Kansainvälistä
viestintää
Merellä oli
tässä takavuosina osattava vielä monenlaista, jotta pärjäisi ihan tavallisissa
olosuhteissa, saati sitten kiperässäkin tilanteessa. Navigoida oli osattava
ihan itse eikä koneen avulla ja kun rannikon kiintopisteet jäivät taa, oli
kyettävä ymmärtämään edes kohtuullisella tarkkuudella sijaintinsa korjatun kompassilukeman
ja lokin avulla.
Suuntimakompassilla
selvisi sitten sijainti lähempänä rannikkoa, jos kaksi pistettä saatiin tunnistettua
ja yöllä etäisyys majakkaan kävi ilmi siitä, milloin sen valo alkoi olla
nähtävissä.
Aina joskus
saattoi olla hyvinkin tarpeen saada yhteyksiä muihin aluksiin tai rannikolle.
Sitä varten oli tunnettava hätämerkit. Niitä oli ja on pitkä litania alkaen
kansallisuuslipun nostamisesta väärin päin. Sen ymmärtämisessä oli riskinsä ja
esimerkiksi 1700-luvulla, kun Venäjän lippu oli samanlainen kuin Hollannin,
mutta värit toisin päin, saivat kipparit vaivata päätään sillä, oliko kyseinen
laiva venäläinen vai oliko se hätään joutunut hollantilainen.
Kännyköitä ei vielä
aivan äskettäin ollut ja LA-puhelimella eli lällärillä ylsi muutaman kilometrin
päähän. Kännykälläkään ei yllä horisontin taa ja kun tukiasemia ei ole lähellä,
on sillä turha yrittää soittaa minnekään.
Niinpä
avomerelle lähtevissä veneissä on syytä olla VHF-puhelin, jonka hätä- ja
kutsukanavaa 16 kaikki laivat kuuntelevat. Muuten, luulen kuulleeni, ettei
tähän enää olisi pakkoa. Ihmettelenpä suuesti, kuka siitäkin hyötyy.
VHF:n
käyttäjällä täytyy olla lupakirja, joka edellyttää koetta ja sellaisessa minkäkin
joskus kävin. Kursseilla opimme erityisesti sen, ettei kanavaa 16 saa tukkia
käyttämällä sitä keskinäiseen höpöttelyyn, vaan sen on oltava aina vapaana
hätä- ja kutsutoimintoja varten. Sen lisäksi oli ja on kaksikanavainen L-osasto
huviveneille, jota käytetään kummallisen harvoin.
No, VHF on
puhelin, eikä sen käyttö ole sen kummempaa, kunhan muistaa, että itse puhuessa
tangentin on oltava alhaalla ja vastaanotettaessa taas ylhäällä.
Ettei puhe
menisi käsittämättömäksi esimerkiksi silloin, kun puhuja on suomalainen ja
vastaanottajat filippiiniläisiä, on käytössä kansainvälisiä koodisanoja, jotka
merkitsevät ihan tiettyä asiaa kukin. Samoin on olemassa kansainväliset nimet
kullekin kirjaimille, että tavattaessa nimiä kirjaimet. jotka eri kielissä
usein äännetään eri tavoin, ymmärrettäisiin oikein. Siis esimerkiksi Kilo,
Romeo, India, Sierra, Tango, India, India, November, Alfa.
Niinpä
esimerkiksi kirjainta K vastaa sana kilo, Foxtrot tarkoittaa
kirjainta F, O-kirjainta tarkoitettaessa sanotaan Oscar ja niin
edelleen. Sivumennen sanoen, saksalaisilla on ollut omat koodinimensä kirjaimilleen
ja samoin suomalaisilla. Nyt useimmat noudattanevat kansainvälistä standardia,
jota sanotaan myös Nato-standadardiksi.
Mutta nuo aiemmin
mainitut koodisanat ovat alun perin ranskalaisia. Ranskalainen hätäkutsu
kuuluu: m’aidez, joka lausutaan medee. Kun vaaditaan radiohiljaisuutta
kutsukanavalla, sanotaan sen sijaan silence -m’aidez! (silaans, medee!)
ja niin edelleen.
Koska ranskaa ei
enää oikein kukaan osaa, opetettiin ainakin vielä muutama vuosikymmen sitten lausumaan
sanat englantilaisen oikeinkirjoituksen avulla ja vastaavasti eräänlaiseksi siansaksakasi
muutettuina.
Niinpä m’aidez
kirjoitettiin MAYDAY, joka nyt itse asiassa merkitsee toukokuun päivää ja
lähinnä kai vappua, joka meillä mielletään hilpeäksi karnevaaliksi, mutta joka
äännettynä lähentelee ranskalaista alkutekstiä. Joka tapauksessa siitä on
tullut se varsinainen puhuttu ja kirjotettu hätätunnus, joka aina
tositilanteessa toistetaan kolmeen kertaan ja kerrotaan sen jälkeen aluksen
nimi.
Silence,
joka kirjoitettuna on sama sana niin ranskassa kuin englannissa, mutta
äännetään eri tavoin, oli opeteltava sanomaan ranskalaisittain silaans ja
niinpä se englanniksikin kirjoitettiin muodossa seelonce, millä ei ole
mitään järjellistä merkitystä.
En ole joutunut
noita termejä tositilanteessa käyttämään, mutta luulen, että on parempi sanoa meidei,
kun medee. Jälkimmäistä ei välttämättä ymmärretä- Ehkä voi yksin tein
sanoa molemmat. Hätä keinot keksii.
Hätämerkkeihin
kuuluu myös esimerkiksi tykinlaukaus tasaisin väliajoin, mutta nykyään tykit puuttuvat
aluksista valitettavan usein. Voidaan myös esimerkiksi käyttää morseaakkosia
vaikkapa valovilkkuina, jollin hätämerkki on SOS, joka mahdollisesti tulee
sanista save our souls. Sen osannevat useimmat.
Kuitenkin myös morseaakkosten
osaaminen alkaa olla kovin harvinaista. Venäläiset rannikkovartioston alukset
yrittävät joskus saada niillä yhteyttä, mutta harvoin tulevat ymmärretyiksi.
Itse kyllä osaan morsemerkit ulkoa vielä 1960-uvun perintönä, mutta en sen
sijaan tunne niitä yhdistelmiä, joita lyhyyden vuoksi käytetään viestinnässä.
Niinpä kerrankin
sattui, että synkkänä ja syksyisenä yönä myrskyssä ja rankkasateessa Viipurinlahdella
hurjasti vaappuva venäläinen vartioalus ilmestyi yllättäen saaren takaa ja morsetti
vimmatusti.
En saanut
viestistä selvää ja pian naapurikin ymmärsi olevansa kaatumisvaarassa, ellei pian
mene takaisin suojaan ja niin tämäkin mysteeri jäi selvittämättä. Santion
merivartioasemalla pikkuinen poikkeamamme reitiltä oli myös huomattu, mutta
olosuhteet huomioiden asiasta ei tullut kansainvälistä eikä edes kotimaista skandaalia.
Mainittakoon,
että tuossa myrskyssä meidän VHF-puhelimemmekin oli jostakin syystä lakannut
toimimasta. Sen sijaan kännykkä, joka oli säästynyt kastumiselta, toimi kun
rannikolla oltiin ja olimme yhteydessä suomalaisiin merivartijoihin.
Myös meripelastus kääntyi kännyköitse puoleemme
ja kysyi, voimmeko auttaa venettä, joka lähellämme oli ajanut karille ja hinata
sen irti.
Valitettavasti
se ei ollut mahdollisuuksien rajoissa, sillä 9 hevosvoiman apukoneemme teho
riitti juuri ja juuri hitaaseen etenemiseen eikä aina siihenkään. Kaikki yritykset
ryhtyä pelastustoimiin olisivat johtaneet nopeasti ja varmasti siihen, että
olisimme olleet itse pelastettavien listalla.
Mutta hyvinhän
siitäkin sitten päästiin ja merivartijat ne kai irrottivat tuon toisen onnettoman.
Merivartijat antoivat meidän ystävällisesti kuivattaa läpimärät vaatteemme
tiloissaan ja sähkön ja autonlämmittimen avulla saatiin vene lämpimäksi ja muutama
sata litraa vettä ammennettiin sieltä pois.
Tarttisi
varmaankin pitää ainakin käsillä noita SOS-koodeja. Toisaalta nyt VHF toimii
kyllä ja pidän sitä usein jopa päällä. Toivoisin, että myös laivat seilaisivat
aina kanava 16 avoimena. Eihän se maksa mitään.
Merkillinen historia on Eurooppalaisella Meri-VHF:lla. Amerikassa VHF on ulkovesillä pakollinen eikä tarvitse lupaa, mutta muutama kanava on tiukasti viranomaiskäytössä. Euroopassa taas KAIKKI ne samat kanavat on jonkinlaisessa viranomaiskäytössä. Kaikki virastot on syöksyneet apajille, ja jokainen venevessojen tarkistusvirasto on varannut vähintään 6 kanavaa. Tilanne meni heti niin absurdiksi että piti luoda uusia kanavia huviveneiden käyttöön. Huvikanavat ovat lisäksi joka maalla hieman erilaisia. Tämän seurauksena virallinen suomalainen VHF-kapula maksaa monta sataa. Tosin hätäkäyttöön riittää mainiosti 15 Euron kapula Aliexpressistä, koska siinä on kanava 16 ja kaikki ne sadat "viranomaiskanavat".
VastaaPoista"Kansainvälistä viestintää"
VastaaPoistaMaailma on saanut uuden baletin, sibeliukseanisen.
Sibelius arvosti myös Tshaikovskia.
PoistaTshaikovski oli ihan kelvollinen säveltelijä, vaikka olikin ns. niitä poikia…
VastaaPoistaOstin kirpputorilta 30-luvulta olevan merenkulun oppikirjan. Siinä on esitetty astronominen navigointi. Pitkiä laskuja asiaan kuuluvine taulukkokirjoineen. Eikä tuolloin ollut laskukonetta. Nykyään gps varajärjestelmä on kai toinen gps laite.
VastaaPoista"Tshaikovski oli ihan kelvollinen"
VastaaPoistaTshaikovski oli nero, samoin kuin Sibelius. Ns. niitä poikia maailma on täynnä, samoin kuin ns. niitä tyttöjä. Putinkin vietti kesälomia Siperiassa puolustusministerinsä kanssa, koska häntä ei ole näytetty käsikynkkää naisen kanssa koskaan. Kuuluisa Lasbossaari-nimi puhunee taas omansa.
Anonyymi 8. joulukuuta 2023 klo 19.20 pitänee valita erikoisasiantuntijaksi.