olivat
hävinneet, niin elintasossa, elämäntyylissä kuin harrastuksissa ja
ajanvietteessä. Tämähän oli asia, jota Neuvostoliiton kommunistinen puolue
lupasi koko ihmiskunnalle vuonna 1961 aloittamassaan kommunistisen yhteiskunnan
rakentamisen ohjelmassa. Venäjällä se ei onnistunut, Suomessa onnistui.
Tämä oli 1800-luvun lopun jälkeen luultavasti
suurin uusi modernisaatioloikka, Koulu oli siinä taas avainasemassa.
Vuonn 1848 Runeberg kehotti
suomalaisia olemaan häpeämättä köyhyyttään, josta nyt ei kuitenkaan koskaan
Suomessa eroon päästäisi. Eihän Suomessa ollut mitään edellytyksiä nousta
vauraaksi -maa oli kylmä, karu ja vailla luonnonrikkauksia. Topeliuskin nimitti Suomea Euroopan
köyhäintaloksi.
Kuten alussa totesin, Suomi oli
1800-luvun puolivälissä ja vielä pari vuosikymmentä sen jälkeenkin kädestä
suuhun elävä kehitysmaa, jonka kansa oli oppimatonta, tietämätöntä ja
alituisesti alttiina nälänhädälle. Se oli myös hyvin halvan työvoiman maa, mikä
näkyi esimerkiksi merenkulussa.
Ensimmäinen suuri modernisaatioloikka
tehtiin 1800-luvun lopulla selvästi kansanopetuksen vauhdittamana ja pitkälti
sen ansiosta.
1900-luvulla kehityksen nopeus
vaihteli, mutta se oli hyvin nopeaa erityisesti toisen maailmansodan jälkeen,
jolloin tapahtui uusi, nyt korkeakoulutukseen suuntautuva koulutusvallankumous.
Elintaso ja yleinen hyvinvointi
Suomessa kohosi niin paljon muuta maailmaa nopeammin, että maamme pääsi
kansainvälisissä vertailuissa yhä useammin aivan huipulle.
Ehkä olemme nyt yhä maailman
onnellisin kansa tai sitten ei. Joka tapauksessa olemme koko maailman mitassa
nyt erittäin hyvin koulutettu ja erittäin korkeasta hyvinvoinnin tasosta
nauttiva kansa. Siitä kannattaa pitää kiinni, sillä se asia on lunastettava yhä
uudelleen.
Sitä ajatellessa kannattaa muistaa
myös se, mistä lähdettiin. Suurimmat mullistukset ovat tapahtuneet yhtä jalkaa
koululaitoksen ja muunkin opetuksen laajenemisen kanssa.
Muutosten nopeutta on vaikea
käsittää. Sen ymmärrämme me, joiden muisti ylettyy jonnekin 1950-luvun
hevosvetoiseen Suomeen. Tässä iässä olemme oppineet ymmärtämään ettei puoli
vuosisataa ei ole aika eikä mikään eikä siis olisi satakaan, jos ikää vain
riittäisi.
Koulua ja opetusta on syytä aina
myös kritisoida, kritiikkihän on kaiken kehityksen ehto. Luultavasti se on joka
tapauksessa ollut suurin yksittäinen tekijä kaikista niistä, jotka ovat
mahdollistaneet Suomen, kuten monen muunkin maan nousun kurjasta kehitysmaasta
hyvinvointivaltioksi -vastoin kaikkia odotuksia.
Pikku Erkki Jyväskylästä, Suomen Ateenasta, muistelee vanhan hyvän ajan kansakoulua lämmöllä. Pikku Erkki oppi kansakoulun ensimmäisen luokan ensimmäisenä päivänä peräti elämän tärkeimmän asian.
VastaaPoistaKun pikku Erkki tuli koulusta kotiin, niin puoli sukua oli innolla odottamassa, mitä pikku Erkki oli oppinut kansakoulussa ensimmäisen luokan ensimmäisenä päivänä. Oli isi, äiti mummu, Maire-täti ja Masa- eno, ynnä muita, ynnä muita läsnä.
Pikku Erkki heläytti iloisena intomielellä:
- Koulussa isot pojat sano pyllyä perseeks.
Uusi sana oli opittu kieltä rikastamaan.
Suvun keskellä paljon puhuva hiljaisuus...
Moaseuvun kukkaiskieltä puhuvia puritaaneja oltiin. Ja ollaan sitä vielä tänäkin päivänä.
Persukoulu rikasti varmasti rahvaan sivistyssanavarastoa osaltaan, englannin kielineen ynnä muine kansainvälisyyksineen. Tutuksi tulivat mm. sanat fuck, shit, ass yms. tarpeelliset sanat. Punk Never Die!
Jo ennen koulupakkolaitoksemme syntyä olivat papit opettaneet Suomen kansalle sivistyssanat Saatana, Perkele ja jumalauta. Näillä on Suomi rakennettu. Jo ennen kuin langennut pastori Uuno Synkeys kehitti kanakoulun, peräti jopa sen isäkin ollen... RIP. Respect!
Omat koulumuistoni alkavat 1950-luvun alkupuolelta, jolloin itäsuomalaisessa pikkukaupungissa tuli tiellä vielä vastaan useammin hevonen kuin auto. Ikäluokka jaettiin yhteiskuntaluokkiin jo kymmenvuotiaina -- paremman väen lapset oppikouluun, ja loput jatkokouluun.
VastaaPoistaNäin jälkikäteen asioita tunnustellen on pakko sanoa, ettei tuo blogitekstissä hyvin kattavasti kuvattu koulun eetos tai paatos ainakaan omien kouluvuosieni aikana miksikään muuttunut. Kuten sosiologiamme grand old man, Erik Allardt, useasti totesi, suomalaiselle yhteuiskunnalle on ominaista taipumus jakautua kahtia -- ja nykyisinhän tuo yhteiskuntamoraalinen jakolinja kulkee niin sanottujen vanhojen puolueiden ja perussuomalaisten välissä.
Kysymys on tosiaankin olemuksellisesti moraalisesta jakolinjasta, jossa normimoraali edelleenkin määrää, ja vahvempi rintamapuoli saa jatkuvasti vahvistusta perinteen mukanaan tuomasta yhdenmukaisuuden paineesta -- vaikka tätä omaa kehittymättömyyttään se ei tietenkään tiedosta eikä huomaa, vaan toimii ikiaikaisten itsevaltiaiden tavoin itseoikeutettuja asenteitaan ylläpitäen ja omat kipunsa ja kitkeryytensä toisern luokan kansanosaan projisoiden.
Eliitin sisäisen kehityksen ehtona olisi, että se ottaisi intellektuaaliset haasteet omalta vertaistasoltaan, eikä tyytyisi yksissä tuumin halveksimaan alaluokkaa.
Jokin viikko sitten esitti YLE Teema-kanavallaan ranskalaisen elokuvaohjaaja Francois Truffaut'n filmin "Viimeinen metro", joka sijoittuu miehitysajan Pariisiin, jossa juutalainen teatterinohjaaja piileskelee natseja vaimonsa avustamana, ja eräänä heikkona hetkenään on romahduksen partaalla ja tuskittelee ristisanatehtäviä, joissa vihjesanan "likainen" ratkaisuksi tulee "jutku" ja samoin "kavala" ja "epäluotettava" vastaukseksi "jutku". -- Mitä ihminen -- viisaskaan, tai nimenomaan viisas -- voi tehdä, kun on yksin tällaista typeryyttä vastassa?
Luulisi että YLE itse oppisi jotain näistä esittämistään hienoista historiallisista elokuvista. Mutta ei. Hetikohta tuon jälkeen työntyi tuutista koomikko Jukka Lindströmin "poliittista satiiria" edustava uskonvahvistusohjelma, jossa vierailijoina olivat omasta naurunräkätysohjelmastaan tutut suomalaisen kirjallisen intellektualismin edustajat -- ja Lindström hehkutti hallitusneuvotteluihin liittyen vitsiä: "Mitä syntyy kun risteytetään ruotsalaiset ja persut?" Vastaus oli: "Hyvinpukeutunut tyyppi joka möläyttelee."
Kun itseään sivistyneenä pitävät ihmiset eivät edelleenkään ota älyllisiä haasteita vastaan vertaistasoltaan, mitä todellista merkitystä kansan sivistämisellä koululaitoksessakaan voi olla? Onko meillä mukamas presidentti, ministereitä, kansanedustajia, kirjallisia intellektuelleja, virkamiehiä tai vaikuttajayksilöitä, jotka esimerkiksdi tuntisivat syvyyspsykologian perinnettä, durkheimilaista sosiologiaa tai provokatorisia moderneja kulttuurikriitikoita? Yksinkertainen ja tyly tosiasia: ei ole.
Eikä siis ole näillä näkymin tulossakaan. Ei ole sitä tahoa, joka vaatisi intellektuaalista tasoa -- yhteiskunnan kermakerros on itseensä tyytyväinen ja itse sitä täysin ymmärtämättä hyödyntää sitä valtaa jonka oppisivistyksemme historiallinen perinne edelleen sementoi näennäisen oppisivistyneistön tosiuskovaiseen porukkaan.
Siellä on suuria typeryksiä metsästämässä sitä "mitä suomalaisuus on". Ilman itsekritiikin tai häpeän häivääkään. Eetos on saanut luvan kasvaa paatokseksi. Äänensävyt ovat alempaa kansanosaa nuoleskelevia -- ollaan mukalupsakoita, todellisia työmiehen tovereita, kavereita kaikkien kanssa. Samoilla keinoilla tämä pimennossa kasvatettu ja koulujen ulkokultaistama kansaon valinnut kaikki Kekkosen jälkeiset presidentit. Jostain sieltä se politiikan romahduskin alkoi -- nyt puolue-elämä tarjoaa kaikille vaille omaa älyä ja ajattelukykyä jääneille helpon tien yhteiskuntaelämän vahvalle, yhä yksiarvoista yhtenäiskulttuuriaan varjelevalle puolelle.
Seppo Oikkonen
PoistaOlipa hyvä analyysi.
"Ei ole sitä tahoa, joka vaatisi intellektuaalista tasoa -- yhteiskunnan kermakerros on itseensä tyytyväinen"
PoistaEikö nyt kysymys ole raa'asti siitä, että kunkin ajan sivistyneistö/eliitti toimii siinä ajattelun paradigmassa, joka siinä ajassa vallitsee ja jota oppineisto uusintaa ja hyväksyy. (Esim 1920-30-luvuilla (ääri-)oikeistolaista, 1968-70-luvuilla taistolaista.) Turha sitä on huokailla, koska olemme kaikki aikamme paradigman vankeja. Joskus sitten tulee poikkeusyksilöitä, jotka mullistavat tuon paradigman - jos eivät joudu roviolle tai kulloinkin vallitsevaa paradigmaa puolustavien turvallisuuselimien huostaan. Jos paradigma muuttuu vanha ja uusi eliitti vannoo uuden nimeen - eikä ole koskaan vanhaa hyväksynytkään - ja kansa seuraa kuin lampaat pässiään. Tähän ilmiöön voi suhtautua usealla tavalla, itse suosittelen säälinsekaista huvittuneisuutta; voi ihmistä.
"Lutsin Kevade (Arno ja muut). Se on siellä suunnilleen samassa asemassa kuin Seitsemän veljestä meillä. ..
VastaaPoistaItse asiassa kuitenkin myös Seitsemän veljestä liittyy koko perusidealtaan juuri siihen suureen kansansivistyskampanjaan"
Nyt kun en tunne Viron taloushistoriaa niin hyvin, voiko koululaisromaanien puute johtua siitä, että lähdimme Viroon nähden takamatkalta, Seitsemän veljestähän on kuvaus siitä, miten puolivillit metsäläiset saatiin lukutaidon piiriin, veljeksistä vain Eero tavoitti jonkinasteisen laajemman maailmankuvan.
No ei nyt sentään. Edellähän me kuljimme.
Poista"väkivalloin Suomi ei voi mitään. Sen ainoa toivo on kulttuurissa. Tämä perusasia onkin meillä näihin asti yleisesti ymmärretty."
VastaaPoistaOn tietenkin hyvä toistaa, että tämä koskee Venäjän yhteydessä olevaa autonomista suuriruhtinaskuntaa (vrt Puola). Itsenäisenä valtiona olemme olleet pakotettuja tarvittaessa turvautumaan myös väkivaltaan (puolustusvoimiin): esim Staliniin pelkkä suomalainen kulttuuri ei olisi tehonnut (vrt Viro).
Vuosikymmen 1860 on tapahtumarikas ja merkittävä Suomen historiassa. Suomi sai markan ja valtiopäivät, syntyivät myös Jean Sibelius ja C.G.E Mannerheim. Miksiköhän yhdelle vuosikymmenelle sattuu niin paljon positiivistakin.
VastaaPoistaKun Runeberg kirjoitti: "On maamme köyhä, siksi jää", niin hän jatkoi saman tien: "jos kultaa kaivanet". Siinä hänen voi kyllä sanoa olleen oikeassa.
VastaaPoistaOnhan Suomesta kyllä kultaakin kaivettu, muun muassa Lemmenjoelta, ja muutamat ovat saattaneet sillä rikastuakin, mutta se ei ollut se keino, jolla suuret joukot pääsivät eroon köyhyydestä. Se tapahtui aivan toisella tavalla, kuten kuvailitkin. Kenties Runebergkin saattoi sen jo aavistaa, ainakin päätellen tuosta viimeisestä säkeistöstä.
Säe kuuluu "jos kultaa kaivannet", "för den, som guld begär".
PoistaLöytyy tuota kirjallisen kulttuurin tuotosta muistakin kotimaisen kulttuurin alueilta. "Jukolan viesti on maailman suurin viestisuunnistuskilpailu, jota on järjestetty Suomessa vuodesta 1949 lähtien. Kilpailu pidetään vuosittain eri puolilla Suomea kesäkuun 13. ja 19. päivän välillä. Kilpailun nimi tulee Aleksis Kiven romaanista Seitsemän veljestä."
VastaaPoistaWikipediasta.
Ajatella maailman suurin viestikilpailu ja se on Suomessa suomenkielellä ja muissa kulttuureissa on innostuttu siitä niin paljon että osa matkaa Suomeen asti siihen osallistuakseen. On siinä jotain hienoa.
Entäpä Tiomila?
Poista