maanantai 12. kesäkuuta 2023

Soitto on suruista tehty

 

Tuskan lajeja

 

Niin sanottu Tuska-festivaali (ks. Vihavainen: Haun raskasta tuskaa tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ) on aina kiinnostanut minua kulttuurisena tuotteena. Se ei olisi missään tapauksessa ollut mahdollinen vielä vähän aiemmin, vaikkapa 1950-luvulla. Mitä me siitä voimme päätellä?

Epäilemättä tämä kuvastaa kehitystä, olemme nousseet uudelle tasolle, arvostellaanpa sitä sitten miten tahansa.

Näin ulkopuolisen silmin tuollaisessa kulttuuri-ilmiössä näyttäisi olevan aiempaa verrattuna suunnattomasti enemmän karkeutta ja primitiivisyyttä. Siinä toimitaan kuin sadomasokistisessa sessiossa, joka on perimmältään leikkiä, mutta käytännössä nauttimista nimenomaan rikoksesta tai sen kuvittelemisesta, enkä nyt tarkoita rikoksella vain lakikirjan uhmaamista (ks. Vihavainen: Haun sade tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).

Aivan toisenlaista ja hienostuneempaa tuskaa kuvastavat vaikkapa venäläiset romanssit tai muut kaihoa ilmaisevat taiteen lajit, vaikkapa portugalilainen fado.

Olin juuri kuuntelemassa fado-konserttia ja korvaan jäi kaikumaan sana, joka on tuolle musiiki ajille keskeinen: saudade.

Sana tulee latinan sanasta solitas eli yksinäisyys, se kuvastaa sitä, että tajutaan jonkin puuttuvan, viime kädessä kaihoa pois tuosta yksinäisyydestä, nostalgiaa, joka sanana myös sisältää kivun, tuskan. Mieleen tulee satakieli, jonka sadistinen ihminen on sijoittanut toiseen häkkiin kuin sen puolison. Kyllä sekin tuntee eron tuskaa laulaessaan.

Saudade on ikävöimistä, mikä tunnetaan liiankin hyvin myös niistä suomalaisista lauluista, joista kansa oikeasti välittää. Ikävöiminen on kuitenkin jotakin muuta kuin ikävystyminen, jota nykyään kutsutaan usein typerällä sanalla tylsistyminen.

On väitetty, että joillekin aikakausille on ikävä aivan erityisen tyypillistä. Sellainen olisi ollut joidenkin arvioiden mukaan Ranskan suuren vallankumouksen jälkeinen aika, jolloin suuret yhteiskunnalliset unelmat olivat murskaantuneet, mikä masensi mieliä ja vei pois yhteiskunnallisesta, kohti yksityistä ja intiimiä, joka taas usein oli saavuttamattomissa. Sen takia sopi ryhtyä kapinaan koko maailmakaikkeutta vastaan ja/tai ampua itsensä.

Toki ikävystymistä tuottava ikävä, ranskalaisittain ennui, on yleensä toista kuin kaipaava nostalgia, joka sen sijaan voi olla voimavara. Ennui voi olla tylsää, harmillista, suututtavaakin. Sitä merkitsee joka tapauksessa spleen, joka viittaa pernaan. Muistelen Mika Waltarin löytäneen Pariisista juuri spleenin.

Mutta oikea nostalginen ikävä tuottaa jonkinlaista nautintoa, jopa kaikkein hienostuneinta. En tunne anglosaksista musiikkia, mutta vähäisen tuntemukseni pohjalta luulen, että sikäläisessä puheenparressa tuollaiseen nostalgiaan viitataan värillä, sinisyydellä.

On olemassa erityinen musiikin laji, blues, on kai sitten on nostalgista. Muistan ainakin pari pätkää laulujen sanoituksista, joissa sinisyys merkitsee ikävää: lonely and blue am I, all that I do is cry  Ja olikos se Ramona, josta laulettiin että until the song stroke a blue note -just as I feared, you disappeared…

Sinisyydellä on näköjään useammissa kielissä erityisen nostalginen merkitys, mikä voisi liittyä vaikkapa päivän siniseen hetkeen, kun valon hiipuminen antaa maailmalle epätodellisen eteerisen hahmon. Siinä kai sitten voi ajatella vaikkapa sinisiä ajatuksia.

Eihän sinisyys toki kaikille kansoille ole sama asia ja sitä paitsi sinisyyttä on montaa sorttia. Englannissa riimitellään, että blue is true, taivaansininen, goluboi, tarkoittaa venäjässä myös homoa, ranskassa lauletaan että l’amour est bleu ja suomessa kyse on vapauden väristä siinä laulussa, jota lauletaan tuon tunnetun Sono italiano-laulun sävelellä.

Romantiikan kukka on sininen. Tuska-festivaalin väri näyttäisi olevan lähinnä punainen, sikäli kuin se ei ole musta. Suum cuique, Jedem das Seine, sanotaan Preussin mustan kotkan kunniamerkissä. Jokaiselle omansa. Tämä koskee myös aikakausia.

 

13 kommenttia:

  1. No, tässä toki jäin kommentoimatta tuo humoraalipatologinen näkökulma. Melankolia eli mustan sapen ylenmääräinen vallitsevuus ruumiissa merkitsee masennusta. Sitä lääkittiin aikoinaan suoneniskennällä, kuten kaikkea muutakin. Nykyään kai katsotaan, että kyseessä on serotoniinin puute.

    VastaaPoista
  2. "taivaansininen, goluboi, tarkoittaa venäjässä myös homoa"

    Eikö se ollut NL:ssa myös turvallisuuselimien tunnusväri?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitähän se. OMOH on peilistä katsoen "homo". -Ei suinkaan sattuma...?

      Poista
  3. "On väitetty, että joillekin aikakausille on ikävä aivan erityisen tyypillistä."

    Klassinen esimerkki on Englannin Elisabeth I aikakausi, jolloin esim John Dowlandin luuttusävelmät ("esim "Let me dwell in darkness") kuvastavat täysin tuollaista melankoliaa; sinänsä outo kun tuota aikakautta on pidetty muutoin Englannin huippukautena.

    VastaaPoista
  4. Vastaukset
    1. Ja vielä sisätiloissa. Silmissä oikein kirvelee.

      Poista
  5. Oho. Tänään tapahtuu parhaillaan Helsingin yliopistossa seuraavaa:

    Ajatuspaja Suomen Perustan toiminnanjohtaja, FM Simo Grönroos väittelee maanantaina 12.6.2023 kello 12 Helsingin yliopiston humanistisessa tiedekunnassa aiheesta ”Kauko Kare – Suomettumisen kriitikko – Nootti-lehden ja Alea-kirja-kustantamon perustajan toiminta Kekkosen ajan toisinajattelijana”.

    VastaaPoista
  6. 2017 seteliselkärankaiset erosivat perussuomalaisista ja perustivat puolueen sininen tulevaisuus. Eniten taisivat hyötyä sinisen tulevaisuuden ministerit Timo Soinin johdolla, kuka ei halunnut luopua helposta ulkoministerin paikasta kirvelläkään. Nykyään tämä puolue sai niitin eilen, taisi alla jollain toisella nimellä, kuka niitä enää muistaa. Sininen tulevaisuus ei saanut edes puoluetuesta euroakaan, koska Soini oli saanut aikaiseksi sen lain, että joka eroaa, ei saa penniäkään ja puoluetuki jää alkuperäiselle puolueelle eli perussuomalaisille.

    VastaaPoista
  7. "Se ei olisi missään tapauksessa ollut mahdollinen vielä vähän aiemmin, vaikkapa 1950-luvulla. Mitä me siitä voimme päätellä?"

    Hämärät muistoni 50-luvulta tai pikemminkin 60-luvun alusta: ylipirteitä kolmen pennin marilyneitä laulamassa loputtoman lapsellisia lauluja.

    Ajan henkeä tuolta osin on joskus selitetty reaktiona sodan aikaan.

    Tuska-festivaaleista tiedän vain nimen, ja ainakin se viittaa 50-luvun lapsekkuuden antiteesiin. En tiedä, mitä siitä voi päätellä; mieleen tulee vain helppoja selityksiä.

    VastaaPoista
  8. Antto Vihma on tehnyt Nostalgiasta (tuoreen) kirjan. Näkökulma on historiallinen, päättelen kolmanneksen luettuani.

    VastaaPoista
  9. Sivumennen sanottuna, tuska lienee samaa kantaa kuin Venäjän toska. Myös tossa ilmentää nostalgiaa. Vrt. esim. Toska po rodine - synnyinmaan ikävä.

    VastaaPoista
  10. Suoraan sanottuna Fazerin parhaat -pussukassa huonoin makeinen on Tosca. Se on aivan kammottava ja sisältää sokerikuoren sisällä makeutettua sahajaunoa. Toscallinen kokemus, mutta asian selittänee Fazerin makeisreseptien ryssäläinen alkuperä Pietarissa.

    VastaaPoista
  11. Tuska, nostalgia, ikävöiminen ovat varmaankin arkipäivää, koska aika on virta, ja samaan virtaan ei voi astua toista kertaa korjaamaan virheitä. Siitä muistuttavat Verdi, Puccini, Tshaikovkij, Sibelius, Paganini ja sata muutakin neroa. Tuska, nostalgia, ikävöiminen ovat varmaankin myös jonkin puhdistaminen. Siksi varmaankin ihmiskunta loi Biblioita, Koraaneja, JNE.


    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.