tiistai 20. kesäkuuta 2023

Pakko meidän on kuvitella

 

Kuvitellut historiat

 

Kuviteltujen yhteisöjen käsitettä ei tarvitse kenellekään selittää. Sehän levisi kuin pandemia viime vuosisadan lopulla ja sai nähtävästi monet jopa uskomaan, ettei mitään kansakuntiakaan ole edes olemassa, lieneekö kansalaisiakaan.

Olisi kiinnostavaa tosiaan tietää, miten tämä käsite yleisesti ymmärretään. Veikkaan, että sillä on ollut paljon enemmän ja toisenlaista merkitystä kuin vain se metodologis-heuristinen merkitys, joka sille aluksi ymmärtääkseni haluttiin antaa.

Eiväthän kansakunnat siitä mihinkään ole hävinneet, jos niiden ajatellaan perustuvan tiettyihin uskomuksiin pikemmin kuin välittömään havaintoon. Jos kansakuntaan uskotaan, se on olemassa, ellei, niin sitten ei.

Irlantilaiset voisivat ihan hyvin ajatella olevansa englantilaisia ja ukrainalaiset venäläisiä. Suomalaisten on paljon vaikeampaa kuvitella olevansa enempää ruotsalaisia kuin venäläisiäkään, vaikka tunnetusti koiraskin poikii, jos se on ihan välttämätöntä. Sitä paitsi moni tänä päivänä uskoo, että tämä on normaalia.

Tässä jokunen vuosi sitten perustettiin yhdistys, jolla olio mielestäni erinomainen perusidea. Se on nimeltään Historioitsijat ilman rajoja ja sen primus motor oli Erkki Tuomioja, alan miehiä hänkin.

Olin siinä itsekin vähän mukana silloin, kun se käsitteli tuolle idealle relevantteja kysymyksiä. Se muun muassa järjesti parikin tapaamista, joissa venäläiset ja ukrainalaiset historioitsijat keskustelivat maidensa historian kiistakysymyksistä.

Kansalliset erimielisyydet, kun käsitellään yhteistä tai kansojen/maiden välisten konfliktien historiaa perustuvat yleensä ennen muuta erilaisiin lähestymistapoihin. Kuitenkin syntyy yleensä ennen pitkää tilanne, jossa suuria teemoja käsiteltäessä ainakin populaaritasolla aletaan irtautua tosiasioista ja korostaa toissijaisia seikkoja, jotka tuntuvat tärkeiltä ja aktuaalisilta myöhempien aikojen silmin, mutta saattoivat olla aivan toissijaisia, kun päätöksiä aikoinaan tehtiin.

Lievästi ilmaisten liioittelisin, jos sanoisin, että henki seminaareissa oli rakentava, kaikkea muuta. Vankkaa yhteisesti hyväksyttyä faktapohjaakaan ei löytynyt niin paljon, että sen päälle olisi voinut rakentaa. Molemmat pitivät mahdollisimman tiukasti kiinni kuvitellusta historiastaan eli tulkinnastaan, jonka lähtökohtana oli oman maan etu.

Olihan tämä oikeastaan odotettavissa, mutta kun historiaa tietyltä osin perustellusti pidetään tieteenä, jossa ainakin monet väitteet voidaan niin falsifioida kuin verifioida, oli kohtaamisten periaate mielestäni terve. Sellaisia olisi syytä jatkaa ja sellaisia tarvittaisiin edelleen myös Suomen ja Venäjän välillä. Niitähän on aikojen kuluessa pidetty jo monta. Odotellaan nyt ensin sodan loppumista.

Mutta eivät tutkijat määrää, millaiseksi historia kuvitellaan ja millaiseen menneisyyteen siis uskotaan. Sen määräävät suuressa määrin ne samat instituutiot, joiden varaan kuva kansakunnastakin on rakennettu: koululaitos, tiedotusvälineet ja fiktio, etenkin kuvallinen/filmillinen, sillä lukutaito ja varsinkin kyky lukemalla omaksua asioita on kuin onkin harvinainen asia ja taitaa sellaiseksi jäädä.

Tässä tik-tok maailmassa, jossa parin minuutin ”tietoiskut” monen mielestä riittävät kertomaan olennaisen, on yllin kyllin tarjolla instant-historiaa, johon ehtii syventyä yhtä nopeasti kuin siihen söpöjen feminiinisten ahterien pyöritykseen, joka muodostaa suuren osan tuon kanavan tarjonnasta.

Usein faktatkin tik-tok -kartoissa ovat aivan päin honkia puhumatta siitä, että vertailukelpoisuus esitettyjen ”faktojen” välillä on olematonta. Mutta toki tämä on se primitiivisin taso, jolle ei mahdu minkäänlaista argumentointia. Onhan niitä sitten muitakin.

Sen jälkeen seuraa populaarilehtien ja filmien taso. Niissä on usein helppo huomata tietty ideologinen kädenjälki, joka joskus tulee hyvinkin tökerösti esiin. Kuitenkin uudet historiantulkinnat ja faktat tulevat suurten joukkojen omaisuudeksi vasta viihdeteollisuuden kautta. Saksan juutalaisvainoja ei tunnettu ennen erästä Hollywood-filmiä, joka antoi sille nimen Holocaust ja myös hahmon ja sisällön.

Nykyiset viihdeteollisuuden tuottamat ja woke-ideologian läpäisemät kuvitelmat naisten ja mustien mahtavasta ja ”vaietusta” historiasta puhuvat puolestaan. Niitä on turhaa sen enempää tässä kommentoida.

Venäjällä ideologisuus on myös käsin kosketeltavasti läsnä historian tulkinnoissa ja niiden muuttamisessa. Kuten olemme huomanneet, se koskee myös Suomen historiaa. Sikäläisen perinteen mukaisesti kaikki pannaan liikkeelle mahtikäskyllä ja etenee sitten halukkaiden apulaisten välityksellä, yhä enemmän lähestyen absurdia ja usein sen tavoittaenkin.

Toki pientenkin maiden historia on kuviteltua, eikä välttämättä sen lujemmin kiinni lahjomattomassa ja kovassa todellisuudessa kuin suurtenkaan.

Vaikkapa Viron ja Latvian historiassa unohdetaan helposti, että Venäjä oli monelle isänmaalliselle henkilölle tärkeä tukija taistelussa saksalaisvaikutusta vastaan ja bolševismiakin kannatettiin näissä maissa paljon yleisemmin kuin Venäjällä keskimäärin. Latvia ylpeili kauan tarkka-ampujistaan, jotka olivat bolševikkien tärkein tuki alkuaikoina ja Liettua riemuitsi vuonna 1940, kun Neuvostoliitto palautti sille Puolan riistämän Vilnan alueen.

Suomessa historiantulkinnan venäläismielinen paradigma voimistui etenkin 1960-luvulta lähtien. Olimme hyvästä syystä ylpeitä omasta kansallisesta linjastamme, joka oli pystynyt näkemään Venäjän naapuruuden mahdollisuutena ja osannut hyödyntää sitä.  Ulkomaalaisten suomettumispuheet voitiin kuitata asiantuntemattomina ja naurettavina.

.

Baltian maille ja Puolalle oli käynyt aivan toisin ja sen mukaisesti niiden historiankirjoitus näki asiat aivan toisessa valossa.

Nyt näyttää siltä, että yhä useammat haluavat kyseenalaistaa vakiintuneen, kansallisen historiantulkintamme ja lähentyä puolalais-balttilaisia näkemyksiä, ellei nyt sitten peräti länsieurooppalais-amerikkalaisia.

On luultavaa, että historiannäkemys meilläkin muuttuu juuri tuohon suuntaan ja väistämätöntähän onkin, että se on jatkuvassa liikkeessä ja löytää yhä uusia, ajankohtaisiksi tulleita näkökulmia.

Tutkimuksen tuloksia sellaisenaan on paha mennä muuttelemaan. Sen sijaan on todennäköistä, että tuodaan esille uusia näkökulmia ja tarkastellaan asioita uutta taustaa vasten -myös toteutumattomia uhkakuvia ja mahdollisuuksia korostaen.

Kansallisen historiamme peruspiirteet olivat kuvitelleet aikoinaan Runeberg ja Topelius Yrjö-Koskisen ja Danielson-Kalmarin toimiessa tutkimuspuolella, eli lopultakin toissijaisessa roolissa. Sen jälkeen tulivat Linna ja taas kerran Linna. Klingen-Jussilan-Korhosen ja Suomen kohortti teki sitten lisäksi ennen muuta vakaata tutkimusta, jollainen on meillä aina täydentänyt kaunokirjallisuuden luomaa paradigmaa.

Historiantutkimus ei meillä ole ollut mitään tuulenhaistelua, vaikka aikoinaan puhuttiinkin halveksivasti K-linjan historioitsijoista. Joka tapauksessa tutkijat, jotka toimivat 1960-1990-lukujen idyllisessä ilmapiirissä, varmastikin toivat tulkintoihinsa jotakin omasta aikakaudestaan, jopa paljonkin.

Elämä jatkuu ja siinä samassa myös kansakunnan elämä, ei se lakkaa kuvittelemalla. On jo nähtävissä, että vanhalle paradigmalle nousee haastajia, jotka perustavat tukintansa aivan moitteettomiin faktoihin, mutta näkevät asiat uudessa valossa.

Kiinnostavaa on, millaisia tajuntateollisuuden tuotteita uusi aikakausi tuo historiallemme tullessaan. Olen ollut huomaavinani ainakin sen, että sota-ajan arvostus on koko ajan ollut kasvussa. Kaikista taiteen lajeista tehokkain kuvitellun historian levittäjä on elokuva, joka tarjoaa illuusion itse eletystä, eikä mahdollista älyllistä lähestymistapaa.

Mikäli elokuva Hollywoodin perinteen mukaisesti on viritetty 11-vuotiaan tasolle, on sillä suurimmat mahdollisuudet tulla laajojen joukkojen omaisuudeksi.

Nyt taitaa olla ainakin valmistunut muuan filmi, jossa suomalainen kullankaivaja lyö hampaisiin asti aseistautuneet saksalaiset (huom!) pelkällä puukolla ja vaskoolilla. Siitä se lähtee! Vihjeeksi voisin todeta, ettei suomalais-englantilaisesta tai edes suomalais-amerikkalaisesta aseveljeydestä toisen maailmansodan aikana ole kai vielä yhtään filmiä. Lieneekö edes romaania?

Jos tämä tuntuu liian vaikealta, voisi aloittaa ns. Cowanin sodasta Suomenlahdella vuonna 1919.

Tekoäly voisi toimia tien avaajana ellei oma riitä. Ehkä meillä on tuollaisia filmejä jo ensi vuonna.

 

22 kommenttia:

  1. Suomalaiset (nykysellaiset) ajattelevat ja luulevat olevansa jenkkejä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suomalaiset kommunistitytöt luulevat olevansa ryssiä ja Suomen omistajia.

      Poista
    2. Tyhmä, tyhmempi, Kad.

      Poista
  2. "Suomi kuviteltuna yhteisönä" on poliittinen projekti. Projektin sisältö on kuvitelmasta vapautuminen.

    Eikö assosioidukin mukavasti realismiin ja jopa tervehtymiseen?

    Ja oikein tai väärin, "Suomi" militarisoituu joka tasolla, ja viihteessä tällainen tapaa käydä notkeasti.

    - QQ -

    VastaaPoista
  3. "ettei suomalais-englantilaisesta tai edes suomalais-amerikkalaisesta aseveljeydestä toisen maailmansodan aikana ole kai vielä yhtään filmiä."

    Tuossapa olisi jollekin tuulenhaistelijalle erinomainen, orwelilainen haaste!

    Eilen oli mielenkiintoinen uutinen amerikkalaisesta 10. vuoristodivisionasta, jokka oli perustettu Raatteentien taistelun kokemusten perusteella, harjoittelemassa Suomessa. Tulipa mieleen ajat, jolloin vieraan maan vuoristodivisioonat olivat edellisen kerran "vieraanamme".

    VastaaPoista
  4. "vanhalle paradigmalle nousee haastajia, jotka perustavat tukintansa aivan moitteettomiin faktoihin, mutta näkevät asiat uudessa valossa."

    Eikö tämä ole tyypillistä historiantutkimukselle ja muille humanistisille tieteille. Ammattieettisesti raja kulkee siinä, että faktoja ei saa väärentää tai sivuuttaa, mutta uusia tulkintoja - usein "ajan hengessä" - saa esittää - loppumattomiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Historiankirjoitusta jonkin verran seuranneena tekisi mieli kysyä siitä Klingen-Jussilan-Korhosen(-Kalleisen) "kohortista": Ovatko "faktat" siitä, mitä Porvoon säätykokouksessa 1809 lausuttiin tai jätettiin lausumatta "Suomen perustuslaeista" paljonkin muuttuneet siitä, mitä esim. Jussila 1969 ja vielä vuosiin 2004/2007 asti? Toisin sanoen: onko "tulkintojen" muuttumiseen joitain muitakin syitä tai motiiveja kuin "uudet näkökulmat"?

      Poista
    2. Totta kai. Ainahan niitä on. On syytä ottaa huomioon, etteivät perustuslakien tulkinnat mitään aritmetiikan "tulkintoja" ole.

      Poista
  5. Vaeltelevilla kansoilla ei vielä ollut historiaa, eikä edes kirjoitustaitoa -- niiden edellytyksinä oli paikoilleen pysähtyminen, perheen, suvun, heimon, klaanien -- kaikkien samaa kieltä käyttävien -- järjestyneempi yhteiselämä, työnjako ja muiden yhteisöllisten instituutioiden synty. Historia eli ensin tarinankerronnallisessa toistossa, ja esimerkiksi myytit olivat totuudellisuuden ensimmäisiä muotoja.

    Sillä mitä "tiedoksi" sanotaan, on ollut historiassa monia muotoja, ja myös se erityinen tiedon muoto, joka sittemmin on saanut ilmauksensa "tieteessä", on ollut aikojen varrella vaihteleva.

    Jokaisen meistä pitäisi jo koulussa oppia oman eurooppalaisen ajattelumme suuret "paradigmaattiset" kaudet, joista nyt elämme siis viimeisintä, uudella ajalla syntyneen "kartesiolaisen rationaalisuuden" -- eli maailmaa tarkkailevan Subjektin eriytymisen ja ulkoisen todellisuuden Objektivoitumisen aikakautta. Välineellinen järki, joka tarkoittaa sitä että lineaarisen ajantajumme raamituksissa etsimme tapahtumille "syitä" ja "seurauksia" kuuluu siis nimenomaan tähän oman aikalaisjärkemme raamitukseen, ja historiankirjoituksemme lonksuu ja ontuu siis alusta alkaen, kun kirjoitamme tapahtuma- ellei peräti sotahistoriaa valtiosubjektiharhan vallassa: "Suomi sitä, Suomi tätä, Venäjä sitä, Venäjä tätä."

    Psykohistoria parhaimmillaankin on jäänyt yritykseksi kuvata ja selittää joukkomittaisia tapahtumia soveltaen niihin yksilöpsykologian -- parhaassa tapauksessa syvyyspsykologian -- käsitteistöjä ja malleja. En malta olla korostamatta sitä, miten tärkeää olisi ymmärtää missä järjestyksessä uuden ajan ihmistieteet oikeasti kehittyivät. Ei suinkaan käynyt niin, että valtiotieteestä olisi eriytynyt sosiologia, ja että psykologia olisi koko uutta aikaa vahvana kantoaalotona hallinneen jatkuvasti vahvistuneen individualismin päätepiste -- vaan vasta individualismin täydellistymisen jälkeen oli mahdollista ymmärtää ihmispsyyken syvimpien kerrosten kollektiivinen laatu -- ja niin ollen durkheimilainen sosiologia on tavallaan ihmistieteiden kehityksen tähänastinen huippu.

    Kun on tosiasia, ettei syvyyspsykologiaa pysty ymmärtämään omaamatta suunnatonta kykyä sietää syvää psyykkistä epävarmuutta, vielä hirvittävämmäksi tilanteen yleisen sivistyksen tasolla tekee se, että vain aniharvat meistä voivat ymmärtää ihmisen lajityypillistä, lähtökohtaista ja olemuksellista sosiaalisuutta. Niinpä sosiologian lähtökohta-asetukset, se tosiasia, että on olemassa yhteisövoimia, yhteisöominaisuuksia ja yhteisöilmiöitä, jotka eivät ole palautettavissa yksilöiden ominaisuuksiin ja pyrkimyksiin, muodostuu myös historian ymmärtämisen varsinaiseksi esteeksi.

    Stephen Hawkingin mukaan suurvallat rakensivat 80-luvulle saavuttaessa sellaisen arsenaalin ydinaseita, että räjäytettiinpä ne missä päin maailmaa tahansa, niiden ilmakehään aiheuttama säteily olisi riittänyt tappamaan jokaisen ihmisen 16 000 kertaa. Kuka kertoisi tämän poliitikoille ja sotilaille, jotka "uskottavaa puolustusta" tavoitellessaan tämän täydellisen järjettömyyden synnyttivät? -- Ja miettikääpä miten irvokkailla tavoilla he yhä reagoivat tuohon tosiasialliseen tilanteeseen. "Mahtaako se Stephen Hawking osata laskea+" -- Ja sittenhän sopii vaikka seuraavaksi miettiä sitä, että sellainen "suurvalta" kuin Venäjä elää kollektiivina niin taantuneessa tajunnantilassa, että yksi omaan narsistiseen uhriajatteluunsa käpertynyt Putin saattaa historiallisissa harhoissaan käynnistää ydintuhon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. “… on olemassa yhteisövoimia, yhteisöominaisuuksia ja yhteisöilmiöitä, jotka eivät ole palautettavissa yksilöiden ominaisuuksiin ja pyrkimyksiin…”.

      Varmaankin tässä on perää. Jokainen politiikassa tai järjestöelämässä toiminut on kohdannut omituista laumakäyttäytymistä, joka kriisitilanteissa pahenee. Ja muistanpa, kuinka Dianan kuoleman jälkeen, noin vuosi siitä, järkevät ihmiset ihmettelivät Englannissa, mitenkä me noin hurahdimme.

      ”… "suurvalta" kuin Venäjä elää kollektiivina niin taantuneessa tajunnantilassa, että yksi omaan narsistiseen uhriajatteluunsa käpertynyt Putin saattaa historiallisissa harhoissaan käynnistää ydintuhon…”.

      Tässä tulee mieleen myös se, elääkö Oikkonen itsekin siinä todellisuudessa, jossa vallitsevat ”yhteisövoimat, yhteisöominaisuudet ja yhteisöilmiöt”? Eli laumasielujen todellisuudessa.

      Oikkosen arvio Putinista näyttää kumpuavan syvästä tunteesta, mutta ei tosiasioista ja niiden analyysistä. Auttaisi kovasti, jos Oikkonen perustelisi kantansa muutoinkin kuin siten, että hän ”ajatelee näin”.

      Poista
    2. Niin sanotut perustelut ovat perusteluja siellä missä ne sellaisiksi koetaan. Ne eivät auta ymmärtämään mitään oman raamituksensa ulkopuolelta.

      Olen valitellutb sitä suunnatonta historiallista harhaa, joka on ominainen kaikille akateemisille filosofeillemme. Eli käsitystä filosofian historiasta jonkinlaisena juonellisena narratiivina, jossa "paremmat perustelut" ovat aina kumonneet edeltävät ja kestämättömiksi osoittautuneet väitteet.

      Toki länsimaisen filosofian historiassa on suuria linjoja -- esimerkiksi uutta aikaa koskien se, että kartesiolaisesta Subjektista ja Objektivaatiosta tuli elementaarilauseen muodossa koko viime vuosisadan tietoteorian keskiö. Filosofia todella keskittyi kielen ja merkitysten ongelmiin, ja Wittgensteinin varhaisteos on siinä tietynlainen kulmakivi.

      Mutta nuo ovat hyvin spesifejä kysymyksiä. Niillä ei ole mitään tekemistä siellä missä meidän pitäisi tajuta miten harhassa aikamme akateemiset ajattelijat ovat. Jos jotenkin tämän vallitsevan syvän ymmärtämättömyyden yrittää oman aikamme pinta-ajattelun raamituksissa sanoiksi pukea ja tuoda esiin, huomaa olevansa aika toivottoman tehtävän edessä.

      Poista
    3. Oikkonen: "...Niin sanotut perustelut ovat perusteluja siellä missä ne sellaisiksi koetaan. Ne eivät auta ymmärtämään mitään oman raamituksensa ulkopuolelta...".

      Siteeraan Vihavaista (pahoittelen jos olen ymmärtänyt väärin): ”… historiaa tietyltä osin perustellusti pidetään tieteenä, jossa ainakin monet väitteet voidaan niin falsifioida kuin verifioida...".

      Samalla tavoin minäkin ajattelen. Oikkonen esittää Putinista aika raflaavaan käsityksen ja väitteen, joten oletin, että kannan perustelu olisi muutakin kuin että ”ajattelen näin”.

      Oli Putinin osalta noin tai toisin, vaikuttaa siltä, että Oikkonen sortuu oman kritiikkiinsä uhriksi: yhteisövoimat ja oman mielen syövereistä kohoavat tunteet ratkaisevat hänen suhtautumisensa.

      Kiitos Oikkoselle kirjoituksista, niitä on mielenkiintoista lukea!

      Poista
  6. Kansainvälisesti tunnettu ja arvostettu suomalainen filosofi Jaakko Hintikka erikoistui juurikin näillä vaihtoehtoisilla todellisuuksilla spekulointiin. Fantastista vaihtoehtohistoriaa löytyy netistä taiteen ja viihteen muodossa. Elokuva Kotka on laskeutunut kertoo erään vaihtoehtoisen episodin toisesta maailmansodasta. Kannattaa tsekata!

    VastaaPoista
  7. Eiköhän tuo Natoon liittyminen muuta monenkin mielikuvaa Suomen historiasta. Toisille se on vain enemmän läntinen ja toisille enemmän itäinen näkemys, mutta kummallakin puolella tasapuolisuus alkaa kallistua sen verran että faktat tahtovat joustaa pikkuisen liikaakin.

    Natokiimaisia on helpompi ymmärtää, siillä ainahan ihminen innostuu pikkuisen liikaakin, kun saa jotain uutta harvinaisempaa. Natokammoisissa on taas tapahtunut melkoista muutosta. Porukka joka kauhisteli koronahysteriaa on nyt melkein samalla porukalla vastustamasta Natoa, Osittain hyvinkin perustein, sillä Länsihän lähes kokonaisuudessaan venytteli kansakuntien perustuslakeja ja ihmisoikeuksia. Siitä olen samaa mieltä, mutta porukka unohtaa autuaasti, että vaikka Länsi flirttaili fasismin, kommunismin ja totalitarismin kanssa, niin ei se kuitenkaan vajonnut niihin, ainakaaan toistaiseksi. Sen sijaan natokammoisten suosima Venäjä. puhumattakaan Kiinasta ovat hyvin syvällä totalitarismin suossa. Niinpä on parempi vartoa tutussa ja turvallisessa jengissä, vaikka viime aikoina sekin on vähän reissussa rähjääntynyt, kuin jäädä yksin sormi suussa odottelee, että mitähän naapurin suuri ja mahtava totalitaristi tekisi meidän kanssamme,

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olipas taas osoitteleva kommentti; minä olen viisas muut tyhmiä.

      Poista
    2. Niin, harvemminhan täällä törmää kommenteihin, jossa kommentoija pitää itse itseään tyhmänä, ei kyllä juuri muuallakaan.

      Poista
  8. J. Hintikka lukeutui siihen arvovaltaisten akateemisten piiriin, joka lausui ääneen vakaumuksensa kaiken eteenpäinmenosta ja säälitteli Spenglerin udkon puutetta, tietämättömyyttä, sokeutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ludwig Wittgenstein kuului niihin, joille ei aluksi löytynyt yhtään ymmärtäjää arvovaltaisten akateemisten piiristä ja joka mainitsi Spenglerin yhtenä hänen ajatteluunsa eniten vaikuttaneista henkilöistä -- ja myöhäisfilosofiansa motoksi hän valitsi sitaatin Nestroylta: "Edistyksessä ylipäänsä on se piirre, että se vaikuttaa suuremmalta kuin mitä se todellisuudessa on."

      Wittgenteinista tuli sitten vuosisadan ehdottomasti eniten filosofiassa vaikuttanut ajattelija. Hänestä ovat kirjoittaneet ja hänen kirjoituksiaan yrittäneet kommentoida monet, muun muassa mainittu Hintikka. Mitään syvällisemmin ymmärtämättä, aksiomaattisella otteella, matematiikan ja logiikan onnellisesti keskenään sekoittaen.

      Poista
    2. Teorian arvo on siinä, miten hyvin se selittää kuvattavan ilmiön. Noin arvioituna Spenglerin teoria toimii.

      Poista
    3. " A serious and good philosophical work could be written consisting entirely of jokes."
      - Ludwig Wittgenstein

      Pidän tämän ikkunan ohikiitävästä maisemasta hänen ajattelunsa maailmankaikkeuteen.

      Poista
    4. ^ Tuossa on mainioita teesejä ja yleisesti mielenkiintoista kritiikkiä, joka avautuu hyvin myös aihetta (länsimaista filosofiaa) valitettavan vähän tutkineelle. Esimerkkinä juurikin Wittgensteinin ajattelun lähtökohdat ja niiden vaikutukset filosofiaan. Kiitokset Sepolle.

      Poista

Kirjoita nimellä.