Luokatonta
menoa
Jorge Amado, Yön
paimenet. Suomentanut Hilkka Mäki. Otava 1991, 383 s.
Sillamäen
muistelmissaan Andrei Hvostov mainitsi, että Neuvostoliitossa kyllä oli
saatavana myös seksikirjallisuutta. Muuan siitä aiheesta kirjoittava oli
brasilialainen Jorge Amado, jota käännettiin myös viroksi ja venäjäksi.
Näinhän tosiaan
oli. Amado oli kommunisti, joka oli vuonna 195i saanut peräti Stalinin rauhanpalkinnon.
Joskus kerrotaan hänen saaneen myös Leninin palkinnon, mutta silloin
tarkoitetaan anakronistisesti sitä, että Stalinin palkinnon nimi muutettiin
niin sanotun destalinisaation myötä.
Amado on ihan
hauska kirjoittaja (vrt. Vihavainen:
Haun sankarin taru tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com). Kuitenkaan
hänen kirjansa, ainakaan siltä vähäiseltä osalta, kun niitä tunnen, eivät tunnu
sisältävän mitään oikeaoppisesti poliittista, tai ainakaan nyt sellaisten
sosiaalisten kysymysten tarkastelua, joihin sopisi ajatus proletariaatin tai
yleensä työtätekevien taistelusta sortajia vastaan.
Amadon henkilöt
nimittäin tässä kirjassa ovat hyvin selvästi niin sanottua ryysyköyhälistöä
(Lumpenproletariat). Kuten Marx aikoinaan selitti, siihen kuuluivat
kaikenkarvaiset pieneläjät, jotka hankkivat niukan toimeentulonsa toimimalla
kaupustelijoina, korttihuijareina, prostituoituina, kerjäläisinä ja niin
edelleen.
He olivat toki
köyhiä ja juuri siksi helposti vallanpitäjien lahjottavissa. Juuri siitä
porukasta Ranskassa aikoinaan värvättiin kansalliskaarti. Uniformuilla ja
valkosipulimakkaralla saatiin köyhät tukemaan kapitalistien valtaa.
Aivan toista oli
oikea proletariaatti, joka oli tehtaiden kattilassa keitettyä väkeä,
kuten Marx asian ilmaisi. Sille oli kokemus opettanut, kuka oli luokka
vihollinen ja mikä oli ainoa tapa vapautua sen orjuudesta. Proletaarinen
vallankumoushan se oli, päätteli Marx.
Myös ei-proletaarit
saattoivat olla työtätekeviä, kuten talonpojat, mutta heidän asemansa tuotantokoneistossa
teki heidät proletaarisen vallankumouksen vastustajiksi tai parhaassa
tapauksessa avustavaksi ryhmäksi, joka oli epäluotettava ja koko ajan
paimennettava.
Ryysyköyhälistö,
kuten talonpoikaisto, oli marxilais-leniniläis-stalinilaisen näkemyksen mukaan
työtä tekemätöntä pikkuporvaristoa, potentiaalisesti vaarallista ja
toisarvoista sosiaalista ainesta. Köyhyys ei sellaisenaan jalostanut ketään,
päinvastoin.
Koska itse Maksim Gorkikin voitiin
elämänkokemukseltaan lukea paljasjalkaiseksi maankiertäjäksi ja siis
pikkuporvarilliseksi ryysyläiseksi, uskalsi joku Marxinsa lukenut nousta
hyökkäämään häntäkin vastaan vuoden 1931 tienoilla. Tilanne oli jo vaarallinen,
kunnes Stalin tuli pelastamaan ystävänsä.
Mutta mitä tulee
Amadon sankareihin tässä kirjassa, joka kuvaa Bahian seudun pieneläjiä joskus
1950-1960-lukujen taitteessa, he ovat hyvin selväpiirteisiä ryysyköyhälistön
edustajia.
Kirjoittaja
mainitsee monien, ehkä useimpien olevan mulatteja tai mestitsejä, jotakuta
mainitaan erikseen neekeriksi ja harvemmin pilkistävät esille valkonaamat, muun
muassa paikkakunnalle muuttaneet espanjalaiset. Mutta tämä kansallisuusero on
aivan toissijaista, vaikka mulattityttöjä kyllä kehutaan maailman ihanimmiksi
sänkyhommissa.
Kenenkään ei
mainita varsinaisesti elävän työllä, vaikka muuan henkilö jatkuvasti muka etsiikin
työtä. Sen sijaan pelataan korttia, kaupustellaan ja elellään bordellissa.
Sokeriruokoviinan särpiminen näyttäisi olevan yleisintä toimintaa.
Jonkun mainitaan
joskus ohimennen kuljettavan veneellään tiiliä, mutta siitä ei puhuta koskaan
sen enempää eikä myöskään noiden tiilien valmistajasta.
Kunnioitetuin
henkilö on muuan entinen korpraali, joka on voittamaton korttihuijari. Hänen
tasoaan hierarkiassa lähentelee paikallisen bordellin uhkeamuotoinen pitäjä.
Seksielämä, joka lähenee promiskuiteettia, on suurimman elämänsisällön
tarjoaja. Sen piirissä syntyy kuitenkin myös huimaa intohimoa.
Mitä sukupuolten
välisiin suhteisiin tulee, nousee muuan kuuma kaunotar arvoon arvaamattomaan ja
luulee jo hallitsevansa miehiä vasemmalla kädellään. Juonitellessaan kahden
miehen mustasukkaisuuden herättämiseksi, hän sentään kokee katastrofin. Miesten
keskeinen ystävyys, joka on vielä vahvistettu joillakin paikallisen uskonnon
seremoniolla, kestää kaiken ja juonitteleva seksikuningatar saa häpeällisesti
häipyä tantereelta, jossa hän jo valmistautui näkemään verisen tappelun, ellei
miesmurhakin.
Kylä tuntee
kaikki jäsenensä ja osallistuu iloihin ja suruihin. Kummin valitseminen on
tavattoman vaikeaa, kun niin monet haluaisivat tuon kunnian. Kyseessä on sentään
hyvin suositun paikallisen neekerijättiläisen lapsi.
Mutta astuuhan
se politiikkakin viimein kuvaan tässä liki paratiisimaisessa yhteisössä.
Varakkaat espanjalaiset tunkeutuvat paikkakunnalle ja haluavat asettua asumaan
kukkulalle, jonne ryysyköyhälistö on kyhännyt majojaan. Eläinpelitkin, rahvaan
suuri huvi, halutaan kieltää
Majoja hävitetään jo konetuliaseiden ja
bensiinin voimin, mutta loppujen lopuksi poliittiset konjunktuurit johtavat
siihen, että kansa voittaa, vain yksi kukkulan puolustaja ammutaan väärinkäsityksen
vuoksi. Mielenosoitus muuttuu tanssiksi ja juomiseksi.
Eteläamerikkalaisessa
kirjallisuudessa on enemmänkin tarinoita elämäntavasta, joka muistuttaa tässä
kuvattua ryysyköyhälistön huvittelukeskeistä maailmaa seksin ja viinan ympärillä.
Kirjavan väestön keskuudessa kukoistavat lisäksi mitä oudoimmat lahkot ja
taikausko.
World Values
Survey erottaa sekin latinalaisen Amerikan katolisuuden omaksi ryhmäkseen,
jonka arvot ovat kaukana eurooppalaisten uskonveljien maailmasta. Ajatus
marxilaisittain ymmärretystä vallankumouksesta tuon väestön keskuudessa olisi
pelkkä vitsi. Taisipa tuo monien kunnioittama ja harvojen tuntema Che
Guevarakin olla varsinainen on Quijote ajassaan.
Toki jo Lenin
artikkelissaan Mitä on tehtävä, hoksasi, että mukaan
vallankumousliikkeeseen voitiin ja pitikin houkutella kaikkia niitä, jotka
olivat tyytymättömiä johonkin, vaikka heillä ei olisi mitään aavistusta siitä,
miten asia liittyisi proletariaatin vallankumoukseen. Koko marxilaisittain
ymmärretty proletariaattihan oli Venäjällä aivan pikkuruinen vähemmistö.
En tiedä miksi
Amado Sai Stalinin kunniamerkkinsä. Ehkäpä se perustu vain siihen, että hän kannatti
noihin aikoihin kommunismin aatetta, vaikka tuskin välttämättä edes ymmärsi,
mitä se oikeastaan tarkoitti.
Amadon ansioihin
voidaan joka tapauksessa omalta osaltaan lukea seksin tuleminen
Neuvostoliitossa saatavilla olevaan kirjallisuuteen. Yön paimenet
ilmestyi Inostrannaja literaturassa vuonna 1966 ja pari kirjaa ilmestyi
häneltä myös viroksi jo neuvostoaikana.
"hänen kirjansa, ainakaan siltä vähäiseltä osalta, kun niitä tunnen, eivät tunnu sisältävän mitään oikeaoppisesti poliittista, tai ainakaan nyt sellaisten sosiaalisten kysymysten tarkastelua"
VastaaPoistaOlisiko syynä kuvaus ihmisryhmästä, jossa oli potenttiaalia sosiaalisiin levottomukseen, jotka tukivat NL:n politiikkaa. Tosiasia kuitenkin oli, että 195070-luvuilla latinalaisessa Amerikassa olivallankumousliikkeitä, jotka leimautuivat rmarxismiin. Kylmän sodan maailma oli helppo: kuun hakeuduit jompaankumpaan leiriin apu virtasi, taitavimmille pelimiehille molemmilta blokeilta.
Pelimiehet löytyivät myös koto-Suomesta: demarit sai dollareita Usasta ja stallarit Moskovasta. Opiskelijanuoriso sukkuloi sulavasti molempien raharöörien pirskeissä.
PoistaJa kokoomuslaiset CIA:lta ja muilta hihhuleilta.
PoistaJustiinsa: cia rahoitti usan näkövinkkelistä vakavasti otettavia kommunismin vastustajavoimia: kok, ja sdp. Miten lie kepu.
PoistaHyvää Tapaninpäivää! Tapani Kansa on ihan parhautta ikinä.
VastaaPoista