Agonia
Teatteriryhmä Helsinki 98: Neuvostoihmisen
loppu. Svetlana Aleksijevitšin kirjaan perustuva näytelmä.
Vuosaaren tilajakamo. Näyttelijät: Sami Lanki, Elli Närjä.
Tämän näytelmän
teema tai edes yksityiskohdat eivät yllätä millään tavalla. Päin vastoin, ne
kaikki ovat jo tuhannesti kerrottuja, mutta eihän se tarkoita, että ne kuuluisivat
yleiseen ymmärrykseen neuvostoajasta. Tässäkin käy, kuten aina: se, mikä on aikanaan
itsestään selvää, muuttuu jossakin vaiheessa historiaksi, joka on uudelle
suupolvelle käsittämätöntä.
Ensimmäisessä
näytöksessä vanha mies on vuodeosastolla, kaikesta arvokkuudestaan riisuttuna
ja myös nuoren polven maailmasta irronneena, askarrellen syömisen ja ulostamisen
ongelmien kanssa. Nuori hoitaja ei anna hänelle arvoa.
Kumpikaan osapuoli ei käsitä toista. Ukko on sovok,
kommunistiänkyrä, joka uuden sukupolven silmissä on pelkkä reliikki kirotulta
ajalta, joka merkitsi väkivaltaa ja puutetta. Räkäänsä kuoleva ukko on hyödytön
ja jopa harmillinen palanen vastenmielistä menneisyyttä.
Mutta menneisyys
tai sen jäänteet elävät yhä kituvaa elämäänsä, vaikka ilman niitä elementtejä,
jotka sitä aikoinaan ruokkivat. Kuin kala kuivalla maalla ukko vaeltaa
muistoissaan ja toistelee mielettömiksi muuttuneen elämänsä vaiheita.
Me olimme
olemassa -My byli- on erään tuollaisen reliikin julkaiseman kirjan nimi.
Muistutus siitä, että vielä äsken oli olemassa jotakin aivan muuta, on
paradoksaalisesti välttämätön.
Nuori polvi ei
ymmärrä, mitä itse koko eläminen merkitsi sille, joka tuli kommunistiksi jo
heti tuon komennon alkuvaiheessa. Ei kyse ollut yrityksestä hankkia korkeaa
elintasoa -vaikka sinäkin suhteessa luvattiin pian ohittaa kaikki muut. Ei kyse
ollut edes vallasta vallan vuoksi, vaan koko ihmiskunnan kohtalon ottamisesta
ihmisen omiin käsiin, selvää uskontoahan se oli.
Tämän uskonnon
ytimessä oli kieltäymys ja kilvoittelu -podvižnitšestvo.
Sitä korosti pyhien ihmisten kohdalla myös ortodoksinen uskonto, mutta tässä
metodit olivat aivan toiset.
Maksim Gorki
kirjoitti Epäajankohtaisissa ajatuksissaan vuonna 1917, että Lenin sai
kansan mukaansa antamalla sille luvan käyttäytyä häpeällisesti. Toisin kuin hurskaan
ortodoksin kilvoittelu tai musulmaanin suuri Jihad, jotka suuntatuvat
omassa sielussa kärkkyvää Saatanaa vastaan, oli kommunismin paha ulkoistettu
konkreettiseksi viholliseksi -ihmisiksi, jotka edustivat pahaa.
Tuon pahan
ilmentymiä olivat riistäjäluokat, kulakit ja kapitalistit, joita oli kohdeltava
armottomasti. Mitkään kompromissit eivät olleet edes teoriassa mahdollisia.
Härkävaunun ovesta saattoi nähdä kaamean näyn, kun kulakkiperhe oli ajettu
saastaisen eläimellisyyden aseteelle. -Mutta ei sitä tarkoitettu katsottavaksi.
Ovet oli pidettävä kiinni.
Riistäjäluokkien
likvidoinnin jälkeen oli vuorossa se vihollinen, joka sabotoi sosialismin rakentamista
tuholaiset. Myös ne oli tuhottava armottomasti. Osoittautui, että silloin
kohteeksi joutuivat myös itse muistelija ja hänen vaimonsa. Mutta eihän se
tehnyt tyhjäksi suurta asiaa.
Stalin oli
sanonut vuonna 1931, että Venäjä oli sata vuotta jäljessä länttä ja että
välimatka oli kurottavan umpeen kymmenessä vuodessa (siis vuoteen 1941 mennessä…)
-muuten Neuvostoliitto tuhottaisiin.
Jostakin syytstä
näytelmässä puhutaan kymmenen sijasta neljästäkymmenestä vuodesta. Itse asiassa
sellaisia lukuja ei koskaan esitetty. Kommunistinen yhteiskuntakin piti rakentaa
sosialistisen pohjalle kahdessakymmenessä vuodessa, aloittaen vuodesta 1961.
Sosialistinen
yhteiskunta käy aina koko ajan sotaa ja on sotilaallisesti järjestetty.
Ulkoisia vihollisia riitti aina sen tarpeisiin ja itsensä uhraavia kommunisteja
houkuttelivat kärsimyksen laakerit. Yltäkylläisyys kaikille oli aivan käden
ulottuvilla, mutta sitä ennen oli kestettävä ja kieltäydyttävä. Elämällä oli
tarkoitus.
Sosialismin
rakentamisen aikoihin oli suurssa huudossa laulu, jossa kehitettiin ”veturiamme
lentämään eteenpäin, kommuuniin!” ((5) Наш паровоз, вперёд
лети! - YouTube).
Kommuuni
tarkoitti yhteiselämää, joka oli rakennettu radikaalisti uudelle pohjalle,
entisen elämänmuodon kaikki lainomaisuudet hyläten, silloin ihmiset olisivat yhtä
suurta perhettä, jossa kaikki ovat onnellisia ja tasa-arvoisia.
Vuonna 1930
Stalin kuuluisassa artikkelissaan ”Menestys panee pään pyörälle” kirosi koko kommuunin,
jollaisia oli -ylimmän tahon käskystä- alettu perustaa maataloutta
kollektivisoitaessa. Sen jälkeen koko asiasta lakattiin puhumasta, vaikka se
yhä jäi jopa puolueen nimeenkin. Sen sijaan puhuttiin kommunismista,
johon puolue virallisesti pyrki aina lakkauttamiseensa saakka.
Todettakoon, että
kommunistipuolueeseen luotti kyselytutkimusten mukaan vielä vuoden 1990
keväällä enemmistö Neuvostoliiton asukkaista. Syksyllä samana vuonna,
kaappausyrityksen jälkeen enemmistö olkin yhdellä iskulla muuttunut vähemmistöksi,
jopa melko pieneksi.
Neuvostoihminen
näytti siis tulleen lyödyksi ikään kuin yhdellä mahtavalla nuijan heilautuksella.
Mutta eihän se
menneisyyden ja oman elämän arvon kieltäminen niin kivuttomasti käy. Neuvostoihmisen
agonia vain jatkui ja jatkui. Vanhan menon puolustajiksi ilmaantui aivan
hämmästyttäviäkin tahoja, kuten Suomessakin tuttu filosofi, akateemikko
Aleksandr Zinovjev, joka oli lanseerannut käsitteen Homo sovjeticus ja
tullut leimatuksi yhdeksi ilkeimmistä neuvostovastaisista.
Nyt Zinojev väitti,
ettei hän koskaan ollut kirjoittanut satiiria, vaan kuvannut tosissaan
neuvostoelämän arkipäivää, jolla oli suuret ansionsa. Hän julkaisi nyt kirjan Nuoruutemme
lento (viittaus siihen, että Stalin oli antanut nuoruudelle siivet: Stalin,
našej
junosti poljot).
Toisessa näytöksessä
sovok kertaa nuoruuttaan, johon siis kuului myös joutuminen sen
systeemin hampaisiin, joka ylpeili armottomuudellaan ja joka nyt etsi ja
vainosi tuholaisia ja ulkomaiden agentteja, kun omat riistäjäluokat oli jo
tuhottu. Jonkunhan täytyi olla syyllinen loputtomiin vastoinkäymisiin ja
järjettömyyksiin.
Myöhemmin, sodan
aikana olivat vihollista ainakin ”objektiivisesti” jollakin tavalla auttavat
ainekset hyvä maalitaulu koneistolle ja sen jälkeen voitiin suuntautua
taistelemaan pikkuporvarillisuutta vastaan – tuota sisäistä vihollista, jonka
kukistaminen oli vielä sosialismissakin mitä ajankohtaisinta.
Kärsimystä ja kuolemaa
ja siinä samassa tilaisuuksia sankaruuteen ja kilvoitteluun neuvostoelää
tarjosi yllin kyllin. Se ei kuitenkaan auttanut saavuttamaan päämäärää, joka
aina van häipyi horisonttiin. Kuten näytelmässä huomautettiin: eiväthän veturit
lennä…
Näyttelijäntyö
ja muukin toteutus ovat kyllä kaikessa yksinkertaisuudessaan vaikuttavia.
Mainittakoon,
ettei ohjaaja halua kertoa nimeään. Tämä viittaa yhteyksiin Venäjälle, jossa
koneisto on taas täysissä voimissaan, aivan kuten neuvostoajan, tuon sovokin
menneisyyden nostaminen jälleen arvoon arvaamattomaan.
Ei historia
koskaan kuole eikä menneisyys häviä. Se vain muuttaa muotoaan.
Ajattelen usein että on muistettava se, mistä suunnasta sosialismi, kommunismi Venäjälle tuli. Eurooppa, Englanti, Saksa. Sehän ei olllut venäläinen keksintö. Ymmärtääkö nuori polvi sitä?
VastaaPoistaOttivat hölmöt slobot vain sosialismin tosissaan. Ja pääsivät bolsevikit vähemmistöstäkin käsin voitolle, kun Saksan keisarikunta kävi hybridisotaa Venäjää vastaan Leninillä. Osui maaliin.
Solzenitsynin suurin majesteettirikos oli teos Lenin Zurichissa, jossa todenmukaisesti todettiin, että tämän mukaan sosialismi ei voinut alkaa alkeelliseslla Venäjällä vaan Saksassa. Noh, Lenin oli opportunisti parhaasta päästä.
PoistaMuistan kuitenkin nuoruuteni sanon Itä-Saksasta, että saksalaiset saavat jopa sosialismin toimimaan. Aiheesta on uusi Katja Hoyerin teos Muurin takana : Itä-Saksan historia 1949-1990. Ostalgia on siinä mielessä ymmärrettävä, että realisosialismi tarjosi keskinkertaiselle ihmisille - jotain enemmistö meistä on - turvallisen ympäristön elää "pientä elämää", ei tarvinnut kokea omaa epäonnistumista armottomassa kilpailuyhteiskunnassa.
Kirjaa on käsitelty tässäkin blogissa.
PoistaOlen tainnut kertoa aikaisemminkin, mutta tähän se sopii niin hyvin, kun ajauduin kerran 60-luvulla Atskin bileistä Hertta Kuusisen asunnolle Korkeavuorenkadulle. Hertta taisi itse olla silloin Paavolaisen kämpillä ja siellä asusteli silloin joku hyyryläistyttö pienessä piian alkovissa. No aamulla sinne tuli Hertan sukulaispoika kavereineen ja siitähän kehkeytyi koko päivän kestänyt poliittinen väittely. Välillä kävimme hakemassa olutta lisää, joten juttu luisti.
VastaaPoistaVäittelyn lopputulema jäi selkeästi mieleen. Kommunismi joutuu uhraamaan vähintään yhden sukupolven, mutta se on välttämätöntä. Toinen asia joka jäi mieleen, että erosimme kavereina ja kiittelimme toisiamme loistavasta väittelystä. Kukaan ei uhannut canceloinnilla tai muilla hirveyksillä. Silloin nuorillakin oli vielä tapoja.
"se, mikä on aikanaan itsestään selvää, muuttuu jossakin vaiheessa historiaksi, joka on uudelle suupolvelle käsittämätöntä."
VastaaPoistaTämä on kokemus, jonka useimmat ihmiset saavat ikääntyessään kokea. Itselläni sellainen hetki kun työpaikalla sana Neuvostoliitto ei enää herättänyt nuoremissa työtovereissa mitään tunnereaktiota.
Joskus vain historia tekee ilkeän tempun, jonka myötä mikä piti olla menneisyyttä palaakin....
"Ei kyse ollut edes vallasta vallan vuoksi, vaan koko ihmiskunnan kohtalon ottamisesta ihmisen omiin käsiin, selvää uskontoahan se oli."
VastaaPoistaTuon tragedian syvyyden ymmärtää kun lukee Osmo Jussilan "Neuvostoliiton tragedian": piti tulla oikeudenmukaisuuden, yhdenvertaisuuden ja yltäkylläisyyden yhteiskunta, jonka saavuttamiseksi mikään uhraus ja kärsimys ei ollut turha; ja mitä sitten tuli... kyllä koko ihmiskunnan puolesta harmittaa, että se ryssittiin.
Tulin joskus lukaisseeksi Svetlana Aleksijevitšin Nobel-palkinto puheen. Tuollaistahan Venäjällä on ollut. Vuonna 1990 ehkä oli mahdollisuus pyrkiä kehityslinjalle, jossa ihmisten olisi hyvä elää, tai pyrkiä (edelleen) voimaan ja suuruuteen. Linjaksi tuli voima ja suuruus. Se tarkoittaa, että sisäisiä ja ulkoisia vihollisia pitää tappaa, vangita ja alentaa, että maata luonnehtii tapettujen jne. todellisuus, aktuaalinen tai potentiaalinen sotatila perustodellisuutena, ei kuten vaikkapa meillä hyvinvoinnin yms. ongelmat. Niinpä Ukrainan sota on venäläisille aika lailla normaalitila toisin kuin meille. Kiitos Timo Vihavaiselle taas kerran .
VastaaPoista"selvää uskontoahan se oli" Juuri tämä, inhimillinen heikkous: Elämän rakentaminen ideologioiden so. uskontojen varaan kampittaa todellisia hengen ilmentymiä, aiheuttaa väkivaltaa ja rakennuttaa kahlitsevia instituutioita.
VastaaPoistaViisas ihminen, homo sapiens onkin ehkä vain homo sovjeticus, kaikkine variaatioineen
Niin se taitaa olla.
PoistaSen enempää Hannah Arendtilta kuin Orwellilta tai Huxleylta emme saa kunnollista kuvausta tavasta jolla totalitarismi loppuu.
VastaaPoistaJoukkomittaisen sosiopsyykkisen taantuman kuvaamisessa Arendt antaa yllin kyllin lähdemateriaalia, mutta ymmärtämiseen tarvitaan syvyyspsykologiaa, jota tarjoavat kaunokirjalliset dystopiat.
Amerikkalaiset psykoanalyytikot määrittelivät jo vuonna 1942 Hitlerin narsistiksi, joka tulisi jatkamaan aloittamaansa sotaa hamaan katkeraan loppuun asti ja tekisi sen jälkeen itsemurhan. Tämä oli luettavissa suoraan niistä dokumenteista ja kuvauksista joita oli käytettävissä -- narsistinen uhriajattelu on itse itseään vahvistava kierre, jota sellaiseen koukkuun jäänyt ei pysty itse katkaisemaan, ja jos kyse on kokonaisella valtakoneistolla vahvistetusta uhriajattelusta, mikään ei pysty pysäyttämään itsetuhoa.
Putin on nähdäkseni saman psyykkisen ansan toistuma. Harhainen historiallinen marttyrismi ehkä toteutuu hänen kohdallaan vielä ehdottomammin kuin mitä oli Hitlerin laita -- toki saksalaisetkin ovat autoritaarisuuden lempilapsia, mutta venäläiseen sieluun kuuluva harras messianismi on ehkä vielä parempi pohja.
Maailmalla ei ole mahdollisuutta valita, ainoastaan esittää kunkin pelkojen tai toiveiden mukaisia tulkintoja. Narsismi tulee toteuttamaan valitun kohtalon. Voimmeko edes vaikuttaa siihen, miten paljon tuhoa narsisti saa aikaan ennen kuin päätyy itsetuhoon. Ja viekö Putin mukanaan koko maailmaan -- tähänhän on ydinaseiden maailmassa mahdollisuudet.
Niin Seppo, hyvä analyysi....
PoistaMutta koska putin, jälleen pienellä, on lähellä. Kannattaa varoa kalsarimyrkytystä. Se on Navalnyin mukaan tappava. Tai jos ei niin, ainakin vankilaan joutuu....
Yön pimeimpinä hetkinä mietin miten olisi käynyt, jos Hitlerillä olisi ollut ydinaseita. Putinilla on...
PoistaTuli kuunneltua äänikirjana Tragedy and Hope, noin 50 vuotta vanha eepos.
VastaaPoistaJos on aikaa niin sen lukeminen tai kuuntelu kannattaa.
Neuvostoihminen, tuo ihmiskuntamme häpeällinen pohjanoteeraus, elää ja voi hyvin Venäjällä, Ukrainassakin joukkotuhotöitään tehden…
VastaaPoista