Kerettiläisen elämästä
Эдвард Хямяляйнен, Из жизни отщепенца. Ретроспективные заметки.
Гйоль, Хельсинки 2020, 365 с.
(Edvard Hämäläinen, Irrottautujan
elämästä. Jälkikäteishuomautuksia. Gjol, Helsinki 2020, 365 s.)
Otštšepenets,
jolla nimellä kirjoittaja itseään kutsuu, tarkoittaa klassisen Dalin sanakirjan
mukaan henkilöä, joka erottautuu toisinajattelullaan yhteiskunnasta tai
kirkosta, skismaatikkoa (raskolnik), eli vanhauskoista, kerettiläistä.
Neuvostosysteemi
alkoi loppuaikoina menettää uskottavuuttaan etenkin älymystön keskuudessa.
Siitä pilailtiin ja sitä pilkattiin ehtimiseen luotettavassa seurassa, mutta
vain harva uskalsi tehdä sen julkisesti. Vastassahan oli mahtava koneisto, joka
varmasti voitti yhteenotossa, jos sellainen syntyi.
Aleksandr Solženitsynin
erään kirjan nimi on Puskipa vasikka tammeen. Eihän vasikalla ollut
mitään mahdollisuuksia tammea kaataa, mutta puskipa nyt joka tapauksessa.
Tällainen käytös vaikuttaa monesta aivan irrationaaliselta ja tavallaan onkin
sitä. Jotkut ihmiset vain joka tapauksessa haluavat sanoa sen, minkä tietävät
totuudeksi, vaikka siitä olisikin maksettava.
Luulen, ettemme
täällä Suomessa, jossa toisinajattelua on yleensä yhteiskunnan toimesta lähinnä
palkittu, kykene lainkaan ymmärtämään, missä asemassa toisinajattelijat olivat
Neuvostoliitossa vielä Brežnevin aikana.
Riskit olivat
suuret ja varsin arvaamattomat. Työpaikan ja kansalaisluottamuksen menetys
seurasivat varmasti, mutta lisäksi saattoi tulla niin sanottua kakkua odottamaton
määrä. Huonoimmassa tapauksessa joutui poliittisen mielisairaan kirjoihin ja
vastaavaan hoitoon.
Edvard
Hämäläinen oli Kannaksella asuneen suomalaisen suvun jälkeläinen, mutta
sattuneesta syystä hän oli lakannut puhumasta suomea. Vainojen aikana se
auttoi, vaikka sukunimi yhä muistuttikin vaarallisesta asiasta.
Nuoruudessaan
Hämäläinen ehti olla monessa mukana, veri veti seikkailuihin ja hän teki erilaisia
töitä, muun muassa ruorimiehenä hinaajilla niin Vienan merellä kuin Mustalla
merellä, kävi koulua Gruusiassakin ja opiskeli lakia Leningradissa.
Vuonna 1970, suurena
Leninin juhlavuonna, jolloin koko maailma UNESCO:n tuella juhli vuosisataisneroa,
Hämäläinen hankki hieman bensiiniä ja sytytti Nevskillä, Gostinyi dvorin edessä olleen sankaria
juhlistavan valokuvanäyttelyn tuleen. Vaaraa sivullisille ei koitunut, mutta
tekijän neuvostovastainen asenne kävi sitäkin selvemmäksi.
Kuulusteluissa,
joiden pöytäkirjoja on tässä kirjassa mukana, Hämäläinen ei lainkaan kätkenyt
neuvostovastaisia asenteitaan, vaan ilmoitti, että halusi teollaan saada
muutkin mukaan järjestelmää vastustamaan.
Leningradin
KGB:ssä, Isossa talossa kuulustelut kestivät kauan ja lopulta lätkäistiin
kolmen vuoden leirituomio. Se oli niin sanottu lasten kakku, kuten alan miehet
sanoivat. Vielä sodan jälkeen oli annettu kymmentä vuotta, joka sitten aina
tarvittaessa toistettiin, tai sitten peräti kahtakymmentäviittä.
Vanhoja
konkareita oli yhä istumassa Mordvassa sijainneella leirillä, siellä oli
entisiä vlasovilaisia, metsäveljiä ja muita. Kuolemantuomioita oli yhä syytä
pelätä ja kirjoittajan kohtaamat lentokonekaapparit saivatkin sellaisen, mutta
rangaistus muunnettiin vankeudeksi.
Leiritarinat muistuttavat
suuresti niitä, jotka tunnemme Solženitsyniltä. Eivät ne kuitenkaan ole Šalamovin
maailmasta, jossa vankien menehtyminen oli arkipäivää. Itse asiassa kohtelu
näyttää ollen olosuhteet huomioiden aika asiallista ja vangit pitivät tiukasti
kiinni oikeuksistaan. Tarvittaessa julistettiin jopa syömälakko.
Brežnevin
ajankin Neuvostoliitto oli totalitaarinen. Ei se tietenkään sitä merkinnyt,
että se olisi hallinnut kansalaisten koko elämänpiiriä, kaukana siitä, mutta
avoimesti se sitä yritti. Tuohon naikaan sanottiin aina joskus, että venäläiset
ovat Euroopan anarkistisin kansa ja tälle epiteetille oli perusteita.
Luonnottomassa systeemissä pärjäsi vain sitä enemmän tai vähemmän huijaamalla.
Niinpä henkilö,
joka ei kätkenyt toisinajatteluaan, ei kuulunut nuorisoliittoon tai puolueeseen
eikä käynyt äänestämässä, kerjäsi vaikeuksia. Hänen harakteristikansa
eli maine- tai luonnetodistuksensa oli huono.
Hämäläinen oli opiskellut
pari vuotta lakia saadessaan tuomionsa. Sitä ei kannattanut enää jatkaa ja uuden
tutkinnon hän suoritti Petroskoin yliopistossa Venäjän kielen ja kirjallisuuden
alalta. Siihenkin kuului tietysti opintoja myös marxilaisuudessa, mukaan lukien
niin sanottu tieteellisen kommunismin teoria. Niissä kirjoittaja pärjäsi
hyvin.
Perestroikan
tullessa Hämäläinen ryhtyi aktiivisesti kannattamaan sitä ja yhdessä kaverien
kanssa alkoi julkaista Petroskoissa omaa lehteä Nabat Severo-zapada -Luoteis-Venäjän
hälytys.
Tässä kirjassa
on useita tuossa lehdessä julkaistuja artikkeleita, muun muassa kiinnostavia
muistelmia suomalaismiehityksen ajalta. Petroskoissa oli oma uudistusmielisten
ryhmänsä, mutta samoin siellä oli myös kannatusta Den/Zavtra-lehdelle,
jota hallitsivat nyt ne surullisenkuuluisiksi tulleet ainekset, jotka kuuluvat
ns. Izborskin klubiin.
Kun Suomeen
pääsi muuttamaan, otti myös Hämäläinen mahdollisuudesta vaarin. Hän saapui
Helsingin nopeasti kasvavaan venäläisyhteisöön ja sai töitä Valdemar Melangon
johtamassa Neuvostoliittoinstituutissa/Venäjän ja Itä-Euroopan instituutissa,
joka sittemmin likvidoitiin ja sen kirjasto barbaarisesti hävitettiin.
Uusien Suomen
venäläisten joukossa oli myös niitä, jotka suhtautuvat uuteen asuinmaahansa
kielteisesti tai ylimielisesti. Kuten saattoi havaita, tällaista suuntausta
tuki ponnekkaasti muuan Helsingin yliopiston dosentti, joka syötti julkisuuteen
kaikenlaista puppua Suomen historiasta ja nykypäivästä.
Hämäläinen
ihmetteli, miksi tämän annettiin tapahtua ilman, että kukaan siihen reagoi ja aloitti
itse toimia todenmukaisemman tiedotuksen puolesta. Hän julkaisi paljon
artikkeleita netissä ja Suomen venäjänkielisissä lehdissä.
Paljon niitä
ilmestyi myös pariisilaisessa, sittemmin Lontooseen siirtyneessä Russkaja
myslissä, jonka putinistit myöhemmin kaappasivat. Hieno lehti, jolla oli
perinteitä toisinajattelijodien forumina jo vuodesta 1880, sai maineettoman
lopun muuttuen ns. Rossotrudnitšestvo-viraston äänitorveksi. Lontoosta
takaisin Pariisiin palaaminen ei asiaa auttanut.
Tuohon lehteen
Hämäläinen kirjoitti etenkin venäläistä emigraatiota Suomessa koskevia
artikkeleita. Teemasta hän kirjoitti myös Venäjän tiedeakatemian julkaisemaan
aikakauslehteen.
Muistelmia ja
julkaisuja sisältävä kirja, jota tässä on käsitelty, on painettu paperille
aivan pienenä, sadan kappaleen painoksena ja on siis todellinen rariteetti.
Sitä voi kuitenkin tilata ja kaiketi sitä painetaan tarvittaessa lisää.
Sen sijaan itse
teksti näyttäisi olevan vapaasti saatavana netissä. Se löytyy googlaamalla kirjan
ja tekijän nimi.
Kiinnostava dokumentti
se omasta ajastaan on ja sitä voi suositella venäjänkielisille tuttaville.
Todella mielenkiintoisen oloinen kirja moraalisesti rohkeasta henkilöstä. Tuollaisen kirjan toivoisi - turhaan - käännettävän myös suomeksi.
VastaaPoistaKävikö kirjasta ilmi, milloin ja miksi Hämäläinen irtautui vallitsevasta ajattelusta.
Näköjään asiaan vaikuttivat Mihail Rommin elokuva Arkipäivän fasismi, Ilja Ehremburgin muistelmat ja jopa NKP: n historian eri laitokset ! Vuoden 1938 "Lyhyt kurssi" on todella tehokas... ikää näyttäsi olleen alle 20.
VastaaPoistaHämäläisten aika ei ole ohi länneskään, kaikkien vähiten Suomessa. Totalitarismi on viruksiakin ovelampi ja ruttoakin vaarallisempi tauti. Belgialainen professori Mattias Desmet sanoo, että totuuksien puhuminen aina kun se on vain mahdollista, on paras keino hillitä taudin leviämistä. Vasikoiden kannattaa puskea tammeen, naurettavuuden uhallakin.
VastaaPoistaTämän päivän vasikka on huomispäivän sonni - jos hengissä säilyy eikä salveta säyseäksi häräksi.
PoistaJos ajatellaan että totalitarismissa ei ole totalitaristeja, vaan ainoastaan oikeassa olijoita, niin vaarallisinta on tällöin ehdoton, jyrkkä oikeassa oleminen. Se on se totalitarismin virus. Pahaksi koetun vastustajankin kanssa täytyisi välttää ehdotonta jyrkkyyttä, ja nähdä harmaan sävyt. Tämän koen olleen nykyään niin paheksutun suomettumisen ajan ajattelun ydin. Se oli luonteeltaan totalitarismin vastaista, koska se neuvotteli vaikka pirun kanssa, tarjottuaan tälle ensin lounaan.
VastaaPoistaTällainen asenne loistaa nykyajassa täydellisellä poissaolollaan. Nyt ehdottomuuksiin vastataan vain ehdottomuuksilla. Jotkut kai kutsuvat tällaista asennetta myös reaalipolitiikaksi, mutta tuon sen ahtaasta ulkopoliittisesta kehyksestä enemmän filosofiselle areenalle koskemaan lähes kaikkea, antitotalitaristisena periaatteena. Hyvyyden, kauneuden ja vapauden saavuttaminen vaatii aina pikkusormen antamista pirulle.
Tuotapa asennetta tänä woken ja canceloinnin aikana kaipaisi, ehkä turhaan.
PoistaTuntuu että wokesta (que-est-ce-que-est?) kärsivät vain sen kriitikot l. anglo-amerikkalaisen kulttuurin uhrit.
PoistaAivan. Se kohtuus on tässäkin vaikeinta.
VastaaPoistaYritin löytää googlamalla, ei suomalaista ainakaan. Olisiko mahdollista laittaa url teokseen?
VastaaPoistaMinä löysin sen täältä: https://www.inkeri.ru/rep/books/item.php?id=179
Poistahttps://vk.com/doc194034849_592560747
PoistaVäite siitä, että Kuopiossa olisi tuhottu teoksia, ei pidä paikkaansa.
VastaaPoistaKysyin Varastokirjaston väeltä, ja vastus oli tämä:
"kokoelmiin on otettu, jos meillä ei ole ollut. Aina otetaan kokoelmiimme, jos ko. opusta ei ennen ole meillä tullut. Emme likvidoi emmekä polta kaukolämmöksi. Ja tilaa on ja uutta tulee. Samaa väitti aikoinaan Osmo Pekonen, nimitti Varastokirjastoa kirjojen mustaksi aukoksi, josta ei enää mitään löydy."
Tämä kuulostaa kovin lohdulliselta. Kirjastoväeltä minä tämän kuulin. Vieläköhän jostakin löytyisi se kokoelma venäläisen kirjallisuuden käännöksiä?
PoistaMiksi Jatkosota käytiin? Hämäläinen ei ehtinyt Talvisotaan.
VastaaPoista”Toisinajattelija”
VastaaPoistaToisinajattelijat Neuvostoliitossa tiesivät, että keskustella totuudesta saa ainoastaan keittiössä silmästä silmään ja korvasta korvaan musiikin säestämänä. Keisareiden aikana toisinajattelijat matkustivat ulkomaille, jotta voisi suunnitella rauhassa Venäjän tulevaisuutta.
Ehtikö Hämäläinen sittenkin Talvisotaan? Toverin puolesta kyselen.
VastaaPoistaEhdotus:
VastaaPoistaSuomessa oleilevien venäläisten on valittava kansalaisuutensa. Joko Venäjän tai Suomen kansalaisuus. Suomen kansalaisuuden valinnut olkoon Suomen kansalainen täysine kansalaisoikeuksineen ja myöskin täysine kansalaisvelvollisuuksineen.
Venäjän kansalainen menköön Venäjälle. Hän kuuluu sinne. Ei kaksoiskansalaisuutta Suomen ja epäystävällisen venäläisen valtiojärjestelmän kanssa!
Fair Deal! Suomi ei tarvitse mitään Venäjän ns. viidettä kolonnaa tänne!
Terveisin: Erkki Hänninen
Suomalainen reserviläinen
Jyväskylä
Kerro nyt ihmeessä miten suomen kansalaisuus estää Venäjän etujen ajamisen ja myyräntyön tekemisen?
PoistaPuolustusvoimat yms. turvallisuusviranomaiset voivat estää virkoihin pääsemisen kaksoiskansalaiselta. Suomen kansalaisen kanssa joudutaan sitten raapimaan päätä huomattavasti enemmän.
Näitä reserviläisten intoiluja saa aina välillä lukea netistä. Eräällä reserviläisten keskustelupalstalla useampi kirjoittaja oli sitä mieltä, että olisi hyvä idea leirittää venäläiset miehet sodan uhatessa. Homma olisi ok - kun vain tarjoittaisiin keskiolutta ja kaapeli-tv leiritetyille ja perusteeksi laitettaisiin venäläisten suojelu!
Aivan timanttinen idea!!! Mitä mahdettaisiin ulkomailla tuumailla etnisen ryhmän sulkemisesta keskitysleiriin? Perusteluna tuo "suojaaminen suomalaisten vihalta" on myös aikamoinen helmi. Saksalaiset käyttivät samaa perustetta, kun leirittivät suuren joukon juutalaisia kristallyön jälkeen. Saksalaisilla tosin ei ollut kaapeli-tv:tä mutta leireillä oli orkestereja ja teattereita. Keskikaljan sijaan leireissä kyllä jaettiin tupakkaa vangeille...
Asianmukainen vertailukohde kai olisi Amerikanjapanilaisten kohtelu toisessa maailmansodassa
PoistaTaisi niitä meilläkin olla aktiivikommunisteja turvasäilössä.
PoistaTottakai oli ja piti ollakin.
Poista