Kun historiaa alettiin vääntää
uuteen uskoon
Kuten tunnettua, jokaisella kansalla
on oma tapansa kokea historiansa ja asiat, joista toinen ylpeilee, saattavat
toiselle olla kiusallinen häpeäpilkku. Oma maa on aina oma, vaikka se eksyisi
vääryyksiinkin. Noiden vääryyksien kieltämistä, saati ylistämistä ei kuitenkaan
enää pidetä säädyllisenä käytöksenä.
Vain diktatuurimaissa ja toisaalta
myös noissa 11-vuotiaan tasolle viritetyssä hollywood-versioissa kirjoitetaan
yleensä lapsellista hagiografiaa, jossa sankarit ovat yhtä erehtymättömän
sankarillisia kuin konnat ovat pahoja ja pelkästään pahoja.
Aikuisille tarkoitettua
sankarihistoriaa voimme halutessamme lukea niistä Neuvostoliiton menneisyyttä
kuvaavista kirjoista, joita tuossa maassa aikoinaan tehtiin myös ulkomaiseen
levitykseen. Näin jälkikäteen voi vain ihmetellä sitä, että niihin saatettiin
suhtautua aivan vakavasti myös meillä Suomessa.
Mutta koko maan luonne oli
sellainen. Itse asiassa Neuvostoliitto oli pyhä valtio, jota ohjasi erehtymätön
kommunistinen puolue. Koska se oli historiallisen edistyksen asialla, se oli
aina oikeassa, käyttipä se mitä keinoja tahansa.
Totean vielä varmuuden vuoksi, että
jokainen kansakunta, silloin kun se kokee eksistentiaalista uhkaa, nousee myös
pyhäksi omille kansalaisilleen, jotka osaltaan toimivat tämän pyhyyden
veritodistajina. Niin, ettei tässä kannata yrittää pitää Neuvostoliitossa tapahtuneita
asioita joinakin toisen planeetan ilmiöinä, jollaisista meillä ei ole eikä
voikaan olla mitään käsitystä.
Neuvostoliiton erikoisuuksiin
kuului, että asiat vietiin siellä äärimmäisyyteen. Sen historiasta tuli
nimenomaan pyhää ja pelkästään pyhää, eikä sitä sallittu millään tavalla
arvostella tai kaivaa siitä esille sopimattomia asioita. Niin sanottu NKP(b):n
historian lyhyt oppikurssi, kuuluisa vuonna 1938 ilmestynyt Kratkij kurs
oli Stalinin loppuaikoina lähes samassa asemassa kuin Maon Punainen kirja
Kiinassa. Se ei ollut tutkimusta, vaan ilmestystä.
Venäjällä purettiin Neuvostoliiton
romahdettua sitten ansiokkaasti neuvostoajan historiankirjoitusta, jonka
todettiin pitkälti nojaavan juuri tuon Lyhyen kurssin ilmoitettuun auktoriteettiin.
Arkistoja avattiin, valtavasti dokumentteja julkaistiin mm. Aleksandr Jakovlevin,
politbyroon jäsenen suosiollisella myötävaikutuksella. Kriittinen historiantutkimus
tuhosi koko vanhan liturgian ja armoton totuus tuli selväksi yhä useammille.
Mutta eivät ihmiset yleensä ole
totuudesta sellaisenaan kiinnostuneita. Mahtivaltion kansalaiset halusivat
tukea identiteetilleen ihmisinä, joiden esi-isät olivat palvelleet oikeaa asiaa
ja jotka myös itse istuivat voiman oikealla puolella vääryyttä vastustaen ja
sankaritekojen kunniasta osansa saaden.
Johan tsaarinhymnikin kehotti: Tsarsvuj
na slavu nam, tsarstvuj na strah vragam… Hallitse meidän kunniaksemme ja
vihollisten kauhuksi. Ei isänmaallisuus ollut sosialistisesta ideologiasta
kiinni ja sen kanssahan se itse asiassa oli ristiriidassakin.
Samaan aikaan, kun Venäjän tiedeakatemian
laitoksilla ja yliopistoissa tahtiin runsaasti hyvää ja kriittistä tutkimusta,
kasvoivat myös ne markkinat, joilla myytiin isänmaallista tarustoa. Itse
asiassa muuri ne saavuttivat aivan valtavan suosion, alkaen historiallisesta kaunokirjallisuudesta
ja päätyen runsain lähdeviittein varustettuihin ja tutkimuksina markkinoituihin
sepustuksiin.
Jälkimmäisten merkittävin anti oli se,
että ne todistivat siitä, miten isänmaa oli aina oikeassa ja alivoimaisenakin
saavutti loistavia voittoja. Se ei myöskään alentunut koskaan halpamaiseen kostoon,
vaan kunnioitti suurisieluisesti myös ritarillisuuden vaatimuksia.
Mitäpä sanoakaan olihan historiassa
kaikenlaista, myös juuri tuollaista, mistä todisti vaikkapa venäläisen sotaväen
käytös Pariisissa vuonna 1814, jossa he erosivat edukseen Ranskan suuresta
armeijasta, joka oli riehunut Venäjällä pari vuotta aiemmin.
Joka tapauksessa, tätä tavaraa
ilmestyi markkinoille itse asiassa jo perestroikan aikoihin ja erityisesti se
alkoi täyttää kirjakauppoja 2000-luvulla.
Seuraavassa pari huomiota muutaman
vuoden takaa:
perjantai 14. joulukuuta 2018
Kauhistuksia
Николай Стариков Ненависть. Хроники русофобии. «Питер»
2019, 351 с. (Viha. Russofobian
kronikka).
Nikolai Starikov on omituinen kirjailija. Hän on yksi niistä, jotka
Venäjällä ovat viime aikoina aina vuorollaan syytäneet maailmaan historiallisia
kirjoja yhtenä putkena, kuin konekivääristä.
Muita vastaavia ovat olleet muuan herra Širokorad ja myös nykyinen
kulttuuriministeri Medinski. Yhteistä heille on historian reipas vääntäminen
uuteen uomaan. Kyseessä olevasta kirjallisuudesta ei yleensä voi käyttää
nimikettä tutkimus (issledovanije), vaan kuuluu sen sijaan Venäjällä
myös sangen suosittuun sarjaan versioita (versii). Kyseessä ovat siis
ns. vaihtoehtoiset totuudet.
Starikovin tuotantoon voi tutustua wikipediasta, jossa myös kerrotaan
Starikovin itse kuvaavan genreään historialllis-poliittiseksi
salapoliisityöksi.
Täytyykin sanoa, että tämä nykyisen ajan Scherlock Holmes onnistuu yhä
uudelleen löytämään historiasta tukuttain asioita, jotka muuttavat kokonaan
perinteisen käsityksemme. Tai muuttaisivat, ellemme ymmärtäisi jo alusta
lähtien, että kyseessä ei ole historiallinen, vaan nimenomaan historiallis-poliittinen työ,
jolla on yhtä selvät tavoitteet kuin metoditkin.
Ennen vanhaan, eli siis ennen sitä, kun kaikki piti ruveta sanomaan ja
ajattelemaan englanniksi, olisi tässä kohden heti sanottu: Man merkt
die Absicht und wird verstimmt.
Wikipedian venäläinen versio tarjoaa taulukon muodossa katsauksen Starikovin
teoksiin, joista Nenavist on numero 18. Muutama hänen
julkaisemansa kirjan otsikko kuvannee tuotannon luonnetta: Kuka tappoi
Venäjän? Venäjän pahin vihollinen. Kaikki paha tulee lännestä. Kuka pani
Hitlerin hyökkäämään Stalinin kimppuun? Kriisi, miten sellainen tehdään?
Stalin. Muistellaan yhdessä. Sota toisten käsillä. Ja niin edelleen…
Luettelosta puuttuu ns. antifasistisen komitean suomeksi julkaisema
vihkonen Stalin ja Suomi. Jos joku kaipaa huumorihetkeä vakavien
asioiden parissa, voi julkaisua suositella. Kirjoittaja väittää siinä muun
muassa, että vuoden 1944 suurpommituksissa varottiin tarkoin osumasta
Helsinkiin…
Olisi väärin väittää, että tämän kirjoittajan tuotanto likimainkaan
vastaisi sitä, mitä vakavat tutkijat Venäjällä julkaisevat. Siitä huolimatta
sillä on tiettyä oirearvoa ja suurissa kirjakaupoissa Starikovin keltakantiset
kirjat ovat aina näkyvästi esillä.
Kannattaa myös huomata, että kirjoittaja on ns. Izborskin klubin jäsen.
Tämän think tankin tunnetuin edustajahan on muuan herra Dugin,
jota ei tässä tarvinne enää lähemmin esitellä.
Tämän nyt käsillä olevan kirjan sanoma on mahdollisimman selvä ja muutenkin
koko kirja on kirjoitettu eräänlaisella selkokielellä, joka muistuttaa Stalinin
tyyliä. Retoriset kysymykset ja vastaukset katekismuksen tyyliin osoittavat,
millaista lukijakuntaa tavoitellaan.
Russofobiaa sinänsä pidän vakavasti otettavana käsitteenä. Mikäli joku ei ole
huomannut, totean, että olen itsekin kirjoittanut aiheesta kirjan.
Venäläisten on kuitenkin yhtä paljon syytä etsiä syitä russofobiaan
Venäjästä ja sen poliittisesta roolista kuin amerikkalaisten on syytä ottaa
huomioon kotimaansa roolit ihmetellessään sitä jenkkivihaa, joka monessa
maailman kolkassa vallitsee.
Usein on molemmissa tapauksissa kyse irrationaalisesta ja huonosti
perustellusta asenteesta, mutta itse asia ja sen taustat ovat aivan todellisia.
Niiden ymmärtämiseksi ei tarvita mitään rakettitiedettä.
Starikovin tavoitteena on joka tapauksessa osoittaa, ettei tämä missään
tapauksessa pidä paikkaansa ja että Venäjään kohdistuvan vihan päämääränä on
tuhota se vaihtoehto länsimaiselle elämänmuodolle, jonka venäläisyys tarjoaa.
Tämä länsimainen asenne nojaa uskoon länsimaisen ihmisen
poikkeuksellisuudesta ja oikeudesta valjastaa koko maailman resurssit itsensä -kultaisen
miljardin- käyttöön.
Venäjä tarjoaa tälle hirviömäiselle ideologialle vastavoiman ja siksi sen
tehtävä lännen ja länsimaisuuden vastustajana on maailmanhistoriallinen. Sen
toteuttamiseksi on sitten itäslaavilaisten kansojen yhdistyminen samaan
valtioon välttämätöntä…
En pidä tarpeellisena näiden houreiden enempää selostamista, koska siitä
saattaisi syntyä mielikuva, jonka mukaan tämä heijastaa laajojenkin piirien
ajattelua. Lunatic fringehän tässä on kysymyksessä, kuten asia
nykysuomeksi ilmaistaan.
Starikovin teksti on hyppelehtivää purkausta, jossa yhtäkkiä saatetaan
siirtyä kaukaa menneisyydestä nykypäivään ja päin vastoin. Tavoitteena on
voimakas journalistinen vaikutus, joka tukee omaksuttuja näkemyksiä.
Tämä ei tarkoita sitä, että kirjoittaja olisi itse keksinyt ne
historialliset esimerkit, joita hän sirottelee asiaansa tukeakseen. Kyllä
kirjassa on myös tosiasioita ja sellaisethan ovat historiassa usein
tulkinnanvaraisia, ellei kyse oli aivan triviaalista tasosta.
Muuan itseäni aina vaivannut kysymys on ns. Fraustadtin verilöyly ja
sen syyt.
Kyseessä on siis Fraustadtin taistelu nykyisessä Puolassa vuonna 1706,
jossa suuresti alivoimainen karoliiniarmeija tuotti rökäletappion
saksilaisille, joita avusti 6000 venäläisen muodostama apujoukko.
Taistelua lienee pidettävä ruotsalaisten kannalta niin sanotusti
kunniakkaana, mutta sen jälkiselvittelyä ei.
Tapahtui näet niin, että ruotsalaisten komentaja Rehnskiöld määräsi
tapettavaksi antautuneet venäläiset vangit/venäläisiä vankeja, mikä on
kiistatonta.
Miten paljon vankeja oli ja miksi suoritettiin tällainen kansainvälisen
oikeuden vastainen joukkomurha, on sen sijaan kiistanalaista.
Itselleni on jäänyt jostakin suomalaisesta esityksestä mieleen luku 6000
henkeä, mikä merkitsisi ennenkuulumatonta verilöylyä ja yhtä historian
suurimmista sotarikoksista. Koko ajatus tuollaisesta teurastuksesta sen ajan
käsityönä on vertahyytävä.
Tämä luku perustuu kuitenkin ilmeiseen virhearvioon, vaikka lähes yhtä
suuren (4000) esittää myös neuvostoaikana sangen arvostettu akateemikko Tarle.
Siinä on otettu kirjaimellisesti erään todistajan lause, jonka mukaan
venäläiset määrättiin tapettaviksi ilman armoa. Heidän määränsähän oli se 6000
Nyt kuitenkin tiedetään, että tuhannet venäläiset eivät olleet
tilaisuudessa tulla teurastetuiksi, vaan olivat silloin jo siirtyneet muualle
ja tämän toteaa myös Starikov omassa esityksessään.
Tosiasiallisesti tapettujen määristä esitetään vakavasti otettavia
erilaisia lukuja 200-500. Wikipedian kansalliset versiot tekevät mahdolliseksi
asian nopean tarkistamisen. Yllätys ei liene, että ruotsalaisilla on pienimmät
luvut ja koko tapaustakin epäillään.
Tämähän on jo hirmuista. Ilkityö on joka tapauksessa samaa suuruusluokkaa
kuin Viipurin verilöyly vuonna 1918 ja murhaamisen perusteena oli nimenomaan
venäläisyys, muita kansallisuuksia se ei koskenut.
Mutta mistä moinen viha nimenomaan venäläisiä kohtaan? Erilaisia selityksiä
on tarjolla. Eräs niistä viittaa venäläisten raakuuksiin, jotka olisivat
tapahtuneet jonkin verran aiemmin ja toisessa taas esitetään, että armoa (quarter)
ei tarvinnut antaa niille, jotka tekeytyivät joksikin muuksi, kuin mitä itse
asiassa olivat.
Vangiksi saadut venäläiset taas olivat kääntäneet takkinsa, jotta heitä sen
punaisen vuorin takia olisi luultu saksilaisiksi. Tämä ei kutenkaan selitä
sitä, miksei saksilaisia sitten tapettu. Sitä paitsi aseensa pois heittäneen
vihollisen armahtamiseen ei tarvittu mitään erityistä syytä. Se kuului hänen
oikeuksiinsa.
Oli miten oli, sankarikuningas itse hyväksyi Rehnskiöldin teot. Kun Ruotsin
armeija sitten Poltavan ja Pervolotšnan jälkeen jäi venäläisten armoille, eivät
he kohdistaneet mitään kostotoimia edes niihin ruotsalaisiin, kuten Rehnskiöld,
jotka olivat tuon ilkityön suorittajia.
Tämä on totta ja antaa venäläisistä moraalisesti kiitettävän kuvan. Mitä
taas tulee Starikovin väitteeseen siitä, etteivät venäläiset sotilaat koskaan
tappaneet käsiinsä joutuneita sotavankeja, riittää sen kumoamiseen yksi ainoa
sana. Katyn.
Kaiken kaikkiaan Starikovin kirjaa ei kannata lukea, mikäli tavoitteena on
hankkia tietoa ja ymmärrystä sen teemasta, mutta ei se sitä merkitse, että
kirja koostuisi pelkästä humpuukista.
Sivumennen sanoen, kirjassa mainitaan Fraustadtissa antautuneen saksilaisen
joukon erään päällikön nimen olleen von der Golz.
Vuonna 1918, mainitsee kirjoittaja, samanniminen kenraali toi Suomeen
apujoukon, jota ilman Venäjä ja Suomi olisivat yhdistyneet muutaman kuukauden
sisällä.
Ainakin tätä johtopäätöstä voi pitää perusteltuna.
Mitä taas tulee russofobiaan nykymaailmassa vaikuttavana voimana, olisi sen
olemassaoloa turha kiistää. Mutta vain syystä tai toisesta sokea ihminen voi
jättää sen syitä etsiessään pois laskuista sen kielteisen rooli, joka
Neuvostoliitolla ja Venäjällä on viime vuosikymmeninä tässä maailmassa ollut.
Tosiasia kuitenkin on, että myös Venäjällä ja sen politiikalla on ollut
myönteisetkin vaikutuksensa. Tämän unohtaminen ja systemaattinen vääristely
johtaa sellaiseen mentaliteettiin, jota nimitämme russofobiaksi, kuten
erilaisten starikovien ja šarikovien yksisilmäiset historiantulkinnat
johtavat etumerkeiltään vastakkaiseen fobiaan.
Onneksi
itärajamme molemmin puolin täysipäiset ihmiset ainakin vielä sanelevat
normaalin historiankirjoituksen sävyn ja sisällön.
Historia on aina voittajan kertomaa "totuutta".
VastaaPoistaEsimerkiksi neukkula on tästä silmiinpistävä esimerkki:
Otetaan yksi vertailuelementti: suuri isänmaallinen sota.
Suuri neuvostokeksijä Kalasnikov kehitti maailman ensimmäisen kaasumäntätekniikkaan perustuvan rynnäkkökiväärin - eläköön neuvostoliitto (huom. pienellä).
No se oli kuitenkin saksalainen STG-44:n huonosti valmistettu kopio.
Suuri neuvostokeksijä Klimov kehitti ensimmäisen aksiaaliahtimella varustetun suihkuturbiinin
No se oli huono kopio Jumo 004 ja BMW 003 moottoreista.
Suuret neuvostokeksijät Mikojan-Gurevitš kehittivät lyömättämän suihkuhävittäjän Mig 15, joka tunnettiin USA:n Le Sabren tappajana.
No se oli suoraan riistetty Focke-Wulf:in suunnittelupöydältä.
Neuvostoliittolainen autoteollisuuden suuri harppaus sodan jälkeen toteutettiin siirtämällä Opelin autotehdas sellaisenaan Venäjälle.
Mosse 1948 oli vain Opel 1938, mutta huonompilaatuinen. Suomen kommunistit tosin unohtivat sen ja ylistivät neuvostotekniikan
kaikkivoipaisuutta.
yms,,,yms...
Entä sitten sota itsessään?
Lend Lease tuotti Venäjälle mm. 500000 kuorma-autoa, pääosin USA:sta. Ilman niitä, marsssi Berliiniin ei olisi ollut mahdollista.
2 300 000 tonnia terästä. Ilman sitä T34 panssarivaunuja olisi valmistunut vain mitätön murto-osa....
229 000 tonnia alumiinia. Mitä olisi ollut mm. neukkulan lentoteollisuus ilman sitä?
Ja tärkein kaikista: RUOKA! 4.5 miljoonaa tonnia ruokaa, American Roast Beef:iä yms. (tästä havainnosta suomalais sotilaatkin kyrpiintyivät).
Ilman sitä, neukkulan sotilaat olisivat kuolleet nälkään. Olivat kuolemaisillaan siitä hiuolimatta mm. Stalingradin historian, mm. A Beevorin
mukaan....
etc, etc...
Historiaon veikeä asia...
Muistelen, että Amerikan apua ei pitänyt osoittaa Suomea vastaan, mutta kylläpä niitä sitten käytettiin, eli se sopimuksista. Marski ei sallinut Muurmannin radan katkaisemista, koska tiesi, että Amerikka oli asettanut em.klausuulin avun ehdoksi, mutta suurvalta tekee niin kuin itse tykkää.
Poista"Suuri neuvostokeksijä Kalasnikov kehitti maailman ensimmäisen kaasumäntätekniikkaan perustuvan rynnäkkökiväärin - eläköön neuvostoliitto (huom. pienellä).
PoistaNo se oli kuitenkin saksalainen STG-44:n huonosti valmistettu kopio."
Nillitys: Epäilemättä AK:n idea pohjautui pääpiirteissään STG 44:n, mutta aivan suora kopio se ei sellaisenaan ole, vaan STG:n toimintaperiaatteena on ns rullalukko.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Sturmgewehr_44
Myös patruuna eli 7,62x39 on originaalia njeuvostovalmistetta, ja itse asiassa jo v.lta 1943, alkujaan kai Simonoviin konstruoitu. Kaasutoimisuus saattaa olla pikemminkin peräisin amerikkalaisesta 30-06 kal. M1 Garandista, joka oli yenkkien perusase Korean sotaan asti (puoliautomaatiksi siis jo melko jyty). AK:ssa laatu on puolestaan vaihdellut melkoisesti esim valmistusmaan ja eri sarjojenkin välillä, parhaita lienevät olleet DDR:ssä valmistetut (ja joilla oli myös STG käytössään kai jonnekin 70-luvulle asti), kehnoimpia puolestaan kiinalaiskopiot (ainakin Suuren Ruorimiehen aikoihin, sittemmin kait laadunvalvonnassakin tapahtunut parannusta). Ja Suomessakin yhä edelleen käytössä oleva RK 62 on (modernisoitunakin) käytännössä AK:n kopio 1:1.
Noin muilta osin ihan asiakommentti.
-J.Edgar-
Tästähän muuten myös edelleenkin kiistellään, missä määrin se oli teollisuusvakoilun ja/tai toisaalta itsenäisen kehitystyön tulosta:
Poistahttps://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-144
No kaiketipa molempien, alan asiantuntija kun en ole, en osaa veikata sen tarkemmin kummalleko puolelle vaaka kallistuisi... Ainakin konetyyppi sai pilkkanimen "Concordski", toisaalta aerodynamiikan peruslait nyt vähintään ovat kaikkialla maailmassa presiis samat ideologioista piittaamatta, joten noin siltä puolen ei olisi mitenkään ihmeellistä, että samantyyppisiin konstruktioihin on saatettu päätyä (ainakin osin) ihan riippumattomastikin. Ja tasan tuosta syystä (hurja ilmanvastus ja tolkuton polttoaineenkulutus) nuo yliäänimatkustajasuihkut osoittautuivat lopulta kannattamattomiksi niin Neukkulassa kuin briteille/fransmanneillekin.
-J.Edgar-
Tunnen kyllä nuo stg:n ja kalasnikovin nyanssit, ammuin intissä molemmilla - mutta se periaate!
PoistaNo. Siitä laadusta voidaan kiistellä. Kokeilemani stg jumitti kaksi kertaa....
Wikipedian mukaan länsiliittoutuneiden avusta Neuvostoliitolle 16,1 % tuli vuosina 1941 ja 1942, jotka on perinteisesti nähty ratkaisevina Saksan hyökkäyksen kannalta. Oliko jo tuolloin länsiavulla ratkaiseva merkitys?
PoistaMyöhempinä vuosina tavaraa virtasi kamalasti lisää ja onkin mielenkiintoista kysyä, olisiko Neuvostoliitto hävinnyt Saksalle sodan vielä sodan myöhempinäkin vuosina ilman lännen materiaalitukea.
Eiköhän se ollut huollon ongelma, mikä saksalaisia rasitti: Berliinistä Moskovaan on pitkä matka.
PoistaUSA ratkaisi neuvostoliiton huolto-ongelman niillä 500000-kuorma-autolla ja niihin tarvittavalla polttoaineella.
Mutta riittikö se?
Mitä kaikkea muuta siellä tapahtuikaan?
Saksalaisia sotilaita kuoli toisessa maailmansodassa kaikkiaan hieman yli 5 miljoonaa ja neuvostoliittolaisia, eri arvioiden mukaan noin 11 - 20 miljoonaa sotilasta. Ero on vaikeasti ymmärrettävä, puhtaasti sotilaalliselta kannalta. Oliko neukkujen huolto edes välttävää??
Neuvostoliitossa/Venäjällä oli ja on kai vieläkin maailmanluokan virtausteknillinen instituutti, jonka työ sai aikaan aerodynaamisesti erittäin hienoja ja oivaltavia ratkaisuja, niin mäntämoottori-aikana kuin sitten suihkukoneiden kehittelyssä ja myös helikoptereitten suunnittelussa. Muuan herra Sikorsky lähti Amerikkaan Venäjältä v.1919 ja loppu on historiaa.
PoistaUkraina oli Neuvostoliitossa teknologisen kehityksen kehto ja opin ahjo. Siellä valmistettiin avaruustekniikkaa ja myös ydinaseita. Venäjä ja Usa antoivat Ukrainalle turvallisuustakeet, kun he luovuttivat ydinaseet Venäjälle, mutta niin Venäjä kuin Usa rikkoivat tämän lupauksen, no USA:n rooli on vielä jatkoa ajatellen tuntematon.
Mitä tulee AK 47 kopioiden laatuun, mielestäni puolalainen oli jo verrattain hyvä, mutta kiinalaisilla ei tehnyt mitään. Ammuttu on ja sitä ei voi verrata suomalaiseen samana päivänäkään. Sohlo mikä sohlo ja tähtäimet olivat kuin vanhassa Slavia ilmakiväärissä. Suomalainen Rynkky on Rollis Royce, ja ammuin Rajavartioston sissikomppaniassa aikoinani kaikista RK-ammunnoista valiot ja sitten tarkka-ammunta kiväärilläkin muistaakseni yli 90 pistettä 600 metrin matkalta.
YK-joukoissa kokeilin kanadalaisten FN FAL-kivääriä, ja enkä oikein tykännyt, kuten en myöskään Itävaltalaisten Steyr Aug-"pulputtajaa". Suomalainen Rynkky on suomalaiseen maastoon ja käteen timanttia. Pienellä maalla ei ole varaa epäonnistua näissä asioissa, kuten vaikka Jenkeillä, jotka tuskailivat Vietnamin sodan aikana vuosia M16-kiväärinsä kanssa.
Missä Suomen Puolustusvoimien yksikössä on päässyt ampumaan Sturmgewehr 44:llä, vai oliko kyseessä jonkin toisen valtion puolustusvoimat?
PoistaRannikkojääkärikoulu, ensimmäinen (harjoitus)kurssi ja viimeinen pataljoonamuotoinen 1980: meillä oli museokappale. Onneksi oli muitakin pyssyjä kuin Emma.
Poista
Poista"saksalainen STG-44:n huonosti valmistettu kopio."
Nyt annat väärän todistuksen: tiukasti sovitettu STG-44 meni jumiiin ja oli kallis valmistaa, kun taaskalasnikov oli väljä eikä jumittunut ja levisi kymmeninä miljoonina kopioina ympäri maailmaa. Vietnamin sodassa amerikalaiset rivimiehet pitivät parempana kuin omaa M 16:aansa.
Mitä tässä keskustelussa ei ole huomioitu riittävästi on Neuvostoliiton aseideologia: tehdä riittävän hyvää, mutta paljon ja halvalla massa-armeijalle, esim saksalainen Tiger- ja venäläinen T-panssarivaunu, edellisiä tehtiin noin 500, jälkimmäisiä kymmeniä tuhansia. Kumpi voitti. Menihän siinä panssarimiehiä, mutta niitä ei NL:ssa tavattu laskea
PoistaKirjoitin tuon äskeisen suomalaisella, traumaattisella kokemusasenteella: tokikin tunnen hienoja venäläisiä, älykkäitä, kauniita, normaaleja etc. ihmisiä.
VastaaPoistaEnsimmäinen kokemukseni neukkulasta oli moottoripyöräostos. Ostoksen tein 15-vuotiaana, naapurin kaverilta. Pyörä oli Kovrovetsh (tai jotakin sellaista). Hinta oli muistaakseni 60mk.
Pyörä oli täydellinen pettymys, sitä ei koskaan saatu toimimaan normaalisti.
Pyörä toimi miten toimi ja ajelin sillä Tapiolan, Kimmeltien lähipelloilla - laittomasti, ilman korttia tietenkin.
Isäni valisti minua: jos haluat että tekniikka toimii, vaitse jotakin muuta kuin neuvostotekniikkaa.
"Mutta eivät ihmiset yleensä ole totuudesta sellaisenaan kiinnostuneita. Mahtivaltion kansalaiset halusivat tukea identiteetilleen ihmisinä, joiden esi-isät olivat palvelleet oikeaa asiaa ja jotka myös itse istuivat voiman oikealla puolella vääryyttä vastustaen ja sankaritekojen kunniasta osansa saaden."
VastaaPoistaTämäpäs sattui, aamulla just tuli ykköseltä "Historia - Neuvostoliiton romahdus", olipahan mielenkiintoinen jos toisaalta melko kylmäävääkin katsottavaa. Toki itse peruskuvio on sinänsä verraten tuttu, mutta tässä aihetta lähestyttiin henkilöhaastattelujen näkökulmasta isoa kuvaa vasten peilattuna, "näin minä sen koin". Tuo valtava kontrasti luulotellun maailmankuvan ja romahduksen myötä paljastuneen, brutaalin todellisuuden välillä nousee väkevästi ja havainnollisesti esiin. Areenasta löytynee, jos ketä kiinnostaa.
-J.Edgar-
No tuota... Vakoilullahan se se ydinasekin kehitettiin.
PoistaJo Manhattan-projektissa oli neukkujen myyrä.
Summa summarum; NL:n positiivisin kontribuutio lienee tullut jostain avaruustutkimuksen kaltaisilta aloilta, jonkin Nasankin arvion mukaan ilman sitä voitaisiin olla noin 20wee jälkijunassa... No ehkäpä noin.
VastaaPoistaMuutenkin neukut osasivat kyllä panostaa ns. korkeaan teknologiaan, esim. avaruus, lentokoneet, ydinenergia (siitä Tsernopiilista huolimatta) ja (valitettavasti) myös ne asejärjestelmät... Siis kyetään kyllä saamaan ihmisiä avaruusasemalle, mutta toimivan vessan luominen maan päälle on se ongelma ja pullonkaula. Mutta eihän ne fyrkat kaikkeen piisaa, perusongelma niin kommareille kuin kapiittalisteillekin... Tai jotain.
-J.Edgar-
Juuri näin. Ihmettelen kuitenkin Venäjällä vallitsevaa ideologisuuden määrää, näin - jopa - postkommunismin jälkeisenä aikana: kuten tämän päivän uutistarjonnassa J. Bäckmanin propagandistiset edesottamukset, muiden muassa.
PoistaVaikka tuossa aiemmin halveerasinkin niin, mm. Emma oli yksi mieliaseistani armeijan taisteluammunnoissa: en tiedä toista asetyyppiä, jolla voi ohjata sarjatulta niin rennosti kuin sillä, Degtarjevillä.
"lapsellista hagiografiaa, jossa sankarit ovat yhtä erehtymättömän sankarillisia kuin konnat ovat pahoja ja pelkästään pahoja."
VastaaPoistaVäitän, että syynä tähän amerikkalaisessa kulttuurissa on kalvinismi: sen mukaan pelastuvat on valittu aikojen alussa eivätkä he voi mennä lopullisesti harhaan. Siksi pahatkaan eivät voi kokea mielenmuutosta vaan ovat ansainneet kohtalonsa. Köyhyys on merkki tulevasta osasta. Tuo kalvinistinen ajattelu heijastuu kaikkialle yhteiskunnan syvärakenteisiin.
Entäpä sitten suomalainen historian kirjoitus ? Sehän vasta lapsellista sankari ja myös uhrisatuilua onkin. Erillissota, torjuntavoitto nämä vain mainiten.
VastaaPoistaJa sitten tuo kauhea tsaarin vallan diktatuurin aika. Autonomia, oma pääkaupunki, senaatti, raha, kieli, kirjallisuus jne. Tämä kaikki sadassa vuodessa, rauhan aikaa. Maailmanhistoriassa ei taida montaa vastaavaa tapausta olla yhtä raasta sortovallasta.
Toista oli se auvoinen ruotsin vallan aika, 600 vuotta. Jolloin suomea rakennettiin ja maa vaurastui ja kehittyi. Harva maa on kokenut vastaavaa kehitysloikkaa vain vajaan 600 vuoden aikana.
Mutta sävyt! Ruotsi oli diktatorinen monessa suhteessa.
PoistaTäytynee muistaa myös idänsuhteen kulttuurilliset epäsuhdat...
Torjuntavoitto? mitä väärää tai ongelmaa siinä on? Kuule, sodalle asetetaan tavoitteet, ja jos ne saavutetaan, sota voitetaan.
PoistaMitkä mahtoivat olla Stalinin tavoitteet niin talvisodassa kuin jatkosodassakin? ettei se tavoite olisi ollut Suomen valtaaminen ja voitonparaati Helsingissä? no, toteutuiko se? no ei toteutunut.
Mikä mahtoi olla molemmilla kerroilla suomalaisten tavoite? vihje, se ei ollut marssiminen Uralille. Eikä se ollut Leningradin valtaaminen. Tavoitteena ei yksinkertaisesti voinut olla puna-armeijan täydellinen lyöminen ja voitonparaati Leningradissa tai Moskovassa koska moinen olisi ollut meille täysin mahdostonta. Tiesimme ennen jatkosotaa että uusi sota on tulossa ja että sotaan tarvitaan vain yksi, siihen ei tarvita kahta. Yksi halukas saa aikaan sodan hyökkäämällä naapuriinsa, siihen ei tarvita sen naapurin suostumusta ja se on silti sota. Rauhaan tarvitaan kaksi.
Se meidän tavoitteemme oli molemmilla kerroilla Suomen valtaamisen estäminen ja itsenäisyyden säilyminen. No, saavutettiinko se? taidettiin saavuttaa.
Kysyn uudelleen, kumpi voitti? kumpi saavutti sodalle asettamansa tavoitteet?
"Erillissota, torjuntavoitto nämä vain mainiten."
PoistaJos kohta Anonyymi 10. joulukuuta 2023 klo 11.43 ainoastaan mainitsee, niin se merkitsee sitä, että hänellä ei ole perusteellista tietoa, argumentteja, lukeneisuutta yms. alkaen vaikkapa vuoden 1918 sodasta. Netissä, kuten tässäkin blogissa on/lienee paljon tilaa.
"hänellä ei ole perusteellista tietoa, argumentteja, lukeneisuutta yms. alkaen vaikkapa vuoden 1918 sodasta#
PoistaOlen eri henkilö kuin Anon. klo 21.45. Hänen viittaamansa asiat ("erillissota", "torjuntavoitto" ym.) ovat, kuten hän tarkoitti, myös tutkimuksen vahvistamia (esim. Meinander, Visuri, Jussila, Klinge...). Niihin vetoaminen historiapuheessa on siis täyttä palturia.
Minusta päinvastoin tuntuu vahvasti siltä, että juuri sinulta ja lukemattomilta kaltaisiltasi puuttuu lukeneisuus, tieto ja ymmärrys Suomen 1900-luvun historiasta. Jäljelle jäävät vain ne tavanomaiset: kansallisoikeistolaiset uskonkappaleet.
Ihan uteliaisuuttani kysäisen, että mitkä mahtaisivat olla kansallisvasemmistolaiset opinkappaleet vai onko se suomalainen vasemmistolaisuus niin kansainvälistä, että siinä ei ole kansalliselle näkökulmalle tilaa?
PoistaHistorian tarkastelussa ei tarvita minkäänlaista "kansallisvasemmistolaista" näkökulmaa. Totuus (siis sen karkea likiarvo, johon yleensä voidaan yltää) riittää vallan mainiosti.
PoistaSen sijaan kansallisoikeistolaiset historianhorjuttajat (vrt. esim. Sanoma-konsernin lehtien kommenttipalstat!) meillä on aina keskuudessamme. (Tuota sinut närästämään pannutta termiä on käyttänyt mm. Klinge ja viimeksi nuoremman polven etevä tutkija Ville Okkonen.)
Olen ensimmäisessä kappaleessa esittämästäsi asiasta samaa mieltä, mutta keinoista miten siihen päästään eri mieltä.
PoistaSiihen "totuuden likiarvoon" pääsyyn tarvitaan ensin aika laaja spektri näkemyksiä ja tutkijoillakin kun on taipumus joko valita näkökulma tai painotukset oman poliittisen suuntauksensa mukaan.
Sanoman lehdissä esiintyvät tutkijat ovat monesti niin räikeä poliittisesti suuntautuneita, että ehkäpä se herättää vastareaktiona kärjistettyä kommentointia sikäli kun sitä sallitaan?
Ainakin HS näyttää valikoivan melko tarkasti, että mitkä kommentit hyväksytään.
"Kuten tunnettua, jokaisella kansalla on oma tapansa"
VastaaPoistaVenäjän ideasta/kredosta on kirjoitettu ja puhuttu jo paljon. Mutta ryssän luonteesta kirjoitettua ja lausuttua on vielä vähän. Monet kai muistanevat, että Toisen maailmansodan jälkeen Suomessa oli ns. Valvontakomissio. Sen venäläisen osan miehostö oli majoittunut Torni-hotelliin, ja mehistön salaisena tehtävänä oli järjestää Suomessa proletaarinen vallankumous. Salaista työtä oli tehty paljon.
Kun Valvontakomission hommat oli suoritettu, niin Suomesta piti lähteä pois. Mitähän tapahtui Torni-hotellissa? Kaikki mitä oli tehty puusta oli hakattu säpäleiksi eli venäläisen miehistön sydän sai tyydytyksen.
Nykyaika taas kertoo, että koska Venäjää ei hyväksytty EU:hun eikä NATO:on, jotka Venäjä olisi taatusti ruvennut muuttamaan omiksi kolhooseiksi, niin seurauksena on tarve hajoittaa maailman rauhaa. Ukrainaan hyökättiin ilman mitään syytä. Ns. erikoisoperaation päämäärät muuttuivat päivä päivältä. Hamasia ruokittiin useita vuosia. Putinin rakas ystävä Pohkois-Korea varmastikin hyökkää Etelä-Korean kimppuun. Putinin Latinalais-Amerikan ystävät nekin keksivät jotain hauskaa Putinin johdolla. Jne.