Tuskan lajeja
Niin sanottu Tuska-festivaali
(ks. Vihavainen:
Haun raskasta tuskaa tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ) on aina
kiinnostanut minua kulttuurisena tuotteena. Se ei olisi missään tapauksessa ollut
mahdollinen vielä vähän aiemmin, vaikkapa 1950-luvulla. Mitä me siitä voimme
päätellä?
Epäilemättä tämä
kuvastaa kehitystä, olemme nousseet uudelle tasolle, arvostellaanpa sitä sitten
miten tahansa.
Näin ulkopuolisen
silmin tuollaisessa kulttuuri-ilmiössä näyttäisi olevan aiempaa verrattuna
suunnattomasti enemmän karkeutta ja primitiivisyyttä. Siinä toimitaan kuin
sadomasokistisessa sessiossa, joka on perimmältään leikkiä, mutta käytännössä
nauttimista nimenomaan rikoksesta tai sen kuvittelemisesta, enkä nyt tarkoita rikoksella
vain lakikirjan uhmaamista (ks. Vihavainen: Haun sade
tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Aivan
toisenlaista ja hienostuneempaa tuskaa kuvastavat vaikkapa venäläiset romanssit
tai muut kaihoa ilmaisevat taiteen lajit, vaikkapa portugalilainen fado.
Olin juuri
kuuntelemassa fado-konserttia ja korvaan jäi kaikumaan sana, joka on tuolle
musiiki ajille keskeinen: saudade.
Sana tulee
latinan sanasta solitas eli yksinäisyys, se kuvastaa sitä, että tajutaan
jonkin puuttuvan, viime kädessä kaihoa pois tuosta yksinäisyydestä, nostalgiaa,
joka sanana myös sisältää kivun, tuskan. Mieleen tulee satakieli, jonka
sadistinen ihminen on sijoittanut toiseen häkkiin kuin sen puolison. Kyllä
sekin tuntee eron tuskaa laulaessaan.
Saudade
on ikävöimistä, mikä tunnetaan liiankin hyvin myös niistä suomalaisista
lauluista, joista kansa oikeasti välittää. Ikävöiminen on kuitenkin jotakin
muuta kuin ikävystyminen, jota nykyään kutsutaan usein typerällä sanalla
tylsistyminen.
On väitetty,
että joillekin aikakausille on ikävä aivan erityisen tyypillistä. Sellainen
olisi ollut joidenkin arvioiden mukaan Ranskan suuren vallankumouksen jälkeinen
aika, jolloin suuret yhteiskunnalliset unelmat olivat murskaantuneet, mikä
masensi mieliä ja vei pois yhteiskunnallisesta, kohti yksityistä ja intiimiä,
joka taas usein oli saavuttamattomissa. Sen takia sopi ryhtyä kapinaan koko
maailmakaikkeutta vastaan ja/tai ampua itsensä.
Toki ikävystymistä
tuottava ikävä, ranskalaisittain ennui, on yleensä toista kuin kaipaava
nostalgia, joka sen sijaan voi olla voimavara. Ennui voi olla tylsää,
harmillista, suututtavaakin. Sitä merkitsee joka tapauksessa spleen,
joka viittaa pernaan. Muistelen Mika Waltarin löytäneen Pariisista juuri
spleenin.
Mutta oikea
nostalginen ikävä tuottaa jonkinlaista nautintoa, jopa kaikkein hienostuneinta.
En tunne anglosaksista musiikkia, mutta vähäisen tuntemukseni pohjalta luulen,
että sikäläisessä puheenparressa tuollaiseen nostalgiaan viitataan värillä, sinisyydellä.
On olemassa
erityinen musiikin laji, blues, on kai sitten on nostalgista. Muistan
ainakin pari pätkää laulujen sanoituksista, joissa sinisyys merkitsee ikävää: lonely
and blue am I, all that I do is cry…
Ja olikos se Ramona,
josta laulettiin että until the song stroke a blue note -just as I feared,
you disappeared…
Sinisyydellä on
näköjään useammissa kielissä erityisen nostalginen merkitys, mikä voisi liittyä
vaikkapa päivän siniseen hetkeen, kun valon hiipuminen antaa maailmalle
epätodellisen eteerisen hahmon. Siinä kai sitten voi ajatella vaikkapa sinisiä
ajatuksia.
Eihän sinisyys
toki kaikille kansoille ole sama asia ja sitä paitsi sinisyyttä on montaa
sorttia. Englannissa riimitellään, että blue is true, taivaansininen, goluboi,
tarkoittaa venäjässä myös homoa, ranskassa lauletaan että l’amour est bleu
ja suomessa kyse on vapauden väristä siinä laulussa, jota lauletaan tuon
tunnetun Sono italiano-laulun sävelellä.
Romantiikan
kukka on sininen. Tuska-festivaalin väri näyttäisi olevan lähinnä punainen,
sikäli kuin se ei ole musta. Suum cuique, Jedem das Seine, sanotaan
Preussin mustan kotkan kunniamerkissä. Jokaiselle omansa. Tämä koskee myös
aikakausia.
No, tässä toki jäin kommentoimatta tuo humoraalipatologinen näkökulma. Melankolia eli mustan sapen ylenmääräinen vallitsevuus ruumiissa merkitsee masennusta. Sitä lääkittiin aikoinaan suoneniskennällä, kuten kaikkea muutakin. Nykyään kai katsotaan, että kyseessä on serotoniinin puute.
VastaaPoista"taivaansininen, goluboi, tarkoittaa venäjässä myös homoa"
VastaaPoistaEikö se ollut NL:ssa myös turvallisuuselimien tunnusväri?
Sitähän se. OMOH on peilistä katsoen "homo". -Ei suinkaan sattuma...?
Poista"On väitetty, että joillekin aikakausille on ikävä aivan erityisen tyypillistä."
VastaaPoistaKlassinen esimerkki on Englannin Elisabeth I aikakausi, jolloin esim John Dowlandin luuttusävelmät ("esim "Let me dwell in darkness") kuvastavat täysin tuollaista melankoliaa; sinänsä outo kun tuota aikakautta on pidetty muutoin Englannin huippukautena.
Tuskan parahdus.
VastaaPoistaJa vielä sisätiloissa. Silmissä oikein kirvelee.
PoistaOho. Tänään tapahtuu parhaillaan Helsingin yliopistossa seuraavaa:
VastaaPoistaAjatuspaja Suomen Perustan toiminnanjohtaja, FM Simo Grönroos väittelee maanantaina 12.6.2023 kello 12 Helsingin yliopiston humanistisessa tiedekunnassa aiheesta ”Kauko Kare – Suomettumisen kriitikko – Nootti-lehden ja Alea-kirja-kustantamon perustajan toiminta Kekkosen ajan toisinajattelijana”.
2017 seteliselkärankaiset erosivat perussuomalaisista ja perustivat puolueen sininen tulevaisuus. Eniten taisivat hyötyä sinisen tulevaisuuden ministerit Timo Soinin johdolla, kuka ei halunnut luopua helposta ulkoministerin paikasta kirvelläkään. Nykyään tämä puolue sai niitin eilen, taisi alla jollain toisella nimellä, kuka niitä enää muistaa. Sininen tulevaisuus ei saanut edes puoluetuesta euroakaan, koska Soini oli saanut aikaiseksi sen lain, että joka eroaa, ei saa penniäkään ja puoluetuki jää alkuperäiselle puolueelle eli perussuomalaisille.
VastaaPoista"Se ei olisi missään tapauksessa ollut mahdollinen vielä vähän aiemmin, vaikkapa 1950-luvulla. Mitä me siitä voimme päätellä?"
VastaaPoistaHämärät muistoni 50-luvulta tai pikemminkin 60-luvun alusta: ylipirteitä kolmen pennin marilyneitä laulamassa loputtoman lapsellisia lauluja.
Ajan henkeä tuolta osin on joskus selitetty reaktiona sodan aikaan.
Tuska-festivaaleista tiedän vain nimen, ja ainakin se viittaa 50-luvun lapsekkuuden antiteesiin. En tiedä, mitä siitä voi päätellä; mieleen tulee vain helppoja selityksiä.
Antto Vihma on tehnyt Nostalgiasta (tuoreen) kirjan. Näkökulma on historiallinen, päättelen kolmanneksen luettuani.
VastaaPoistaSivumennen sanottuna, tuska lienee samaa kantaa kuin Venäjän toska. Myös tossa ilmentää nostalgiaa. Vrt. esim. Toska po rodine - synnyinmaan ikävä.
VastaaPoistaSuoraan sanottuna Fazerin parhaat -pussukassa huonoin makeinen on Tosca. Se on aivan kammottava ja sisältää sokerikuoren sisällä makeutettua sahajaunoa. Toscallinen kokemus, mutta asian selittänee Fazerin makeisreseptien ryssäläinen alkuperä Pietarissa.
VastaaPoistaTuska, nostalgia, ikävöiminen ovat varmaankin arkipäivää, koska aika on virta, ja samaan virtaan ei voi astua toista kertaa korjaamaan virheitä. Siitä muistuttavat Verdi, Puccini, Tshaikovkij, Sibelius, Paganini ja sata muutakin neroa. Tuska, nostalgia, ikävöiminen ovat varmaankin myös jonkin puhdistaminen. Siksi varmaankin ihmiskunta loi Biblioita, Koraaneja, JNE.
VastaaPoista