keskiviikko 13. joulukuuta 2023

Toisinajattelija

 

Kerettiläisen elämästä

 

Эдвард Хямяляйнен, Из жизни отщепенца. Ретроспективные заметки. Гйоль, Хельсинки 2020, 365 с.

(Edvard Hämäläinen, Irrottautujan elämästä. Jälkikäteishuomautuksia. Gjol, Helsinki 2020, 365 s.)

 

Otštšepenets, jolla nimellä kirjoittaja itseään kutsuu, tarkoittaa klassisen Dalin sanakirjan mukaan henkilöä, joka erottautuu toisinajattelullaan yhteiskunnasta tai kirkosta, skismaatikkoa (raskolnik), eli vanhauskoista, kerettiläistä.

Neuvostosysteemi alkoi loppuaikoina menettää uskottavuuttaan etenkin älymystön keskuudessa. Siitä pilailtiin ja sitä pilkattiin ehtimiseen luotettavassa seurassa, mutta vain harva uskalsi tehdä sen julkisesti. Vastassahan oli mahtava koneisto, joka varmasti voitti yhteenotossa, jos sellainen syntyi.

Aleksandr Solženitsynin erään kirjan nimi on Puskipa vasikka tammeen. Eihän vasikalla ollut mitään mahdollisuuksia tammea kaataa, mutta puskipa nyt joka tapauksessa. Tällainen käytös vaikuttaa monesta aivan irrationaaliselta ja tavallaan onkin sitä. Jotkut ihmiset vain joka tapauksessa haluavat sanoa sen, minkä tietävät totuudeksi, vaikka siitä olisikin maksettava.

Luulen, ettemme täällä Suomessa, jossa toisinajattelua on yleensä yhteiskunnan toimesta lähinnä palkittu, kykene lainkaan ymmärtämään, missä asemassa toisinajattelijat olivat Neuvostoliitossa vielä Brežnevin aikana.

Riskit olivat suuret ja varsin arvaamattomat. Työpaikan ja kansalaisluottamuksen menetys seurasivat varmasti, mutta lisäksi saattoi tulla niin sanottua kakkua odottamaton määrä. Huonoimmassa tapauksessa joutui poliittisen mielisairaan kirjoihin ja vastaavaan hoitoon.

Edvard Hämäläinen oli Kannaksella asuneen suomalaisen suvun jälkeläinen, mutta sattuneesta syystä hän oli lakannut puhumasta suomea. Vainojen aikana se auttoi, vaikka sukunimi yhä muistuttikin vaarallisesta asiasta.

Nuoruudessaan Hämäläinen ehti olla monessa mukana, veri veti seikkailuihin ja hän teki erilaisia töitä, muun muassa ruorimiehenä hinaajilla niin Vienan merellä kuin Mustalla merellä, kävi koulua Gruusiassakin ja opiskeli lakia Leningradissa.

Vuonna 1970, suurena Leninin juhlavuonna, jolloin koko maailma UNESCO:n tuella juhli vuosisataisneroa, Hämäläinen hankki hieman bensiiniä ja sytytti Nevskillä,  Gostinyi dvorin edessä olleen sankaria juhlistavan valokuvanäyttelyn tuleen. Vaaraa sivullisille ei koitunut, mutta tekijän neuvostovastainen asenne kävi sitäkin selvemmäksi.

Kuulusteluissa, joiden pöytäkirjoja on tässä kirjassa mukana, Hämäläinen ei lainkaan kätkenyt neuvostovastaisia asenteitaan, vaan ilmoitti, että halusi teollaan saada muutkin mukaan järjestelmää vastustamaan.

Leningradin KGB:ssä, Isossa talossa kuulustelut kestivät kauan ja lopulta lätkäistiin kolmen vuoden leirituomio. Se oli niin sanottu lasten kakku, kuten alan miehet sanoivat. Vielä sodan jälkeen oli annettu kymmentä vuotta, joka sitten aina tarvittaessa toistettiin, tai sitten peräti kahtakymmentäviittä.

Vanhoja konkareita oli yhä istumassa Mordvassa sijainneella leirillä, siellä oli entisiä vlasovilaisia, metsäveljiä ja muita. Kuolemantuomioita oli yhä syytä pelätä ja kirjoittajan kohtaamat lentokonekaapparit saivatkin sellaisen, mutta rangaistus muunnettiin vankeudeksi.

Leiritarinat muistuttavat suuresti niitä, jotka tunnemme Solženitsyniltä. Eivät ne kuitenkaan ole Šalamovin maailmasta, jossa vankien menehtyminen oli arkipäivää. Itse asiassa kohtelu näyttää ollen olosuhteet huomioiden aika asiallista ja vangit pitivät tiukasti kiinni oikeuksistaan. Tarvittaessa julistettiin jopa syömälakko.

Brežnevin ajankin Neuvostoliitto oli totalitaarinen. Ei se tietenkään sitä merkinnyt, että se olisi hallinnut kansalaisten koko elämänpiiriä, kaukana siitä, mutta avoimesti se sitä yritti. Tuohon naikaan sanottiin aina joskus, että venäläiset ovat Euroopan anarkistisin kansa ja tälle epiteetille oli perusteita. Luonnottomassa systeemissä pärjäsi vain sitä enemmän tai vähemmän huijaamalla.

Niinpä henkilö, joka ei kätkenyt toisinajatteluaan, ei kuulunut nuorisoliittoon tai puolueeseen eikä käynyt äänestämässä, kerjäsi vaikeuksia. Hänen harakteristikansa eli maine- tai luonnetodistuksensa oli huono.

Hämäläinen oli opiskellut pari vuotta lakia saadessaan tuomionsa. Sitä ei kannattanut enää jatkaa ja uuden tutkinnon hän suoritti Petroskoin yliopistossa Venäjän kielen ja kirjallisuuden alalta. Siihenkin kuului tietysti opintoja myös marxilaisuudessa, mukaan lukien niin sanottu tieteellisen kommunismin teoria. Niissä kirjoittaja pärjäsi hyvin.

Perestroikan tullessa Hämäläinen ryhtyi aktiivisesti kannattamaan sitä ja yhdessä kaverien kanssa alkoi julkaista Petroskoissa omaa lehteä Nabat Severo-zapada -Luoteis-Venäjän hälytys.

Tässä kirjassa on useita tuossa lehdessä julkaistuja artikkeleita, muun muassa kiinnostavia muistelmia suomalaismiehityksen ajalta. Petroskoissa oli oma uudistusmielisten ryhmänsä, mutta samoin siellä oli myös kannatusta Den/Zavtra-lehdelle, jota hallitsivat nyt ne surullisenkuuluisiksi tulleet ainekset, jotka kuuluvat ns. Izborskin klubiin.

Kun Suomeen pääsi muuttamaan, otti myös Hämäläinen mahdollisuudesta vaarin. Hän saapui Helsingin nopeasti kasvavaan venäläisyhteisöön ja sai töitä Valdemar Melangon johtamassa Neuvostoliittoinstituutissa/Venäjän ja Itä-Euroopan instituutissa, joka sittemmin likvidoitiin ja sen kirjasto barbaarisesti hävitettiin.

Uusien Suomen venäläisten joukossa oli myös niitä, jotka suhtautuvat uuteen asuinmaahansa kielteisesti tai ylimielisesti. Kuten saattoi havaita, tällaista suuntausta tuki ponnekkaasti muuan Helsingin yliopiston dosentti, joka syötti julkisuuteen kaikenlaista puppua Suomen historiasta ja nykypäivästä.

Hämäläinen ihmetteli, miksi tämän annettiin tapahtua ilman, että kukaan siihen reagoi ja aloitti itse toimia todenmukaisemman tiedotuksen puolesta. Hän julkaisi paljon artikkeleita netissä ja Suomen venäjänkielisissä lehdissä.

Paljon niitä ilmestyi myös pariisilaisessa, sittemmin Lontooseen siirtyneessä Russkaja myslissä, jonka putinistit myöhemmin kaappasivat. Hieno lehti, jolla oli perinteitä toisinajattelijodien forumina jo vuodesta 1880, sai maineettoman lopun muuttuen ns. Rossotrudnitšestvo-viraston äänitorveksi. Lontoosta takaisin Pariisiin palaaminen ei asiaa auttanut.

Tuohon lehteen Hämäläinen kirjoitti etenkin venäläistä emigraatiota Suomessa koskevia artikkeleita. Teemasta hän kirjoitti myös Venäjän tiedeakatemian julkaisemaan aikakauslehteen.

Muistelmia ja julkaisuja sisältävä kirja, jota tässä on käsitelty, on painettu paperille aivan pienenä, sadan kappaleen painoksena ja on siis todellinen rariteetti. Sitä voi kuitenkin tilata ja kaiketi sitä painetaan tarvittaessa lisää.

Sen sijaan itse teksti näyttäisi olevan vapaasti saatavana netissä. Se löytyy googlaamalla kirjan ja tekijän nimi.

Kiinnostava dokumentti se omasta ajastaan on ja sitä voi suositella venäjänkielisille tuttaville.

 

 

 

21 kommenttia:

  1. Todella mielenkiintoisen oloinen kirja moraalisesti rohkeasta henkilöstä. Tuollaisen kirjan toivoisi - turhaan - käännettävän myös suomeksi.

    Kävikö kirjasta ilmi, milloin ja miksi Hämäläinen irtautui vallitsevasta ajattelusta.

    VastaaPoista
  2. Näköjään asiaan vaikuttivat Mihail Rommin elokuva Arkipäivän fasismi, Ilja Ehremburgin muistelmat ja jopa NKP: n historian eri laitokset ! Vuoden 1938 "Lyhyt kurssi" on todella tehokas... ikää näyttäsi olleen alle 20.

    VastaaPoista
  3. Hämäläisten aika ei ole ohi länneskään, kaikkien vähiten Suomessa. Totalitarismi on viruksiakin ovelampi ja ruttoakin vaarallisempi tauti. Belgialainen professori Mattias Desmet sanoo, että totuuksien puhuminen aina kun se on vain mahdollista, on paras keino hillitä taudin leviämistä. Vasikoiden kannattaa puskea tammeen, naurettavuuden uhallakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämän päivän vasikka on huomispäivän sonni - jos hengissä säilyy eikä salveta säyseäksi häräksi.

      Poista
  4. Jos ajatellaan että totalitarismissa ei ole totalitaristeja, vaan ainoastaan oikeassa olijoita, niin vaarallisinta on tällöin ehdoton, jyrkkä oikeassa oleminen. Se on se totalitarismin virus. Pahaksi koetun vastustajankin kanssa täytyisi välttää ehdotonta jyrkkyyttä, ja nähdä harmaan sävyt. Tämän koen olleen nykyään niin paheksutun suomettumisen ajan ajattelun ydin. Se oli luonteeltaan totalitarismin vastaista, koska se neuvotteli vaikka pirun kanssa, tarjottuaan tälle ensin lounaan.

    Tällainen asenne loistaa nykyajassa täydellisellä poissaolollaan. Nyt ehdottomuuksiin vastataan vain ehdottomuuksilla. Jotkut kai kutsuvat tällaista asennetta myös reaalipolitiikaksi, mutta tuon sen ahtaasta ulkopoliittisesta kehyksestä enemmän filosofiselle areenalle koskemaan lähes kaikkea, antitotalitaristisena periaatteena. Hyvyyden, kauneuden ja vapauden saavuttaminen vaatii aina pikkusormen antamista pirulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuotapa asennetta tänä woken ja canceloinnin aikana kaipaisi, ehkä turhaan.

      Poista
    2. Tuntuu että wokesta (que-est-ce-que-est?) kärsivät vain sen kriitikot l. anglo-amerikkalaisen kulttuurin uhrit.

      Poista
  5. Aivan. Se kohtuus on tässäkin vaikeinta.

    VastaaPoista
  6. Yritin löytää googlamalla, ei suomalaista ainakaan. Olisiko mahdollista laittaa url teokseen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä löysin sen täältä: https://www.inkeri.ru/rep/books/item.php?id=179

      Poista
    2. https://vk.com/doc194034849_592560747

      Poista
  7. Väite siitä, että Kuopiossa olisi tuhottu teoksia, ei pidä paikkaansa.
    Kysyin Varastokirjaston väeltä, ja vastus oli tämä:
    "kokoelmiin on otettu, jos meillä ei ole ollut. Aina otetaan kokoelmiimme, jos ko. opusta ei ennen ole meillä tullut. Emme likvidoi emmekä polta kaukolämmöksi. Ja tilaa on ja uutta tulee. Samaa väitti aikoinaan Osmo Pekonen, nimitti Varastokirjastoa kirjojen mustaksi aukoksi, josta ei enää mitään löydy."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä kuulostaa kovin lohdulliselta. Kirjastoväeltä minä tämän kuulin. Vieläköhän jostakin löytyisi se kokoelma venäläisen kirjallisuuden käännöksiä?

      Poista
  8. Miksi Jatkosota käytiin? Hämäläinen ei ehtinyt Talvisotaan.

    VastaaPoista
  9. ”Toisinajattelija”

    Toisinajattelijat Neuvostoliitossa tiesivät, että keskustella totuudesta saa ainoastaan keittiössä silmästä silmään ja korvasta korvaan musiikin säestämänä. Keisareiden aikana toisinajattelijat matkustivat ulkomaille, jotta voisi suunnitella rauhassa Venäjän tulevaisuutta.


    VastaaPoista
  10. Ehtikö Hämäläinen sittenkin Talvisotaan? Toverin puolesta kyselen.

    VastaaPoista
  11. Ehdotus:
    Suomessa oleilevien venäläisten on valittava kansalaisuutensa. Joko Venäjän tai Suomen kansalaisuus. Suomen kansalaisuuden valinnut olkoon Suomen kansalainen täysine kansalaisoikeuksineen ja myöskin täysine kansalaisvelvollisuuksineen.

    Venäjän kansalainen menköön Venäjälle. Hän kuuluu sinne. Ei kaksoiskansalaisuutta Suomen ja epäystävällisen venäläisen valtiojärjestelmän kanssa!
    Fair Deal! Suomi ei tarvitse mitään Venäjän ns. viidettä kolonnaa tänne!

    Terveisin: Erkki Hänninen
    Suomalainen reserviläinen
    Jyväskylä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kerro nyt ihmeessä miten suomen kansalaisuus estää Venäjän etujen ajamisen ja myyräntyön tekemisen?

      Puolustusvoimat yms. turvallisuusviranomaiset voivat estää virkoihin pääsemisen kaksoiskansalaiselta. Suomen kansalaisen kanssa joudutaan sitten raapimaan päätä huomattavasti enemmän.

      Näitä reserviläisten intoiluja saa aina välillä lukea netistä. Eräällä reserviläisten keskustelupalstalla useampi kirjoittaja oli sitä mieltä, että olisi hyvä idea leirittää venäläiset miehet sodan uhatessa. Homma olisi ok - kun vain tarjoittaisiin keskiolutta ja kaapeli-tv leiritetyille ja perusteeksi laitettaisiin venäläisten suojelu!

      Aivan timanttinen idea!!! Mitä mahdettaisiin ulkomailla tuumailla etnisen ryhmän sulkemisesta keskitysleiriin? Perusteluna tuo "suojaaminen suomalaisten vihalta" on myös aikamoinen helmi. Saksalaiset käyttivät samaa perustetta, kun leirittivät suuren joukon juutalaisia kristallyön jälkeen. Saksalaisilla tosin ei ollut kaapeli-tv:tä mutta leireillä oli orkestereja ja teattereita. Keskikaljan sijaan leireissä kyllä jaettiin tupakkaa vangeille...

      Poista
    2. Asianmukainen vertailukohde kai olisi Amerikanjapanilaisten kohtelu toisessa maailmansodassa

      Poista
    3. Taisi niitä meilläkin olla aktiivikommunisteja turvasäilössä.

      Poista

Kirjoita nimellä.