Kylä elää murrosta
Czeslaw Milosz, Issan laakso.
Suomentanut Kirsti Siraste. WSOY 1981,
292 s.
Kuten tunnettua
Lieettua oli ennen suurvalta ja se ei Vilnassa kävijältä voi jäädä huomaamatta.
Unionissa Puolan
kanssa Liettua sittemmin pikkuhiljaa jäi toiselle sijalle ja vaikka Puolan ja
Liettuan välit olivat jopa niin läheiset, että Puolan kansallisrunoelman Pan
Tadeuszin kirjoittaja Adam Mickiewicz aloitti kirjansa sanoilla Liettua,
synnyimaani! ei tämä tietenkään tarkoittanut sitä, että puolalaisten ja
liettualaisten välillä olisi lakattu eroa tekemästä.
Itse asiassa
eron tekeminen tuli hyvinkin ajankohtaiseksi, kun molemmat maat ensimmäisen
maailmansodan jälkeen itsenäistyvät, oltuaan sitä ennen Venäjän alaisuudessa
varsin kovakouraisessakin kohtelussa.
Uusien, tai siis
uudestisyntyneiden valtioiden välit menivät pahasti pilalle sen takia, että Puola
kaappasi itselleen myös Vilnan ympäristöineen, kun se Venäjän romahdettua etsi
rajojaan.
Toki Vilna oli
ollut Puola-Liettuan kakkoskaupunkina ja katolista liettualaista väestöä siellä
oli vähän -juutalaisiakin oli paljon enemmän. Silti kaappaus loukkasi pahasti
liettualaisten itsetuntoa ja tämä muun muassa teki mahdottomaksi Liettuan
osallistumisen mihinkään liittoon Puolan kanssa.
Nobelisti Czeslaw
Milosz oli puolalaistunut liettualainen, kuten hän itse asian ilmaisi. Sattumoisin
hän oli sukua sekä kansallisrunoilija Mickiewiczille että uudestisyntyneen Puolan
vahvalle miehelle Pilsudskille. Tämä kirja sijoittuu kirjailijan lapsuudenmaisemiin,
Issa (Jiesla) joen halkomiin rämeisiin, joiden äärellä ihmiset asuivat pienessä
kylässä.
Keskushenkilönä
on murrosikäinen poika, joka kuuluu aatelisukuun. Mainittakoon, että Puolassa
pienaaateli, szlachtaan, oli varsin laaja yhteiskuntaluokka ja usein
köyhäkin, mutta ylpeydestään tunnettu.
Vuonna 1921, aikana,
jota tämä kirja kuvaa, szlachta menetti privilegionsa ja Puolassa, kuten
muuallakin Baltiassa toimeenpantiin suuri maareformi, jota kirjan henkilöt
odottelevat.
Rahvaan tavoin
elelevä aatelismies tietää menettävänsä kartanonsa ja pistää sen viimein
tuleen. Toisaalla toinen aatelismies menee naimisiin piikansa kanssa. Kaikki,
mistä aateli ennen ylpeili, näyttää romahtavan.
Suurta muutosta
tarkkaillaan murrosikäisen pojan silmin, jolle maailman tärkeimmät asiat
liittyvät oman miehuuden todistamiseen metsästämällä. Naisista nähdään vasta
unia. Kauna, jota rahvaan edustajat osoittavat herraspojalle tuntuu käsittämättömältä,
samoin kuin hysteerinen kohtaus epäsäätyisen avioliiton takia.
Vaikka Liettuan
suuriruhtinaskunnalla olikin mahtava historia ja sitä voidaan pitää Moskovan
mahdollisena kilpailijana muinaisen Kiovan Rusin perinnöstä, suhtautuvat
puolalaiset liettualaisiin alentuvasti ja pitävät barbaareina.
Muutenkin
kirjassa on kiinnostavia viittauksia vanhaan liettualaiseen pakanauskoon ja sen
jumaliin. Liettuahan oli Euroopan viimeinen pakanamaa, jota ristiritarit eivät
kyenneet koskaan valloittamaan: hevosten ja haarniskojen kanssa ei
tunkeutuminen noille loputtomille rämeille onnistunut.
Uusi aika
kolkuttelee taas kerran liettualaiskylän porteille. Itsenäinen Liettua säätää
omia lakejaan ja niitä toimeenpanemaan ilmestyy kylään muka virkamiehiä. -Mitä
virkamiehiä ne nyt ovat, tuhahtaa vanha aatelinen, pelkkiä talonpoikia…
Liettua säästyi
aikoinaan saksalaisilta, mutta liittolaisen, Puolan edustajia sinne kyllä
saapui. Vilnan mahtavassa katedraalissakin on haudattuna myös meidän
pretendenttimme, Vladislav Vasa, joka ei toki koskaan Suomea nähnyt.
Juutalaisille
Vilna oli pohjolan Jerusalem, jonne oli keskittynyt juutalaisen
oppineisuuden huippu. Myös Vilnan Stefan
Batory-yliopistossa jesuiitat nostivat opetuksen tason korkealle.
Nämä asiat eivät
kuitenkaan kosketa suon keskellä olevaa kylää, jolla on omat, ihmiselämään
ikuisesti liittyvät huolensa ja pyrkimyksensä. Muuan aikakausi menee siellä
mailleen ilman montakaan noita keskuksia koskevaa ajatusta. Toki muuan
ahdistunut henkilö lupaa tehdä pyhiinvaelluksen Vilnan Aamuruskon portin
Neitsyt Marian luo, jos pääse ahdingostaan.
Sen hän sitten joutui
tekemään naapurimaan, Puolan puolelle.
"Rahvaan tavoin elelevä aatelismies tietää menettävänsä kartanonsa"
VastaaPoistaTässä on jotain outoa, vai elelikö hän rahvaan tavoin kuten Leo Tolstoi...
No juuri niin. Kartano oli tavallinen maalaistalo. Tolstoihan eleli palvelijoiden rakennuksessa, kun kartano oli palanut. Se oli ollut oikea kreivin kartano.
Poista