Edistyksen
päämäärä ja tasa-arvon ikävät puolet
Edistys, progress
(lat. pro eteenpäin gredior, astella) on se suuri historian mieli
ja tarkoitus, jota ei tosiasiassa ole vakavasti kyseenalaistettu sitten Condorcet’n
päivien.
Hänhän luonnosteli ihmiskunnan kehityksen
idean odotellessaan giljotiinivuoroaan. Yhden miehen pää sinne tai tänne ei
voinut vaikuttaa historian järkähtämättömään kulkuun, joka merkitsi yhä
suurempaa ihmiskunnan vapautumista kaikesta pakosta.
Valistuksen ja Ranskan
vallankumouksen aatteelliseen patteriin kuului myös usko tasa-arvoon – égalité
(ks. Vihavainen:
Haun tasa-arvo tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Aikoinaan
sanalla oli mitä juhlallisin kaiku, sillä se oli syytös koko vanhaa, ansaitsemattomien
etuoikeuksien järjestelmää vastaan. Nykyäänhän sen sisältö on muuttunut yhä
vähäpätöisemmäksi, kun nuo menneen aikakauden privilegiot on hävitetty. Kun saksalainen sanoo Das ist mir egal,
hän voisi saman asian ilmaista myös nuorekkaasti kirjainyhdistelmällä EVVK.
Toki yhä on
merkitystä myös sillä, ettei maallinen tai muukaan hyvä ole jaettu ihmisten
kesken riittävän tasaisesti. Mikäli jaon epätasaisuus on liian räikeä,
se voi vaarantaa yhteiskuntarauhan. Toisaalta ihmiset saattavat suvaita hyvinkin
suurta epätasaisuutta tietyissä oloissa.
Venäjä ja USA
ovat esimerkkejä suunnilleen yhtä suuresta tulonjaon epätasaisuudesta, mutta
kumpikaan niistä ei näytä olevan erityisen epävakaa valtio -ainakaan vielä. Jo
huomenna voi kaikki olla toisin.
Mutta tietty
taipumus pitää ehdotonta tai ainakin mahdollisimman pitkälle vietyä tasanjakoa tavoiteltavana
ihanteena näyttää kytevän yksinkertaisissa ihmismielissä ikuisesti, onhan siitä
paljon todisteita jo antiikin ajalta. Toki jo Aristoteles ymmärsi, että
kyseessä on ääri-ilmiö ja siis tila, josta on syytä pysytellä kaukana. Kohtuus
on tässäkin se ihanne, joka on vaikein ja myös tavoiteltavin.
Se on kuitenkin
älyllisesti vaativa ihanne ja on hankalaa houkutella äänestäjien laumoja sitä kannattamaan.
Simppeli demagogia myy aina paremmin.
Niin sanotun tasa-arvon
ongelmista olen joskus jo kirjoittanut, joten en viitsi kirjoittaa samaa uudelleen,
vaan liimaan tähän linkin kymmenen vuoden takaiseen tekstiin. Eipä asia ole
siitä juuri muuttunut: Vihavainen: Haun
tasa-arvo tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).
Kun kuulen sanan
tasa-arvo, ymmärrän oitis, että sillä tarkoitetaan pyrkimystä tasata valtion
toimesta joidenkin asioiden jakautumista sillä tavoin, että siitä tulee
tasaisempaa kuin luonnollinen kehitys edellyttäisi. Kyseessä on siis radikaali
ideologinen ja poliittinen tavoite, jonka merkityksen pohtimista ei kannata
odottaa kuulevansa.
Termodynamiikan
toisen pääsäännön mukaan olemme kaikki menossa absoluuttista tasoittumista kohti.
Maailmankaikkeuden kohtalona on kerran tasoittua liikkumattomaksi ja
absoluuttisen kylmäksi. Silloin ollaan tilanteessa, jossa ei enää ole taistelua
eikä ristiriitoja eikä mitään muutakaan.
Tietoisuus kaiken
olevaisen karusta kohtalosta tai maailmankaikkeuden syntyä koskevan teorian tunteminen
ei riitä jokapäiväisen elämän ohjenuoraksi, mutta analogiat voivat avata
ymmärrystä.
Merkittävä neuvostoliittolainen
filosofi Aleksandr Zinovjev (ks. Vihavainen: Haun
zinovjev tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) uskoi kommunistisen
järjestelmän olevan inhimillistä kulttuuria tuhoava nimenomaan sen takia, että
se panosti ihmisen taipumukseen selvitä elämästä mahdollisimman vähäisin
ponnistuksin.
Tämä tuskin on
ainoa tai edes laajimmalle levinnyt psykologinen rakenne missään valtiossa,
mutta se heijastanee hyvin sitä slummimentaliteettia, jota meilläkin jo yhä
enemmän ihannoidaan.
Kun tasoittaminen
viedään maksimiinsa, se tappaa kaiken kehityksen ja ihminen painuu yhä lähemmäs
apinan tasoa ja keskittyy ruumiinaukkojensa erilaiseen ärsyttämiseen ja muuhun
vastaavaan, primitiivisiä palkintoja tuovaan toimintaan sen sijaan, että pyrkisi
voittamaan tilaa erilaisten arvojen toteutumiselle, rakentamaan työllä ja
vaivalla.
-Ja huomattakoon
ettei tasa-arvo ole mikään varsinainen arvo sinänsä, vaan nimenomaan
ilmentää niiden häviämistä. Sanojen näennäinen samanlaisuus suomen kielessä
harhauttaa tässä helposti. Mutta en nyt rupea setvimään käsitteiden merkitystä,
se on jo tehty asianmukaisen viitteen takana olevissa blogeissa.
Nyt juuri hiljattain
pahoittivat jotkut mielensä -ja sellaistahan, kuten tiedämme ei valtio saisi missään
nimessä päästää tapahtumaan. Syynä oli se, ettei Suomalainen klubi päättänyt
ottaa naisjäseniä, vaan edellyttää yhä jäsentensä olevan miehiä, vaikka ei kielläkään
naisten osallistumista tilaisuuksiinsa.
Jollakin minulle
tuntemattomalla perusteella tämä on tulkittu naisten sortamiseksi. Jotkut
edistyksellisimmät henkilöt ovat jopa kieltäytyneet astumasta klubin
tilaisuuksiin niin kauan, kuin moinen taantumuksellinen sääntö on voimassa.
Tämän symbolisen
asenteen älyllinen taso kuvaa hyvin aikakauttamme laajemminkin. Niin sanotun
kansalaisyhteiskunnankin sisällä pitää kaiken maksimaalisesti tapahtua poliittisen
korrektiuden mukaisesti Kaikki on poliittista: Tutto
nello Stato, niente al di fuori dello Stato, nulla contro lo Stato. Mussolinin
jyhkeä hahmohan se sieltä pilkistää.
Mutta
todellisuudessa Mussolini oli pikku käppänä, jonka valokuvaajat vain esittivät
monumentaalisena järkäleenä. Mutta oli hänellä hyvä tai siis kova halu määrätä
kaikesta. Ja auliita apureita riitti. Seuraajia on nyt meidänkin maassamme
pilvin pimein.
Kysymys
kuuluu: millä oikeudella sivulliset vaativat, millä tavoin jokin yksityinen
klubi valitsee jäsenensä? Kas, kun ei jo vaadita valtion oikeutta tarkkailla
sitä, mitä itse kunkin makuuhuoneessa tapahtuu. Jaa, etteikö muka vaadita…
Naisten
yhteiskunnallinen ja valtiollinen esiinmarssi on muuan aikamme megatrendi ja
sellaisena tietenkin aivan luonnollinen ja monessa suhteessa hyväksyttävä ja
kiitettäväkin. Olisi kuitenkin kovin helppohintaista kuvitella, että tämä
suuntaus tuo vain sitä parempia tuloksia, mitä äärimmäisemmäksi se tulee.
Liiallinen
naisvaltaisuus tuottaa vahinkoa jo monilla aloilla, alkaen koulusta ja päätyen julkiseen
sanaan. Naiivi aplodeeraus kaikelle sille, mitä tehdään naisten toimesta tai
naisten nimissä ei ole enempää älyllisesti kuin moraalisesti kestävää. Kaikki
asiat on kyettävä perustelemaan myös erillään sukupuolitekijästä.
Suvaitsemattomuus
miesnäkökulmaa kohtaan saavuttaa yhä naiivimpia muotoja ja kuvaavaa on, että sitä
saatetaan pitää jo a priori sallimattomana, kun taas vastakkaisessa
tapauksessa ei edes kaivata mitään muita argumentteja.
Sukupuolten
väliset erot ovat merkittävä ja kalisarvoinen asia, jota on jo ryhdyttävä
aktiviisesti puolustamaan. Naisellisuuden kuten miehekkyyden arvoa on syytä yhä
tarkemmin punnita sen mukaan, millaisia hedelmiä ne tuottavat. Sukupuolieron
vähättely ja mitätöinti näyttää olevan tie kohti yhä matalampia kulttuurin
tasoja, etenkin silloin kun se heijastuu perheessä.
Todellisten
arvojen puolesta on aina taisteltava ja nähtävä vaivaa. Niiden perusta on
ydinperheessä, jossa molempien sukupuolten omaleimaista kehitystä vaalitaan.
Mikäli se hävitetään, ovat seuraukset ikäviä, kuten kokemuksesta tiedetään:
sunnuntai 23. kesäkuuta 2013
Hupenevan tasa-arvon haasteet
Vastasyntyneisiin ihmislapsiin on usein liitetty monenlaisia ominaisuuksia.
Jotkut olettavat heidän syntyvät ”vapaina” ja ”tasa-arvoisina”, jotkut
arvelevat heidän muistuttavan tyhjiä tauluja ja jotkut peräti julistavat heidän
olevan ateisteja.
Viimeksi mainittu väite saattaa oikeasti kuulua huumorin piiriin, mutta
tiedän, että monet puhuvat synnynnäisestä ”tasa-arvosta” täysin vakavissaan ja
ovat valmiit puolustamaan tätä aksiomaattisena pitämäänsä totuutta kaikin
rehellisin ja jopa epärehellisin keinoin. Kysymys on näet sen luokan asiasta,
jollaisia sanotaan elämää suuremmiksi. Kuten jumalallista ilmoitusta, tällaista
totuutta puolustetaan keinoja kaihtamatta.
Hieno ajatus tasa-arvo onkin. Jos se tarkoittaa sitä, ettei ketään saa
syntyperänsä takia sortaa, vihata eikä vähätellä, voi tälle asialle vain
aplodeerata. Jokaisellahan on ihmisarvo, joka ei riipu esimerkiksi hänen
kyvyistään, suvustaan tai asemastaan.
Luulen, että a priori jokainen
ansaitsee osansa siitä pyhästä kunnioituksesta, jota tunnemme ihmiselämän
mysteeriä kohtaan. En kylläkään tiedä, miten asian perustelevat ne, joiden
mielestä mitään pyhää ei ole olemassa. Ehkäpä perusteena voisi olla jokaisen
yksilön potentiaalinen nautintojen määrä, mutta tässä taidamme olla
vaarallisella tiellä, siellä tulee jo pyöveli vastaan, ainakin vanhoja ukkoja…
Mutta yhtä kaikki, niin pian kuin lapsi hieman kasvaa, havaitsemme hänen
menettävän tasa-arvonsa muun vertaisryhmän kanssa. Aikuisena ihmiset ovatkin jo
sitten kovin eriarvoisia eikä asia ole koskaan korjaantunut yhteiskunnan
massiivisillakaan toimenpiteillä, kuten pakollisen tasapäistävällä
koululaitoksella.
Eriarvoisuudella tarkoitan tässä erilaista yhteiskunnallista ja
taloudellista menestystä. Sehän nyt ei lainkaan liity varsinaiseen ihmisarvoon,
mutta kun tällainen puhetapa on tullut tavaksi, niin menköön nyt tässäkin.
Hitorioitsija Jerry Z. Muller on Foreign Affairs-lehden maalis-hutikuun
numerossa analysoinut tasa-arvon ongelmaa erilaisten tuotantotapojen
vallitessa. Kuten tunnettua, miesten aiemmin nauttima suhteellinen etu, joka
perustui ruumiinvoimiin, on tietoyhteiskunnassa menettänyt merkityksensä.
Tärkeämmäksi on noussut sosiaalinen pääoma, johon liittyy sekä
kognitiivisia että sosiaalisia ja moraalisia taitoja ja kykyjä. Tämä on
nostanut naisten potentiaalia työelämässä.
Naiset ovat kaikissa kehittyneissä yhteiskunnissa olleet kovassa nousussa,
kun taas tietty ryhmä miehiä on pudonnut ja joutunut kurjistuneeseen asemaan
niin työ- kuin avioliittomarkkinoilla.
Mullerin mielestä on näköharhaa
kuvitella feminismin saaneen aikaan suuria yhteiskunnallisia muutoksia, itse
asiassa se vain heijastelee niitä. Tilanne on siis suunnilleen sama kuin
kukolla, joka luulee auringon nousun johtuvan omasta kiekumisestaan.
Mutta mikäli uskomme Mulleria ja niitä runsaita tutkimuksia, joihin hän
ilmoittaa johtopäätökset perustavansa, ei feministien kiekuminen ole pelkästään
koomista.
Feministit, kuten kaikki itseään kunnioittavat radikaalit ovat leimanneet
ydinperheen vanhanaikaiseksi.
Sehän haittaa yksilön itsetoteutusta ja uusintaa pikkuporvarillisia ja
patriarkaalisia arvoja. Mahtaako nainen edes löytää todellista libidoaan
pysyvässä heterosuhteessa? Mikäli ei löydä, olemme jo kaikkein perustavimpien
arvojen äärellä ja niiden loukkaaminen tai rienaaminen on varma ja lyhyt tie
arvokonservatiivien, taantumuksen ja äärioikeiston riveihin.
Muller todistelee kirjoituksessaan, että epätasa-arvo on väistämätöntä.
Nyky-yhteiskunnassa pahnanpohjimmaisiksi ovat alkaneet pudota tietyt
miesryhmät. Heidän ohellaan kelkasta jää suhteellisen tai suhteettoman, mikä on
tässä sama asia, suuri osa tietyn etnisen alkuperän omaavia henkilöitä.
Naisiakin joukkoon tummaan tietysti mahtuu runsain mitoin.
Mistä tämä johtuu? Perimmäistä syytä voi etsiä vaikkapa geeneistä tai
voisi, ellei se olisi käytännössä kiellettyä. Mukana vaikuttavat varmasti
kansalliset perinteet ja kuka ties mitkä muut tekijät.
Joka tapauksessa yksi markkeri
näyttää nousevan ylitse muiden. Se on perhe.
Ehjä ydinperhe on lapsen yhteiskunnallisen tulevaisuuden kannalta
ylivoimainen etu. Perheessä ei saada pelkästään tiedollisia valmiuksia, joita
tarvitaan koulussa. Sieltä saadaan myös asenteet, hyveet, sosiaaliset taidot,
lyhyesti sanoen kasvatus.
Perheen varallisuus ennustaa lasten koulumenestystä, mutta vielä paremmin
sitä ennustaa kirjojen määrä perheessä. Perhe on, kuten kirjoittaja asian
ilmaisee, se ”työpaja, jossa inhimillistä pääomaa valmistetaan”.
Inhimillinen pääoma on tietoyhteiskunnassa keskeinen resurssi. koulutus on
nyt kaikille avointa ja internet tuo valtavan tietomäärän kaikkien ulottuville.
Kysymys on nyt siitä, onko yksilöllä valmiuksia käyttää tuota tietoa.
Muller toteaa, että avioerot ovat amerikkalaisen yhteiskunnan ylemmissä
kerroksissa kääntyneet laskuun. Alemmissa ne ovat hyvin yleisiä. Avioerolapsen
sosiaalinen ennuste on huono. Erityisesti tämä pätee poikiin, jotka jäävät
äidin hoteisiin. Asiaa pahentaa erityisesti sarjarakastaja-äiti, joka panostaa
itsensä etsimiseen seksuaalisella alueella.
Epätasa-arvo näyttää olevan vain kasvamassa aivan riippumatta siitä, että
sen torjumiseen ei ole koskaan panostettu yhtä paljon. Sikäli kuin asia koskee
erilaisia pörssihuijareita ja heidän tähtitieteellisiä voittojaan, on lääkkeitä
etsittävä kansainvälisestä yhteistyöstä, jotta oikeus ja kohtuus saataisiin
edes jossakin määrin palautettua.
Sikäli kuin asia koskee menestystä nykyaikaisessa yhteiskunnassa, voidaan
tilannetta helpottaa vain hiukan. Amerikassa kokeillut ”positiivisen” syrjinnän
keinot ovat tehottomia ja jopa vahingollisia.
Voisi tietenkin kuvitella erilaisia radikaaleja keinoja ydinperheen
suosimiseksi -vaikkapa haittaveroa avioeroille. Luultavasti sellainen olisi
pantava myös ns. sateenkaariperheille, vaikka en tiedä, onko asiasta vielä
tutkimuksia. Toistaiseksi tämä siis on vain ajatuskoe. En vaadi mitään enkä
paheksu, kysyn vain.
Joka tapauksessa ”synnynnäisen” tasa-arvoisuuden ajatus ja vallankin siitä
seuraavat johtopäätökset kannattaa ns. edistyspiireissä miettiä vielä kerran
uudelleen. Maahanmuuton ja nykyisen avioliittokulttuurin myötä meillekin uhkaa
syntyä alaluokka, joka ei ole nyky-yhteiskunnassa työllistettävissä.
Jos sellainen syntyy, niin se todennäköisesti vetäytyy omiin
alakulttuureihinsa ja elää epäsosiaalista elämää sosiaaliturvan ja laittomien
elinkeinojen tuella. Näin on asia monissa Euroopan maissa ja Amerikassa.
Tiedän, että ne, joiden hallussa on korkeampi totuus ja jotka luottavat
aksiomaattisiin viisauksiin, sanovat, että meillä ei tapahdu näin. Muistan
hyvin, miten se älymystö, joka halusi meillekin sosialismia, vain nauroi
ajatukselle, että se toimisi meillä yhtä huonosti kuin muuallakin.
Pelkäänpä,
että meillä on lupa epäillä, että sellainen yhteiskuntapolitiikka, joka
tasa-arvon nimissä sortaa miehiä ja kantakansallisuutta ja hehkuttaa
moniarvoisten perheiden autuutta, ei välttämättä tuota sitä hyvää, mitä sillä
tavoitellaan. Näin on ainakin muualla voitu todeta. Miksi asiat olisivat meillä
toisin?
"filosofi Aleksandr Zinovjev uskoi kommunistisen järjestelmän olevan inhimillistä kulttuuria tuhoava nimenomaan sen takia, että se panosti ihmisen taipumukseen selvitä elämästä mahdollisimman vähäisin ponnistuksin."
VastaaPoistaAntoikohan tässä Zinovjev väärän todistuksen: ymmärän opin perustajien korostaneen työn merkitystä ("ihminen luo itsensä työllä"tms) tavalla, joka rinnastuu lähes Weberin tulkintaan protestanttisesta etiikasta. Se kai mitä he korostivat oli se, että työ ei saisi olla merkityksetöntä tai liiallista raadantaa eikä se saisi perustua työläisten riittämiseen (tasa-arvo). Se mitä tapahtui (yli-)kypsässä realisosialismissa oli sitten toinen juttu...
"Kohtuus on tässäkin se ihanne, joka on vaikein ja myös tavoiteltavin.
VastaaPoistaSe on kuitenkin älyllisesti vaativa ihanne ja on hankalaa houkutella äänestäjien laumoja sitä kannattamaan. Simppeli demagogia myy aina paremmin."
Tässäpä on tiivistetty politiikan ja etiikan ongelma: rahvaan tietämättömyys.
"Maahanmuuton ja nykyisen avioliittokulttuurin myötä meillekin uhkaa syntyä alaluokka, joka ei ole nyky-yhteiskunnassa työllistettävissä. Jos sellainen syntyy, niin se todennäköisesti vetäytyy omiin alakulttuureihinsa ja elää epäsosiaalista elämää sosiaaliturvan ja laittomien elinkeinojen tuella. Näin on asia monissa Euroopan maissa ja Amerikassa.
VastaaPoistaTiedän, että ne, joiden hallussa on korkeampi totuus ja jotka luottavat aksiomaattisiin viisauksiin, sanovat, että meillä ei tapahdu näin."
Suorastaan pelottavan tarkkanäköistä jo vuonna 2013!
Tasa-arvoisemman tulonjaon aikqna Yhdysvallat kävi Korean ja Vietnaminsodat. Kuulennot vielä siihen päälle. Nämä kolme, varsinkin kaksi viimeksi mainittua olivat amerikkalaisillekin kalliita projekteja. Silti ei tarvittu sotataloutta eikä yhteiskunnan toiminta muutenkaan häiriintynyt. Tasaisempi tulonjako ja verotus mahdollisti talouskasvin. Kuten aiheesta useamman kirjan kirjoittanut Ari Ojapelto on todennut ilman ostovoimas ei ole kasvua. Tämä on syy mikdi NL hävisi kylmän sodan ja Pietarin Murmanskin ratakin saatiin sähköistettyä loppuun vasta pari vuotta sitten.
VastaaPoistaHomo sovieticus on vain homo religiokuksen alatyyppi: ehkä juuri tämä uskomuksellisuuden taakka rajoittaa "viisaan ihmisen" toimintaedellytyksiä.
VastaaPoistaNo meillä on woke, niin nuorekas ja voimaannuttava ideologia. Onhan meillä siihen liittyen myös LGBTQI+.
Kuitenkin, nämä ideologiat tulevat ja menevät, kuten natsismi ja sosialismikin....
Ihminen on kuitenkin ollut aina samanlainen.
Muistan kun Pompeijissa tutustuin paikan seinäkirjoituksiin. Ne olivat kuin ne ovat nykyisinkin. mm. yksi runo tulee mieleen:
"Mikään ei kestä loputtomasti. Kun aurinko on paistanut mitä kirkkaimmin, se palaa mereen. Ja kuu vieroittaa meidät siltä, mikä juuri oli täyttä: niinpä myös rakkauden intohimo hiipuu kuin vieno tuuli"
Latinan taitoni on rajallinen, (lätinä sujuu paremmin) joten parempiakin käännöksiä lienee.
Kuitenkin tämä nollaluvun einoleino omasi samaa mielenmaisemaa kuin nykyihmisilläkin on.
Ihminen on ja pysyy, mutta ideologiat vaihtuvat. Ideologiat kertovat meidän kaikkien henkisestä rajallisuudesta.
Tasa-arvolle on tainnut käydä kuten niin monelle muullekin käsitteelle. Sen alkuperäinen merkitys ja tarkoitus on kadonnut, ja siitä on tullut mekaanisesti toisteltava iskusana, jota useimmiten ei edes käytetä merkitsemään tasa-arvoisuutta vaan tasapäisyyttä. Ihanteeksi on nostettu Prokrusteen vuode, jossa pätkät venytetään hengiltä ja pitkiltä katkotaan päät ja jalat. Jos nyt oikein muistan, tasa-arvolla tarkoitettiin alun perin syntyperään perustuvien etuoikeuksien ja esteiden poistamista. Yhdysvaltain perustuslaissa sama asia muotoiltiin siten, että kaikilla on yhtäläinen oikeus onnen tavoittelemiseen. Alun perin selkeä ja rationaalinen käsite on siis turmeltu epämääräiseksi huuhaaksi.
VastaaPoistaTasapäisyys puolestaan on kerrassaan turmiollinen tavoite. Termodynamiikan toinen pääsääntö kertoo, että lämpötilaero on välttämättömyys lämpöenergian hyödyntämiseksi. Kun lämpötilaerot katoavat eli entropia kasvaa, mahdollisuus energian hyötykäyttöön katoaa. Fysiikan sääntöjä ei tietenkään voi automaattisesti siirtää ihmisyhteisöjä koskeviksi säännönmukaisuuksiksi, mutta on paljonkin esimerkkejä ja viitteitä siitä, että kehitys tapahtuu rajapinnoilla alkaen siitä, kuinka elämän kehitys sai vauhtia meren ja maan rantaviivalla, kun elämä ryömi merestä maalle.
Kohtuus puolestaan on vaikea laji sen takia, että se edellyttää siirtymistä dikotomisesta kyllä-vai-ei, puolesta-vai-vastaan ajattelusta optimointiajatteluun, jossa punnitaan esimerkiksi sitä, mikä olisi erojen optimaalinen taso tai muutoksen optimaalinen nopeus. Ja ajatteleva ihminen on poleemisen dogmaatikon pahin vihollinen. Tämän sai aikoinaan kokea esimerkiksi tolkun ihmisten puheenvuoroja kaivannut kirjoittaja. Ja muistaakseni Paavalikin kirjoitti sapekkaita sanoja jollekin seurakunnalle, jota hän jyrkin sanoin soimasi siitä, että he eivät ole kylkiä tai kuumia eli innokkaita kannattajia tai selviä vihollisia, vaan jotakin siltä väliltä.
Ja mitä se sitten on se edistys. Ehkä se tarkoittaa kykyä ymmärtää ja hallita viisaasti luontoa ja ihmisyhteisöjä niin, että henkinen ja aineellinenkin hyvinvointi lisääntyvät kestävällä tavalla.
” Liiallinen naisvaltaisuus tuottaa vahinkoa jo monilla aloilla, alkaen koulusta ja päätyen julkiseen sanaan”. Apostoli Paavalihan kehotti naista vaikenemaan seurakunnassa. Hyvä ohje josta ei olisi kannattanut luopua. Se henki, joka pääsi pullosta kun Paavalin ohje heitettiin romukoppaan, ei taida enää suostua takaisin pulloon.
VastaaPoista"Muistan hyvin, miten se älymystö, joka halusi meillekin sosialismia, vain nauroi ajatukselle, että se toimisi meillä yhtä huonosti kuin muuallakin."
VastaaPoistaMainittu älymystö toimi oikealla tavalla, siis stalinilaisittain oikealla tavalla: varaukseton uskollisuus proletaariselle internationalismille, porvarilliset höpötykset ovat naurettavia, yms. Taistolaiset ynnä muut semmoset nauttivat täydellisesti NKP:n, KGB:n yms. rakkaudestanheitä kohtaan. Kuten tunnettua, taistolaisten puoluejuhlat olivat upeita: yltä kyllin vodkaa, mustaa ja punaista kaviaaria ja vaikka mitä muuta ihanaa. Muilla suomalaisilla puolueilla puoluejuhlat olivat hyvin yksinkertaisia.
Kun neukku luhistui, niin taistolaisille ja yms:lle Kreml vakuutti: "Me, venäläiset, olemme tyhmiä, emmekä pystyneet rakentamaan kommunismin. Mutta te, suomalaiset, olette paljon viisampia kuin me, ja te varmasti pystytte siihen. Eläköön proletaarinen internationalismi!"
Etteenpäin sano mummu lumessa.
VastaaPoista